Alle innlegg Sukkerforum

God og fremkommelig vinterbil

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:07

Jeg tar meg i å titte på slike litt høye biler som jeg tror er firhjuls for tiden.

I da så jeg en jeg likte! Jeg snudde meg for å se merket. Porche.
Bummer...

Om noen har gode tips til en digg vinterbil som kommer seg opp overalt, og som er hakket under Porchen prismessig - gi meg et tips da vel? :-)

Skjult ID med pseudonym Felix on. 12 mars 22:20

Er det ikke sommer vi venter på?
Hva skal du med en vinterbil nå?

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:22

Det er nå jeg har litt tid til å sette meg inn i kunnskap litt utover favorittfarge, Felix :-)

Har du noen tips?

Skjult ID med pseudonym arneand on. 12 mars 22:24

@ts
Volvo BV202
Kommer du ikke frem med den kan du bare gi opp...
Og jepp, du får registrert den for normal bruk på vei.
;p

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:26

Ler.....jeg fikk i alle fall svar på tiltale!

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:26

Takk eowyn........googler :-)

Skjult ID med pseudonym Switch 540 on. 12 mars 22:29

Hvilke budsjett har du Z,og har du noen ideer og ytre på hva du kunne tenke deg av utstyr,motor type/str?

Skjult ID med pseudonym hemmelig on. 12 mars 22:30

BV202 <3

BV206 er da ikke så ille den heller...

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:31

Switch....som du leser av åpningsinnlegget, så har jeg IKKE peiling.
Så en fin en, og det var en Porche. Der er jeg, liksom :-)

Men value for money er viktigst, og ikke luksusvarianten.
Uover det ANER jeg ikke hva som finnes. Har akkurat begynt å se ...

Skjult ID med pseudonym hemmelig on. 12 mars 22:37

Det meste fungerer jo bra på vinterføre. Eneste du bør droppe er biler med bakhjulsdrift. Utover det så går det fra å være bra til å være dritbra på vinterføre for de aller fleste merkene.

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:39

Jeg har en litt lav bil nå, og den fungerer ikke på vinterføre på bygda oppover bakker på vei til hytta i snøvær. Jeg vil ha en som funker, hemmelig - selv om jeg liker bilen min :-)

Skjult ID med pseudonym hemmelig on. 12 mars 22:43

Hvilket merke og modell farter du rundt i nå da? Om de med bilkunnskap får den på bordet så blir det lettere for dem å anbefale noe bedre.

Skjult ID med pseudonym blindebukk on. 12 mars 22:44

til damer anbefaler eg toyota..fordi dere ikkje intriserer seg for bil:) ta og sjå litt på rav 4 du z..;)

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt on. 12 mars 22:45

Pff.. Unngå bakhjulsdrift du liksom. Er jo bare en vane sak.
Det er jo lite som er så gode både vinter og sommerbil som f.eks BMWs X-serie. Da for det meste X3 og spesielt X1.
Men selv om disse bilene koster halvparten av Porschen nesten, så er det fortsatt dyre biler.

Skal du ha noe billig så må det nok bli Mitsubishi, Subaru, Toyota eller Suzuki f.eks. Uten at jeg har noen erfaring med noen av de merkene. :P
Spesielt de to førstnevnte begynner jo å få biler som ikke lenger ligner på gubbebiler i stylingen. :P

Skjult ID on. 12 mars 22:48

Kjøp en Lada TS.......

Skjult ID med pseudonym Switch 540 on. 12 mars 22:48

Bmw X3 er et godt alternativ,og det klareer seg med en 2.0 dieselmotor.
One 2 watch, men value for money.... bob-bob

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:54

Vil også ha en kollisjonssikker bil. Nå kjører jeg en BMW 1-serie 118D sports og comfortpakke. Veldig happy med den, men trenger en litt annen type bil fremover...

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 22:58

Sos I make my point hva gjelder bilkompetanse (og rettskriving) Allan? ;-)

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 23:00

Did blir altså til sos....da vet jeg det!

Skjult ID med pseudonym Switch 540 on. 12 mars 23:01

X-serie vil du ha mye glede av uansett hvilke du velger

Skjult ID med pseudonym blindebukk on. 12 mars 23:01

xc60...er ein volvo..dei har alltid hatt sikkerhet høgt prioritert:)
audi q5...
subaru forrester

Skjult ID med pseudonym Z on. 12 mars 23:07

Glad for engasjementet fra dere! Takk for god hjelp!

Fortsett gjerne - jeg googler i vei :-)

Skjult ID med pseudonym Pronto on. 12 mars 23:11

Sjekk ut nye Mazda CX 5 : Får topp terningkast av "alle", er stilig , ny og rimelig. Eller Du kan sjekke markedet for BMW X1 eller X3 :-)

Skjult ID med pseudonym Switch 540 on. 12 mars 23:15

Audi Allroad modellene, Eller VW tuareg kan være verdt å titte på

Skjult ID med pseudonym lannister on. 12 mars 23:16

Mazda CX5 og 'bishi ASX er gode kjøp. Men du får veldig mye mer bil for pengene i en Peugeot 2008. Riktignok ingen 4x4, men relativt høy, og med GripControl som gjør nytte for seg.

Skjult ID med pseudonym lannister on. 12 mars 23:41

@sukkersøt: Jeg skal ikke starte noen debatt om bilmerker her, men jeg tror du vil finne at de fleste 'riskokere' har langt bedre statistikk på driftssikkerhet enn Volvo :-)

Skjult ID med pseudonym Frigg to. 13 mars 00:43

@blindebukk - makan til blindhet innledningsvis - Toyota for kvinner, my ass! ;-))) Men så tok du, heldigvis, til fornuft!! Volvo XC60 er knall (mens vi venter på ny, og forbedret XC90 vel og merke). Jeg kjører en XC60 i påvente av den nye XC90 - men når sant skal sies, XC60 er den beste bilen jeg har hatt mht firhjulstrekk - og, jeg har hatt noen av de ... (F eks VW Tiguan er det bare å holde seg laaangt unna!! Møkkabil!!)

Men du @Z, her hvor jeg bor, Oslo vest, Porche med firhjulstrekker, det er det bare kvinner med IQ på roten av skonummer som kjører (dvs sånne som i bunn og grunn er luxushorer (dvs gift med en mann for pengene, ikke for kjærligheten ...) - ikke klarer de å lukeparkere, ei heller treffe mellom de hvite strekene når bilen skal parkeres på tvers ...

Skjult ID med pseudonym pseudo to. 13 mars 01:24

Enkelt; Subaru! Beste firhjulstrekksystemet,tyngdepunkt,er fullsymetrisk, og en utrolig framkommelighet og driftsikkerhet som de fleste som har peil på bil kan bekrefte.
Ikke slik skryte/leke-firhjulstrekk (les Haldex) som de fleste andre i normal prisklasse har. Anbefaler å tube "Subaru vs volvo" f.eks

..og ts: Hvis du tror det var en firehjulsbil du så, så anbefaler jeg deg å sette det litt mere inn i bil før evt kjøp;)

Skjult ID med pseudonym kloakfjomp to. 13 mars 01:48

Kult. Friggeprompen er her. Skal vi kline?

Skjult ID med pseudonym dum to. 13 mars 01:59

Hvilken bil skal jeg kjøpe?

Gi meg råd, skal kjøpe i morgen

Skjult ID med pseudonym dum to. 13 mars 02:02

Alle tips mottas med takk hehehehehe

Skjult ID med pseudonym kloakfjomp to. 13 mars 02:03

Versegod!

Skjult ID med pseudonym luxurious to. 13 mars 02:07

Porsche?? Wow, du skal være elegant dame for å kle det da, trøst deg med det TS;-)

Skjult ID med pseudonym Kårefraåre to. 13 mars 02:11

5-8 år gammel Porsche Cayenne er faktisk ikke så dyr. Rundt 300-600k. Men desto dyr i drift om du tenker langsiktig. Ville heller ventet på den nye Teslaen som kommer.

Skjult ID med pseudonym a.b.c. to. 13 mars 02:36

Men pokker såå feil om feil dame sitter oppi en Porsche.....

Skjult ID med pseudonym forvirrett to. 13 mars 02:43

Så en superdigg Mersedes i dag, lurer på om jeg skal prøvekjøre og kjøpe den:-) Trenger en skikkelig bil og tror Mersedesen vil være en god bil sånn sett.

Skjult ID med pseudonym Switch 540 to. 13 mars 13:14

@tj: Der er du virkelig inne på hva fremkommelighet til fornuftig pris angår. har selv hatt en lettere modifisert turbo/bensin variant og den"stoppa ikke for noe"!
Riktignok litt over snittet i driftskostnader i bensin forbruk, men dieselvarianter er jo også å oppdrive uuten at jeg har peiling på hva disse ligger i av pris,men jeg ville nok styrt unna første års modell av denne pga "barnesykdommer",da dette så vidt jeg vet var den første boxerdieselen på markedet.

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 20:29

Weeey! Takk for alle svar - det er en av de tingene jeg digger med forumet. Man kan få tanker om ting man ikke tenkte på før, f.eks om bil!

NEI! Jeg skal IKKE ha Porsche! Jeg hadde vært flau over å kjøre en, helt ærlig. Jeg så bare en bil jeg likte, og snudde meg for å se merket. Hadde den het noe annet, kunne jeg kjøpt den :-)

Jeg leser, og skal google. Har ikke behov for noe fænsi bil, bare en som funker og som er litt fin. Og jeg vil faktisk ikke bruke mye penger på bil denne gangen. Har kommet til at det er så masse gøy å bruke penger på som ikke heter bil!

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 20:30

....men bare et lite spørsmål:

Jeg er bare en person - er ALLE firehjulstrekkere store biler?

Skjult ID med pseudonym nitten to. 13 mars 20:58

Nope. Subaru Impreza f.eks. er ganske liten. Liten og sprek.

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 22:39

Subaru, dvs. om du liker utseendet.
Suveren fremkommelighet og bra comfort.
hehe, skal du ha god bakkeklaring blir bilen nødvendigvis litt større ja.

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 22:42

hehe fant sv dama ut at ho ikkje kan køyre jappetraktor?? ;p

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 22:52

Jeg KAN jo gjøre omtrent hva jeg vil, blindebukk.
Jeg må bare finne ut hva jeg vil :-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 22:58

kjøp deg ein suv du:) da har du vertfall bakkeklaringen viss du trenger den:) det finnes jo vanlige biler som er hevet litt..som volvo xc70..passat..audi..suzuki og div..;)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:04

Bakkeklaring er sikkert smart.
Og så vil jeg sitte litt høyere enn jeg gjør i den bilen jeg har nå :-)

Eh...jeg vet ikke hvorfor, men magefølelsen min sier at Suzuki utgår!

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:07

Suzuki har endel rimelige modeller som sikkert er greie.
Men jeg har en anelse om at designet kanskje er viktigst når det kommer til stykket :-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:08

den er på høgde med alt anna ifrå asia:) men er jo ikkje til å stikke under ein stol at vil ein ungå hardplast og knirk inni styrer ein unna dei billigaste merka:)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:10

Det viktigste for meg er sikkerhet. Livet mitt er dyrebart.
Det nestviktigste er at jeg kan kjøre på hytta uten problemer vinterstid.
Det tredjeviktigste er at jeg liker å kjøre bilen i kombi med pkt. over.
Det fjerde viktigste er at jeg LIKER bilen supergodt!

Sånn egentlig. Prøver å ikke være jålete altså...helt seriøst!

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:11

*Men er ikke sikker på at jeg helt kommer til å klare det. Nå jeg bruker mye penger på noe, må jeg jo like det også, sant? Man må da handle LITT med hjertet også, ikke bare med huet?*

Skjult ID med pseudonym tittentei to. 13 mars 23:12

SVere er da ikke jålete:-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:13

ka prisklasse snakker me om?

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:13

Smiler av at noen tror jeg stemmer SV :-)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:14

Joda.. følger den ´fornuftige´ tankegangen din helt ut jeg :-)

Men, når valget endelig skal falle, så kjøper man ikke en bil man ikke synes er estetisk?
Eller?

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:14

Jeg er ikke sikker, blindebukk. Jeg har fått med meg at firhjuls er dyrere enn andre biler. Jeg har også fått med meg at høyere biler gjerne er litt dyrere. Men jeg ønsker ikke å brenne av en formue selv om jeg vil kjøre trygt.....skjønner? Hvor mye "må" man betale da?

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:16

Sist kjøpte jeg med hjertet, og jeg har ikke angret en dag. Jeg kunne gjerne kjøpe samme type igjen. Null problemer og morsom å kjøre!

Men den bilen jeg har nå er bare ikke praktisk å kjøre til fjells med på vinteren. Derfor vurderer jeg en litt annen type bil, selv om jeg egentlig ikke vil, OsloGuy. Men er det mulig å få estetisk fin, relativt rimelig og trygg? Kinderegg i form av bil? Neppe....eller?

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:19

Tror du kunne likt Honda CRV jeg :-)
Ikke så dyre og gode å kjøre. Hører stadig mye bra om fremkommeligheten.
Pris er jo avhengig av alder. Du vil helst ha ny bil?

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:20

z...eg villa nok gått for ein pent brukt..ca 2-3 år gammel med lav km..der kan du gjere bra kjøp og gjerne opp ein klasse og 2 med tanke på sikkerhet og stander iforhold til ka ein vil spandere med tanke på ny bil:)
gå inn på finn..der finner du prisklassene på diverse biler...reis rundt til forhandlere og prøv dei bilene du finner intresange:)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:20

Jeg vil helst IKKE ha ny bil. Det synes jeg er å kaste penger ut av vinduet. Et par-tre år synes jeg virker fornuftig i mine ører. Eller?

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:22

To sjeler, en tanke blindebukk :-)

Jada, jeg skal sondere litt. Men siden jeg fikk så god hjelp til å kjøpe min forrige bil på forumet, tenkte jeg å prøve lykken mht tips en gang til...

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:26

Honda CRV var fin den....særlig den nyeste.
Men om jeg skal være jålete, synes jeg den var litt gammelmodig inni?
(Så liker jeg nok fremdeles BMW sin best til nå - uavhengig av pris)

Æsj. Skulle ønske jeg likte en gammel lada eller noe.

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:27

viss eg skal anbefale så havner eg på xc60:)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:28

hehe.. herlig.
Nei, det er ikke lett.
Synes du skal gå for en du umiddelbart liker, dyrt blir det uansett :-)

Skjult ID med pseudonym arneand to. 13 mars 23:32

@Z to. 13 mars 23:20
http://www.tv2.no/underholdning/broom/bruktbilskolen/
http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/bruktbil/

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:33

Likte Volvoen også, jeg. Men himmel så digre disse bilene er.
Jeg har ikke engang et barnesete i bilen! Kun meg.
Er dette prosjektet mitt litt i overkant voldsomt mon tro?

Er det en bil som er GOD på vinterføre i oppoverbakker som er en sånn vanlig bil da mon tro? Nei, først nå blei jeg usikker! WÆÆÆ

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:35

arneand
Jammen......når det kommer til råd, liker jeg DERE!
Jeg er faktisk i stand til å tenke selv etter at noen andre har slengt ut.
Jeg klarer meg drita bra bare jeg setter i gang. Vil bare bable litt først.
Da finner jeg ut hvor viktig og hvor akutt dette er.
Det kan ingen bruktbilskoler eller butikkselgere lære meg bedre enn dere!

:-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:36

finnes utallige vanlige biler og med 4hjulsdrift:)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:38

X3 :-)
Liten og grei å manøvrere, god fremkommelighet, comfort og supert design.
Men ikke regn med noe billig bilhold..

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:38

Hjertet mitt er hjertens enig med deg, OsloGuy!

Men...

Skjønner??? :-)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:41

Ja, blindebukk?
Noen som er freshe, fine, praktiske, digge og billige også?

(Og kanskje liksom på en måte bitelitt sånn litt høye også?)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:43

Jepp :-)

sukk... så ofte vi skal dras mellom fornuft og følelser :-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:45

som tidligare nevnt..volvoxc70...passat har ein som er litt høg..alltrak eller noke sånt..
ellers har jo alle merka 4hjulstrekte vanlige biler..til og med bmw:)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:51

....som å finne den perfekte dama bare at man ikke er forelska det der.
Eller bli drita forelska i feil person - og samtidig vite det, Osloguy :-)

Googler, blindebukk!

Skjult ID med pseudonym blindebukk to. 13 mars 23:52

skal ein ha ein bil som både er fornuft og følelser så ville eg ha valgt ein audi a8...4,2 bensin eller disel:) der har du alt..sikkerhet i toppklasse..comfor..romslig..sportslig..

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:53

Jeg "lover" å kjøpe noe sånt den dagen jeg får bonusbarn, blindebukk!
Jeg ser for meg sykler, ski, snowboard, hund, hjemmesnekrede duppedingser og svømmeføtter - og jeg "potensielt" gleder meg ;-)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy to. 13 mars 23:53

hm.. har i det siste opplevd det siste alternativet.
Har du skjønt det, eller tok du det bare ´ut av luften´?!

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:54

Eh....det her var til volvo passat altså!

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:55

"ut av luften...." OsloGuy
(I den grad det finnes noe sånt som ikke er påvirket av en impuls :-)

Skjult ID med pseudonym Z to. 13 mars 23:57

Audien minte meg om en eks
- og det er en litt sånn rar assosiasjon når man skal kjøpe bil :-)

Skjult ID med pseudonym arneand to. 13 mars 23:59

@Z to. 13 mars 23:35
Tja, problemet med råd fra privatpersoner, er at de er veldig preget av begrenset erfaring med modeller og merker.
Ofte, men ikke alltid, vil de fremheve merket *sitt* som det beste.
Det sitter langt inne å innrømme at man ikke har gjort et godt valg... Selvfølgelig har man selv valgt det beste alternativet!
;p

Men si at du lander på 2-3 merker etter råd/tips...

Gå til guiden for å få vite hva som er de vanligste feilene på de aktuelle modellene, om det er enkelte årsmodeller det er ekstra mye feil på, eller om det er en modell/årsklasse du bør styre unna.

Jeg gidder ikke shoppe bil på følelser og farge ass ;p
Bil, for meg, skal være driftsikker, ha lite feil, en akseptabel vedlikeholdskostnad (enkelte merkeverksteder raner deg på høylys dag), og en fornuftig forsikringspremie.

Men whatever, lykke til ^^

Skjult ID med pseudonym blindebukk fr. 14 mars 00:00

z..ja det er familiebiler:) men praktisk me stasjonsvogn da..

Skjult ID med pseudonym OsloGuy fr. 14 mars 00:01

Likevel står jeg fast på å ikke velge etter fornuften.
Også når det gjelder bil. Slik blir livet mest interessant :-)
Kunsten er å (virkelig klare å) nyte..
Og dessuten.. er det ´bare´ penger ;-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 00:05

Takk for gode råd, arneand. De skal jeg ta med meg videre! :-)

Så til dette med å velge bil med hjertet. Jeg troooor ikke det bare har noe med design og farge å gjøre. Det har noe med følelse av å sitte inni bilen å gjøre, med om man liker hvordan en bil oppfører seg på veien i forhold til kjørestil å gjøre - og så har det, for meg, noe med ett eller annet jeg ikke aner hva er å gjøre. Hver gang jeg har kjøpt bil, har jeg liksom bestemt meg FØR jeg har dratt for å se på bilen. Så har bare bilen bekreftet mitt valg. Det ER absurd, jeg vet det. Men det er sånn det har funket. Hele meg blir bar yr og glad, kontra at jeg får en skepsis i magen som gjør at jeg ikke engang drar og ser på en bil som i utgangspunktet ser smashing ut. Dette greiene jeg driver med her aner jeg ikke hva er, men jeg har i alle fall aldri hatt noe som helst tull med noen av bilene jeg har hatt. Og for en mann er det jo galskap å kjøpe bil på denne måten uten å sette seg inn i ting først. Jeg visste bare at jeg ville ha en bil jeg følte meg trygg i, men en småbil. Det var fornuften i mitt forrige kjøp. Om det egentlig var fornuftig, vet jeg jo ikke :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 00:14

Igjen signerer jeg, Osloguy.

Men....jeg må si noe likevel. Ang. fornuft og følelse og kjærlighet. Frem til ca 5 år siden, trodde jeg det var sånn at man MÅTTE bli forelska for å ha et godt forhold på sikt. Eller....jeg trodde man måtte være forelska, punktum. Så ble jeg så forelska at jeg nesten dånte, en forelskelse det tok lang tid å komme over. Jeg trodde han var mannen i mitt liv. Så.....etter dette så skjer det noe med meg. Er det alderen? Fokuset? Jeg vet ikke, men uten å føle at jeg nøyer meg med mindre, er det ikke lenger så viktig å være dønn forelska. Jeg tar meg selv i å se etter noe annet. Noe helt annet! Jeg har ofte sagt at jeg ikke vet mitt eget beste, og at jeg heller ikke tror at andre vet sitt eget beste. Men jeg har ikke visst hvorfor jeg har sagt det. Nå skjønner jeg litt av det. Nå vet jeg litt mer om mitt eget beste. Det finnes så mange menn! Men det finnes så mange store menn med små hjerter. Jeg ønsker meg heller en liten, vanlig mann med et stoooort hjerte! Så plutselig ser jeg på det jeg så på som en resignasjon tidligere, som at jeg ønsker mer! Plutselig ser jeg at enkelte av de mennene jeg så litt opp til tidligere overhodet ikke har sjans i havet hos meg. Jeg vil ha noe annet. Jeg gir blanke blaffen i gode bilder her inne. Mennene har ikke endret seg, men jeg har endret meg. Jeg har overrasket meg selv, og jeg har totalt skiftet fokus. Altså mht menn! Ikke mht biler. Skoda vil nok for alltid utgå ;-) Men altså....det kan for andre VIRKE som om at jeg nå har begynt å velge etter fornuften. Men vet du? Jeg velger etter FØLELSEN. Ikke forelskelsesfølelsen, men følelsen jeg har inni meg når jeg er sammen med "ham". Det handler om meg...om du forstår. Og i det egoistiske i dette vokser det også frem en enorm raushet. Og vet du hva mer? Jeg elsker det! Jeg elsker å bli tatt litt på senga av livet. DET gjør meg levende! :-)

JA! Kunsten er å leve livet levende. Og nyte. Livet skal ikke være en kamp! Livet skal være bevegelse. Utvikling. Men ikke kamp.

I min verden :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 00:15

Kremt....nå er jeg nesten litt i gang her ser jeg.....jaja, have mercy ;-)

Skjult ID med pseudonym arneand fr. 14 mars 00:31

Ah ja, lukten av svidd visakort, når man står på verkstedet og ser bilen bli tauet inn. ** Den følelsen ** ;p

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 00:33

Hihi arneand. Det har jeg nesten ikke opplevd. Faktisk aldri ;-)
Himmel og haaaaav så god jeg er til å kjøpe bil!

Menne....nå må visst bilen min snart på service. Det kjente jeg nå!

Skjult ID med pseudonym OsloGuy fr. 14 mars 07:09

Kjære Z,
Tusen takk for det du deler.
For meg gir det du skriver veldig mye mening. Det føles godt når man er et sted nærmere å vite hva en ser etter, eller ´ens eget beste´ om du vil.
Jeg har ofte lurt på om forelskelse egentlig er nødvendig for å være i et godt forhold. Tilbakemeldingene jeg har fått når jeg har luftet det er at jeg er uromantisk :-)
Kanskje mye handler om kontroll. En forelskelse er jo følelser ute av kontroll, og det er ubehagelig, kanskje man liker noen man egentlig ikke vil like. Av samme grunn har jeg lurt på om jenter med litt manipulative egenskaper har tiltrukket meg, eller som oppfører seg med et ´sett med mekanismer´ eller ´spill´ noe som igjen gir meg litt selvinnsikt fordi jeg blir tvunget til å se på hva jeg blir tiltrukket av. Det kan være svært lærerikt :-) Det er ikke alltid en liker hva en får se, men man kan forstå segselv bedre, og det er av høy verdi.

Også veldig enig mtp. forskjellen mellom bevegelse og kamp. Mye av nøkkelen ligger kanskje i samarbeid med de mulighetene som oppstår?

Du skal ikke se bort i fra at du har en sjette sans når det gjelder bil :-)

Ha en fin dag! :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 13:10

Det viktigste jeg kan si til ditt innlegg Osloguy er:
KVINNER MED VILJE TIL Å BRUKE SINE MANIPULATIVE EVNER SKAL MAN HOLDE SEG UNNA. Det har, helt ærlig, ødelagt mang en flott mann!
Og takk for at du deler selv :-)

tj
Jeg skal sette meg ned og google subaru NÅ! Jeg lover :-)
Du har mange gode argumenter, som vanlig.

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 13:14

...og nå har jeg vært på Subaru.no og den som egentlig er høy og som er noe annerledes enn den bilen jeg har nå, er Forrester modellen. Men det er jo en modell for aktive familier skriver de. Ergo en svær bil?

(mann 33 år fra Oslo) fr. 14 mars 16:46 Privat melding

Anbefaler nokian hakkapalita dekk
Da kommer du fram på de fleste vinterveier. Dekk har nesten like mye å si som driv på 4 hjul.

Skal du absolutt ha noe av det råeste på vinter føre og "billigst "mulig da er det subaru som gjelder

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 17:14

tj
Du har rett! Men likkavææææl da duuuuuh! :-)

Alleeeex, det er de dekkene jeg har på bilen min nå. Men når bilen er lav, hjelper det liksom ikke så mye i snøværet oppover i skævven....

Subaru....jeg må visst ta på meg brillene en gang til! Takk :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 17:22

Jammen jeg HAR slike dekk!

Jeg forhørte meg om det, og mange sa det var det beste!
Så sånn ble det. Men min lille BMW klarer ikke biffen til fjells.
JEG kunne da ikke vite da jeg kjøpte bilen at jeg skulle til fjells! :-)

Smiler til dere....faktisk!

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 17:30

Jaada, jeg vet at jeg fikser det selv. Men det er så kooooooooselig når noen gidder å gi gode råd, få meg til å tenke utenfor min egen boks, høre andres erfaringer og pludre litt med dere. Rett og slett koselig!

Derfor, tj.
Er du aldri litt lei av å fikse alt alene du? Det er jeg.
Det er ikke det at jeg ikke kan, men jeg har ikke lyst :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 17:33

Ja, tj. Og da er det greit å tenke litt fremover mht neste vinter, sant?
Jeg har planer om å bruke hytta en god del.

Jeg er en person som har mange jern i ilden, mye å gjøre og mye prestasjon i livet mitt. Derfor setter jeg mer og mer pris på stillhet, på ro, på det å bare være uten verken planer eller must do. Jeg trenger det for balansens skyld, denne indre greia som gjør at jeg har det bra :-)

Så bil er ikke bare bil, bil er også et middel til livskvalitet....hihi.

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 18:02

Tror det var lesbart :-)
JEG setter meg selv først med lett hjerte! Rett og slett. Hvorfor? Fordi uten meg har jeg ingenting å gi andre. Eller, jeg kan jo gi, men jeg tømmes - og DET er jo ikke poenget. Man skal ikke bli sliten av å være sosial, av andre mennesker. Da gjør man ett eller annet som ikke er helt som det skal. Så meg først, så de andre. Nesten som de sier i flyene: Ta først på deg masken selv, hjelp så barn eller andre rundt deg. Man må jo HA noe for å GI, er du ikke enig? Det handler om å komme til sin rett. Det handler om å være noe bra for andre. Det handler om bevissthet. Og det handler aller mest om mitt liv.

Jeg ser at livet mitt saakate, men sikkert er i stor endring nå. Jeg vet ikke hvor jeg går, men jeg vet at jeg forlater noe. Hva vet jeg heller ikke enda. Kanskje jobb. Kanskje adresse. Kanskje venner. Kanskje noe helt annet. Men noe skal jeg forlate. I går hadde jeg litt panikk. I dag er jeg forventningsfull. Mitt liv. Og det starter kanskje med en bil? Hvem vet :-)

Match under 70. Men....kremt.....er ikke du dame? Det trodde jeg!

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 18:26

Vet du?
Jeg mener det! Men jeg tror at jeg trodde at jeg leste det en gang, men jeg husker ikke ETT nick her inne. Jeg er katastrofal på nettopp det. Fester meg ikke ved noen. Men NÅ vil jeg huske det! Du har utovertiss og skjegg. Melding mottatt! :-)

*flirer*

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 18:59

Ah.....eowyn og tj. Det er dere to jeg blander. Det tror jeg at jeg skjønte nå!

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 19:16

Flirer av eowyn....jeg sier jo at jeg ikke klarer å legge merke til nick. Eller...jeg legger jo MERKE til dem, men jeg blander dem litt. Og de som sprer gørr (ikke dere altså) forsvinner ut av hodet mitt i det jeg leser det de skriver :-)

Men bil....og menn.....jeg skal sjekke ut det du skriver, selv om folk sier nei til bishien her ser jeg. Og personlig tror jeg det akkurat nå er like lett å finne en mann som å finne bil. Mulig jeg tar feil? Nei, det gjør jeg ikke!

Skjult ID med pseudonym Felix fr. 14 mars 19:17

Se etter en Fiat Panda, @Z! En lekker søtsak for en dame skal jeg si :-)
God helg!

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 19:18

Shit!
Nesten det første bildet som kom opp var dette:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47197554&searchclickthrough=true

Si meg.....er det en trygg bil å kræsje med? Jeg MÅ spørre.
Det er viktig for meg! Trygghet er viktigst av alt, egentlig.

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 19:18

Felix! Nope. Da beholder jeg heller den bilen jeg har, gitt. Som jeg LIKER! :-)

Skjult ID med pseudonym Felix fr. 14 mars 19:21

Da skjønner jeg ikke hva du er ute etter, @Z. Beklager at jeg har blandet meg i :-(

Skjult ID med pseudonym Z fr. 14 mars 19:23

Felix!
Ynnsjyll.....jeg trodde du mente Fiat 500! Det kan du se hvor lite peil jeg har! Og da trodde jeg du egentlig tulla litt med meg. Min feil 100%.
TAKK - nå skal jeg se på den du egentlig mente!

*sorryklem*

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 15 mars 20:47

Her var det fantastisk mange elendige råd!

Man bytter ikke fra BMW til CR-V, Volvo XCetelleranna, og sånn skit.

Har man BMW i utgangspunktet bør man da virkelig se gledene av å ha en premiumbil, da er det ikke så mange aktuelle merker å velge i..

Men både Mercedes og BMW har modeller som bør være aktuelle, Audi prøver å leke premium men blir latterlig dyrt å holde.

For Z sin del tenker jeg en A-klasse med 4Matic kan være kult.. Den nye A-klassen er fantastisk flott å kjøre til å være en slik rar liten sak.

BMW 1-serie finnes også med X-drive, det er et kult alternativ det og!

Men jeg tror faktisk jeg selv ville valgt A-klassen om jeg skulle ha bil i det segmentet, til tross for at dette er en bil basert på en fremhjulstrekker.

Både BMW og Mercedes tilbyr 4x4 i de aller fleste av sine modeller.

Fremkommeligheten man får av 4x4 i en vanlig lav personbil er faktisk ganske mye morsommere å ha enn tilsvarende i en stor SUV.
Det er mange SUV-mennesker som har blitt alvorlig overrasket over hvordan jeg suser forbi de på vinterføre med min bil.. En vanlig stasjonsvogn med 4WD.

Ellers Z, du fortjener en skikkelig smekk for å skrive Porsche uten s!

Skjult ID med pseudonym Bilen lø. 15 mars 22:30

Jasså Ærligheten, heldigvis er ikke bilverden så kategorisk som du beskriver. Er slett ikke sikker på at preimiumfølelsen er noe større feks i en liten BMW (1-serie?) enn i en Volvo XC 90..

Morsom fremkommelighet? Det kan vel ikke være så mye tvil om at fremkommeligheten er bedre med høy bakkeklaring, men med lavere tyngdepunkt så ja, da er jeg enig i at veigrep - på veien - er bedre.

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 22:45

Leser og smiler....og nikker gjenkjennende....og tier forstår hva som sies!

Takk begge for rådene deres!
Jeg må ikke ha en større bil. Men jeg vil ha en som kommer frem.
Og da må den kanskje være litt høyere og litt "flinkere" på vinterføre...

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 22:47

Porsche - porse. Intressant det der. Eller interessant. Enkli ;-)

Men NÅ har jeg lært! Det heter fejjajji som han lille gutten sa på tv...

Skjult ID med pseudonym Switch 540 lø. 15 mars 22:48

Har du konkludert noe ennå Z?
Fått litt diverse matnyttige biltips nå.......
Lykke til i biljakta ;)

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 22:49

Ingen konklusjon enda, Switch. Men jeg har jo helt frem til senhøsten på meg. Det blir som det skal bli :-)

Takk for lykkeønskninger. Jeg vet at det løser seg helt fint!

Skjult ID med pseudonym OsloGuy lø. 15 mars 22:52

God kveld! Jeg fortsetter der jeg begynte, Subaru(!) for grei kvalitet, fortreffen fremkommelighet og god comfort.
Meeen.. så var det dette designspørsmålet da :-)

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 22:52

.....jammen jeg trenger litt tiiiiiiid på meg Osloguy! Serr ass ;-)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy lø. 15 mars 22:57

Ser den. Du vet det når du vet det :-)

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 22:58

Skulle tro at du kjente meg, for akkurat sånn er jeg.
Helt i blinde. Så plutselig! Ingen tvil. Og da er alt bestemt bombesikkert!

Skjult ID med pseudonym OsloGuy lø. 15 mars 23:04

Nettopp, for det var vel slik du beskrev det over her :-)

Og i mellomtiden.. ingenting å stresse med :-)

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 23:05

Jeg er sånn med det meste. Til frustrasjon for noen og glede for meg :-)
Jammen du saaaaaa....
Ja! Men det er jo 5 minutter siden!!!

Skjønner?

Skjult ID med pseudonym OsloGuy lø. 15 mars 23:11

Nei, og det til tross for at det har gått 5 minutt :-)

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 23:19

Nei, da så ;-))

Kvinnelogikk er forresten dønn logisk. Det kom jeg på nå.
Og i det lyset ER det jo litt logisk å kjøpe bil etter farge.
Jeg er fremdeles glad for at jeg ikke kjøpte den lyseblå jeg fikk anbefalt forrige gang jeg skulle kjøpe bil, som var et godt kjøp sånn i teorien!

Skjult ID med pseudonym OsloGuy lø. 15 mars 23:25

hehe. Både logisk og morsomt :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 15 mars 23:30

XC90 har bra med traktorfølelse, null premiumfølelse.
BMW 1-serie er en liten og svært god premiumbil som gir akkurat det man forventer av en premiumbil.
Å gå fra BMW til Subaru er sjelden en oppskrift på suksess, jeg så selv det bli foreslått her!

Bakkeklaringen til en SUV har mindre betydning enn mange tror.. Jeg har i vinter kjørt forbi fastkjørte SUVer med 4wd flere ganger, helt uten å ha problemer med stasjonsvogna mi.

Hemmeligheten ligger i hvor bra 4wd-system bilen har, det betyr mye mer enn bakkeklaring i svært mange tilfeller.
Bilen min kan heves noen cm til ved behov, men den funksjonen har jeg ikke brukt i det hele tatt.

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 23:39

Har du noen gode forslag til en "vanlig" bil med 4wd system å anbefale meg da, Ærligheten? Altså....utover det du har skrevet? :-)

Skjult ID med pseudonym optional lø. 15 mars 23:52

Z
En bil som er høy har to fordeler:
1) Man kan se over lave biler
2) Man kommer frem der veien er groper dypere enn 15cm.
Ellers har høye biler kun ulemper. Trenger du faktisk å komme frem på slike kuperte veier, og samtidig ønsker gode egenskaper på motorveien er det kun et bilmerke som fungerer: Land Rover (inkluderer Range Rover). (Snakker av erfaring her etter å ha brukt bl.a. Range Rover, Discovery IV, XC90, Grand Cherokee i gårdsarbeid.)

For fremkommelighet på vinterføre fungerer alle lave 4wd like godt som høye 4wd - og de lave er langt bedre å kjøre på vanlig vei. Gode småbiler med 4wd er bmw 1-serie og audi a3.

Skal du kjøre på gjørmete veier med motorveivennlige dekk er det ett sommerdekk som gjelder: Uniroyal Rainxpert. For vinterdekk er det nokian som gjelder. Jeg var så heldig å ha to like biler ved snøfallet for noen uker siden og kunne sammenligne Goodyear piggdekk (2år, 15'km), Nokian piggfri (4år 30'km), Blizzak piggfri (2år, 30'km), Uniroyal sommer (4 år, 30'km), Goodyear sommer (1år, 20'km).
Våt nysnø byr på mange av de samme utfordringene som lett gjørmete veier.
Resultatet var ganske interessant. Goodyear sommerdekkene kjørte seg fast på den flate parkeringsplassen som ble brukt til å legge om. Blizzak klarte å komme opp testbakken, men klarte ikke bakkestart.
Uniroyal sommerdekkene og Goodyear piggdekkene klarte begge å ta bakkestart med litt forsiktighet. De hadde omtrent samme egenskaper på snøføret. Nokian dekkene klarte fint bakkestart i kombinasjon med bilens elektronikk uten noen forsiktighet fra fører og ble dermed best i test.
Det interessante var altså at de to dekkene som er eldst og mest brukt (og hadde mest gjenværende mønster) var de beste. Samt at et sett med sommerdekk blander seg med vinterdekkene. Det bekrefter egentlig inntrykket jeg har hatt av dekkene helt siden de var nye: Både nokian (vinter) og Uniroyal (sommer) fortsetter å være best når forholdene blir verre enn i testene produsentene vet at pressen tar dem igjennom, og de holder de gode egenskapene etter endel bruk. (Disse to har tidligere imponert i sammenligning med Continental (både sommer og piggfri) på veldig våt asfalt.)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 15 mars 23:53

Mercedes A-klasse og BMW 1-serie er gode biler med bra kjøreegenskaper samtidig som du da slipper å nedgradere til noe trist noe.
Hvis de er for små kan du se på Mercedes C og BMW 3-serie.
Enda større er Mercedes E og BMW 5-serie.

Audi er heller ikke så verst, men de forfaller mye raskere enn Mercedes og BMW .

Skjult ID med pseudonym Z lø. 15 mars 23:56

Ikke for små, mer at min føles for lav. Det er kun det.
Og så må jeg komme meg opp bakken på vinteren.
Det er egentlig så enkelt.

Jeg bor jo et sted der jeg gjerne vil ha liten bil.
(Men er det ikke litt tryggere med en høy en når "alle andre" kjører høy?)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy sø. 16 mars 00:05

Du skal ha skryt Z for å finne et tema det tydeligvis er lett å fatte interesse for! :-)
Litt høyere bil enn du har (1-serie?) med god fremkommelighet, da virker det jo opplagt å bytte til en med 4wd? Sikker på at du trenger høyere bakkeklaring?

Trygt å kjøre høy bil? Vel, det er vel sikkert et diskusjonstema i seg selv :-) Høyere biler velter lettere, og det er faktisk statistikk som tilsier at SUV´er er oftere i grøfta enn personbiler. Men oftest vil vel store og tunge biler være tryggere ut i fra fysiske regler :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 16 mars 00:08

optional:
Dette er typiske påstander fra noen med manglende erfaringsgrunnlag ser jeg..
Land Rover er ikke overlegent på noen som helst måte, det finnes svært gode alternativer (som også tåler en tur til butikken uten å få nervøst sammenbrudd pga Lucas)

Land Cruiser fra Toyota er et bra alternativ om man skal ha stor bil med 4wd.
G-klasse fra Mercedes kommer seg frem der både Land Cruiser og Land Rover (Samtlige modeller!) blir stående fast.. Differensialsperre foran, bak og i midten er rett og slett uslåelig.

GL-klasse fra Mercedes er også en formidabel bil man ikke skal glemme å regne med.

Z:
Å komme deg opp bakken på vinteren er noe alle 4wd-biler vil hjelpe deg med, selv de aller kjipeste systemene.

Høy bil er tryggest om du skal kollidere med en høy bil, det er det ingen tvil om.
SUV er svært ugunstig om du får en utilsiktet sleng, det høye tyngdepunktet gjør det langt mer sannsynlig å havne på taket.. Siden de også veier mer uten å ha stivere takkonstruksjon kan du regne med å få seriøs juling.

En SUV må du også regne med at bruker vesentlig mer drivstoff enn en vanlig personbil.. Ofte er også en SUV vesentlig dyrere å vedlikeholde enn en tilsvarende personbil.
At innkjøpsprisen også gjerne er høyere er enda en faktor.

I realiteten er ikke høyde det som stanser 2wd-biler i mer eller mindre urbane strøk, det er rett og slett mangelen på friksjon for drivhjulene som gjør det.. 4wd gjør denne problemstillingen langt mindre relevant.

I vinter trakk jeg campingvogn innover smale trange veier, med en stigning langt brattere enn hva man normalt ser på riksveier.. (10% stigning, Trollstigen har vel rundt 9% stigning..)
Fremkommeligheten var null problem, selv om altså halvannet tonn campingvogn forsøkte å stoppe meg.
For moroskyld fant jeg ut at jeg skulle stoppe i det bratteste partiet for å ta en bakkestart, det funka også bra :)

(mann 39 år fra Sør-Trøndelag) sø. 16 mars 00:17 Privat melding

Hei - ikke lest alt her, men det er vel to ting som faller meg inn i "logikken".....
1: I første innlegg til @TS, så vil jeg bare si at de fleste biler idag er firehjuls... :p
2: Firehjulstrekk eller ikke - ofte er det også sjåføren det kommer an på..
MEN: CRV er en god bil. Sett på X3 feks?

Skjult ID med pseudonym OsloGuy sø. 16 mars 00:27

Muligens litt på siden, men kom på et sitat fra Einstein: om du ikke kan forklare på en enkel måte skjønner du det ikke godt nok.
Men i dette tilfellet er det vel umulig å fullt forstå Z´s nøyaktige behov.
Dermed kan vi holde på i evigheter :-)

Men for all del, det er gøy å diskutere bil.

Jeg er enig i at friksjon er det viktigste, så den største gevinsten kan muligens oppnås ved å skifte til noen gode piggdekk. Kombiner det med en firehjulstrekker som har et litt ordentlig system og fremkommelighet burde egentlig ikke være noe problem..

Men.. så har vi noe som heter design. hehe.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 16 mars 00:43

Og et ordentlig 4wd-system er det ikke så mange som har..
Subaru har det (men ikke med automat, vel?)
Mercedes har det
BMW har det
Audi har det på A4 og større (Altså ikke på A1/Q1/A3/Q3!)
Enkelte andre har det på store 4x4-biler med ramme (men ikke på vanlige SUVer)

CR-V er et typisk eksempel på en bil som ikke har ordentlig 4WD (Viskose-greier som legger inn etter at hjulspinn har oppstått, det funker for mange, men er ikke plagsomt bra)

Piggdekk er intet must, selv kjører jeg på Nokian R2.. Funker gull!
Men jeg bytter faktisk dekk hvert år, hver vår selger jeg fjorårets sommerdekk, hver høst selger jeg fjorårets vinterdekk..
I praksis får jeg igjen omtrent det jeg ga for dekkene året før.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 mars 01:00

OsloGuy
Du har selvsagt helt rett. Det er så godt som 0 av mine innlegg i denne verden som kan ha en smule av Einstein i seg, og aller minst om bil :-)
Men det er jo nettopp greia. Jeg vet ikke hva jeg trenger, og følgelig ikke hva jeg vil ha. Det er det jeg prøver å finne ut av ved denne tråden. Da er det nemlig SÅ mye enklere å gå inn i en butikk og være tydeligere i neste runde. Så ha meg unnskyldt for at jeg er uklar, men hadde jeg ikke vært uklar ville jeg ikke laget denne tråden på forumet :-)

Ærligheten
Jeg leser og lytter til deg som til de andre. Det virker som om du har peil på bil. Og jeg skal faktisk lese denne tråden en gang til. Jeg tror jeg har blitt klokere allerede, og det er deilig. Nå kan jeg i alle fall vite hva jeg skal spørre om i en butikk. Nå vet jeg at det er noe som heter SUV og noe som heter 4WD system. Det var nytt for meg for noen dager siden! Så lost er jeg i terminologiene. Og ikke visste jeg at 4 hjulstrekk ikke er det samme som 4 hjulstrekk heller.....så da har tråden gjort sin misjon bare der :-)

Skjult ID med pseudonym OsloGuy sø. 16 mars 01:12

@Z
Ler :-) Synes du er morsom :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 16 mars 01:20

Z:
For å forenkle litt, man har tre kategorier av 4wd-systemer.

-Manuell innsjaltbar 4wd - Brukes i rammebiler som Nissan Patrol, Toyota Hilux, Land Cruiser, osv.. Altså store biler du neppe er interessert i :)

-Permanent 4wd med dynamisk regulering av kraftfordeling - Brukes i Mercedes, BMW, Audi (A4 og større), Subaru, og enkelte andre biler.

-Tohjulstrekk med automatisk 4wd - Brukes av de fleste, Nissan bruker dette i blant annet X-trail, Honda i alle sine 4wd-biler, Subaru bruker det vel fortsatt i biler med automat tror jeg, Suzuki bruker det i alle sine, Audi i de mindre enn A4 (biler med motoren montert på tvers)
Disse systemene krever noe reaksjonstid før de gir 4wd, men til gjengjeld gir de noe lavere drivstofforbruk enn et permanent system.
Reaksjonstiden på moderne systemer er stort sett veldig kort.

Skal man bare komme opp den siste kneika har ikke systemet så stor betydning, men vil man samtidig ha dynamiske og gode kjøreegenskaper og forutsigbar oppførsel fra bilen er det langt bedre med permanent 4wd enn dynamisk.
Svært mange BMW-førere liker jo gode kjøreegenskaper, det er en av grunnene til å kjøpe BMW slik jeg ser det.

Ja, jeg har nok litt over gjennomsnittlig peil på bil, men så har jeg eid flere hundre biler også.. Og hittil har jeg alltid tjent penger på bilene mine. :)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 mars 01:35

Osloguy
Hadde du ment det som kritikk, hadde det også vært helt ok :-) Men jeg leste ikke som det altså. Eller...jeg forsvarte meg jo litt. Nei, kritikk var det ikke! Ler bare av meg selv....

Ærligheten
Ser du alt jeg lærer? Nå kan jeg snart impe i en bilforretning jo!

Takk igjen :-)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 mars 01:38

Flere hundre biler??? SHIT!

Enten er du den 7. far i huset eller så er du langt over gjennomsnittet interessert! Jeg tror jeg har hatt 4...

Skjult ID med pseudonym OsloGuy sø. 16 mars 01:39

hehe. Godt det.
Men tror du ikke at en kjekk selger vil kunne prate deg rundt likevel? :-)
Vi har jo tross alt noe som heter desiiign og estetikk....

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 16 mars 01:49

Z:
Jeg er bare langt over gjennomsnittlig interessert, og svært mange av bilene har jeg hatt i veldig kort tid..
Jeg har hatt biler jeg ikke har rukket å komme hjem med før de har vært solgt igjen.

Det første året med lappen byttet jeg bil opp mot to ganger i uka i snitt.
Og jeg har ikke hatt særlig mange billige møkkabiler :)

Skjult ID med pseudonym optional sø. 16 mars 22:54

Ærligheten
Det finnes helt klart andre biler som klarer terreng, men ingen av dem (så langt jeg har prøvd) er så gode å kjøre langt med som Land(/Range) Rover. Landcruiser er antagelig den som kommer nærmest. Men Toyota er jo ikke akkurat bra på langkjøring, selv ikke modellene som er ment for nettopp det. Jeg kjøpte en avensis i januar - en ny bil i den klassen kan da ikke være så ille, trodde jeg. Henta den en torsdag. Tirsdagen etter ringte jeg forhandler og ba om at de tok den tilbake. Det ble en kostbar lærepenge at biler må langturtestes før kjøp.

Skjult ID med pseudonym Sanninga sø. 16 mars 22:57

Denne tråden er som tatt rett ut av forumet på Kvinneguiden.

Skjult ID med pseudonym optional sø. 16 mars 23:03

... og G-klasse er den eneste bilen jeg har vært av veien med - hele 3 ganger (innenfor 4 måneder). Den siste med rulling.
De to første tilfellene var bilens feil (uforutsigbar diffsperre som plutselig ga veldig understyring), mens den som endte med rulling var en unnamanøver hvor alternativet hadde vært front mot en lastebil som kom imot i mitt kjørefelt.

Skjult ID med pseudonym Undo sø. 16 mars 23:05

@Z

Fortell oss alle mer om bilen din.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 17 mars 23:43

Hvorfor? Hva er det du ønsker å vite, Undo?

Skjult ID med pseudonym fyr84 ti. 18 mars 13:51

Kjøpte meg en splitter ny Toyota auris hybrid executive idag jeg :)))

(kvinne 49 år fra Buskerud) ti. 18 mars 16:12 Privat melding

Kjøpte selv en BMW 1 serie ifjor, hadde jeg venta til iår så kunne jeg fått med 4 hjuls trekk....men uansett digger bilen min og X3 er nok noe jeg ville valgt som vinterbil...og selv om min ikke kommer seg opp over alt er det en utrolig artig bil å kjøre på vinteren.....hvis du liker å leike deg litt da, og ikke feiler ut bare bilen slenger litt på seg. Og enig med mange her at utseende på bilen teller mye, så da hadde valget mitt vært enkelt....BMW<3

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 20:43

I dag har jeg vært og sett på bil. Og har jeg blitt noe klokere?

1. Jeg LIKER høye biler, men MÅ ikke ha en om det blir dyrt.
2. Jeg TRENGER å komme opp snøbakker til tider.
(men mest trenger jeg en som fungerer fint i Oslo)
3. Jeg TRENGER å føle meg trygg på veien, særlig på vinteren.
4. Jeg er slett ikke sikker på at jeg vil bruke masse penger på ny bil nå.
5. Jeg vil ha en som fungerer! En bil jeg kan stole på. Rimelig i drift.
6. Kremt....estetikk. Men det sier jeg ikke høyt!

Hilsen Z som ikke har gitt opp prosjektet, bare lagt det litt på is
(og endret behovene sine ørlite)

MEN jeg digger sportsetene i bilen min på langkjøring.
Og jeg DIGGER at bilen min får "personlighet" over 110 km/t

Neeeeeeeeei! Hjelp meg! Jeg KLARER ikke å bestemme meg for NOE!

Ellers håper jeg at forumfolket har det superbra! :-)

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 21:24

Jeg googler ASX nå. Fin nok utenpå. Ikke såååå fin inni, men....
Man kan kanskje ikke få alt gratis? :-)

Blir tidligere innlegg borte når man sletter seg?
Jeg har da slettet meg mange ganger - og finner meg igjen her like herlig!

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 23:11

Jeg slettet meg helt, men det tok jo tid før sukker slettet, så da hang jeg vel igjen. Ellers så har jeg deaktivert meg mange ganger, som du sier. Sikkert en forskjell :-)

Jeg skal se nærmere på bilen du anbefaler. Kankje jeg kan omvendes?
Håper egentlig litt det, for jeg vil ikke egentlig bruke bøtter av penger på bil, jeg....kjenner jeg.

Trist/hyggelig at du er tilbake da!

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 23:40

Skjønner hva du sier, eowyn :-)
Håper du treffer en bedre "match" neste gang.
Selv dater jeg ikke. Jeg har det veldig bra som jeg har det nå, jeg...
- om jeg skal være ærlig. Og det skal man jo.

Men jeg er tidvis inne og skravler litt. Det er ok.

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 23:50

Om du ønsker deg en kjæreste, har du jo egentlig ikke noe annet valg enn å våge litt etter litt. Og det vil du gjøre! Jeg bare vet det :-)

Skjult ID med pseudonym arneand on. 13 aug. 23:52

zett på maken, er det ikke...o.0

Shera shnuppa?
...
;p

Ah well, lang dag gitt ^^
(((((^.^)

Du vet, mange biler kan oppfylle det du skriver, så fremt du shopper lettkjettinger, og trener på å ta dem av og på en to tre ganger.
Merk at det er lurt å trene på FØR du plutselig står der med -20, storm og hagl...

Vips er punkt 2 borte, og punkt 3 løser du med å shoppe dekk som gjør det bra i NAF-testen. *host*piggdekk*host* ;p

De veldig korte bilene er gjerne litt nervøse, synes i det minste jeg.
Foretrekker litt lengre akselavstand enn si land cruiser etc.
*shrugs*

Ellers tenker jeg merkelig nok på volvo når du sier
*Jeg TRENGER å føle meg trygg på veien*
Stikk og test en v40 eller.no, og sørg for å få testet autopiloten nå som den holder avstanden og bremser ned i takt med kødannelsen ;p

Oh snap, det er sent -.-
*sukk*

nn, bbl & stuff

Skjult ID med pseudonym Z on. 13 aug. 23:56

Heia arneand :-)

Men du? Hvor mye "må" man legge i en bil som jeg vil ha som jeg kan stole på da? MÅ liksom? Umulig spørsmål, men du "kjenner" stilen min...

Alt vel?

Skjult ID med pseudonym Pompel sø. 17 aug. 11:02

Gamle typen boble:)
Dessverre ikkje verdens beste varmeapparat:p

Skjult ID med pseudonym Z sø. 17 aug. 11:27

Hvordan vet jeg noe om akselavstand da, arneand?

Og en ting til. Jeg har en 1serie 118D nå.
Jeg ønsker IKKE en bil som er treigere. Hvordan har jeg kontroll på dette når jeg evt skifter merke, størrelse og vekt på bil liksom?

Skjult ID med pseudonym Tante Pose sø. 17 aug. 11:39

En liten distaksjon, om en kunne være like sikker på valg av mann som av bil, hadde problemstillingen vært enkel. Det må ha blitt Subaru, eller kanskje en Landcruiser :-)

Skjult ID med pseudonym Skalle sø. 17 aug. 12:11

Ts:
Hva med en Alfa Romeo 159 JTD ti Q4? 210 Hk (400 Nm) og firehjulstrekk. OG den ser bra ut ;)

Skjult ID med pseudonym Shini sø. 17 aug. 12:14

Audi S2, Sierra Cosworth 4x4, Subaru impreza WRX. Da får du iallefall ikke en bil som er tregere ;)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 17 aug. 12:15

Smiler....du har rett, Skalle.
Men....jeg må bare spørre: Er det rart at jeg begynner å se på SUV?
Er det tryggere, eller bare virker det tryggere?

Og er de høyere under enn andre biler?

Skjult ID med pseudonym Z sø. 17 aug. 12:17

Shini
Ikke heeeelt det jeg ser etter, men takk læll :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 29 aug. 15:25

Altså:

Noen har påvirket meg til å sjekke ut Mitsubishi ASX og den er grei.

Men jeg lurer på:
Hvor kjapp er denne?
Duger den godt på vinteren kontra andre 4W?
Kan man bruke 2W eller er det 4W hele tiden?
Noen som vet hvordan den er i forhold til kollisjonssikkerhet?
Andre ting jeg bør tenke på? Vurderer å prøvekjøre om ikke annet :-)

Skjult ID med pseudonym Z fr. 29 aug. 15:54

Takk eowyn!
Hvilken modell anbefaler du da om jeg skal velge fra øverste hylle du som kjenner bilen? Jeg har jo en BMW 118D nå og vil helst ha en som er like kjapp på labben. Greit å komme forbi vogntog i en fei, liksom....

Skjult ID med pseudonym Z lø. 30 aug. 00:49

Var på motorforum i dag :-) Gikk 15 minutter rundt i butikken mens de som jobbet der bare sto og hang og snakket med hverandre. Da gikk jeg :-)

Får prøve en annen dag. Kanskje...

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 30 aug. 10:34

Da vet du jo hvor du skal holde deg unna..
Forretninger der de ikke tar kontakt med kunder i butikken holder man seg konsekvent unna.

Skjult ID med pseudonym Cllou lø. 30 aug. 11:07

Enig med Ærligheten. Holde seg unna butikker der man ikke får ordentlig kontakt.
Digital Impuls (databutikk) i Møllergata i Oslo gir fatalt dårlig service. Sikkert mange der som vet mye om data. (Man kjenner en nerdeatmosfære i lufta når man går inn. Det er greit :-) Problemet er at de er null interessert i (eller evner ikke) å gi råd. De bare står og babler med hverandre leenge rett foran trynet ditt.
Avsporing, hehe, ville bare si det.

Skjult ID med pseudonym Z lø. 30 aug. 15:44

Jeg mistet liiiiitt lysta i butikken, ja. Særlig fordi jeg dro i ens ærend å sjekke bil og avtale prøvekjøring.

Men synes fremdeles bilen er passe stor og passe fin av de jeg har sett på til nå :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 30 aug. 16:08

4wd-systemet er vel heller triste saker antar jeg..

Skjult ID med pseudonym Z lø. 30 aug. 18:15

På ASX mener du?

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 30 aug. 21:47

På alle biler med forhjulstrekk der du kan få 4wd..
Permanent system er tingen, særlig om man liker gode kjøreegenskaper, noe jeg antar du gjør siden du i dag kjører BMW.
Kvalitetsfølelsen i en Mitsubishi når heller ikke til anklene på en BMW.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 31 aug. 00:30

Hmmmm......seriøst? Er det virkelig sånn?

Skjult ID med pseudonym Z ma. 1 sep. 15:59

Jeg har ingen problemer med å "gi meg til kjenne" til de som jobber der, jeg. Men er heller ikke typen som hekter meg opp i klaging. Jeg går liksom heller videre til et annet sted om du skjønner :-)

Dette var fredag for fire dager siden mellom 12.30-13.30 et sted.
Husker ikke nøyaktig, for jeg dro til Toyota og Bilia etterpå.

Jeg gikk som sagt runt i hele butikken i ca 15 minutter, så kjørte jeg rundt ute på området og så meg rundt på egenhånd etterpå.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 1 sep. 16:08

Synes det er flott at du tar det opp, jeg! Kun sånn kan man bli bedre :-)

Jeg har ikke gitt opp å sjekke ut ASX, for den er fremdeles aktuell.
I alle fall før jeg har prøvekjørt den da....

Skjult ID med pseudonym Z ma. 10 nov. 16:28

Æsj!
Jeg har ikke rukket å kjøpe meg ny bil.
Eller det er ikke helt sant! Finner ikke helt tid til å prøvekjøre alle!
Og nå gruer jeg meg til vinteren, jeg! Liker ikke glatt føre.

Trygg bil på vinteren!
Hva skal jeg egentlig se etter da?
TRYGGHET står i høysetet, egentlig. Og fremkommelighet.
Haaaaater å miste veigrepet :(

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt ma. 10 nov. 16:57

Vel.. Er jo vel så viktig med bra vinterdekk da. :P

Skjult ID med pseudonym Z ma. 10 nov. 21:12

Det vet jeg powpow.
Men stemmer det at det også har noe med avstanden mellom akslingene eller noe sånt å gjøre?

Er det forskjell på hvordan biler "retter seg opp" etter en sladd?
Er det forskjell på hvor fort en bil sladder?

SÅÅÅÅ takknemlig for svar - jeg er skikkelig i villrede...

Skjult ID med pseudonym Snø ti. 11 nov. 21:14

Det er forskjell på bilene, men det som virkelig betyr noe er det som er mellom setet og rattet!

Er man avhengig av antiskrens og antispinn for å komme seg opp bakker så kan man faen ikke kjøre bil!

Skjult ID med pseudonym Z ti. 11 nov. 23:35

Snø. Takk for den.
Men min bil er så lav at den faktisk ikke kommer seg opp på fjellet.
Min feil eller ikke....

Men nå var altså temaet:
Stemmer det at det også har noe med avstanden mellom akslingene eller noe sånt å gjøre?

Er det forskjell på hvordan biler "retter seg opp" etter en sladd?
Er det forskjell på hvor fort en bil sladder?

Fremdeles veldig takknemlig for svar :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten fr. 14 nov. 20:34

Hvor trygg en bil er å kjøre, hvordan den slipper når du overskrider grensene er begge ting som avhenger av en rekke faktorer.
Generelt er vanlige personbiler med 4x4 langt greiere når det slipper enn en stor suv er.

En bil med hovedvekten av driften bak vil gjerne slippe med bakenden først, mens en med hovedvekten av driften foran gjerne slipper foran først.

Vektfordelingen er også en faktor som spiller inn, jo lavere tyngdepunkt bilen har jo mer kontrollert vil den gjerne føles når det slipper. I tillegg vil en bil med ca lik fordeling mellom akslene slippe relativt likt foran og bak under nøytral kjøring.

BMW er et godt eksempel på en produsent som lager stabile gode biler, Mercedes gjør det samme.
Audi er et eksempel på en produsent som lager biler som helst vil rett frem i svingen.. (Understyring, altså at bilen svinger mindre enn rattutslaget skulle tilsi)

(kvinne 42 år fra Nordland) lø. 15 nov. 23:17 Privat melding

Jeg bare må si: Selvsagt Subaru Forrester (Turbo). Sort. Har du prøvd, skjønner du at denne bilen har hemmeligheter... :)

Skjult ID med pseudonym Snø sø. 16 nov. 01:52

@Ærligheten, Det du beskriver der, har nå med hvordan differensial fordelingene er satt opp.
Veldig forenklet
Haldex som de fleste AWD bilene bruker er satt opp til at bilen er FWD frem til fremhjulene slipper før det blir overført krefter og trekk på bakhjulene. BMW bl.a. er primært RWD og bruker annen kraftfordeling med mest kraft på bakhjulene.

Aktiv elektronisk differensial fordeling vil alltid prøve å dytte mest kraft til det hjulet med mest motstand.
Tillegg så vil antiskrens elektronikk (ESP) bremse hjulene individuelt, som fører til at bilen går rett frem, men dønn rett frem. prøver du å rette opp bilen på egenhånd så kjører du av vegen. Egner seg ikke for aktive sjåfører som tidligere har lært seg å håndtere kjøretøyer.

Moralen er som følger.
Hvis alle sjåfører hadde tatt seg bryet med å leke litt med bilene sine, så hadde de funnet ut hvordan bilen oppfører seg på glatta, slik at man faktisk hadde kunne lært seg å rettet opp bilene sine når det først slipper, burde vært obligatorisk opplæring på isbane.

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 13:05

Er du utrygg på glatta, så gjør som "Snø" sier. Ta flere turer på glattkjøringsbanen, ikke bare en. Så vet du hva som kommer når det kommer, og gjør de rette tingene uten å tenke deg om.

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 13:09

Og... er du fremdeles usikker på om du burde bevege deg ut på glatta, så la bilen STÅ! Du er ikke alene på vegen!

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 20:45

Ærligheten - tak for informasjon. Kjører en 1-serie nå, men må altså skifte. Men da vil jeg skifte til en som føles tryggere på vinteren selv om den er som å kjøre på togskinner om sommeren :-)

Snø - hva er det som gjør at du ikke tror jeg har kjørt på glatta? Jeg har "rettet" opp bilen min mang en gang. Likevel ønsker jeg sikkerhet i høysetet.

jaudå - for noe skitprat. Jeg startet denne tråden for å få GODE RÅD på vinteren både for meg selv og andre. Ikke arrester meg for at jeg tenker sikkerhet. Jeg kommer til å kjøre bil i mange, mange, MANGE år videre.

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt sø. 16 nov. 20:56

Altså.. De fleste BMWer er rimelig sikre, selv de mindre 1-serie.
Spørsmålet bunner i hvor mye penger du vil bruke.

Alt fra Mitsubishi ASX til Subaru Forester til Audi Q5 til BMW X1/X3 til Mercedes GL.

Personlig ville jeg gått for en BMW X1/X3 avhengig av hvor stor bil du trenger. Eventuelt Audi Q5 eller Mercedes GL som andre alternativer.

Men egentlig burde du bare google frem noen suver med firehjulstrekk for så å besøke de respektive bilbutikkene for å prøve de om de faller i smak.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 20:59

Jeg hadde ikke byttet om jeg ikke trenger en med større klaring under.
Jeg har ikke så lyst til å bruke masse penger på bil.

Jeg har prøvd en ASX, og den er aktuell. Men den bråker en del?
Så lurer jeg på dette med aksling og lengde mellom dem....eller noe sånt.
Er ASX sikker da? F.eks sammenlignet med X1 selv om japse/tysk osv?

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt sø. 16 nov. 21:17

Audi Q3 og Mazda CX-5 er to andre alternativer som kommer godt ut i NCAP testen.

Men du kan ikke få alt. Sånn er det bare. Dyrere biler er som regel bedre isolert mot støy.

Når det gjelder akslingen og lengde mellom dem eller noe sånt så kan jeg ikke hjelpe.
Tror uansett ikke det er noe problem da disse bilene er stort sett ca. det samme. Ingen av dem som er veldig korte eller veldig lange.

I følge NCAP så er ASX bittelitt dårligere enn X1 uten at jeg ville lagt veldig mye i det.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 21:21

Takk pow! Glad for innspill :-)

Ærligheten her snakker om at en som ikke er SUV føles "bedre" på veien mht å rette opp. Er dette bare en følelse, eller er dette faktabasert?

Jeg har vært i en kræsj uten at det var min feil. Men jeg ble reddere på vinteren selv om jeg ser på meg selv som en god sjåfør. Og derfor ønsker jeg som sagt trygghet. Uhellet kan være ute, og jeg ønsker å overleve! Dessuten trenger jeg å komme meg opp bakker med mye snø :-)

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt sø. 16 nov. 21:31

Det kan vel være begge begge deler. Biler er forskjellige.
På samme måte som SUVer er forskjellige.

Er overhodet ikke utenkelig at en ASX og en mer sportslig X1 f.eks oppfører seg på veldig forskjellige måter.
Når det er sagt så er X1 en slags blanding. Den har bakkeklaring på linje med en SUV, men føles litt mer som en vanlig bil i håndtering, kjørekomfort og slikt.
Dette er kun basert på erfaring og sammenligning av X3 og X1 og er min følelse av det.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 21:33

Pow....tror vi har litt lik smak.
Synes ASXen er ok, jeg. Men innrømmer at jeg liker BMW.
Jeg GJØR det - men jeg ønsker å ha en billig smaaaak! See? :-)

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 23:04

@Z Har ingen planer om å overgå deg med skitprat.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 23:07

jaudå
Rart at jeg skal irritere deg så grådig. Kan du ikke bare la være å lese?
Fatter ikke at du er så svak at du måååå lese det jeg skriver, liksom :-)

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 23:17

@Z Heheh... du overrasker, det skal du ha :-)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 23:18

Du må gjerne leke i mine tråder, men jeg fatter ikke hvorfor. Helt alvorlig.
Hvorfor leke med noen man ikke liker? Det er det jo bare dumme som gjør :-)

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 23:27

@Z
Helt alvorlig:
Jeg er IKKE irritert.
Jeg gav to råd som du kan lese i NAFs medlemsblad HVER høst. Om du kaller det skitprat så finnes det mange lesere av disse trådene.

Jeg har kjørt ut aviser på usaltede bratte veger nordaførr vinterstid om natta, FØR brøytemannskapene hadde planer om å stå opp.

Apropo salt, viktig at biler her sør tåler salt. For det brøytes lite her omkring :-)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 23:33

Vel....jeg vil kalle "slutt å kjøre bil" som skitprat.
Og godt du ikke er irritert. Irritert er så kjedelig....

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 23:37

Hvis du vil ha en bil som går på skinner, så ta toget. Jfr. "Snø"s innlegg.

Skjult ID med pseudonym jaudå sø. 16 nov. 23:38

Og "slutt å kjøre bil" er dine ord Z, enig i at det er skitprat.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 16 nov. 23:40

Jeg HAR latt bilen stå når det har vært holke.
Jeg TAR hensyn til andre.

Selvsagt!

Skjult ID med pseudonym jaudå ma. 17 nov. 00:00

@Z
Jeg så faktisk ikke om det stod Z eller Y eller whatever da jeg kommenterte i førstningen. (Hadde jeg villet lage kvalm hadde jeg tatt for meg første setning.)
Det jeg la merke til er der du spør (23:35) om det er forskjell på hvordan biler oppfører seg på glatta, og det ER det jo! Det er flere i tråden som påpeker det.
Og her igjen Snøs glimrende forslag: Ute på glattkjøringsbanen finner en ut av både sjåføren og bilens begrensninger. Det sparer folk for tid, penger og i noen tilfeller liv.
Jeg minnes en dag i Østerdalen der 7 biler hadde tryna i grøfta mellom Koppang og Elverum.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 17 nov. 00:10

Kanskje det var samme dag jeg var ute og kjørte mellom Koppang og Elverum? Eller da jeg kjørte mellom Vinstra og Kvam og 13 biler lå i grøfta. Men poenget er ikke om jeg er en god eller en dårlig sjåfør. Jeg kjenner min bil. Likeveeeel vil jeg være tryggere.

Men noen har nok et poeng. Jeg burde prøvekjøre og snakke med fagfolk. Jeg har vært innom Toyota med beskjed fra selgeren at om jeg har MBW går jeg ikke til Toyota. Jeg har vært innom og prøvekjørt ASX med støy og en selgerstab jeg måtte mase for å få oppmerksomhet fra. Jeg har med vilje ikke prøvekjørt en X1 for jeg vet jeg ville bli solgt. Jeg har fått anbefalt flere merker, og jeg driver på med lista mi. Egentlig har jeg lyst på en volvo 4x4 for sikkerhetens skyld (ikke for designet), men det har jeg ikke råd til. Jaja....og sånn går no dagan. Derfor spør jeg her.

Skjult ID med pseudonym Snø ma. 17 nov. 21:46

@Z og alle dere andre som føler dere truffet av tidligere innlegg...
Mente det overhodet ikke som personangrep på deres kjøreferdigheter.
Det jeg mener er at ALLE biler oppfører seg forskjellig, så dere må øve og leke, få bilen til å slippe for å vite hvordan den oppfører seg når den først slipper. For deretter opparbeide erfaring med å rette opp igjen bilen etter at dette har skjedd uforskyldt.

Hovedsaklig rettet mot alle "ferie sjåfører" som kjører generelt lite og kun i ferier.

(Største årsaken til høyere dødstall på sommeren, jul- og påsketider er fordi det er store andeler folk fra byen som aldri kjører bil ellers som er på veien uten daglig input og erfaring)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 17 nov. 21:48

Bra du ikke mente det sånn. Men jeg er god til å rette opp de bilene jeg har hatt. Det har ikke vært min feil de gangene jeg har vært involvert i ulykker. Men det har som sagt satt en støkk i meg. Blant annet derfor denne tråden. Jeg kvier meg for vinteren og ønsker en tryggere, men litt rimelig bil før den tid.

Skjult ID med pseudonym Snø ma. 17 nov. 22:26

Det er forståelig, alle vil ha en tryggere hverdag, men ikke stol på elektronikken. All verdens elektronikk og individuell bremsing av hjul samt elektromekaniske differensialfordelere hjelper ikke på fysikkenslover.

4 hjulsslipp med 4-hjulstrekk er vanskeligere å ta igjen enn både FWD og RWD. Et større og tyngre kjøretøy (SUV etc) med elendig vektfordeling er værre enn personbiler.
Men samtidig så sitter du selvfølgelig mye tryggere inne i en tanks av et kjøretøy enn du gjør i en liten selvmordsboks av en Buddy el.l.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 17 nov. 23:04

Snø

Skjønner meg ikke på elendig vektfordeling og 4 hjulslipp og det der, jeg.
Du som er vant til å kjøre på glatta, hva anbefaler DU da?

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 17 nov. 23:29

Snø da, du har fullstendig gått glipp av noen essensielle ting, så som vektfordeling.
Hva slags system man har for 4wd er relevant, men det er langt fra den eneste faktoren.
Selv Audi med motoren riktig vei (Torsen) har vesentlige utfordringer, all den tid motoren sitter alt for langt foran.
De med motoren på tvers er noe greiere der, men de har som du sier fått installert et annet problem, Haldex.

Selv kjører jeg en skikkelig stasjonsvogn med 4wd der det er ca 40% foran og 60% bak under vanlig kjøring.
Motoren står riktig vei (på langs), og bilen har i 2wd-utgave drift bak.

Jeg vil påstå at en bil med en slik fordeling av kraft nærmest alltid er bedre enn en med liksom-4wd som haldex ol.
Haldex ol har derimot en annen fordel, at de gjerne bruker noe mindre drivstoff, samt at det er billig å implementere.

For ei som liker BMW er Audi ikke nødvendigvis noe godt alternativ, og Mitsubishi vil hun trolig bli drittlei etter en times tid som følge av plastikkfølelsen bilen omgir seg med.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 17 nov. 23:30

En 3-serie med X-drive kan være et godt alternativ.. Uten sportsunderstell selvsagt.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 17 nov. 23:31

Snø, hvor lett/vanskelig det er å innhente 4-hjulsskrens varierer ekstremt mye.

Bilen min er faktisk nesten i overkant lett å hente inn igjen, det er også mye av bakgrunnen for at jeg gjerne kjører med ESP "avslått".

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt ti. 18 nov. 00:41

@Ærligheten

Du kjører kanskje en eldre BMW du da? En 330Xd eller 530Xd type E46 eller E39? :P

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ti. 18 nov. 00:46

Nei, jeg kjører ikke BMW.
Og dieselmotor skal jeg vurdere den dagen det snør opp ned et veldig varmt sted.
Selv elbil er mer aktuelt enn dieselbil.

Skjult ID med pseudonym Z ti. 18 nov. 15:31

Huff og huff.
Og hurra og hura!

Jo lengre denne tråden blir, jo gladere blir jeg.
Men jeg blir også mer oppmerksom på alt jeg ikke kan om bil!

Kan noen pleeeeeease bare si hvilken bil jeg skal kjøpe? Value for money/vintertrygg? :-)

Skjult ID med pseudonym Powpowgutt ti. 18 nov. 15:49

@Ærligheten

Ah.. men da er det Mercedes du kjører da?
Er jo liksom ikke mange bilene som i 2wd utgave har drift på bakhjulene. :P

Diesel er bra om en pendler lengre distanser. Mye penger å spare.
Man da burde en ha 2 biler, så en har en bensinbil en kan kose seg med ellers. :P

Skjult ID med pseudonym Z ti. 18 nov. 15:54

Jammen....da jeg kjøpte min bil prøvekjørte jeg både diesel og bensin.
Det var ikke tvil om at diesel av mye morsommere å kjøre når det gjelder 1-serien!