Alle innlegg Sukkerforum

Forslag til sunne middager??

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 22:03

Jeg er elendig på å lage mat å eier jo ikke fantasi så trenger litt hjelp her :P
Helst noe barn også kan like.

Skjult ID med pseudonym hess on. 23 april 22:04

Adams matkasse:)

Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 22:08

Hmm er det noelunde det samme som GodtLevert?

Skjult ID med pseudonym .... on. 23 april 22:09

Utrolig mye sunt man kan lage som barn kan like. Jeg har begynt mitt sunne liv, dvs trening og kosthold. Jeg er egentlig et matvrak og jeg har funnet ut jeg må ha god mat, derfor har jeg lest mye på nettet og funnet ut hva jeg kan lage som er godt og veldig sunt. Har blitt veldig flink til å bruke instagram til motivasjon blant annet :)

Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 22:14

Selv er jeg ikke flink til å spise sunt heller,men må jo ha sunn mat til lille prinsen min :)
Har notert meg ovnsbakt laksefilet og kyllingnuggets hvertfall,men trenger mange flere tips :)

(mann 40 år fra Telemark) on. 23 april 22:22 Privat melding

Kjøp salmalaks, poteter og gulrøtter. Meierismør, kikkoman og sitron.

Del laksen i fine stykker. Skrell poteter og gulrøtter, og kutt dem i terninger. Kok dem møre. Når potetene er møre, ha oppi en god teskje med smør og litt flaksalt...sett på lokk. Fyr opp stekepanna med smør. Samtidig smelter du smør i en liten kjele ved siden av...ca 50 gr pr. person. La dette smelte og begynne å boble helt til du får fint-fint skum og får gyllen farge....ta kjelen av og la skummet synke litt. Hell på med soya sauce (forsiktig..kan sprute litt), og deretter noen dråper sitron...Ferdig!. Deretter steker du fisken 3 minutter på den ene siden, og 1 minutt på den andre siden.

Server smørdampede poteter og gulrøtter med fisk oppå, og denne deilige nøttesjyen rundt :-)

Skjult ID med pseudonym .... on. 23 april 22:25

Kyllingnuggets er vel ikke så sunt at det gjør noe, er vel snarere usunt. Men Laks er sunt, torsk er enda sunnere, kylling, kjøtt, osv.
Kan lage mange gode sauser av f.eks litt kokkosmelk og krydder osv.
Finnes fullkorn ris/pasta osv.
Spise grønnsaker, men er ikke alt her som man bør få for mye av.

Skjult ID med pseudonym Skrujern on. 23 april 22:30

Masse smør er ganske usunt. Ikke trengs det heller for å lage fantastiske middager.

For å lage en god sunn middag trenger du to ting.

1: kjøtt
2: grønnsaker

Thats it....

Når det går opp for deg finner du plutselig ut at det er kjempelett. Eksempelvis steker du fisk i ovnen og wok'er litt grønnsaker. Tilpasser med krydder, soiasaus eller noe. Er omtrent like mye arbeid som å steke en grandiosa og smaker veldig godt. Fisken kan byttes ut med kylling, svin etc.

Eller du kan lage hamburgere. Ta litt kjøttdeig (blir bedre med kjøttdeig enn karbonadedeig pga fettet) Bland inn litt rød løk, klapp deigen sammen i burgere på ca 200 gram. Ikke klapp hardt, bedre at den bare såvidt henger sammen. Stek 2 min på hver side mens du hakker opp tomater, sylteargurk, en skive rød løk, finner et par salatblader og fisker litt mais ut av en boks. Server på grovt brød. Himmelsk og sundt.

Sånn kan du i grunn bare fortsette. Finn kjøttet du vil ha, grønnsaker og hva du vil smake til med. Så kan du med ett lage indisk, kinesisk, thai, osv. Alt går etter samme malen.

Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 22:30

Det står jo overalt på nettet at hjemmelaget kyllingnuggets er sunne.
Bare litt usikker på hva jeg kan ha som tilbehør til en kresen gutt som verken vil ha salat eller grønnsaker.

Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 22:32

Skrujern: Har tenkt litt på å lage kyllingburger,det er vel hakke sunnere enn å bruk kjøttdeig.
Prøvde med lakseburgen forresten,men det ble ikke godt mottatt hehe!
Han er jo mer kresen enn meg :O

(mann 39 år fra Østfold) on. 23 april 23:12 Privat melding

Hjemmelaget potetmos er lett og lage, og jeg antar langt sunnere enn posevarianten. Mørkok melne poteter (mandelpoteter er også godt) gjerne sammen med en hvitløksbåt eller to, og sil av vann. Ha i en god slump godt smør (margarin blir smakløst), sørg for at det smelter sammen de varme potetene (eller du kan smelte de på forhånd). Mos og spe på med melk til du får den konsistensen du ønsker. Smak til med salt og pepper og eventuelt litt fersk gressløk.

Skjult ID med pseudonym Ellan on. 23 april 23:25

er bare å google barnas favorittmat el. , det, så får du opp en drøss med tips og oppskrifter

Skjult ID med pseudonym Vivi on. 23 april 23:25

Hold deg unna poteter, ris og pasta. Bruk i stedet friske grønnsaker og tomater, bønner og erter. Samt fisk og hvit kjøtt.
Hva barn liker, kommer ann på hva de er vant til, og om de er vant til å utforske nye smaker :-)

Skjult ID med pseudonym coca cola on. 23 april 23:48

Ellan:
Joda jeg får opp masse med tips da,men er ikke akkurat de sunneste alternativene.

Skjult ID med pseudonym hanefar on. 23 april 23:49

pølse i brød, potet salat.
Barn elsker pølser. :)

Skjult ID med pseudonym Ellan on. 23 april 23:52

"fisk som barna elsker", "sunn mat barna elsker" osv osv osv?? Verre er det vel ikke... :)

Skjult ID med pseudonym Ella to. 24 april 00:55

Ingen ting er vanskelig hvis man kan det, og ingenting er lett hvis man IKKE kan det....

Hvis du sliter med å finne på mat og lage mat, så let på nettet etter oppskrifter (eller les i sånne gammeldagse kokebøker... ) da slipper du å finne på hva du skal lage - bare følg oppskriiften!
Det er mange gode og lettlagde retter på Meny.no sin side. Det er ikke så mange ingredienser, og det kan være greit hvis du bare koker til dere to. Trines matblogg har også forslag til ukesmenyer. Og matprat.no har mye bra.
(Jeg lagrer link til gode oppskrifter på ipaden, så kan jeg lete der hvis jeg er uinspirert en dag)

Ellers lønner det seg å planlegge, gjerne lage plan for hele uka, så slipper du unna med den delen av jobben litt skjeldnere.

Lag gjerne dobbel posjon og spis rester neste dag, eller dagen etter det.

Ikke hør på alle som mener masse om hva du burde gjøre! Har du i utgangspunktet ingen egne meninger om kosthold, så er det greit med "vanlig norsk mat" - og nok grønnsaker. Og Det er ingen dødssynd å bruke ferdigmat og halvfabrikata av og til.

Ikke tilpass alle måltider etter hva jr liker/sier han liker/du tror han liker. La han prøve nye ting, så blir dere kanskje begge overrasket. Men alt trenger ikke være nytt hver gang, hvis han er av den skeptiske sorten.

Skjult ID med pseudonym Skrujern to. 24 april 01:19

Det er bare tull at man skal holde seg unna poteter, ris og pasta. Det finnes ikke noe holdbare data for å si at dette er usundt.

Skjult ID to. 24 april 16:48

@Skrujern
Du må visst oppdatere deg litt;)
Mettet fett er ikke usunt,og kroppen trenger både mettet og umettet fett for å fungere optimalt. Det vi absolutt IKKE trenger er sukker og stivelse (poteter,ris,pasta og hvitt mel)

Skjult ID med pseudonym Skrujern to. 24 april 18:04

Ja, ok. Du må gjerne gå rundt å tro at masse smør er sundt. Det er jo også ekstremt kaloririkt.

Det er bare idioter som tror at ris er usunt, lavkarboduster og sånt. Du må gjerne presentere holdbare og etterprøvbare data som viser at ris ikke er sunt.

Skjult ID med pseudonym paven to. 24 april 23:55

Med egg kommer man langt...

(mann 33 år fra Finnmark) fr. 25 april 00:16 Privat melding

Skal men være sun, så tar man kyllingfile å steike i olje og sleng litt tacokrydder på og ha gjærne litt brokkoli og lett kesam til.