Alle innlegg Sukkerforum

Er det noen lærere her?

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 13:05

Nå har jeg lest en haug med kronikker og artikler om lærere og deres problemer med å jobbe 7,5t på skolen...og jeg skjønner fremdeles ikke problemet.

Hvorfor er det så vanskelig å arbeide på arbeidsplassen!?

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 13:15

Fordi de i realiteten jobber mer enn bare 7.5 timer hver dag. De drar med seg arbeidet hjem.

Skjult ID med pseudonym lokal fr. 27 juni 13:22

til durrr

det er det ganske mange andre som gjør også, selv etter 7,5 timer eller mer på jobb (les arbeidsplassen)

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 14:49

@lokal
Ja da får de også streike da. Alternativet er at de bare tar til takke med det de har idag, noe som jeg mener er høyst uakseptabelt.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:11

" Fordi de i realiteten jobber mer enn bare 7.5 timer hver dag. De drar med seg arbeidet hjem."

Det er ikke det som er spørsmålet...Hvorfor kan de ikke gjøre dette arbeidet på arbeid?

Uansett så var det en artikkel i VG for noen dager siden, hvor de viste til at lærere jobber mindre enn en vanlig arbeidsuke, selv når man regner med hjemmearbeid. Hvilken statistikk er det du sikter til?

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:13

@Rappo
De kan ha normal fleksitid som resten av verden. Det betyr at de jobber når de er på jobb, og har fri når de har fri. Trenger de å jobbe 10t en dag, så får de gjøre det...på jobb. Da kan de jobbe 5t neste dag.

Slik det er nå, så kan de dra hjem og ha fri, og likevel få betalt. Det er ingen kontroll på hva eller om de faktisk arbeider hjemme.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:19

http://www.nokut.no/no/nyheter/nyheter-2014/studentene-pa-larerutdanning-og-humaniora-har-lav-studieinnsats/#.U61uv_l_tCw

Av alle studier som finnes i landet, så er lærerutdanningen den med lavest arbeidsmengde. At de som går denne linjen skal ha en kultur for å jobbe hardt på egenhånd...tviler jeg på.

(mann 32 år fra Oslo) fr. 27 juni 15:20 Privat melding

Fordi læreryrket ikke er forenelig med fast kontortid. Læreryrket skal utøves i klasserommet, og hva de gjør utenfor klasserommet bør legges til rette for at de gjør det best mulig for elevene mens de er på skolen. Du får ikke bedre lærere av å tvinge dem til å sitte på kontoret og rette prøver til fem-seks hver dag i stedet for at de gjør det samme i sofaen hjemme. Telefonsamtalen med foreldrene blir heller ikke bedre av at den tas fra kontoret.

Ei heller kan man planlegge et helt år med spesialtilpasset læringsopplegg til de individuelle elevenes behov i sommerferien. Det må gjøres underveis i skoleåret. Derfor har det heller ikke noen hensikt å tvinge lærere til å sitte på kontoret i sommermånedene. Det er ikke snakk om at lærerne har ferieluksus, det er snakk om at de får en rettferdig kompensert ferie for lengre arbeidstid resten av året.

Siden vi allerede sliter med å rekruttere gode kandidater til læreryrket her i landet er det helt høl i huet å innføre disse særdeles lite konstruktive endringene. Det vil føre til at enda færre blir lærere. Er det noen som mener at sykepleiere eller offshorearbeidere også skal sitte på kontoret når de ikke behøves eller er på vakt?

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:22

http://www.aftenposten.no/nyheter/Norske-larere-jobber-for-lite-7616205.html#.U61vcPl_tCw

Det er lett å kaste ut påstander uten basis i virkeligheten. Det at lærere jobber mye er feil.

****
Men i en ny OECD-undersøkelse oppgir norske ungdomsskolelærere å jobbe bare 40,5 timer i uken - altså tre timer mindre enn de skal.

Tallet for arbeidstid omfatter både undervisning, planlegging, retting, samarbeid med andre lærere, møter og andre oppgaver knyttet til yrket. Dataene er samlet inn i årene 2012-2013.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:30

@Milgrim

Du svarer likevel ikke på det innlysende; hvorfor kan de ikke sitte på kontoret? Hele resten av landet, og verden, gjør det.

Man får kanskje ikke bedre lærere, men man får det arbeidet man har betalt for. Det vil også bedre hvilke ressurser som brukes, og hvilke som står ubrukt. En lærer som er tom for oppgaver, kan settes til å være leksehjelp fra klokken 14 til 16. Hvis de heller sitter hjemme på den tiden, så blir dette umulig.

Det å tilpasse læreropplegget kan absolutt gjøres like godt på kontor som hjemme.

Offshorearbeidere er jo på kontor (plattformen) de 12t de er på jobb, samt de 12t de har fri. Hvis vi skal bruke samme prinsipp der som hos lærerne, så bør offshorearbeiderne få betalt 24t hvert døgn. Når offshorearbeidere har fri, så får de ikke betalt, men det får lærere.

Sykepleiere får også betalt for de timene de er på jobb...jeg skjønner ikke helt hva du vil med det eksemplet.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 15:55

@Rappo

Norge kommer dårlig ut i Pisa-undersøkelsen. Hvordan kan du si at lærere gjør jobben sin?

Skjult ID med pseudonym HrH fr. 27 juni 15:55

Tror du virkelig at lærere har kontor? Stuet sammen på et lite fhv. klasserom gjør det ikke lett å gjøre forberedelse og retting. Spesielt ikke etter en 3.5 timers økt med historie. Å sette en lærer som er "ledig" fra 14-16 til å være leksehjelp vil være å gripe inn i den beskyttede timepotten for forarbeid og etterarbeid til undervisning.

Skjult ID med pseudonym HrH fr. 27 juni 15:57

@MannKen: Vi kommer dårlig ut på 15-år-studien, men desto bedre ut på 25-år-studien. Det glemmer mange å få med. Det er også påfallende at land som havner godt ut i PISA-undersøkelsen er land hvor læreryrket har status og tillit fra arbeidsgiver.

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 16:00

@MannKen:
Det er helt greit å ikke betale lærerne når de har fri. Men da bør de også få samme lønna som offshore arbeidere. Er vi klare for å gi dem det? Nei? Da så.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 16:02

Det er fint å være på arbeidsrommet. Vi sitter ni stk lærere på et lite rom. Jeg sitter med ryggen til en annen lærer, og det er så trangt at vi ikke kan reise oss samtidig.

Ventilasjonsanlegget virker ikke. Jeg er faktisk ikke sikker på at skolen min HAR ventilasjonsanlegg. Heldigvis har jeg vindusplass. Om vinteren er det iskaldt der, men en periode om høsten og våren er det ganske ok. Jeg må sitte helt til høyre ved pulten min når vinduet skal være åpent. Men luft må man ha! Dessuten må jeg jo sjekke om vi kommer inn på serveren i dag! Det er alltid like spennende! Noen ganger går det flere ganger i uka! Da jubler vi, - det er en lykke å ha tilgang til internett på jobben.

Vi prøvde oss med en regel om at arbeidsrommet skulle være stillerom, så vi fikk konsentrert oss. Ingen prating, de som skulle snakke måtte gå ut. Men når det er så trangt mellom plassene, ble det mer forstyrrelse av at man måtte passe seg for dem som skulle ut av rommet for å prate, og så skulle de jo inn igjen like etterpå også. Så den regelen klarer vi ikke å gjennomføre.

Skjult ID med pseudonym HrH fr. 27 juni 16:14

Anbefaler dette foredraget av Ken Robinson. Mye lurt om standardiserte tester.

https://www.youtube.com/watch?v=wX78iKhInsc

Skjult ID med pseudonym jaudå fr. 27 juni 16:22

HAHAHA, Hanne, det enkleste og kanskje opplagte svaret er at skolen ofte har en så elendig bygningsmasse og fysisk arbeidsmiljø og dertil et så forj**** inneklima at lærere (og selvfølgelig elever) burde oppholde seg der minst mulig. Husker ennå den digre runde mugginfiserte våtflekken i taket sist jeg vikarierte i ungdomsskolen :-D

...og den barnehagen jeg jobba i der tre av de voksne ansatte fikk astma den tida de jobbet der :-)

Skjult ID med pseudonym jaudå fr. 27 juni 16:24

...meeen... det er jo bare unger som skal oppholde seg der... og noen underbetalte umotiverte sjeler som skal "passe dem" så vi får tid til de VIKTIGE jobbene som kaster noe av seg i vårt styrtrike oljeland :-)

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 16:26

@HrH
Selvfølgelig har lærere kontor.

Hvorfor skriver du "ledig"? Jeg snakker om når de er ledige, uten anførselstegn, det vil si når de er ferdig med alt annet for/etter-arbeid. Jeg linket til en undersøkelse som viser at lærere faktisk har ledig tid.

"Det er også påfallende at land som havner godt ut i PISA-undersøkelsen er land hvor læreryrket har status og tillit fra arbeidsgiver."
Hva baserer du dette på? Lærere i de landene jobber jo 10t mer enn norske lærere.

Hvorfor i alle dager skal lærere ha samme lønn som offshorearbeidere? Utsagnet er så idiotisk at jeg ikke gidder å svare på det.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 16:31

@Hanne
Alt du skriver gjelder like mye for resten av verden.

Eksemplet ditt er uansett kun for eksemplets skyld. Vi har da vel alle gått på skole. På både høyskolen og universitetet har lærerne egne kontor. På ungdomsskolen hadde de fleste det; resten hadde noen normale felleslandskap..akkurat som resten av verden.

Hvis du mener det er uholdbart å oppholde seg på skolen, så vil jo dette være like gjeldende nå. Eller løper alle lærere direkte hjem etter undervisningen? Gjør dere 0t administrativt og forberedende arbeid på kontoret?

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 16:45

@MannKen
Hvorfor skal de ikke ha det? Hvis du baserer ditt utsagn om at de ikke bør ha betalt fri på at oljearbeidere ikke får betalt fri, så må de også få samme lønna. Du kan fortsette å kalle meg idiot, men argumentet ditt blir ikke sterkere av det. Tvert imot.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 17:08

@Durr
De trenger ikke å ha lik lønn, fordi forskjellige yrkesgrupper ikke nødvendigvis har lik lønn. Derfor.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:09

Spørsmålene om arbeidstid i TALIS er ikke konstruert for å få fram lærernes totale arbeidstid på årsbasis. Hensikten er først og fremst å få fram hvordan arbeidstiden er fordelt på ulike oppgaver i en typisk arbeidsuke. Selv om man også spør om total arbeidstid, så får man en indikasjon på hvor mye en kan legge vekt på dette tallet når man summerer arbeidstid brukt på de ulike definerte oppgavene. Da ser man nemlig at denne summen er forskjellig, og til dels betydelig høyere, enn det man har svart på total arbeidstid. I alle seriøse undersøkelser om total arbeidstid, har man dessuten med spørsmål om, eller man legger inn, et overslag for rimelig pausetid. Det har man ikke gjort i TALIS.
Når man sammenligner resultatene for Finland og Norge når det gjelder tid brukt på undervisning, bør man samtidig se på statistikken inntatt i den årlige OECD-publikasjonen Education at a Glance. Av den går det fram at norske ungdomsskolelærere faktisk skal undervise litt mer enn finske. Dersom en skal spekulere over denne forskjellen mellom TALIS-resultater og EaG-statistikken, kan forklaringen ligge i timebegrepet. I Norge er det innarbeidet i regelverket at undervisningsmengden er angitt i klokketimer. Det er den ikke i de fleste andre land. Så selv om lærerne er bedt om å angi undervisningsmengden i klokketimer, er det ikke sikkert de har gjort det. Merk at forskjellen i undervisningsmengde mellom finske og norske lærere akkurat tilsvarer omregningen av 45-minuttstimer til klokketimer. Det er dessuten liten grunn til å tro at finske lærere totalt sett arbeider så mye mindre enn norske som TALIS-resultatene tyder på.

Skjult ID med pseudonym Stups fr. 27 juni 17:11

Det jeg ikke skjønner er hvorfor (mange) lærere krever egne kontorer. De hevder at de ikke klarer å konsentrere seg med å rette prøver dersom de sitter sammen med andre, uavhengig av om de har nogelunde god plass og bra inneklima eller ikke. Jeg jobber med analyse og tung saksbehandling av type utredning og "juridikum" i åpent landskap, mens 50 personer jobber og prater i telefon rett ved siden av meg/nær meg. Det er slik det er for alle X-tusen i mitt konsert, også de i ledelsen. Det går helt greit. Er det bråk tar vi på hodetelefoner som isolerer ut lyden. Når jeg jobbet i politiet satt vi opptil 5 stk på et kontor på størrelse med kjøkkenet mitt, og det gikk helt greit det også. Men det å rette nynorsktentamen uten å sitte å eget kontor det klarer visst ikke flere av lærerne som har uttalt seg i forbindelse med denne striden. Forøvrig er min erfaring at de fleste lærer min sønn har hatt på skolen har vært kjøpefine mennesker og meget flinke lærere, så jeg unner de selvsakt en hyggelig arbeidshverdag, men det finnes grenser for krav også. Jeg forstår noen av kravene, men de fleste kravene forstår jeg ikke. Det er også viktig å ha med seg at ikke alle lærer jobber like mye. Jeg har to venner som er lærere og antall reelle arbeidstimer per uke har sammenheng med hvilket årstrinn de er lærere for, antall klasser/timer de har etc.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:15

Jeg kunne tenkt meg å være forsvarsadvokat. Det må da være en grei jobb. En får en klient. Følger henne i retten, og forsvarer henne så godt en kan. Vi vet da alle hvordan en forsvarer et menneske? Ingen reagerer om jeg tar meg en uke fri etter en hektisk rettsak.

Jeg kunne godt tenkt meg å være politi. Det må da være en grei jobb. En uniform som oser av makt, er det eneste som trengs. Så tauer en inn den kriminelle og jobben er gjort. Ingen reagerer at jeg avspaserer etter noen tøffe vakter.

Jeg kunne tenkt meg å selge sko. Det er iallefall enkelt. Hilse blidt på en kunde, finne en sko, taste beløpet inn i kassen og si farvel. Ingen spør om når jeg har ferie og hvorfor?

Jeg kunne tenkt meg å være allmennlege. Åpne døren og gå ut på venterommet og hente pasienten. Prate litt, lytte litt på lunger, prate litt til, skrive ut litt medisiner og få klekkelig betalt. Det er da noe alle kan gjøre.

Jeg kunne iallefall blitt trailersjåfør. Sertifikatet fikk jeg på midten av 80-tallet. Tenk å sette seg bak rattet og suse nedover kontinentet uten en eneste bekymring. Det eneste som kreves er å kunne gi gass og bremse, og åpne bakluken når en skal laste og losse. Ingen tror at jeg ligger og sover i hviletiden fordi jeg ikke gidder å kjøre lenger.

En gang drømte jeg om å bli kaptein og seile på de syv hav. Jeg kan da litt kart og kompass, og så er jeg glad i å være på sjøen. Det ser så lett ut å styre skuta, legge til kai, åpne lasterommet og lukke det når det er ferdig lastet. Ingen spør hvorfor jeg har fire uker fri etter fjorten dager på jobb.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:16

Sånn kan jeg holde på i det uendelige. Alle forstår at jeg tuller. Alle vet at jeg er klar over at alle disse yrkene er egne profesjoner som krever mye kunnskap om langt mer enn det vi ser dem gjøre.

Hvorfor er det da slik at så mange mennesker tror at å undervise er å gå inn i en time, lire av seg noe som en har lirt av seg før, og gå igjen?
Hvorfor er det en opplest og vedtatt sannhet at det å være lærer er et yrke som de fleste kan klare å utføre, eller mene noe om? Hvorfor tror en at det finnes flere udugelige lærere enn det finnes udugelige leger, ingeniører, trailersjåfører, tannleger, advokater osv?

Hvor mange vet hva det innebærer å planlegge et undervisningsemne? Hvem kjenner til ord som kognitiv utvikling, assimilasjon og adaptsjon? Hvor mange kan definere arbeidet som ligger til grunn for å drive med Vurdering For Læring. Hvordan planlegger en med utgangspunkt i kompetansemål i læreplanen, eller undervise i grunnleggende ferdigheter. Hvor mye arbeid ligger det bak å planlegge en praktisk, variert og relevant opplæringssituasjon, hvor alle elever i en klasse blir motivert og engasjert? Hva vet du om motivasjonsteorier, veiledningsteorier og underveisvurdering? Hva vil det si å trene sosial kompetanse med en elev med Asbergers syndrom, eller forstå hva som ligger bak en ADHD-diagnose? Hvordan planlegger en lærer arbeidet med adferdsmodifikasjon og relasjonsbygging? Hvem vet egentlig hvordan lærere jobber for å anvende Piagets teorier når de skal føre barnet til læring? Hva sier forskning om hva som er den beste måten å drive læringsledelse på? Hvordan relateres Maslows behovshierarki til undervisning og læring, og ikke bare til markedsføring og reklame.

Har du hørt om den didaktiske relasjonsmodellen? Vet du hva det kreves av forarbeid og samarbeid for å tilrettelegge for elever med spesielle diagnoser? Hvor mye arbeid ligger bak når en skal inn i en klasse og undervise, og ta hensyn til alle disse tingene?

Dette er bare litt av en lærers profesjon. Trodde du at det vi driver med er på slump? Vi har også studert mange, mange år for å kunne utøve yrket, pedagog, på en god og forsvarlig måte.

Hvorfor mener du at du er i stand til å vite hvordan vi skal organisere arbeidstiden vår for å kunne utføre vår profesjon, slik den er?

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:16

Har du noen gang ment at du vet best hvordan advokater, trailersjåfører, ingeniører, leger, sykepleiere, politi etc skal utføre jobben sin, og når de bør arbeide mest? Mistenker du at en advokat ikke gjør jobben sin, selv om du ikke sitter på kontoret hans? Vi, lærere, har også studert i 5-6 år etter endt videreutdanning, for å lære oss profesjonen det er å være lærer. Hadde det vært for at vi ville ha mest mulig fri, og sluntre unna jobben vår, så hadde vi vel kanskje valgt et litt kortere studie?

Jeg har en del hvorfor? Det aller største er: Hvorfor hører du ikke på tusenvis av lærere som prøver å fortelle hvordan ting må være for at vi på en best mulig måte kan utføre yrket vårt slik vi har lært at det skal gjøres? Hvorfor må du tro at vi bruker vikarierende motiv for å få avspaseringen vi faktisk har rett på, etter å ha utført arbeidet vårt i et tidsrom hvor det kommer elevene mest til gode?

(fra en lærers blogg - det er ikke jeg som har skrevet dette)

Skjult ID med pseudonym y fr. 27 juni 17:18

@MannKen
De trenger ikke å ha lik arbeidstid, fordi forskjellige yrkesgrupper ikke nødvendigvis har lik arbeidstid. Derfor.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 17:22

@Hanne
God info.

Hvis vi går ut i fra at lærere jobber mer enn det som er dokumentert i denne undersøkelsen, så kan de jo enkelt vise det ved å utføre jobben på kontoret?

Jeg har fremdeles ikke fått noe godt svar på hvorfor akkurat lærere må jobbe hjemme, mens alle vi andre må svette på kontoret.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:26

Hvorfor må vi jobbe på kontoret, når vi kan gjøre det samme hjemme i fred og ro? Vi går ikke hjem etter endt undervisning, slik noen later til å tro. Vi har arbeidstidsavtale i dag som sier at vi skal være på skolen omtrent 32 timer i uka. Da har vi tid til møter, praktisk arbeid, samarbeid osv. Men en del av jobben gjøres best når vi har fred og ro. Hvorfor må jeg sitte ved siden av noen og rette nynorsk, når jeg gjør det bedre hjemme? Hvorfor skal lærerne ha mer bundet tid på jobben, når de fleste andre får mer flexitid?

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 17:29

@y
Derfor hva da? Derfor skal de ha betalt for å ikke arbeide? Derfor kan de ikke jobbe på kontoret?

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 17:38

@MannKen
Da skal ulike yrkesgrupper behandles ulikt (altså at lærere får betalt fri, mens oljearbeidere ikke får det).

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 17:46

@Hanne
Hvis lærere vil bli pliktig til å være 7,5t daglig på skolen, vil det være omtrent 6 fleksible timer i uken som de kan jobbe hjemmefra. Det er mer fleksibelt enn noen annen arbeidsplass jeg kjenner til.

Hva betyr omtrent 32timer i uken?

De bør jobbe på kontoret for å vise at de jobber, for å være tilgjengelig, for å synliggjøre ledige ressurser, og for å diskutere problemstillinger og utfordringer med andre lærere. .

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rektor-vil-ha-larerne-pa-skolen-til-klokken-15-7479698.html#.U62RO_l_tCw

Det er ikke godtatt at jeg tar hjemmekontor mange timer hver dag, så hvorfor skal det være enklere for lærere? Hvorfor skal vi ha 100% tillit til lærere, når vi ikke har 100% tillit til andre arbeidstakere?

Skjult ID med pseudonym y fr. 27 juni 17:49

@ MannKen Det er jo ditt utsagn, at de ikke arbeider. Og du har jo virkelig vist en fabelaktig innsikt i en lærers hverdag. Hadde visst noe med at du angivelig har gått på en ungdomsskole et eller annet sted.....

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 17:49

@durr
hehe... årets mest komiske resonnement.
Jeg ser ingen grunn til å diskutere mer med deg.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 17:59

Hvis du ikke syns du har en god nok arbeidsavtale, kan du jobbe for å forbedre den. Det har ingenting med lærernes avtale å gjøre.

Omtrent 32 timer betyr omtrent 32 timer. Klokketimer. Det er noen desimaler der jeg ikke har i hodet.

Jeg er tilgjengelig hele dagen. Jeg er tilgjengelig på jobb i tre-fire-fem timer etter undervisning. Hjemme er jeg tilgjengelig på tlf/nett. Og jeg jobber faktisk på tlf og nett hjemme, med sjefen, med kolleger, med samarbeidspartnere, med elever og elevers foresatte. Ofte får jeg telefoner kl 21 om kvelden. Noen ganger senere også. Tilgjengelighet er ikke et problem. Å være lærer krever ro til å tenke, og når jeg ikke får ro på jobb, er det til gode for elevene at jeg gjør det hjemme.

Hadde det vært et godt argument for at vi skulle være på jobb 7,5 timer hver dag, skulle vi gjerne vært det. Om pedagogisk forskning sa at elevene lærer best om lærerne ikke jobber hjemmefra med arbeid de uansett gjør alene (ikke i samarbeid), eller om foreldrene, kollegene eller rektorer flest mente at vi ikke fikk gjort jobben vår, skulle jeg sittet på jobb fra morgen til sen ettermiddag hver dag. Men slik er det jo ikke.

Hvorfor skal jeg vise at jeg gjør jobben min? Tror du meg ikke?

(mann 38 år fra Hordaland) fr. 27 juni 18:33 Privat melding

Bare så det er helt klart, greien er at det er 7,5 timer hver dag, ikke i snitt men hver dag. Det er ingen mulighet for 8,5 timer en dag og 6,5 timer en annen. Det sier KS. I tilfelle noen lurte.

Skjult ID med pseudonym MannKen fr. 27 juni 18:46

@Hanne
Jeg synes ikke min arbeidsavtale er for dårlig, jeg synes lærernes arbeidsavtale er for bra. Det å sammenlikne en yrkesgruppe med en annen er et gyldig argument. Det er også basisen for mange streiker.

Alle kontorarbeidere er tilgjengelig på telefon og nett. Det er ingenting som skiller lærere fra disse.

Hvorfor krever akkurat det å være lærer så mye ro og orden? Jeg er sivilingeniør, og vil påstå at mine arbeidsoppgaver er mer mentalt krevende.

"Hadde det vært et godt argument for at vi skulle være på jobb 7,5 timer hver dag, skulle vi gjerne vært det"

Det er jo mange undersøkelser som nettopp viser at man jobber mindre effektivt hjemme:
http://www.dn.no/privat/2014/06/01/Karriere/jobber-mindre-effektivt-hjemmefra

Det at ikke hver eneste rektor mener at lærere bør være mer på arbeidsplassen, er intet argument. Noen rektorer mener det tydeligvis. Det er ingen klar ulempe ved å øke den fastsatte arbeidstiden, men klare fordeler. Dette bør være argument nok.

Lærere bør vise at de utfører jobben sin, fordi resultatene er ikke spesielt gode. Vi scorer gjennomsnittlig i de fleste undersøkelser, og da sammenliknet med betydelig fattigere og mindre utviklede land.

Innsatsen på lærerstudiet er også sjokkerende dårlig. Det at dere legger ned 25timer hver uke vitner om ukultur og latskap. Hvis dere viste til toppkarakterer til tross for forferdelig svak innsats, så hadde dere vist at dere gjør jobben. Det er ikke tilfelle.

Alt i alt får jeg litt følelse av sosial mantra over det hele. At man ikke skal kreve og kvantifisere noe. Man skal bare "gjøre sitt beste" uten å bli målt opp i mot kvantifisert statistikk. Pisa-resultatene er dårlige, og lærere flest er kritiske til den. Innsatsen på lærerstudie er den laveste av absolutt alle retninger, det vitner ikke om at dere gjør jobben deres. Utdanning er en del av jobben.
Denne diskusjonen faller inn under det samme, nemlig at arbeidsgiver gir konkrete krav til arbeidsmengde, men lærere stritter imot.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 19:19

Jo, det er en veldig klar ulempe ved å øke tilstedeværelsen. De færreste skoler har lokaler som er godkjente ift arbeidsmiljøloven. Om vi i tillegg skal være der alle samtidig hele dagen, blir det helt uholdbart.

Lærerhøyskolen skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har en femårig universitetsutdanning med gode karakterer.

Om lærerne hadde fått tid til å være bare lærere, hadde resultatene blitt bedre. Men vi er også vaktmestere, funksjonærer, sosiallærere, renholdere osv. Om du vil ha resultater fra f.eks. finsk skole, får du gi oss finsk arbeidstidsavtale.

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 19:25

Det poenget du ikke skjønner MannKen er at land som gjør det bra, lar lærerne gjøre jobben sin og gir læreryrket høy status. Slik er det ikke i Norge, takket være folk som deg.

Dessuten syns jeg at det er komisk at du krever at alle andre skal bygge sin argumentasjon på fakta mens du skal få lov til å "argumentere" med setninger som "Alt i alt får jeg litt følelse av". Ta deg en bolle a.

Skjult ID med pseudonym Duracell fr. 27 juni 19:30

Bare jeg som ikke skjønner argumenteringen til mange lærere over at de ikke klarer å utføre rettingen/planleggingen/etterarbeidet på arbeidsplassen mens de sitter i samme rom med andre som snakker og "forstyrrer". Mens elevene de faktisk skal undervise sitter trangt inne på klasserommet der man krever de holder seg fokuserte gjør det arbeidet de blir satt til. Hvorfor skal elevene klare å gjøre sitt arbeid under samme, eller værre forhold enn lærerne? Da kan man jo sende dem hjem også hvor de får sittet i ro uten forstyrrelser. Når man har fullført grunnskole, videregående og lærerskole, og gjerne litt etterutdanning så bør man ha klart å lære seg metoder for å konsentrere seg selv om man sitter skulder til skulder med noen inne på kontoret. Hvis ikke skjønner jeg ikke hvordan man har klart å fullføre den utdanningen man har.

Hilsen en som nettopp har fullført sitt 20. år som lærer på ungdomsskolen.

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 19:40

@Duracell
Det er jo ikke sånn at lærere aldri er på skolen eller på lærerværelset/kontoret. De bare sier at den delen av arbeidet som de kan fint gjøre helt på egenhånd (som retting av prøver og forbredelse til timer dagen etter) kan de ta hjemme. Andre ting som planleggingsmøter, forbredelse mellom timer etc gjøres jo på skolen.

Jeg merker at jeg blir frustrert over behandlinga lærere får. Det er ingen som kan komme på min jobb og fortelle meg at "vettu hva, du trenger ikke tre skjermer når du sitter og programmerer fordi jeg klarer meg fint med en skjerm". Det ligger i jobbavtalen at jeg SKAL ha det utstyret og de arbeidsforholdene. Og ikke bare det, ber jeg om flere skjermer så spør ikke sjefen hvorfor. Hun spør hvor store de skal være. Hvorfor er det OK for utenforstående som ikke har peiling å stille alle mulig kritiske spørsmål til lærere da?
/rant over.

Skjult ID med pseudonym Duracell fr. 27 juni 19:49

@durrr
Jeg vet utmerket godt hvordan det er på skolen - som sagt jobbet der i 20 år nå. Det jeg skulle ha frem er at jeg skjønner ikke hvorfor de skal dra med seg arbeidet hjem bare fordi de ikke får ro nok til å rette på kontoret. Det er ekstremt mye jeg KAN gjøre hjemme, men det betyr ikke likevel at jeg behøver å gjøre det. Etter all den tiden jeg har jobbet i skolen så er det mange som utnytter seg av dette systemet og lurer seg unna - noe man forhåpentligvis vil få slipp på ved å innføre obligatorisk 7,5 timer på skolen/arbeidsplassen.

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 19:57

@Duracell
Siste avsnittet var ikke rettet mot deg.

(kvinne 44 år fra Akershus) fr. 27 juni 20:13 Privat melding

Jeg vil ha bedre lærere og det blir i alle fall ikke bedre av og ta bort fleksitiden det er helt sikkert. Vi har flotte lærere som bruker av kvelden og er med barna på turer og lignende, er det problemer taes det opp på kveldstid når vi foreldre faktisk har tid til å snakke, samme med konferansetimer. Nei fatter ikke hvorfor folk skal tvinge alle over på det de mener er "normal" kontortid. Alle bedrifter burde få mer fleksitid :)

Skjult ID med pseudonym jaudå fr. 27 juni 20:21

Deler av konklusjonen fra rapporten "Inneklima i skoler og barnehager" (NAAF 2009):

"Vi har kartlagt ansattes opplevelse av inneklima og helseproblemer i barnehage og skole. Det at 30% av de ansatte plages av innestengt og dårlig luft, og 20% plages med tretthet og vondt i hodet hver uke er alvorlig. Plagene er hyppigst i barne- og ungdomsskolene. Dette bekrefter at inneklimaproblemet i norske skoler er stort."

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 20:23

Gode arbeidsvilkår gir bedre lærere. Så enkelt. De beste lærerne forsvinner først om KS får holde på slik de har gjort de ti siste årene.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten fr. 27 juni 21:15

Det er stor forskjell på lærere og en del andre yrkesgrupper.
Først og fremst er det faktisk slik at JEG betaler lønna di Hanne.

Dersom arbeidsmiljøet er farlig dårlig er du ikke alene, slik er det mange steder.. Selv har jeg også en kontorplass med svært dårlige klimatiske forhold, jeg sitter i kontorlandskap også.. Selv om det er ganske så bedritent.

Jeg har en avtale om hjemmekontor ved behov, og da må jeg stemple inn når jeg begynner arbeidet og ut når jeg er ferdig, akkurat som om jeg var på kontoret.

Vi har gjennomsnittsberegning av arbeidsdag gjennom en ordning som mange steder kalles fleksitid.
Fleksitid brukes også i staten, kommuner mm.
Hvorfor er ikke dette bra nok for lærerne?

Hvorfor skal egentlig lærerne være i en særstilling på så mange områder?

Ja, lærerne gjør en viktig jobb, men det gjør mange..
Uten de ansatte i forlagene hadde dere ikke hatt undervisningsmateriell, ei heller uten alle som jobber i distribusjonsapparatet for bøker mm.

Nei, å ikke jobbe det de får betalt for er rett og slett underslag, og sånt liker man normalt sett ikke her i landet.
Pussig nok skal altså lærerne være i en særstilling der de gis myndighet til å bedrive underslag ovenfor MEG.. Det er ikke akseptabelt.

Skjult ID med pseudonym Hanne fr. 27 juni 21:33

Nei, vet du hva, Ærligheten! Nå holder det! Jeg driver ikke med underslag! Tvert i mot bruker jeg av mine egne penger når jeg printer ut hjemme, eller når jeg kjøper spill og materiell til klassen min. Klassens fotball gikk av MIN lønn. Lærere har en arbeidstid på 43,5 timer i uka (derfor avspasering om sommeren), og ja, det finnes unnasluntrere blant oss også. Men mange av oss jobber mer enn vi skal for mindre lønn enn vi hadde fått om vi hadde brukt utdannelsen vår i andre yrker.

Skjult ID med pseudonym jaudå fr. 27 juni 21:35

Du er litt av en FILANTROP, Ærligheten, hehe.

Mulig svogern min tenker som deg, der han etter en langhelg i nordsjøen har sopt inn like mye cash som søstra mi som er mangeårig lærer har gjort den siste måneden :-)

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 21:43

@Hanne
Vet du hva? Sånne som "Ærligheten" trenger å skjønne hva det er dere gjør. Jeg håper dere streiker til langt ut på skoleåret, sånn at samfunnet vårt skjønner hva det er dere gjør. Visse mennesker har det bare altfor godt.

Skjult ID med pseudonym jaudå fr. 27 juni 21:44

Du Hanne... du får be om å få se skatteseddelen til Ærligheten og lag et lite regnestykke for hvor mye han betaler av sin lønn til deg... mulig du har råd til å betale det tilbake :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten fr. 27 juni 22:49

Hanne:
Du må forstå at det er forskjell på å prate om en enkeltperson og å prate om en gruppe mennesker.
Jeg har her kun uttalt meg om en gruppe.
Det ER gjort undersøkelser som viser at en god del lærere jobber mindre enn de skal, ergo driver en god del lærere med underslag.

jaudå:
Hva jeg betaler i skatt er vel min sak, men jeg kan si det sånn som at jeg trolig tilhører de ca 4% i Norge som tjener best.

Skjult ID med pseudonym durrr fr. 27 juni 23:51

Rappo: slapp av, han er bare blind på penger :P

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 28 juni 00:59

Rappo:
Hvor tar du det fra?
Jeg påpeker at lærere også skal jobbe den tiden de er pålagt å jobbe, undersøkelser viser at mange nok til at snittet av arbeidstiden trekkes ned sniker seg unna jobb.
Det betyr at de jobber mindre enn de skal, og har ingen relevans til hvordan de skal eller burde jobbe.

At lærere som alle andre må finne seg i å jobbe så mye som de får betalt for bør være opplagt for alle oppegående mennesker.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 28 juni 01:00

durrr: Regelrette personangrep og flåsete kommentarer som det kan du holde for deg selv.

Skjult ID med pseudonym MannKen lø. 28 juni 01:08

@Rappo
"Lærere får gjort jobben, da kødden man ikke med hvordan de jobber."

Er jobben at elevene skal være dårlig, middels, god, eller veldig god i matte og norsk? Hvilken jobb er det de får gjort?

"Tror du vi kommer sterkere ut om vi tvinger igjennom endringer i læreryrke?
Hvorfor lærer aldri byråkratiske høyrevridde BI-pamper som kun ser statistikk og tall? Prøv heller å sette deg inn i en lærers hverdag og hvordan de jobber.
Læreryrke er ikke en 08:00-15:30 jobb"

Hvis vi skal gjøre noe med de middelmådige skoleresultatene så må vi nødvendigvis se på lærerutdanningen, lærerkulturen, lærerkompetansen, og selve rammene for læreryrket.

Statistikk og tall er de eneste mulighetene vi har til å se hvor bra systemet virker som en helhet. Det hjelper ikke at lærerne sier at alt er storartet, hvis elevene blir svakere og svakere for hvert år.

Hvis læreryrket ikke er en 8 til 15:30 jobb, hva er den da? 8 til 14? 8 til 11? Nøyaktig hvor mye frihet skal de få? Da er en kontorjobb heller ikke en 8 til 16 jobb. De har også behov for å utføre regnskap hjemme, hvor de ikke blir forstyrret av kolleger.

Skjult ID med pseudonym MannKen lø. 28 juni 01:26

@Hanne
Jeg håpet du skulle svare på innlegget mitt, men det gjorde du ikke.

Du sa at du godt sitte på skolen fra morgen til ettermiddag hver dag hvis det var pedagogiske(?) studier som viste dette. Jeg linket en undersøkelse som viser at effektiviteten går ned. Det bør vel være bra nok? Jeg går ut i fra at du nå vil jobbe full dag på skolen? Ved at din effektivitet øker, vil du kunne bruke mer tid på elevene, og det vet vi alle gir bedre resultat.

Hvis skolelokalene ikke er godkjent i hht arbeidsmiljøloven så kan dere ikke være der 3t hver dag heller da. Eller, er det godkjent for 3timer, men ikke for 4timer? Spar meg for det tullet der..

Om lærerne hadde fått mer tid til å være lærere så ville vi fått bedre resultater sier du. Det stemmer sikkert, men det er flere faktorer i dette. Paradokset er jo at lærere er slappe når det kommer til egen utdanning. Det å få økt innsatsen og belastningen i lærerutdanningen vil også være et tiltak. Alt går ikke på å få og få.
Som jeg har sagt tidligere, så stoler jeg ikke på lærere når det viser seg at de jobber 25timer i uken med studiet sitt. Det er helt sikkert mange som har god arbeidsvilje, og trekker snittet opp, men det betyr også at noen ligger under 25timer. At disse personene skal få fritt spillerom til å gå hjemme med betaling, tror jeg ikke er en god ide.

Skjult ID med pseudonym MannKen lø. 28 juni 01:36

@Hanne
Du har et lengre innlegg hvor du gjør et poeng av at du ikke vil fortelle andre yrkesgrupper hvordan de skal utføre jobben sin. Nå er det ikke det å detaljstyre lærere vi snakker om, men det å stille krav til oppmøte. Jeg har fremdeles ikke fått en god grunn til at dere MÅ jobbe hjemme. Derimot har jeg vist en undersøkelse som viser at effektiviten går ned ved å arbeide hjemme.

Du spør om vi vet hvor mye som kreves for å planlegge et undervisningsemne, om vi vet hva kognitiv utvikling, assimilasjon og adaptsjon er. Vel, det vet jo heller ikke lærere spesielt godt, siden så mange av de gjør en så laber innsats med studiene sine.

Sist men ikke minst:
"Vi, lærere, har også studert i 5-6 år etter endt videreutdanning, for å lære oss profesjonen det er å være lærer. Hadde det vært for at vi ville ha mest mulig fri, og sluntre unna jobben vår, så hadde vi vel kanskje valgt et litt kortere studie?"

Lærerstudiet er jo på 4år, med en belastning på 25timer i uken. Det tilsvarer 2år på teknisk kybernetikk. Du understreker poenget mitt, nettopp at mange velger det slappeste studiet fordi de vil ha mest mulig fri!

Skjult ID med pseudonym durrr lø. 28 juni 01:40

MannKen:
Innlegget ditt var komisk dårlig. Her er direktesitat fra artikkelen du linket ang. effektivitet ifb. hjemmearbeid:
"Undersøkelsen viser at hele 72 prosent mener de jobber mest effektivt på arbeidsplassen"

Det er en undersøkelse basert på _meninger_ Ergo er det ikke en undersøkelse som viser noe som helst. Her er en vitenskapelig artikkel som har repeterbare, verifiserbare forsøk:
http://www.econ.brown.edu/econ/events/bloom.pdf

Direktesitat fra denne:
"We find a highly significant 12% increase in performance
from home-working, of which 8% is from working more minutes of their shift period (fewer
breaks and sick-days) and 3% from higher performance per minute. We find no negative
spillovers onto workers left in the office. Home workers also reported substantially higher work
satisfaction and psychological attitude scores, and their job attrition rates fell by over 50%"

Siden du så entusiastisk nesten kommanderer Hanne til å være på skolen hele dagen, så går jeg utifra at du utelukkende jobber hjemmefra nå. Du vil jo ikke være ineffektiv vel? Hallo? Slutt å vær ineffektiv da.

Skjult ID med pseudonym MannKen lø. 28 juni 01:45

@Rappo
Du bruker tiden din på å trekke min agenda i tvil. Dette gjør du ved å insinuere at mine holdninger er et resultat av et avslag fra en lærer.

Ellers har du to innlegg hvor du anklager andre for trolling. Du mener altså at det å være anonym på et forum, er det samme som trolling.

Bruk heller tiden din på noe mer matnyttig, nemlig å diskutere tema.
Takk.

Skjult ID med pseudonym jaudå lø. 28 juni 08:47

Fantastisk at Ærligheten finner flåsete kommentarer hos andre. Etter sin kommentar om at Hanne driver underslag av lønna som han betaler henne av sin lomme er Ærligheten en VITS :-D
Og vitser bør en le av, for høflighets skyld :-)

Skjult ID med pseudonym Hanne lø. 28 juni 09:51

"Hvis skolelokalene ikke er godkjent i hht arbeidsmiljøloven så kan dere ikke være der 3t hver dag heller da. Eller, er det godkjent for 3timer, men ikke for 4timer? Spar meg for det tullet der."

Arbeidstilsynet har gitt skoler dispensasjon fra en del regler om arbeidsmiljø, rett og slett fordi lærerne kan jobbe noen timer hjemme. Men om alle lærerne skal være på jobben hele dagen, må loven gjelde oss også.

73 % av Utdanningsforbundets medlemmer (av det historisk høye antallet som deltok)stemte nei til avtalen. De 7,5 timene var bare en del av det vi ikke kunne godta. Er vi unnasluntrere, alle sammen?

Skjult ID med pseudonym Hanne lø. 28 juni 09:53

Veldig mange lærere har veldig lang utdannelse. At noen med dårlige karakterer kommer inn på lærerskolen, sier ingenting om hele gruppa.

Om diskusjonen skal være fri for nyanser og fasetter, får dere klare dere uten meg.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 28 juni 12:21

Rappo:
http://www.aftenposten.no/nyheter/Norske-larere-jobber-for-lite-7616205.html

jaudå:
Jeg har aldri påstått at Hanne driver underslag, jeg sier at en gruppe jobber for lite og derav driver underslag.

Skjult ID med pseudonym kosegutt lø. 28 juni 12:40

Synes det til stadighet er sutring med lærere og sykepleiere, skulle gjerne hatt de med meg i en stresset jobb hverdag i en liten bedrift. Hvor alt du foretar deg er "synlig" samt at du må levere konstant. Og levere timeliste for hver eneste halvtime du skal få betalt for. Samt aldri vite hvor du skal spise matpakken din, og ubekvemme arbeidsforhold rett som det er,,,

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 12:49

Jeg er lærer. Jeg inviterer stadig folk til å følge meg på jobb, en dag, en uke eller fler. Mitt klasserom er åpent, mitt ( og elleve andres ) kontor er åpent for enhver som ønsker å se hvordan jeg jobber. Ingen har foreløpig meldt sin interesse. D.v.s. Jeg har jevnlig besøk av ledelsen og kollegaer som gir meg tilbakemelding på arbeidet mitt. Noe jeg setter stor pris på da jeg ønsker å stadig utvikle meg. Men noen foresatte, venner, kritikere o.s.v. har jeg ennå til gode å se. Men døren er fortsatt åpen.

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 12:55

Så @ kosegutt : jeg tviler ikke på at du har en stresset hverdag, og jeg tror de gjelder utrolig mange. Det kunne av den grunn ikke falle meg inn å argumentere for at andre skal få en dårligere arbeidssituasjon. Jeg får det ikke bedre av at andre får det verre.

Skjult ID med pseudonym metoo lø. 28 juni 13:06

@Hanne

Jeg jobber med lærerstudenter til daglig. Og det er dessverre sånn at mange av de som allerede har jobbet en stund i skolen, ikke har lyst til å utdanne seg til å bli lærere. Men de må det for å få fast stilling. Det er definitivt mange lærere som mener de ikke trenger den didaktiske relasjonsmodellen o.l. for å være gode i klasserommet.

Du spør om hvorfor alle tillater se å mene noe om lærernes arbeid. Vel, det er vel fordi alle har selv gått på skolen. Alle har en formening om hvem de lærte mest av og hvorfor. Alle har en personlig historikk, noen forbilder og gjerne noen skrekk-eksempler. Vi har ingen personlig historikk på denne måten til noen av de andre yrkene du nevner. Så det er ikke så rart at lærerne er under lupen på en annen måte. For det er faktisk sånn at mange har jobbet i skolen i mange år uten utdanning. Noen gjør det også veldig bra. Noen trenger mer veiledning og utdanning, og noen blir ikke veldig bra uansett hvor mye utdanning og etterutdanning de tar.

Dette er fordi læreryrket er veldig sammensatt. Du skal ha gode sosiale ferdigheter, gode samarbeidsevner og gode fagkunnskaper. Og mye mer. Jeg er selv utdannet lærer. Og vet at lærere sitter trangt og dårlig mange steder. Ingen ingeniører hadde funnet seg i sånne arbeidsplasser. Men jeg tenker at dette må henge sammen.

Skal man kreve tilstedeværelse, må man også kunne tilby et fornuftig sted å være. Åpne landskaper med 5-6 stykker burde ikke være mer umulig for lærere enn for andre som må konsentrere seg, ta vanskelige telefoner osv. Men en pult må man ha. Mulighet til head set bør man ha. Osv. Kanskje begynne der? Se hva som skal være minstekravet for å måtte være på jobb.

Personilig hadde jeg blitt veldig irritert hvis jeg ikke hadde en plass å sitte hele dagen på jobben og det var forventet at jeg måtte jobbe hjemme nesten hver dag. Hvorfor er det ingen som ser ut til å reagere på det på skolene? Det anses nærmest som et gode å ikke bare kunne jobbe hjemme, men å måtte jobbe hjemme. Det skjønner jeg ikke helt.

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 13:14

"Personlig hadde jeg blitt veldig irritert hvis jeg ikke hadde en plass å sitte hele dagen på jobben og det var forventet at jeg måtte jobbe hjemme nesten hver dag. Hvorfor er det ingen som ser ut til å reagere på det på skolene? Det anses nærmest som et gode å ikke bare kunne jobbe hjemme, men å måtte jobbe hjemme. Det skjønner jeg ikke helt."
Det å si at ingen reagerer på forholdene faller på sin egen urimelighet. Dette har vært et tema i alle år jeg har jobbet i skolen. Men jeg jobber heldigvis ikke i barneskolen, der de sitter og klipper viskelær i to, og regner på om de har råd til svamper.

Skjult ID med pseudonym metoo lø. 28 juni 14:46

@y. Jeg kunne vært klarere i siste punkt. Jeg mente ikke at det ikke påpekes at det er kritikk-verdige arbeidsforhold i skolen. Men den friheten dette medfører veier tydeligvis opp for det. Jeg har aldri hørt noen rasle med sabelen og true med streik for å bedre disse forholdene. Hvorfor ikke? Jeg tror det er fordi man vet at hvis forholdene blir påkostet og bedre tilrettelagt, vil fritheten henge i tynn tråd.

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 15:02

Med langt bedre forhold på jobb, ville jeg valgt å gjøre jobben der. Jeg ønsker jo ikke å bruke for eksempel min egen telefon for å svare på i gjennomsnitt 25 sms i uka. Så for min del er det utrolig velkomment om forholdene på jobb blir forbedret. Jeg ønsker nemlig å gjøre jobben min der.

Skjult ID med pseudonym metoo lø. 28 juni 15:09

@Y. Enig med deg. Men tror du at lærere på moderne skoler som har rimelig gode fasiliteter synes mer bunden arbiedstid er greit? At det bare er der skoen trykker?

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 15:31

Ja, jeg tror faktisk det. Basert på alle de i alle fall jeg jobber sammen med. Jeg kan ikke snakke for alle. Men om folk hadde vært klar over de forholdene vi faktisk jobber under, hadde kanskje argumentene vært noe annerledes .Og det er fortsatt et mindretall som har "rimelig gode fasiliteter "

Skjult ID med pseudonym metoo lø. 28 juni 15:44

@Y. Enig med deg. Men tror du at lærere på moderne skoler som har rimelig gode fasiliteter synes mer bunden arbiedstid er greit? At det bare er der skoen trykker?

Skjult ID med pseudonym y lø. 28 juni 16:03

Ja

(kvinne 41 år fra Østfold) lø. 28 juni 16:57 Privat melding

Jeg har jobbet på en skole der arbeidsplassene hadde både lys, luft og oksygen, og det var mulig å konsentrere seg, selv med fire andre i rommet. Det var helt herlig, jeg fikk gjort så mye på jobben, og slapp å ta med så mye arbeid hjem. Men der jeg jobber i dag (og andre skoler jeg har jobbet på) er det helt annerledes.

Skjult ID med pseudonym metoo lø. 28 juni 17:02

Ok, @y.

Hva tenker du da @Lillah? Hva sier dine tidligere kolleger der hvor arbeidsforholdene var greie om saken?