Alle innlegg Sukkerforum

Norske lærere

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Kresent sø. 2 aug. 12:02

Hei!
Etter jeg har hatt to sønner i den norske grunnskolen, vil jeg på bakgrunn av egen erfaring si at kvaliteten på norske lærere i grunnskolen er skremmende svak,,men noen få hedelige unntak,,,kanskje 20% som til gjengjeld er superflinke, og oppriktig intressert i gjøre en god jobb til beste for elevene og samfunnet.
Disse 20% har vi vært heldige å fått det meste av tiden for mine gutter ,,men ikke uten sverdslag med advokathjelp osv mot den resterende korrupte late gjengen..som kun er opptatt av egen arbeidsituasjon lønn..pensjon,,og ikke minst fritid og avspasering..Lønnen for disse burde vært kraftig redusert, eller aller helst burde vi fått fått skiftet dem ut med kvalifisert personell.
De virkelig flinke burde selvfølgelig lønnes deretter.....

Skjult ID med pseudonym Feeder sø. 2 aug. 12:39

Hadde lærerne blitt lønnet bedre så hadde vi vært kvitt problemer som mobbing og rasisme i grunnskolen.

(mann 48 år fra Nord-Trøndelag) sø. 2 aug. 12:40 Privat melding

Lærerne i dag har ikke tid til å gjøre det som egentlig er faget deres. Å lære bort.
Det er ikke deres feil.
Synes det er for lett å angripe lærerne.
Alle tror de vet hvordan det er å være lærer bare fordi de har hatt barn i skolen.
Istedet for å lære bort, så er de barnepassere for alle med spesielle behov, som nå skal integreres.
Så må de oppdra ungene, for det skjer ikke i alle hjem lenger.
Og så skal det lages planer på den minste ting.
Deretter skal hver lille ting evalueres opp imot planene. Og så skrives rapport på samme.
Kanskje mye for å dokumentere at de har prøvd, for å slippe å bli saksøkt av bedrevitende foreldre som ikke gidder å hjelpe sine unger frem i livet selv.

Skjult ID med pseudonym frøken-o sø. 2 aug. 12:42

Takk E46 ) jeg orket ikke, ikke i dag...

(mann 48 år fra Nord-Trøndelag) sø. 2 aug. 12:45 Privat melding

Læreryrket har blitt lavstatus. Ikke rart så mye kjeft som disse får i alle slags medier.
Problemet er ikke lærerne, men systemet og samfunnet. Google "frustrert lærer" og se alt som kommer opp om en lærers hverdag.
Jeg er sjeleglad fir at noen tar denne drittjobben. Elendig lønn ift. år på høyskole har de og.
Dessuten er minst 95% av lærerne mere enn kompetente nok, bare de får gjøre jobben sin istedet for å skrive rapporter og krangle med inkompetente foreldre.

Skjult ID med pseudonym Feeder sø. 2 aug. 12:50

@E46

Det er jo ikke lærerne som følger opp elever med spesielle behov. Det har man jo en assistent til.

(mann 48 år fra Nord-Trøndelag) sø. 2 aug. 12:54 Privat melding

Og jeg er ikke lærer.
Jeg prøver derimot å hjelpe mine barn med alt de måtte slite med av fag. Fordi jeg vet at lærerne ikke har tid til å ta seg av dette. De planlegger, evaluerer, rapporterer og retter pålagte kartleggingsprøver så de skal få mindre kjeft.

Skjult ID med pseudonym Feeder sø. 2 aug. 12:55

Jeg sier det igjen. Hvis lønnen til lærer hadde blitt doblet så hadde blitt kvitt alle problemene i skolen. Og hvis noen lurer, jeg har jobbet flere år som lærer, men nå gidder jeg ikke mer.

Skjult ID med pseudonym frøken-o sø. 2 aug. 12:57

I tillegg kjemper de en kamp om oppmerksomheten mot all slags digitale / sosiale medier.

(mann 48 år fra Nord-Trøndelag) sø. 2 aug. 13:00 Privat melding

Det er ikke alle steder det er assistenter nok til det nei Feeder.

Skjult ID med pseudonym Feeder sø. 2 aug. 13:00

@tresnitt

Den er selvfølgelig satt litt på spissen, men man trenger ikke å være rakettforsker for å se at det er fortsatt mye mobbing og rasisme i skolen. Hilsen en som ble mobbet gjennom hele skolen.

Skjult ID med pseudonym Haakon sø. 2 aug. 13:33

Sorry altså, men når jeg leser om "sverdslag med advokathjelp" når det kommer til lærere, så er det første jeg tenker på denne her:

https://youtu.be/vvDOTlCOZ58?t=28s

Og at mobbing forsvinner om man dobler lønna til lærere er det største sprøytet jeg har lest på sukker noengang.. og her har det vært mye sprøyt!

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 13:39 Privat melding

@Feeder

Jeg får svare på den da.
Jeg ble for øvrig også mobbet på barneskolen. Skulle heller gått Steinerskolen. Selvsagt forekommer mobbing også på Steinerskolene, men der finner man virkelig høy prosent idealistiske lærere som slett ikke jobber der for å få høyest lønn. Jeg er sikker på at dem generelt (tatt i betraktning arbeidsmengde i praksis) gjennomsnitlig får klart lavere lønn enn lærere på vanlig skole.

Dette med høy lønn... De mennesker som finnes - (tilfeldig plassert rundt omkring i samfunnet) - som er idealistiske bekjempere av mobbing eller andre humanitære dilemmaer og problemer...... Det er ikke først og fremst DE som yter mer innsats ved å få mer penger. Merk deg den setningen.
Ha en fin dag :-)

Skjult ID med pseudonym Dean sø. 2 aug. 13:47

Det er tvang å gå på skole i Norge. Dette reagerte og protesterte jeg på at andre skulle bestemme hva jeg skulle gjøre allerede som 7 åring. Jeg bestemte meg for å ikke gjøre lekser, eller lese eller følge noe særlig med i timene, men likevel fikk jeg merkelig nok brukbare karakterer. Lærerene var gode nok de, så jeg legger skylden på motivasjonen min. Etter tvangs skolen har jeg vært med på å utviklet suksessfulle produkter, for store firmaer, og ser ingen begrensninger uten høy utdannelse, hverken teknisk, eller økonomisk.
Jeg gjentar : lærerene er gode nok. Hvis det er en ting jeg skal ta lærerene for er at de må være forsiktig å dømme andre basert på lav utdannelse, eller liten interesse i å lese bøker. Dere må huske at det kan være sårende å bli oppfattet som i det beste fall som gjennomsnittlig eller helst satt i bås som mindre smart. Det finnes mange måter å være smart på, og det er medfødt. Det er ikke alle smarte som viser at de er smarte før senere i livet, når de blir satt fri. Den lærdom som gies er også bare andre menneskers syn på virkligheten, og trenger ikke være sann. På nesten tomgang, har jeg den evnen å tenke ut de utroligste oppfinnelser som viser seg å gjøre suksess hver gang. Ingeniører ( bare se på det navnet : "Ingen-i-ører" ingen mellom ører?. Etter min erfaring er de blitt for snevert synte, fastlåst etter en slik utdannelse, og har ikke lenger den store evnen til fantasi som alle blir født med. Det er ikke så vanskelig å få en ingeniør til å måpe av undring på hvordan ting kan gjøres. Har flere slike hendelser, og jeg kjenner det leger gamle sår i sjelen. Jeg kan faktisk bli så rik jeg bare gidder. Syns det er litt synd at ikke denne evne ikke ble fremelsket på folkeskolen, men den tiden er over, og jeg hilser nå pent på de lærerene som jeg måtte treffe på. Kan ikke klandre folk, for at det de ikke vet, selv om de er lærere ;)

(mann 36 år fra Buskerud) sø. 2 aug. 14:23 Privat melding

Jeg er sikker på at en god lærer i et ideelt samfunn (som ikke hadde vært så inntektstyrt), heller hadde valgt å gå ned i lønn - dersom det hadde bedret mulighetene for å utfolde seg, og gitt kvalitet fremfor kvantitet i studiene - ikke minst status, og tro på det man drev med.

Som med elever, som med lærere, dersom en ikke får tenke selv, så utfolder man seg ikke. Det er uansett for enkelt å bare klage, og advokathjelp er så Norge anno 2015 (i visse kretser) - dramatikken var kanskje nødvendig, men ofte er det enklere å møtes i god folkeskikk, med fokus på konfliktløsning. Der har alle rundt barnet et ansvar. Det mister liksom troverdigheten da 80% lærere blir angrepet og klassifisert som udugelige - hvor ligger ansvaret? Som regel som baken - delt.

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 14:41 Privat melding

Å lære har med evnen til å tilegne seg nye kunnskaper, og om nødvendig bruke dem når dette blir nødvendig. Man kan si at man ikke trenger matte, det finnes jo kalkulatorer, ja, men du må lære å bruke en kalkulator. Hva jeg mener er at behovet for læring har endret seg siden 50-tallet, men uansett trenger vi å lære for å ha en basis vi kan videreutdanne oss på, basert på karakterer, så vi vet hvilket nivå vi ligger på i forhold til andre. Har alltid trodd på evner, så jeg tror nok noen er mer disponert for en type informasjon eller kunnskap enn andre. Noen er nevenyttige, andre flinke til å tegne, eller med musikk/sang osv. Jeg tror det er bedre å positivt forsterke disse tingene, da vil man få bedre motivasjon og evne til å lære. Men selv mellom likesinnede nevenyttige, er det noen som er flinkere enn den gemene hop, så det vil alltid være forskjeller. Belønningsystemet i arbeidslivet er også litt merkelig syns jeg, gjør du en god jobb, kan du bli forfremmet til en lederstilling, det er ikke alltid det som er det beste. Tror nok utdannelsesprosessen kan gjøre annerledes, og at barn blir formet utifra sine evner tidligere enn i dag, med lek og andre ting. For hva er målet egentlig? Er det ikke å være selvmotivert pga. informasjon eller praktiske ting du selv interesserer deg for, slik at du kan få en utdannelse innen for et område der du har størst potensiale? Noen viser tydelig tegn på evner veldig tidlig, det er der vi må fokusere energien. Når du da kommer i en skole, må det være lærere som er godt utdannet i faget, og som følger opp læringen, ikke alt det andre de av en eller annen merkelig grunn blir satt til å gjøre. Foreldrene må få opplæring i evnene barnet har, og hjelpe dem i oppveksten for at de skal få brukt potensialet sitt. Jeg har heller aldri hatt tro på tradisjonell skole, det virker som en gammeldags kommunistisk modell, som ikke har fulgt med i tiden. Det er en toveisgreie, lærere blir motiverte når ungene er motiverte, og vice versa.

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 14:59 Privat melding

Veldig enig med deg, equi. Du vet kanskje at Steinerskolene ligger nærmere mange trekk ved denne ideologien.

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 15:05 Privat melding

@tresnitt: Gikk på Steinerskolen på Hovseter fra 1-4 klasse. :)

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 15:06 Privat melding

Jeg gikk 2 år på Steinerskolen i Bærum, 10 og 11 klasse. Hva fikk deg til å spørre om Hovseter?

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 15:07 Privat melding

Å - så feil spørsmål. Ja, du gikk der. Godt inntrykk?

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 15:08 Privat melding

@tresnitt: Er født og oppvokst på Majorstua, så Hovseter var vel kortest vei. :)

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 15:11 Privat melding

@equi00
Jeg hadde vanvittig upraktisk vei m/ togpendling fra Kongsberg. Og hver dag måtte jeg løpe 200 meter til en buss som etter tabellen skulle gå 1 min etter toget kom, så daglig så jeg den kjøre fra meg :B

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 15:13 Privat melding

@tresnitt: Høres ut som en utfordrende skolegang. :P Men litt motstand må man jo ha, det er jo slitet som gjør oss bedre, eller så knekker man i to. :P

(mann 44 år fra Oslo) sø. 2 aug. 15:16 Privat melding

Men så hadde jeg noen virkelig dyktige lærere altså. Som feks Erik Marstrander.
Jeg glemmer aldri hans forklaring/skildring på NÅR en parabel blir helt rett. (Aldri) Øynene hans glødet som fra et annet kosmisk perspektiv :D

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 15:26 Privat melding

Har veldig fine minner fra Steinerskolen, flotte lærere og de var veldig flinke til å følge opp. Veldig motiverte virket det som. :)

Skjult ID med pseudonym Hmmm... sø. 2 aug. 15:57

Om dobling av lønna vil gjøre alle lærere til superflinke samtidig som det vil fjerne rasisme og mobbing tenker jeg det er et regnestykke som samfunnsøkonomisk går ut i pluss. ;-)

Når jeg tenker litt nærmere på den påstanden så lurer jeg på om ikke jeg skal gå til sjefen min i morgen og foreslå et eksperiment der jeg fra nå får dobbelt lønn og så ser vi om min effektivitet går opp som følge av det - antagelig vinn vinn? :-)

Dersom det kun er lønna som avgjør innsatsen i læreryrket så er noe alvorlig galt. Har man valgt å bli lærer for så å levere på "halv fart" fordi man mener lønna er for lav så blir det vanskelig å legge til grunn at personen er egnet til noe som helst...
Ettersom det er begrenset variasjon i avlønningen i dag burde jo ALLE lærere være ca like gode/dårlige. De av oss som har vært borti skoleverket VET at det ikke er tilfellet, det er noen dyktige/engasjerte der ute - hvordan kan det ha seg om ikke forklaringen er at det er forskjell på en flink og en dårlig lærer?
Men jeg er enig i at lærerlønnen bør økes, men kun for de dyktige lærerne. Det er lett å tro at de lærerne som er imot tester for å se hvilke lærere som er bra og hvilke som er dårlig, samt imot forskjellig avlønning basert på innsats og resultat ikke er i den gruppen vi kjenner som dyktig...

Skjult ID med pseudonym tulla sø. 2 aug. 16:53

Som lærer elsker jeg jobben min og vil ikke bytte i en bedre betalt stilling. Å jobbe med barn er en utfordring siden alle er forskjellige og derfor lærer ulikt. Når en er alene med 28 elever, så sier det seg dessverre selv at vi ikke rekker rundt. De aller flerste lærerene er der for elevene og ønsker å hjelpe dem best mulig.
Problemet er heller alt det ekstra som blir kastet på oss ovenfra, skjemaer for absolutt alt. Det er ikke lærerne som et problemet, men systemet vi jobber i. Vi burde vært to lærere og en assistent i store klasser, for som skrevet, moen trenger mer hjelp enn andre og da må vi få lov å hjelpe dem og legge tilrette undervisningen slik at ALLE får utbytte av den.
Er enig i det mange av dere skriver. Men bedre lønn er ikke= bedre lærere.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 2 aug. 19:53

Lærere jobber mye. Mye mer enn mange tror.
Det går ikke an for en lærer å jobbe dobbelt for dobbel lønn.
Dette går på tid, energi, krefter og utbrenthet fremfor lønn.

Men tror mange lærere begynner å bli lei av å være utslitt for lite penger.

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) sø. 2 aug. 20:35 Privat melding

Tror vi også bør se på mindre klasser enn maksantallet elever på 28. Det bør være det halve. Men her er det snakk om økonomi, og ikke hva som er best for elevene. Jeg har selv opplevd små klasser da jeg gikk på skolen, og det ER bedre effekt i læring, det er min erfaring. Dette er ikke en broilerfabrikk, det er mennesker som som skal lære, og da må fokuset være der. Tviler på at ved 28 elevers klasser er det like god oppfølging av alle.

Skjult ID med pseudonym tulla sø. 2 aug. 21:15

Mindre klasser eller to lærere, det hadde vært drømmen det. Men dessverre styrer økonomien inn på det området.

Skjult ID med pseudonym tulla sø. 2 aug. 21:16

Har uansett drømmejobben, og vil ikke bytte den bort😃

Skjult ID med pseudonym Hmmm... sø. 2 aug. 23:19

Lærere har mange oppgaver og jeg betviler ikke at det er en slitsom jobb.

Men det TS er inne på er at det er forskjeller på lærere. Noen er bra og noe er rett og slett ikke det. Jeg er sikker på at det ville vært bedre med mindre klasser og mer engasjerte foreldre og alt det der

Men det kommer jo ikke til å forandre på at det er solide kvalitetsforskjeller på lærerne. Er det noen som tror bedre avlønning for bedre lærere er veien å gå for å stimulere eller er det bare slik at alle lærere må ha lik lønn for forskjellig innsats fordi det er slik resultatet blir best???

Assa... really???

Skjult ID med pseudonym Dr. Knabel sø. 2 aug. 23:23

Det må jo være en sammenheng mellom lønn og rekrutering av kompetente personer i lærer yrke ?
En del dyktige lærere forsvinner dessuten over til andre yrker.

Skjult ID med pseudonym Hmmm... ma. 3 aug. 01:29

@Knabel

Tenker du at når lønna er så godt som lik så er den attraktiv for de dårligste og det gjør at det bare er de som søker seg til yrket? Men det forklarer jo ikke hvorfor noen dyktige også velger seg til skolen?

At noen av de dyktigste forsvinner stemmer nok - men de har jo uansett vist at det er forskjell på de dyktige og de som ikke er så dyktige før de reiser videre.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 3 aug. 13:06

Vis meg ETT eneste yrke der det ikke er kompetanseforskjell blant de ansatte. Selvsagt er det det! Og det vil det alltid være av ulike årsaker.

Skjult ID med pseudonym Hmmm... on. 5 aug. 22:23

@Z

Eg er enig med deg...

Men blant lærerne så virker det som om det der er en ganske vill påstand...

@Litah
Hmmm...
Gikk ikke du i fella nå? Diskusjonen gikk vel egentlig på om det finnes forskjeller på lærere og så er forklaringen din at det "alle de andre" som er umulige... Jeg tror du har rett i at det finnes mange umuliusser blant foreldre, politikere, skoleeiere osv... Kan du gi meg rett i at det er sånn med noen lærere også? ;-)

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) on. 5 aug. 22:47 Privat melding

Hva? Er det noen som er på FB of Sukker i arbeidstiden? Nononono.. :P

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) on. 5 aug. 23:16 Privat melding

Litt merkelig, snylte på arbeidsgiver osv. Har du en jobb, og du fyller denne mer enn godt nok, med tid til overs, hvem kan da dømme på en slik måte? Snakk om idioti. :P

(mann 53 år fra Sogn og Fjordane ) on. 5 aug. 23:39 Privat melding

@Litah: Det du beskriver, fungerer ikke, eller er ikke aktuelt i alle arbeidssituasjoner.

Skjult ID med pseudonym Hmmm... to. 6 aug. 00:32

@Litah

Det er mulig det med Facebook i arbeidstiden er et viktig poeng. Når jeg har hørt lærere snakke sier de ofte at grunnen til at de må ha et par måneders sommerferie så er det fordi de jobber skrekkelig lange dager med å forberede undervisning og rette prøver (pluss alt plunderet med foreldremøter og jegvetikkehva. Er det da rett å anta at lærere ikke er på facebook annet enn i juli???

TS generaliserte mer enn nødvendig, jeg er enig med deg der, men er du enig med Z så er det vel bare å si det så behøver ikke jeg jakte mer på et svar :-) Men la vær å drukne svaret i noe irrelevant om Facebook. Både du og jeg vet (og jeg innrømmer det gjerne) at det finnes både gode OG dårlige lærere....