Alle innlegg Sukkerforum

Bryllup og toastmater

Vis siste innlegg
(kvinne 54 år fra Østfold) lø. 15 nov. 20:58 Privat melding

Jeg skal være toastmaster i bryllup. Det kommer uhorvelig mange(!) gjester ca 250 - 300. Jeg har tidligere vært forlover, men aldri vært i et så stort bryllup. Dette skal bli gøy, men hvordan gjør jeg dette??? Har lang tid på meg, heldigvis, men noen som har noen råd? (Og om noen lurer, de har truffet hverandre gjennom Sukker :)

Skjult ID med pseudonym yeehaw lø. 15 nov. 23:16

En toastmaster skal binde ting sammen, sørge for at folk trives og har det bra, kort sagt være en slags avansert sosial vaktmester. Å være toastmaster er krevende - du rekker å spise, men må konse helt og fullt på å sørge for at kvelden glir pent og hyggelig avgårde for vertskap og gjester. Hvis du sjekker i håndbøker om å holde taler f.eks. står det noe om toastmasterens rolle.

Jeg var toastmaster en gang. Det kommer aldri til å skje at jeg blir spurt igjen :-) Og det er helt OK!

Hvis du gjør en god jobb kommer gutta til å stå kø etterpå (du får mye fokus på deg, vettu).

Lykke til! Have fun :-)

Skjult ID med pseudonym Fornøyelig lø. 15 nov. 23:56

Var forlover i vår og der endte vi opp med 1 minutt feil i forhold til kjøreplan på slutten (4. Men, det skal sies at det var en del omstokking underveis. Pauser som vi måtte ha som ikke var regnet inn, taler som ble lengre og kortere enn det som bli oppgitt ved gjennomgåelse av de aktuelle talere kvelden før da de øvde for seg selv og tok tiden. Du bør ha god kontroll før, men underveis må det ikke virke som du styrer dette med for hard hånd. Forsøk å finne så mye positivt du kan si om talerne og sørg for å få inn noen ekte telegrammer fra matchgutta ;) Det viktigste av alt er å slappe av. Gjestene må føle at du tar dette med knusende ro. Lange forberedelser der du går igjennom med folk til stede er vel eneste måte da kanskje. :)

Skjult ID med pseudonym Onkel Blå sø. 16 nov. 00:58

Hei,

- å være toastmaster er litt av en ære! Det krever nøye planlegging og god kommunikasjon med kjøkkenet.

Jeg har vært toastmaster i flere sammenhenger deriblant i noen bryllup. Her følger noen råd basert på mine erfaringer:

1. finn ut tidlig hvem som ønsker å si noe. Ring derfor brudeparets foreldre, søsken, tanter og onkler. Benytt anledningen til å få noen morsomme hint og historier om dem. Altså: Spør gjerne mor om fars morsomme/sære sider, og vice versa. Du trenger ikke mye info, men en kort "melding" til salen når du annonserer talere ol. blir alltid satt pris på
2. sett opp en fornuftig og ikke for lang taleliste, se her for et eks. http://www.talearkivet.no/taler/plan.html. NB oppfordre til "korte" taler, etter hvor mange som skal si noe.
3. Skriv opp kjøreplanen og revurder den noen ganger. Husk å legge inn røyke- og toalettpauser så slipper du at folk kommer og går under taler etc.
4. Ha noen "telegram" klare, men ikke vær for morsom:-) Det forventes at en toastmaster muntert skal kjøre festen, samt introdusere neste taler ol. men ikke stjele all oppmerksomhet.
5. Ikke vår for bekymret for at du ikke er morsom nok. Folk er som regel i storform, og de ler av det meste etter den første drinken.
6. Skaff deg oversikt over menyen og ring kjøkkenet i god tid før selve festen. Stikk innom kjøkkenet samme dag for siste oppdatering. Vit at DU styrer timingen av serveringen. De hører på DEG når maten skal ut.
7. Sjekk ut lokalene hvor festen skal være, vit hvor de skal skjære kaken, servere kaffe, danse. Orienter deg om hvor toalettene er etc.
8. Begrens alkoholen sterkt på selve dagen.
9. Når alt er gjennomført, klapp deg selv på skulderen og ta i mot folks beundring. Hent deg en stor drink og fest med:-)

Lykke til!

Skjult ID med pseudonym Perle62 sø. 16 nov. 10:36

Hei og tusen takk for gode råd! Forstår at jeg ikke akkurat trenger å bekymre meg for fritidsaktiviteter fremover *Ler*
Har også fått noen tips privat og kommer til å kjøre Sukker intervjuet av henne fra NRK på projektor. Sukker kommer nok til å ha skrevet noen overraskende fest telegram :) Som tidligere radiojournalist får jeg ta frem noen av de gamle rådene for hvordan bruke manuelle kjøreplaner, og hva man gjør når "alt" skjærer seg *Ler*. Dette blir morsomt, og slitsomt. Men gøy skal det bli, og en garantert minneverdig kveld for brudeparet.
Noen som har kreative forslag så kom igjen.... Her skal det festes!