Alle innlegg Sukkerforum

Konkurranseutsetting av jernbanen

Vis siste innlegg
(mann 35 år fra Oslo) lø. 4 aug. 09:12 Privat melding

Hva tenker dere om økt konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen, med tilhørende fokus på økt effektivisering og lønnssomhet?

(mann 35 år fra Oslo) lø. 4 aug. 09:13 Privat melding

Jeg tenker dette blir dårligere for den gjennomsnittlige togbrukeren med bakgrunn i følgende ledende spørsmål:

Spør en bedriftsøkonom om hen:
1. Ønsker å kjøre noen få stappfulle tog eller mange halvfulle tog?
2. Ønsker å kjøre tog på strekninger med mange kunder eller få kunder?
3. Ønsker å utvide med flere klassenivåer/billettyper av tog og vogner eller ha et like godt tilbud til alle reisende.

Skjult ID med pseudonym Fiktivia lø. 4 aug. 09:56

Jeg vingler nok litt. På den ene siden syns jeg konkurranse er bra, men på den andre siden har jeg sett at kvaliteten gjennomgående ofte kan bli dårligere når driften blir profittstyrt. Økt lønnsomhet er ofte ensbetydende med sparetiltak, som igjen går ut over noe.

(mann 40 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 10:23 Privat melding

Jeg synes det er en dårlig idé. Bare se på jernbanesituasjonen i England.

Også øker det sjansene for togulykke. Også blir ikke billettene nødvendigvis billigere med konkurranse.

Skjult ID med pseudonym Hønemor lø. 4 aug. 11:06

Kan iallefall drite i reisegarantien med 2,3,4 forskjellige selskap på skinnene. Et helhetlig tilbud er viktig for meg. Og de ansattes arbeidsvilkår.

(kvinne 54 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 11:20 Privat melding

Interessant spørsmål...fra jeg var liten kjørte jeg gratis med tog til jeg var 18 år med flere goder på 1 klasse:) Min far var avd.ingeniør på den tiden:) Nå er alt dette borte og det spares inn , men jeg liker fremfeles å kjøre tog da :) Tror det er greit og det blir rimeligere priser for alle..Samme er jo og med flyselskapet Norwegian.billig og helt greit:)

(mann 54 år fra Sogn og Fjordane) lø. 4 aug. 11:20 Privat melding

Det er visse basistjenester som ikke bør konkurranseutsettes. Hvis målet er å gi et bedre tilbud/service, være billigere, mer i tide, etc. så må dette stå i avtalen og de må måles godt på dette ift. eksisterende tjeneste. Se hvordan det har gått med søppelhåndtering i Oslo, her på vestlandet har vi også hatt noen konkurser ifm. slik konkurranseutsetting, Jeg er ganske ambivalent og til tider rimelig skeptisk, spesielt til historiene/erfaringen med dette.

Skjult ID med pseudonym Tvilsom lø. 4 aug. 11:25

Nå har jeg ikke fulgt med akkurat hvilken type endring det snakkes om her, men det er vel ganske naturlig at jernbanen konkurranseutsettes og privatiseres.

Det har man jo allerede gjort i stor grad med busstransport og flytransport. Hvorfor skal jernbanen være noe annerledes?

Forutsetningen for et statlig monopol har vært at oppgaven er såpass stor og krever såpass mye investeringer i tog og bane at ingen private aktører har hatt mulighet til å utføre oppgaven. Den forutsetningen er etter mitt skjønn ikke lenger til stede, så da er det vel greit nok å slippe andre til.

Uansett om driften er privat eller offentlig, så vil staten ha myndighet til å regulere og styre området (f.eks. på samme måte som busstransport organiseres i dag) og sikre at områder med mindre trafikk får et tilbud (på samme måte som gjøres med fly).

(mann 40 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 11:50 Privat melding

Tja, i Storbritannia så styres og reguleres jernbanene av staten gjennom British Rail, men det har ikke garantert noen ting. Det hele har ført til flere forsinkelser, flere ulykker, kansellerte tog, kansellerte ruter, spøkelsesruter, overfylte tog, osv. Pluss som Høna nevner, så har konkurransen gått utover de ansattes arbeidsvilkår. Og som Fiktivia nevner, har sparetiltak ført til dårlige løsninger og dårlig sikkerhet.

Tenk Ryanair på skinner og der har du Virgin Trains. Virgin ville konkurrere i Irland, men heldigvis sa staten nei.

Skjult ID med pseudonym Gravlax lø. 4 aug. 12:12

Flytoget AS er vel ment å privatiseres. Men om det medfører konkurranse, vet jeg ikke. Da må isåfall Samferdselsdepartementet tillate flere aktører på Gardermobanen.

Skjult ID med pseudonym Hønemor lø. 4 aug. 12:22

Hvordan sikre et godt totalt tilbud over hele landet? vil ikke alle private kjøre de mest lønnsomme strekningene, og overbelaster infrastrukturen?. Problemet er jo i hovedsak infrastrukturen i dag. Hvem vil ha dette ansvaret for dette i fremtiden? De som har ansvar for infrastruktur havner i et anbudshelvete der ingen har oversikt og erfaring.

Skjult ID med pseudonym Hønemor lø. 4 aug. 12:25

Som jevnlig bruker av tog "gleder" jeg meg til å se en felles løsning på bilettsystem og samkjøring.

Skjult ID med pseudonym bobb lø. 4 aug. 12:26

Det er vel sannsynligvis snakk om noe konsesjoner der dekkning og antall avganger er kontraktfestet? Jeg har ikke peiling men jeg tipper det ikke er snakk om å selge jernbanenettet?

Skjult ID med pseudonym Tvilsom lø. 4 aug. 12:32

@daithi, når det gjelder privatisering av tog i Storbritannia så er det delte meninger om den har vært av det gode eller ei. Denne synes jeg gir god oversikt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_privatisation_of_British_Rail

Positive trekk derfra er:
- Stor vekst i togtrafikk etter privatisering, mye større enn i andre europeiske land
- Etter en røff start har sikkerheten blitt veldig god
- Kundene er mer fornøyde nå enn tidligere

Det er også noen negative erfaringer, men jeg synes det er viktig når man diskuterer _endringer_ å ikke bare fokusere på det negative.

Svenskene har også privatisert. Der er det også delte meninger, men noen av de samme positive som i UK:

https://www.aftenposten.no/norge/i/42RJq/Svenskenes-NSB-hyller-konkurranse---Ap-kaller-det-jernbanevanvidd

Skjult ID med pseudonym Tvilsom lø. 4 aug. 12:36

Utviklingen av infrastrukturen er vel allerede delt fra selve driften av togene her i Norge, heter nå Bane NOR? Den biten vil nok ikke bli endret noe.

Men når det gjelder "godt totalt tilbud over hele landet", så eksisterer jo det ikke i dag og vil ikke eksistere i fremtiden heller, privatisering eller ei.

(mann 35 år fra Oslo) lø. 4 aug. 19:52 Privat melding

Mine spådommer:
- Normale periodebilletter vil ikke gjelde på tvers av togselskap => Plutselig kan man ikke ta det første og beste toget, men må vente på «sitt» togselskap
- Fullere tog
- Færre avganger
- Flere kanselleringer av avganger med for få passasjerer
- Flere typer komfort-klasser slik som i flybransjen
- Adgangskontroll på dør inn til vogn med høyere komfort-klasse
- Beste komfort-klasse blir en egen vogn atskilt fra resten av togsettet og med et slags lounge-preg

(mann 40 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 19:55 Privat melding

Du beskriver togsituasjonen i England, Ristretto :P

Og Tvilsom... tja. Jeg har vel anekdoter og personlig erfaring å gå på når det gjelder tog i England. Men jeg kjenner folk som tar bussen heller enn toget siden bussen er mere pålitelig.

(mann 35 år fra Oslo) lø. 4 aug. 19:56 Privat melding

Gjør jeg?! 😯

Skjult ID med pseudonym Blåmann lø. 4 aug. 20:36

Klart i spor 4!

Hvilke preferanser vi har er opp til den enkelte. Hvilke interesser er også opp til den enkelte...

Har med respekt og melde ikke lest hele tråden, men, må si temaet for tråden er underholdende. Særlig hvis du er singel ingeniør, eller over snittet opptatt av tog og det "togpolitiske" i Norge😂Fint vi har et bredt mangfold her inne👍

(mann 40 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 20:37 Privat melding

Også 'spøkelsestog':

http://www.bbc.com/future/story/20150723-why-britain-has-secret-ghost-trains

Skjult ID med pseudonym Tvilsom lø. 4 aug. 23:15

Nei men Daithi da. Har ikke BBC fått med seg at disse togene går jo til Galtvort og andre lignende steder?
😂

(mann 40 år fra Vestfold) lø. 4 aug. 23:17 Privat melding

hahahahaha, jada, det forklarer sikkert det! 😂

Skjult ID med pseudonym Tvilsom lø. 4 aug. 23:17

@Ristretto, din pessimisme er fascinerende 😉.