Alle innlegg Sukkerforum

er det en lege/kiropraktor i salen?

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym mandu76 lø. 5 sep. 18:49

....eller noen andre som har erfaring med løpetrening og knær?
Er det vanlig å bli varm og stiv i ledda når man har begynt å løpetrene. Er det et tegn på at sener holder på å bygge seg opp eller at man har knær som ikke liker å løpe?

Jeg kan jo ringe en fagperson å spørre, men det er jo mye rare folk her. Kanskje jeg kan få svar gratis : )

Skjult ID med pseudonym Fallen lø. 5 sep. 19:16

Utdannet Massør og har selv hatt en del problemer med knær etter mange år med idrett.

Det kan høres ut som du kunne trenge en tur til lege for å sjekke men det faller meg inn at du kan slite med Jumpers knee,generel mangel på leddveske eller ha fått noe løst brusk i kne leddet.

Sistnevnte kan fikses med en kjapp operasjon som kalles otroskopi.

Jumper knee er noe mange ender opp med etter idretter som fotball,basket,håndball ovs.. (basket for min del gjorde at jeg har jumpers)

Mangel på leddveske er og ett slitasje moment, men forkommer oftest ettersom man kommer opp i årene, men kan og forkomme tidligere dersom man igjen har drevet med idrett/yrker som sliter på.

Det jeg kan annbefale er å strekke ut legger/lår etter turen, generell trening for å styrke sener og muskler rundt kneet.

Håper det ordner seg, samme hva det er så er det ikke store ting som skal til for å "lette" på trykket etter løpetur.

Skjult ID med pseudonym Lars lø. 5 sep. 19:17

Tror det er ett tegn på att kroppen er i ferd med å bryte helt sammen....
Løping er ikke bra, neste gang så knekker allt og du blir liggendes som en ball borte i ett hjørne ;)

Skjult ID med pseudonym mandu76 lø. 5 sep. 19:22

ha ha lars : )
@falle: takk for svar, men synes det er lite trolig at dette er jumpers knee. Jeg kan ha fått slitasjeskade av høye heler selvsagt, men så lenge ømheten ikke er asymetrisk og går bort i løpet av 2 dager... er det ikke da mer sannsynlig at det er å sammenlikne dette med støle muskeler?

Skjult ID med pseudonym Fallen lø. 5 sep. 19:31

Hvis det er støle muskler ville du ikke hatt det hver gang du var ute å løp, muskler og sener fungerer slik at de reagerer på nye ting (altså den/de første gangene du løper) og blir stive, etter en stund blir det repetisjon og de er da "normale"

Når jeg da snakker om repetering så tenker jeg på 3+ ganger i uka, hvis du er ute såpass og løper så skal du ikke bli støl etter en stund.

At smerten blir borte etter noen dager er vanlig samme hva det er egentlig, fordi du slapper av:)

Men som sagt, jeg er ikke noen ekspert på det, få muskler til å slappe av er mere min greie, så jeg ville tatt en tur til lege bare for å sjekke.. 200 kr er ikke store prisen for finne ut:)