Alle innlegg Sukkerforum

Kvinnfolk bak rattet!

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 00:21

Burde de heller sittet på passasjersiden, eller hva mener dere? :-)

Useriøs tråd!

Skjult ID med pseudonym pusen on. 30 sep. 00:22

ja absolutt, se opp!!

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 30 sep. 00:22

Tom!!
Nå er det på tide du kommer og legger deg!

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 00:36

Kamo.. jeg kommer med en gang. ;-)

Skjult ID med pseudonym lashes on. 30 sep. 00:37

Jeg vedder på jeg kjører bedre enn mange mannfolk

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 30 sep. 00:37

Fint!
Husk å slette tråden først da :-)

Skjult ID med pseudonym hingsten on. 30 sep. 00:38

Må være med traktor på Voss lash..

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 30 sep. 00:38

Jeg er enig med lashes!

(kvinne 33 år fra Akershus) on. 30 sep. 00:39 Privat melding

Nå har jeg aldri vært på voss hingsten... men traktor kan jeg kjøre;p er fra bygda jeg vettu

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 00:40

Kamo..hehe... følte du deg truffet? ;-) ..jeg sletter ikke tråden før jeg er hos deg.

Skjult ID med pseudonym Tingeling on. 30 sep. 00:40

Med mitt antall fartsbøter, burde jeg sittet baki en taxi.
Hadde blitt billigere også....

Skjult ID med pseudonym hingsten on. 30 sep. 00:42

Nedttopp.. med hale som et vondt...
hysj på seg her nå uskikkelige hingsty..'
gjøre det du hør og bør nå..skamme seg skulle dyret muligens..

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 30 sep. 00:42

@Tom
Truffet?
Noen må jo fortelle mennene hvordan de skal kjøre :-)
Ja, tror det er på tide å si god natt nå.

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 00:43

@Lashes... ..samles dere i ring på Esso f.eks. med blankpolerte traktorer, statoil koppen (fyllt med Jessheim Bayliss) i den ene hånda, og leppestiften i den andre?

Skjult ID med pseudonym lashes on. 30 sep. 00:45

hahahahahahaha tom tom;P nå er jeg ikke fra jessheim da;P

men klart jenter herfra kan kjøre traktor, eller sitte på fanget til en mens han kjører.. Bygdeungdommen kan det meste vettu, også med leppestiften i hånda

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 00:52

Hehe... kan tenke meg at dere sitter på fanget til hverandre der oppe ja... ;)

Hvilke triks kan du gjøre med leppestiften? ;)

Jessheim Bayliss... (96% + Oboy) om du skulle ha behov for oppskriften..

Skjult ID med pseudonym lashes on. 30 sep. 01:00

Takk for tipset, men foretrekker nisexen bar jeg;P

som om jeg deler mine leppestift triks med deg=) mohahahahahahaha

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 01:03

Ahh.. Odalen shots med andre ord? ;)

....du lovte meg jo å vise ett triks eller to ikveld på privaten. ;-)

Skjult ID med pseudonym lashes on. 30 sep. 01:05

hahahaha, nei langt ifra om jeg gjordet;P

men du.. hvordan i all verden har du hørt om odals.shots??? og ikke bland meg med indianere plis..

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 01:09

jooo...*spreller på gulvet*... du lovte meg en preview!! ;)

Odals shots? finnes det? haha.....har aldri hørt om det nei, men fant på navnet sånn i farten..hehe

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 01:24

Det er nok like mange håpløse mannfolk bak rattet som kvinner. Min seier ble når min far ( god sjåfør )sier at jeg kjører mye bedre enn min bror. Broren min er litt eldre enn meg og han elsker jo all motorsport og også vært aktiv innenfor motorsport og kjørt med det norske flagget på brystet. Han får ikke lov til å kjøre bilen til min far, men jeg får lov til det. Det er en seier for meg..:)

Broren min har en oppfattning som mange menn har at kvinner vet kun hvor rattet er. Tror nok at det svidde litt på stoltheten hans at lillesøster er en bedre sjåfør og i tillegg at jeg vant et veddemål angående et teknisk spørsmål når det kommer til bil.

Når jeg tenker på en god sjåfør så drar ikke jeg frem meg selv, men min egen far. Han har kjørt i hele Europa med bil og campingvogn. Aldri hatt et uhell eller kollidert. Han har kjørt i 50 år. Det var nemlig ikke enkelt å kjøre i Italia`s trange smug med bil og campingvogn på slutten av 80/90 tallet. Det hadde ikke hvem som helst klart like bra som ikke er yrkessjåfør. Det var snakk om millimeter før man traff en bil pga mye dobbelparkeringer. Jeg tror jeg hadde blitt rimelig stressa da..:)

.

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 01:35

Jeg har et skummelt forhold til Mercedes 4wd. Har kjørt et sted mellom 150 og 200 forskjellige bilmodeller. Har vært av / igjennom veien tre ganger - alle ganger med mercedes 4wd!
(I gjennom veien = "fint, det ligger tykk is over bekken, da kan man kjøre over! - eller kanskje ikke likevel")

Ellers har jeg også funnet ut at det er en grunn til at tunellene mellom Geilo og Bergen er skiltet med høyde 4,0m, ikke 4,05!

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 01:40

Nå kom jeg på en morsom episode. Det var en mann bak rattet i den historien. Det var i det nye garasjeanlegget til en venninne av meg. En fyr skulle kjøre inn der med en Toyota Yaris + takboks. Han bommet med hvor høyt det var slik at han satt fast..:) hehe

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 01:42

Det gjorde moren til en kamerat av meg også - i parkeringshuset på storsenteret en lørdag

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 01:43

... i Range Rover.... Det ble så veldig "eldre dame i stor kaksebil"-reaksjon i området.

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 01:47

Forøvrig var det veldig morro ved en annen anledning da den samme moren akkurat hadde fortalt om hvor glemsk hun var, for så å dra på storsenteret. Vi fulgte etter med reservenøkkelen til bilen hennes. Da hun hadde parkert og forsvunnet flyttet vi bilen hennes og satt den på nøyaktig samme plassen en etasje høyere opp i parkeringshuset.

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 01:54

hehe..:)
Da kom jeg på en episode til. Det skjedde i et parkeringshus på Alnabru. En fyr som kjørte en lastebil. Jeg kunne se at det ville aldri gå, men han kjørte rett inn og det taket ble det ganske mye skader på..:)hehe

En annen gang. En fyr som hadde parkert helt skjevt og altfor nærme at jeg kom meg ikke inn i bilen. Det var håpløst å gå fra den andre siden. Jeg måtte vente 20-30 min før han kom. Jeg var rasende, men han var rimelig stresset og hadde han ikke kommet da så hadde bilen blitt tauet bort. De kom like etter. Han var jo så ydmyk og ba masse om unnskyldning og da klarte ikke jeg å kjefte på han. Aldri sett en mer dustete parkering.

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 01:58

@pgmp

hehe..hvordan taklet hun det da? Fikk hun panikk el?..:)

Jeg husker jeg ble hentet på Gardemoen av en snill mann etter en laaang flyreise. Problemet var når vi skulle gå til bilen. Han hadde parkert bilen i P10 tror jeg det var, men husket ikke hvilken etasje. Når man har en sort og ikke sjelden bil så tok det sin tid..:)

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 02:26

Sentrallås med bip-bip og blinkende lys gjør at man raskt kan dekke store områder med i sin bilsøken. Mor hans fant bilen raskt hun. Vel vitende om sin glemskhet var det den naturligst ting av verden for henne å gå i neste etasje og se/høre. Hun nevnte aldri episoden :)

Seinfeldt har vel en lang episode om å finne igjen bilen i et parkeringshus?

Den høydesjekken til bergen kunne blitt stygg. Vel vitende om at bilen er litt for høy gikk første tunell i sneglefart. Etterhvert som vissheten økte om at tunellene var merket med litt margin økte også hastigheten. Kjørte Geilo, Bergen, Mongstad, Bergen og i den aller siste tunellen på hele turen ble det bråstopp. Alt hell skulle ha det til at en tysker lenger forran fant ut at han skulle teste om bmw'er kan kjøre oppetter veggen i tuneller. Det kunne de ikke så han kom ned igjen med taket først. Jeg hadde rukket å stoppe nesten helt opp før jeg selv smalt i taket.

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 02:30

@pgmp

Det var da enda godt for henne..:)

Den episoden kan jeg ikke huske jeg har sett. Oioi...da ville jeg tro man får litt respekt for de tunnelene...) hehe

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 02:32

Neida, men man får respekt for målebåndet.

Skjult ID med pseudonym seriøs on. 30 sep. 02:58

Det skal man vel kunne ta ved øyemål mener jeg.

Skjult ID med pseudonym tralala on. 30 sep. 10:02

40- 50-årige menn bak rattet i Audi er de verste sjåførene jeg vet om- slalomkjører, rompekjører, kjører altfor fort og tror de eier veien- rett og slett superharry.

Skjult ID med pseudonym Lillah on. 30 sep. 10:14

Hvis damene skal sitte på passasjersiden, hvem skal da kjøre bilen? Vi har jo ikke menn, det er derfor vi er her inne.

Forøvrig har alle mine tre brødre totalvraket hver sin bil, mens jeg bare samler prikker. ;-)

Skjult ID med pseudonym Acelezz on. 30 sep. 10:27

Hvem som kan eller ikke kan kjøre bil har ikke så mye med kjønn å gjøre, men hva som er oppe i hodet på vedkommende.
Har sett både gode og dårlige utgaver fra begge.

Noen morsomme eksempler på damer bak rattet: (finnes garantert lignende for menn også)

http://www.youtube.com/watch?v=ygtBxhFc24A

Skjult ID med pseudonym koba on. 30 sep. 10:58

Hehe

http://www.youtube.com/watch?v=bfMhNqAJhO4&feature=related

Skjult ID med pseudonym jantore78 on. 30 sep. 11:20

Andelen med dårlige sjafører er nok ganske like fordelt på begge kjønn. Jeg vet om flere damer som er flinke til å kjøre og 2 av de kjører motorsport i norge. Noe jeg forsåvidt gjør også :)

Nå har jeg kjørt mye bil i dette landet, og må si at begge kjønn skremmer meg langs veien. Har opplevd så mye skremmende eppisoder at det er helt utrolig. Og eldre folk må lære seg vikeplikt og hvordan å blinke inn og ut samt kjøre inn i rundkjøringer.

Har hatt en del skumle eppisoder med det. Har 2 fartsbøter fra jeg var 18 og 19 og siden det ikke blitt stoppet for noe. Men har vert av veien en del ganger da, men det kan vi skylde på glatt vei og litt vell mye satsing i svingene :P

Men for å lære og bli bedere må man gjøre feil. Men veldig mange i dag får bare panikk hvis feks man begynner å skli på glatt føre, eller de må bråbremse for noe.

Ja til oppfølgings kurs i kjøring etter så så mange år. Og oppfrisking av vei og skilt regler. Alle har godt av det.

Skal begynne på C1 og C1E nå til vintern og da må jeg ha ny teori prøve og oppkjøring. Gleder meg til det :)

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 30 sep. 12:55

@jantore
Har du sjekka hva minimumskravet til timer er for C1E og D2E er? (har CD)

Jeg tror det som har gitt kvinner dårlig rykte som sjåfører er at feilene blir så synlig. De tør ofte ikke å prøve. Samtidig lytter de mindre til bilen, f.eks ved valg av gir, ulyder i motoren osv. Menn har en tendens til å tørre å prøve uten å kjenne sin begrensning. De får da ofte litt mer trening, eller skal prøve å gjøre det samme som kammeratene (som muligens kan ha trent på forhånd). Resultatet er at menn lager større skader når de bommer, mens kvinner lager kø.

X-sambon var råbra på lukeparkering.

Skjult ID med pseudonym jobbern.. on. 30 sep. 14:08

Min x er en meget god sjåfør, kanskje fordi det var jeg som tok henne i min lære, hehe :D

Generelt synes jeg kvinner er gode sjåfører, og mere fornuftige bak rattet enn oss menn.. Eldre folk er nok de verste sjåførene, så mener det burde være obligatorisk med oppfrisknings kurs, teori og praksis, etter en viss alder.. Slik at de også kunne følt seg tryggere, og vært litt mere opdatert..

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 15:04

Det er ganske enkelt å finne ut av svaret på denne diskusjonen... Man finner fasiten på statistisk sentralbyrås undersøkelser om kjønnsfordelinger når det gjelder ulykker med motorkjøretøy. Da snakker vi om personskader, materielle skader og økonomiske skader i det norske helsebudsjettet :-)

Likeledes vil jeg anbefale fremdeles skeptiske menn, som tror menn er bedre sjåfører, til å ta en titt på politiets arkiverte kjønnsfordeling når det gjelder bøtelegging eller beslag av førerkort, eller i verste fall betinget eller ubetinget fengselsstraff som følge av uaktsom kjøring. (alkoholpåvirket tilstand, fartsovertredelser, drap, overtredelse av veitrafikkloven generelt)

Til slutt vil jeg henstille menn på "menn er bedre sjåfører enn kvinner" pidestalen, til å spørre ethvert forsikringsselskap i Norge, og hvem DE anser som de beste sjåfører.

Anyone?

Skjult ID med pseudonym GeirN on. 30 sep. 15:55

Marini:

Nå har ikke jeg giddet å sett på den statestikken, men er den beregnet ut fra en fordeling om antall kjørte km i forhold til kjønnene? Det gjelder forsåvidt både for forsikring, og det meste andre i innlegget ditt også. Er ikke det lagt til grunn så forteller den statestikken ganske lite. Men jeg bare spør?

Når det gjelder fartsbøter så forteller det svært lite om kunnskap og dyktighet bak rattet om folk kjører litt for fort.

Skjult ID med pseudonym jantore78 on. 30 sep. 16:06

pgmp

Altså nei husker ikke hva det er, men kosta litt over 11000 kr tror jeg for å ta C1E og ca 13000 for C1.

Må ta C1 først så C1E, er så teit for lastekurset er så si likt for C1 og C1E men må ta de hver for seg og det koster 4500 kr eller noe sånt pr kurs. Så det er egentlig bare teit.

Men skal ta begge deler nå da jeg har en Dodge Ram 2500 5.9 Cumming, og den har en egenvekt på 3200kg :P Så kjører litt ulovelig om dagen :P

hehe

Får bare vere forsiktig og ikke bli stoppa.

Skjult ID med pseudonym Acelezz on. 30 sep. 16:12

Ble stoppet her tidligere i august med en diger boogie skaphenger på slep. (kl 3 om natten). Politiet prøvde tydeligvis å "ta" meg for å ha kjørt ulovlig med B-sertifikat (evt. for tung henger)
Men bilen hadde lov å dra 1650 kilo, så kom akkurat under grensa :)

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 16:14

GeirN

Det er ingen grunn til betvile statistikken. Det er selvfølgelig tatt høyde for slike variasjoner, og all statistikk peker i samme retning: en gjennomsnittsmann overvurderer sin egen kunnskap og dyktighet bak rattet, tar sjanser, og forårsaker ulykker i mye større grad enn en typisk kvinne.

At menn er dyktigere til å kjøre fort med bil enn kvinner, betviler jeg faktisk ikke. Flere kvinner enn menn "klumser" bak rattet, men de aller fleste kvinner er faktisk meget kompetente sjåfører. Jeg tror absolutt det finnes biologiske forskjeller mellom kjønnene, og at flere menn enn kvinner egner seg om rallykjørere, piloter og lignende. Men det er en vesentlig forskjell på å være en god sjåfør og være god til å kjøre fort! Hvis man kjører (alt) for fort på traffikert vei, da tar man sjanser på egne og andres vegne, og da er man IKKE en god sjåfør, spesielt ikke om man har barn i bilen. Har en mann behov for å teste sitt eget testosteronnivå kan han gjøre det alene på rallybanen eller på en øde skogsvei der det ikke finnes trafikk og fotgjengere.

Til slutt, du skriver :"Når det gjelder fartsbøter så forteller det svært lite om kunnskap og dyktighet bak rattet om folk kjører litt for fort." Hvor fort er "litt for fort", sånn helt konkret? Jeg ble litt nysgjerrig på om du er en gjennomsnittsmann, skjønner du :-)

Skjult ID med pseudonym lewis on. 30 sep. 16:24

@ acelezz

Politet kan ha vært snille med deg også. Har du kun B-førerkort og henger som har tillat totalvekt over 750 kilo så gjelder:
* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Men det er fler tilfeller av at politiet selv ikke kan disse reglene.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

@ jantore
Jeg måtte ikke ta nytt lastekurs for henger. C1 kostet ca. 16.000 og C1E ca. 8.000 for meg.

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 16:26 Privat melding

Jeg synes ikke det er selvføgelig. En statestikk må alltid ha et uganspunkt/grunnlag.Så hvordan eller på hvilket grunnlag er denne statestikken laget da?

Det er ikke noe fasit på hvor mye som er for fort . For noen personer utgjør 20 km/t under fartsgrensen en betydleig fare for trafikken. Mens andre fint kan ligge i 120-140 km/t på motorveier med en god bil. Dette er helt inderviduelt både med forskjellige sjafører, og også i kombinasjon med hvilken bil de ulike sjaførene kjører.

Skjult ID med pseudonym Carmina02 on. 30 sep. 16:27

Har ikke lest noen innlegg over, men jeg for min del HATER å sitte på. Jeg liker å ha kontroll. Elsker å kjøre bil.
Da jeg tok "lappen " for 44 år siden, var mannfolkene dritredde. Vi hørte alltid "Kvinnfolk bak rattet skulle vært forbudt" .
Jeg har enda iike vært i en kollisjon, men jeg innrømmer at jeg har rygga på diverse stolper i parkeringshus. Har heldigvis fått bil med ryggesensor.

@marini

Klumsete bak rattet ??? Ikke pent sagt det da. Jeg liker å kjøre fort, derfor en del bøter......uff.
Skal skryte av at jeg har kjørt alene Oslo - Roma tur retur og krusa rundt i hele Europa.

Er det noen som har kjørt bak "mann med hatt " ???????

Skjult ID med pseudonym lewis on. 30 sep. 16:32

Jeg hater å sitte på - i egen bil. I andre biler plager det meg ikke. Men jeg er nok en litt slitsom co-pilot til tider ;)

Og gamle menn med hatt er like irriterende som kvinner. Det er ikke det at de kjører så sakte som irriterer meg mest, forbi kommer jeg meg etterhvert. Men i trafikken i Oslo så finner de på så mye uforutsigbart. Bråbremser, bytter felt uten og se seg for, kjører feil i rundkjøringer, feil felt og andre ting som irriterer meg.

Skjult ID med pseudonym El9 on. 30 sep. 16:56

Apropos menn med hatt: Jeg må innrømme at jeg har skikkelige fordommer mot toyotakjørere. Det er nesten alltid i en toyota at disse mennene med hatt / damer med "rullehår" befinner seg. Vel å merke disse lette, små toyota-modellene. "Her er det mennesker som er opptatt av sikkerhet über alles", tenker jeg der jeg biter tenna sammen bak en slik sjåfør som for sikkerhetsskyld holder seg 10 km under fartsgrensen.
Med disse fordommene satt det veldig langt inne da jeg for ett år siden ble eier av min første toyota (var så opptatt av driftssikkerhet nemlig). Jeg jobber med å bli kvitt fordommene og starter med meg selv: målet er som toyotakjører å lage kø foran meg, snarere enn kø bak meg...

(kvinne 71 år fra Akershus) on. 30 sep. 17:00 Privat melding

@E19

Må le nå. Jeg kjøpte en Yaris for to år siden og den er da bare helt rå...liten, snerten og rask. Har kjørt Toyota i 30 år. Bare fylt bensin og skifta olje :-)))

Skjult ID med pseudonym El9 on. 30 sep. 17:03

@Carmina: Kanskje du kan hjelpe meg med å bli kvitt fordommene? Det gjør godt å vite at det iallefall finnes to toyota-køen-skal-søren-i-meg-være-foran-kjørere :-)

Skjult ID med pseudonym bilglad on. 30 sep. 17:04

De som er en fare i trafikken er som Marini sier ofteste menn med unntak selvfølgelig. Minimal bruk av blinklys. De som ikke liker å bli forbikjørt og tar da unødvendige sjangser. Hvem har ikke opplevd at menn i 40-50 års alderen og gjerne nyere biler da må kjøre forbi igjen også bråbrems. Slik rykkekjøringe er farlig. Når jeg oftest ser det er det enten menn eller damer med mobil. Har også lagt merke til en annen ting. Hvem av kjønnene burde lære seg kjærereglene bedre. Jo enkelte menn. Vet ikke hvor mange ganger menn blir liggende i venstre fila når det er firefeltsmotorvei. Den fila er kun til forbikjøring. Er man ikke til hindring så gjør det ingenting at man ligger der, men jeg kjører E6 ofte fra Oslo til Østfold. Det her skjer hver gang.

Hvis jeg selv ligger i den venstre fila og jeg kjører gjerne litt for fort men ikke over 125 i 100 sona. Så hvis jeg får en som kjører i 150 bak meg så kjører jeg jo inn i høyre fila så fort jeg får muligheten. Er det kø i venstre så er det liten vits, men det er unødvendig å holde en fil for å lage kø.

Dessuten burde det være mye strengere kontrol i forhold til yrkessjåførere ettersom de kjører ofte mer enn det de skal. De er ofte en fare i trafikken. De sitter ofte i mobil eller er opptatt av helt andre ting. De utenlandske sjåførene er jo helt håpløs på glatta. Det samme skjer hvert år. Har opplevd 2 ganger jeg har kjørt forbi de svære semi trailerene at de plutselig har kommet over i mitt felt. Den ene gangen var jeg ikke langt unna grøfta. Det er en god grunn til hvorfor det er mange ulykker med trailere. Enkelte av de tar ikke hensyn i trafikken og bare kjører på. Mange av de kjører over evne. Det er gode yrkessjåfører også, men vet at enkelte land har strengere regler enn Norge. I et land ihvertfall har de ikke lov til å kjøre på søndager, og det samme i forhold til nattkjøring.

Skjult ID med pseudonym bilglad on. 30 sep. 17:19

Toyota er nok fine biler hvis man tenker på hva som holder seg best og som ikke er så dyre i drift, men av utseende er den normale Toyota en gubbe/kjerring bil. Da tenker ikke jeg på de dyrere modellene. Jeg har samme erfaring som E19. Joda det er ganske irriterende å ligge bak noen som ikke klarer å holde fartsgrensa. Noen ligger 10-20 under hele tiden. Fikk nylig høre at kompisen til tantungen min strøk i oppkjøring til lappen pga at han lå i 70 i 80 sona. Jeg har vanskelig for å tro at det kun var det som var grunnen, men man skal faktisk holde fartsgrensen. Diskuterte dette med en annen person som mente at man fint kan ligge under ettersom hvis det er 80 sone så er det øverste hastighet mente han og ingen lov at man må ligge i 80. Hvem har ikke kjørt bak noen som ligger i 30 i 50 sona. De er svært sjelden de blir tatt dessverre. Har hørt noen få tilfeller der de har fått bøter de som kjører sakte. Eller de som kjør feil vei i rundkjøring og ikke helt forstår dette selv at de har kjørt feil. De gangene jeg har sett det har vært delt i forhold til kjønn. Dessuten vet jeg at mange utenlandske sjåfører kjører ulovlig. Mange av de hadde strøket hvis de hadde tatt oppkjøring i Oslo.

Skjult ID med pseudonym Scorpio65 on. 30 sep. 17:28

Jeg skal legge inn et lite forsvar for de som ligger +/- 5 km under fartsgrensen....
Etter at jeg fikk meg gps så har jeg observert at speedometeret mitt viser 10% feil, dvs. 10% over den hastigheten gps'en sier at jeg har. Etter å ha passert en del slike lystavler som viser hastigheten min så har jeg konkludert med at gps'en er korrekt!

I langt de fleste tilfelle av kø så ligger "lederen" +/- 5km under grensa og har sannsynligvis da like dårlig kalibrert speedometer som det jeg har... ;-)

Det er egentlig et problem med "store" konsekvenser, forsikring, serviceavtaler og "restverdi"¨på bilen er alle blant de tingene som er avhengige av kilometerstanden..

Skjult ID med pseudonym Carmina02 on. 30 sep. 17:36

Vurderer å kjøpe meg en Nissan Qashquai nå.Litt sikrere bil og så har den ikke bare ryggesensor, men en flott skjerm som viser de bakreliggende "farene"..........ler

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 18:30

GeirN

Uttalelsen min over er opplest og vedtatt, forskning er forskning. Det er like relevant å diskutere denne påstanden, som det er å lure på om det er usunt å røyke....

Googlet raskt, og fant to tilfeldige artikler jeg synes er interessante. Det andre utdraget er fra et leserbrev, og kan derfor oppfattes som litt dramatisk. Men man kan ha i bakhodet at personen som skrev dette nettopp hadde mistet en god venn i en bilulykke der han ble påkjørt mens han syklet.

"Flere studier har vist at en fartsøkning fra 80 til 93 km/t dobler risikoen for å bli drept i en ulykke, forteller Lindheim." Lindheim er rådgiver i vegvesenet.
"Ved en frontkollisjon i 70 km/t er sannsynligheten stor for å overleve ulykken. Mens alle hastigheter over 70 km/t øker risikoen for å bli drept i trafikken dramatisk."

Kilde:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=555918

"Hvert år kryper tallene nedover, og hvert år blir de mottatt som en stor triumf. Storbritannia kan nå vise til Europas beste rulleblad på trafikksikkerhetsfeltet. Bare 3508 mennesker ble drept på veiene våre i fjor, og bare 171 av dem var barn. Bare 33.707 ble alvorlig skadet. Fryd dere, for pokker, bare se til og fryd dere! Sammenligningene er ikke nye, men jeg skal sette tålmodigheten deres på prøve ved å gjenta dem. De som dør hvert år på veiene våre, ville fylt 30 rutefly. Dødstallene fra britiske biler siden 1945 overgår tallet på britiske soldater drept i andre verdenskrig. Siden mars 2003 har 61 britiske soldater omkommet i Irak; like mange dør i bare ei ukes veislakt. Hver syttende blant oss kommer til å bli drept eller alvorlig kvestet i et bilkrasj." (artikkel fra 2004)

Kilde:http://www.klassekampen.no/15546/article/item/null

Faktisk leste jeg en gang at bilulykker utgjør et større innhugg i helsebudsjettet vårt enn det asylsøkere/flyktninger koster samfunnet per år.

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 18:44 Privat melding

Marini
Du kommer med en påstand om at menn oftere er innvolvert i ulykker argumentert med at det står i en statestikk. Da må du jo også vite hvilket grunnlag som er lagt til grunn i statestikken. Hvis ikke blir den rimelig ubrukelig. At det er 1000 menn og 800 kvinner (helt tilfeldige eksempeltall) som er innvolvert i en ulykke sier jo ingenting om at menn faktisk er høyest representert.
Dessuten vil jeg anta at statestikken blir ganske anderledes hvis man bare tar personer i en alder for eks 25-60 år.

Viste du at Autobhanen i Tyskland faktisk er den veien (som slikt måles) i verden med minst ulykker?
Det er den altså. Og dette er målt pr kjørte km. Det fasinerende er at det er den veien i verden det også kjøres fortest på.

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) on. 30 sep. 18:49

@Scorpio: Det er to ting du må huske på.

Mange av fartstavlene er feil innstillt.

GPS farts måling er ikke helt korrekt, og viser gjerne for lite...Skummelt foran fotobokser. ;)

Fotoboksene f.eks. er stillt inn for at de skal matche speedometerene

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 18:56

Geir N

Du er bare nødt til å innse at du tar feil. Menn er i mye større grad involvert i ulykker enn kvinner. Risikovurderingsselskaper som f.eks veritas kan regne ut hvor stor sannsynlighet det er for at en mann er en dårligere sjåfør i trafikken enn en kvinne. Alle regnestykker og statistikker viser at gjennomsnittsmannen er en dårligere sjåfør i trafikken enn en kvinne. Du kommer ingen vei med dine kritiske spørsmål, dette er fakta.

Klumsing og vimsing er ikke målt... :-))) Heller ikke hvor mange medtraffikanter man klarer å irritere... per kjørt kilometer.

Skjult ID med pseudonym GeirN on. 30 sep. 19:00

Marini:
Jeg har ikke ment noe som helst. Jeg hart bare stilt spørsmål om grunnlaget for den statestikken du bruker som argument. Noe jeg registrer at du ikke kan svare på.

Skjult ID med pseudonym GeirN on. 30 sep. 19:09

Når det gjelder din defenisjon om sjaføren(menn) er dårlig eller ikke, så har argumentene dine etter min oppfatning lite tyngde. At menn nok tar mer risko er jeg helt enig i. Men gjør det at de isolert er dårlige sjafører enn kvinner?

Røkke tar risko (ofte høy) i næringslivet. Gjør det han til en dårlig forretningsmann?

Skjult ID med pseudonym tira on. 30 sep. 19:17

@carmina og El9
jeg er også en Toyota kjører, og ligger nok ikke under fartsgrensa ;)

har ikke fått bot, eller kjørt ut enda, men bilen er farlig lett og jeg trives dårlig på glatt føre :(

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 19:18

Jeg vil ikke bruke tid på å finne bevis, men de finnes helt klart! Promise!

Du har forresten ment noe om fart:
"Det er ikke noe fasit på hvor mye som er for fort . For noen personer utgjør 20 km/t under fartsgrensen en betydleig fare for trafikken. Mens andre fint kan ligge i 120-140 km/t på motorveier med en god bil. Dette er helt inderviduelt både med forskjellige sjafører, og også i kombinasjon med hvilken bil de ulike sjaførene kjører."

Visste du dette?

" Kunnskapen om risiko er liten. Det er dette vi i Vegvesenet forsøker å rette på gjennom den pågående fartskampanjen, sier Amundsen.

Risikoen dobles
Forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert. Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykker og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 km/t når fartsgrensen er 80, dobles risikoen for å dø i en trafikkulykke.

– Fartsgrensen har bare to sider. Enten følger du den eller bryter den, sier Finn Harald Amundsen.

På www.vegvesen.no/fart er det lagt ut en egne farts- og risikokalkulatorer som sammen med annet faktamateriell skal gi norske bilister kunnskap om forholdet mellom fart, risiko og konsekvens. (ANB)

http://www.opdalingen.no/motormagasinet/article4539078.ece

Du sier altså at det ikke er noen risiko å kjøre i 40 km/t over fartsgrensen? Hmm...gjennomsnittsmann? Gå inn på vegvesenets risikokalkulator og regn ut selv!

PS..jeg er ingen gjennomnittskvinne, da jeg kjører alt for fort! Jeg hever altså ingen pekefinger her, men mener at man skal vite hva man faktisk driver med når man kjører for fort i trafikken. Spesielt provosert blir jeg når menn hevder at de er bedre sjåfører enn kvinner, når man ser hvem som er ansvarlig for de fleste dødsulykkene på veiene her i landet. Jeg er litt krass i tonen i denne debatten, men det står jeg for!

Skjult ID med pseudonym Carmina02 on. 30 sep. 19:20

@tira.
Jeg bor i Bærum og her haqr jeg nesten ikke bruk for piggdekk. Sommerføre nhele året, så jeg bruker helårsdekk og det gjelder å bruke hue og styre og reagere riktig på glatt føre...............

Skjult ID med pseudonym lewis on. 30 sep. 19:20

@ smwhr (eller hva det var i bokstavkaoset) ;)

Reglene er like for alle da. For å kjøre bil mellom 3501kg og 7500kg må man inneha førerkort i klasse C1. Dette kom for mange år siden og de som før det hadde førerkort for bil kunne gå på vegvesenet og utvide førerkortet sitt til B/C1. Har man ikke sørget for dette da så innhar dem ikke idag rett til å kjøre bil med tillatt totalvekt over 3501 kg. Nå skrev vedkommende at han/hun hadde B-førerkort så da forklarte jeg utifra det. Det er forsåvidt samme regler i klasse C1 om bruk av henger, så uansett om vedkommende har C1 så måtte de tatt førerkort klasse C1E/BE for å kjøre lovlig med unntak i det jeg skrev lenger opp.

Selv har jeg nettopp tatt førerkort i C1 og C1E, nettopp for å kunne kjøre litt større og lovlig med henger..

Skjult ID med pseudonym tira on. 30 sep. 19:20

i forhold til å kjøre seg fast, feilberegne høyde

ca en gang i måneden har vi en lastebilsjåfør som kjører seg fast, må ta ut luft av dekka her jeg bor
det er litt kortere tydeligvis og det går jo nesten hver gang ;)

Skjult ID med pseudonym tira on. 30 sep. 19:22

@carmina
romerike her
fra oktober/november til februar sliter vi med dårlig måking og isglatte veier
har ikke piggdekk, men burde kanskje :-/

Skjult ID med pseudonym Acelezz on. 30 sep. 19:25

Lewis -
vet de reglene, men siden hengeren var så stor trodde politiet at (sansynligvis) hengeren var for tung for bilen.
Bilen min kan trekke henger på 1650 kilo (som er egenvekten på bilen) , samlet vekt blir da under 3500 kilo.

Jeg kunne uten videre fått C1, men da må man levere den berømmelige legeattesten hele tiden, og er ikke ofte jeg har behov for å kjøre så store biler. Klarer meg fint innefor kassevogner intill 3500 kilo :)

Skjult ID med pseudonym lewis on. 30 sep. 19:29

En gang hvert femte år? Lathans ;)

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 19:52 Privat melding

Marini.

Jeg har ment noe om fart, men ikke om hvem som er best sjafør mellom kjønnene.

En hundresone i Norge er en fart som er fastsatt av Norske myndigheter. At en vei med tilsvarende standard har 130 km/t i Danmark og 120 km/t i Sverige sier vel mer om Norske myndigheter, enn om risikone ved å kjøre 30-40 km/t over denne fartsgrensen i denne 100 sonen.

Fartsgrensen mellom Drammen og Tønsberg økte fra 70 km/t til 100 km/t for noen år siden (du vet sikker hvorfor). Og den reelle farten (folk kjører fort på de veiene) økte sikkert enda mer. Mens ulykkesstatestikken gikk ned fra svært høy, til nesten ingenting. Risikoen for ulykker her, blir altså mye lavere med en høyere grense og høyer fart. En svært pen statestikk altså.

Jeg har sett argumentene til Veivesnet. Men ikke prøvd den risikokalkulatoren. Men jeg spør også her om hva slags grunnlag som ligger i den kalkulatoren. Jeg har en datakyndig kamaerat som sikkert kan lage en kalkulator som sier det stikk motsatte. Det er bare å vite hva man skal legge til grunn, og hva man unnlater (akkurat som man kan med statestikk). Svaret kan være langt mer komplekst enn en enkel kalkulator, eller hva en dårlig statestikk vil gi inntrykk av. Og tall og statestikk kan man alltid fremstille på en bestemt måte, såfremt man ikke tar med det man ikke ønsker i grunnlaget for statestikken.

Svaret om fart er betydlig mer sammensatt en det det budskapet Norske myndigheter bruker til og hjernevaske nesten en hel befolkningen til å tro; at man er døden nær for å kjøre litt for fort i forhold til latterlige lave Norske fartsgrenser.

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 20:22

GeirN:

For det første: Du kan ikke sammenligne norske veier med veier i andre land. Norge er et land med mange fjorder og fjell, som gjør det vanskelig å bygge veier. Vi ligger vel heller ikke i verdenstoppen når det gjelder VILJEN til å bygge bedre og tryggere veier.
Men slik kjøreforholdene er i Norge i dag, er det helt klart en stor risiko å kjøre i 40 km/t over 100 km/t grensen. Det er rett og slett uansvarlig. Man må faktisk også ta høyde for at noen i motgående kjørefelt kan miste kontrollen, og hvis denne føreren ligger i 20 km over grensen, og du i 40 km.... Risikovurdering er enkle regnestykker, og kan ikke diskuteres, selv om du prøver deg på det.

Når det gjelder strekningen mellom Drammen og Tønsberg, har ulykkesstatistikken gått betraktelig ned fordi det har to-felts vei i begge kjøreretninger. Det finnes altså ingen motgående trafikk, slik det har vært i mange år. Det er altså ikke høyere fartsgrense som har vært årsaken til færre ulykker, men ny vei!!!

Jeg synes det høres veldig lurt ut å spørre din datakyndige kamerat som sikkert kan lage en kalkulator som sier det stikk motsatte! Let me know når resultatet foreligger. Lykke til! :-)

PS. Jeg synes det er tåpelig at Norske myndigheter hjernevasker nesten en hel befolkning til å tro at man kan dø av røyking. Jeg har en venninne som har røyket hele livet sitt, men hun lever ennå. Dessuten har jeg en nabo som er helt kreftfri etter 40 år med rullings. Jeg tror jeg skal undersøke røykesaken nærmere, og lage min egen statitstikk.... I mellomtiden skal jeg røyke masse, for det er egentlig mye farligere å ikke røyke.

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 21:13 Privat melding

Jeg sammenligner Norske motorveier med 100 km/t fartsgrense med Svenske og Danske motorveier. Ikk bygdeveier.

Fartsgrense i Danmark er som sagt 130 km/t. Hvorfor er det da en mye større risiko i Danmark enn i Norge når veiene omtrentlig innhar samme standard?. Det er isolert ingen stor risiko å kjøre 140 km/t på en Norsk motorvei med 100 km/t som fartsgrense. Mange kjører jo mellom 120-140 km/t på disse veiene og skadestatestikken er svært lav i forhold til nesten alle andre veier med mye lavere fart.. Men det er klart at isolert høyere hastighet gir høyere risko med de samme parameterene. Men risikovurdering er svært kompleks når man skal bruke alle parametere. Og fart er bare en av svært mange parameter (selv om myndighetene "glemmer" å nevne det det i hjerevaskingsprosessen sin).

Dert er riktig at det er en ny vei som er årsaken mellom Drammen og Tønsberg. Og det bekrefter jo bare at det man skal legge til grunn i en statestikk er vesentlig for utfallet av resultatet. Altså at det her i den statestikken faktisk var en ny og svært bra vei som gjorde at statestikken blir bra :) Men jeg unnlot bevisst å nevne dette for og poengtere at resultatet av en statestikk ikke blir bedre enn det man legger til grunn.

Og du får røyke så mye du vil for min del, og lage akkurat hvilken statestikk du vil. Jeg sluttet for 6 år siden :)

Skjult ID med pseudonym jobbern.. on. 30 sep. 21:18

Husk å legge om til vinterdekk hvis dere skal over fjellene, eller hold dere borte hvis dere er bekymret for snø og bilkjøring ;)

Skjult ID med pseudonym kit on. 30 sep. 21:31

Litt forvirret her. Hva har danske og svenske motorveier med hvem som er dårligste sjåfører?

Damer er flinkest til å lage små bulker i bilen når de er på shoppingsenteret, vi menn er flinkere til å vrake bilen...

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 22:30

GeirN
Veiene i Danmark har ikke samme standard som her. I Norge er det mange flere svinger, mer uoversiktilig, høydeforskjeller osv. I Danmark kan man bare legge en linjal gjennom landskapet og lage firefelts motorvei. Så nei, du kan ikke sammenligne Danmark med Norge, også fordi klimaet er forskjellig, og vi har glatte veier og snø/is om vinteren. Det er ikke forsvarlig å ha en fartsgrense på 130 km på motorveien mellom Oslo og Hamar slik den ser ut i dag. Hvis man evt bygger den ut med isolerte kjøreretninger og to felt hver vei, snakker vi om noe helt annet...men det er nok umulig med tanke på hvordan geografien er.

Jeg gir meg her... Hvis du ikke tror på forskning og statistikk, kan jeg dessverre ikke gjøre noe med det.

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 22:39 Privat melding

Selvfølgelig kan man sammenligen motorveier i Danmark med motorveier i Norge. Men du må lese hva jeg skriver. Altså motorveier i Norge med 100 km/t. Det vil si for eks fra Drammen til Tønsberg eller E6 fra Oslo til Gardemoen. Du tilegger meg meninger jeg ikke skriver noe om. Jeg har ikke ment at man kan sammenligen motorveier i Danmark med veien til Hamar.

Jeg kan godt tro på statestikk, men jeg tar det ikke for god fisk uten å vite hva parameterene som ligger til grunn er. Og det svarer du jo ikke på med den statestikken du henviser til.

Vet du at det omkommer over 1000 mennesker i sine hjem vært år, mot litt over 300 i trafikken. Er det farligere hjemme enn i trafikken av den grunn?

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 22:47

Jeg har sagt hele veien at en gjennomsnittsmann er en dårligere sjåfør i trafikken enn en kvinne. Jeg regner med at spesialister risikoanalyse vet hvordan de skal gjøre jobben sin.

Skjult ID med pseudonym pst on. 30 sep. 22:53

Det er 110 på de beste motorveiene i Norge.

Skjult ID med pseudonym kit on. 30 sep. 22:55

GeirN, vet du at det omkommer flere på veiene i USA i løpet av ett år enn 11/9?

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 22:55 Privat melding

Men du kan fortsatt ikke si hva grunnlaget for statestikken du hensviser til er?

(mann 44 år fra Buskerud) on. 30 sep. 22:59 Privat melding

Kit:
Det gjør det helt sikkert. Det er mye morsomt man kan gjøre med statestikken når man ikke kjenner parameterne som ligger til grunn for resultatet:)

pst: Man kan fint kjøre i 110, men fartsgrensen er da fortsatt 100 km/t :)

Skjult ID med pseudonym marini on. 30 sep. 23:09

Jeg har vel ikke tilgang til alle data som ligger til grunn for beregningen. Men jeg vet at eksperter i risikovurdering vet hvem en gjennomsnittmann fra Norge er. Det blir konkludert med at det er overveiende større sannsynlighet for at han opptrer på en slik måte i trafikken at han er en dårlige sjåfør enn en typisk kvinne. Hvis du tror at de har tatt antall ulykker og fordelt dem på menn og kvinner, da undervurderer du risikoanalytikere.

Skjult ID med pseudonym pgmp to. 1 okt. 00:58

@Jantore og lewis
Jeg slapp unna med 9000 for C+D
Kjøreskolen tok ikke ambisjonene mine seriøst. Jeg kom ved st.hanstider og sa jeg skulle ha C+D før studiestart i august. De lo godt og sa de gjerne kunne ta meg som elev, men at tidsmålet var umulig pga 1: jeg var så vidt fyllt 20 og det var 21 års grense på tunge kjøretøy, og 2: Det var lang ventetid på oppkjøring.
Så jeg dro på biltilsynet med lovverket i baklomma og ba dem vise hvor det sto at man måtte være 21 for å kjøre opp. Det klarte de ikke å finne noe sted og problem 1 var ute av verden. Så ba jeg dem om å gi beskjed så fort de fikk en avlysning på oppkjøringstime. Teoriprøven fikk jeg lov å ta neste dag. (C- og D-teori rett etter hverandre etter en natts intensivlesing. Den eneste feilen var på siste spørsmål på siste prøva.)

Så ble det en tur med skolens lastebil. Noen dager senere ringer biltilsynet og forteller at de har fått en avbestilling og gir meg time til oppkjøring på både buss og lastebil uka etter. Jeg ringer kjørelæreren og forteller tidspunktet. Han blir lettere forfjamset og ståtrer frem "Men vi har ingen buss for tiden". Men en lovnad er en lovnad, og kjøreskolen ender med et panikkkjøp av en haug av en buss på 12,4m. (All min tidligere busserfaring var et par runder på en parkeringsplass med en 8m veteranbuss.) Jeg rakk en tur med bussen og en tur til med lastebilen før oppkjøring. Oppkjøring gikk merkverdig nok greit. Fikk som kommentar at busskjøringen bar litt preg av at jeg hadde kjørt mer lastebil enn buss.

Glattkjøring var allerede ordnet utenom kjøreskolen. Den praktiske gjennomføringen av dette var at jeg meldte meg frivillig til et nattlig kjøreoppdrag for forsvaret og returen på morgenkvisten ble tilfeldigvis en heldags omvei innom glattkjøringsbanen. Det skapte noen reaksjoner at eleven dukket opp til lastebilkurs i lastebil, alene.

Skjult ID med pseudonym kit to. 1 okt. 06:22

GeirN, å telle opp antall døde i de to tilfellene er vel ikke så veldig avanserte parametre, eller? :)

(mann 44 år fra Buskerud) to. 1 okt. 06:50 Privat melding

Kit:
Nei, det er det ikke. Men er det et riktig parameter?

Marini:
Jeg har tror egentlig ingenting om hvordan den statestikken er utarbeidet. Men jeg har sett håplese grunnlag for statestikkberegning før. Og da du argumenterer med den statestikken så bør du vel også vite litt om grunnlaget som den er utarbeidet fra? Det er ikke nødvendigvis noe fasitsvar selv om en statestikk sier et eller annet, når man ikke vet noenting om grunnlaget.

Skjult ID med pseudonym kit to. 1 okt. 07:20

GeirN, ja. Hvilke parametre skulle en ellers ha sett på?

(mann 44 år fra Buskerud) to. 1 okt. 08:09 Privat melding

Jeg vet ikke jeg. Det er din "statestikk"

Hva er det du prøver og sammeligne?

Skjult ID med pseudonym Smwhr to. 1 okt. 08:11

Nå klarer jeg ikke å holde kjeft lenger! ;) Hvis du skal bruke et ord så mange ganger i løpet av et innlegg / en tråd bør du skrive det riktig, Geir... Det heter faktisk statistikk! Iiiii !! :)

(mann 44 år fra Buskerud) to. 1 okt. 08:25 Privat melding

Smwhr.
Det er greit. Jeg er litt ordblind. Beklager det.

Skjult ID med pseudonym kit to. 1 okt. 17:36

Nei, GeirN. Det er din statistikk. Du dro frem parameterne i ditt innlegg 22:39-30/9.

Så, hva mente du med det?

(mann 44 år fra Buskerud) to. 1 okt. 19:03 Privat melding

Nei, den statistikk (nå skrev jeg det riktg også :) var din. Den i mitt innlegg var kun et eksemple hvor håpløs fremstillingen kan bli i en statistikk. For det er jo en helt håpløst sammeligning?

Skjult ID med pseudonym Smwhr to. 1 okt. 19:10

*applaus* ;)

Skjult ID med pseudonym kit to. 1 okt. 19:58

GeirN, ikke nødvendigvis håpløs, det spørs hva du vil belyse. Hvis ønsket er å redusere antall døde amerikanere, går du ikke til krig i Afghanistan, men lager bedre veier og setter ned farten.

Skjult ID med pseudonym pgmp to. 1 okt. 20:28

Det Geir prøver å få frem, som tilsynelatende ingen oppfatter, er at statistikk er relativt. Man kan stort sett presentere de konklusjonene man vil ut av en statistikk. Derfor er det helt vesentlig at man også vet hvilke parametere som ligger til grunn før man kan si noe som helst om den.
F.eks kan man lett sette opp en fremstilling som forteller at langt flere fotgjengere blir påkjørt der fartsgrensen er 50 enn der den er 100. Likevel skal man være litt forsiktig med å konkludere at til høyere fartsgrense desto færre fotgjengere blir påkjørt.

Sjansen for å dø i en trafikkulykke øker eksponensielt med farten. Ingen tvil om det. Men det gir ikke noe grunnlag for å si at sjansen for å dø øker med farten med mindre man også har tall som sier noe om hvordan sjansen for at en ulykke skal inntreffe påvirkes av farten. Videre, skal man se dette i forhold til hvor lang tid et kjøretøy befinner seg på en slik vei eller pr kjørte kilometer? Skal man se på farten isolert sett eller se denne i forhold til veistandard og føreforhold?

Slik kan man holde på i det uendelige fordi det er så mange parametere som spiller en rolle. Den eneste måten man kan trekke noen konklusjon på er å låse alle andre parametere.

Skjult ID med pseudonym kit to. 1 okt. 21:11

pgmp; Ja statistisk er til en viss grad relativt. Problemet med det utsagnet er at en del opplagte sannheter blir stemplet som irrelevante fordi de er statistikk, og i stedet hører en på sine egne fordommer. Ett eksempel, fart. Alt annet likt så dreper farten. Det er flere dødsulykker i 120 enn i 60.

Ett annet eksempel er alkohol. Presisjonsnivået synker, men den flaska med rød var veldig fristende en torsdagskveld etter en bra dag på jobben... :)

Skjult ID med pseudonym storingen to. 1 okt. 22:24

Æ e også liten snærten og lættkjørt, noen som kan kjøre mæ?

Skjult ID med pseudonym nettfeber to. 1 okt. 22:30

Ærlig talt, mange kjører som "kjærringer", men det er ikke forbeholdt damene.. Det er nok en myte som like mye handler om mange menns manglende evne til bedømme egne kjøreegenskaper som å fordømme andres ;-)
Jeg kan kjøre bil det kan dokumenteres. Likevel vil jeg ikke på generell basis fordømme kvinner bak rattet. hihi

Skjult ID med pseudonym marini to. 1 okt. 22:50

Bakgrunnen for mine påstander om at menn er dårligere sjåfører med tanke på personskader, dødsulykker og promillekjøring er dannet utfra et foredrag en politimann ga på et foreldremøte på skolen til sønnen min. Temaet for foredraget var trygg skolevei for barna. Han fortalte at de verste sjåførene var menn, ofte med store og dyre biler. De største fartsbøllene hadde ofte både kone og barn med seg, og han sa at dødsulykkene i stor grad oppsto som følge av sjåførens overdrevne tro på egne kjøreferdigheter. Det er over 13000 personskader i året, som følge av trafikkulykker. De fleste personskadene skjer i 50-sone, der det også er regnet med fotgjengere og syklister. De fleste dødsulykkene skjer i 80-sone, med to motgående kjørefelt, der den ene sjåføren er "uskyldig". Hvis den "uskyldige" part kjører for fort (f.eks i 100), øker dødsrisikoen dramatisk, fordi det er mindre tid å reagere på, derfor mente han at hvis man kjører for fort, er man absolutt medskyldig i en slik situasjon. Det er derfor en arrogant og ignorant holdning å tro "at man har full kontroll", selv om man i utgangspunktet er dyktig til å kjøre bil. Dessuten trakk han frem kollisjon med dyr på landeveiene som et eksempel på at man ikke bør kjøre for fort.

Han fortalte også at Norge ligger meget bra an (tror vi var nest best) når det gjelder dødsulykker på veiene i forhold til andre europeiske land, og det forklarte han med promillegrensen, lave fartsgrenser og holdningsskapende arbeid. Når man tenker på at vi i Norge har dårlige veier og vanskelig klima, og en mørketid, så tror jeg faktisk at de strenge holdningene til trafikksikkerhet har noe for seg.

Det var ingen på foreldremøtet som ba om kildehenvisninger, derfor kan jeg ikke garantere at statistikken er korrekt, men i og med at han er en autoritetsperson med stor kunnskap om trafikk, tviler jeg ikke på at det han fortalte var sant.

Skjult ID med pseudonym nettfeber to. 1 okt. 22:57

Det er vel omtrent det jeg sa, men mer utdypende :-) Å kjøre som en "kjærring" har ingenting med å ikke kjøre fort å gjøre, uten å utdype det nærmere..

Skjult ID med pseudonym hmm fr. 2 okt. 11:00

Hva er det å kjøre som en kjærring da?

Skjult ID med pseudonym nettfeber fr. 2 okt. 18:25

Vet ikke om å kjøre som en "kjærring" er det rette uttrykket. Da jeg finner eksemplarer av arten i begge leire..

Apatiske holdningsløse svimehuer som skjener over kjørefelt på måfå uten å gi tegn, ikke aner hvor de skal plassere seg før i eller etter kryss .. Kutter svinger i rundkjøringer tiltross for at det ikke er plass i innersvingen. Kjører for fort (kan være 30 sone til å med) der risikoen er stor uten å skjønne det selv og eller overdrevent forsiktig og sakte der det er fint liten risiko. Kjører seg helt opp i akks felt å står der å blinker for å komme ut i trafikken som kommer tett i 70-80. Utstyrer bilene sine med ekstra mange "rallylys" som skinner om kapp med sola enten den er der eller ei (forbudt faktisk ikke uten grunn). Tåkelys foran og bak, med solbriller på en klar sommernatt, gjerne med setene i liggestilling Kul kis eller?
De som tetter igjen luka foran seg der det er glidelåskjøring for at ingen skal komme foran de. Eller de som purker i høyrefila og ikke viker til venstre når noen skal inn på veien fra høyre. Purker konsekvent i venstrefila selv om det ikke er noen å kjøre forbi og det strengt tatt går fortere i høyre. (redd for de vilel blomstene i veikanten?) Kjører på rødt, driter i vikeplikten eller skjønner ikke at de har den.. Forlanger at syklister skal vike og holde sin plikt for deg, mens de driter i deres rettigheter og dine plikter ovenfor dem. Stopper på forkjørsvei med hundrevis av biler bak seg for å slippe inn en stakkar som har vikeplikt . Snill mot hvem? en som allerede stod stille kom inn litt før på bekostning av de titalls som var io bevegelse bak deg som måtte stoppe. Stopper ikke for fotgjengere. Slipper faen ikke frem en buss selv om den tross alt kan ha spart deg for 50 60 biler i køen foran deg..

Kort sagt alle svimehuer som ikke skjønner at det å gi tegn vise hvor de vil å hva de skal gjør trafikken smidigere og lettere å leve med for alle.

Og alle de som tror de er sjef bak rattet bare fordi de klarer å holde bilen på veien i grensa pluss moms ;o)
Hvor mange vet hvor bilens og egne kjøreferdigheter setter grenser? Har noen fremprovosert en skrens på bar asfalt å mestret situasjonen, unnamanøver og panikkbremssituasjoner under trygge forhold?
At du ikke har bulka til tross for din "aktive" kjørestil som kan være 20 pluss på landevei betyr ikke at du er helt patent som sjåfør.
Her tror jeg faktisk gutta er værst ;o)))) Uenig i noe av dette her? Puhh langt innlegg nok sagt . Kjør på jenter ;-)

Skjult ID med pseudonym marini lø. 3 okt. 10:09

Ha ha....ser at du har irritert deg grundig over "svimehuene", menn eller kvinner i trafikken. Jeg koste meg med innlegget ditt, og følelsen av å ikke være alene om slike tanker :-)

Skjult ID med pseudonym nettfeber lø. 3 okt. 14:33

;-) Sånn er det bare. Konklusjonen må være at de som ferdes i trafikken har ambisjoner om å bli bedre sjåfører enten de er menn eller kvinner..

Skjult ID med pseudonym marini sø. 4 okt. 14:21

Dette jeg leste jeg i Aftenpostens papirutgave på fredag:

"ÅRETS VERSTE MÅNED PÅ VEIENE

25 drepte gjør september til den verste måneden så langt i år.

(...)I juni, juli og august omkom henholdsvis 23, 22 og 22 personer. 40 prosent av de omkomne var ungdom mellom 15-24 år, til tross for at denne gruppen kun utgjør 12,8 prosent av befolkningen. 90 prosent av de drepte var menn.

Selv om menn tradisjonelt sett er kraftig overrepresentert på statistikken, mener Sandberg (direktør trygg trafikk) at september skilte seg ut."

Jeg blir provosert og opprørt når menn eller kvinner nekter å akseptere hvordan virkeligheten faktisk ser ut. Vi hyler og skriker når vi ser dyr blir forsømt, eller når noen må vente på operasjon i to måneder, men når vi vet at over 300 mennesker blir DREPT i trafikken hvert år, inkludert barn, blir det stille.....Vi vet at over 13000 mennesker blir skadet hvert år i trafikken. Noen av disse blir også invalidisert og/eller uføretrygdet. Sannheten er at alt for mange mødre, fedre, søsken, venner og barn dør som følge av at enkelte menn tror de verdensmestre til å kjøre bil. Når noen av disse mennene overvurderer sine egne ferdigheter bak rattet, samtidig rakker ned på kvinners kjørestil, da kjenner jeg virkelig at det KOKER i meg!

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) sø. 4 okt. 14:31

Man må huske på at der mange flere menn som kjører, enn kvinner og derfor vil også flere menn være involvert. Har ikke lest tråden, så det kan være andre som allerede har skrevet det samme.

Skjult ID med pseudonym marini sø. 4 okt. 14:46

Så du tror at hele forklaringen ligger der?

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) sø. 4 okt. 14:53

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har ikke lest tråden heller, så jeg vil ikke si noe mer. Er litt overrasket over at det ble så mye seriøse innlegg i noe som var ment som en fjasetråd. ;-)

Skjult ID med pseudonym marini sø. 4 okt. 14:57

He he... det er sånt som skjer når man kommer med provoserende utsagn.... :-)
Prøv f.eks å legge ut en fjasetråd med en setning:

Anna Anka er kul! Alle damer burde suge mannen sin hver dag for å gjøre ham lykkelig.
Ps..useriøs fjasetråd...

Selvfølgelig går det an å lage sånne tråder, og morsomt kan det bli! Men man erter fort på seg noen :-)

Skjult ID med pseudonym lashes sø. 4 okt. 15:07

Jeg har en liten innrømmelse å komme med.. Tidligere i tråden har jeg skrevet att jeg vedder på jeg kjører bedre enn mange mannfolk..

Men altså, i går lå jeg allt for nærme bilen forran, og skle rett inn i hengeren hans da han bremset;P ikke bra, men gikk heldigvis bra med alle, gikk ikke fort.. Tok lyktene på hengeren hans, litt på bilen min(brodern`s) min første ulykke..

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) sø. 4 okt. 15:14

Hehe.. Det er litt min egen skyld, fordi det kunne tolkes på 2 måter... Provoserende, eller bare vissvass.
Man må nok være litt tydeligere i "beskrivelsen" for å få igang fjasing slik som i søndagstråden f.eks. ;-)

Husker den Anka tråden ja, og den tok jo av..hehe