Alle innlegg Sukkerforum

ABS-bremser, hvordan forholder man seg?

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym BambiGlatt fr. 8 jan. 20:04

Mulig dette er noe "alle" vet, men jeg vet det ikke. Har ny bil med ny type bremser, for meg. Er vant til å pumpebremse på glatta med den gamle bilen. Men trodde ABS-bremser gjorde det selv slik at jeg bare kunne bremse i ett. Men det funka dårlig, sklei bare rett fram og oppå fortauet. Ingen skade skjedd, men det var mer flaks enn kontroll på bilen som gjorde det. Hvordan skal man egentlig forholde seg til disse bremsene?

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:06

Anti skrens er det du tenker på.
Abs pumpebremser bare for og korte ned bremselengde,holder du bremsene panisk inne går du i grøfta som før:-P

Skjult ID med pseudonym prinsessa fr. 8 jan. 20:06

Hem, jeg bare trykker inn bremsen allt jeg har jeg.. hehe

Skjult ID med pseudonym Nettfeber fr. 8 jan. 20:07

Hmm Det der var vel ikke noe sjekketriks? ;o) Elektroniske hjelpemidler opphever ikke naturlovene, det gjør det bare lettere å leve med de..

Skjult ID med pseudonym Hofingen fr. 8 jan. 20:08

Det høres ikke ut som at det var noe fart å snakke om her, og da virker ikke ABS-systemet, under ca.15 km/t.

Skjult ID med pseudonym ...! fr. 8 jan. 20:09

ABS er for at du skal kunne styre samtidig som du bremser hardt, samtidig som det korter ned bremselengden. Du må nesten bare få erfaring med det. Personlig "føler jeg meg frem", og pumpebremser litt av og til avhegnig av situasjonen, selv med ABS.

Skjult ID med pseudonym bølle-per fr. 8 jan. 20:09

ABS-en min funka iallfall ikke igår - da sklei jeg rett inn i en annen bil - i hastighet noe over gangfart.

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:09

Hun kjenner nok ABS @Hofingen det smeller ganske godt, EPS funker veldig bra,får aldrig sleng.....:-),derfor jeg slår den av helt forvirrende.

(mann 47 år fra Vestfold) fr. 8 jan. 20:14 Privat melding

Stemmer det bølle-per, ABS funker ikke i så lav fart, den trenger en viss hastighet for å fungere.

Mann27. ikke forvirrende det...

Skjult ID med pseudonym blondine fr. 8 jan. 20:15

Bråbrems med ABS-bremser er i hvertfall ikke noe sjakktrekk hvis man vil holde seg på veien.....
EPS derimot er genialt!

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:15

Hvis man er vandt til og rette opp bilen på vanlig vis er det kjipt og kjøre med .....hehe tro meg,ihvertfall med flere hundre kilo last:-P

(mann 48 år fra Østfold) fr. 8 jan. 20:16 Privat melding

Kan jo være at dekkene er dårlige?

Skjult ID med pseudonym hm fr. 8 jan. 20:19

Nå er det litt motstridende opplysninger her.
mann27, hvis man ikke skal holde bremsen inne men heller ikke bremse "som før", med ABS, hvordan skal man da bremse?

Skjult ID med pseudonym BambiGlatt fr. 8 jan. 20:20

Nei, ikke noe sjekketriks @nettfeber. Bare utrygg etter "utskeielsen" i går. Konkluderer med at pumpebremsing kan være nødvendig å bruke selv om jeg har disse andre bremsene da. Og at de ikke virker i lav hastighet (som jeg ganske riktig hadde i går). Og at det som bråker og smeller sånn under der, er ABS som er i funksjon. Lærerikt dette, kan komme til nytte fortere enn jeg ønsker, glatt her om dagen. Takk for råd :-)

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:22

Skal du panikkbremse og har det for vane så går du i grøfta som vanlig ABS eller ikke,du stopper bare tidligere
Brems rolig og bruk chlutcen til og hente opp svingen, fristil motoren så dekkene får tak :-P

Skjult ID med pseudonym Hofingen fr. 8 jan. 20:23

Korrekt bruk av ABS er å holde fullt trykk på pedalen å la systemet jobbe, begynner du selv å pumpebremse, mister du effekten av systemet og øker bremselengden. ESP systemet bruker akkurat de samme sensorene som det ABS gjør, er faktisk en videreutvikling av ABS'en det...

Mann27, uansett hvor dumt dette høres ut, for at ESP skal virke riktig, så skal du faktisk ikke slippe gassen når systemet slår inn, det regulerer seg med både bremser og motorkraft i skjønn forening, utrolig vanskelig å la være men det er faktisk det beste :)

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:25

@hofingen da er vi enige og det er naturstridig for meg hehehe så jeg henter inn driten på gamlemåten....-P funker vær gang;-P

Skjult ID med pseudonym hm fr. 8 jan. 20:28

Jeg tror jeg tar toget istedet, det kan man ihvertfall stole på står stille.

Skjult ID med pseudonym mann27 fr. 8 jan. 20:29

@hm LOL:-P

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) fr. 8 jan. 20:36

Siden dere er inne på dette, så kan si litt om ASR... (Det heter egentlig Traction Control)

ASR er anti-skrens.. Det vil si at bilen "låser hjulene" med en eneste gang ræva har tengt å gå en annen vei enn fronten. ;)

Dette funger stort sett veldig bra, men kan være irriterende noen ganger også. Skru aldri av og på ASR mes mindre bilen står stille, fordi det KAN ødelegge systemet i fart. (Det står i manualen.;)

Skjult ID med pseudonym ...! fr. 8 jan. 20:39

Stemmer nok det du sier Hofingen. Jeg "pumpebremser" i den forstand at jeg slipper opp, tråkker inn clutchen, bremser.... hmm... vel - problemet er at det går automatisk, så det er nesten så jeg ikke husker hva jeg gjør! :D

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 8 jan. 21:21

Den vanligste tabben med bremsing på glatta er å ikke bremse hardt nok. Når man merker at forhjulene sklir (uten ABS) eller at ABS'n begynner å jobbe har de fleste lett for å ikke bremse mer, og gir seg allerede før bakhjulene har begynt å bremse. Dermed har man bare bremsevirkning på to hjul og stopplengden blir naturlig nok lenger. Derfor blir det fortalt at man skal trampe til om man har ABS slik at systemet kan få jobbe på alle hjul. Dette er ikke den beste måten å stoppe på, men den enkleste.

ABS forkorter ikke bremselengden. Ofte forlenges bremselengden i sammenlignet med å skli med alle hjul låst. ABS gjør bare at man man har litt bedre styring enn med låste hjul. Hvis man tramper litt for fort på pedalen og det er glatt nok risikerer man at ABS systemet ikke reagerer. Systemet reagerer på hastighetsforskjell mellom hjulene, og tramper man fort vil alle hjul låses samtidig og systemet har ingen hastighetsforskjell å reagere på.

Den beste måten å stoppe på er maksimalbrems. Dvs at man har så mye bremsekraft på hvert enkelt hjul som mulig, uten at det låser. Siden biler flest bare har en bremsepedal har man ikke så mange muligheter til å justere bremsekraften mellom hjulene. Det man da må gjøre er å kombinere brems, gass og håndbrekk. Det krever mye trening for å få til. Derfor er rådet å bremse hardt og la elektronikken jobbe. Har man ikke ABS brems hardt, skli, slipp opp hvis det skulle bli behov for styring.

Skulle bilprodusentene tatt stopplengder ved is alvorlig ville bilene hatt strø framhjula slik endel lastebiler har ved bakhjula. Elektronikken burde da sørge for at strøen kom på samtidig med ABS'n.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten fr. 8 jan. 23:09

ABS-systemene har siden midt på 80-tallet fungert i hastigheter over ca 6km/t eller så.

ABS er en automatisk pumpebremsing, det er viktig at man virkelig tråkker til på pedalen selv om det kiler i foten!

I teorien gir ABS muligheten til å styre samtidig som man bremser, problemet er bare at dette kun fungerer dersom det er relativt godt feste.. På det føret vi har på østlandet for tiden må man gjøre en ting om gangen (Noe man i utgangspunktet alltid bør gjøre)

Man har pådrag, svinger, eller bremser.
Man har ikke pådrag i sving (man opprettholder bare farten med jevn kraft på drivhjulene)
Man bremser ikke i sving

Dette er det som gjelder i en perfekt verden, og man bør forsøke å komem så nær det som vanlig..

Men husk altså:
Når du bremser: Tråkk HARDT på pedalen (opp mot 100kg trykk på pedalen er ikke no særlig problem)
Forsøk å unngå bremsing i sving!

Skjult ID med pseudonym bangalter fr. 8 jan. 23:11

"Mulig dette er noe "alle" vet, men jeg vet det ikke. Har ny bil med ny type bremser, for meg. Er vant til å pumpebremse på glatta med den gamle bilen. Men trodde ABS-bremser gjorde det selv slik at jeg bare kunne bremse i ett. Men det funka dårlig, sklei bare rett fram og oppå fortauet. Ingen skade skjedd, men det var mer flaks enn kontroll på bilen som gjorde det. Hvordan skal man egentlig forholde seg til disse bremsene?"

Jeg smelter!

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) fr. 8 jan. 23:17

Kjør etter forholdene både med og uten ABS: Husk at bil er bil, og gummi er gummi med og uten bremsehjelp.

Fysikkens lover kan ikke overvinnes med bare ABS:

Skjult ID med pseudonym draupne fr. 8 jan. 23:51

Det er veldig glatt for tida, spesielt for den som kjører piggfritt i Oslo. Friksjonen mellom hjul og dekk er størst når det fremdeles er grep. Når det sklir blir friksjonen brått lavere. Derfor lønner det seg å slure på clutchen i stedet for å la hjula slure når man skal komme seg i gang. Tilsvarende har man mer veggrep når ABSen virker, eller i de periodene hjulene ruller når man pumpebremser til hjulene slipper. Jeg tror ABS normalt skal gjøre bremselengden kortere enn om bilen skled på stive hjul.

Det er spesielt glatt også fordi mange kjører piggfritt i Oslo og "polerer" opp isen. Man må kjøre mye mer forsiktig enn ellers. ABS bremsene kan ikke kompensere for at veggrepet er på et minimum for tida. Hold avstand og ta det piano.

Skjult ID med pseudonym BambiGlatt fr. 8 jan. 23:56

Her var det kommet mange nye råd, skal lese de bedre i morgen når jeg er uthvilt, før jeg skal ut å kjøre ;-) Skjønner at ABS ikke er det ultimate svar på problemet glatte veier, så enkelt var det dessverre ikke. Likevel veldig greit å få vite hvordan man ideelt sett bør forholde seg, så får man bare øve, gamle reaksjoner sitter godt i beina. Takk igjen :o)

(mann 54 år fra Østfold) lø. 9 jan. 16:18 Privat melding

Uansett føre og fart er det bare å trå pedalen i bånn og styre dit du vil, funker ikke det er det ikki din skyld. Men det virker stort sett veldig bra :-)

Skjult ID med pseudonym gunda lø. 9 jan. 16:26

Oi.. vet ikke hvilke bremser jeg har, men det står SRS på rattet (kan jo forsåvidt ha noe med airbagen å gjøre=)... Men bilen er ny og selgeren sa jeg skulle gi gass for å rette opp bilen dersom jeg fikk sleng. Det har jeg prøvd, funka det også =)

Skjult ID med pseudonym TomTom;-) lø. 9 jan. 16:28

@Gunda: SRS har med airbag å gjøre. Ut ifra det du sier, så har du også ASR.

Skjult ID med pseudonym blomsten lø. 9 jan. 16:29

esserress på rattet betyr at du har en bulkeballong inni der.

Skjult ID med pseudonym gunda lø. 9 jan. 16:40

O'lala dere, blond jeg kanskje - men hadde forsåvidt airbaggen som en god nummer to =) Freser uansett gjennom svingene som en drøm =)

Skjult ID med pseudonym mojo lø. 9 jan. 17:12

Fint om en del av skribentene i denne tråden vennligst melder fra om når og hvor de har tenkt seg ut på veiene.
Takk!

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 9 jan. 19:04

TomTom: Det kan også være så enkelt som at selgeren TROR en forhjulstrekker faktisk retter opp sleng ved å gi gass. Det er en fin gammel myte.