Alle innlegg Sukkerforum

Jakten på el Bil

Vis siste innlegg
(mann 38 år fra Vestfold) sø. 17 jan. 23:53 Privat melding

El-bilen har vært på markedet en stund. Det er 14 år siden jeg var på prøvetur med el-bilen til det lokale el-verket. Teknologien har gjort stormskritt siden den gang, men hva har skjedd på el-bil fronten? Tilsynelatende ingenting! El-bilen er fortsatt en liten kubisk plastboks med plass til en person og en koffert. Den er en smule raskere enn en utrimmet moped og en rekkevidde som holder til en handletur i nabobyen, men ikke hjem igjen.
Så kom Tesla. El-bilen som knuser Sjarifs bensin-porche i dragrace. Bortsett fra at Tusla ikke har plass til noen bærepose hadde den holdt fint til en handletur. Porche på sin side begynte med el-biler for 120 år siden, og jeg undres kan det virkelig fortsatt være slik at Porche er de eneste som har lagd en el-bil som kan brukes til noe?

Skjult ID med pseudonym øying sø. 17 jan. 23:57

Men si meg, dersom man kan begrunne et Porche-kjøp med at man prøver å være miljøvennlig, er ikke det da den aller beste unnskyldningen for å kjøpe en Porche med god samvittighet?

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:00

Trives godt med mine ;-) Tror ikke du har fulgt med i timen... elbil kan være et godt sjekketriks det. Noen hevder at størrelsen er omvendt proposjonal med bilen du kjører ;o)

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:02

Jeg kan bare skryte på meg at jeg har vært med å observere elbil-rally fra Oslo til Stavanger i 2009!! Fantastisk opplevelse hvor jeg var med som crew og sørga for strøm til bilene underveis! Er en utrolig utvikling på det elbilmarkedet faktisk!!

Tesla var noen råskinn på veien!! Skjønner godt at Mr. Hauge har valgt den bilen til Bellona. Men den sluker strøm i sammenligning med Think og andre billigere biler! Men hadde vært utrolig gøy med en Tesla når det blir ladestasjoner på hver tue rundt forbi :)

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 00:02

Jo, men når porche-selgeren heter Fritiof og har et par konkurser på rullebladet blir man jo skeptisk.

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 00:07

Det er ikke kult med tesla heller når man må ha med agregat på taket!

Jeg vil ha en el-bil som klarer Tønsberg-Oslo-retur uten lading, i 140km/t, og har plass minst et par koferter!

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:09

@Gråtass Takk for sist. Kjørte fra Hauge og Henning Solberg på banen på Klepp ;o)

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:11

Mulig det kommer etterhvert med større batterikapasitet @pgmp! Men foreløpig kan du jo ikke kjøre så fort uansett!!
Jeg må uansett si at den akselerasjonen og toppfarta som Tesla'en oppnådde på en gokartbane var utrolig imponerende! De oppgir jo en toppfart på 220 km/t. Ikke verst det! :)

Er vel ikke så mange sportsbiler du får med drøssevis av kofferter på uansett!!

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:12

Takk for sist!! Var det deg det nettfeber!:) *Klapper*
Hvilken bil kjørte du da Nettfeber??

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 00:13

@Nettfeber
Det tyder på at du har fått tak i en Tesla?

Tesla skriver at en bil med plass vil komme i 2011. Den virker jo som kan bli noe....

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:14

Hehe Husker du ikke den Gule TH!NKen da ? Kjøpt en svart en selv så jeg klarer meg bra nå :-) 20% igjen på batteriene, men tiltross for det handikappet kjørte jeg som sagt inn til tredje beste tid.. av samtlige startende biler av ymse slag :-) Ikek akkurat min "hjemmebane" men likevel ;o)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:17

I ferd med å avsløre min irl id her nå skjønner jeg ??

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:18

Gul Think @nettfeber!! Stemmer det da? Det var jo han tidligere norgesmesteren, mener jeg å huske!! Er det deg?? Da veit jeg i såfall hvem du er!! Hvis ikke, send meg en melding!! :)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:19

Joda thats me ;-) Verden er ikke stor bestandig ..

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:21

hehe.. elektriker'n!!! Takk for sist ja!! :))

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 00:26

Thinken er betydelig kvikkere enn mange aner, særlig når svingene kommer tett, men kjenner du meg vet du vel at alt om det ;)

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 00:28

hehe.. ja vi drodla vel litt om det underveis!! Du er jo en Think-fanatiker på din hals! Og jeg er enig i at Thinken gjorde seg bra på slalomen i Kristiansand!! Der imponerte du veldig bra faktisk - selvom jeg minns du sopa med deg noen kjegler underveis! :)

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 00:46

Et forsøk på å spole tilbake til start - vet dere om noen el-biler, annet enn porche - som har 20+ mil rekkevidde, motorveishastighet og plass til et par kofferter?

Skjult ID med pseudonym Acelezz ma. 18 jan. 00:50

er vel ikke noen pr. idag som jeg vet om som er det (til en vettug pris)

Ser ut som hybridkonseptet til Opel kommer med er det mest interessante

(mann 48 år fra Østfold) ma. 18 jan. 01:02 Privat melding

I år kommer Nissan Leaf som første elbil med brukbar rekkevidde og plass til 4. En helt vanlig bil i Golfklassen som altså tilfeldigvis har elmotor.

I mars ankommer den første lasten med Tazzari Zero, en liten råtøff sportster med rekkevidde på 16 mil om du er lett på pedalen.

Reva2 er også en helt brukbar 4-seter med alt du forventer av en normal bil. Den skal være tilgjengelig fra august. Den "føles" som en helt vanlig bil. Rekkevidde rundt 14 mil.

Think skal etterhvert produseres i USA, men den er som kjent av nevnte plastbokstype på lik linje med Metro Buddy som skal være i produksjon fra april.

Ellers kommer det noen aldeles lekre velkjente luksusbiler med uhørt rekkevidde og halv pris i forhold til bensinutgavene pga null avgifter. Kan ikke si noe mer om akkurat dette pga visse klausuler, men hold øynene åpne rundt mai ;-)

Samtlige, bortsett fra Buddy har lithiumbatterier som ikke påvirkes særlig av kulden. Buddy kjører på den allerede forbigåtte nikkel-hybrid teknologien.

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 01:09

Mitsubishi har også en spennende liten tass: Miev. Den har veldig bra rekkevidde på ladinga, men er jo ingen sportsbil. Men har i motsetning til Think og Buddy plass til 4 personer.

Se forøvrig her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=522545

Skjult ID med pseudonym BruceW ma. 18 jan. 01:11

Sorry glemte den. Miev blir vel nærmeste konkurrenten til Nissan Leaf.

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 02:24

Takk, Bruce

snubla over et par lister
http://www.sundsvall-ostersund-trondheim.com/images/Filer/elbilsguide.pdf
http://no.wikipedia.org/wiki/Elbil

Det virker som det vil skje endel i året som kommer.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 06:44

Kjørt min over 200Km på en lading med normal landeveishastighet.60-80 . Plassen baki er på størrelse med plassen du har i en liten stasjonsvogn, dog uten baksete.
Vil ikke kalle meg selv en fanatiker, men må innrømme at jeg er fasinert etter snart en kvart million kilometer med en bil enkelte besserwissere mener er ubrukelig.

Typisk for de som "kan bil" er at når de skal teste en elbil så er det for å finne ut hva den IKKE kan brukes til. Autofil måtte selvsagt teste Trondheim Oslo. På henger dit fra Oslo med tomt batteri som ingen sjekket ut før de oppdaget det dagen de skulle starte hjemreisen. Overskriften ble da typisk nok "Allerede etter 20 kilometer måtte vi begynne å lete etter stikkontakter.
Erre mulig ??

Imiev har litium batterier med en kapasitet på ca 16kWh etter hva jeg kan huske? Litium er svært sensitive på temperatur og du mister en betydelig kapasitet allerede før kvikksølvet nærmer seg 0. Vi snakker mer enn 20-25% faktisk.

THINK har for det Skandinaviske markedet valgt Zebra eller Nikkel Salt batterier som har en kapasitet på 28,2kWh. Dette er et høytemperatur batteri som holder nøyaktig samme kapasitet uansett hvor kaldt det blir og har derfor i forhold til litium (uten klima kontrollert batterikasse) en overlegen ytelse.

Elektronikken i TH!NKen har et forbedringspotensialet og ikke bli forundret om rekkevidde, ladetid og energiforbruk forbedres med 5-15% i overskuelig fremtid.

MEN når det er sagt mange har skrevet side opp og side ned om elbiler som straks skal lanseres i mange år, enn så lenge er det TH!NK som er lengst frem i den prosessen. Bilen er langt bedre enn noen påstår seg å mene og samtlige jeg kjenner som har en rister oppgitt på hodet når none mener de har funnet ut at den er ubrukelig,.

Du kan kjøre den 200m pr dag i jobbpendling, over 300 når den nye laderen er på plass. Det blir 6000Km pr måned det. Mange som kjører mer enn det ?

@ace Fikk du PC i sin tid med fargeskjerm og levende bilder? Vi kom dit vi er i dag fordi noen kjøpte å satte pris på det som var og takket være det gikk utviklingen sin gang. Så også med elbiler. Dette er en ny gren i teknoligitreet som på sikt vil utvikles betydelig. Enn så lenge er det for dyrt å lage store biler med brukbar kapasitet, men det kommer. :-9

Skjult ID med pseudonym gråtass ma. 18 jan. 10:35

@Nettfeber
Ikke forstå mitt utsagn om at du er fanatiker som negativt. Jeg ser det som positivt i denne sammenhengen, siden du veit hva du snakker om!! Jeg er ydmyk over din erfaring og kunnskap om elbil. Derfor lytter jeg gjerne til det du har å si!

Du er verdt å lytte til og kunne blitt en god selger for Think med tanke på din erfaring!! ;-) Fortsett å gi bånn gass i svingene!!

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 11:05

Har jo en tittel å forsvare i april som du sikkert vet. Tommy Rustad, Mats Østberg ++ er nok revansesugne ;-)
KNA står jo for løpsbiten så du dukker vel kanskje opp?

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 11:40

200km er godt over hva som er oppgitt. Det blir vel litt risikabelt å stole på at den skal klare det normalt da?

Den største ulempen med think er topphastigheten. Normalfart på motorveiene oslo-vestfold er 110-120. Hadde Think klart den hastigheten, med litt margin, ville jeg ikke nølt.
Flott at nye ladestasjoner spretter opp, men det blir ikke så stas å ha 4 timer middag på Grelland hver dag!

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 11:59

Om den ikke klarer mer enn (begrenset til) 105 så kan jeg love deg at den tiden er spart inn fort fra Asker og inn :-)
200Km er langt og i grenselandet av komfortabel kjørelengde til vanlig, men det går og er du god får du 200+ en mil eller tre..
Men det kommer selvsagt an på den som styrer høyrefoten. Jeg vil påstå at du nesten må vite hva du skal gjøre feil om du skal gå tom for strøm før du har kjørt 12-15 mil .

Den kommer sannsynligvis med en ny lader ganske snart der du kan lade med 10/16 enfas og trefas med makseffekt på drøye 7kW. Det betyr at den lader med 4-5 mil i timen. På sikt enda mer.

Ikke alle kan ha en elbil, men svært mange flere enn det er i dag ;o)
Dessuten klarer den å toppe høyeste fartsgrense vi har de fleste steder. Hva jeg har spart på den i kroner å øre blir bare spekulasjoner, men med min bil nummer to har det en tendens til å gå for fort :-)
Alt i alt må du egentlig se an ditt reelle behov å bruke den over dager der du kjører som du pleier. Kan garantere deg at det er langt triveligere å eie en enn du tror..

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 18 jan. 12:10

Rent driftsmessig regner jeg med at el-bil vil spare inn ca 70k årlig (med bruk i jobb). Da ville det jo vært kjekt om man fant en som kan brukes både i forhold til å komme seg helt frem og i rimeig tid, samt har plass til å ta med det man trenger å få med. Man kan jo alltids hekte på en tilhenger og agregat, men brått forsvinner noen parkeringsfordeler.

Skjult ID med pseudonym BruceW ma. 18 jan. 13:14

Ta en kikk på leienelbil.no. Det er venteliste, men bare å melde seg på.

Skjult ID med pseudonym Acelezz ma. 18 jan. 13:25

Nettfeber - Jeg har aldri sagt at dagens el-biler er ubrukelige, men for noen er det ikke et alternativ.
Det er flott at du kan benytte dagens el-biler til ditt bruk, og er nok ganske mange andre også som kan bruke det som bil nr. 2.

Men for min del er det ikke et alternativ ennå, så da alternativet bli en eller annen form for hybrid enn så lenge.

Skjult ID med pseudonym TerraFirma ma. 18 jan. 15:00

Håper litt at think OX kan være en fin bil videre:

http://www.thinkev.com/Press-Material/Picture-gallery/Photos/THINK-O/Think-Ox-3

Ellers er jo peugot og citroen sine alternativer som kommer ganske så fine småbiler (de er vel bassert på Miev).
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/First-Official-Pictures/Peugeot-i0n-electric-car--another-French-Mitsubishi-/
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/First-Official-Pictures/Citroen-C-Zero-2010-first-picture/

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 16:00

Hehe neida jeg sa ikke at du sa det, men etter å ha sett ymse "bileksperter" mene noe om saken blir man lett påvirket om man ikke ser det med egne "briller" :-)

TH!NK er bil nummer 1 en Volvo stv turbo er en god nummer to. Sistnevnte kan stå et halvår av gangen ;-)

For min del betaler bilen seg selv om alternativet er å dekke løpende driftskostnader på bil nummer to .

Regn med at de insentivene vi har i dag vil vare til vi ser en betydelig andel elbiler på veiene. Det er enda langt dit så hvorfor vente ;-)?

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 18 jan. 16:06

Det er ikke mange elbiler der ute som duger.

Selv har jeg tittet litt på Fisker Karma, den skal visstnok havne under avgiftsregler for elbil selv om den har en generator som lader batteriene underveis..

GM sitt Volt-prosjekt er også interessant, men Karma er sykt mye tøffere på alle måter.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 18 jan. 16:18

Hmm som duger til hva? Spør nå jeg. Duger en Porsche hvis du skal hente en sofa på IKEA eller få plass til en hel familie?
Neppe, men det betyr vel ikke at noen kan glede seg over det den kan brukes til eller hva ? ;-)

(Velger bort Cayenne da den i mine øyne faktisk er "ubrukelig" :-)

Tesla er også en tøff bil, men på mange måter upraktisk. Smaken er som baken å det vet vi vel alle.
Ladbare hybrider kommer for fullt og vil bidra til økt omsetning av "elkomponenter" og derved bidra til utvikling av teknologi og reduserte priser også for de rene elbilene som på sikt nok vil være i flertall. Mer et spørsmål når og ikke om det vil skje..
Men ta det med ro. De som tror elbiler er dømt til å være små, trege og kjendelige vil få seg en aha opplevelse eller tre før eller siden .. ;o)

Skjult ID med pseudonym pgmp ti. 19 jan. 01:10

Phoenix-bilene virker jo som ganske brukbare alternativer. Miles ZS 500 også. Men blir de noen gang kjøpbare?
Av de kjøpbare pr nå er det faktisk Cayenne som peker seg ut. en prøvetur med bensinversjonen ga ikke særlig overbevisning, men for en kjøpbar el-bil å være stiller den i en helt annen klasse.

For sofafrakt er uansett en tilhenger å anbefale.
Tesla sedan love godt, men er langt frem i tid.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten on. 20 jan. 10:32

pgmp:
Porsche skrives med s.
Når det er sagt var jo elbilens storhetstid for ganske mange år siden, frem til 1. verdenskrig omtrent vel..
Da ble det produsert en rekke personbiler, varebiler og lastebiler med elektrisk drift.
Det var ikke bare Porsche som drev med slikt, faktisk var de ikke blant de som gjorde det.
Porsche som i bilprodusenten ble stiftet av Ferdinand Porsche i 1931.
Den første bilen fra Porsche ble lansert i 1938, og hadde navnet Porsche 64.
Den første bilen de solgte selv derimot ble lansert i 1948, den het Porsche 356, drøyt to år før Ferdinand døde.
Den første bilen de utviklet er i dag kjent som bobla, altså Volkswagen sin serie med biler som gikk under fellesbetegnelsen boble.

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 20 jan. 16:55

Både Cayene og 911 fås elektrisk - bygget av Ruf. Det passer bra at "turbo" fortsatt henger med.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber on. 20 jan. 17:27

Fåes og fåes fru blom. Det aller meste dere har sett er prototyper lagte i et begrenset eksemplar uten typegodkjenning eller seriøse planer om masseproduksjon. Det finner du ut om du vil prøve å kjøpe en. Desverre har mange journalister kastet seg på og gitt utrykk for det motsatte. Men vi får håpe en og annen mener alvor å kommer etter på sikt..
Et og annet hjemmebygge er også til salgs, men å kjøpe en "one of a kind" er en risikosport for de rike og spesielt interesserte med bare to tommeltotter ;o)

Skjult ID med pseudonym A.Sax on. 20 jan. 17:33

Mannetråd ? :)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber on. 20 jan. 17:59

Jepp Damefri sone ;o) Menn er menn når de får lov ...