Alle innlegg Sukkerforum

Styrketrening for jenter

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym MiA to. 28 jan. 23:54

Har noen tips til treningsprogram som man får muskler av og forbrenner litt juleflesk av uten å få utseende som en sovjetisk "kvinnelig" kulestøter? Jeg skal trene på styrkerommet på jobben og mangler treningsveileder ;o)

Skjult ID med pseudonym Acelezz fr. 29 jan. 00:00

ikke så lett å forbrenne kalorier med styrketrening (selv om all bevegelse er bedre enn ingen bevegelse)

Skal du stramme opp, kjør mange repetisjoner 20-25 i 3 sett (der 25 rep er det maximale du klarer)

Vil du øke muskelmassen, gå ned til 10-15 repetisjoner.

Skjult ID med pseudonym :) fr. 29 jan. 00:04

om du skal ende opp som en sovjetisk kvinnelig kulestøter tror jeg faktisk du må jobbe mer enn du aner;) ikke bare litt heller.... så bare til å kjøre på!!! men kostholdet er minst like viktig...

Skjult ID med pseudonym MiA fr. 29 jan. 00:06

@Ace, jeg skal så klart løpe litt også :o)

Skjult ID med pseudonym Acelezz fr. 29 jan. 00:10

Får å virkelig få fart på forbrenningen bør en trene i minst 1 time med forholdsvis høy puls (over 70%) 3 ganger i uken.

Ulempen er at man blir veldig sulten av det.... :(

Skjult ID med pseudonym dansekoa fr. 29 jan. 00:27

anbefaler satsbox. man blir sliten, får trent både styrke og utholdenhet, samt lattermusklene :)

Skjult ID med pseudonym Hanløve fr. 29 jan. 00:34

Dette er lett, begynn med dansing eller "lette" treningsformer som eks. pilates. som du også kan gjøre som en date eller i det minste på et samtale nivå . Spørsmålet her, er om det er på jobben du bør trene :)

Skjult ID med pseudonym frøkna fr. 29 jan. 00:51

Det tar tid for kvinner å utvikle muskler som ser maskuline ut, og de fleste av oss er ikke slik laget at vi får slike ;-)
Jeg tror ikke du skal være redd for å utvikle for store muskler i det du setter i gang med å bruke jobbens styrkerom, men selv anbefaler jeg deg heller å sette i gang med kondisjonstrening i steden for apparattrening dersom du ønsker å bli kvitt juleoverskuddet.

Men det er som Acelezz hentyder: jo mer fysisk aktiv man bli, jo mer sulten blir man også. Å kvitte seg med overflødig fett er ikke så lett, så det burde egentlig ikke være hovedmotivasjonen for å begynne å trene dersom man ikke er veldig motivert.
:-)

Skjult ID med pseudonym MiA fr. 29 jan. 01:34

@frøkna: Hovedmotivasjonen er å bli i bedre form og bli sterkere fordi jeg har vært syk.

@Hanløve: Jeg kan ikke fordra aerobic og andre typiske jentetreningsaktiviteter, men en treningsdate høres morsomt ut ;o)

Skjult ID med pseudonym frøkna fr. 29 jan. 01:44

MiA:

Det er jo en superbra motivasjon! :-)

Skjult ID med pseudonym himitsu fr. 29 jan. 07:07

Ville bare si at det er bare bra å begynne rolig. Tar en seg ut så er det lett å ha "mindre" energi et par dager siden kroppen trenger restitusjon og da er det kanskje lett å legge på igjen litt.

Og som sagt tidligere er jo kostholdet minst like viktig, kjør på med en skikkelig frokost, drikk mye vann og spis frukt som mellommåltid. Og så er det lov å unne seg litt på lørdagen :)

Skjult ID med pseudonym Medium fr. 29 jan. 07:45

Først må man kvitte seg med myten om at kondisjonstrening er mer effektiv fettforbrenning enn styrketrening. Det er det ikke! Kondisjonstrening oppnår en ting: nedbrytning! Klart du forbrenner mye energi men med høy puls (70% som det foreslås lengre oppe her) så brenner du like mye muskler som fett. Dette blir feil! Det er uhyre vitkig å trene vekter for å beholde og gjerne øke muskelmassen.

Kondisjonstrening i et fast tempo brenner mye kalorier der og da men etter at du kommer hjem går forbrenningen fort ned igjen. Da har du brent mye energi men også en del muskelmasse. Det som holdet stoffskiftet vårt oppe når vi er i hvile er vår muskelmasse. Så jo større muskelmasse jo høyere forbrenning. Intervalltrening derimot er bra trening der du får kondis uten å miste noe særlig muskelmasse. Denne treningsformen øker også stoffskiftet ditt utover dagen i motsetning til standard langkjøring.

Det mest optimale er styrketrening + cardio (jogging, gåing, sykling m.m) og selvsagt et godt kosthold. For høy forbrenning er det klokt å spise lite men ofte og spis alltid proteiner til alle måltider. Proteiner øker fettforbrenningen ved å øke utskillelsen av hormoner som øker fettforbrenningen. Samtidig koster det mere for kroppen å bearbeide proteinene i kroppen. 5 måltider om dagen er en god ide. 3 hovedmåltider og 2 mellommåltider, alle med en form for protein.

Skjult ID med pseudonym powergirl fr. 29 jan. 08:11

tren styrke 3 dager i uken kombinert med kondisjon. og gjerne en dag med sirkeltrening med litt høyere puls.
man øker forbrenningen ved å trene styrke.
3 sett med 10-12 rep. er det beste.øvelsene må gjøres ordentlig.gode styrke øvelser er:knebøy,utfall,nedtrekk,benkpress,,markløft og trening med medisinball.
øk kg på vekter etter hver uke litt og litt så kommer musklene sakte men sikkert.
vil anbefale deg en veiledning så du ikke ender med å trene feil og får skader.et godt råd til kjøp pulsklokke og spis riktig:)

Skjult ID med pseudonym MrSpiff fr. 29 jan. 09:13

Først og fremst er kostholdet veldig viktig.

Du må faktisk innta litt fett, for å forbrenne fettet du har lagret i kroppen mer effektivt.
Rundt 20-30% av energiinntaket bør bestå av fett (sjekk deklarasjonen på maten du kjøper).
Dette fettet skal da være flereumettet(fet fisk, omega3, omega6, soyaolje, maisolje etc) og enkelumettet (olivenolje, rapsolje, nøtter etc.) fett
Får du ikke i deg fett i det hele tatt, så kan du faktisk oppleve å få mangelsykdommer.

Du bør trene Kardio/kondisjonstrening (drikk gjerne et par kopper kaffe et par timer før treningen).
Dette kan du gjøre på sykkel, trappemaskin, løpeband m.m.

Les deg opp på Glykemisk index
Stabilt blodsukker øker forbrenningen, derav er det viktig å spise frokost for å stabilisere blodsukkeret og starte god forbrenning.
Unngå brød (så sant det ikke er veldig grovt, noe du kan se på brødposen)
Du bør prøve å få i deg fiber som har "lange" karbohydrater og som stabiliserer blodsukkeret + det binder opp noe av fettet i mage/tarm og transporterer det ut av kroppen.

Spis minst mulig energirik mat på kvelden.

Spis mye chilli, cayene, ingefær (kan intas i te (uten sukker)) da dette øker forbrenningen.

Du vil aldri se ut som en Russisk kulestøter, da dette krever mer arbeid en hva (ut i fra det du skriver) du noen gang har tenkt å utføre :)

(kvinne 49 år fra Telemark) fr. 29 jan. 13:41 Privat melding

Enig med @medium jeg :) Og gikk selv ned 7 kg på seks måneder uten å endre kostholdet, bare ved å trene moderat styrke 1-3 ganger i uka. Da tok jeg 10 min kondisjon, 10 min styrke om hverandre, tre ganger. Jeg spiste godterier og endret som sagt ingenting i forhold til kosthold, så med kostholdsendring i tillegg vil du raskt gå ned i vekt .)

Med økt muskelmasse forbrenner kroppen mer energi og man hindrer muskelsvinn som man vanligvis kan få under slanking.

Jeg har absolutt ikke fått utseende som noen russisk kvinnelig kulestøter. Men mye mindre kroppsmerter - det var jo derfor jeg startet styrketreningen også :) Jeg tar tre ganger 15 repetisjoner på hvert apparat, og da er vektene tilpasset slik at jeg faktisk greier å gjennomføre 15 repetisjoner uten at det blir alt for besværlig. Min trener sier at kvinner ikke får muskler slik menn gjør.

Skjult ID med pseudonym Smily:o) fr. 29 jan. 16:19

Den beste treningen er SEX ... og bare jakten på å finne noen å ha det med forbrenner jo noen kalorier ;oP

Skjult ID med pseudonym Acelezz fr. 29 jan. 16:23

Smiley - sex er overvurdert som treningsmetode..
http://www.tu.no/forbrukerteknologi/article233334.ece

Skjult ID med pseudonym HeltEnkelt fr. 29 jan. 21:23

Aplauderer medium, powergirl og Mrs Wright!

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 00:01

Tusen takk for mange gode tips! Hadde min første styrketreningsøkt i dag, og er ganske fornøyd med meg selv :o)

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 00:14

sex hjelper nok mere med gi deg det lille extra for å gang på humøret og motivasjonen hehe

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 00:17

og MIA husk at du vil være enda stølere dag 2..etter 48 timer kjenner du det godt....men er en herlig følelse!masse lkke til:)

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 00:21

@powergirl, det er jo ikke så moro alene, trenger mr. Right ;o)

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 00:26

hehe han dukker plutselig opp når du minst venter det vet du....ikke det beste utvalget her inne hvertfall;-)

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 00:33

Litt uenig i det med utvalget jeg da, det er overveldende synes jeg! @powergirl, jeg må innrømme at jeg kaster noen lange blikk etter gutta med muskler, tror du SteinR finnes i eldre utgave ;o)

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 00:35

SteinR??en her det eller??hehe.ja er nok noen kjekkaser her da...men de er her på feilt grunnlag har jeg funnet ut....men liker menn med muskler jeg også...brede skuldre er sexy;)))

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 01:30

Feil grunnlag? Det er iallefall ikke de brede skuldrene som er feil :P

Skjult ID med pseudonym Medium lø. 30 jan. 10:13

Det er noen av oss med muskler som er her av riktig grunnlag, men man blir bare satt i bås ganske fort om man har mere muskler en gjennomsnittet. ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 10:47

Åssen da Medium?den må du utdype litt mere....;)

Skjult ID lø. 30 jan. 15:15

Hvor er båsen for menn med muskler, vett og riktig sukkergrunnlag ;o)

Skjult ID med pseudonym Medium lø. 30 jan. 16:31

Hehe....menn med muskler blir satt i bås som neanderthalere, altså muskler men ingen hjerne. Ingen hjerne = ingen sosiale evner og ingen samtale og kun interessert i oss selv.

(mann 44 år fra Rogaland) lø. 30 jan. 16:34 Privat melding

Hei

Jeg vet generelt lite om stryking, da jeg pleier å levere mine skjorter til min mor for denslags aktiviteter...Men et varmt strykejern er vel et bra utgangspunkt...??? :o

Åååå...Var det styrketrening ja...Prøv spinning, det forbrenner mye...Og mange kjekke intervalløvelser man kan gjøre på sykkelen :)

PillowTalk

(kvinne 40 år fra Oslo) lø. 30 jan. 16:48 Privat melding

Jeg må bare altså... : Homo neanderthalensis hadde IKKE mindre hjernevolum enn moderne Homo sapiens. Det er en kvasivitenskapelig myte som altfor mange tror på fordi den stadig gjentas i media og i diskusjonsfora som dette. Men sterkere muskler og grovere benbygging hadde de selvsagt ja..
:)

(mann 44 år fra Rogaland) lø. 30 jan. 16:52 Privat melding

@Avenina: Hørtes ut som en forsvarstale vedrørende dagens likestillingsdebatt he he he og jeg som trodde kvinner hadde større hjernekapasitet enn oss menn he he he ;)

Skjult ID med pseudonym Medium lø. 30 jan. 17:11

Hehe....greit nok Avania, det var en dårlig metafor. ;-)

Skjult ID med pseudonym jeppe lø. 30 jan. 17:20

Når folk prater om neandertalere og manglende hjerne så tror jeg de færreste tenker på volumet. En neandertaler er et bilde på en huleboer. På samme måte som man prater om noen skal være middelalderske.

Så folkens, fortsatt bruk neandertalermetaforer som dere føler for. Det er ingen neandertalere som vil bli fornærmet. Ei heller folk fra middelalderen.

Skjult ID med pseudonym Avania lø. 30 jan. 17:49

Merkelig at det ofte er de som har minst fagkunnskap og innsikt i paleontologi og arkeologi og mentalitetshistorie som uttaler seg mest bombastisk og negativt om fortidens mennesker..

Neanderthalerne var helt klart annerledes enn oss på mange områder, men de var ikke mindre intelligente.
Middelaldermenneskenes tankeunivers var så komplekst og mangefassetert at det er svært vanskelig for et moderne menneske å gripe det fullstendig. Men kanskje Jeppe har klart det, hvem vet..

Skjult ID med pseudonym Avania lø. 30 jan. 17:51

Unnskyld avsporingen Mia!
:)

Skjult ID med pseudonym jeppe lø. 30 jan. 18:14

@Av, slapp av! Relax. Take it easy :-) Selv jobber jeg med noe som alle diskusjonsforum og aviser er fulle av hver eneste dag, og hvor lemfeldig behandling av fakta faktisk har relevans for samfunnet. Men skulle jeg stresset meg opp hver gang noe av faget hadde blitt behandlet litt lett der, hadde jeg ikke blitt gammel!

Så jeg står ved mitt: Ingen neandertalere blir såret av vi fortsatt kaller enkle menn neandertalere. Utenom en fagnerd eller to ;-)

Til tema: ryp (Release YOUR Potential) er et treningsopplegg som er kjekt å starte med.

Skjult ID med pseudonym Avania lø. 30 jan. 19:26

Jeg jobber ikke innenfor noen av disse fagfeltene, jeg er bare fryktelig interessert og vitebegjærlig - Og jeg blir djupt såra og vonbroten hver gang noen kødder med de arme neanderthalerne som ikke er tilstede og kan forsvare seg..
Men skal ta noen dype åndedrag og forsøke å roe med ned nå ja.
:)

(mann 32 år fra Oslo) lø. 30 jan. 19:43 Privat melding

Neanderthalerne kunne ikke forsvare seg mot homo sapiens sapiens , de ble heller parret inn og iblant kan du se deres ansiktstrekk er spesielt synlig på mennesker fra fra f.eks midt eller øst-europa.

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 21:04

@Avania, avsporinger kan være morsomt!

@Powergirl, der ser du Stein :p

@yourX: Iform.no var bra!

Kanskje det finnes sukkerklumper man kan trene sammen?

Skjult ID med pseudonym Avania lø. 30 jan. 21:28

SteinR: Moderne mennesker og neanderthalere skilte genetisk sett lag for over 500 000 år siden (men de levde muligens relativt tett på hverandre i lange perioder), så hvorvidt de kunne unnfange levedyktige barn sammen er så vidt jeg vet fremdeles omstridt.
Men kanskje kan vi snart kartlegge DNAet deres, det forskes visst på det om dagen - blir spennende gitt!

Skjult ID med pseudonym Proffen lø. 30 jan. 21:42

Hvem har innbilt deg slikt sprøyt @Avania?

Skjult ID med pseudonym Avania lø. 30 jan. 22:01

Hæ....?

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 23:46

@MIa:var det skuldrene til SteinR du digga sånn?åssen er formen i dag forresten..med tanke p stølheten??hehe

Skjult ID med pseudonym powergirl lø. 30 jan. 23:49

@Medium....hehe..vil ikke si meg helt enig der jeg gitt....mener selv de med muskler er opptatt av kropp og ta vare på den...men har selv svært god erfaring med de muskuløse og syns de har gode sosiale antenner også.....Men finnes vel også noen svært ekstreme i blandt dem også som noen gjerne ser på som fanatikere hehe;)alt med måte

Skjult ID med pseudonym MiA lø. 30 jan. 23:50

@Powergirl, det var kun skuldrene ja ;o) Formen har vært så bra at jeg har trent i dag også, magemusklene virker visst enda kjennes det ut som, haha.

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 00:03

@Mia:ja ikke så verst de skuldrene der nei,...skal si meg enig asså:)og finnes nok mange tilsvarende i en eldre utgave..og du vet...mange unge liker de litt eldre på en måde;))
flink du er da...trent i dag jeg også :)du får ha en hviledag i morgen da hehe

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 00:12

@Powergirl

Jeg vet, jeg liker jo heller ikke å bli satt i bås men får ofte høre at man blir oppfattet slik før de lærer meg å kjenne. Jeg er en litt eldre generasjon av SteinR men har nok av sosiale antenner og innhold i hjernen selvom det er mye muskler også. ;-)

Skjult ID med pseudonym MiA sø. 31 jan. 00:20

Etter et matchsøk med muskuløs som kriterie ser jeg at andelen som har like fine overarmer som Medium og SteinR er liten selv om de ser på seg selv som muskuløs. Muskuløs og atletisk er jo ikke det samme?

@Powergirl, kanskje det trengs en egen tråd for oss som liker menn med muskler ;o) Musikkelskerne har jo egen tråd?

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 00:28

@Mia:ja,hadde ikke vært helt feil det gitt...noe tenke på det ja;-D
så medium er også muskuløs?
muskuløs og atletisk er to forskjellige ting ja....syns det er forskjell på veltrent og atletisk også jeg...men tar kanskje feil der hehe
selv datet jeg en bodybuilder i lang tid...hadde ingen problem med det jeg...men liker ikke viss det blir FOR enormt hvis du skjønner...alt med måte...men liker ikke pinglete og hengslete menn ;)

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 00:32

@powergirl

Trodde du skjønte det når jeg skrev "Det er noen av OSS med muskler som er her på riktig grunnlag...." ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 00:39

@Medium:stemmer det hehe...sorry asså...og jeg som trodde det hjalp å bli brunette...huff og huff...leeeeer;)men hvor mye snakker vi da??og hva er riktig grunnlag for deg??nysgjerrighet fryder asså;-D hehe

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 00:48

Hehe.....brunette ja....you can run but you can't hide! ;-) Brunette, blond, svarthåra...it's all good! Jeg er som mange (!?) andre herinne ute etter et seriøst forhold og er ikke interessert i en ONS. :-) Angående muskler så synes de fleste jenter at det er på grensen til å bli for mye på meg...;-)...men skal ikke shanghaie tråden her for mye...dette kunne vi ta et annet sted evt...;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 01:01

hmm....er du fanatisk da el??trener du til konkurranse eller for deg selv?enda nyfiken her vettu...hihi;-)

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 01:11

:-) Trener bygging men konkurrerer ikke, er ikke interessert i det. Trener for meg selv og elsker bare å trene og holde meg i form. Spiser sunt og trener bra men er ikke helt enspora. Har vært sammen med et par byggerjenter før så er vant til det. ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 01:19

okei;)blitt småhekta på styrketrening jeg...hadde aldri trodd d kom til å skje....men jeg bygger ikke i den forstand,men er blitt søren så mye sterkere hehe.
Ja trening er viktig;-D

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 01:23

Ja. Egentlig ikke så fint med alt for store muskler på kvinner da, blir fort veldig maskulint ;-) Ser etter kvinner med mere feminine former og ikke så store muskler men selvsagt i form da. ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 01:26

;-)enig der...var litt redd for det når jeg begynte med alle disse vektene...men er utrolig hvor mye en klarer etterhvert...har en meget så proff trener hadde ikke klart det på egenhånd hehe;)

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 01:28

Høres bra ut, flere jenter på vektavdelingen er bra! ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 01:40

og du som er så inni dette Medium:hva er forskjellen på atletisk/muskuløs/veltrent etc??

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 12:24

Det er nok litt subjektivt fra person til person. Husker den gang jeg begynte å interessere meg for vekttrening for mange år siden kunne jeg se menn i filmer og blader som jeg den gang syntes var enormt muskuløse men som jeg nå synes er heller atletiske eller bare veltrente.

Kroppsbyggere, styrkeløftere, strongmen og gutta i amerikansk wrestling-show er for meg muskuløse. Man må imidletid også se på vekten i forhold til høyden. En person med lite fett på kroppen ser ganske muskuløs ut fordi definisjonen på musklene er bra men trenger ikke nødvendigvis være hverken stor eller veltrent.

Atletisk og veltrent går litt for det samme men for meg er atletisk når man har bra definisjon, dvs lite fett på kroppen, slik at man ser musklene ganske tydelig. Friidrettsutøvere, svømmere, utøvere av langdistanseidretter, lagsport osv.

Veltrente inneholder den gruppen som er i bra form men har ikke definisjon på muskulaturen, dvs litt mere fett utenpå musklene så de ikke syns. Dette er f.eks. noen boksere, alpinutøvere m.m.

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 13:15

okei...mange som misforstår her inne da p en måte hihi...over halvparten er jo muskuløs og atletisk uten at det vises....wonder why??lol

Skjult ID med pseudonym Medium sø. 31 jan. 13:20

Hehe....det er nok det at hver enkelt av oss har vårt syn på hva som er hva. Du får heller nititte på bildene og se om du ser noe som ligner på muskler. ;-)

Skjult ID med pseudonym powergirl sø. 31 jan. 13:24

ja får kjøpe et forstørrelsesglass;-)lol
eller vente på Mia som vurderer å opprette en tråd for muskuløse hihi:)