Alle innlegg Sukkerforum

Maten vi spiser!

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 11:21

Sitter og ser et program på tv om mat og avhengighet overfor visse matvarer. Og så tenker jeg på disse menneskene som stråler, hvor huden er vakker og øynene gliter. Mange av disse er flinke til å spise det som er sunt for dem.

Men det jeg lurer på er:
Hva er sunt for den enkelte å spise? Er den samme maten sunn for alle nordmenn? Kan en sette opp noen regler for sunn mat?
Hva er det beste jeg kan gjøre for meg selv ang. mat og matvaner foruten lite sukker, lavkarbo og mer trening og regelmessighet?

Finnes det kosttilskudd som er bra for alle å ta foruten omega3?

(mann 48 år fra Østfold) sø. 4 april 12:32 Privat melding

Dette temaet er veldig bredt, og meningene er mange siden forskningen til en viss grad spriker.
Med forbehold om allergier og intoleranse er den samme maten sunn for alle.
Det virker som du har rimelig kontroll, for det du skriver virker fornuftig. Følger du retningslinjene dine skal du i teorien får en aldeles smekker kropp, masse overskudd og filmstjernehud ;-)

Spiser du variert med fisk, fugl, frukt og grønnsaker regelmessig og trener noen ganger i uka trenger du mest sannsynlig ikke kosttilskudd i det hele tatt, med mindre du har en sykdom som gjør at du ikke klarer å produsere enkelte viktige stoffer selv. Husk å få litt sol på kroppen av og til så du lager vitamin D.

(kvinne 28 år fra Oslo) sø. 4 april 12:39 Privat melding

Det finnes jo bøker om matvarer som er bra for deg avhengig av blodtype.

Der er det konkret listet opp hva som er bra for akkurat din blodtype, og hva du bør unngå. Dette er individuelt for alle, men som BruceW sier er det jo noen universelle matvarer som er sunne for alle. Poenget er vel å spise litt av alt, med hovedfokus på de sunne råvarene, altså fet fisk, fiberrik mat og vitaminer.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 12:42 Privat melding

Mennesker som bedriver IF - intermediate fasting har en tendens til å ble seende veldig "sunne" ut...dvs lite vann i ansiktet men samtidig nok til at huden ren og fuktig og kroppen må generelt bruke lite energi på å holde avføring som lagres i endetarmen varm.

Det fungerer slik at de spiser 1 måltid som inneholder sunne karbohydrater, masse proteiner og sunt fett + vitamintilskudd 10.00 på dagen og 23.00 på kvelden. Måltidene er identiske og det eneste som inntas imellom tiden er kaffe/vann/sukkerfri brus.

Typisk IF måltid er

200-500gram fisk(saltvanns fisk) - Norsk laks er blitt utrolig fet.

brokkoli/tomater/agurk/løk

150gram ris

rosiner

peanøtter

shot glass med olivenolje

Også gjentar du dette senere på dagen og kan bytte ut med koskos/linser og "fin" biff eller kylling file

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 12:46

Det var overraskende lesning, Coonan. Er dette sunt for kroppen på sikt eller bare i en periode? Og er det noe hold i den blodtypedietten som jeg har hørt om men ikke verken testet ut eller sjekket ut.

Bruce. Er det ikke sånn at man kan være allergisk eller ha intoleranse uten å selv være klar over det? Hvor får man evt. sjekket sånt? Har sånn ønske om å leve og se vesentlig sunnere ut.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 12:54 Privat melding

Det er konstruert for å øke/beholde muskelmasse samtidig som du mister fett ganske fort.....kroppen har bedre med seg selv når en bærer mindre vann, har lavere blodtrykk som følge av mindre vann og karbohydrater og samtidig kompenserer den med å produsere mer dopamin/endorfiner slik at en blir en veldig lett/glad person når den verste sultfasen er over...en blir sulten men det går over.

Er du jente og går på p-piller så må du regne med å litt mer former på rompe og bryster samt vannreduksjon i fjes da p-piller bokstaveligtalt er en anabol steorid som gjør at jenter får større rompe, bryster og hender...dvs p-pillen funker som en katalysator for muskelvekst samtidig som den holder huden din dehydrert.

Skjult ID med pseudonym April sø. 4 april 12:54

Jente: jeg tror ikke det er så veldig sunt med dietter, det hele handler jo om å få seg en livsstil som du kan leve med til dagenes ende. Det kan man ikke av å spise kun det samme i årevis. Og mange som går på diett, blir jo bare verre etter de er ferdig med det.

Det med at blodtype avgjør hva du bør spise og ikke, har noe i seg ved at matvarer som er bra for blodtype B er ikke like bra for blodtype A osv. Jeg for eksempel er blodtype O som er den eldste blodtypen og som da stammer fra jegere etc så for meg er det eksempelvis spesielt bra å spise kjøtt. Jeg har ikke lest så mye om de andre blodtypene, men jeg merker at ting som er bra for meg ifølge min blodtype påvirker også hvordan jeg føler meg. :-)

Skjult ID med pseudonym BruceW sø. 4 april 12:55

@jente
Om du aldri har fått ubehag eller andre reaksjoner av å spise ting er du sannsynligvis ikke intolerant, overfølsom eller allergisk mot noe.
Snakk med fastlegen din så får du time hos en allergilege som kan teste deg.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:02

Jeg har testet meg hos vanlig lege, Bruce. Men har en venninne som også testet seg på vanlig lege, men som gikk til en ekspert som påviste at hun var veldig intolerant. Hun sluttet å spise både bær, nøtter og sterk mat og har blitt en helt annen! Men om dette er pga mat eller ikke kan kanskje ikke påvises.

Er det noen faremomenter ved dietten du snakker om Coonan. Lever du etter dette selv? Jeg bruker ikke ppiller.

April jeg er også blodtype 0 tror jeg. Hva ville da vært smart av meg å spise. Er alle typer kjøtt bra for meg?

Vil så veldig gjerne bli sunnere, og hører mer på andres erfaringer enn å lese meg bort i mylderet av bøker i dette stormarkedet.

Skjult ID med pseudonym April sø. 4 april 13:08

For blodtype 0 er det lurt å spise rødt kjøtt og fisk som makrell, laks, sardiner, abbor, gjedde, torsk, sei, tunfisk. Du bør unngå svinekjøtt og røkelaks. Og så bør man som blodtype 0 unngå meieriprodukter (i alle fall produsert av kumelk) og kornprodukter og fete nøtter (cashew, peanøtt etc). Dessuten trenger vi mye fysisk aktivitet og mye proteiner for å holde oss slanke og energiske! :)

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:08 Privat melding

Jente - Nei faremomentet er vel at du lever lengre da kroppen får et stabilt blodtrykk som er sunt og du trener regelmessig da det mentalt føles mer meningsfylt med en god diett, noe det også er.

Om jeg ser bilder av mine kamerater fra de var 19år og idag når vi alle er 25 så må jeg desverre innrømme at de ser slitne ut, dobbelthaker og ponduser og ringer under øynene istedenfor de solbrune glade atletiske figurene de var før.......mye fastfood og alkohol og data og lite sunn mat og trening.

Så jeg er helt enig med deg :)

Har selv en bekjent som ser ut som han er i 30årene men er 72år og han har brukt diverse former for tribulusplanter og atkinson i godt over 30år nå ...litt artig å se han dra på byen i statene der han bor og legge ut bilder på facebook der han roter med jenter i 30årene hehe :)

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:13

Men blir blodtrykket stabilt kun av to måltider pr dag? Jeg begynner for alvor å bli klar over effekten av hva vi spiser. Men du nevner ingenting om frukt, Coonan. Og du nevner laks. Hva med salmalaks? Er denne også for fet tror du.

Hva spiser du om du ikke spiser kornprodukter og meieriprodukter i tillegg til fisk og kjøtt da April? Frukt? Grønt? Egg? Vil så gjerne lære.

(mann 34 år fra Oslo) sø. 4 april 13:14 Privat melding

Dette med kosthold er egentlig veldig fascinerende.

I vårt samfunn har man en aversjon mot f.eks fett, men inuitter ("eskimoer") har et ekstremt fettholdig kosthold og samtidig påfallende lite hjerte og karproblemer. Og dette er historien om hvordan Omega-3 plutselig ble populært :-).

(http://nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.1852937 for litt mer info - finner ikke bedre kilde akkurat her og nå)

Personlig forsøker jeg å styre unna så mye "forhåndslaget" som mulig, lager heller ting fra bunnen av hvor jeg for det meste vet hva som er i råvarene, lite tilsetningsstoffer, smaksforsterkere, fargestoffer, kunstige søtningsstoffer, transfett osv. Om det er verdt det aner jeg ikke, men følelsen i kroppen etter et "måltid" på macdonalds mot noe man har laget hjemme av sunne, ferske råvarer er i hvert fall ganske forskjellig.

Skjult ID med pseudonym BruceW sø. 4 april 13:15

Skjønner deg godt, Jente. Det er et utall meninger der ute, og såkalte eksperter er ofte politisk eller økonomisk motiverte, som f.eks opplysningkontoret for kjøtt som eies av blandt andre Gilde. Vær også klar over at helsekostprodukter med dokumentert effekt er ulovlig å selge utenom apotek.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:15 Privat melding

Men når alt kommer til alt så er såkalte Stay young dietter der du bruker IF eller Atkinson og tribulus/veksthormon katalysatorer som f.eks knebøy/markløft i tung modus og forskjellige former for høy effektive kostilskudd veldig tabu i Norge....de fleste som påstår at de vet endel om temaet vil innta en selvforsvarsposisjon og be deg spise potetene dine, spesielt leger.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:18 Privat melding

Chris - En annen historie er hvordan italienske soldater ble mindre syke enn de andre alliertesoldatene pga at de helte olivenolje på alt fra brød til grønnsaker og amerikanske offiserer registrerte dette og synes det var interessant.

(mann 34 år fra Oslo) sø. 4 april 13:22 Privat melding

Ahh, fascinerende hvordan man oppdager sunne ting ved slike rare ting egentlig.

Olivenolje er jo også fantastisk godt så passer meg fint, er en tidvis ganske så stor del av kostholdet mitt :). Merkelig siden jeg egentlig ikke liker ren oliven men...

Skjult ID med pseudonym April sø. 4 april 13:23

@Jente
Siden blodtype 0 er den opprinnelige blodtypen til mennesker, og de andre blodtypene er noe som har kommet ettersom menneskene har utviklet både seg selv og levemåten, så er det nettopp ting som jegerne før i tiden spiste mye av som er bra for oss. I tillegg til rødt kjøtt og fisken jeg har nevnt er det veldig bra for oss å spise egg, og av frukt så bør vi spise mye av plommer, svisker, ananas, kirsebær. Også banan, blåbær, bringebær, epler, fersken, grapefrukt, kiwi, lime, mango, melon, nektariner, aprikos, pære, rips, rosiner og tyttebær er bra.
Unngå jordbær, honningmelon, bjørnebær, klementiner, rabarbra og appelsin.

Gladnyheten er at kroppen vår reagerer ikke negativt på sjokolade og vin (men alt med måte, såklart;)

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:23

Hva menes med høy effektive kosttilskudd Coonan og er dette sunt for alle? Har du eks. på hva man kan kjøpe av disse selv om man ikke går på dietten men prøver å spise vanlig mat i moderate mengder?

Takk for tips og svar, glad for det!

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:26

Er glad i rødt kjøtt og fisk sammen med alt du nevner utenom banan, rosiner. Synd at vi ikke kan spise appelsin og jordbær! Blir disse varene som gift for kroppen vår, eller bør vi bare spise små mengder av det vi ikke bør ha?

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:32 Privat melding

Jente det er basically BCAA aminosyrer som gjør at musklene ikke spiser seg selv eller grønn te kapsler som brenner fett når du sover eller kokkosnøtt ekstrakt + koffein.

Skjult ID med pseudonym BruceW sø. 4 april 13:33

@jente
Alt med måte. Ingen som tar skade av et par appelsiner i uka og jordbærdessert av og til. Du skal kose deg også, vet du :-) Du er ikke aktiv bodybuilder eller skal delta i OL-marathon, vel?

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:35

Coonan om jeg går inn i en butikk og skal kjøpe dette, hvilken butikk går jeg i? Helsekost? Apotek? Nettet? Og spør jeg etter en pakke med grønn te kapsler eller kokosnøttekstrakt med koffein? Føler meg litt dum her :-o

Skjult ID med pseudonym April sø. 4 april 13:36

@jente
De matvarene som er i unngå-kategorien er ikke direkte som gift for kroppen, men ifølge han som grunnla blodtypedietten kan skape problemer for våre blodlegemer da alle matvarer inneholder lektiner og de lektinene reagerer med ulik grad på forskjellige blodtyper - derfor er noen matvarer bedre for oss enn andre.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:42

Hehehe nei da hadde jeg visst mer om dette Bruce. Men jeg har forbedringspotensiale og synes jeg fortjener å ta bedre vare på meg selv. Derfor er jeg villig til å lære og ønsker å sette meg mer inn i hva som er bra for meg. Og da er det jo bra å kunne lære av dere!

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:47 Privat melding

Jente - Norkost.no se på fettforbrenning og proteiner egne kategorier der :)

Om jeg hadde vært deg ville jeg basically kjørt to IF måltider med fisk om dagen og satt av 2dager i uken der du spiser så mye frukt du orker, enkelt og greit :)=

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 13:52

De dagene du da spiser frukt du orker, spiser du ikke de to IF måltidene da? Eller spiser du frukt i tillegg? Har du selv testet dette, eller går du på dette selv? Hvor lang tid har du spist sånn, og hvilken effekt føler du det har på kropp og sjel? Du ser jo bra ut, så noe har kanskje også med diett å gjøre.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 13:58 Privat melding

Om vinteren spiser jeg hva jeg vil når jeg vil men i starten av April begynner jeg som oftest med 3måltider med fisk/kylling, grønnsaker, oliven olje, nøtter eller havregryn om dagen....det gjør at jeg føler meg lettere, kondisjonen øker av seg selv, blodtrykket synker og jeg blir sterkere, freshere og mye bedre humør.

Så har jeg 2 dager i uken der jeg lager masse god mat, type hjemmelaget kebab eller burger eller pizza og selvfølgelig iskald øl:)

Det er for å beholde leptin nivåene i kroppen slik at metabolismen ikke tar ferie noe den kan gjøre etter 5-6dager med lavkarbo.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 14:07

Nå tenkte jeg at sånn kunne jeg også spist. Det høres sunt og godt ut, Coonan. Men dette med leptin nivåene var helt nytt for meg. Noen ganger når jeg har spist som du sier, føler jeg meg fin og går til og med ofte ned i vekt. Men så stoppre alt opp og det føles som om kroppen går i "frys". Så blir jeg lei og spiser litt usunt og så går jeg ned i vekt igjen. Har dette med leptim nivåer å gjøre? Beklager om jeg spør mye, men det virker som om du kan mye.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 14:10 Privat melding

Nei jeg kan ikke spesielt mye det gjør jeg ikke, jeg er veldig nøye på ikke la trening/kosthold være noe som veier for tungt i livet mitt......vil bruke minst like mye tid på å lære om kulturer, livsstiler, utepils og jenter hehe :)

Men det fungerer slik at kroppen sparer på fettet etter en 8-10dager av naturlige årsaker, spiser raskekarbohydrater en dag eller to så stopper den funksjonen opp samtidig som så godt som alt av karbisene blir brent da de er så raske og kroppen higer etter forbrenning.

Så du kan f.eks gå på fridays og spise burger + oreos ice cream delight + iskald pils og alikevel gå ned i fettprosent...om du har ligget lavt eller på 0 i 5-6dager før det igjen.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 14:12

Interessant Coonan. Nå fikk jeg noe å tenke på :-D

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 14:21 Privat melding

0 på karbohydrater mente jeg! hehe :)

Jeg tok en kamerat av meg med meg uktentlig på trening i 1år og overså kostholdet hans godt, han gikk fra litt lubben og smågretten furt til å bli en skikkelig altetlisk kjekkas som sverger på å aldri spise usunt igjen...men nå synes jeg han har dratt det litt langt.....samtidig så har han ikke problemer med jenter lenger.

Har du det bra med deg selv via mat og trening og legger til side endel fordommer om kosthold og trening så fungerer menneskekroppen slik at den tilpasser seg lynkjapt.

Noen vil hevde å gå så langt at kroppen tar det som en "youthsource" og du blir yngre og friskere i utseende, det er en kult i USA som kaller seg for Anti-Aging og de hevder at de øker livslengden med alt fra 10 til 30år, menn får ikke impotens problemer og kvinnene blir kvitt en rekke problemer forbundet med overgangsalderen.

Min nøkkelregel er å huske på at det ikke er så voldsomt hysterisk å spise 3 faste sunne måltider hver eneste dag når du får så mye igjen for det som du gjør.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 14:30

Men IF er jo to måltider hver dag. Du snakker om et sunt kosthold med 3 måltider hver dag. Kanskje det er ok som en start? Tar du i tillegg disse kostholdstingene da? Er youthsource preget av IF eller disse tre måltidene du snakker om? Beklager om jeg er litt slow.
Lurer bare på hva som er absolutt det beste jeg kan gjøre for meg og da må jeg kanskje velge en vei? :-D

(Takk for gode råd og mye tålmodighet med meg)

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 14:37 Privat melding

Jeg mener fremdeles du burde søke på intermediate fasting på google og bruke de 2 måltidene hver dag etter ditt kcal behov...du må nok ligge 400kcal i minus :)

Årsaken til at jeg mener det er at det kanskje er første gangen du følger en diett mtp muskler + velvære = fettap og kroppen din vil forandre seg noe voldsomt og du vil oppleve alle stadier av humør...alt fra en ekstrem lykkefølelse til en gnagende sultfølelse..og da blir det litt mye med masse små måltider utover dagen.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 14:48

Jeg skal søke på det og sjekke det ut nærmere. Synes det er et godt tips ettersom jeg gjerne vil bli litt mer definert og samtidig gå noe ned i vekt. Om du mener dette er den ultimate måten å gjøre dette på, er det vel verdt min tid! :-D

Skjult ID med pseudonym Maggs sø. 4 april 14:48

@Chris

Artig det du nevner om inuitter og det fettholdige kostholdet, det har seg også slik at mennesker som spiser mye fett og mindre karbohydrater har påfallende lite hjerte og karsykdommer. Det gjelder også mennesker som mye animalsk (metter fett)

Steinalderkost:
Genforskningen har vist oss at kroppen endrer seg uendelig langsomt, faktisk bare 0,05 % på 100.000 år! Av dette kan vi trekke slutningen at vi er tilpasset å spise det vi spiste for 100.000 år siden. Den gang fantes det ikke butikker, kiosker, Mac Donalds osv., vi måtte jakte og sanke den maten vi skulle spise. Vi er altså fremdeles best egnet til å spise det vi fant da, og det er derfor interessant å spørre seg; hva fant vi?
Viltkjøtt, fugl, insekter, egg, fisk, sjømat, røtter, nøtter, blader, urter, frukter og bær.
OBS; den gang fantes ikke korn og heller ikke melk-/melkeprodukter. Bosetninger ble etablert for kun 10.000 år siden og kornet kom til Europa for ca. 4000-4500 år siden. Dette er et tankekors, vi henter i dag mesteparten av maten vi spiser fra mat vi ikke er genetisk tilpasset å spise!

Det er også viktig å skille mellom nye og gamle karbohydrater. De gamle som f.eks: Grønnsaker, frukt og bær etc. inneholder rundt 5-10% karbohydrat, de nye derimot som: ris,nudler, pasta, brød etc. inneholder et sted mellom 70-100% ren karbohydrat.

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 14:54 Privat melding

jente ja ingen problem, om du bor i Oslo kan jeg sikkert hjelpe deg med det du trenger :) jeg synes det er bare gøy og har veldig klokketro på mandag til fredags antiaging livsstil også "freestyle" i helgene hehe.

Skjult ID med pseudonym jente sø. 4 april 15:16

Takk for det Coonan men jeg er nok litt for gammel for at du skal ha interesse av å hjelpe meg :D Men du har allerede hjulpet masse ved å komme med tips og råd til hvor jeg kan gå videre! Snill du :D

Skjult ID med pseudonym skeptisk sø. 4 april 17:53

Du blir det du spiser! Derfor spiser jeg aldri løk...

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 18:58 Privat melding

Jente - Jeg har hjulpet alt fra pensjonister til rullestolbrukere med armtrening osv, spiller ingen rolle for meg så lenge personen får noe positivt ut av mine synspunkter og tips........endel av det å eksistere sammen i et samfunn er jo også å i det minste prøve å gjøre noe som kan gjøre de menneskene en treffer på sin vei litt glade:)

Skjult ID med pseudonym kit sø. 4 april 19:13

@Coonan. Googlet på IF. Slik jeg forstod det, så var poenget å spise 3 måltider i ett vindu på 8 timer, dvs at 16 timer så spiste en ikke. I løpet av de 8 timene fikk en i seg det en trengte av næring og sporstoffer, så å spise sunt med nok protein og essensielle fettsyrer var viktig. Siden poenget var å miste fett, må en ha ett kaloriunderskudd. Er det en riktig forståelse av prinsippet, eller har jeg misforstått?

(mann 32 år fra Oslo) sø. 4 april 19:22 Privat melding

Det er to måltider slik jeg har lært det men vet at det har dukket opp litt forskjellig, men kan godt stemme at det fungerer like bra da jeg ikke har noen direkte oversikt over det.

Det er uansett den enkleste måten å gjøre det på for de aller fleste :)

Skjult ID med pseudonym kit sø. 4 april 19:24

Takker:)

Skjult ID med pseudonym jente to. 8 april 19:42

Mannegodt, jobber du med dette profesjonelt. Altså er du personlig trener et sted? Virker som om du kan veldig mye om kosthold, og på kroppen din ser det ut som om du kan litt om trening også. Trenger hjelp på begge områder!