Alle innlegg Sukkerforum
Skjult ID med pseudonym blondie;-) fr. 9 april 23:20

Er det noen her som har erfaring med slike biler og er det virkelig nesten umulig få tak i en brukt en? Er det stor forskjell på de? og bør man kjøpe Think? vil egentlig ha en liten bil til småkjøring til under 70000.. og være nesten sikker på jeg slipper utlegg på den iallefall de første åra..takker for innspill:)

Skjult ID med pseudonym Sikkerhet fr. 9 april 23:23

Sjekk sikkerheten, Tror ikke jeg hadde følt meg trygg i en el-bil

Skjult ID med pseudonym blondie;-) fr. 9 april 23:25

ja.. det er jo en viktig faktor:)..leste om det..men de helt nye er vel bedre på det enn de litt eldre?...takk:)

Skjult ID med pseudonym Deedee fr. 9 april 23:29

Venter på et langt informativt innlegg fra Norges beste el-bil sjåfør ... :-))

Skjult ID med pseudonym Nettfeber fr. 9 april 23:33

Hmm har fem selv, men vær klar over at det er en liten risikosport å kjøpe en brukt gammel elbil da du plutselig kan få dyre overraskelser. Skal selge to som har hatt full sjekk dog uten at det gir noen 100% garanti. Det kan gå i måneder til noen år, men det er aldri feil å ha gode kontakter ;-) En grønn eller sort og en gul kommer nok på veien snart ;-)
@sikkerhet sikkerhet i en elbil sier du ? hvor sikker er en bensinbil eller en dieselbil for den sakens skyld? Hvor sikker en bil er kommer ikke an på hva slags "drivstoff" den bruker. TH!NK er godkjent på samme vilkår som alle andre biler. Den gamle TH!NK modelle ble testet og anslått å være like sikker som samme årsmodell golf (98) .
En front mot front med en "bensinbil" (Mitsubichi) ga redningsmanskapene hakaslepp. THINKen var skadet, men begge dørene gikk opp og passasjerene var like hele. "bensinbilen" kolapset og føreren lå på intensiven i flere uker .

Kjørt snart en kvart million kilometer i TH!NK over snart ti år å føler vel at mange "vet" mye om saken uten snev av kunnskaper eller erfaringer om biler med elmotor ;o)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber fr. 9 april 23:35

For de som lurer finnes det ikke raskere biler i rushtrafikken enn en elbil. I dag har jeg suset forbi kilometre med Porscher, BMW, SUVer av ymse slag. Kjørte forbi et par som fikk hvert sitt forelegg på 5000 også for ta seg til rette i the electric aveny ;o)

Skjult ID med pseudonym blondie;-) fr. 9 april 23:41

takk nettfeber:) jeg har ikke lest så mye, men satt igjen med inntrykk av at batteriet har begrenset levetid.. ca 3 år m normalt bruk? og nytt er vel rundt 50 000.. ann på modell. 2010 modellene var jo skikkelig snedne:)) men dyrt for en student.. er også derfor jeg bør være sikker på den holder til jeg er ferdig m studiene... men garanti har man vel aldri nei..sikkerhet er viktig, føler meg ekstra betrygget på at jeg ikke løper en større risiko m en Think:)))

Skjult ID med pseudonym Nettfeber fr. 9 april 23:47

Spørs hva slags batterier du tenker på . TH!NK har nikkel cadmium å de kan være like gode etter ti år.. Det skjer aldri med blybatterier som du finner i andre varianter. Min først gikk 200 000 og går forsåvidt enda, dog ble det satt inn brukte testede batterier på 160 ca. Nå har jeg endelig fått den nye som jeg fikk i juni i fjor. Den har nikkel salt batterier som forventes å leve lenger enn bilen og hundretusner av kilometer. Går som en drøm og kan kjøres over 200Km på en lading om du har litt erfaring ;-)

Skjult ID med pseudonym blondie;-) fr. 9 april 23:52

jeg vil jeg vil:))) ha en slik altså... ble litt lost blandt batteritypene.. er ikke helt mitt "felt". skal notere meg type batteri..og snakke med banken.. kan jo hende de vil være behjelpelig så jeg kan spytte i mer enn 70 000.. så blir det en nyere modell iallefall. men har sett på finn og litt på noen forhandlere, lite utvalg i brukt. Fant noen 2001 modeller, men føles litt risky ja..

Skjult ID med pseudonym BruceW lø. 10 april 00:14

kan skaffe deg porsche elbil. Cayenne eller boxter. Rekkevidde ca 350 km.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 00:14

Om vi snakker den gamle modellen er det ingen garanti om du betaler mer. Batteriene må ha vært sjekket og testet. Tester i skrivende stund de som skal inn i den sorte ;-) Solgte to for 50 for et og to år siden, begge går fint enda ;-)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 00:18

BruceW Hvor skaffer du de da ? Høres ut som om de koster mer enn 70 om det i det heletatt er handelsvare og ikke bare tanker og visjoner rundt en prototype ?

(mann 28 år fra Oslo) lø. 10 april 01:01 Privat melding

Jeg misliker sterkt el-bil jævler som skal trøkke blikkboksen sin hvor faen de vil til enhver tid, sperrer buss/taxi filen og står parkert en halvmeter lenger ut enn alle andre kjøretøy. Også har jeg lyst til å skjære istykker dekkene på de buddy-bilene som nå har begynt og okkupere sykkel/scooter/mc/moped parkeringen utenfor Høgskolen. Nu jævlar!

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 07:42

Før eller siden kjører du en sjæl JarlH men jeg skjønner at du er frustrert på en teknologi du ikke forstår ;-)
Om sommeren skal de ikke bruke MC plasser. Det har vi en gentelmens agrement på med MC forundet å snart kommer det datoregler også så da vet du det :-) At ikke alle elbilsjåfører er "gentlemen" er vel ikke merkeligere enn at du finner samme sorten blant andre type bilister desverre :-/

Skjult ID med pseudonym yeehaw lø. 10 april 09:12

En Think koster ca. 280 000 i anskaffelse. Den kjører en halvtime før du må lade den i et døgn. Skal du fra Oslo til Bergen må du regne med å bruke tre uker bare på reisen over fjellet.

Elbil er politisk korrekt så man får tårer i øynene. Men, det skal mer enn CO2-mas fra Stoltenberg til før Think blir noe annet enn en norsk Trabant.

Skjult ID med pseudonym blondie;-) lø. 10 april 10:54

hehe yeehaw... morsomt med slike uttalelser som ikke har rot i en alternativ verden engang.. ta og les en anelse du.. tror du hadde blitt månebedåtten hehe:)

Skjult ID med pseudonym Sikkerhet lø. 10 april 10:55

El-bil er miljøvennlig og fin for bybruk uten tvil.
Jeg personlig ville ikke hatt en fordi jeg kjører mye og langt.
Samtidig tviler jeg på egenskapene i kulden. I tillegg ville jeg hatt en dokumentert sikkerhetstest. Biler under 1000 kg kommer uansett veldig dårlig ut i ulykker. (google sikkerhet på el-biler)

@Nettfeber: Er du bruktbil selger? hehe. Jeg sikter ikke til drivstoffet, men en elbil er liten og lett.
Elbiler som Reva og norskproduserte Buddy er klassifisert som firehjuls motorsykkel, og det stilles derfor ikke like strenge krav til sikkerhet som for vanlige personbiler.
Lurer på hvilken ulykke det siktes til her, og hvilken Mitsubishi som var innvolvert.
Dessuten er vel en golf 98 modell ikke veldig sikker. Hvilken instans testet THINK? Å anslå er vel en heller dårlig dokumentasjon. Finnes det noen NCAP test?

Skjult ID med pseudonym Driver lø. 10 april 12:17

El-biler ødelegger trafikk-strukturen og forårsaker masse forbikjøringsulykker. Dessuten er de farlige å sitte inni hvis du kolliderer, det er faktisk mye sunnere å bli påkjørt i friluft.

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 12:44

@Mr el-bil racer (Nettfeber)
20mil på en lading? Med hva får du til det?
Når det kommer en el-bil som takler tønsberg-oslo + margin til 3-4 mil omvei blir det aktuelt for meg. Nye reva ser mest lovende ut i øyeblikket.

Sist tema var oppe ble det sagt at mye nytt ville dukke opp utpå våren i år. Er det noen som vet noe mer om dette nå?

El-porshene har jeg henta inn endel info om. Resultatet er at man ikke bør kjøpe bil av en med samme navn som en mopedist med høne fra Enebak. At 2009-modellen ble første gang registrert i 2003 bør være nok til at varsellampene lyser hos de fleste.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 13:25

Galant Sotra Bergen i 2002 eller deromkring bensinkjærre skulle kjøre forbi og møtte en think. THINK testes der alle andre også må teste sin tenker du på EuroNcap er det en privat organisasjon som tester de bilene de vil teste etter egne kriterier.
De fleste biler har blitt sikrere siden 98 også TH!NK ;-)
Kjørt hjem fra Seljord kommune til Nittedal (198km) , fulgte vanlig trafikk og kunne kjørt 2-3 mil til.

Vær klar over at mange sitter med planer om å lage noe. Felles for de fleste er at de har en prototyp som ikke engang kommer fra sitt eget opphav, men er en konvertert bil uten godkjenning av hverken produsent eller myndigheter.
De vil selvsagt fremstå som en leverandør , men felles for de fleste er at de flotter seg for investorer.

Kjører den nye TH!NKen og blir ikke mer forbikjørt med den enn med min andre svært sjeldent brukte stv med 200HK +
Faktum er at jeg kjører forbi langt fler enn de fleste ;-)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 14:06

@netfeber
Er det med standard batterier du oppnår den distansen? Think har vel byttet batteritype opp igjennom årene også. Hvilken alder/type var det?
Jeg vil tro at rekkevidden går betraktelig ned om man følger trafikken i 100? Også synker vel distansen i takt med batterienes alder og kanskje også bruk?
Hvilke muligheter har man til å ha med seg ekstra batterier evt et agregat?

Er det plass til å få med seg en sykkel i think'en om man tar av hjula?

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 14:42

Standard Zebrabatteri på 28,3kWh mot de vel 11 som nicd batteriene hadde i den forrige modellen. Vekten er til og me gått ned ca 40 kilo på de nye også.
Du skal nesten vite hva du må gjøre feil om du ikke skal komme minst 15 mil med en bilen der. 20 er ingen umulighet med litt lett hørefot uten at det betyr en lav hastighet.
ZEBRA vil sannsynligvis vare bilens levetid og holde i hundretusner av kilometer uten merkbare ytelsesreduksjoner om det ikke oppstår direkte feil. Nyere batteriteknoligier kan ikk sammenlignes med blybatterier som i praksis dabber av på ytelse i nær sagt hele sin levetid. Skulel jeg hatt like mye energi med meg med blybatterier hadde "batteriet" veid over et tonn.

Du får jo takstativ til bilen så vil du ha med deg sykkel uten å ta av hjula setter du den på taket.

Jeg har aldri hatt med noe aggregat, vi lever da i en verden der de fleste har strøm. I Oslo er det nå over 200 gratisparkeringsplasser med lademuligheter for elbiler. Lader også gratis .-)

På sikt kommer de med standardladere som kan lade den opp på 4 -5 timer eller ca 4 mil rekkevidde pr time.

De har også en prototype der de med ekstern hurtiglader kan lade bilen på et kvarter

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 19:48

Det er vel neppe like godt utvalg av ladestasjoner ellers i landet som i oslo. Tur/retur hytta er 21mil. Da hadde det vært greit å kunne ha med litt ekstra strøm eller et aggregat. Hyttas nærmeste kartlagte ladestasjon ligger 3 mil hjemmefra, så teoretisk hadde det gått å thinke tur-retur med ladestopp der ved begge passeringer. Helgen ville da gått i mye lading og lite hytte

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 19:53

Joda du har helt rett det er ikke alle som kan (eller vil) kjøre elbil. Det må respekteres, men for alle som kjøre mindre enn 20 -30 mil hver dag og har strøm i begge ender er det faktisk lettere å leve med en elbil enn mange skulle tro... Dessuten er det jo ikke helt uvanlig at en familie har flere enn en bil å da er det oftest slosskamp om elbilen faktisk..

Jeg er overbevist om at du vil bli positivt overrasket om du fikk prøvekjøre en ;-)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 20:23

Jeg vil veldig gjerne ha elbil jeg, men mitt bruksområde ligger akkurat i grenseland av hva dagens biler klarer.

Bautas leverer et konverteringskit for elbiler til avgiftsfri diesel som kan komme til nytte
http://www.bautas.no/produkt/stromaggregat-8-14kva-diesel-527.aspx

Skjult ID med pseudonym kit lø. 10 april 20:32

Hvordan er det, kan en bruke avgiftsfri diesel på konverteringskittet?

Mer seriøst, jeg har stor tro på el-bil, men batterileien høres dyr ut. Du skal kjøre mye før det lønner seg

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 20:39

Det er i så fall langt mindre miljøvennlig enn å kjøre en liten dieselbil. Elbiler har blitt og vil bli langt bedre i fremtiden. De som ligger like utenfor dagens rekkevidde må iek avskrive elbilen for all fremtid. Fremtidn er elektrisk, selv om mange synes å tro noe annet ;-) Også må man ikke glemme at mange ikke har stor familie, hytte 300kilometer unna eller satser på bilferie til fjerne himmelstrøk. Derimot er det svært mange som kjører under 200Km pr dag, har strøm hjemme og på jobb å da kan du kjøre 50-60 000Km i året med en elbil. Samtidig vil mange spare svært mye tid og ikke minst penger .

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 20:43

Batteriet er kjøpt og betalt. Klart at en bil som er dyr å kjøpe men billig å bruke må kjøres endel for å bli lønnsom, men mange kjører svært mye dog kun på fast dagpendling og sånt blir det fort lett å finne lønnsomhet i . Kjører 25-30 000Km pluss pr år og bilen min betaler seg selv.. ;o)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 21:40

@kit
Alle annleggsmaskiner kan så vidt jeg vet bruke avgiftsfri diesel. Det konverteringskittet går nok som annleggsmaskin.

Sett fra et jobbkjøringsperspektiv:
Med kr 4/km i kjøregodtgjørelse, 600km i uka, 48 uker i året får man en ekstra inntekt på kr 115.000 i året. Med driftskostnad på kr 1,56/mil (ref Thinkweb, kr 1/kwh) og halvparten av dette dekkes av gratis ladestasjoner har man et årlig overskudd på 112.000 etter skatt som helt sikkert er nok til å dekke utgiftene til batterier og bilhold.
Med en diesel-småbil er det tilsvarende overskuddet ca 70.000. Bedriftens utgifter til kjøregodtgjørelse inkl bom og parkering blir 149.000. Dvs at en ansatt kan gis en lønnsøkning på ca 30.000 ved bytte til elbil uten at bedriftens utgifter endres. Etter skatt får da den ansatte ca 18.000 ekstra i lønn + 42.000 ekstra til bilholdet. I praksis en ekstra inntekt etter skatt på 60000 årlig. Dvs at han kan kjøpe en ny Think hvert 5. år.
Da har jeg ikke tatt høyde for at fosilbilen sansynligvis også trenger fornying en gang i blandt.

Konklusjonen er at man skal parkere mye i by før en elbil lønner seg økonomisk, men kan man bruke den i jobb går regnestykket raskt i elbilens favør.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 21:55

Bruker den i jobb og privat. den forrige gikk med hundretusner i overskudd. Sparte nær 400 000 i bensin og avgifter på 8/9 år. tjente vel 300 000 i kilometer godtgjørelse.. Bilen kostet meg totalt 300000 inkludert alt jeg hadde av vedlikehold over 200 000Km . Den nye har jeg allerede på 10 måneder hyggelige tall ja ;-) Den betaler seg selv og er nedbetalt på 4-5 år maks.
MEN det viktigste av alt er at bilen er utrolig morsom å kjøre, på grensen til det hysteriske om man liker å "kjøre" bil. MÅ oppleves ;o) Og hvor mye man verdsetter den gode samvittigheten er opp til hver og en :-)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 10 april 22:48

Hva har man av alternativer i 2010?

Think: 18mil rekkevidde, 100km/t, 285.000kr
Buddy bly: 8mil, 70km/t, 115.000kr
Buddy ni-ion: 12mil, 80km/t, 150.000kr
reva: 8mil, 70km/t, 110.000kr
Tesla roadster: 35mil rekkevidde, 200km/t, 800.000kr
porche cayene 1motor: 10mil, 100km/t, 400.000kr, 2003modell <- etter å ha undersøkt hva som ligger bak reklamen som sier "fremstår som 2009 model", "opptil 250km/t" og "300km rekkevidde"
porche cayene 2motor: 20mil, 130km/t, 700.000kr, 2003modell

-----

reva nxr: 16mil, 105km/t, kommer til høsten
tesla S: 25-40mil (avhengig av batterivalg), 180km/t, 350.000kr for minste batteripakke, 7 seter, kommer kanskje i 2012
brukt citroën / pegout

Skjult ID med pseudonym Nettfeber lø. 10 april 22:58

Ta det du leser om hva som skal komme med en stor klype salt.. Det ligger mye forventninger om utvikling i prisnivå på vitale komponenter der som ikke nødvendigvis blir en realitet fort nok..
Du har vel glemt BYD og Renault sine lisensproduserte IMiev i farten. Fiat skal vel også levere. Men enn så lenge tror jeg faktisk TH!NK er blant få som faktisk er godkjent for produksjon og salg worldwide når vi snakker elbiler som er registrert som "bil".

Å kjøpe brukt gammel elbil er en risikosport som bør utøves av rutinerte eller i samarbeide med kompetente kompiser ogeller bekjente.

Skjult ID med pseudonym pgmp sø. 11 april 00:16

Når vil IMiev (med kloner) dukke opp og til hvilken pris?

Tesla har vist at de kan levere noe som skiller seg ut, så magefølelsen sier at de også vil klare å levere model S. Sansynligheten for det virker i hvertfall større enn sansynligheten for at noen som aldri har kommet lenger enn tegnebordet skal klare det.

Hva har tesla gjort med batterier siden de har dobbel kapasitet av think (59kwh), større bil og ikke veldig mye tyngre? En think med ekstra motor på bakakslingen og dobbel batteripakke hadde vært noe. Kunne sikkert fått 30 mil, 130km/t og 4wd til 400k

Skjult ID med pseudonym BruceW sø. 11 april 01:10

@pgmp
Jeg kjenner ikke til hvilke porscher du mener. De jeg snakker om er nye og informasjonen jeg skrev er korrekt.

Skjult ID med pseudonym pgmp sø. 11 april 02:13

@Bruce
Hvor har du funnet el-porsche? De eneste jeg kjenner til er ombygd av Ruf (som er kjent for å gjøre porscher en smule sprekere enn orginalene) og jeg reagerte på at den norske reklameteksten ikke stemte særlig godt med Ruf's egen. Derfor kontaktet jeg forhandler og fikk langt mer jordnære spesifikasjoner.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber sø. 11 april 08:50

Tesla har over 500kilo med litiumbatterier. Satt sammen tsenvis av "hyllevare" batterier som ellers brukes i all annen forbrukerelektronikk. TH!NK har et batteri på 220kilo og halvparten av kapasiteten. Tiden vil vise hvor vellykket det er å sette sammen en pakke med så mange "små" batterier og hvor lurt det er å ta ut så mye energi og effekt av dem. Lithium er en krevende teknologi som ikke tillgir noen tapper. Trives best på et snevert temperaturnivå, mister mye energi i kulde å da snakker vi 15-20% ned allerede på 10 plussgrader. Tåler ikke utlading under et visst nivå før de får permanente skader etc etc .
TH!NK kommer også med litium til varmere strøk, men velger å ta ut vesentlig lavere effekter og mindre energi for å sikre driftsikkehet og lang levetid.
Det er faktisk ingen utfordring å lage en enbil som går som en kanonkule, utfordringen er å lage en som folk flest kan bruke og som holder år etter år uten å belaste produsenten med reklamasjoner og eierne for store utgifter. '
Som sagt tiden vil vise om oppskriften til de ulike produsentene holder mål i lengden. Stemmer for å holde igjen litt her ;o)

Appropos Porsche, Citroen C3, Fiat 500, etc etc.. Det er kun snakk om små serier eller i værste fall en rullende prototype som presenteres som "ny elbil" på markedet. Dette er i de aller fleste tilfellene kun et artig eksperiment som jor\nalistene tenner på å skriver om..

Skjult ID med pseudonym Nettfeber sø. 11 april 08:55

Dette er forøvrig den minst sexy sjekketråden jeg noensinne har deltatt i, men den kan vel komme til nytte for noen. Dessuten har det vel vist seg at det ikke er noe drawback å stille med en på Date.. Det har vel blitt hevdet at størrelsen på bilen er omvendt proposjonal med størrelsen på et visst annet utstyr så det vekker vel en viss interesse ;-) hihi

Skjult ID med pseudonym pgmp sø. 11 april 14:21

Batteriteknologi er helt sikkert viktig for mange lesere av dette forumet. Mange trenger mer stabil ytelse i kaninen enn Duracell kan levere. Når du stiller med imponerende kunnskap og 28kwh på date vil selvsagt enhver frøken med naturlige behov forstå at hun har møtt en mann som kan sine saker. Skjønner ikke hvordan du kan få denne tråden til å bli usexy.

Skjult ID med pseudonym blondie;-) sø. 11 april 18:38

Ikke usexy i det hele tatt;) takk for informasjon.. vi jenter digger menn med kunnskap..uansett felt:)))

Skjult ID med pseudonym Nettfeber sø. 11 april 18:51

Hehe joda du har et poeng, men jeg pleier ikke tute øre til en uskyldig date med sånt om ikke kunnskapshungeren kommer frem i dagen. I tilfele noen skulle lure ;- )

Skjult ID med pseudonym blondie;-) sø. 11 april 20:26

hehe vi blondier har jo ett ganske stort lager som skal fylles opp vettu;)

Skjult ID med pseudonym pgmp sø. 11 april 22:50

Du er bra ambasadør for Think, Netfeber. Så vidt jeg har fått med meg begynte de å levere med zebra-batteri i 2008. Hvor i all verden får man kjøpt en slik modell brukt?

Skjult ID med pseudonym yeehaw sø. 11 april 22:57

Think er uinteressant. Bilen har vært arbeidet med siden begynnelsen av 90-tallet og har aldri vært annet enn "lovende".

Det er de etablerte bilprodusentene som kommer til å produsere elbiler som får praktisk nytteverdi. De er godt igang, selv om det ikke er lenge siden de kastet seg over den nye teknologien. Noen år fram i tid er de i mål.

Og Think havner der Troll-bilen havnet - på museet for fabulous could-have-beens.

PS: En kollega er en svoren tilhenger av elbil, tror det er en ombygd Peugeot Partner hun har. Den maktet ikke mange kilometer i 20 minus. Som kjent har vi noe lave temperaturer i Norge om vinteren.

Skjult ID med pseudonym pgmp sø. 11 april 23:20

Det er relativt kjent at noe som er bygget for å være noe er mer vellykket enn de som er bygget for å være noe annet og deretter ombygd for å bli noe. Think må sies å være langt foran peugeot i rekkevidde.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber sø. 11 april 23:23

Yeehaw Skjønner et du har lang erfaring med TH!NK (NOT :-) Mener du at jeg har kjørt en kvart million kilometer på ni år med en upraktisk bil? hehe nesten litt komisk egentlig hva noen mener de vet ;o)

Faktum er at det batteriet som sitter i en TH!NK pr i dag er fullstendig ufølsomt for kulde å yter nøyaktik like mye enten det er 30 pluss eller minus.. Øvrige produsenter satser på litium. Det vil også TH!NK gjøre i mer tempererte strøk, men hvordan tror du at en bil med litium trives med lave temperaturer?

Å du Blondie, misstenker at du ikke er blond og at du kanskje til å med har sittet på med en "ny" THINK? :-)

Skjult ID med pseudonym yeehaw ma. 12 april 10:31

Citroen 2CV var også en ubehjelpelig konstruksjon. Tross det hadde den en stor og trofast following. Det gjør sikkert godt for enkelte å kjøre elektrisk, men uansett hvordan du snur og vender på det - bensindrevne biler er langt mer anvendelige. Du får en stor og trygg bruktbil for mindre penger enn det en Think koster. Klimaeffekten av den norske bilparken - elektrisk eller ikke - er uansett ignorerbar.

Når jeg leser innleggene lurer jeg på om noen har levebrødet sitt i å promotere bilen (den er vel egentlig en motorsykkel etter norske forskrifter?).

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 12 april 15:32

Av å til lurer jeg på hvorfor noen mener det er så himla praktisk med fossilbiler når det medfører å stå i endeløse køer, betale skjorta for å parkere, fylle drivstoff etc etc.
Hvor praktisk eller upraktisk en bil er har da vel lite med type motor å gjøre eller hva? Ikke alle dagbendler Oslo Bergen eller kjører med hele familien til Spania på ferie. Kan glatt kjøre 1000Km i uka med min elbil uten å vente et sekund på at den skal lades. Det gjør den av seg selv når den likevel står parkert.
Trøst deg med at TH!NK ikke er en mopedbil eller firehjuls motorsykkel og at de som er det sannsynligvis er sikrest i sin klasse.
Når så du en kollisjonstest på en tohjuling, ATV eller Snøskuter sist ? Hvorfor er alle så opptatt av sikkerhet i en "elektrisk" firehjuls moped når ingen er opptatt av sikkerheten i de øvrige nevnte?

Promoterer og promoterer fru blom. Når noen kommer med påstander som er så totalt "OFF" er det nærmest å anse som voksenopplæring å korrigere..

I sin tid la noen få ned mye resurser på å få resten av verden til å innse at jorda var rund og ikke universets midtpunkt.
For de av oss som har erfaring å vet hva vi snakker om er ikke sammenligningen så dum som du kanskje tror, men det finner du vel ut selv om noen år ;-) Tryggere å vite noe nå om dagen da det kunne gå på helsa løs i middelaldern ;o)))

Skjult ID med pseudonym yeehaw ma. 12 april 17:23

Hører Think skal etablere produksjon i USA. Er det golfcart den skal brukes som?

Skjult ID med pseudonym blondie;-) ma. 12 april 19:36

@nettfeber.. du er en innovatør på ett marked som er i ekspansjon.. etternølere er alltid skeptisk og ofte uviten;) Uansett er jeg faktisk blond,men bare fysisk hehe. Vurderer sterk prøvekjøre en, men da blir det vel umulig la vær...får telle pengene en gang til..

Skjult ID med pseudonym yeehaw ma. 12 april 19:58

Think er velegnet for å komme seg rundt på Grünerløkken.

Skjult ID med pseudonym Thalamus ma. 12 april 20:29

Siri Kalvig og Ingeborg Gjærum er mine heltinner. Det er noe besnærende med kvinner som er opptatt av miljøvennlig teknologi. Det oser attraktivitet av sånt.

By the way. Apropos batteriteknologien. En ting jeg har lurt på. Mye av problemet er jo at det kan ta lang tid å lade i forhold til å fylle tanken med bensin. Derfor har det vært snakk om å istedet for å lade sitt eget batteri heller bytte batteriet når man kommer til ladestasjonen. Jeg lurer på hvor aktuelt dette er i dag.

Et slikt batteri i mer eller mindre kubisk form er gjerne alt for stort og tungt til at selve byttet kan gjøres på hensiktsmessig måte. Derfor har jeg lurt på om man istedet har batteriet i mer håndterbar form. For eksempel i form av titusenvis av småbatterier som kan "suges" ut av tanken. Eller på en slangeform der man ruller ut det gamle og raskt ruller inn det nye, fullt oppladede.

På den annen side kan gjerne moderne batterier lades i lyntempo, så da er det gjerne ikke noen problemstilling lenger :)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ma. 12 april 23:17

yeehaw Nettopp kjørt 12-13 mil på landvei. Ingen som kjørte forbi, helt normal hastighet på 80-100 nordover på RV4 .30-35% igjen på batteriet eller nok til å kjøre fra Nittedal til Drammen/Mjøndalen via Grunerløkka om du vil ;-)
Hvor lang tid bruker du på å kjøre 180-200Km på Grunerløkka da ? Bedre å gå da vel? Men jeg tar deg ikke på alvor hehe du kan ikke vere så kort som du utgir deg for å være. Tipper du bare er ute etter å provosere ;-)

TH!NK har som nevnt lenger opp biler med batterier som kan lades på 15 minutter fra ekstern batterilader.

Om bilen har en rekkevidde på 15-25 mil å kan lades på 2-4 timer med egen lader vil behovet for batteriskiftestasjoner bli så lite at det ikke er regningssvarende å etablere et slikt nettverk. I så fall vil det begrense seg til sentrale strøk med ekstrembrukere. dvs budbiler eller taxi som svært mye lokalt.

Du fyller ikke en elbil som du fyller en bensinbil. Du plugger i kablen når du parkerer å da fyller den seg helt av seg selv. Du vil med andre ord alltid starte dagen med maks rekkevidde, de flesete vil gjøre det etter jobb også..

Tesla kan lades på 3-4 timer, kjøres opptil 4-500Km på en lading. 0-100 på 3,9 sekunder toppfart 170/80 ca.
Vet om en som dagpendler Valdres Oslo med en. Hvor mange kjører mer pr dag om vi holder Yeehaw utenfor ? ;o)
Vil du ikke så kan du ikke sånn er det

Skjult ID med pseudonym yeehaw ti. 13 april 00:14

Think og Tesla er ikke det samme. Tesla er en elektrisk bil. Think er en ... whatever.

Think burde lansert en rosemalt versjon. Den kunne kjøres av medlemmene av Regjering, Storting og sentralstyret i LO. Det skulle blitt riktig så symboltungt. Passer veldig godt med nordmenns nasjonalromantiske selvbilde.

Takk.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ti. 13 april 15:35

Men det er en elbil det også ikke sant ? Dog langt mer upraktisk enn TH!NK selv om noen nok lar seg fasinere av et stilig utseende og spreke ytelser.

Smake er som bakenheter det vel ;-)

Skjult ID med pseudonym buddha ti. 13 april 16:02

@Nettfeber

Jeg ser kineserne er i ferd med å lansere en fullversjon familiebil, og den vil muligens være klart for det norske markedet neste år.
Det er et datterselskap av den norske Subaru importøren som har agenturet i Norge.
Hva er din dom i dette tilfellet?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=598081

PS: Jeg hadde godt kunne tenkt meg en Tesla Roadster, bare så synd den er såpass dyr ........

Skjult ID med pseudonym pgmp ti. 13 april 16:44

Buddha
BYD som du viser til har for kort rekkevidde til å være aktuell for meg. Av eksisterende biler, og kommende i 2010 er think den som stiller sterkest i min vurdering. Dette fordi den har plass til noe bagasje, lengst rekkevidde, ok toppfart, og batterier som takler vinter.

Tesla Model S virker mest lovende av de planlagte el-bilene, sett med familieøyne. Tesla roadster er grisdyr og har elendig bagasjeplass. Desuten er, som Nettfeber har kommentert, batteriene dårlig egnet i kulde og kapasiteten svekkes med årene.

En forvokst en forvokst Think med dobbel batterimengde og en ekstra motor på bakakslingen hadde vært perfekt. (to seterader + bagasjeplass ala Polo, rekkevidde på 25mil i 130km/t)

Skjult ID med pseudonym buddha ti. 13 april 17:02

@ pgmp

Skjønner :-)

Enig med deg angående Tesla S, Og en utvidet versjon av Thinken hadde nok vært en god ide.
Det er hvertfall mye spennende som skjer på bilfronten fremover, og dessuten liker jeg en elektromotors fortrinn med tanke på dreiemoment og virkningsgrad.

Ellers så vil jeg ta av meg hatten for alt Think har oppnådd innen El-bil markedet, og ser frem til flere nyvinninger fra den kanten :-)

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ti. 13 april 17:33

Av kostnadsmessige hensyn blir rekkevidden begrenset i en periode. Dog er batteriprisene om ikke i fritt fall så i det minste på vei ned samtidig som kvaliteten er på vei opp så det er lys i tunellen for de som må langt. Dog er litium svært egnet for hurtiglading og kan lades på 15-20 minutter til 80% om du finenr en stasjonær hurtiglader der du trenger den. Enn så lenge er det ørken i så måte. Tipper det satses på "hurtigere" lader i bilene som kan lade mellom 10 og kanskje maks 20-25kW. Da vil en Tesla være klar for nye 25-30 mil på et par tre timer. En Think 0-80% på to timer med zebra / litium batteri

Ta en titt på TH!NK sine hjemmesider å se . De skal komme med nye modeller årene som kommer for å dekke behovet for større plass og flere seter.

Approps litium og kulde. Det er mulig å lage "klimasoner" for disse slik at man kan varme batteriene under lading slik at ytelsen kan være på topp uavhengig av kulda utenfor. Det er teknisk litt utfordrende da man også selvsagt må sikre god kjøling v/ høy belastning på lav kapasitet en varm sommer dag. KOmbinasjonen god isolasjon om vintern og luftig kasse om sommeren kan være en utfordring :-)

Skjult ID med pseudonym pgmp ti. 13 april 17:55

På gamle forgassere har man et spjeld for å bytte mellom sommer og vinter. Det hadde ikke vært krise å ha isolasjonsluker på batteriet som fjernes om sommeren.

Think har jo faktisk forhåndssolgt noen 4-setere. Noe mer info om disse annet enn antall seter og dører er derimot ikke lett tilgjengelig.

Skjult ID med pseudonym Nettfeber ti. 13 april 20:17

Kommer i løpet av dette året tror jeg..
Utfordringern er å gi samtlige celler tilnærmet lik arbeidstemperatur for å sikre lang levetid. Litium avgir praktisk talt ingen varme grunnet svært lav indre motstand, dog øker denne når batteriet nærmer seg utladet status og varmeutviklingen kan bli stor.. Den øker også ved kulde, derav lavere ytelse i kulde. Om ikke batterikassa isoleres godt nok vil det kreve mye energi for å holde det varmt om vinteren. Fort vesentlig mer enn å holde varmen på Zebra.

Ikke glem at Tesla S har oppgitt sine priser ferdig subsidiert i USA. dvs at den er en god del dyrere i Norge der det ikke er subsidier direkte. Prisen skal du ta med en klype salt da det sannsynligvis er visse forutsettninger som at batteriprisene forventes å synke etc etc til lanseringsdato.
I tillegg er prisen som oppgis en versjon med det minste batteriet, samtidig som ytelsene det refereres til er den utgaven som har det største batteriet. ( ifølge kilder som har sjekket opp)

Uansett, fremtiden er elektrisk..
Visste dere at forbruket av strøm til elbiler om alle i Norge kjørte elbil ville være ca 6TWh eller 6 milliarder kWh.
Eller at oljeraffineriene som lager bensin og diesel i Norge bruker 8,7 TWh Strøm (I følge SSB sine statistikker :-)
NÅR så dere sist en hodeløs sammenligning av energiforbruket i elbiler vs fossilbiler ta med det i regnestykket?

Er det noen som stusser over at elbiler ladet på fastlandsnorge bruker kullkraft når oljeplatformer med kabler til samme fastland skal bruke ren vannkraft? Lov å tenke sjæl heter det visst for det som kommer på trykk har sjeldent noe med virkeligheten å gjøre ;-)