Alle innlegg Sukkerforum

Sykkelkjede

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym qwerty to. 23 sep. 2010 19:11

Siden det er så mange spreke folk her kan det hende noen kan svare meg.

I hvert fall - i dag røk kjedet på sykkelen min. Jeg stakk innom XXL og hørte om det var noe jeg burde kunne fikse selv. Det var det, så jeg fikk (eller kjøpte) en kjedekutter. Jeg tok av delene på begge sidene av bruddet, men jeg klarte ikke å montere dem sammen igjen. Så spørsmålet mitt til sprekingene er - går det greit å heller kjøpe meg en kjedelås og hvordan finner jeg ut hvilken størrelse på kjedelås jeg trenger? Jeg har nemlig montert en kjedelås før, og det klarte jeg faktisk.

Skjult ID med pseudonym popkorn10 to. 23 sep. 2010 20:07

D har sikkert en åffråodsykkel. Du trenger en splintpresse for å presse ut splinten som binder to ledd, sette på nytt ledd, -og så presse inn låsesplinten igjen. Shimano-kjeder er i alle fall sånn. :-)

Skjult ID med pseudonym kit to. 23 sep. 2010 20:25

Hvis ikke så har du ett sykkelverksted i Eiriks eller Sigurdsgate. Rett bak hovedpolitistasjonen.

(mann 56 år fra Oslo) to. 23 sep. 2010 20:32 Privat melding

Har litt peil. Kjedekutter er det samme som splintpresse,skru splinten igjennom det første hinderet og ikke igjennom det andre. Har du fått splinten fri er det nesten umulig og reversere den.
Sett kjedekutter i possisjon og skru til splinten nesten er ute på motsatt side, sett sammen leddene og skru splinten tilbake. Enkelt, Lykke til

(mann 37 år fra Oslo) to. 23 sep. 2010 23:07 Privat melding

Kjøp en kjedelås på sportsbutikken, koster under en 50 lapp og rask å montere. Vil tippe du har 9 delt kassett og må ha en kjedelås som passer. Bare å telle på kassetten..

Siden kjede røyk så ville jeg vel uansett spandert et nytt kjede på sykkelen. Tannhjulene varer dobbelt så lenge hvis du bytter kjede innimellom

Skjult ID med pseudonym qwerty to. 23 sep. 2010 23:20

Peeer:
Kassett? Hva betyr det i denne sammenhengen?

Skjult ID med pseudonym Peeer_ to. 23 sep. 2010 23:29

tannhjulene bak, da har du enten 8,9 eller 10 skiver

Skjult ID med pseudonym qwerty to. 23 sep. 2010 23:34

Altså antall skiver? Så når jeg har 24 gir så blir det altså åtte?

*Føler meg helt analfabet her nå, jeg...*

Skjult ID med pseudonym Peeer_ to. 23 sep. 2010 23:38

hehe det stemmer :)

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 24 sep. 2010 00:52

Bytt hele kjedet. Det er sikkert slitt uansett. Koster så vidt over 100lappen. Kjeder bør, som Peeer nevner byttes før de er slitt så du slipper å bytte kassett (tannhjul) så ofte.

En kjekk regel er å bytte kjede like ofte som du bytter bremseklosser (felgbrems). Lettere å se på bremseklossene enn på kjedet at det er slitt.

Kvalitetskjeder varer dobbelt så lenge, koster fem ganger så mye. (synsing)

Skjult ID med pseudonym miyata fr. 24 sep. 2010 08:52

Hei ble vel litt mye. Sjekk denne, for uhell kan alle ha selv om ikke kjede er slitt. Noen tips bare http://terrengsykkel.no/index.php?n=14

Skjult ID med pseudonym popkorn10 fr. 24 sep. 2010 08:54

Bytt hele sykkær'n!
Det er maaange gode høsttilbud på denne tiden av året! :-)

Skjult ID med pseudonym miyata fr. 24 sep. 2010 09:00

popkorn10 :-)

Løp og kjøp, eller bruk bysykkel - fri for vedlikeholdsutgifter

Skjult ID med pseudonym Smartypant fr. 24 sep. 2010 14:21

Angående billig/dyrt kjede - Jeg vil tippe at dersom man ikke kan skjøte et kjede, har man ikke mer interessere av sykkel enn at man greier seg med billigste sort :)

Skjult ID med pseudonym kit fr. 24 sep. 2010 14:29

Er ikke helt sikker jeg, Smartypant. For å overføre det til biler. Jeg er ikke sikker på at det er de som kjører de dyreste bilene som er flinkest til å skru bil. Kan liksom ikke se for meg Oslo Vest advokaten med hodet nede i motoren på A8-eren. Derimot er jeg for meg odelsgutten med hode nede i motoren på Volvo 240ien.. :)

Skjult ID med pseudonym ruggen fr. 24 sep. 2010 14:37

apropos sykling, skifting av kjede og denslags. du kan sikkert spørre dominic gill om råd når det kommer til hva som varer lenge, hva som funker greit nok etc.
http://www.takeaseat.org/about/
anbefaler forresten å se filmen (ikke helaftens, tror vi snakker 45min).

Skjult ID med pseudonym qwerty fr. 24 sep. 2010 17:37

Da var kjedet, etter mye om og med, byttet, og jeg klarte det endog uten kjedelås (eller, rettere sagt, jeg klarte å ødelegge kjedelåsen og måtte derfor benytte min nyanskaffede kjedekutter til å feste "direkte"). Men, lur som jeg var, tenkte jeg at det ville bli lettere dersom jeg løsnet girwiren. Dermed er giret bak litt for stramt (?) nå - det er i hvert fall slik at kjedet skraper inni hjulet (plastskiva mellom kjedet og eikene) når jeg har det på innerste tannhjul, og det er sikkert ikke spesielt lurt...

(mann 28 år fra Oslo) fr. 24 sep. 2010 17:57 Privat melding

Haha - den girvaieren kommer du nok til å irritere deg over.

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 24 sep. 2010 23:30

Du kommer til å irritere deg enda mer over girwireren den dagen hele skifteren griper fatt i en eike, blir med 270 grader rundt hjulet og på drar seg status som død.

(det er to skruer på skifteren du skal bruke til å justere slik at skifteren ikke kan gå for langt inn eller for langt ut, uavhengig av wire)

Skjult ID med pseudonym qwerty fr. 24 sep. 2010 23:42

Nå er det ikke skifteren, men kjedet - i hvert fall foreløpig. Men det blir nok uansett en totaloverhaling snart, men bremseklosser og alt, så da skal jeg også sjekke de skruene du nevner.

Men død? Og jeg som trodde at en hjelm beskyttet mot alt - det sa de i hvert fall da de forsøkte å få oss til å bruke hjelm på skolen.

(mann 37 år fra Oslo) lø. 25 sep. 2010 00:13 Privat melding

Bak på giret finner du en skrue eller 2. For å stramme vaieren, skrur du mot sola. Skru kun ett eller to knepp om gangen.

:)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 25 sep. 2010 01:04

Fest en hjelm mellom giret og hjulet så er du nok trygg.

Skjult ID med pseudonym jaja lø. 25 sep. 2010 01:20

trailersjåfør...

Skjult ID med pseudonym Smartypant lø. 25 sep. 2010 02:41

Kit, det er litt forskjell på en bil og en sykkel. Dersom man mener at man er interessert nok i sykkel til å merke forskjell på et kjede til 100,- og 400,-, men ikke kan skjøte det selv, tør jeg påstå at man tar feil og innbiler seg ting. Man merker forskjell uansett på en dårlig justert forgasser.

Og om du klarer å få girskifteren inn i eikene, har du et større problem enn dårlig justerte gir. Da har du enten et bøyd girøre, skifteren fått seg en smell slik at armen er bøyd eller hele skifteren løsner fra øret. Det er ikke teknisk mulig at en noenlunde frisk skifter er i kontakt med eikene.

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 25 sep. 2010 02:58

@smarty
En smell får man alltids. Men jo, de kan gripe i eiken med overkanten selv om de ikke er bøyd i utgangspunktet.

Skjult ID med pseudonym Hawiha ma. 27 sep. 2010 01:16

Det enkleste er ofte det enkleste.... Hiv sykkelen i bilen, og kjør den til nærmeste sykkeldoktor! :D

Skjult ID med pseudonym qwerty on. 29 sep. 2010 21:11

I tried my best and I failed miserably. The lesson is - never try!

Så det gjorde Oslo Sykkelverksted for meg.