Alle innlegg Sukkerforum

Statlig prosentregning

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 24 sep. 23:06

Leste akkurat om Follobanen. Som introduksjon til sakspapirene står det at dagens eksisterende jernbane på strekningen er utnyttet mer enn 100%. Hvordan regnet de ut det? Om togene skulle være i rute (eller alle like forsinket) er det normalt 30 minutter sammenhengende togfritt hver time i sørgående spor. Fem tog er presset inn på de øvrige 30 minuttene av hver time. Hvordan klarte de å regne seg frem til at dette var en overbelastning som skulle kvalifisere for å bygge en ny tunell til 13mrd(+overskridelser) hvor det kun blir aktuelt å kjøre ett tog i timen pr spor?

Hva ville skjedd om ruteplanleggerene fant ut at sporvekslerskjermstirrermannen bare skulle få 15 minutter røykepause i timen?

(Til sammenligning går det 15-18 tog i timen på vestgående linje fra Oslo S.)

Skjult ID med pseudonym qwerty fr. 24 sep. 23:14

Tipper det har noe med sikkerhetssystemet å gjøre, samt ymse holdeplasser nedover mellom Oslo S og Ski.

Men det kommer da til å gå mer enn ett tog i timen hver vei på den nye banen - lokaltoget til Moss, lokaltoget til Mysen/Rakkestad, Intercitytoget til Halden og toget til Göteborg?

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 24 sep. 23:45

Gøteborgtoget = ca hvert 3. haldentog
Moss og Mysen togene har holdeplasser på strekningen som ikke blir tilgjengelig fra tunellen. Da blir det enten til at de fortsetter på den gamle banen, eller slutter å betjene de mellomliggende stasjonene. Målet er å transportere flere mennesker med tog. Det gjør man neppe ved å slutte å stoppe på de enkeltstasjonene som brukes av flest passasjerer.
(Holmlia (mysentoget), kolboten (mossetoget) og ski er de enkeltstasjonene som bidrar med flest passasjerer på disse rutene.)

Hele prosjektet bærer preg av at et innleid konsulentselskap ser at de selv kan tjene mer på å grave tunell enn å rådgi en mer effektiv rutetabell.

Skjult ID med pseudonym qwerty fr. 24 sep. 23:48

Jeg tipper at folket på Kolbotn og Holmlia må klare seg med Ski-toget fremover, gitt, akkurat som folket på Strømmen og Lørenskog må klare seg med Lillestrøm-toget.

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 25 sep. 01:15

I så fall vil den nye linja ha tre tog i timen, den gamle får to tog i timen. Flere avganger får de neppe råd til etter en slik investering - hvis de overhode har råd til å kjøre tog etter dette....