Alle innlegg Sukkerforum

Kostprogram?

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 09:27

Jeg er mann på 28 år som trener 3-4 dager i uken og er relativt godt trent, men trenger å gå ned noen prosent fett og trenger hjelp til å sette opp et kostprogram som man kan leve med uten at det blir for avansert eller dyrt. Noen som har litt erfaring og kan komme med noen forslag??

Litt om meg selv

Mann, 28år, 170 høy, ca. 13-14% fett per i dag, 68-70kg i vekt, trener 3 splitt styrke samt litt forbrennings trenings.

Takker for alle forslag:)

(mann 63 år fra Østfold) to. 13 jan. 09:43 Privat melding

Den forstår jeg ikke. Hvorfor i alle dager skal du miste fett? .Vekt på 70kg, 28 år,Der skal da vel herren fryde meg være noe mann igjen. Og det er nå sånt at noen mennesker er genetisk bestemt til å ha litt mere fett en andre. Så jeg tror ikke du skal gå imot din egen genetiske arv.

En annen ting, men den er personlig for meg. Magre fugleskremsler er ikke sexy eller fine i det hele tatt.( Ikke skyt meg nå,er ennå ikke gammel nok til å dø:)

(kvinne 26 år fra Vestfold) to. 13 jan. 09:55 Privat melding

Det er jo ikke så mye over normal fettprosent for menn, men hvis du bare vill gå ned litt så kunne du vell bare tatt en detox kur på en 14 dager der du dropper kjøtt, brød osv og heller leve på frukt, grønt, linser, brun ris og det der. Hvis det er noe for deg ?

Hvis du trenger en varig kostplan kommer det jo ann på hvor mye du trener osv, men utifra det du sier så trenger du jo litt så da burde du jo ha proteiner. ikke så mye umettet fett og ikke så masse karbohydrater. Kroppen velger å forbrenne karbohydratene før fettet, så med mindre karbohydratet forbrenner du fettet fortere.
Chili i maten øker også forbrenningen.

Det viktigste er jo å spise et sunt og variert kosthold.

Håper det her var til litt hjelp.

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 09:57

@ Røktern
Hehe.. skjønner på en måte hva du mener, men dette er i forbindelse med trening.. Jeg ønsker å bygge på meg mer men samtidig gå ned i fettprosent for å bli mer markert.. Jeg er langt ifra tynn og mager så det er ikke noe problem og det kommer jeg aldri til å bli heller.. Er nok ganske greid bygd fra før av, men litt ekstra fett nederst på mage partiet og siden det ikke går an å punkforbrenne så må man forbrenne på hele kroppen, men mye ligger så klart i hva man spiser:)

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 10:03

@LillianS
Takk for tipsene, men de tingene du nevner vet jeg en del om fra før av.. Trenger som sagt et kostprogram og ikke noen ukers diett opplegg. Har prøvd lavkarbo tidligere, men det blir litt feil for meg da jeg ikke er overvektig etc.. Jeg ønsker et program som jeg kan leve med lenge:)

Men jeg tenkte mer på forslag til et kostprogram oppsett som innebærer: frokost, lunch, middag og mellom måltider.. Fra før av så tar jeg protein og karboshake i forbindelse med trening:)

Skjult ID med pseudonym Kanskje to. 13 jan. 10:15

www.iform.no
www.trim.no

Spør i de rette forumene mann!!

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 10:26

@Kanskje
Er klar over at de sidene finnes og har så klart søkt der, men det må da være lov å spørre om trenings tips på sukker.no å vel?? Regner med at mange av brukerne her trener regelmessig og har en del erfaring som de kanskje vil dele? Og "rette forumene"?? Jeg vil vel si at mange av innleggene her ikke alltid dreier seg om sukker og nettdating heller:)

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 10:32 Privat melding

Det første du gjør er å forberede deg mentalt på at du skal dytte smerteterskelen for hva din muskulatur tåler opp noen hakk og legger treningen om til en type trening som krever at muskelvevet blir kvernet og bygget opp på en måte du ikke har opplevd før.
Uansett hvor godt trent du er må du igjennom helvete om du skal bytte 3kg og 2kg vann med 3kg muskler.
Se for deg at du har 3kg kjøttdeig som du pakker utover overkroppen og litt på lårene, det er en stor økning av dimensjonene.

Karboshaken må også bort, den er fylt til randen med maltodextrose-produkter som bare er høyaktive sukkerarter som ikke hjelper kroppen annet enn om du skulle ha diabetes og fikk et anfall.

Deretter må du stimulere testiklene dine og hypofysen til å produsere merkbart mer testosteron som igjen gir lavere kroppsfett og sterkere, tykkere og mer moden muskulatur.
Dette gjør du med daglige og gjentatt høye doser olivenolje, magnesium og zink(fører ofte til ubehagelig aktiv libido) og her er du inne på essensen, alt som heter moderasjon fyker ut av vinduet, det hører ikke hjemme om du vil bygge større og sterkere muskler samt holde kroppsfettet nede.
Svette, og urin bruker mineraler og er det noe du hele tiden trenger er det mineraler, mineraler og mer mineraler - derfor er det viktig å få i seg mye mineraltilskudd - gjerne 4xanbefalt dose.

Når det gjelder inntak av proteiner må dette være høyt, gjerne 2 eller 3 gram pr kg kroppsvekt og det må hele tiden være tilgang for muskulaturen din til å hente langvarige aminosyrer i blodet ditt.
Kylling, fisk og svin, biff, peanøtter.

Når det gjelder selve trening er det ingenting som brenner mer fett og bygger mer muskler enn markløft, markløft, markløft og mer markløft. Det setter igang voldsomme reaksjoner i kroppen din og gitt at du har de tilgjenglige næringstoffene i blodet når du hviler vil du få en totalt forandret kroppsform.

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 10:42

@Duchampion
Takk! Var mye nyttige tips her.. Har alltid vært litt i tvil med karboshaken etter trening, men da tar jeg og dropper den og holder meg kun til proteinshaken:)

Men har du noen forslag til hva jeg kan spise til frokost og lunch?? Er så dårlig mat inntaket..

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 10:51 Privat melding

Du må ersatte det kroppen har brukt om natten og det du mister når du går på do om morningen, så en god mineralblanding samt proteiner med lang levetid i blodet.

Min favoritt er 4-6egg i omelett med skinebiter(50-100gram) og cherrytomater og litt sterkt krydder, da har kroppen proteinbehovet dekket minst 4-5timer fremover og du brenner fett da kroppen henter energi fra fettvevet og ikke karbohydratene du normalt ville spist til frokost.

Lunsj - Her øker du kcal inntaket litt - Havregryn og en shake eller kjøtt og grovpasta/grov ris.

Kjenn gjerne på muskulaturen etter at du har spist slike måltider og kjenn hvordan musklene føles ut hydrerte og fulle av næring, en god følelse :)

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 10:51 Privat melding

ops..skinkebiter.

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 10:53

Leser om at mange spiser havregryn med proteiner i en shake til frokost.. Er det bra?? Jeg er vel ikke den som har god tid på morningen.. Liker heller å sove litt lengre, så jeg pleier ikke å ta meg tid til å steke egg etc.. men er jo verdt å prøve da:)

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 11:01 Privat melding

En omelett tar 10minutter og smaker jo kjempegodt.

Men du skal jo miste litt fett i dette løpet og, så da er det jo liten vits med karbohydrater til frokost.

Hva du pleier å gjøre spiller ingen rolle om du vil forandre på kroppens utseende til noe du selv trives bedre med.

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 11:05

Det er jo sant! Jeg skal prøve meg på omeletten jeg:) Er jo godt også som du sier og en bra frokost:)

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 11:15 Privat melding

Men hiss deg selv opp litt, motiver deg, bli sint..99% av de som prøver det jeg skrev til deg feiler, til og med de som jobber med lignende...aner ikke hvor mange spinningsinstruktører jeg har sett som babler om brød og karbohydrater som valser rundt med kjempedigre mager og tynne armer og bein og senebetennelser i hoftene hehe.

Men når det er sagt så er det jo selvfølgelig opp til enhver hvordan en ser ut, jeg synes mennesker ser bra ut i alle former og vil heller ha kamerater jeg kan ta en øl med hver helg en kamerater som bare skal trene.

Skjult ID med pseudonym Flex28 to. 13 jan. 11:25

Hehe.. skjønner akkurat hva du mener når du beskriver spinningsinstruktører eller andre treningsinstruktører for min del.. Er ikke alltid jeg stoler på dem da de ikke alltid ser ut som at de passer til jobben..

Og man skal ikke bli helt fanatiker heller.. Er greit å ha et liv ved siden av å, så lenge man ikke driver med det på et profesjonelt nivå!

Jeg selv trener for min egen del og at jeg liker å holde meg i form, men har alltid slitet med litt underhudsfett og da mest på nedre mageparti..

Men jeg tenkte også å bytte ut treningsprogrammet mitt. Kanskje du er keen på å hjelpe meg der?? kunne eventuelt sendt deg privat det jeg har i dag og hva som er målet mitt??:) Det ser jo ut som at du har en del peilig på trening etc..

(mann 32 år fra Oslo) to. 13 jan. 11:53 Privat melding

Jeg vet litt om trening men har ikke de dype kunnskapene, men vet at en ikke behøver å bruke 6000kr på PT for 2månder slik som mange gjør.

Dette er jo din tråd så det er jo bare å poste det du lurer på her, slik er jo reglene på sukkerforumet..trådstarter regjerer over innhold i egen tråd :)

Skjult ID med pseudonym Haa to. 13 jan. 11:54

Havregrøt til frokost, kylling(laks,svin) og grønnsaker til middag, havregrøt til kvelds.

(mann 43 år fra Akershus) to. 13 jan. 16:29 Privat melding

@Flex: De fleste opplever at ting blir vanskelig når man kommer ned mot 10%, så jeg ville anbefalt RFL først, og så UD2. Begge er lagt opp av Lyle McDonald, og du finner masse info på forumet hans - som nok er et myyye bedre sted å spørre om kosthold enn her ;)

Ellers ville jeg nok heller konsentrert meg om å legge på muskler uten å legge på så mye ekstra fett. Om det er en opsjon, så ville jeg sjekket siden til Martin Berkham (leangains.com) og vurdert IF.