Alle innlegg Sukkerforum

Ned i vekt

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym søtisen fr. 21 jan. 01:52

Er det noen herinne som har erfaring med någon bra, holdbar metode før at gå ned noen kg (5-10 kg) i vekt og så holde den nye vekten?

I så fall- villken metode har du prøvd som har gjett dig et gott resultat over lang tid?. Intressert av en långsiktig metod- ikke jojobantning :).

(mann 42 år fra Oslo) fr. 21 jan. 02:18 Privat melding

enkelt....livstils-endring.

Å slutte spise virker kun for en stund og har en negativ side i at du får en mer energi-effektiv kropp (dvs, bruker minimalt av kalorier).

Trening fungerer utrolig bra, men det er ikke alle som kommer å trene regelbundet år etter år...men, trener du så får du garantert en perfekt kropp etter en stund, men som sagt...du må fortsette å trene livet ut for å beholde den.

Det som fungerer for dom aller fleste er å bytte ut det dere har i kjøleskapet...spiser du mindre sukker, gir opp hvitt brød og spiser mindre pasta, ris og poteter og spiser mer grønsaker så får du mye ut at det alene...ikke like mye som av trening, men du øker ikke i vekt i hvert fall og du kommer nok å gå ned i vekt...litt.

Det beste med å endre kosthold er at da du blir van med den nye maten, så liker du det like mye som du liker det du spiser idag...det er ikke noe du bestemmer for bevist, men kroppen gjør det åt deg.

klarer du å trene OG spise sunt...og om du klarer å gjøre det år etter år, så kommer du garantert å ha god form.

Det viktigeste er uansett at du ikke tvinger deg selv...finn sunne retter som du liker og finn en form av trening som du liker, ikke gå rett på det som du tror er mest effektivt eller brenner mest fett om det ikke er noe som du liker å spise eller å gjøre...du må kunne nyte av livet også mens du er på vei ned i vekt.

Jeg elsker å lage/spise salater idag, men for ti år siden så var det pizza, kebab og hamburgere..idag så skulle jeg ikke bytte ut en salat med til eksempel hodekål, gulerøtter, sitron, solrosolje og litt havs-salt mot noe av disse...og det er en salat jeg lager på 1 minutt...snakk om fast food :D

Trening er også noe jeg bare må ha...elsker det, men...det er opp til deg, først og fremst må du like det du gjør...tenk at du kommer å gjøre det lenge og ofte, så finn ut hva du liker..prøv deg frem.

Skjult ID med pseudonym ThePhantom fr. 21 jan. 03:22

Tja, Du kan jo prøve "Christian Bale-metoden" ett eple og en boks med tunfisk om dagen.. Får den mest muskuløse kjekkas til å se ut som ett narkovrak på no time.

Men serriøst, Jeg raste 10kg på 1 og en halv månde med å kjøre en skive og et eple til hvert måltid bortsett fra middag (visse måltider må liksom være valgfrie for å holde motivasjonen oppe). Skal sies at jeg syklet 24km omtrent hver ukedag i den perioden, Så ble jeg student igjen, og da røk det.. Jeg tilhører de som ikke trener med mindre det har en praktisk betydning i at det får meg et sted, hehe.

Skjult ID med pseudonym søtisen fr. 21 jan. 03:43

Tackar PJH1 før tippsen :).

Jag tränar Body Pump og Spining i dag. Liker det gott. Ibland blir det dokk pauser pga av førkjølelse eller slikt. Ikke alltid jag får til at trene så ofta som jag egentligen ønsker. Ønskar trene 5 gngr/uke sånn ca. Jag läste på et sted at träningen ikke har så mye og si som kosten? Tror kanskje det var Fedon Lindberg som sa det...Men du mener alltså motsatt? At träningen är det mest effektiva?

Jag har også kuttet ned på raske karbo som vitt brød, ris og poteter under ca 3 års tid. Men spiser litt av det ibland alltså. Kanskje borde kutte ut helt eftersom jag ikke er helt førnøjd...?

Jag har lyst at prøve og endre kostholdet litt mer. Men har du noe tipps på var man finner mange gode recept på sunde matretter då? Og som du sier- gjerne "fast food"- hehe- ting som går raskt at lage i en travel vardag- men som är sunnt?

Skjult ID med pseudonym søtisen fr. 21 jan. 04:02

@ ThePhantom

hehe- ja- kan tro man blir "narkovrak" av den metoden ;)

At sykle så långt hver dag hørtes effektivt ut- jag syns bara det virker før "slitsomt" før min del :)

(mann 31 år fra Oslo) fr. 21 jan. 08:03 Privat melding

Det kommer ann på budsjettet ditt og hvor mye du vil bruke tenker jeg når alt kommer til alt.

Skjult ID med pseudonym søtisen fr. 21 jan. 09:35

@duchampion

jag vil bruke mitt vanlige treningssenter og en normal matbudget. Har du førslag?

Skjult ID med pseudonym - . fr. 21 jan. 09:41

handling: minimerte inntak av mat over en 2-ukers periode, mye vann, øke aktivitet noe.
konsekvens: svimmelhet, småkvalme
effekt: ned 8-9 kg
status: ikke gått nevneverdig opp i løpet av siste året.

(mann 42 år fra Oslo) fr. 21 jan. 09:45 Privat melding

Tja...resept for å gå ned i vekt er egentligen simpel.

inntak av kalorier - forbruk av kalorier.

om inntaket er høyere så går du opp i vekt, om forbruket er høyere så går du ned i vekt...thats it :D

men, selvfolgelig så er det litt mer komplisert enn så...hvordan du legger opp regnestykket (teks, du kan stanse inntak av kalorier helt og holdent for et par dager gjenom å slutte spise men det er usunnt).

Mat/kosthold kan definitivt gjøre langt større forskjell enn trening, men problemet er at mat gir energi og du må ha energi for å trene effektivt.
og du må trene effektivt for å få nytte av treningen...mye av kaloriforbrenningen kommer etter trening da kroppen prøver å reparere det du slet ut under trening, har du trent godt nok og har nok av muskler så forbrenner du kalorier også mens du sover.

så, spis ordentlig og tren effektivt...det er bedre enn å spise for lite og trene uten energi.

Det virker som om du er godt igang med både kosthold og trening uansett så det er bra, og jeg vet jo selvfolgelig ikke om dine 5-10 kg er realistiske...
Du kanske har et tyngt skjelett som får vektskålen å vise mer enn BMI sier er ønskelig, for meg er det motsatt...jeg veier 10 kg mindre enn folk tror jeg veier og faktiskt litt mindre enn BMI mener er ønskelig, men jeg har mye muskler og styrke og nok av fett for å ikke fryse ihjel meg ;)
prøv å vurder deg uten vektskålen og uten BMI...bare se på kroppen din og spør deg om du virkeligen har et problem eller om du egentligen ser ganske bra ut allerede, eller bedre enn gjenomsnittet i hvert fall.

Det finnes et punkt der du ikke har nok av fett på kroppen å brenne bort og da stagnerer farten på vektapet.
for helt utrente og seriøst overvektige personer som har mye fett å ta av kan det gå svært fort i begynnelsen, men jo mer "normal" vekt du får desto langsammere går det.

angående matretter...tja, det er svært vanskelig å gjøre feil med salater.

Jeg tar hva jeg har...teks, har jeg ikke gulerøtter så bruker jeg agurk isteden i det jeg forklarte tidigere.

eller så blander jeg spinat (hele løv) og biter av avocado (og ikke noe annet) og får et enda raskere salat som metter pga all fett i avocado.

eller riv rotkål og gulerøtter...ferdig....ha på litt salt, sitronpepper og matyoughurt også for mer smak hvis du vil.

tomat, paprika, kinakål, agurk, ruccola + olje, sitronpepper, salt er også en vinner...hiv i tunfisk eller kylling hvis du vil, eller kanske fetaost.

Skjult ID med pseudonym søtisen fr. 21 jan. 09:54

Tack, låter som goda sallader :). Skall jag prøva!

Jag har en BMI på ca 24. Har nog et normalt skjelett. Jag är egentligen ikke kjempe opptatt av at jag må gå ned de kg- men jeg er ikke helt førnøjd med figuren-, derfør jag vil ta tag i det hela og gjøre ytterligare noen førandringer- og ønsker goda råd- fra dere med erfaring av goda reslutat :D

Skjult ID med pseudonym gutten fr. 21 jan. 10:59

Litt trening kombinert med et lavkarbo-kosthold er mest effektivt.

Når det gjelder havregrøt så er det missforstått av mange, det er masse karbohydrater å de fleste strør sukker på itillegg. Det er sundt på den måten at det gir deg energi og har få kalorier,men er ikke nåt man burde starte dagen med vist man er på slankern

(mann 42 år fra Oslo) fr. 21 jan. 11:10 Privat melding

aaw...nå ble jeg sulten.
Havregrøt frister...jeg pleier å ha i rosiner i den.

mmmm....skal lage en smoothie.

banan, frosne blåbær, vann (siden vi snakker om kosthold).

søtisen: BMI på 24 er god nok...du kan vel ikke gå ned 5-10 kg fra det uten å bli for tynn.

Jeg antar at du er en jente (nikket du bruker avslører så pass..), du bør være klar over at gutter flest ikke foretrekker syltynne jenter over normalvektige jenter...ikke gå ned i vekt, men dersom du er misfornøyd med figuren så kanske du kan ta og snakke med en personlig trener (siden du driver med spinning, body pump så går du nok på SATS eller Elixia) og få deg et treningsprogram som går ut på å bygge kroppen slik at den passer deg.

du kan få en smalere midje gjenom å trene enkelte muskler, bedre holdning gjenom å trene andre muskler...spinning gir deg en form på beina og løping gir en annen form fordi dom aktiverer forskjellige muskler.

Jeg rekomenderer at du tar deg en tur til vektsalen sammen med en personlig trener og får deg et program...du får garantert mer ut av det enn å gå ned 5-10 kg kroppsfett, som gjør at du fortsatt har samme proporsjoner og med det...samme figur, fast tynnere.

Skjult ID med pseudonym meg fr. 21 jan. 13:21

Duchampion
??? - det billigste er vel uansett å gå ned i vekt?? har vel ikke noe med økonomi og budsjett og gjøre vel?? Antar at overvektige har større matbudsjett enn normalt slanke? Og den beste treningen for kropp og sjel er faktisk utendørstrening.

Hvis en er overvektig (jaja - se bort fra den prosenten som har en sykdom) så spiser en mer enn kroppen forbrenner. Ganske enkelt.
Det som er vanskeligere er å starte livsstilsendring - spise sunnere, trene mer og være glad i seg selv.

Skjult ID med pseudonym Freshman fr. 21 jan. 16:20

For ca 7 måneder siden begynte jeg konsekvent å spise litt mindre enn vanlig ved hvert måltid.
Jeg har ikke følt meg sulten, og spist helt vanlig mat.
Resultatet er at jeg har gått ned over 10 kilo.

Skjult ID med pseudonym Jeno fr. 21 jan. 17:34

Grete Roede anbefaler jeg, det handler om å legge om lisvsstilen. Du kan spise sunn og god mat. De har noe som heter Hold vekten kurs som anbeales får å holde vekten vedlike etter du har gått ned antall ønsket kilo. De har egne kurs for menn også.

Skjult ID med pseudonym Medium fr. 21 jan. 18:34

Gode tips her spesielt fra PJH1 men rart at ingen har nevnt at samtidig som du minsker karbo-inntaket må du øke proteininntaket! Protein bygger muskler og hjelper deg å holde på muskelmassen din når du går ned i vekt. Samtidig øker poteiner fettforbrenningen. Spis magre proteinkilder som: kyllingfilet, fisk (både fet og mager), karbonadedeig, magert kjøtt, kokt skinke, egg, skummet melk, 1% Kesam osv i tillegg til salatene og havregrynene.

Tren vekter! Det som former kroppen er muskler, også for jenter! Går du ned masse kilo og kun spinner eller driver med kondisjonstrening ser du fort mager ut. Litt vekttrening holder på musklene og dermed formene. Ingen fare for at du blir for stor, det må uendelig mye trening og kosthold til for at kvinner skal bli "store".