Alle innlegg Sukkerforum

Toyota Prius, Ja eller nei...

Vis siste innlegg
(mann 47 år fra Troms) sø. 25 sep. 16:52 Privat melding

Jeg synes Prius er en fin bil...
Eneste jeg kicker på er at den ikke er mulig å få hengerfeste på,,,

Hva mener dere andre om overnevnte bil?
Helst vil jeg ha lange avhandlinger.

Skjult ID med pseudonym blindebukk sø. 25 sep. 16:54

nei...egentlig nok at det er ein toyota:)

Skjult ID med pseudonym Danty sø. 25 sep. 16:57

Jeg har null peil på bil.. er bare fornøyd med priusen min :) Hatt den i snart ett år har bare fylt på drivstoff. Aner ingenting om hva som rører seg under panseret.. Ryggekamera er genialt. gjør at jeg kan rygge på millimeteren opp mot bilen bak når det skal lukeparkeres :P

(mann 35 år fra Oslo) sø. 25 sep. 16:58 Privat melding

Toyota er vel bra? Er vel blant de mest driftssikre bilene?
Mutter'n kjører prius og tror hun er fornøyd. Ryggecamet har gjort hennes bilhverdag mye tryggere i hvert fall.. :oP

Skal trekke frem noe negativt, er det at de buene i karosseriet som går ned siden på frontvinduet kan være i veien for sikten når man skal svinge.

Utover det har jeg ikke peil på bil, så vil ikke uttale meg for bstant og holder meg unna lange avhandlinger ;o)

(mann 43 år fra Akershus) sø. 25 sep. 17:02 Privat melding

Jeg kunne godt tenkt meg en prius på grunn av lavt forbruk. Miljømessig er den ikke noe bedre på grunn av produksjonen av batteriene, men kjekt å bruke mindre bensin. Problemer er at det ikke er tilhengerfeste og ikke diesel. Når det kommer en stasjonsvogn med diesel og batteri med mulighet for hengerfeste skal jeg vurdere elektro. Frem til da duger det ikke til mitt bruk...

(mann 47 år fra Troms) sø. 25 sep. 17:02 Privat melding

@(Skjult ID med pseudonym Danty) - søn 25 sep 16:57:

Ja, det er sikkert en bra bil.
Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke har mulighet for hengerfeste....
Faren med ryggekamera er at om vinteren så kan ting bli litt mer unøyaktig og uoversiktlig...

Jeg ble pårygget av en bil med hengerfeste rett i skjermen/støtfangeren på bilen min.
Den bilen hadde ryggesensor, og det var vinter.
Personen vedkjente at vedkommede hadde rygget på meg.
Pga dette lot jeg saken ligge, og jeg kjører rundt med en et hull på skjermen/støtfangern min.
Det er jo bare en kosmetisk greie, og jeg satte veldig pris på at personen var ærlig, og lot det være med det.

Så alle duppedingser er ikke 100% pålitlige...

Skjult ID med pseudonym Retallion sø. 25 sep. 17:04

Toyota, der Prius er en av modellene de selger, er et bilmerke for folk som ikke har interesse for bil, og trenger noe til å flytte legemet sitt fra en plass til en annen uten noen større utfordringer.

De er driftsikre og Toyota strekker seg alltid 1% lengre på verkstedene, da det åpenbart betyr mer for den Norske befolkningen enn kjøreegenskaper, utseende på bilen, opplevd følelse av å kjøre m.m.

Kjøp Toyota, og gjerne Prius, viss du vil ha noe som starter og går, flytter deg fra A til B og som ellers glir inn i mengden av ordinære, kjedelige biler vi ellers ser Nordmenn kjører rundt i.

Skjult ID med pseudonym blindebukk sø. 25 sep. 17:08

erikmy..akkurat,mor di har ein sånn:)

Skjult ID med pseudonym 123 sø. 25 sep. 17:13

Jeg tar aldri med RÆL hjem. Toyota er RÆL ;)

Prius var spennende da den kom for fire/fem(?) år siden, men uavhengige tester viser vel at den ikke er så drivstoffbesparende som fabrikktallene sier. Og da faller noe av poenget med biltypen bort, i hvert fall hvis du liker å kjøre bil.

Dessuten synes jeg den dessverre bærer preg av billigplast inni og ussel komfort (kanskje ikke siste versjon?).

Det positive er jo at den er litt annerledes da. Akkurat som jeg :)

Lexus er dog ok!

(mann 35 år fra Oslo) sø. 25 sep. 17:35 Privat melding

Noe kraftmonster er den ikke..

Skjult ID med pseudonym blindebukk sø. 25 sep. 17:40

trenger ikkje vere kraftmonster..grunnen til at eg velger vekk toyota er nok for at eg er over snittet bilintresert:) for meg er det meir enn eit framkomstmiddel..da holder ikkje toyota mål:)

(mann 42 år fra Oslo) sø. 25 sep. 18:19 Privat melding

I mine øyne er Toyota prius et unødvendig sidespor, selve hybridteknologien med gammeldagse batterier som må lades er i seg selv bakstrebersk.

Ordentlige elbiler får vi først den dagen de faktisk kan drives ordentlig av hydrogen eller en eller annen form for fisjonskraft.

Typisk sett kommer du omtrent like billig unna med en liten dieselbil når det kommer til rent forbruk og kjøregleden er betydelig høyere i feks en BMW 1-serie eller en Mini Cooper.

Skjult ID med pseudonym kompromiss sø. 25 sep. 21:40

Prius er tull med mindre den kommer med ladekabel så du kan bruke den til småturer uten å måtte fylle drivstoff. Ellers er det bare å kjøpe en moderne bil med knøttliten dieselmotor så får du samme nytta som en prius (lav ytelse og lavt forbruk).

(mann 47 år fra Troms) sø. 25 sep. 21:55 Privat melding

@(Skjult ID med pseudonym kompromiss) - søn 25 sep 21:40:

Til dels enig.
Burde ha vært mulighet for bare lading også.
Men for egen del synes jeg det er bra at man har hybrid-teknologi frem til nettet og mulighetene for at el-biler kan bli reelle alternativer til de bilene som er i dag.

Problemet med el-biler i dag er kjørelengde før opplading, og ikke minst vintere og holdbarheten på batteriene når det er kaldt, som igjen minsker kjørelengden.

Så for egen del synes jeg Priusen er et fint alternativ frem til el-bilene lades hurtigere og går lengre...

Skjult ID med pseudonym kompromiss sø. 25 sep. 22:00

Poenget mitt er vel at det hadde vært minimalt med bryderi å inkludere ladekabel i en prius, og ikke så alt for mye bryderi å inkludere en liten bensinmotor med strømgenerator til langkjøring med elbil.

(mann 47 år fra Troms) sø. 25 sep. 22:01 Privat melding

@(Skjult ID med pseudonym kompromiss) - søn 25 sep 22:00:

OG jeg er enig.

(mann 29 år fra Akershus) sø. 25 sep. 22:25 Privat melding

Ved langkjøring er det ingen forskjell mellom Prius og vanlige biler. Har du 2-3mil + reisevei hver dag, kan du like godt kjøpe hva som helst.
Men om du står noe i trafikk eller har mye småkjøring, kan Priusen/Auris HSD være ganske kjekk.
Forskjellen her er at en konvensjonell bil går hele tiden ved lave hastigheter, kutter Priusen bensinmotoren under 50km/t hvis den har nok strøm.

En vanlig bil har normalt et langkjøringforbruk og bykjøringsforbruk som spriker noe.
I en hybridbil spriker ikke disse tallene så veldig.

En annen god grunn til å kjøpe en Prius/Auris HSD, er jo også en silkemyk trinnløs kasse.

Jeg jobbet som Toyota mekaniker i noen år, og selv om jeg ikke lenger jobber med merket, ville jeg ikke nølt med å kjøpe det. Eneste som hindrer meg, er hunden som trenger litt mer plass.
Er jo også den mest feilfrie bilen på markedet bortsett fra Porsche Boxster og Porsche 911.

De som prøvekjører en Prius/Auris HSD med åpent sinn blir ofte overrasket over hvor godt det går, hvis stillegående det er, og hvor komfortable de er (for en Toyota :P)

Eneste som kan være negativt med begge overnevte biler, er den forbanna A-stolpa som er så utrolig bred at det kan være direkte farlig å kjøre med til tider, da man ikke ser biler som kommer fra venstre sida.