Alle innlegg Sukkerforum

Hater NAV...!!!

Vis siste innlegg
(mann 44 år fra Hordaland) on. 9 nov. 20:58 Privat melding

Mer ubrukelig instans i Norge finnes ikke - hverken privat eller offentlig.
Hadde den vært privat hadde konkursen vært et faktum for flere år siden på grunn av inkompetanse over hele linjen.

Skjult ID med pseudonym Lanza on. 9 nov. 21:15

Vel, de går jo dundrende underskudd hvert år så konkursen burde vært et faktum uansett andre årsaker ;-)

Skjult ID med pseudonym MrAsshole on. 9 nov. 21:17

Et firma som utelukkende gir bort penger hadde nok fort gått konkurs ja.

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:28

Forstår ikke helt hvordan folk kan klage over NAV.

(mann 26 år fra Buskerud) on. 9 nov. 21:32 Privat melding

Kjenner til noen trygdesnyltere som klager en del.. Idiotene..

Skjult ID med pseudonym neptun on. 9 nov. 21:32

@banditten
Fordi vi er et folkeslag som forventer å få alt lagt oppi hendene våre.

Når jeg ser folk klage på NAV tenker jeg hva de ville gjort hvis de bodde i nesten et hvilket som helst annet europeisk land.

Skjult ID med pseudonym plumbo on. 9 nov. 21:35

Trygdesnyltere:

Kom dere på jobb! NOE klarer de aller,aller fleste å utføre uansett tilstand.

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:37

Jeg må tilstå at jeg i ny og næ bliver lidt harm når jeg hører folk på trygd klage over hvad de får. Specielt taget i betragtning at det er mig og mine jævnbyrdige som betaler regningen for det.

Skjult ID med pseudonym neptun on. 9 nov. 21:38

@plumbo
Så spørs det om det er en jobb som det er etterspørsel etter, da...

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:39

Giv folk en kost og giv dem derefter 20 kvadratmeter gade som de kan holde rent 8 timer pr dag. Bedre end at de går hjemme og laver intet.

Skjult ID med pseudonym neptun on. 9 nov. 21:40

@banditten
Du er klar over at de fleste som er langtidssykemeldt eller trygdet er det på grunn av muskel- og skjelettplager? Da er det ikke bare å gi dem en kost...

Skjult ID med pseudonym Lanza on. 9 nov. 21:40

Funker ikke det da man skal ha "høvelig" arbeid...

Skjult ID med pseudonym Odins_Mjød on. 9 nov. 21:42

Tanken bak NAV er god, den. Om du mister jobben e.l., så kan du få tilbake en brøkdel av skatten du har betalt for å holde deg så vidt i live.
Men er ikke så morsomt for de som er i den situasjonen, og NAV stiller seg på bakbena av byråkratiske grunner.

Glad jeg ikke er i den situasjonen.

Skjult ID med pseudonym tabxtra on. 9 nov. 21:44

Jøss.... her var det virkelig mange NAV-eksperter... :O som kanskje ALDRI har MÅTTET ha kontakt m NAV rekner eg m? Eg kan støtte TS i det han skriver. UTEN å personlig ha bruk for NAV. Men - knytt til jobben har eg erfaring - og for så vidt litt i privat sammenheng. Det ekje enkelt å være bruker av NAV!!!!! PUNKTUM.. :/ Det er faktisk MANGE ulike årsaker til at en har kontakt m NAV - frivillig/ufrivillig.... noken som har tenkt på det?? :/

Skjult ID med pseudonym Æsjda! on. 9 nov. 21:44

Alle klager på NAV, særlig de som ikke har noe utdannelse eller tiltakslyst til å ta en jobb på Kiwi. Er man ikke syk, så kan man gjøre en innsats selv, ikke vente på at staten (oss andre skattebetalere) skal bedde sengen...

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:45

@Neptun - De fleste? Greb du den statistik ud af dit "magiske kammer" ? Jeg bor i et byhus med 5 lejligheder, hvoraf jeg er den eneste beboer der ikke er på trygd. Ingen af de andre er fysisk eller mentalt besværet. De gider bare ikke. Og hvordan ved jeg det? Fordi de har fortalt mig det.

Men nu var det sådan set også bare sagt for at illustrere min pointe, ikke at alle sygemeldte og andre folk der modtager sociale ydelser skulle sendes på gaden.

Skjult ID med pseudonym seppas on. 9 nov. 21:46

Enig med TS - i det private næringsliv var bedriften konkurs mange ganger allerede! Helt håløst. Takk gud for at jeg ikke er i nærheten av kontakt med dem.

Skjult ID med pseudonym plumbo on. 9 nov. 21:47

Det er mange som er "uføretrygdet" som er hjemme og jobber som bare rakkern med hus og heim osv...

Av og til glemmer de nemlig å "slepe" foten etter seg eller sutre over ryggsmerter..

En del har nok grunn til trygd,men bare en brøkdel av de som snylter på NAV

Skjult ID on. 9 nov. 21:48

TS, Hva består frustrasjonen av? Kanskje klagemuren hadde vært rette instans eller vent..
kanskje *heksa med sin til tider syrlige tryllestav*her inne kan hjelpe deg!!

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:50

Nu skal det lige siges at jeg har arbejdet hos NAV tidligere og virksomheden taget i betragtning så fungerer den ekseptionelt godt. Det er ganske sandt at nogle bliver tabt i systemet, men jeg har aldrig hørt om nogen dø af sult i norge, så det kan vel ikke være fordi det går HELT galt for dem heller?

Skjult ID med pseudonym plumbo on. 9 nov. 21:52

Det er legene som har skylda.ALT for enkelt å få sykemelding.

Skjult ID on. 9 nov. 21:55

NAV har aldri fungert og kommer heller aldri til å gjøre det desverre. Og det som er værst er at det er de syke som må slite med det også.
Håper NAV gjengen får prøve å bli sikkelig kronisk syke selv engang så får de se selv hvor "gøy" det er å må ha hjelp.
Og de som sier at de syke klarer å jobbe like mye som en som er frisk, har IKKE prøvd å vært sikkelig syk selv ihverfall, de bare tror at de syke er late, men for de fleste som er syke så er det nok ikke sånn.
Men jeg vet også at det finnes noen som misbruker dette også, og de ødelegger for de som virkelig er syke.

Skjult ID med pseudonym Tingeling on. 9 nov. 21:56

Jepp. Kanskje man rett og slett bare skal avskaffe Nav?
Inkompetent ubrukelighet er jo uansett ingenting å ha. :-)

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 21:56

Det er altid alle andres skyld ;)

Når alt kommer til alt bør vi nu nok bare være glade for at vi har tag over hovedet og mad på bordet. Også selvom det ikke er inderfilé og rødvin hver aften. Jeg ved at det er jeg i alle fald :)

(mann 45 år fra Akershus) on. 9 nov. 22:00 Privat melding

Det som er synd med slike debatter rundt NAV, er at det er "bare" de som har noe å klage på som deltar. Når en klager så kommer hele hylekoret løpende etter. Skulle ønske at de som har gode erfaringer med NAV også kunne komme med sine erfaringer.. Mange har nok en grunn til å klage over behandlingen de får hos NAV, mens andre igjen nok har altfor høye forventninger og meninger om hva NAV skal gjøre for de.

Skjult ID med pseudonym Guybrush on. 9 nov. 22:01

Nå er det jo en kjennsgjerning at NAV ansatte = all de som snubla inn på vgs, deretter tok en drøss ubrukelige fag på humaniora og endte opp med en bachelor med litt hovedvekt på sosionomi eller tilsvarende. De går rundt sure, desillusjonerte og med et ekstremt lavt nivå av både kunnskap, servicevilje og yrkesstolthet. Fokuset ligger på en ting:

"gjør alt etter reglene".

Oppnår du dette kan du drite i om du har gjort en god jobb mot brukerne eller ei. Ingen tar ansvar, hele systemet er lagt opp slik at folk kan heise på skuldrene, se tomt på deg og si at de ikke kan gjøre noe. Jeg har selv hatt veldig lite med NAV å gjøre men hver eneste gang har "rådgiverne" klart å lyve/gi feilinformasjon som jeg har måttet rydde opp i. Om du sender inn papirer og alt er i orden men de gjør en feil? Sorry - da må du nok tilbake til start og bare vente pent. Aldri noen unnskyldninger, aldri noen beklagelser. Lenge leve byråkratiet.

Som Churchill sa - det eneste man kan være sikker på med byråkrati - er at det vil generere mer byråkrati.

(mann 44 år fra Hordaland) on. 9 nov. 22:06 Privat melding

TS her, og jeg skal forklare en brøkdel av min frustrasjon.

Jeg er på omskolering via NAV (ja, jeg er takknemlig for at vi får den muligheten med lønn her i landet).
Er 100% i praksis på en barneskole, så det er full arbeidsuke. Skal bli barne- og ungdomsarbeider, så det blir fagbrev om noen få år.

Problemet denne gangen (ett problem av 10-12 hittil på to år) er de ubrukelige nettsidene de opererer med.
Skulle sende meldekort på lørdag, og nå må jeg legge inn at jeg har vært i aktivitet via NAV, og den saken er grei.
Men så skal man også fylle ut om man har vært i arbeid de siste 14 dagene, og der begynte jeg å stusse, for jeg har jo jobbet. Jeg klikket på linken 'hjelp' til den posten, og der stod det på slutten at arbeid utført via NAV skal også oppførst med timer pr dag. Så da gjorde jeg det. Men det skulle jeg ikke gjort fordi praksisplass ikke er arbeid.

Hvordan i HELVETE dskal jeg kunne vite det da...?!?!?!?

Så da fikk jeg null kroner utbetalt fordi jeg var så 'dum' og ikke skjønte dette.
Måtte ned på NAV-kontoret mitt for å rydde opp i dette idag, og det vil da en drøy uke før jeg får penger.

Og det som er like gale er at mitt lokale NAV-kontor ikke hadde peiling på dette, så jeg måtte ringe NAV sentralt for å få vite at jeg måtte inn igjen på mitt lokale NAV-kontor for å få gjort dette med papir-meldekort som må sendes NAV sentralt.

Så hvis det er flere idioter som skal slenge drit om trygdesnyltere, så kan dere ta dere ta dere en banen og lese Donald istedenfor.

(mann 40 år fra Oslo) on. 9 nov. 22:06 Privat melding

@guybrush

Strengt tatt så burde de vel gjøre alt etter reglene som utgangspunkt, selv om de godt kunne bruke litt sunn fornuft og skjønn innimellom også.

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 9 nov. 22:09

Skjult id kl 21.55
I mange deler av landet har NAV ansatte ett enormt press på seg, og Har blitt/vil garantert bli sykmeldt pga arbeidspress.

Til de som savner positive tilbakemeldinger:
Jeg er kjempefornøyd med NAV! Og jeg har hatt mye med de å gjøre de siste årene.
Og vil fortsette med det noen år til.

Som alt annet, så er det personavhengig hvem man møter på som saksbehandler/sekretær.
Noen mennesker er håpløse uansett hvilken jobb de har, mens andre er fantastiske.

Skjult ID med pseudonym Guybrush on. 9 nov. 22:09

Obi-Wan: vel når reglene kun er lagt opp for å dekke seg selv samt frata alle i organisasjonen for noe som helst ansvar så blir det missbruk av regler. Om enhver privat forretning og arbeidsplass skulle gjemt seg bak dette til enhver tid ville det blitt et ramaskrik uten like. Folk bukker og neier og skraper med hodet ned hos NAV fordi man vet hvor utrolig mye makt de personene har. Historier om feil som har dukket opp fordi man har klaget litt vel mye eller påpekt behandlingsfeil er ikke sjeldne - slik er det med statlige monopoltjenester dessverre - ingen krav, ingen grunn til å gjøre en god jobb.

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 22:12

@TS - Så essentielt set klager du over at du ikke selv havde taget initiativ til at sikre dig at alt var gjort 100% som det skulle gøres fra starten af?

@Guybrush - Har du nogensinde arbejdet i en koncern med mere end 20.000 eller flere ansatte?

(mann 40 år fra Oslo) on. 9 nov. 22:14 Privat melding

@guybrush
Strengt tatt så er vel reglene laget for å dekke/følge ett lovværk som er blitt vedtatt. Men klart, hvis noen gjør en feil ift regelverket/lover, så burde de (NAV) ta ansvar for det å rette opp feilene så raskt som mulig. Men synes det blir litt feil å skulle stille enkeltpersoner ansvarlige for at de kan gjøre en feil i en jungel av ett komplisert regelverk.

Løsningen her burde vel egentlig være å gjøre regelverket så enkelt at det blir mindre feil.

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 9 nov. 22:14

@TS
Du glemte å lese en av de ti sidene med veiledning. Det må du huske på vettu :-)

Og hvis du noengang lurer på om du skal fylle ut ett skjema eller to til, ikke lur-bare gjør det!

(mann 44 år fra Hordaland) on. 9 nov. 22:16 Privat melding

@banditten

Åpne øynene dine!
NAV sine sider er lite bra.
Infoen deres som skal hjelpe til med å forklare ting gjør bare ting enda mere uforståelig eller misvisende.

Men du er dansk, så dere drikker masse snaps og skriver på forum.

Skjult ID med pseudonym Lanza on. 9 nov. 22:16

De burde se litt på Skatteetaten. Meget bra servicenivå og nettsiden deres er vel rangert som en av de beste flere år på rad.

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 22:20

Ja, fordi jeg pointerer at du ikke gad bruge din tid på at læse vejledningen til at få gratis penge - så er det mig der sidder og drikker en masse snaps og skriver på forum?

Hvad med at du bruger tiden på at læse vejledningerne nu, istedet for at bruge din tid på meningsløse og usubstantierede klager?

(mann 44 år fra Hordaland) on. 9 nov. 22:22 Privat melding

@banditten

Veiledningen er akkurat det jeg har lest, så ta med deg snapsen til sengs.

Skjult ID med pseudonym Tingeling on. 9 nov. 22:23

@TS
Så du hater Nav og kaller de inkompetente...når DU ikke har sørget for å innhente info om hvordan du fyller ut meldekortet ditt?
Jeg jobber ikke i Nav, men jeg fant på 4 minutter både stønadsordninger for tiltak, ordinær arbeidspraksis og mulige tilleggstønader du kan ha krav på. Nav`s sider er faktisk ganske enkle å navigere på.

Skjult ID on. 9 nov. 22:29

@Banditten, du har mye fornuftig på tapetet.
Kan jeg supplere at de ca 10.000 sørger for at ca 4.000.000 ytelser til ca 2.000.000 personer spys ut til *trengende* i alle varianter og fasonger hver måned. Altså en portefølje på ca 400 stønader per ansatt/mnd.

@TS
Hvor mange av de 2.000.000 klager?? 500?? eller 0,025% min gode kollega, og du er en av de som kom med uklare/manglende opplysninger.

*rister oppgitt på hode*

(mann 44 år fra Hordaland) on. 9 nov. 22:30 Privat melding

Tingeling

Vær så snill å ikke skrive innlegg uten å vite hva du svarer på.

Leste du ett eller to innlegg, og så ble du ekspert?

Skjult ID med pseudonym Guybrush on. 9 nov. 22:34

Tingeling: mon tro da hvorfor flertallet av NAV's egne ansatte viser seg å ikke kunne hverken regler eller fremgangsmåter for å benytte disse skjemaene? Tviler da på at det er så himla enkelt som du skal ha det til.

Det er et fint utsagn som heter "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Føler det passer fint til deg her og nå.

Skjult ID med pseudonym Guybrush on. 9 nov. 22:39

Banditten: ja faktisk, men det var privat og noe som med rette kan kalle seg et "konsern". NAV er et monstrøst uhyre mer opptatt av seg selv enn av sine brukere. Hele systemet burde vært plukket i fillebiter, nisser sparket, nye koster kommet inn - man burde bli stilt personlig ansvarlig for alvorlige feilvurderinger og en egen ekstern klageinstans burde være opprettet. Lik forbrukertilsynet - mens om har makt til å påføre NAV og deres ansatte alvorlig skade når de feiler. Oppgavene kunne med letthet vært lagt ut til banker og private finansinstitusjoner. I tillegg er det ingen vits med et tungrodd system som koster mer å drive enn det sparer inn.

Skjult ID med pseudonym Tingeling on. 9 nov. 22:40

Hvor fant du den informasjonen, Guybrush? Om Nav`s ansatte og hva de kan/vet?

Skjult ID on. 9 nov. 22:48

Jeg deltok nylig på HMSkurs. Der foredragsholderen nettopp tok opp dette med NAV, og rykte. Han sa at hva kan man vente når de som jobber der faktisk får beskjed om å si at de jobber i N.A.V når de skal fortelle noen hvor de jobber.... Hvordan kan de ansatte da føle stolthet over sin arbeidsplass, og hvordan i allverden vil en slik presentasjon føre til annet enn mer negativitet knyttet til NAV? Altså deres måte å håndtere et dårlig rykte på er ved å forsøke å fremstå som om de jobber for noe annet... DET vil jeg si er temmelig spesielt.

Skjult ID on. 9 nov. 22:56

@Guybrush
Har du noen gang kranglet med en bank/ forsikringselskap og en forsikring som følge av helse.
Eller kanskje du kjenner noen som har opplevd * en delvis partisk overprøvelse for å redusere en utbetaling?.

Om ikke, kom tilbake etter en slik *opplevelse* så kanskje du revurderer statens upartiske utøvelse etter retningslinjer gitt av de folkevalgte.

Du har forøvrig vært med å velge de folkevalgte (om du stemte eller ikke),
som legger føringer for hvor strengt førstelinjen skal betjene deg!!

(mann 47 år fra Troms) on. 9 nov. 23:07 Privat melding

@Snaisen (mann 39 år fra Hordaland) - ons 9 nov 22:30:

Hvis du er usikker på noe....
Ring først og sjekk det ut, deretter fyller du ut meldekortet.
Du har vel en saksbehandler du kunne ha ringt på mandagen, føøøør du sendte meldekortet?
Det å fylle ut meldekortet er den letteste saken, men dersom du lurer, spør først i stedet for å angre i ettertid.

Det er enkelt å finne forklaring på hvordan man skal fylle ut meldekort, fant denne linken når jeg skrev inn "meldekort" i søkefeltet og trykket enter:

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/217397.cms

Sitat fra overnevnte link.
"Spørsmålet om arbeid
Formålet med spørsmålet om arbeid er å beregne korrekt utbetaling.
Hvis du har arbeidet for andre, eller i selvstendig næringsvirksomhet i den perioden meldekortet gjelder for, skal du oppgi alle timer du har jobbet pr. dag, inkludert lørdag og søndag, kveld og natt. Dette gjelder kun inntektsgivende arbeid."

Det som står skrevet over er ganske selvforklarende, du skal føre opp det du jobber for ANDRE, dvs ikke for NAV eller det du har i timer når du er i et tiltak.

Helt nederst på siden står det skrevet dette:

"Er du i tvil?
Du må kontakte NAV-kontoret ditt hvis du er i tvil om du skal sende meldekort eller er usikker på hva du skal føre på meldekortet. Du kan be om skriftlig svar på spørsmålene dine, slik at det ikke senere kan oppstå tvil om de svarene NAV har gitt deg."

Det virker for meg ganske enkelt å forstå det som står på siden, og de oppforder deg til å ta kontakt dersom du er i tvil.

Men det er jo NAV sin skyld, og det er helt riktig at du skal hate NAV.

(mann 47 år fra Troms) on. 9 nov. 23:12 Privat melding

@ALLE som klager på NAV:

Det er faktisk slik at NAV håndhever lover og regler laget av storting og departement.
Det var faktisk Bondevik 2 som la frem forslag om å slå sammen Arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor.
Flertallet av de som satt på stortinget på det tidspunktet har stemt for dette derav ble det slik.

Det var under Stoltenberg 1 de startet opp med utforming av NAV-kontor osv, og dette har fortsatt under Stoltenberg 2.
Og hver endring i lovene er det stortinget som stemmer over.

Ergo skal man klage over lover og regler, sammeslåingen osv, da kan man vel klage over seg selv og partiet eller partiene man har stemt på, eller for hjemmesiterene: at man ikke tok ansvar og tok et valg selv.

Har man fulgt med litt i samfunnsutviklingen osv, da hadde man fått med seg at denne reformen var på vei, og nå er reformen gjennomført og under endring.

Det er litt komisk når noen politikere som har stemt for reformen står frem og ansvarsfraskriver seg denne reformen i ettertid.

Men jeg forstår at folk synes det er ille med endringer og nye ting, dette er jo noe som man klager over uansett.
Selv om mennesket er det mest tilpassningsdyktige av alle levende vesen på kloden.

Skjult ID med pseudonym kameleonen on. 9 nov. 23:21

Jeg må gi @TS rett her. Det er ikke enkelt å fylle ut meldekortet. Det er ikke like regler for utfylling for de som er arbeidsledige og de som er på tiltak. De skulle vært adskilt, og med spørsmål formulert litt annerledes.

Når det gjelder saksbehandlere, så er det heller ikke vanlig at de er tilgjengelige. De som har forsøkt å ringe til en vet hva jeg mener. Er du heldig, bor du i ett område der det ikke er så travelt.

Men jeg er fornøyd uansett, jeg :-)

(mann 47 år fra Troms) on. 9 nov. 23:28 Privat melding

Men det er altså vi som velger politikerene som skal representere oss.
Selvfølgelig kunne mye vært bedre her i verden, men vi lever ikke i en perfekt verden dessverre.

Det er veldig synd at vi velgere er historieløse, og at politikkens vesen er at man skal overby hverandre, og at man skal si at alt hadde blitt bedre bare dere hadde stemt på mitt parti når man sitter i opposisjon.

Samtidig er det slik at de som sitter i posisjon vil jo forsvare valgene de gjør, for ellers vil de sitte i opposisjon ved neste valg.

Derav vil de muligens kritisere den nye regjeringen for at ting de har vært med på bestemme selv ikke fungerer bedre.

Slik er politkkens vesen, og grunnen til at det er slik er at politkere og politiske partier er avhengig av at vi stemmer på dem, og ikke de andre. Fordelen med dette er jo at man har valgmuligheter og ikke ettparti-styre.

Ulempen med valgmulighetene er at det er verre for partiene å tenke virkelig langsiktig når det gjelder å planlegge reformer, utviklig av samfunnet osv, derfor blir det som kommer ut av at man sitter i posisjon muligens revet ned av den neste regjering. Derav er det vanskelig å få utvikling over lengre tid.

Disse tingene må jo påvirke også NAV sin utvikling vil jeg tro...

Uavhengig av dette skal vi jo egentlig være fornøyde med politikerene våre, i og med flesteparten har valgt de selv, og at vi har valgmuligeter som en følge av at vi har friheten til mange ting som en del samfunn ikke har.

Skjult ID med pseudonym tabxtra on. 9 nov. 23:31

Kor mange innpå her har egentlig prøvd å få kontakt m NAV??????? Eg fekk personlig tlf fra en NAV konsulent (gjaldt ikkje meg heilt personlig men nesten) - her forrige dagen..... Vi blei avbrutt MIDT i en tlf samtale. Eg prøvde å ringe tilbake - fekk da følgende svar: Velkommen til NAV - vi har skiftet telefonnummer....bla bla bla.... eg kom ALDRI fram... :O hmmmmmmpf.... :/ eg ga f.... for eg hadde egentlig sagt det viktigste.... Men lykka var at det var den NAV ansatte som hadde behov for å kontakte MEG... så vi fekk i første omgang kontakt.... :) Om eg UTENOM faste avtaler treng å få kontakt - da marsjerer eg avgårde rett til kontoret... og går ikj heim før eg har fått svar. Eineste som hjelper... :D

Skjult ID med pseudonym banditten on. 9 nov. 23:36

Den afdelingschef jeg arbejdede under sagde altid; vi er 20.000 ansatte der skal tage hånd om vores 5 millioner kunder.

@Guybrush - nu har jeg arbejdet i 5 virksomheder med 20.000+ ansatte og den eneste forskel på offentlig og privat er hvad du kalder tingene. I det private skal alle følge meget specifikke "procedurer" og i det offentlige er det lovgivning og diverse tilknyttet regelværk.

Jeg skal være den første der giver dig ret i at offentlige virksomheder har en tendens til at stagnere på personaleniveauet - men der må du jo også selv være rimelig og gøre det klart at offentlige virksomheder har ikke samme muligheder for at tiltrække talent og ikke mindst beholde det som en privat virksomhed har. Selvfølgelig har det nogle påvirkninger på det eksisterende personale, men at sige at folk på NAV ikke vil gøre deres bedste og hjælpe deres kunder er altså ren idioti. Ligeledes er det idioti at hentyde at det er socialt og uddannelsesmæssigt hæmmede folk, der af mangel på bedre arbejder i NAV. Bare så det er sagt.

Skjult ID med pseudonym Trine-s on. 9 nov. 23:48

Synes det er så herlig jeg å se TS legge igjen den søknaden til damene her hihi. Veldig attraktivt å finne en mann som krangler med NAV hihi

Skjult ID med pseudonym 123 on. 9 nov. 23:50

Banditten

Jeg er nok ikke enig i at det offentlige ikke har samme mulighet til å tiltrekke seg og beholde "talenter" :)
Du finner faktisk noen av de beste fagmiljøene i statlig sektor, nettopp fordi virksomheten ikke har blitt kommersialisert og jager profitt.

Dette gjør at du finner mange svært dyktige mennesker i offentlig forvaltning. Mennesker som er mer opptatt av faglige utfordringer enn fet lønningspose og ulike frynsegoder, og dette er ikke kun forskere tilknyttet høgskoler og universiteter, medisinsk personell på sykehus etc, du finner svært god fagekspertise i departementer, direktorater osv.

Selv har jeg kun bakgrunn fra det private næringsliv.

Skjult ID on. 9 nov. 23:54

Så våken og levende du fremstår-a Trine-snupps.. positivt.. og spennede..;-)

Skjult ID med pseudonym 123 on. 9 nov. 23:58

Trine-s

Det er da ingen av oss her inne som er noe annet et vanlige mennesker? Mennesker med ulike livsløp, utfordringer, situasjoner.

Livet går gjerne litt opp og ned for de fleste av oss. I enkelte perioder har man ekstra utfordringer som man må takle (uten at jeg nødv. ref. til NAV).

Er det ikke litt grunt å henge en merkelapp på et menneske pga en tråd/frustrasjonsutspill :)

Skjult ID med pseudonym clementine to. 10 nov. 00:06

Personlig har jeg vært fornøyd med NAV
Er i en situasjon hvor jeg ikke hadde greid meg uten.
For meg er det enormt fint at jeg kan jobbe når jeg har krefter til det. Og ta det med ro, når helsa sier jeg må ta pause.En ordning som gjør at jeg har lyst å jobbe en del nå.
Ja det kan se rart ut at man er syk fra jobb, men likevel greier å jobbe litt hjemme. Det har nok mye med hvorfor du er sykemeldt å gjøre.
Selv orket jeg ikke møte med andre mennesker overhode, på det verste, kjente bare kravene til meg, og kjente på min udugelighet. Gråt for minste lille fille ting. Greide ikke høre etter, greide ikke skjønne noe. (utbrent)

Men likevel var jeg i stand til å pusle litt med, eller på huset. Fordi jeg ikke måtte forholde meg til noen, kunne stoppe når jeg ville osv. Det blir noe annet ja :-)

Meldekort, nei det er ikke veldig logisk. Punktet: om sykdom har forhindret meg fra og arbeidet. Her må jeg svare nei, ellers får jeg ikke penger for den perioden, selv om jeg faktisk har vært så syk at jeg ikke har greid å jobbe den perioden :-)

Og jeg er helt enig at det også er for lettvint og gå på trygd. Ja det er også noen som misbruker systemet. Og jeg skulle ønske det var litt mere forpliktelser til dette med å motta trygd. Uten at jeg helt vet på hvilken måte.

Og ja mitt møte med NAV har vist meg også, at mange saksbehandlere ikke kjenner til alle lover og regler.

Og helt klart det er sykt når det ikke lønner seg økonomisk å jobbe.

Skjult ID med pseudonym RealMann to. 10 nov. 00:08

Trine

Damene her på forumet har bevist mang en gang at du er ubrukelige, og du er bare enda et bevis på det :o)

Skjult ID med pseudonym gutt 30 to. 10 nov. 00:10

@Trine

hahahaha:) Deilig humor.. Leve lenge ironiens verden..:)

(kvinne 42 år fra Møre og Romsdal) to. 10 nov. 00:11 Privat melding

@ Trine, jeg kjenner mange mennesker i veldig høye stillinger som jobber seg ihjel, nesten bokstavlig talt, og som må ta en pause pga stress etc ett halvt år, før de får gå tilbake.. og i mellomtiden så er det nav de forholder seg til.. for å ikke snakke om folk som blir akutt syke, om det er kreft, hjerteinfarkt , skjelett sykdom etc så innspillet ditt viser en overfladisk tankemåte uten evne til empati.

Er sikkert mange NAV ansatte som ikke skulle hatt den jobben de har, men der er også ildsjeler med masse empati som jobber der også, det er staten som kutter stillinger der hele tiden, så de fleste er overarbeidet og slitne, og føler seg hjelpesløse pga av alle lover, regler, rammer, protokoller og bestemmelser som de må følge.. det hjelper pent lite om de selv ønsker å hjelpe en, så lenge en faller utenfor enkelte regler etc. så til slutt så er det politikerne som bestemmer hvem og når en kan få støtte, ikke NAV. Det er også politikerne som bestemmer hvor fort ting blir behandlet, ut fra hvor mye midler, og dermed stillinger ett NAV kontor har.

Skjult ID med pseudonym Trine-s to. 10 nov. 00:13

Takk gutt 30:-) Godt å se noen har humor da hihi

Realmann's setning forsto jeg ikke helt. Skulle det stå DE er ubrukelige istedenfor DU mon tro? hihi

Skjult ID med pseudonym gutt 30 to. 10 nov. 00:18

Bare hyggelig "trine":) Uten ironi, kommer man ingen vei:)

Skjult ID med pseudonym Strings to. 10 nov. 00:19

Jeg har selv vært i en situasjon der jeg har vært akutt syk, nav har for meg aldri vært annet enn eksemplariske men jeg har hørt om andre som ikke har samme forhold!
Nå er det vel også sånn at så lenge du har papirer iorden og følger avtalt aktivitet så er nav stort sett ålreite tror jeg:) Men det har nok noe med hvilket kontor og hvem du får som kontaktperson å gjøre også!

Skjult ID med pseudonym neptun to. 10 nov. 00:37

Det største problemet med NAV som institusjon er vel heller at de er under konstant omstilling, noe som også fører til en stor turnover, som i sin tur skaper ytterligere problemer med å skape en stabil organisasjon. Hvis man hadde latt NAV få anledning til å arbeide i fred, uten stadig press for å endre ting, så ville det kanskje gått bedre.

Jeg har inntrykk av at den nye NAV-sjefen er villig til å gi virksomheten mer arbeidsro enn forgjengeren, så er det bare å håpe at politikerne ikke får en ny trang til å endre alt fordi ting ikke fungerer som det skal fra dag én.

Skjult ID med pseudonym tabxtra to. 10 nov. 01:07

No har eg prøvd å formuelere en forsvarstale... OG en resignert tale.... :/ eg er like langt..... NAV kan være en fordel OG en ulempe.. :/ kuratoren en møter - kan være til hjelp - eller U-hjelp!!!! Samtidig er dei faktisk mennesker.. med liten makt... og et regelverk som er heilt på TRYNE... :/ Noken som vil bytte jobb????

Ja - eg faktisk.... Noke ledig??? ;)

Skjult ID med pseudonym Mangelvare to. 10 nov. 20:34

Jeg tror man må ha vært innom systemet som kunde, og/eller ha innsikt om hvordan det virker i praksis for å kunne forstå særlig av frustrasjonene. "Kom deg ut på jobb, din sløkkis"-holdningene er noe jeg tar sterkt avstand fra, all den tid det er de færreste som snyter. Det er også en del dyktige mennesker i NAV som jobber med å avdekke disse hendelsene.

NAVs største utfordring (slik jeg ser det) er å motivere og finne løsninger for folk som er ute av arbeidslivet for en uviss/lengre periode. Jeg kjenner flere i NAV som ser store utfordringer i systemet, deriblandt uklare regler, en klar ansvarsfordeling, og manglende mulighet til å utøve skjønn i oppbyggende retning. Det er også mange, (til dels forståelig) i NAV som er umotiverte pga av dette og til slutt lar frustrasjonen over systemet og kundenes frustrasjon gå tilbake til kunden. Sykefraværet i NAV er også tilstede, men jeg vet at disse sjelden møter store vanskeligheter og forvirring selv. Ennå tror jeg de aller fleste av NAV-ansatte tror de fleste kundene gjerne vil bidra, til å få seg jobb eller komme tilbake i jobb. "Yt etter evne, motta etter behov" er et bra motto, og er kanskje målet heller enn tilfellet. Om vi ikke har truffet, sikter de i alle fall.

En tid etter opptrening fra en yrkesskade fikk jeg gjennomført min plan for å komme tilbake i jobb, etter å ha kranglet meg til det, fordi jeg nekta å gå på uføretrygd all den tid jeg fortsatt kan bruke hodet og mesteparten av kroppen. Overraskelsen var stor etter mange runder, da jeg fikk en saksbehandler som virkelig hjalp meg å få siste samordning og godkjennelse på papirene. Lettelsen da jeg fikk vedtak om at det var godkjent likeså. Når jeg nå nærmer meg fullføring av omskoleringen, er det ikke sikkert at jeg vil klare en full jobb, men jeg vil kunne klare noe. Uansett vil det med overveiende sannsynlighet spare samfunnet for mye utgifter, da utgifter til omskolering er marginalt større enn stønad/trygd. Men det åpner for andre spørsmål.

Har man rett til støtte for et verdig liv?

Er min derfinisjon av et verdig liv (for meg selv) å kunne bidra til samfunnet feil?

Står byråkratiet til tider i veien for at man skal kunne klare seg i en overgangsfase mellom stønad/jobb?

Innovasjon norge, gründerforum, Oslo innovation center, bedin, din kommune+++ kilder til inspirasjon. Innovasjonskurs. Inspirasjonskurs. De er gratis, og man slipper å vente på vedtak for å benytte dem. Idéer er verdi. Alle kan dyrke idéer. Tenk muligheter, ikk

(mann 48 år fra Østfold) to. 10 nov. 20:46 Privat melding

Nils Arne Vik?

Skjult ID med pseudonym Mangelvare to. 10 nov. 20:52

"tenk muligheter, ikke hindringer", skulle det være.

Skjult ID med pseudonym luringen to. 10 nov. 23:48

jeg jobber på nav, og må bare si at jeg har stor forståelse for at folk som er kommet i en vanskelig og sårbar livssituasjon kan synes det er vanskelig å forholde seg til en så stor og komplisert etat. Men jeg er sikker på at de fleste ansatte er veldig bevisst sin rolle som offentlig myndighetsperson, og som en representant som opptrer på vegne av stat og kommune, Men vi er bare mennesker vi også, så selv om vi i vår rolle skal opptre nøytralt, så kan man jo tenke seg at det er vanskelig å være uberørt hvis det kommer en person vi aldri har sett før og skjeller oss ut for noe politikere har vedtatt. Husk at de fleste nav ansatte også er brukere av nav på ulike tider, feks sykmeldt, foreldrepenger, pensjon