Alle innlegg Sukkerforum

Kostnader ved kollektiv transport vs. egen bil.

Vis siste innlegg
(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:11 Privat melding

Hadde en liten (artig) diskusjon på facebook igår. Ei venninde som skulle til Oslo (fra Moss), med familien (henne, gubben og to små kids). Og hun syntes det var forferdelig dyrt med tog. Det kostet jo hele 500.-!!! Så jeg prøvde å forklare henne hva en bil faktisk koster, men det virker ikke som det registrerte noe særlig i andre enden, jeg var bare teit og det var jo ikke måte på. Argumentene gikk jo stort sett ut på "jammen bilen eier vi jo allerede, HALLO liksom". Ja, hallo liksom. Man kunne jo like godt kjøpt fire månedskort da, og dratt en "jammen vi har jo månedskort allerede, så det koster jo ingenting å ta toget! hihihi". Det beste var jo forøvrig ei venninde av henne igjen da, som blandet seg inn. Jeg skal ta å sitere innlegget hennes i sin helhet:

"Da jeg er i Oslo med snuppa, tar vi bil til Ikea, parkerer der(gratis og ikke lov) og tar Ikeabussen tur/retur sentrum for å komme til tannlegen. (den er også gratis). Og gubben betaler drivstoff, rep og forsikring så for meg er det billigre med bil en kollektivt!!!"

Jeg dro bra på smilebåndet av den må jeg si.

UANSETT.

Er dette en vanlig misoppfatning blandt befolkningen, altså at kollektivt er jævlig dyrt?

Det kan jo være greit for kollektivsyterne å huske på at når man reiser kollektivt kontra å kjøre egen bil, så slipper man utlegg til:

- Bilforsikring.
- Bompenger.
- Parkering.
- Slitedeler.
- Reparasjoner.
- Verditap på bilen(!!!)
- Drivstoff.
- Diverse (vask, olje, dekk, spylervæske, etc etc...)

Skjult ID med pseudonym mio fr. 13 jan. 18:15

Du glemte årsavgiften og EU-kontroll.

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:16 Privat melding

Alt jeg glemte her i farta går innunder "Diverse"... =)

Skjult ID med pseudonym isbj fr. 13 jan. 18:18

Kjekt når det er gubben som bet alt da, så hun tenker ikke på at det er jo deres penger ikke bare hans sine som blir brukt. Ganske typisk oss jenter å tenke sånn ,når det som oftest er mannen som styrer det med bil i en fam .

Skjult ID med pseudonym mio fr. 13 jan. 18:18

Selvfølgelig.......dumme meg...

(kvinne 46 år fra Oslo) fr. 13 jan. 18:21 Privat melding

Hahaha takk skal du ha KongKebab! Aldeles fabelaktig ;-)) Er det virkelig mulig...?

Skjult ID med pseudonym Enigma fr. 13 jan. 18:24

Kebab:
Uansett hvordan man vrir og vender på ordbruken - En kan ta utrolig mange turer med: fly, tog, buss, taxi, båt ... i løpet av et år, sammenlignet med kostnadene som følger med det å ha og kjøre bil.
Å ha bil = "luksus."

Selv er jeg så "privilegert" å måtte være avhengig av buss til og fra jobb, evt. tog/fly til lengre turer ... og apostlenes hester. Der har mange bileiere mye spare - de små og unødvendige bilturene til butikken og diverse ærend.
Tør påstå at jeg har gått halve jorda rundt, kanskje hele veien rundt både én og to ganger!
:-)

(mann 38 år fra Sør-Trøndelag) fr. 13 jan. 18:28 Privat melding

TS: du leverer typiske argumenter fra single urbane "miljøbevisste" tåkefyrster ;)

Når din venninne sier at hun allerede har bil så har hun faktisk det. Så enkel er den saken. Vi bor i et kaldt, surt, jævlig land som har drittvær store deler av året. Har man familie og små barn er det et mareritt å måtte gå flere hundre meter i slaps og snø for så å sto og fryse ihjæl mens man venter på en buss som kanskje er stappfull og deretter igjen bli sjuk pga alle som står og nyser og smitter med influensaen sin (nei jeg overdriver ikke - folkeskikken er død på kollektivtransport).

I tillegg er det faktisk slik at det sjeldent går buss fra A til B. Man må gjerne innom en haug med andre steder på veien + muligens bytte og vente på transport videre. Altså det er upålitelig, det er ubehgagelig og det er ekstremt lite fleksibelt.

I tillegg er det faktisk slik at de fleste av oss bor i områder hvor det går svært lite transport fra der vi bor og til alle våre venner, familie. jobb, skole og barnehager. Om jeg skulle brukt kollektivtransport til å besøke min mor og ta med min 1 år gamle sønn måtte jeg først gå 200 meter ned en bratt skråning til bussholdeplassen. Så må jeg ta bussen inn mot sentrum, så vente der en god stund før jeg tar buss til jernbanestasjonen. Derifra kan jeg ta buss eller tog til hjemkommunen min - og dette tar da 3 ganger så lang tid som å kjøre egen bil. Når jeg kommer til jernbanestasjonen der må jeg bestille drosje og betale et par-tre hundre ekstra for å komme meg frem (min mor har ikke bil og ikke førerkort). Totalprisen frem og tilbake vil da bli ca 750 kroner og tatt meg 3 timer. Og det for en tur som ville tatt meg 30 minutter hver vei og kostet meg 73 kroner i drivstoff og 40 kroner i forsikring og avgifter. Mon tro hvor mnge turer jeg kunne tatt meg råd til i måneden gitt. Blir dyr barnevakt også må jeg si.

I tillegg jobber jeg slik til at jeg måtte tatt bussen 1 time tidligere enn jeg starter pga at jeg må i motsatt retning for så å springe en kilometer for å rekke en overgang. Hvis ikke tar det enda lengre tid. Dette er jo også veldig enkelt å kombinere med barnepass/barnehage osv. Og jeg bor i Trondheim. Mon tro hvordan det er i mindre kommuner. Og å være avhengig av annen transport dreper ens bevegelsesfrihet når man har små barn - spesielt på vinterhalvåret.

Buss/tog osv må koste mindre enn det koster i drivstoff for å kjøre en bil for at det skal kalles økonomisk.

Skjult ID fr. 13 jan. 18:33

"Gong-gongen"

Eller sett om man sparte noen hundrelapper liksom:

Jeg bor riktignok ikke i Moss, men en "utkant-kommune" inntil Oslo.

Jeg har en middels knasj bil som koster meg røffelig 72.000 per år (ifølge exel) eller 200/dag.

Jeg følger opp meg selv og ofte 2 totter i en gjennomsnittlig hektisk hverdag.
La oss si 3 månedskort, og diverse turer hit og dit til en totalpris på 4500-5000.

Hadde aldri tatt med bryet med å utsette meg selv og mine to for den stress-for å rekke skole, for ikke å si dødtid på diverse overgangsstasjoner

Vi tre hadde nok måtte bruke minst 3 timer mer hver dag eller 100 timer med påfølgende økt stressfaktor for kr 15 per time.

TS.. kom igjen når du er "kommet litt lenger" er du snill.

Skjult ID med pseudonym kosemomse fr. 13 jan. 18:34

Jeg vil hvert fall spare maaaasssse tid på å ha bil. Ikke alle som har et godt kollektivtilbud. Hadde syklet til jobb om det ikke var for hindringer (tunell) som umuliggjør det. Jeg foretrekker 25 min til-fra jobb i bil fremfor 2 timer med buss og venting på kalde holdeplasser. Tid til å gjøre andre ting er noe som er mer verdt for meg enn penger:)

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:35 Privat melding

"TS: du leverer typiske argumenter fra single urbane "miljøbevisste" tåkefyrster ;) "

HAHA.

...det går faktisk fint an å ha bil, og samtidig vite hva det faktisk koster.

Jeg har forøvrig to, og trenger i bunn og grunn ingen.

(mann 60 år fra Buskerud) fr. 13 jan. 18:36 Privat melding

Godt poeng MagnusOpus

Skjult ID med pseudonym action fr. 13 jan. 18:36

Jeg sluttet å betale for kollektivt etter at jeg fant ut at over 3 år hadde det kostet over 20,000 på månedskort i Oslo og jeg kun har vært i kontroll 3-4 ganger. Tok trikken minst 2 ganger daglig.

Jeg syns ikke kollektivt er dyrt, basert på den tjenesten man får, men nå har jeg bestemt meg for å kjøpe bil! :)

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:38 Privat melding

Ellers var ikke temaet her hva som er mest praktisk i hverdagen, men hva det koster. Les overskriften.

Skjult ID med pseudonym MagnusOpus fr. 13 jan. 18:42

action: du glemmer at du bor i Oslo - noe de fleste ikke gjør ;)

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:42 Privat melding

Nå har det forresten tikket inn en ny melding fra frøken gubben-betaler. Jeg spurte om de hadde fellesøkonomi, og hun svarte.. (Hold deg fast nå...) : "Nei, så enkelt som at den som har mest penger der og da betaler!"

Skjult ID med pseudonym action fr. 13 jan. 18:42

Godt jeg poster med pseudonym så jeg ikke blir arrestert av forumpolitiet!

Tanken min var bare at jeg er klar over hva det koster å ta kollektivt og hva det koster å eie/bruke bil, og allikevel velger å ha bil. Bor innenfor ring2!

Skjult ID med pseudonym Enigma fr. 13 jan. 18:43

Til dere som ikke klarer å lese mellom linjene og ser ironien: hadde jeg hatt råd, hadde jeg kjøpt bil.
Og jeg skjønner at det er mest praktisk av hensyn til bringing/henting av barn, komfort osv. osv.
Men, slik TS understreker - hva er -billigst- av de to alternativene.
Ikke meningen å gi dårlig samvittighet til dere som bruker bil! :-)

Skjult ID med pseudonym MagnusOpus fr. 13 jan. 18:45

KongKebab: hvor lang er så den strekningen venninnen din skulle reise? Er jo enkelt. Normalt drivstoffbruk ligger på ca 0,7 på mila. Prisen er ca 14,5 per liter. Forsikring ligger på ca 0,3 pr km. Service ca 0,2 per km.

Om man har en bil kan du ikke ta med prisen av bilen i et slikt regnestykke. Da må du isåfall regne med ting som skatt og avgifter som vi tross alt betaler for å subsidiere norsk kollektivtransport også. En bil har man hvis man trenger den til noe annet - ergo vil det kun være forbruket som er interessant.

Så legg da sammen kostnadene jeg nevner her - gang det opp mot antallet kilometer på strekningen og sammenlign mot de 500 billettene kostet. Så ser man hva som lønner seg. Og helst skal det da være endel billigere slik at man får betalt for ulempene og ubehaget ved å reise kollektivt.

Skjult ID fr. 13 jan. 18:46

@action, så det er greit å stjele bare det lønner seg?

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:47 Privat melding

"Ikke meningen å gi dårlig samvittighet til dere som bruker bil! :-)"

...hvorfor ikke? Vi er jo noen miljøsvin. Ihvertfall sånne som meg, som har to biler. Fysh. Jeg trøster meg med at jeg ihvertfall bare får brukt én om gangen. Da forurenser jeg jo bare halvparten så mye! WOHO!.

(mann 36 år fra Østfold) fr. 13 jan. 18:49 Privat melding

Magnusopus:

...om man har en bil kan man ikke ta med prisen av bilen i et slikt regnestykke? HAHAHHA.

Jaok. Om man tar toget så kan man ikke ta med billettprisen i regnestykket heller da....?

(mann 32 år fra Akershus) fr. 13 jan. 18:49 Privat melding

@TS

MagnusOpus har et bra poeng. Trenger man bil så trenger man bil, og har man bil så er merkostnaden ved å bruke den tur-retur Moss-Oslo mindre enn 500 kr.

Skjult ID med pseudonym action fr. 13 jan. 18:50

Nei, stjeling er ikke helt det samme.

Skjult ID fr. 13 jan. 18:50

Betaler ikke de som har bil skatt og avgifter som subsidierer kollektivtransport....?

Skjult ID fr. 13 jan. 18:50

Magnus:

Regn gjerne 20 per mil, vips turen koster 250 + bom og parkering. røffelig 300-350. 150 mer til fest og morro isolert sett.

skål.!!

Skjult ID fr. 13 jan. 18:50

Nei, ligner faktisk mer på underslag...ikke helt greit det heller.

(mann 40 år fra Hordaland) fr. 13 jan. 19:12 Privat melding

@Kebab

Du glemte å ta med en ganske viktig utgift, de fleste har vel ganske store og ofte dyre lån på bilene også.
Er selvfølgelig enig i at man ikke utelukkende kan regne de løpende utgiftene som grunnlag, hele smørbrødlisten må med.

Kollektivtransport er veldig billig i forhold.

Skjult ID med pseudonym Guybrush fr. 13 jan. 19:20

zoroaster: så da må du med andre ord ta med x antall millioner i innkjøp av skinner, trikker, tog, t-baner, betalingsløsninger, lønn til sjåfører, teknisk service, vedlikehold, utskiftning osv? Som kjent dekker ikke prisen av billetten halvparten av kostnaden. Hvis man skal ta med kostnader som lån og innkjøp av bilen må dette også tas med. Det er som kjent ingenting som er gratis, du betaler for kollektivtransporten også over skatteseddelsen, avgifter og annet som havner i statskassa ;)

(mann 40 år fra Hordaland) fr. 13 jan. 19:44 Privat melding

@guybrush: Threepwood anmoder jeg?

Ja alt koster, men trodde ikke det var samfunnskostnader vi diskuterte - da blir jo bilregnestykket et helt annet også :-)

(mann 45 år fra Oslo) fr. 13 jan. 20:11 Privat melding

Selv jeg som har billig elektrisk bil som kan kjøre i kollektivfeltet og parkere gratis og lett (Det er en Think) synes det er mer praktisk å bli kjørt (les: ta t-banen) alle de gangene jeg skal fra punkt til punkt, så har jeg latt være å slite på bilen, stresse i kø osv og har heller bilen som backup til de gangene hvor det skal kjøres litt mer på kryss og tvers eller hvor t-banen står, noe det stort sett kommer info om på nettet, så man kan sjekke før man går hjemmefra.

Tror mange bilbrukere kunne spart en masse penger og stress ved å erstatte noen bilturer med kollektiv transport her i Oslo-området.

Og det har blitt færre soner og billigere å reise stort sett, også, hvilket er imponerende når man tenker på hvor mye rot det ble med Fleksus.

Barn har bare godt av å sosialiseres og bli med på kollektiv transport, det er litt corny med alle disse som skal spare tid ved å kjøre bil, til og med til og fra treningsstudioet der de må betale for å bli kvitt overskytende kalorier fordi de - kjørte bil i stedet for å gå/sykle steder... :-)

Ja, dette var satt på spissen, men håper noen der ute føler seg litt truffet, da... :-)

Bonuspoeng for å gjette hvilket nyord jeg ikke inkluderte ovenfor! :-D

Skjult ID med pseudonym mio fr. 13 jan. 20:33

Tidsklemma :-)

Skjult ID med pseudonym Boble® fr. 13 jan. 20:36

Dersom man priser inn timene man bruker ekstra på å ta buss kontra bil så blir det ganske kostbart ja.

Ett annet moment som er avgjørende for meg er mangelen på ekspressbusser som går direkte til sentrum. Melkerutene tar alt for lang tid.

Skjult ID med pseudonym Thomas1971 fr. 13 jan. 21:30

Nåja, jeg går ikke rundt og tenker at hver time av dagen koster så og så mye penger, dessuten så tar ikke kollektiv transport alltid så mye lenger tid enn å kjøre bil. Hvis det først er kø, kan jeg ikke i bilen, akkurat lene meg tilbake og surfe på nettet, mens vel, på t-banen eller toget, så kan man ta en kikk på nyheter eller høre på podkast med "Herreavdelingen".

En jeg kjenner, har en litt sånn Høyre/NHO-tilnærming, tenker litt sånn at tida hans koster penger, og han er rimelig stressa,
litt for servil overfor arbeidsgiveren sin er han også. Tror ikke det er sunt i lengden å måle alt i tid/penger.
Men også han tar t-banen punkt til punkt, siden jobben er like ved t-banen! :-)

For øvrig er det forbedringspotensiale mange steder for kollektivtransporten, tør jeg spørre, Boble(R), hvor mangler det ekspressbusser? :-)

Skjult ID med pseudonym E.T. fr. 13 jan. 22:10

Mange, inkludert meg selv, har reisedestinasjoner som er nær utilgjengelige uten bil. Besøke familie ute i distriktet. Frilutsliv mm. Så da må man ha bil uansett.

Skjult ID med pseudonym sta fr. 13 jan. 23:00

Nå er jo statens satser for bil 3,95 pr kilometer og det ligger vel på ett ganske minimum av det det koster å ha en bil totalt sett, ikke kjent for å legge på i staten. Så da kommer man vel fort over kost av månedskort på kollektivtransport. Så prismessig så hadde det nok vært billigere for ganske mange å kjøre kollektivt.

Men nå spurte du heller ikke om det var praktisk, som blir noe helt annet for de fleste :)

(mann 46 år fra Akershus) fr. 13 jan. 23:29 Privat melding

Kanskje rotet med Flexus er årsaken til at vi fikk færre soner? Skulle ikke forundre meg.