Alle innlegg Sukkerforum

søvnproblemer..

Vis siste innlegg
(kvinne 26 år fra Sør-Trøndelag) to. 5 april 09:21 Privat melding

Hm. Siden det er mange som har litt mer livserfaring enn meg her inne så kan det jo være en fin plass og spørre.. :-P

Noen som har slitt med søvnproblemer i løpet av livet her?

Det har vært en litt turbulent start på året, og nå virker det som om jeg bare ikke klarer å slappe av. Jeg får ikke sove på kvelden (legger meg 21:30 og sovner ikke før 02). Jeg våkner alltid om natta (rundt 03-04) og får ikke sove igjen på 30-45 min. Så er det opp klokken 06:30 med minien.

Jeg klarer meg overraskende bra til tross for søvnmangelen, men jeg har måtte slutte og trene (de siste 2-3 ukene) for å ha overskudd til å komme meg igjennom dagen.

Får jo aldri ro i kroppen!!!

Noen som har tips eller råd og komme med? Hvor "ille" må det være før man evt må ta det opp med lege, og hva er evt løsningen?

:-):-)

Skjult ID med pseudonym bat to. 5 april 09:32

Har du prøvd meditasjon og/eller avspenningsteknikker?

(kvinne 26 år fra Sør-Trøndelag) to. 5 april 09:34 Privat melding

Nei, hvordan foregår det? Har prøvd yoga, men ble jo anpusten og sliten haha :-P

Skjult ID med pseudonym lashes to. 5 april 09:35

Jeg tror du legger deg for tidlig. Om du ikke får sove, stå opp igjen. Når det går ut over livskvaliteten syns jeg du skal ta det opp med legen.

Skjult ID med pseudonym Nref to. 5 april 09:36

Uten å "utbrodere" på noe personlig blablabla for min egen del, så er svaret JA. Og har hatt det omtrent så lenge jeg kan huske også.
Men tips nr. en (det kan være vanskelig når man jo har barn, som TS) er å prøve å få lagt seg nedpå i løpet av ettermiddagen (god, gammeldags "middagshvil", altså!), noe som hjelper betraktelig på formen utover kvelden, slik at man slipper å "duppe" fra Dagsrevy-tid og utover... Siden jeg jobber primært på kveldstid har dette blitt mer eller mindre nødvendig også.
Og det å våkne midt i natta er irriterende også, men dette avhjelper også det med "middagshvil" av en eller annen grunn. I samme slengen får man bedre døgnrytme (kommer seg tidligere opp uten at det BARE blir jævlig...) av å ta en eller to timer på øyet på dagtid. ANER ikke hva som er den "fysiske" forklaringen her (for meg hang ikke dette på greip i starten mht hva jeg "kunne" om søvn og "sånt" fra før, men det er nå sånn, og for all del greit i massevis, så lenge det funker!).
Blir det så ille at det går utover dagliglivet/jobb/annet, MÅ man vurdere legehjelp, og evt. sovepiller (ikke innsovningspiller, da de jo (selvforklarende nok) ikke har noen effekt på det å våkne seint på natta). Har liggende sådanne i huset, men bruker disse SVÆRT sjelden (og ikke med noen stor glede, men må man, så må man). Dette er uansett noe som legen (og (NB!) INGEN andre, i hvert fall ikke venner og kjente som "har noe slengt baki medisinsskapet...") må vurdere. Så! :)

Skjult ID to. 5 april 09:44

Mitt tips? Fiks turbulensen.

Skjult ID med pseudonym Nottpill to. 5 april 09:45

Ta imot råd Askja, men ikke begynn med piller. Det er alltid en grunn og kanskje innerst inne vet du selv hvorfor du har søvnproblemer.

God klem :)

Skjult ID med pseudonym kvinne to. 5 april 09:46

Ikke start med noen form for sovetabletter eller innsovningstabletter før dette er siste utvei for å ikke bli sprø av å ikke sove. Det finnes mange meditasjons og avslappingsCDer å få kjøpt som du kan høre på enten i løpet av dagen eller på kvelden når du legger deg. Det finnes også apper på telefonen med f.eks hypnose for søvnmangel. Det finnes avslappende teer du kan drikke, det finnes mange råd om å ikke legge seg før man er trøtt, at man ikke skal lese på senga, dusje i lunkent vann osv. Som sagt: Prøv alt før du tyr til medisiner. Det er ikke bra for deg.

Skjult ID med pseudonym Nref to. 5 april 10:03

Bare en kommentar mht medisiner; JEG (snakker altså KUN for meg selv) var helt nødt, ellers hadde jeg rett og slett endt opp på mentalsykehus (ikke kødd heller), ble langtidssykemeldt fordi jeg ble så dysfunksjonell av søvnmangel (dette begynner uansett å bli noen år siden)... Men det er absolutt SISTE utvei og skal ikke tas lett på under noen omstendighet, men for dem INGEN verdens andre ting funker på kan det til slutt bli nødvendig (jada, har prøvd meditasjon, yogaøvelser, "avslappings"-cd (for en musiker blir sånne BARE irriterende, da...) te (samt kutte ned på kaffe), trening, avslappingsteknikker og ALT det der før det gikk såpass langt, og det satt jævlig langt inne for undertegnede å be om slik "hjelp" for en som til vanlig unngår såpass "ubetydelige" ting som paracet...).

(kvinne 26 år fra Sør-Trøndelag) to. 5 april 10:17 Privat melding

Tusen takk for gode og seriøse råd :-) foreløpig så klarer jeg meg så lenge jeg holder meg i gang hele dagen, men det blir jo slitsomt i lengden det og :-P

Det ekke bare å ordne opp i det turbulente akkurat nå dessverre, det må vel bare leves med foreløpig!

Kommer nok ikke til å prøve piller (uansett ikke aktuelt enda) når jeg er alene med minien. Finnes nok mange utveier før det :-)

Får se om jeg ikke finner noe te.. Vil dere anbefale?

Har forresten kuttet ut tv på kveldstid. Og jeg klarer ikke å legge meg senere, er dautrøtt helt til jeg legger meg. :-P

Skjult ID med pseudonym Nref to. 5 april 10:22

Du må nok prøve å plage deg selv med å sitte oppe lenger i to-tre dager for a start (da bedrer det seg gradvis i løpet av den tida)... Og gjentar gjerne det med middagshvil (selv om jeg er klar over at det er på grensen til umulig for småbarnsforeldre...), det funker og gjør her i huset at pillene i den aller største majoriteten av tilfellene blir liggende i nevnte skap... Gudd løkk! :)

Skjult ID med pseudonym kvinne to. 5 april 10:37

Du kan også google, det finnes søvnklinikker som kan mye om temaet. Husk også at det er store forskjeller på medisiner. Noen er vanedannende, andre ikke. Og det finnes avslappingsCDer som ikke bruker musikk i det hele tatt (for musikere og andre muzakhatere). Råd som å skrive ned og plassere på papir det du tenker på og det du bekymrer deg over er selvsagt et velbrukt triks. Kanskje du kan flytte senga? Noen mener det kan hjelpe. Som sagt finnes det mange løsninger, men jeg kan bare det jeg har lest i VG. Mine personlige erfaringer er at jeg heller sitter oppe og koser meg for å ikke stresse og telle timer til jeg skal opp og innse (dette har jeg lært over tid) at det går fint å ikke sove en ganske god stund. Når jeg ikke stresser, faller til slutt kroppen til ro. Men jeg er enig med Nref at man kan bli syk av å ikke sove. Det sier seg jo selv så lenge vi vet at mangel på søvn blir brukt som torturmiddel.

Skjult ID med pseudonym banditten to. 5 april 10:38

Jeg ser ikke det smarte i at stoppe med at træne, tværtimod.

http://health.howstuffworks.com/mental-health/sleep/basics/how-to- fall-asleep1.htm

(kvinne 46 år fra Oslo) to. 5 april 10:57 Privat melding

Heisan kjære Askja, vi mennesker fungerer egentlig best når ting går i jevn rytme (dvs de fleste av oss), så mitt råd til deg er å prøve å sette av et tidspunkt, det samme hver kveld over i alle fall en uke eller mer, hvor du setter opp en legge-seg rutine.
Du starter ved å skru av tv, radio osv, legger vekk pc (ingen facebook eller sukker oppdateringssjekking....selvom jeg må innrømme at jeg blir søvnig når jeg titter på online nå listen min før jeg sover...aner ikke hvorfor, de er nok ikke kjedelige hehehe...kanskje det bare føles innbilt trygt at mine riddere av det runde bord er på plass :-D), få tak i noen cd-er med avslapningsmusikk, f eks med bølgeskvulplyder, men panfløytemusikk eller myk klassisk funker også fint, smak og behag,eller søk relaxing music på spotify, ha dette på lav styrke, skru av alle elektriske lys, tenn stearinlys, drikk litt kamomille eller hyllebærte mens du prøver å slappe av i godstolen-sofaen din og la tankene sortere seg fritt i hodet ditt... Kjenn roen fylle deg, du kan fremkalle denne følelsen ved at du tenker deg en situasjon der du sist følte en slik ro og gjenoppleve minnet. Øv deg på å fremkalle roen....nyt stillheten og varmen :-)
...og ikke gi opp om du ikke finner roen med en gang, man må øve :-)

Håper noe av dette hjalp Askja og husk alt ordner seg litt etterhvert :-)

God styrkende og beroligende klem fra tante Aqueena

(kvinne 26 år fra Sør-Trøndelag) to. 5 april 11:04 Privat melding

Banditten: det HJELPER nok ikke, men om man ikke har overskudd så er det ikke bare bare og tyne seg på trening for så å skulle klare å gi omsorg til en aktiv 2-åring resten av dagen samtidig som husarbeid og lesing til eksamen skal unnagjøres :-) må prioritere.

Takk for gode råd Aqueena!

(kvinne 46 år fra Oslo) to. 5 april 11:21 Privat melding

Stå på Askja! Du er flink og dette klarer du :-)

Er enig med banditten, ikke slutt helt med trening, for trening gir mer overskudd, men du kan begrense det om du føler du ikke rekker over det, og selv noe trening er bedre enn ingenting, og en rask gåtur med minsten på skuldrene er og en fin form for trening (og det vil holde ham opptatt en stund også...ingenting er vel bedre enn å sitte på toppen av verden og se alt det spennende som skjer rundt).

Og magetreningen kan du gjøre ved å legge deg på rygg og løfte opp minsten med føttene og leke flytur, masse kribling i magen fra minstens side, du får trent litt og ikke minst masse latter og morro for begge, og latter gjør godt når man er sliten :-)

...og en annen ting, spis godt, mulig du gjør det allerede, men spis til faste tider og spis sunt, hold deg unna godter og brusi om du spiser/drikker slikt, jeg selv vet jeg blir trett av godis og får lyst å dunke hodet i veggen de gangene jeg gir etter for fristelsen og en pose godis har forsvunnet mens jeg har sett en film på tv eller lest en bok :-) En bit mørk sjokolade er bedre... om man først vil ha noe snadder...

...og en tredje ting, når jeg nå først er i gang; lån vekk småen for en dag eller to til besteforeldre, tanter, nære venner du stoler på, du har lov, rett og plikt til å ha dager da det gjelder kun deg, hvor du sover hele dagen om du vil det, eller løper i skogen, hva som helst, der du ikke trenger å tenke på at du må rekke ditt eller datt, dagen er bare din. Småen vil ha godt av det og vil kose seg i selskap med andre og du får ekstra overskudd :-) Man MÅ ikke klare alt alene og det er absolutt lov å ta imot hjelp :-)

Skjult ID med pseudonym L-lo to. 5 april 11:21

En kopp kakao før leggetid. Det er beroligende. Du kan også ta et par lavendeldråper på puta, også beroligende. Te: kamillete. Dette er ting som har funket for andre, er verd et forsøk. Lavendelolje får du på apotek/helsekost.

Skjult ID med pseudonym lmfao to. 5 april 11:28

Om du sliter med å få sove, hva med å ta en liten runde med deg selv? Funker fett for min del hvertfall;)

(mann 40 år fra Telemark) to. 5 april 11:49 Privat melding

Mista søvnen helt i en ti dgaers periode noen år tilbake, blei paraniod som bare det! Søvnen kom like fort tilbake som den forsvant da jeg var sykemeldt en ukes tid!
Har hatt litt innsovingsproblemer i ettertid men ikke på langt nær så ille, det er ofte et symptom på stress!
Som det nevnes lenger oppe så er avspenningsmetoder til god hjelp. Jeg vil også anbefale å sitte i ro siste timen før du legger deg, grønn te har dokumentert effekt.
Jeg vil også anbefale deg å la vær å bruke pcèn, lyset fra skjermen din ligner veldig på dagslys (blått) og dette lurer hjernen din til å tro det er dag!

(kvinne 44 år fra Akershus) to. 5 april 12:24 Privat melding

@TS
Stress med å lese til eksamen kan være mer enn nok, og du har en aktiv toåring i tillegg. Mitt råd må være å stå opp til samme tid hver dag. Også nyttige tips av andre ovenfor her, med fast leggerutine.Og så fåes det kjøpt "god natt te" på en del coopbutikker, og kan være verd et forsøk. Våkner du på natta er det best å sto opp og lag deg et glass varm melk og spis en banan til.

Skjult ID med pseudonym j37 to. 5 april 13:03

@TS
Har også hatt noen perioder i livet der ting har vært turbulent, og da klarer ikke kroppen å finne roen, og avslapping blir nesten umulig.. Men bare nesten..:)
For meg hjalp det godt å bruke litt tid på å bare slappe av med en varm kopp te, og noe rolig musikk el kjedelig på tv før sengetid.. Og å huske å puste ordentlig, helt ned i magen.
Deretter var det å finne sengen, og å bruke litt tid på å tømme hodet for alle tankene som gjør at man IKKE slapper av... Blir jo en slags form for meditasjon, egentlig, men klarte aldri helt å bli "tom i hodet"... Så da laget jeg meg et "drømmebilde" som var avslappende, feks en blomstereng som vaier i vinden, bølger som slår sakte inn mot en sandstrand el..
Fokuserer på å kjenne at man slapper av i hver enkelt kroppsdel, en etter en, mens man da IKKE tenker på alle problemene som tårner seg opp, og huske å puste riktig... Å da kommer søvnen ganske fort .. Og litt fortere når man har gjort dette noen dager og begynner å bli flinkere, for veldig lett er det jo ikke..
Men så blir jo kroppen spent i søvnen da, i alle fall til å begynne med, og man våkner opp i 3-4 tiden som du sier. Så da starter man på det samme igjen, viktig å ikke bli irritert og frustrert over at man ikke får sove...
Kjempeenkelt...!:P
Har både legeskrekk og pilleskrekk, så da måtte jeg jo bare prøve å fixe søvnproblemet selv... Og når man får litt mer søvn, så fungerer det meste litt bedre, og verden ser litt bedre ut...:)
Det vil bli bedre, vet du, ting tar bare litt tid...
Lykke til!:)

Skjult ID med pseudonym sans to. 5 april 13:18

Hei, hva med å prøve magnesiumtilskudd? Mange med søvnproblemer, urolig søvn og "rastløshet"/umulig å slappe av, kan føle bedring ved å ta ekstra magnesium pga at det innvirker på søvnen og hjelper hvis man er/har vært stressa over lengre tid. Noen får ikke tilstrekkelig med magnesium gjennom kosten. Dette mineralet kan også hjelpe ved kramper og spenninger (f.eks. leggkramper).

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/01/531224.html

B-vitamin er også knyttet til behandling av stress og uro - ta begge deler på kvelden, gjerne sammen med litt beroligende te, som nevnte kamille og/eller sitronmelisse.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/meli_off.htm
(for øvrig en veldig bra urte-side, hvis du er interessert i å lære mer om forskjellige medisinurter)

Husk at te, også grønn te, inneholder koffein som kan gire deg opp på kvelden - så hvis du er temenneske,
ta deg heller en kopp med rooibos-te - den er koffeinfri og mer beroligende og søvnfremmende. :)

http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm

Prøv også å legge aktiviteter som gjør deg gira og ivrig til tider på døgnet hvor du trenger en ekstra boost og må være våken, mens aktiviteter som er beroligende legges til kvelden. Gire ned.
Men...du trenger vel ikke å legge deg såå tidlig som kl. 21.30...? Prøv å forskyv det til 22-23, og ha heller noen avslappende og beroligende kveldsritualer fra 21-tiden. Te, bok, pledd, varmt fotbad f.eks. :) Kose seg med rolig egentid, helst uten altfor mye internett før sengetid. ;P (easier said than done, i know!)

Og det er ingen grunn til at du skal vente med å ta det opp med legen din, det kan jo være greit å få tatt noen blodprøver og sjekke at alt er i orden sånn sett også. Finnes jo medisinske tilstander som kan føre til eller øke søvnproblemer. Men ellers er nok søvnproblemer noe de aller fleste av oss opplever fra tid til annen, og det lar seg i manges tilfeller fikse ved enkle omlegginger og "søvnhygiene" (rutiner).

Lykke til, Askja! :)

Skjult ID med pseudonym banditten to. 5 april 14:18

Du skrev intet om at du ikke kunne træne fordi du ikke havde tid, mere specifikt skrev du:
"men jeg har måtte slutte og trene (de siste 2-3 ukene) for å ha overskudd til å komme meg igjennom dagen."

Overskud får du netop af at træne og der er ingen der siger at du må blod-træne i 3 timer.
Læs det link igennem jeg sendte og søg eventuelt lidt på nettet omkring det selv.
Jeg har læst et hav af forskellige artikler omkring forbedring af søvn og søvnmønstre med træning, det er i mine øjne et langt bedre sted at starte end ved at begynde at putte "diverse" ting i munden.

Skjult ID med pseudonym arneand to. 5 april 15:18

@Askja tor 5 apr 10:17
Alt for mye te å velge i, og jeg er inhabil, da jeg ikke kan få nok nypete ;p
(Bland Weifa C med Honning, ellers er Confecta Nypete akseptabel.)
Sjekk ellers ut yogiproducts.com og Te og Kaffehuset i dronningens gate.
Kjøp med ett par nye pakker hver gang du handler.
Starer du NUH, ser du muligens slutten på de vanlige typene mot slutten av året ^^

(mann 33 år fra Akershus) to. 5 april 15:22 Privat melding

Har du pustestopp om natten eller? Kanskje du har søvn-apné.

(kvinne 46 år fra Oslo) to. 5 april 15:23 Privat melding

Åååja @arneand; nypete er tingen...deilig med en skvett melk og en dæsj honning i... Du milde...! Jeg hadde rent glemt den te-en!! ....rote i te-skuffen....hadde jeg ikke en Confectaeske her mon tro...?

Skjult ID med pseudonym Gri to. 5 april 15:44

TS; gå en tur, få litt lett mosjon og drikk en avslappende te før du legger deg. Og en hot tips! Ikke sitt på forumet med en lysende energilampe kamuflert som en pc (!) før du legger deg- det gjør deg våken serru!! :)))