Alle innlegg Sukkerforum

Tips til toastmaster i bryllup - mottas :)

Vis siste innlegg
(mann 43 år fra Oslo) ti. 29 mai 19:55 Privat melding

I slutten av juni skal jeg være toastmaster i et bryllup her i Oslo.

Gode tips & råd mottas med glede :)

Skjult ID med pseudonym Gilia73 ti. 29 mai 20:12

Skal du ha leker, eller bare vitser?

(mann 43 år fra Oslo) ti. 29 mai 20:14 Privat melding

@Gilia..

Tar i mot alt som kan brukes.. Det blir ca. 100 gjester fra norge og sverige :)

Skjult ID med pseudonym Bare mæ ti. 29 mai 20:15

Jeg kan dikte- jeg kan rime- jeg kan få deg til å le

skal du skrive en sang, kan jeg hjelpe deg med det

Kanskje er jeg ikke morsom ,men har mange gode ord

som du kanskje kunne bruke mot de fine rundt et bord

skal du tale? skal du synge?skal du leke, skal du hva?

Bare si meg hva du trenger, kanskje kan jeg hjelpe da...!

Skjult ID med pseudonym Danty ti. 29 mai 20:15

Kan også sende meg som privatmelding, åff kårs

Skjult ID med pseudonym Bare mæ ti. 29 mai 20:17

Jahh bare si hva du trenger..underholdning f eks...?

(mann 33 år fra Oslo) ti. 29 mai 20:18 Privat melding

http://www.taleguiden.no/toastmaster/

(kvinne 43 år fra Buskerud) ti. 29 mai 20:21 Privat melding

Faren min blei alltid spurt om å være toastmaster..Han hadde en lek som ofte slo ann.. Bruda får bind for øynene, fem menn stiller seg opp på hver sin stol, trekker opp buksa. En av mennene er brudgommen.. Men hvem ? Bruda må finne det ut ved å stryke/ ta mennene på leggene deres....

(mann 42 år fra Oslo) ti. 29 mai 20:22 Privat melding

Synes ikke at rollen som toastmaster er en rolle man nødvendigvis skal gjøre så mye ablegøyer ut av, men en nøkkel til å lykkes med det er å forberede seg godt. Finn ut litt om de du skal introdusere på talelisten og få en naturlig flyt i koordinering av måltid. Ta deg en prat med brud og brudgom om du ikke har nok bagrunnsinformasjon til å kunne si noe som "faller seg naturlig" når du introduserer nye ting.

Skjult ID med pseudonym Danty ti. 29 mai 20:22

tar i mot det meste.. siler selv det jeg kan bruke. Må jo også sette mitt eiga særpreg på dette :)

(mann 42 år fra Oslo) ti. 29 mai 20:23 Privat melding

og grattis med å få jobben som toastmaster, det er en utrolig fin jobb å få, -om- man er godt forberedt naturligvis. :)

Skjult ID med pseudonym Bare mæ ti. 29 mai 20:24

sendt..

(kvinne 50 år fra Oslo) ti. 29 mai 20:27 Privat melding

Jeg har vært i bryllup i Danmark flere ganger. De har en morsom vri. Dersom bruden eller brudgommen skal på the Ladies eller the gentlemens, så skynder alle damene eller alle mennene å stjele et kyss fra enten bruden eller brudedgommen, alt ettersom hvem som har forlatt selskapet. Alle klirrer på tallerknen med gafflen sin imens dette pågår. Detter er kanskje litt vanskelig å gjennomføre dersom ingen har gjort det før..... men det er morsom i Danmark i hvertfall. Du kunne evntuelt avtale dette på forhånd, før man går til bords, med såpass mange at det går greit å få med resten.

Skjult ID med pseudonym Lila ti. 29 mai 21:20

Feline - det er en skikk her i landet også! Ihvertfall på vestlandet :)

Skjult ID med pseudonym bare mæ ti. 29 mai 21:34

Gleder meg, Jonas... Vi har allerede satt dato for VÅRT bryllup.....

Skjult ID med pseudonym Nref ti. 29 mai 21:41

Nei, men trodde jo dette var noe "alle visste", TS... Hør nå;
Skriv en LITT for lang, dårlig og ikke-morsom tale til brudeparet som du passer på å glemme hjemme før du ankommer. Bli skikkelig nervøs og drikk derfor veldig mye slik at du i det hele tatt tør å åpne kjeften når det er din tur. Når du glemmer poengene (fordi manuset ikke er med), erstatt disse med en improvisert grovis/sann historie med seksuelt innhold fra (foretrukket) brudgommens yngre dager.
Vent til brudgommens ansiktsfarge har skiftet til (mørk) rødt og bruden gråter (ikke av glede) før du kjapt og uelegant runder av med en skål. Sørg for å søle når du skåler (gjerne på brudeparets familie, hvem som helst duger, men gjerne en av de litt eldre) og å ikke treffe stolen når du setter deg, slik at alle får sluppet ut en lenge fortrengt latter/evt. andre emosjonelle reaksjoner.
Fortsett å drikke tungt og ukontrollert utover aftenen og gjenta gjerne prosessen på nytt flere ganger, da gjerne med variasjoner som 1) Å legge åpenlyst an på bruden/brudens mor eller 2) Passe på å legge inn en lengre utskjelling av en person til stede i selskapet du egentlig aldri har kunnet fordra...
Nei, dette var jo ment for brudgommens forlover..? Faen. Glem det! Ingen tips herfra. :)

(mann 32 år fra Oslo) on. 30 mai 00:16 Privat melding

Jeg skal også være toastmaster i sommer. Flere tips trenger vi! ;)

Skjelver i buksene... :P

(mann 43 år fra Oslo) on. 30 mai 00:27 Privat melding

WTF, jonas.. sleit litt med poenget ditt der, men ... :)

(kvinne 36 år fra Oslo) on. 30 mai 10:22 Privat melding

toastmasterens jobb er hovedsaklig er å sy sammen programmet under middagen - men skal du være toastmaster for hele festen? Begynn med å ønske velkommen, skåle for paret, gjerne fortelle hvem du er og hvordan du ble kjent med de, gi praktiske opplysninger om toaletter, røyking.. Gjerne oppfordre folk til å ta kontakt med deg om de ønsker å komme til orde.

Deretter er det du som presenterer menyen, evnt sanger som skal synges under middagen, og hver taler (brudens far, brudgommens mor, brudgom, evnt brud, forlovere og tilslutt en takk- for- maten-tale) (rekkefølgen står sikkert på en nettside). Du kan gjerne ha en anekdote for hver taler, dikt, evnt trekke frem noe som kjennetegner de personene.. eller du kan fortelle om ditt førsteinntrykk av de alle.. her kan du jo bare være kreativ. Det er også du som har kontakt med kokken som sørger for at det er god flyt mellom serveringer og taler. Som vil si at du muligens må gi et tegn til talerne om at nå er det på tide å runde av (snakk gjerne med talerne på forhånd om dette, så det ikke blir en pinlig greie. Brudeparet har forøvrig lov til å snakke så lenge de til- tross alt dems dag)

Når jeg har gjort detta har jeg hatt en bjelle, evnt. sound maker med sære lyder for å signalisere at nå skal jeg snakke/nå skal noe skje. I tillegg har jeg tatt bilde av fronten på antrekket mitt og printet ut på stivt papir i A5 str. Dette fungerer som bakgrunn for evnt jukseplapper/skriftlig program (ser kulere ut enn et hvitt krøllete ark)

Om du i tillegg er toastmaster ETTER middagen er det du som syr programmet der også, men da er det først og fremst andre venner og familie av paret sitt ansvar å komme med bidrag/taler/konkurranser, og du skal kun være "presantør". Om du er bekymret for at det ikke blir "nok" kan du alltids ha noe uformelle konkurranser/quiz om brudeparet ("hvilket bord kjenner burdeparet best?"). Ja, eller noe.

"ord for natten" er vanlig- eller at alle gjestene tenner lys og setter det i en hjerteformet holder mens fin musikk spilles- men det er ikke nødvendigvis toastmasterens oppgave å sette dette igang.

(kvinne 36 år fra Oslo) on. 30 mai 10:23 Privat melding

Jeg skal forøvrig være forlover i bryllup 30.juni. Føler i grunn at jeg har rimelig kål på det jeg skal gjøre/si/bidra med, MEN hvis det er noen som har en RÅKUL utradisjonell opplevelse/idé, er det bare å komme med det også!

Skjult ID med pseudonym Nref on. 30 mai 10:31

Du har fått tips ovenfor, ljUkulele, kan sikkert overføres til brudens forlover og... :)

(mann 40 år fra Telemark) on. 30 mai 10:47 Privat melding

Hvis ikke annet hjelper så drikk deg dritafull og håp på at ingen ser det.

Skjult ID med pseudonym Strings on. 30 mai 10:49

Så drar du den dårligaste vitsen du vet om for deretter å begynne å le overdrevent som om du har lagt århundrets Egg med stor E.....så ordner det seg skal du se:)

Skjult ID med pseudonym Strings on. 30 mai 10:50

Hvis ikke så tar du bare en "Bilbo Baggins"!

(mann 40 år fra Telemark) on. 30 mai 10:57 Privat melding

Gillia73: Det var godt det bare var leggene da, jeg lurte et øyeblikk på hva slags gæern mann han faren din var:)