Alle innlegg Sukkerforum

Fartsbøller

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Redd to. 14 juni 12:25

Forrige helg skulle var jeg invitert i selskap, og satt på med noen slektninger. Mannen kjørte, og lå så langt trafikken tillot det, i 140 km/t nedover Vestfold. Dette er i en liten blåbær av en bil som har stått mer på verksted enn vært på veiene det siste året. For meg blir det riv ruskende galt å holde den farta i en gammel, dårlig bil, med 2 barn i baksetet som ikke selv kan si ifra. I tillegg til denne farta ignorerte han kona som opptil flere ganger forsøkte å snakke til han. Han vinglet på veien da han begynte med takluke og diverse annet som han kunne fått kona eller meg til å ta oss av. På et tidspunkt kommenterte jeg at han ikke hadde lange bremselengda å gå på da han holdt 130 km/t og lå ca 4 m bak bilen foran....

Selv synes jeg det er ubehagelig å si ifra, og kommenterte ikke mer enn bremselengda denne gangen. Men etterpå har jeg forklart kona hans at jeg aldri ville godtatt den kjøringa om det var mine barn i bilen.

Jeg er ikke noen sinke i trafikken selv, kan (dessverre) råkjøre om jeg kjører en relativt ny og ok bil, men ALDRI med barn i bilen, og aldri med en bil som omtrent holdes sammen hyssing.

Hvordan er det med dere? Sier dere ifra om dere synes det går for fort, eller tier dere og tar toget neste gang?

Skjult ID med pseudonym -Bene- to. 14 juni 12:28

Dette er et prakteksempel på noe du ikke bør føle ubehag ved å si ifra om. Livsfarlig, reckless driving går ikke bare utover sjåføren. Hvis fyren hadde blitt sur fordi du hadde gitt beskjed, er det uansett du som har 'god' samvittighet og iallefall har prøvd.

(mann 45 år fra Oslo) to. 14 juni 12:28 Privat melding

Ille nok når folk tror de er udødelige i trafikken, enda verre når de driter i at andre ikke er det.

Skjult ID med pseudonym Porfirij to. 14 juni 12:40

Eg gir beskjed om eg syns det går for fort eller føler meg utrykk på køyringa; heilt uavhengig av kva bil det er snakk om.

Personlig likar eg fart og spenning,men langs bilveg med tett trafikk og andre i bilen høyrer sånt noko ikkje heime.

Ein interessante observasjonen eg har gjort meg kring dette er at det tilsynelatande er menn i 50-60-åra som er verstingane.. Som regel i bil av nyare dato (maks to-tre år gamle) med kurrant motor og dekk med lav profil..
(Og gjerne tåkelys i tillegg til køyrelysa..)

Mine vener og kollegaer (og meg sjølv inkludert) i alderen ~25-35 køyrer som regel kring i familiebil/stasjonsvogn/varebil, og bryt sjeldan fartsgrensene med meir enn 10 %. (Sjølvsagt eksisterar unntaka her også.) Mulig det har med kva type folk eg omgås, men eg er ikkje lenger så sikkert på at det er "ungdommen" (les: navnt aldersgruppe) som er verst..

(kvinne 49 år fra Oslo) to. 14 juni 12:46 Privat melding

..er en sånn tosk far ? Og setter man seg inn i bilen med 2 barn med en sånn en bak rattet??
Jeg hadde sagt ifra,tatt toget og anmodet de andre om det samme.Har vært borti lignende episoder selv..

(mann 32 år fra Akershus) to. 14 juni 12:50 Privat melding

Denne sjøføren har ansvaret for deres liv når dere sitter på med han. Det er totalt uakseptabelt at han risikerer deres liv ved å råkjøre slik. Konfronter han med det. Hvis han er skummel/aggressiv/farlig, ikke konfronter han direkte men ta en tur til nærmeste politikontor og forklar situasjonen til en politibetjent. Så burde han nok bli kalt inn til avhør. Mange uskyldige passasjerer dør hvert år som følge av slik råkjøring. Jeg hadde en barndomsvenn som døde av råkjøring med en kamerat for mange år siden. De kjørte i 150 og ut av veien i en sving og pløyde ned flere trær og bilen ble most totalt og kroppene deres så ødelagt at det tok 1uke å identifisere dem.

Skjult ID med pseudonym Redd to. 14 juni 12:51

Han her er 52, og stefar til guttene som begge går på barneskolen. Selv har han voksne barn (og er bestefar). Jeg har aldri likt han, er noe som skurrer for meg. Men ser jo at han koser seg med en 15 år yngre kjæreste som gjør alt av husarbeidet og tar seg av ungene....

Det er barnas mor jeg er i slekt med, og har som sagt tatt en alvorsprat med henne etter denne turen. Om noen dager skal jeg sitte på med dem igjen, så jeg er spent på om hun kjører, eller han skjerper seg. Ellers blir det nok tog på denne dama....

Skjult ID med pseudonym Ekte to. 14 juni 12:55

Uansvarlig!

(kvinne 34 år fra Rogaland) to. 14 juni 13:03 Privat melding

jeg har opplevd det, sa fra, og det reddet trolig livet til både meg og sjåføren, da det like etter jeg hadde bedt om å sakke farten og holde sida, noe han gjorde, kom en bil midt i veibanen i en vanvittig fart, rundt en sving....
hadde ikke vi sakka farten og lagt oss inn til sida da vi gjorde, hadde det endt i en ganske kraftig frontkollisjon...

(mann 40 år fra Oslo) to. 14 juni 13:25 Privat melding

140 er ikke så veldig fort. Hele resten Europa kjører i 140+ på motorveiene sine. Problemet er heller mangel på folkeskikk og evne til å holde avstand. Pluss at venstresiden har gjort biler ekstremt dyrt i Norge sammenlignet med resten av de landene i verden vi liker å kunne sammenligne oss med. Det gjør at bilene her er veldig dårlige. Det er åpenbart at folk flest synes fartsgrensene på motorveiene er for lave. Ligger du i 120 på motorveien mot Svinesund feks, så lager du faktisk kø. Ingen blir stoppet av politiet for å kjøre i 120/130 der.

Skjult ID med pseudonym -Bene- to. 14 juni 13:28

Nå er ikke veiene her til lands tilrettelagt for spesiell "vettug" kjøring slik som i sverige da. Problemet, som Porfirij er inne på, er de tøffe, middelaldrende menn med sine fancy audi suv'er som tror de virkelig har forkjørsrett overalt fordi førerkortet deres engang var i A4-format. Det er ikke bestandig fart som er problem, nei, men farlige forbikjøringer, utålmodig kjøring og som nevnt over; mangel på avstand.

Skjult ID med pseudonym Gunnar to. 14 juni 13:34

140km/t på de veiene der er vel ingenting. Jeg holder som regel 150-160 nedover.

(mann 55 år fra Oslo) to. 14 juni 13:35 Privat melding

Jeg kjører nok saktere med passasjerer enn uten. Og uansett mener jeg turen skal foregå på en sånn måte at det er en god opplevelse for alle bilen. Er jeg i tvil om trivselen, spør jeg. Og man skal selvfølgelig kjøre så man har rikelig sikkerhetsmargin.

Det kan nok skje jeg kjører fortere enn gjeldende grense. Men aldri fortere enn alle om bord trives med.

PS. Til dere som følger fartsgrensene slavisk, og mener det alltid er rett fart, håper dere har sjekket med GPS at speedometeret viser riktig. For det vanlige er jo 5-10 prosent feilvisnng.

Skjult ID med pseudonym Redd to. 14 juni 13:46

@ oppkvikker og Gunnar

Hastigheta hadde ikke vært et tema i en bil som tåler det uten å høres ut som en twinotter like før den forlater rullebanen, og uten små barn i baksetet. Når du legger til en ukonsentrert sjåfør som vingler på veien og ikke holder en forsvarlig avstand til bilen foran, så skaper det mange farlige situasjoner under en relativt kort kjøretur.

Mitt spørsmål var om andre pleier å si ifra om de som passasjerer opplever kjøringen som uforsvarlig.

Skjult ID med pseudonym Serena to. 14 juni 14:59

Her hadde jeg sagt ifra helt klart og tydelig. Ingen får gamble med mitt eller andres liv i trafikken sånn. Har selv opplevd hvor fort det kan smelle og vil helst unngå noe sånt igjen.

(mann 40 år fra Oslo) to. 14 juni 15:00 Privat melding

Da er jo ikke problemet hastigheten. Man skal kjøre trygt uansett, så om det er barn eller ikke med er egentelig uten betydning. Problemet her høres jo ut som at det er en dårlig sjafør, ikke hastighet slik tittel på tråden tilsier. Hvis du synes det er problematisk med kjipe biler, så håper jeg du husker det ved neste stortingsvalg.

Skjult ID med pseudonym Stevia to. 14 juni 15:07

Nesten alle biler er kjipe, kjøp MC. Vi blir ikke tatt i bokser heller.

(De bilene som ikke er kjipe er for dyre, uansett regjering.)

Skjult ID med pseudonym wolfcry to. 14 juni 16:34

Jeg kjører roligere om jeg har folk med meg i bilen, uansett om det er barn eller voksne, enn om jeg er alene. Jeg tilpasser også kjøringen ut fra resten av trafikken og har alltid i bakhodet at også myke trafikanter ferdes langs veiene. Har opplevd både å bli påkjørt selv (når jeg var 7 år) og å nesten kjøre på folk i normale hastigheter og tør ikke tenke på hva som ville skjedd om jeg kjørte villmann...

Dog hender det at jeg kjører rimelig hardt også, men da som regel på tider på døgnet da jeg har veien stort sett for meg selv...

@Redd I situasjonen du beskriver hadde jeg helt klart sagt fra. Og om fyren ikke ville høre på hadde jeg bedt han om å stoppe på nærmeste mulige stoppested og funnet en annen måte å komme meg videre på...

Skjult ID med pseudonym wolfcry to. 14 juni 16:40

Har forresten kommet som førstemann til en ulykke (utforkjøring) der en person omkom og en annen ble alvorlig skadd. Årsaken til ulykken var nettopp høy fart. Bildene fra dette sitter fortsatt på netthinna så det påvirker meg nok litt i trafikken i dag...

Skjult ID med pseudonym Gunsan80 to. 14 juni 16:49

Kjører folk som ikke er sømmelig, ber jeg de sette meg av...NÅ!

Skjult ID med pseudonym Gunsan80 to. 14 juni 16:54

@TS
Jeg mener du har rett i det du sier. Virker uforsvarlig! Og denna skal du sitte på med igjen...?
Godt mulig både bilen og han selv ikke er helt på stell.
Du får ikke evt tipset politiet neste gang dere skal ut og kjøre?
m.a.o. en bølle mindre i trafikken!

Skjult ID med pseudonym wolfcry to. 14 juni 17:09

@tj: Jeg SKAL til Ringen en eller annen gang i løpet av livet mitt! :)

Har også en plan om å en eller annen gang ta turen til den racingbanen utenfor London (husker ikke i farta hva den het) der man får en hel helg til å leke seg i diverse superbiler (koster vel ca 8000,- for en helg om jeg ikke husker feil). *Drømme*.

Men det blir jo litt annerledes enn å kjøre på offentlige veier dog...

(mann 38 år fra Vestfold) to. 14 juni 17:20 Privat melding

Generelt er folk altfor opphengt i hastighet.
Det finnes sjåfører som alltid kjører litt under fartsgrensa, og det finnes de som tilpasser farten etter forholdene. Jeg ville følt meg tryggere som passasjer i 200 med en av Solbergbrødrene bak rattet, enn som passasjer hos veldig mange av de som "følger boka".

Som passasjer har jeg sagt fra flere ganger når sjåføren ikke virker kvalifisert, men aldri til de av mine venner som kjører fort. Disse kan kjøre, og de kjører trygt. De jeg har sagt fra til har gjerne holdt fartsgrensa - også i svinger på isete vei!

Folk kan ikke skjæres over en kam. Derfor synes jeg debatter om trafikksikkerhet er altfor opptatt av hastighet.

Og det som er strengt forbudt å si i Norge, er at de fleste møteulykker med lastebil involvert på norske veier er selvmord. Lastebilsjåførene forteller at de ser den møtende sjåføren gjøre en bevisst handling for å fronte med dem. Siden dette er forbudt å si, ødelegges all statistikk som er grunnlaget for trafikksikkerhetstiltak også. Det er kun fysisk hindring mellom kjørebanene som kan stoppe disse.

Selv må jeg holde fartsgrenser et år fremover etter at onkel snut har vært på offensiven. Som konsekvens av det har jeg installert videokamera i bilen som filmer kjøring og viser hastighet på videoen. Det har faktisk hatt sin nytte allerede - en snut med lite å gjøre stoppa meg for et par uker siden. Han mente jeg kjørte for fort, vinglet i veien og var overbevist om jeg var rusa. Ved å vise frem videoen hadde han plutselig ikke belegg for noen av sine påstander lenger. Og snuten hadde tydeligvis ikke noe annen dokumentasjon enn at han selv hadde kjørt etter og observert/fantasert.

Skjult ID to. 14 juni 17:27

Merkelig med alle disse som tar det mye roligere når de har med andre, og spesielt barn i bilene sine. Hva med alle andre voksne og barn dere utsetter for fare? Ikke så farlig det, så lenge de ikke sitter i din bil????