Sukk, jeg jobber på høgskolen og jeg sier alltid at eksamen er en kunstig form for måling av kunnskap. En karakter reflekter ikke kunnskapsnivået på en student men kunnskapsnivået til eksamen. I tillegg er det mange "sjangere" innen eksamener og fagområder som må beherske.
Jeg ser hvert år at mange flittige studenter, som jobber hardt, er på forelesninger, jobber med arbeidskrav får ikke bra karakterer. Det er fordi man mangler selvstendighet, refleksjonsevne, studieteknikk, bommet på oppgaver, kan ikke skrive osv. Jeg selv var en helt ok student men pågrunn av klisterhjerne, analytiske evner og studieteknikk fikk jeg kun B og A på 5 års utdanning (fikk en C) selv om jeg jobbet lite. Så hva man føler at man fortjener er likegyldig, man får etter som man greier å presterer på eksamen.
Det at utenlandsstudier er tingen er noe forbannet tull. Jeg har personlig god erfaring med flere studenter fra forskjellige land som er såkalt Straight A students og de stryker så det jomer når de kommer til Norge. Særlig NTNU hadde dette problemet på sine Gløshaugen fag fordi utlandstudenter hadde rett og slett fått alt for gode karakterer i sitt hjemland enn det vi operer med her hjemme i Norge. Men dette er et velkjent problem som ikke er unikt for Norge. Noen land variere veldig når det kommer til hva som kreves for å få en karakter, noe som også skaper problemer hos arbeidsgivere. Man tror kunnskapsnivået er på et vist nivå pågrunn av karakterene men så er det feil og personen man har ansatt må læres opp. Det betyr at om en utdanning gir for lett vekk gode karakterer, så blir dette lagt merke til i bransjen de skal jobbe i, noe som resultere i at det er vanskeligere å få jobb om man kommer fra et lærersted, noe som gir mindre søkere på utdanningen, noe som resultere til at utdanningen på studiestedet blir lagt ned. Enkelt og greit.
Uansett, min erfaring med studenter er at det er veldig vanskelig å ha innsikt i eget ferdighetsnivå. Selvinnsikt er noe av den vanskeligste kunnskap vi mennesker har og det er ekstremt få som har noe slik kunnskap.