Alle innlegg Sukkerforum

Fjellheim og lavkarbo

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:02

Sommeren skal tilbringes i natur og på fjellet i år. På slike turer har jeg vært vant til å spise mye brødmat, havregryn, pasta og poteter. Siden forrige fjelltur har kostholdet mitt vært mer preget av lavkarbo og mindre gluten, noe som fungerer bra i hverdagen. Men på tur er jeg derimot mer usikker. Hvilken mat får man mye energi av og som varer lenge og gir krefter om man skal tenke lavkarbo? Noen som har erfaringer de vil dele rundt dette, hva som er lurt å pakke i sekken?

Skjult ID med pseudonym suisidal on. 27 juni 21:05

Da trenger du karbohydrater så du må nok pause Fedon-kuren din til du er tilbake :-)

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:10

suisial ikke vær så hoven. Går ikke på noen kur, men må spise litt bevisst av helsemssige årsaker. Selvsagt kan jeg ta dette opp med legen min, men det er lang ventetid i det norske helsevesenet, jeg googler og leser, men tenkte at noen kanskje hadde erfaringer innen dette!!!!

Skjult ID med pseudonym suisidal on. 27 juni 21:14

Opps,var ikke meningen å være hoven : ( Setter meg ærbødigst ned på kne og ber om tilgivelse :-) Koblet ikke det der med Fedon og slanking (sårt tema)

Har utdanning innen ernæring men er for ukonsentrert nå til å legge ut. Henviser bare kort til min første post.

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:17

Helse har aldri vært et sårt tema for meg. Ønsker bare tips om næringsrik mat som holder når man skal gå mye i fjellet. Hvem nevnte slanking?

Skjult ID on. 27 juni 21:18

Lavkarbo er jo for tullinger. Det er helt bortkastet, man kan faktisk spise nøyaktig hva man vil og gå ned i vekt. Du trenger bare å bruke mer kalorier enn du stapper inn i grauthølet. Så enkelt er det. De som tror noe annet er uten unntak durgenes late!

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:20

Har ikke nevnt vekt med et ord, og skal ikke ned i vekt. Jeg skal bare på fjelltur!

Dette er meningsløst.

Skjult ID on. 27 juni 21:23

Da bør du jo tenke på å lage god mat som er næringsrik og gir deg rikelig med både protein, karbodydrater (av den lange sorten, så du får fylt opp glykogenlagrene til neste dag) og fett (siden fett veier mindre i sekken og smaker godt)

Dropp lavkarbo tullet, det er for idioter.

(kvinne 46 år fra Oslo) on. 27 juni 21:24 Privat melding

Heisann Kvinne42, ignorer de som ikke "hører" deg :-)

En fabelaktig venninne av meg skriver en blogg om sunn mat: http://margitvea.blogspot.no/

Kanskje du finner noe lurt her?

Lykke til og ha en riktig fin tur til fjells ;-)

Skjult ID med pseudonym Dante on. 27 juni 21:27

Ost og spekemat er suveren lavkarbokost som varer lenge. Har du med noen nøtter også så blir det så bra så.

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:30

Takk Aqueena, skal sjekke ut bloggen. Endelig et konstruktivt tips. Og takk Dante, nettopp sånt jeg ser etter!

Skjult ID on. 27 juni 21:31

Folk som er på "lavkarbo" burde tatovere det i pannen. Da vet jeg at ting de argumenterer for med stort engasjement like godt kan være vås de har slukt rått.

Skjult ID med pseudonym Nref on. 27 juni 21:35

En ting jeg har lurt på; Hvorfor blir folk så emosjonelle/aggressive av å diskutere en jævla diett? Det er over min fatteevne, i hvert fall, som couldn't care less om hva andre spiser så lenge det funker for dem (og regner med å få den holdningen tilbake, da)... Det er uansett eksempler fra begge "sider" her, jfr. en del Skjult ID-kommentarer og (NB!) det veldig "piggene ute"-svaret fra TS til Suisidal... Hva med å senke guarden LITT, folkens? Det er jo bare mat, for pokkers... :)

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:35

Skjult ID, jeg trodde virkelig ikke at jeg måtte dokumentere og operere med kildehenvisninger på et sted som dette, men etter å ha bodd perioder i Asia der kostholdet er helt annerledes, fungerer også kroppen min annerledes. Etter mange og nøye sjekker hos spesialister i Norge, har de funnet ut en del ting i det norske kostholdet som et par av mine indre organer reagerer på. Det skulle være unødvendig å måtte forsvare seg overfor disse fordommene folk har i forhold til at alle som fungerer bedre med litt annen type mat, er enten idioter og/eller fleskeberg. Å utdype dette ytterligere finner jeg helt meningsløst.

Skjult ID med pseudonym sirene on. 27 juni 21:35

Ta med deg nøtter, sukkererter, rå gulrøtter/kålrot, hardkokt egg og tørket kjøtt- pleide å holde meg gående ihvfall :-)

Skjult ID med pseudonym 303 on. 27 juni 21:36

Lavkarbo er bare tull. Spis færre kalorier, så fungerer kroppen din som den skal, samtidig som du går ned ;p

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:38

Nref, mente ikke å ha pigger ute, er bare lei av å føle at man har meldeplikt og må forklare seg overfor fordomsfulle mennesker hva gjelder dette når man er seriøs og selv vet hva man vil, og hvorfor.

Skjult ID on. 27 juni 21:39

Kvinne42, høres ut som vås fra ende til annen. Alle lavkarboidiotene sier slike ting. Og NEI kroppen din begynner ikke å virke på en annen måte etter et opphold i Asia! *sukk*

Skjult ID med pseudonym suisidal on. 27 juni 21:43

Spekemat og ost inneholder svært lite karbohydrater.Brunost gjør.
Spis det samme som du gjorde i fjor og pluss på med nøtter og andre langsomme karbohydrater.
Om du finner den på nett vil jeg anbefale deg å pløye igjennom "matvaretabellen". Ellers får du kjøpt den i bokhandelen for en hundrings. Bare vær obs på at den kan være farlig i feile hender.
Lykke til og god tur :-)

Skjult ID med pseudonym Nref on. 27 juni 21:45

Som sagt, hva DU eter, TS, er ikke MIN bissniss, men det er jo ikke første gangen jeg observerer tendenser til "het debatt" med diverse negative "slengere" i alle retninger om dette temaet på et diskusjonsforum... Noen ganger kan det jo nesten forveksles med en Israel/Palestina-"diskusjon" på Dagbladet/VG (foretrekker å kalle disse "skrike-konkurranser" selv, da) i ren emosjonalitet, graden av saklighet og generell skittkasting... Opplys gjerne om hvorfor disse så ofte ender opp på den måten, anyone (et av den moderne tids "mysterier" for undertegnede, i hvert fall)! :)

Skjult ID on. 27 juni 21:48

Egg er jo helt fantastisk også, kan hardkokes å tas med, funker fett.
kyllingfile kan man også ha med ferdig stekt osv. Pakk sammen med litt ris og brokkoli så har du mat.
Nøtter er også meget bra.

Mindre sukker gjør også andre ting enn å bare gå ned i vekt :) Man får mindre lyst på søtsaker altså stapper man ikke i seg så mye annet rart, samt at kroppen ( for mange ) fungerer bedre uten inntak av sukker. Men som alle disse forskjellige kostholdene passer ikke alle for enhver. Har man funnet en man føler seg vel med og kan holde på resten av livet er man jo i mål :) Ikke alle velger en diet for å gå ned i vekt.

(kvinne 46 år fra Oslo) on. 27 juni 21:49 Privat melding

Nånånå ...rolig folkens, veldig enig med Nref'en, det er jo bare mat det er snakk om, ingen grunn til å gå fra konseptene! La folk få spise hva de vil, og vi fungerer faktisk veldig forskjellig, noen folk har allergier eller andre grunner til at de reagerer på mat som kanskje er typisk i norsk kosthold og som flesteparten av oss tåler uten større problemer. Damen sa heller ikke at kroppen hennes fungerte annerledes pga oppholdet Asia, men pga den maten hun spiste og tydeligvis satte seg grundig inn i kunnskapen rundt dette (les hva hun skriver før du går løs på henne).

Respekter at folk vil spise annerledes, og er du lei av lavkarbo-greier, hopp videre til neste tråd, alt hun gjorde var å spørre om råd om alternativer, og hva er galt med det?

Skjerpings folkens!!

(kvinne 41 år fra Akershus) on. 27 juni 21:49 Privat melding

Avokado og blåbær!

Skjult ID med pseudonym sirene on. 27 juni 21:50

Denne tråden handler da ikke om hvorvidt lavkarbo er bra eller ikke, folkens?! Det er ikke det TS spør om, tvertimot har TS et annet, helt konkret spørsmål: HVA skal jeg ta med som turmat, når mat med høy GI er utelukket? Er da vel opp til hver enkelt hva slags mat de vil spise????

Har selv erfart at min kropp har det bedre med lavkarbo, og nei, jeg er heller ikke overvektig. Dessverre er ikke jeg så kjempeflink til å holde meg til den maten kroppen min trives best med.... *munnen har lyst på andre ting, damn fristelser*

Skjult ID med pseudonym Nref on. 27 juni 21:50

Lider selv av en alvorlig form for "Misjonerings-intoleranse" ;), Enigma, men det forklarer jo bare den ENE siden av saken (skjer jo f.eks. ikke her, det visst nok å bare nevne "lavkarbo" før noen hiver seg på...), da... :)

Skjult ID med pseudonym Kvinne42 on. 27 juni 21:52

Hvor tydelig kan jeg si det? Er veldig glad i mat med høyt nivå av karbohydrater, men jeg KAN ikke spise det! Jeg har selvsagt matvaretabellen, og har både kunnskap og bøker om emnet. Men jeg har ikke gått lange turer over tid i fjellet, og lurte bare på om det fantes noen her som hadde tips til god turmat. Men finner heller ut av det selv. Ost, spekemat og egg er notert, og er selvfølgelig del av mitt normale kosthold.

Skjult ID on. 27 juni 21:55

Sjokolade

Skjult ID med pseudonym Dante on. 27 juni 21:56

@suisidal

Det stemmer at spekemat og ost inneholder lite karbohydrater og derfor passer det altså også inn i et lavkarbo kosthold.

Både fotballagene Strømsgodset og Odd Grenland, og den svenske skiskytteren Björn Ferry kjørte lavkarbokosthold – og resultatet ble intet mindre enn gull!

Det viktigste er imidlertid at hver enkelt tør å gjøre en jobb for å finne ut hva man trives med, og ikke bare sluker ferdigtygde, konservative meninger om hva som er et riktig kosthold.

Noen har det helt fint med å putte i seg relativt store mengder karbohydrater, mens andre får negative, kroppslige reaksjoner av det.

Skjult ID med pseudonym Nref on. 27 juni 22:00

I debattfora på internett, Enigma? Næh... Nå har jeg hørt DET også, gitt... ;)

Skjult ID med pseudonym suisidal on. 27 juni 22:02

Denne tråden er omtrent som å bevege seg inn i en krigssone.Angrepene kommer fra alle kanter.Nesten så det er bare å holde sigaretten opp i luften så får jeg fyr :-) Søker dekning !

Skjult ID med pseudonym sirene on. 27 juni 22:04

Hehehe.....merkelig hva som kan få folk så til de grader engasjert, @suisidal ;D

Skjult ID med pseudonym -Bene- on. 27 juni 22:08

So lavkarbofrelst og veldig vant til kunnskapsløse kommentarer som skjult id her kommer med, vet jeg hva min kropp tåler og ikke - og den tåler ikke melk, stivelse og raske karbohydrater. Da blir jeg oppblåst, slapp, trøtt og generelt tung i beina og skikkelig, skikkelig dårlig humør. Og det skal ikke mer enn to dager til på lavkarbo før alt dette endrer seg DRASTISK. Alle tror lavkarbo er for en superdiett for å gå ned masse i vekt med masse fett, men det bekrefter bare det "vi" lavkarbofrelste vet - at bare er god, gammal kunnskapsløshet. Noen som leser om knekkebrød og grete rhoede hele livet, vil naturligvis være motstander.

Det GÅR an å leve lavkarbolavkalori ;) Enda sunnere for ALLE.

Nå, til saken:

Salatblader med ost og pålegg eller laks, gjerne litt rømme, rull sammen og stapp en tannpirker i.

Kokte egg, majones og skrelte reker.

Yoghurt med bær eller tyrkisk yoghurt med nøtter.

Nøtter generelt.

Finsbråten Hot link pølser fra rema 1000 har forholdsvis lite karbs. Grille, grille, grille!

Osteskiver, skinkeskiver rullet sammen med en "sløyfe" av paprika.

Flatbrød:

1¼ DL VANN
½ SS FIBERHUSK
50 G MALTE MANDLER
1 KRM SALT

Rør sammen vann og fiberhusk i en bolle, la det stå i noen minutter til det tykner. Bland i salt og malte mandler. Deigen blir til en fast klump, den blir ikke tynn og flytende.

Klapp og stryk ut deigen på stekeplate dekket med bakepapir. Det er lettest å få til med fuktet håndflate. Deigen bør strykes ut så jevnt som mulig og så tynt at den blir ca. 30 cm i diameter.

Stek flatbrødet midt i ovnen på 125 °c i ca. 50 min. Hele flatbrødet skal være tørt når det er ferdig. Det er lett å kjenne med fingrene om det er tørt. Det er mulig flatbrødet vil trenge kortere eller lengre steketid, følg med. Snu flatbrødet over på rist og trekk av bakepapiret. Skulle flatbrødet ikke være helt tørt på undersiden, er det bare å sette det inn i ovnen igjen (med undersiden opp) i noen få minutter, til det er helt tørt.

Flatbrød kan oppbevares i metallboks med lokk, i romtemperatur.
Det går fint å steke flatbrød i varmluftsovn, da kan du steke flere plater samtidig. Bytt plass på platene 1–2 ganger underveis.

Som tidligere nevnt: forhåndsstekt kylling, brokkoli, paprika, blomkål

Buffalowings fra euroshopper (de er faktisk best kald, så perfekt som snacks)

Skjult ID med pseudonym Dr.Conserv on. 27 juni 22:19

RSP

(mann 40 år fra Telemark) on. 27 juni 22:29 Privat melding

He he...et øyeblikk trodde jeg tråden handla om meg....jeg har nemlig Fjellheim som etternavn! Har jeg for høye tanker om meg selv kanskje?!

Skjult ID med pseudonym lusa on. 27 juni 22:42

Jeg orket ikke å lese hele tråden, og vet ikke hvor godt dette passer på fjelltur, men jeg må bare ha det sagt.

Min bror serverte meg lavkarbobrødet han pleide å spise over lang tid i fjor sommer, og det var grisegodt!! Makan for et fantastisk brød.. Men for noen som ikke går på lavkarbo er det der kraftig kost, så jeg skjønte fort hva som var synderen da jeg begynte å legge på meg. Tror det er noe sånt som en halv pakke egg i ett brød.

Om noen av dere lavkarbofans er interessert er det bare å søke det opp: "Verdens beste lavkarbobrød"

(Men husk i forhold til fjelltur ol: På grunn av eggene og alt det der, er brødet ferskvare. Bør ligge i kjøleskap. og har begrenset holdbarhet)