Alle innlegg Sukkerforum

For mye Møllers tran? På sykkel

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 16:43

Som ung syklet jeg fra Oslo til Arendal. I 1977. En grei tur, men jeg holdt meg mest på E18. Bare ned Lierbakkene jeg tok en annen vei.

Senere har jeg mange ganger lurt på om jeg skal gjenta dette stuntet. Men er usikker på hvordan jeg skal legge opp ruta. For dagens E18 er ikke noe for sykler. Kan jeg klare å lage en rett og god rute med minst mulig klatring? Og med god asfalt?

Skjult ID med pseudonym Sta on. 4 juli 16:47

Mange steder kan jo den gamle e18 brukes fortsatt. Burde vel stort sett være brukbart der vil jeg tro.

Sprek tur det :) hvor lang tid tok turen?

Skjult ID med pseudonym torsketran on. 4 juli 16:51

Tran er bra.

Deler av E-veiene er vel ikke engang tillatt for tråsykkel.

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 17:01

@sta
Startet 0500, fremme på hytta 1820. Var ikke forberedt på at det skulle gå så fort, ellers hadde jeg aldri dratt med meg telt og sovepose. Passe tur for en 16-åring med for mye hormoner som ikke fikk utløp på annet vis.
Den gamle Brevik-tunnelen var forresten ekkel å sykle gjennom.
Ser for meg mye sykling på gamle E18, ja.

Skjult ID med pseudonym lusa on. 4 juli 17:03

Jeg kan holde deg med selskap på turen hvis jeg kan sitte i sånn vogn som henger bakpå.

(mann 48 år fra Akershus) on. 4 juli 17:04 Privat melding

Må bare benytte sjansen til å mimre litt. 6 år etter din tur, syklet jeg fra hamartraktene til Kristiansand. Jeg brukte 5 dager på turen. Året etter syklet jeg til Bergen, og etter en fergetur fra Bergen til Stavanger, syklet jeg videre til Kristiansand. Jeg syklet også E18 den gangen, og er det ikke slik at den gamle hovedveien fortsatt ligger der den gjorde i "gamle dager"? Egentlig burde det være lettere og tryggere å sykle "sørlandske" nå en for 30 år siden. Stigninger er det da ikke så mye av i de trakter? www.cyclingnorway.no har noen ruteforslag, kan være verdt en titt.

(mann 38 år fra Oslo) on. 4 juli 17:07 Privat melding

Jepp den tunnelen er fortsatt ekkel vil jeg tro. Men er vel ikke så mange valg rundt den ennå.

Var ikke verst tid det :)

Morsomt å ha vært med på den turen ja. Må vel anskaffe en racer for det vil jeg tro :) Litt tyngre med MTB så langt hehe

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 17:10

Cyklingnorway er inspisert. Men det der er koseturer uten fokus på fremdrift.

Gjennomfører jeg dette igjen, så må jo målet være å bruke kort tid. Men lurer på om jeg må få meg en landeveissykkel. Ikke noe for en 29"er dette.

(mann 48 år fra Akershus) on. 4 juli 17:12 Privat melding

Breviktunnelen sykler du lett rundt (ta til høyre før tunnelen). Fra turen året etter, den over Fillefjell, husker jeg at jeg syklet inn i en tunnel. Der var et bekmørkt! Da følte jeg meg ikke helt høy i hatten. Tunneler med lys i er jo rene luksusen i forhold.

Skjult ID med pseudonym Ballast on. 4 juli 17:14

Slicks på 29-eren?

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 17:39

Slicks er et alternativ, ja. Har på bakhjulet allerede. Skal få på forhjulet også etter hvert. Kjekt å ha over trikkeskinnene i Oslo. Men den er jo stor og tung. Så tar jeg denne turen kjøper jeg en racer.

Breviktunnelen er jo ikke noe problem lenger. Tross alt ikke så mange biler lenger.

(mann 38 år fra Vestfold) on. 4 juli 17:59 Privat melding

Oslo-Asker er rimelig grei å sykle.Du kan evt vurdere å kjøre langs fjorden fra Holmen, til du treffer Rv23.
Fra Asker til drammen tror jeg Rv 167 er litt mer sykkelvennlig med tanke på stigninger. (I steden for en lang jævel, er det flere små, og en som er bratt nok til at det er hensiktsmessig å gå for å få litt variasjon for stumpen.)

Fra Drammen går en hel kurant vei parallelt med e18 igjennom kobbervikdalen. Denne kommer rett ut på gamle e18 igjennom Sande og Holmestrand. Videre går det en fin vei langs E18. Like etter avkjøringa til Horten er det et kryss hvor du må huske å ta av og krysse e-18. Da kommer du inn på gamle e-18 igjen og den er helt fin frem til Barkåker. Der treffer du veien inn mot Tønsberg.

Før du kommer til Tønsberg kan du vurdere om du vil ta ut til gamle e18 ved Jarlsberg og kjøre sem-stokke, eller neste vei og kjøre ytre vei Melsomvik-Stokke. Førstnevnte er antagelig raskest.

Fra Stokke har du to veier mot Sandefjord. Jeg har bare kjørt den ytre. Tror den andre er raskere, da over Foksrød.

Fra Sandefjord til Larvik kan det tenkes å være gode muligheter til å kjøre gamle E18. Her har jeg bare erfaring med å kjøre langs sjøen. Tror gamle e18 er kjappere.

I 1977 kjørte du helt sikkert ned i Landgangen, og opp igjen. Der er veien som den var den gangen. Tror ikke du finner noe rundt den. Jeg er litt usikker på hvilke muligheter som har kommet med den nye E18 vest for Larvik nå, men før den åpnet måtte man i alle fall legge turen nesten ned til Helgeroa før man kunne svinge av til Landgangen. Det er mye opp og ned på det strekket også. Jeg sykla den en gang, og siden har jeg tatt ferga fra Helgeroa til Langesund. (Man kunne også prøve å rote seg frem på småveier som stadig krysser og følger e18 vest for Larvik, men det så så rotete ut at jeg aldri har prøvd.) Larvik - Helgeroa er grei vei, både langs sjøen (lenger/flatere) og litt lenger inn i landet (kortere og noe kuppert)

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 4 juli 17:59

Med ferga slipper du også Breviktunellen. Ikke bare er den bekksvart, men den er også full av avløpshull uten rist på veiskulderen! Det går en vei fra Langesund, riktignok med mye opp-og-ned-og-rundt ut mot E18. Før var det rimelig greit å følge E18 herfra og ned til Gamle Sørlandske mot Kragerø og Helle. Nå som det er ny vei sør for Brevik er jeg ikke sikker på hvordan det er å komme seg videre herfra. På flyfoto ser det ut som du kan krysse E18 her (bro) og følge en vei som går parallelt til der motorveien tar slutt. Så blir det å kjøre på E18 til avkjøringa til Åby/Valle, eller om du vil/tør helt til avkjøringa til Helle.

Nødløsningen er å kjøre nedom Rognstranda. (For du har sikkert ikke lyst på grusveiene på vestsiden av E18? De er forsjåvidt verd en opplevelse hvis du kjører med sykkel egnet for grus.)

Skulle du velge Landgangen fremfor ferga fra Helgeroa, er det finfin vei til Brevik. Nesten bare å trille helt fra toppen av Landgangen til Brevik.

Videre sørover fra Kragerø er jeg ikke kjent. Mulig det er lurere å ta ferga fra Kragerø til Stabbestad og sykle om Portør mot Risør, fremfor å sykle mot Tangen og prøve å følge E18

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 4 juli 18:03

Jeg kjørte forøvrig på hardpumpa terrengdekk med asfaltstripe de gangene jeg sykla til Kragerø.

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 20:09

Tusen takk for god gjennomgang, pgmp.

Må sjekke opp hvordan dette oppleves på kartet. Men om jeg gjennomfører, så blir det nok mye sykling på gamle E18, altså samme trasse som jeg fulgte for 35 år siden.
Syklet opp Korketrekkeren da, og mulig jeg vil gjøre det igjen.
Skal absolutt vurdere ferga Helgeroa - Langesund, men tror jeg vil sykle hele strekket.
Så tror jeg på avkjøringen til Valle ved Feset. Og opp igjen langs E18 ved Sannidal, og langs E18 derfra til Gjerstad. Den veien har jeg kjørt med MC, så den er kjent. Så vil jeg følge gamle E18-trase så langt som mulig videre.
Kjenner på meg at dette er verdt et forsøk.
Men godt jeg skriver under psevdonym så ingen vet hvem jeg er :-)
(Har allerede fått spark på FB fra en jeg ikke visste var her.)

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 4 juli 20:28

Det er vel bare mellom Larvik og Landgangen ruta vil avvike vesentlig fra den du tok sist da. Og det avviket er også det mest slitsomme partiet. Der kjører du på kryss av dalene, og for hver nye topp du kommer til, ser du at oppstigningen til neste topp er enda større enn den forrige. Det ser aldri ut til å ta slutt!

Du burde nok undersøke hva som finnes av muligheter langs e18 på det strekket nå som det har kommet ny motorvei der. (Og er du sliten kan du jo prøve å snike deg over broa ved langgangen)

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 4 juli 20:38

Jeg tror det er mer sannsynlig at jeg tar E18 ned Lierbakkene enn at jeg tar broen over Langangen. Den broen der er ikke noe jeg vil ta på tråsykkel. Både vanlig vind og draget fra tungtransporten kan skremme vannet av meg. Har høydeskrekk. :-(