Alle innlegg Sukkerforum

En trafikal sutretråd. :)

Vis siste innlegg
(mann 32 år fra Vest-Agder) fr. 13 juli 22:01 Privat melding

Jeg kjører svært mye, både personbil og lastebil. Og da dukker det opp en del situasjoner hvor jeg tenker mitt om andre mennesker i trafikken.

Denne tråden setter meg muligens i et dårlig lys, men jeg tror at mange kjenner seg igjen i min frustrasjon noen ganger. Jeg gidder ikke å klage over manglende respons her på Sukker, og at innboksen forblir tom. Men det gjør godt å få ut meningene mine om den norske trafikk(u)kulturen. Jeg måtte smile litt da jeg laget denne lista, for noe av det er litt komisk også. Men noen av dere tenker kanskje at jeg er for hårsår, og bryr meg for mye om andre sine feil og holdninger.

Her er lista mi over trafikale irritasjonsmomenter:

- de som kjører i hundreoghelvete på svingete krøtterstier av dårlig kvalitet, og samtidig kutter samtlige svinger som The Stig, slik at de skremmer vettet av alle møtende trafikanter.

- de som legger seg nærme min bakre støtfanger, når jeg holder 55 km/t i en 50-sone, men som holder normal avstand igjen, eller t.o.m. blir frakjørt av meg når jeg akselererer opp i 85 - 90 km/t i neste 80-sone igjen. Nei, jeg kjører ikke fortere for din skyld, fordi du ville holde 72 km/t i den 50-sona!

- de som alltid kjører uvettig fort mot kryss og rundkjøringer, som da bare resulterer i unødig kraftige oppbremsninger, og på denne måten irriterer dem som har forkjørsrett, f. eks. i rundkjøringer. Mange brøyter seg inn i rundkjøringer på denne måten, eller gir faen i å holde vikeplikten i andre situasjoner, fordi de kjører så fort, at de uansett ikke klarer å stoppe.

- de som sjeldent eller aldri blinker, og de er det mange av...

- de som har høyrefelt-fobi, og benytter alle sjansene til å ligge i venstrefeltet hver gang det kommer en slik mulighet, selv om de knapt holder høyere hastighet enn de i høyrefeltet. (Med bruk av fjernlys og mild press bakfra så flytter noen av disse seg motvillig for en, men reagerer med å kikke på en med en sur og fornærmet mine.)

- de som henslenger bilene sine hensynsløst ved pumpene, eller utenfor inngangen på bensinstasjoner for å bestille junkfood. (Gjerne uten å fylle drivstoff.)

- de som er stolte av tåkelysene sine, og nærmest har utviklet det som en tvangshandling å skru disse på til enhver tid. Med mindre de har en bryter for tåkelysene som står i den posisjonen permanent.

- de som ikke har evne til å utnytte et forbikjøringsfelt på en halvveis effektiv måte en gang, og bare blokkerer venstrefeltet til stor irritasjon for mange andre.

(mann 32 år fra Vest-Agder) fr. 13 juli 22:02 Privat melding

Har man en liten stubb med 4 eller 6-felts motorvei, så sneglekjører de selvsagt i venstrefila der også. Dette er de som har høyrefelt-fobien, som nevnt ovenfor.

- de som tar forbikjøringer, og samtidig bare må kjøre forbi den ene ekstra bilen foran seg, selv om motgående trafikk begynner å komme farlig nærme. (Samtidig blinker de selvsagt ikke) Jeg tar mange forbikjøringer selv, men liker ikke å ta for store sjanser, og bruker alltid blinklys.

- de som tydelig viser at de har god tid med å holde 62 km/t i en 80-sone (sinker), men som ikke bryr seg om trafikken som samler seg opp bak, og knapt ser i speilene en gang.

- de jeg kaller for "gul og hvitstripesliterne". Dette er de som kjører tydelig ukonsentrert og vinglete, og mer enn gjerne kutter svinger også, selv om de kanskje bare kjører en liten Toyota Yaris. De ligger delvis oppå gulstripa, kanskje litt over i motsatt kjørefelt, og litt senere ligger de oppå hvitstripa. Jeg klarer å holde meg bra mellom den gule og hvite stripa med lastebilen på ymse veier, selv om lastebilen ofte opptar nesten hele det ene kjørefeltet.

- de som feilplasserer seg/kjører slurvete gjennom rundkjøringer, og ikke en gang har evne til å stå litt ryddig og ordentlig i et veikryss.

- de som alltid kun kjører med parkeringslys på, fordi de tror at lysbryteren bare har to hakk. (Av og på)

- de som derimot aldri bruker parkeringslys, i situasjoner der dette skal brukes, men som istedenfor står parkert med fullt kjørelys, og muligens tåkelysene tent i tillegg....

- de som har kjøpt en dyr og stor SUV, eller en annen premiumbil, og samtidig har en cocky og arrogant væremåte som mennesker, både i og utenfor bilen. Og derfor tror at de er hevet over alle andre i trafikken. De brøyter seg inn i rundkjøringer, gir faen i å bruke blinklys, presser andre foran seg, ligger ofte i venstrefila på motorveien, selv om det er ledig i høyrefila. Og de har selvsagt tåkelysene tent, fordi dette gir bilen et badass-preg....

Skjult ID med pseudonym Hmmm fr. 13 juli 22:11

Kjørekulturen er bare halvparten så tragisk som veistandarden..:(

Skjult ID med pseudonym poppy fr. 13 juli 22:15

TS

kom til Nord Norge å se de flotte veiene vi har....WooHooo....Helt fantastisk at det går an! En ting jeg hater er lastebilsjåfører som ikke slipper folk forbi når de kjører i 40 opp fjellene, så øker de til 100 nedover, så man må opp i 130 for å komme forbi!! DET irriterer meg noe grenseløst!

(mann 32 år fra Vest-Agder) fr. 13 juli 22:18 Privat melding

@poppy: Jeg er heldigvis ikke slik som lastebilsjåfør da. Blir bare stresset av personbiler bak meg på svingete krøtterstier, og har bremset opp utallige ganger, for å svinge inn på diverse lommer, og på denne måten slippe forbi de oppjagete galningene som skal kjøre i 170 km/t på de norske innenlandsveiene. :)

Skjult ID med pseudonym -O- lø. 14 juli 17:05

Polske lastebilsjafører, som kjører som om de enten er fulle, eller ikke har sovet på 48 timer.

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 17:08 Privat melding

Folk som ikke bruker blinklys eller ligger en meter bak irriterer meg også. Nå kjører jeg BMW og er på hatlisten til Sefiroth da! :)

Skjult ID med pseudonym Porfirij lø. 14 juli 17:24

@oppkvikker
"premiumbil OG cocky"
Om det beskriv deg så står du ganske høgt på mi "mislike-liste" også..
Det er jo mulig du ikkje kjenner deg igjen i beskrivende hans, men eg gjer det.

Det slår ikkje feil, nemlig. Det er som regel BMW og Audi-førarar som er dei som føretar dei styggaste forbiløyringane og alt i alt syner minst hensyn i trafikken.
(Og då utmerkar svarte, noko dyrare, blankpolerte BMW-ar seg på toppen av desse igjen...)

(Eg tilbringe nok meir timar bak rattet enn "folk flest", og då primært sett på to av landets farligste vegstrekker, og eg ser mykje idioti. Og eg ser kven som er "den utøvande idioten".)

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 17:28 Privat melding

Det kommer jo ann på hva du definerer som cocky det. Hvis det feks oppfattes som cocky å blinke med lysene når jeg havner bak saktegående trafikk i venstefilen så er jeg vel det. Holder god avstand når jeg gjør dette og det er hva politiet anbefaler å gjøre for å signalisere at man vil forbi. Men det er ikke rent sjelden at jeg får en langefinger tilbake i det jeg passerer.

Skjult ID med pseudonym Porfirij lø. 14 juli 17:38

Det er ein ting.. Folk må lære seg forskjellen på høgre og venstre fil.
Men når det kjem til folk som nyttar kollektivfelt som sitt personlige "VIP-felt", og handikap-parkering som si "VIP-parkering" ER "BMW-folket" overrepresentert.

Og ein stor (veldig stor) andel av grisekøyrarane eg møter køyrer svart BMW eller Audi SUV.. (Og la det vere sagt: Eg er heller ingen engel i trafikken..)

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 17:42 Privat melding

@poppy

Jeg er yrkessjåfør og kjører vogntog. Det du skal tenke på neste gang du ligger i 40 bak ett vogntog opp en bakke, er at vi er tungt lastet (opp mot 50 tonn). Skal jeg stoppe midt i bakken for å slippe deg forbi, så kreves det store krefter og masse energi for å komme i siget igjen. Derfor vil du ALDRI oppleve at jeg stopper opp slik. Men jeg vil prøve å slippe deg forbi når jeg kommer over toppen dersom du ikke alt har gått lei og kjørt forbi.

En annen ting er om du ligger foran meg idet vi starter på stigningen. Vi har en maksfart på 90 (såfremt det ikke går nedover), og går vi inn i en bakke i 80-sone så gir vi gjerne gass for å kunne ha maksfart idet bakken starter. Så om jeg kommer litt for nærme deg akkurat da, ikke bli så veldig skremt fordi vi mister fart igjen med en gang som bakken begynner. Men vær så snill, ikke vær en av disse personbilbilistene som ser det som sin rett å lage trøbbel for oss. F.eks ved å slakke ned rett før bakken, slik at vi må bremse opp, og deretter gi gass igjen når bakken begynner. Det du gjør da er å lage bare mer irritasjon for dine personbilvenner som ligger bak meg.
Får jeg begynne bakken i 90, så har jeg kanskje 50 på toppen. Dersom du bremser så jeg kanskje ikke har mer enn 70, så kan jeg kanskje være nede i 20-25 før jeg når toppen.

Og jeg vet at det er sorte får blandt mine kolleger også, slik det er i alle yrker. Men selv om vi kjører sakte i perioder, så gjør vi ikke det for å irritere dere. Vi er ikke på veien bare for morro, det er jobben vår. Kanskje har jeg med meg varer som du venter på også. Så ikke "kast fra deg" bilen på utsiden av butikken, for så å løpe inn og kjefte på butikkmedarbeideren fordi varene du har bestilt ikke har kommet. Kanskje står jeg på utsiden og irriterer meg over "idioten" som har parkert slik at jeg ikke får levert det du venter på når du kommer ut.

Og når du skal ut på "søndagstur", og vil ligge 10-15 km/t under gjeldende fartsgrense. Når du da får ett vogntog bak deg som følger deg lett i bakker og overalt. Hvorfor kan ikke du da slippe oss forbi? Du blir nemlig ikke liggende rett bak det vogntoget om du slipper det frem. Det vil kjøre fra deg, og på den måten så får du kjøre i fred og med ro i sinnet 10-15 under fartsgrensen, og vi får følge fartsgrensen med fred og ro i sinnet vårt langt foran deg.

(kvinne 32 år fra Buskerud) lø. 14 juli 17:47 Privat melding

Ble forbikjørt av en Porsche isted...det var helt greit siden jeg kjører en idiotisk Getz (lånebil).
Jeg vil heller vite hvem som in their right mind går inn i en butikk med penger i lomma og kommer ut igjen med, nevnte Getz eller alle de andre tåpelige småbilene som ikke duger til en drit annet enn lukeparkering.

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 17:48 Privat melding

Tror nesten aldri jeg har sett noen som bruker kollektivfeltet her rundt hovedstaden.
Enig med deg i at folk bør lære seg forskjell på høyre og venste fil. Selv om du er raskere enn høyrefilen så skal du jo uansett slippe frem trafikk bakfra (gitt at du er i venstrefilen)

BMW kjøpes stort sett av folk som vektlegger kjøreegenskaper, så det er ikke så rart at de også liker å benytte seg av det.

Det som også er sykt irriterende er alle tullingene som ikke skjønner at man blinker ut av rundkjøringer. Det må være under halvparten som har vett nok til å gjøre dette. Det ødelegger hele flyten når det er mye trafikk.

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 17:49 Privat melding

-bene- +1

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 17:50

Vi har nemlig noen kjøre- og hviletidsbestemmelser å forholde oss til sammen med arbeidsmiljøloven. Der passer søndagsturer dårlig inn om vi skal få gjort jobben på en så effektiv måte som mulig. Det gir meg selvsagt ingen rett til å være en idiot på veien. Jeg må forholde meg til trafikkreglene på samme måte som det du må.
Vi er også en av de mest kontrollerte yrkesgruppene, og om du må jobbe en halvtime overtid en dag, så får du ingen straff for det. Men om jeg må kjøre en halvtime over det maksimale jeg har til rådighet en dag, fordi en "søndagsturist" har hindret meg i å nå frem dit jeg skal i tide. Ja, så kan det koste meg mangfoldige tusen kroner i forelegg om jeg blir tatt i en kontroll. 10-15 tusen i forelegg er ikke uvanlig om vi har jobbet litt for mye.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 17:53 Privat melding

@oppkvikker
Om du ikke har sett folk bruke kollektivfeltet i rushtrafikken rundt Oslo, da må jeg nesten be deg stoppe på en bensinstasjon og ta deg en oppkvikker. For det florerer av biler i alle prisklasser som "sniker" i køa på den måten.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 17:54

Kan ha noe med at jeg forsøker å unngå å kjøre i rushtrafikken, men skal sjekke neste gang :)

Skjult ID med pseudonym poppy lø. 14 juli 17:58

@Eikers1

Tror ikke du har lest godt nok det jeg skrev. Jeg er fullt klar over at dere har tung last og at det er derfor dere har lav fart opp og at dere akselerer før bakken starter. (Ikke glem at jeg har losset og lastet biler i mange år. Har snakket med mange sjåfører også.)

Jeg kan godt ligge bak å vente. Ikke det som er problemet, men heller det at enkelte gasser opp med en gang vi har en mulighet til å kjøre forbi. Det irriterer meg. Folk må lære seg å slippe andre forbi å lage mer flyt i trafikken. Det er dessverre mange som ikke leser trafikkbildet godt og som i noen tilfeller ikke burde hatt lappen.

(mann 32 år fra Vest-Agder) lø. 14 juli 17:58 Privat melding

@oppkvikker: Jeg kjører faktisk BMW selv. En E46 320d 2004-mod. :) Ikke spesielt premium, men den har gode kjøreegenskaper. Selv om jeg savner en R6 bensin da.

Kritikken min var ikke myntet på deg, og jeg har ingenting imot dyrere premiumbiler. Faktisk kunne jeg ha tenkt meg å bli eier av nyeste BMW F10 5-serie.
Så kritikken min var ikke stemplet på premiumbiler i seg selv, men på arrogante bilister som føler seg hevet over alle andre, bare fordi de kjører en dyrere bil. :)

Og jeg er helt enig med deg, jeg blir også irritert på de som ikke blinker seg ut av rundkjøringer.

(kvinne 32 år fra Buskerud) lø. 14 juli 18:00 Privat melding

Og det poppy nevner: AAARRRGGHH! Kjørte ved siden av en sånn idiot en gang E6 nordfra mot Alnabru da jeg skulle i første avkjørsel mot Furuset. Blinket og så han komme bak meg så jeg gasset på litt (hadde kompressor) og han gjorde det samme, jeg bremset ned litt og han gjorde det samme. HvaFAEN er poenget? Jeg blir jo så jævlig sint at jeg holdt på å bli lemen. Fordømte tretall, skulle hatt en badehette.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 18:03

@Sefiroth

F10 er herlig bil. Kjører en F11 selv og kunne ikke vert mer fornøyd!

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 18:07 Privat melding

@poppy
Jeg så bare at du bl.a hater å ligge bak vogntog i 40 opp bakken jeg ;-) Men var ment som en generell kommentar med utgangspunkt i det du skrev, og ikke noe personlig mot deg :)

(mann 32 år fra Vest-Agder) lø. 14 juli 18:11 Privat melding

Høres meget bra ut det! :) F11 er også meget elegant og lekker, en virkelig flott stasjonsvogn. :)

Har faktisk vært heldig og fikk prøvekjørt en F10 520d med 8-trinns automat, konklusjonen ble at det er en ganske komfortabel og velkjørende bil. :)

Men nå er jeg lei av snusfornuftige, men støyende R4 dieselmotorer, og kunne tenkt meg en 530i. ;-) Dessverre tillater ikke økonomien meg å satse på en litt motorsterk 5-serie med det første. Kanskje om noen år til.

Skjult ID med pseudonym poppy lø. 14 juli 18:16

@Eikers1

Oki, jeg tenkte HELE innlegget ditt var rettet mot meg, haha ! Men det er mye tungtrafikk på vegene og de kjører ofte å har tidsfrister osv. Men noen ganger er de bare egoistiske å tror de eier vegen alene. Det er sånne som @Bene sier. Ikke tar hensyn og lager køer ol. En må lære seg å slippe andre forbi når man selv har et kjøretøy som hindrer flyt;-)

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 14 juli 18:19

Jeg sliter med BMW- og audi-førere bremser ned når de ser meg i speilet. Kjører primera med mørke vinduer, ekstralys i fanger og kamera i frontruta.

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 14 juli 18:25

@Poppy
Når man kjører tungt må man ofte eie veien. Ved å vise hensyn til et par trafikanter ender man ofte med å miste fart, og irritere enda flere trafikanter enda mer. Det er vesentlig for å bli en god tungtransport sjåfør å kunne forutse når man må ta seg til rette for å holde flyten i trafikkbildet.

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 18:26

@poppy

Hehe, neida jeg brukte bare det som utgangspunkt.

Jeg tror ikke vi er mer egoistiske på veien enn dere "vanlige" bilister er. Vi blir bare så mye mer synlig når du møter noen av de sorte fårene blandt oss, rett og slett fordi vi er så mye større.
Min erfaring er at de aller fleste yrkessjåfører som kjører på veier med mye sving og bakker, og hvor vi sliter med å holde en høy snitthastighet, vi er ganske flinke til å slippe frem trafikken så fort det lar seg gjøre. Men det er selvsagt unntak her også, og de ødelegger for ganske mange av oss.

Skjult ID med pseudonym poppy lø. 14 juli 18:30

@Eikers1

Det er jo langtfra alle som kjører som du gjør. Denne tråden var jo basert på det som irriterer, derfor har jeg ikke nevnt alle de som er greie og som virkelig kjører bra. For det er jo ikke poenget med tråden vettu;-) Og det som irriterer meg har jeg da nevnt over her. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke skjønner eller mener at de fleste tar hensyn! :-)

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 18:31

pgmp er inne på noe viktig her.. De dyktige storbilsjåførene prøver å holde så jevn flyt i trafikken som mulig. Det er det som gjør at man kommer raskest mulig frem, samtidig som det er minst ressurskrevende i form av både dieselbesparelser, man sparer kjøretøyet for unødig slitasje og ikke minst, vi er mer uthvilte som sjåfører når vi får holde flyten. Har opplevd mang en personbil som har kjørt forbi meg, for så å legge seg foran meg og holde lavere snitthastighet enn jeg gjorde før han passerte. Gjerne kjører han "jojo" også, fort rett frem for så å bremse markant ned i svinger. DET er irriterende det.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 18:33

Ingen liker å få sandblåst bilen sin, derfor kjører man forbi lastebiler/etc.. uansett! :)

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 18:34

@oppkvikker
Sandblåst blir den bare fordi du ikke har lært deg å holde nok avstand til forankjørende kjøretøy ;-)

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 18:40

@Eikers1

Det stemmer ikke. Jeg har sånn cruise controll med stop and go funskjon og den legger seg som "default" tre sekunder bak kjøretøyet foran. Ligger du tre sekunder bak en lastebil så hører du faktisk at bilen blir sandblåst på de fleste veier. Så da kjører man jo forbi :)

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 18:41

Funksjon!

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 18:41 Privat melding

Forøvrig så er jeg litt irritert på meg selv fordi jeg ikke ringte politiet igår og varslet.. Havnet bak en liten saktegående ATV på veien inn mot Kragerø igår. Den holdt 35 i en 80-sone, og heldigvis for det igrunn. For vet ikke om det var en ung gutt/jente eller en mer voksen dame som kjørte den. Men vedkommende hadde med seg ei lita jente, toppen 4-5 år som satt bakpå salen. I shorts og t-skjorte!!! Greit nok så hadde hun hjelm på. Men jeg grøsser ved tanken på hvor mye hun hadde skadet seg om hun hadde ramlet av. Selv i så lav hastighet..
Ser jeg vedkommende igjen så kommer jeg iallefall til å ringe.

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 18:44

@oppkvikker
Den blir ikke sandblåst på en normal rengjort asfaltert vei om du ligger 60-70 m bak i en 80-sone..
Men det er helt iorden at du kjører forbi. Men hold da minimum samme hastighet som du gjorde før du kjørte forbi. Slik at jeg ikke må slakke av for ikke å kjøre på deg.

Skjult ID med pseudonym poppy lø. 14 juli 18:45

Dammit!! Kom til å slette innlegget mitt. Poenget jeg skulle fram til var at den anbefalte avstanden ikke er nok til å holde unna veistøv og steinsprut. Så det er bare en ting å gjøre. Kjøre forbi :))

(mann 40 år fra Telemark) lø. 14 juli 18:48 Privat melding

Folk som kjører mørk Audi eller Bmw!

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 18:52 Privat melding

Jeg missliker folk som missliker folk som kjører mørk Audi eller BMW.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 18:53

@poppy

Nettopp!

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 19:04 Privat melding

@poppy og oppkvikker

Hvor ofte holder dere anbefalt avstand til bilen foran? Min påstand vil være at det gjøres i svært liten grad. Vi snakker om 3-sekunders regelen. Dvs at i en 80 sone så skal man holde minimum 67 m avstand. Det er 2/3-deler av lengden på en fotballbane for å sette det i perspektiv. Så lang avstand opplever jeg sjelden fra biler jeg har bak meg når jeg kjører lastebil. Jeg vil si at 30-50m er der den "normale" nordmann legger seg. Ligger du 60-70 meter bak meg, så vil jeg se deg helt fint i speilene mine.. De aller fleste ligger så nærme at man bare ser de i speilene nå og da, og noen ligger så nærme at man kun ser skyggen av bilen bak dersom det er fint vær og solskinn.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 19:09

Jeg holder alltid tre sekunder til bilen foran. Å holde avstand er en av kjepphestene mine i trafikken da dette er det aller viktigste for å unngå ulykker. På motorveier og inne i byen blir dette automatisk regulert ved at jeg bruker cruice control med stop and go funksjonalitet. Den gjør at jeg alltid ligger tre sekunder bak bilen forran. Smetter det noen inn mellom, så bremser den automatisk ned for å skape avstand. Jeg kjører på samme måte når jeg ikke bruker den også.

Skjult ID med pseudonym Svensken lø. 14 juli 19:11

hater blinklys, virker kun annehver gang

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:12

Hater:

Sjåfører som ikke kan bruke blinklys i rundkjøringer, kryss og ved filskifte.
Kommer jeg til en rundkjøring og stopper for en bil som ser ut som jeg får vikeplikt for, og det viser seg at han faktisk skulle av til høyre og jeg kunne kjørt så har han/hun hindret meg, og da blir jeg forbanna over at de ikke kunne bruke 2 kalorier på å bruke blinklyset.
Blinklyset er IKKE ekstrautstyr, det forurenser IKKE ozonlaget (så du er ikke miljøvennlig ved å la være å bruke det) og gud dreper ikke en kattunge hver gang noen bruker blinklys, SÅ LÆR DEG Å BRUKE DET FOR F.....!!!!

Idioter som bruker blinklys idet de skifter fil, de er faktisk mere ubrukelige enn de overnevnte, skal du blinke så gjør det FØR du skifter fil. Hvis du allerede har begynt å svinge over i den andre fila så har jeg skjønt at du skal skifte fil, og blinklys er da overflødig.

Sjåfører som ligger helt opp i støtfangeren min (jeg ligger som regel akkurat på eller litt over fartsgrensa).

Sjåfører som kjører forbi og svinger inn igjen RETT foran meg, da får den adaptive cruisekontrollen min helt spader og begynner å bremse. Hva med å vente til du er 2-3 billengder foran meg før du svinger inn igjen?

Sjåfører som ligger i venstre kjørefelt på motorveien til tross for at de kjører kun 2km/t fortere enn de som ligger i høyre felt. Og gjerne ser de ikke at det ligger 5-6 biler bak dem.

Lastebilsjåfører som på død og liv skal kjøre forbi en annen lastebil på motorvei, til tross for at den lastebilen i høyre felt kjører i 90 km/t og forbikjøringen da tar en halv kilometer pga begge lastebilenes fartssperre.
Kombinerer man dette med at lastebilen begynner forbikjøring i oppoverbakken så tar det enda lengre tid, og i noen tilfeller så ligger de da side om side hele oppoverbakken og sperrer for alle andre som vil ligge i 100-110 km/t på 100km/t motorvei.

Lastebilsjåfører som gir full gass i 80/90-soner slik at forbikjøring er omtrent umulig. Dette gjelder spesielt svingete veier med få rettstrekker nordpå.
Når bakkene kommer så klarer de naturlig nok ikke å holde farta, og så fort de er på toppen så er det full gass igjen.
Når jeg kommer forbi slike så ligger jeg foran de til neste oppoverbake, og rett før bakken begynner så bremser jeg ned til 30-40 km/t slik at han og må bremse, og når bakken begynner så går jeg opp i 80km/t igjen.
Da får jeg som regel en rekke lyssignaler fra lastebilen, men det betyr bare at min "takk for sist" faktisk irriterte vedkommende noe grenseløst

Skjult ID med pseudonym poppy lø. 14 juli 19:14

@Eikers1

90% av tiden holder jeg normal avstand. Jeg ser speilene på lastebilene foran meg bestandig å legger meg bare nærmere når jeg skal kjøre forbi. Det er likevel ikke nok for å holde unna veistøv. Nå er ikke det et problem for meg, da jeg ikke bekymrer meg for lakken på bilene mine. Anser de som en bruksting og ikke som noe annet. Men å ligge bak lastebiler er uansett ikke aktuelt for meg. Jeg kjører forbi så snart jeg har en mulighet til det. Veikov av støv, regn, sludd eller hva det måtte være hindrer sikten. Og selve kjøretøyet hindrer min sikt da de er store. Av den grunn velger jeg å kjøre forbi. Det er også lite flyt i farten til tunge kjøretøy, så fremst man ikke er på motorveg. Drivstoff forbruket øker osv osv.

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:16

Så har du de som kjører såpass aggresivt inn i rundkjøringer og kryss at jeg faktisk slakker av fordi det ser ut som de ikke har planer om å overholde vikeplikten de faktisk har.

Sist, men ikke minst.....
Sjåfører som ganske overlagt sniker i køene i Oslo. De legger seg i feil fil, f.eks venstre fil som er for de som skal til venstre i et kryss, fordi der er det ingen biler.
Vi andre som skal rett frem eller til høyre ligger i høyre fil, slik skilting sier at vi skal.
Når det da blir grønt så gir snikeren full gass og guess what, han skulle ikke til venstre, men rett frem.
ARGH!!!
Tror de at vi andre her i køen for morro skyld? Blir så forbanna at fytte h.....e.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 19:17 Privat melding

Jeg vil påstå at det er litt trafikkfarlig å bruke den funksjonen i en bysituasjon evt kø. Nå virker vel som regel ikke cc under en viss hastighet da. Men ligger man i en 50-60 og en bil smetter inn rett foran deg, så vil jo bilen din reagere med nærmest bråbrems for å skape riktig avstand så fort som mulig. Det fører jo igjen til en kjedereaksjon med bremsing bak deg (og fare for påkjørsler bakfra), istedet for at man styrer det selv og bare slipper litt opp på gassen og tilpasser seg ny avstand over noen flere sekunder.. Unødig bremsing er jo en av grunnene til at det blir dannet så mye stillestående kø, fordi kjedereaksjonen bakover fører til at køen tilslutt stopper helt opp.

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 19:19

Trallalla, du må bare passe på gasse godt ut av lyskrysset selv. Så nekter du å slippe de inn. :)

(mann 40 år fra Oslo) lø. 14 juli 19:21 Privat melding

@Eikers1 Nei, det er "litt" mer raffinert enn det du beskriver. Den virker helt ned til 0 kmt. Derfor navnet "stop and go" Mars av sted til stenshagen og spør om å få prøve før du uttaler deg mer om det.

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:21

@Eikers1:
Hvis det var rettet mot meg så er jeg klar over de tingene du nevner.
Men vi snakker her om motorvei i Oslo-området, ergo så ligger man i 100-110.
Når en bil da fyker forbi og legger seg inn foran meg kun en billengde foran så vil jo ACC'n begynne å bremse fordi jeg har satt den til å holde nest lengst avstand til de foran (5 trinn, jeg bruker som regel trinn 4).

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:22

@oppkvikker:
Det er _akkurat_ det jeg gjør hvis jeg er den som ligger fremst og venter på grønt.
Da er det bånn pinne og access denied. ;)

Skjult ID med pseudonym oppkvikker lø. 14 juli 19:24

Trallalla samme her :)

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:24

På min bil virker ACC ned til 30km/t. Det er ikke en fullt så avansert stop&go som på andre biler.

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:30

Krysset på Helsfyr er en klassiker.
Skal man ned mot byen og kommer over brua fra Bryn så er det 3 felt.
Venstre er for de som skal ned til byen, alltid masse biler her.
Midtre er for de som skal rett frem, men ned til venstre i neste kryss.
Høyre er for de som skal rett frem.

Er ikke rent få ganger at man sitter i venstre fil og skal ned til byen i rushen, så kommer det en idiot i midtre fil og presser seg inn i venstre rett før krysset fordi folk ikke følger på bilen foran når det blir grønt, og det blir små luker.
Her ligger jeg ALLTID kliss opp i bilen foran og nekter å slippe inn.
Så har du de som stiller seg helt fremst i midtre felt når det er rødt.
Så fort det blir grønt så gønner de på og svinger inn til venstre rett foran den bilen som lå i venstre felt og har begynt å kjøre.
Ligger jeg fremst her så er jeg alltid kjapt ute når det blir grønt og kjører slik at disse snikerne blir stående midt i krysset som idioter. It makes my day hver gang det skjer.
Kall meg evil, men etter 10 år på veiene i Oslo så er du en smule LEI disse egoistiske snikerene.
Spesielt er det lett å se at de gjør det med vilje når de har drosjeskilt på taket, for da kjenner de veiene og kan ikke skylde på at de ikke visste bedre.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 19:30 Privat melding

@Trallala...
Jeg skjønner ikke hvorfor du irriterer deg over lastebiler slik. Den største idioten her er jo du som nettopp bremser og hindrer oss før bakkene. Du hindrer da ikke bare den lastebilen, men alle andre som ligger bak den også. At vi vil holde lovlig hastighet der vi kan er vel ikke så rart vel??? Som jeg skrev i ett tidligere innlegg her, om vi får holde 90 inn i bakken, så slakker vi jevnt av på farten og har kanskje 50 på toppen (avhengig av bakkens helling og vekta på bilen såklart), mens når du da bremser og skaper en farlig situasjon i tillegg, så får vi kanskje ikke mer enn 40 i bunnen av bakken og klarer da ikke å akselerere noe igjen opp bakken.. Gjett hvem som er aller mest irritert da?? Det er ikke jeg, men han i personbilen bak meg som du også hindret.

At du blir irritert over de som skal kjøre forbi på motorveiene kan jeg skjønne. En ting er om jeg ligger i 80 og den andre lastebilen kommer i 90 når den skal forbi. Da tar det ikke så lang tid. Men når jeg ligger i 83-84 på cruisecontrollen, og den andre knapt klarer 85, ja da skjønner jeg faktisk ikke hvorfor de på død og liv må kjøre forbi.

Men husk, vi er ikke på veien for moro skyld eller for å irritere andre. Vi er der for å gjøre en jobb.

Men det med rundkjøringer du nevner er jeg enig i..
Ikke bare høy fart inn mot rundkjøringer og manglende bruk av blinklys. Men også feil plassering inn mot rundkjøring. Holdt selv på å få 2 personbiler i siden av lastebilen min iforgårs pga det. De plasserte seg i høyre felt som tydelig er merket fordi som skal svinge til høyre. Jeg kjører da inn i rundkjøringen, og der kommer de to i god fart og bare kutter over rundkjøringen rett foran meg, og jeg må bare hugge inn bremsen og se taket på to biler i god fart rett foran nesa mi. De brukte selvsagt ikke noen lys heller..

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:38

@Eikers1:
Jeg skjønner at dere må holde fart inn i bakken og alt det der.
Og jeg skjønner at dere vil holde lovlig fart.
Men.....
Når en lastebil ser at det ligger biler bak seg, og er akkurat ferdig med å kreke seg opp en bakke i 40-50 km/t, og det på toppen er mulighet å blinke folk forbi, hvorfor er det da at enkelte lastebiler skal på død og liv opp i 90 igjen?
Det er akkurat sånne lastebilsjåfører jeg irriterer meg over.
Har da kjørt disse veistrekningene massevis av ganger, og de fleste lastebilsjåførene bruker sunn fornuft og slipper folk forbi, enten i en sånn på-toppen-av-bakken situasjon, eller ved at de i en 80-sone med lang rettstrekke og ingen biler som kommer i mot blinker for forbi seg. Da blir jeg veldig glad og blinker en gang med nødblinken som takk for hjelpen når jeg kommer meg forbi.

De gangene jeg har gitt "takk for sist" til trailere har vært rett før bakker der det er god sikt, og gode forbikjøringsmuligheter, så de bak lastebilen får faktisk enda bedre mulighet til å kjøre forbi lastebilen når jeg har bremset han ned i bunnen av bakken.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 19:39 Privat melding

@oppkvikker
Ok, jeg har ikke prøvd den varianten du har. Men det normale er at "vanlige" cruisecontroller ikke virker i hastigheter under 30 som Trallala sier her.

Krysset på Helsfyr er en gjenganger ja.. Men det mest irriterende er jo igrunnen når du kommer i midtre felt og skal rett frem i første lyskrysset. Så stopper idioten foran deg på grønt lys, fordi han skal snike i køa som skal til venstre.. Da er det så man har lyst å finne frem ett balltre og ta seg en tur ut av bilen.

Men nå har jeg bodd litt rundtomkring, og kjørt i rushtrafikken i alle de største byene her i Sør-Norge. Og sorry Oslo og omegn-borgere. Dere er i særklasse verst når det gjelder aggressiv kjørestil og først meg selv og så meg selv holdning i trafikken. Det er selvsagt også mye mer trafikk her enn i de andre byene i landet. Men denne kjørestilen, køsnike-kulturen osv den gjør jo bare fremkommeligheten og hastigheten i trafikkbildet her enda verre. Hadde man akseptert sin plass i køen, sørget for å følge på og ikke lage en egen kø osv, så hadde trafikkbildet sett MYE bedre ut enn det gjør på for- og ettermiddagen her.

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:43

@Eikers1:
Angående trafikanter i Oslo, her er jeg så enig så enig, desverre.
Og er helt enig i at trafikken hadde gått så mye bedre om folk rett og slett aksepterte at man må stille seg i køen fremfor å snike.
Ved sniking kommer man frem marginalt fortere, men man hindrer faktisk andre i større eller mindre grad.
Et eksempel er som det du skriver om Helsfyrkrysset og om man skal rett frem i midtre felt, men blir stanset av han snikeren som står i ro på grønt.

Skjult ID med pseudonym pgmp lø. 14 juli 19:49

@Trallala
>Krysset på Helsfyr er en klassiker.
>...
>Ligger jeg fremst her så er jeg alltid kjapt ute når det blir grønt og kjører slik at disse snikerne blir stående midt i krysset som idioter. It makes my day hver gang det skjer.
>Kall meg evil, men etter 10 år på veiene i Oslo så er du en smule LEI disse egoistiske snikerene.
>Spesielt er det lett å se at de gjør det med vilje når de har drosjeskilt på taket, for da kjenner de veiene og kan ikke skylde på at de ikke visste bedre.

Det er det som er så genialt med å ha bil med skilter fra langt unna byen - man kan snike slik og folk tenker 'bonde-i-byen'. Med oslo-registrert bil er det ingen som vil slippe frem en sniker.

I akkurat det krysset på Helsfyr er det som oftest kurant å kjøre rett frem i første kryss, og u-sving i neste.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juli 19:52 Privat melding

@Trallala

Jeg forstår det, og kan skjønne at man blir irritert, og jeg prøver å gi signal så sant jeg anser det som forsvarlig å kjøre forbi. Da holder jeg igjen akselerasjonen min litt også.. MEN.. Dere må huske på at dersom jeg gir deg signal om at du kan kjøre forbi, så kan jeg komme i en skvis om det skjer en ulykke som følge av at bilen bak kjører forbi.. Selv om du som kjører forbi har ansvaret for at det skal skje trygt, så kan jeg få trøbbel for å ha "lokket" deg forbi.
For det som jeg ofte opplever er at jeg blinker to ganger til høyre for å indikere at nå kan dere kjøre forbi. Men så venter bilen bak i mange sekunder før han eller hun legger seg ut. Og da kan det være for sent. Har hendt flere ganger at jeg har måttet blinke venstre igjen for å få hindret at vedkommende kjører forbi. Samtidig som jeg jo da har begynt å akselere for jeg kan jo ikke holde igjen i evigheter før jeg får opp farten igjen.. Så har du kanskje bil nr 3 og 4 som bare hiver seg på de 2 forankjørende, uten å forsikre seg om at det faktisk er forsvarlig å komme seg forbi. Det hviler med andre ord ett visst ansvar på oss når vi gir dere slike signaler, og det gjør at vi i personbilsjåførenes øyne kanskje ikke ofte nok gir signal.
En annen ting er jo at hadde personbilene holdt litt mer avstand, og lagt seg litt ut for å skaffe seg oversikt så hadde de fint kunnet utnyttet akselerasjonsfordelen personbilen har til selv ta avgjørelsen og kjøre kjapt og trygt forbi. Istedet så legger man seg helt i rævva på lastebilen og irriterer seg, og har null oversikt om det faktisk er mulig å kjøre forbi. Kanskje ligger man så nærme og skal litt ut og "kikke" at man faktisk ikke ser høyre baklyset og at jeg gir signal om at du kan komme trygt forbi.

Skjult ID med pseudonym Eikers1 lø. 14 juli 19:57

@Joker
Vi har som regel litt mer lys enn hva forskriftene sier.. Men vi er iallefall synlige.. Så kan du heller skifte de ødelagte lyspærene dine, og lære deg å vri lysbryteren forbi park.lyset og til nærlys. Istedet for å komme i mørket med kun høyre parklys foran, som gjør at vi tror vi møter en moped som ligger på høyre siden av feltet sitt og er langt unna, og vips så suste en personbil forbi gitt..

Skjult ID med pseudonym Trallalla lø. 14 juli 19:59

@Eikers1:
Det er et godt poeng med at det hviler et ansvar på en slik signalisering om forbikjøring.
Og sjåføren bak har et like stort ansvar for å forsikre seg om at det er klart, og at ikke lastebilen bare skal svinge til høyre inn på en rasteplass eller skal til høyre i et kryss eller lignende.

Bare irriterer meg grovt over de verste sjåførene som tilsynelatende ikke tar noe hensyn til de bak og gønner opp til 90 igjen når de ved å akselerere litt roligere kan slippe bilene bak forbi seg.
De veiene jeg refererer til er litt spesielle og er på E6 nord for Fauske.
Her snakker vi om mye svingete partier, men med lange oversiktlige oppoverbakker.
Noen av de er flere kilometer.
Og på toppen er det gjerne litt rette strekker før det igjen begynner å bli svingete partier igjen.

Skjult ID med pseudonym Stormende sø. 15 juli 11:30

Slenger meg på Eikers her.. Kjører selv vogntog/trailer i jobben min, og jeg har slutta å bruke høyreblink for å vise bakenforliggende at det er klart. Dette NETTOPP pga at det da er JEG som får delansvar dersom det skulle skje noe. - og er han som skal forbi såpass "treg" at det tar 2-4 sekunder før h*n reagerer, får dette STORE konsekvenser.. så beklager folkens, det skjer ikke..
Men bruk av mer blinklys godtas med takk!!
Dette gjelder også yrkessjåfører som meg selv. Irriterer meg grenseløst over mine kolleger som ikke vet hva den hendelen bak rattet på venstresia (som oftest) skal brukes til - annet enn å blinke med langlys på møtende kollega eller foranliggende "sinke"...

(kvinne 32 år fra Buskerud) sø. 15 juli 22:30 Privat melding

Satte meg litt spontant i Getzen idag og kjørte fra Hallingdal over hemsedal til Bergen, for å sjekke post og litt denslags før jeg kjører opp igjen...og jeg DØR i ryggen. Fordømte dritagetz.

Så nå fant jeg en supersøt MB e-klasse (jeg er vant med clk). Automat og deilige skinnseter kan jeg tenke meg ville vært sweet å kjøre oppover i framfor den skranglete hyundai-bøtta som såvidt beveger seg fremover i bakkene opp på hemsedalsfjellet.

Skal eller skal ikke? :/ han bor jo rett borti veien her også.

(mann 40 år fra Oslo) ma. 16 juli 04:09 Privat melding

Få den NAF testet. Pass også på at det ikke er av årgangene som ruster helt ekstremt mye. NAF folkene vet dette. Ellers er det jo aldri hast med bruktbiler. Det vrimler av bruktbiler på markedet og det kommer en drøss til hver dag.

(mann 45 år fra Akershus) ma. 16 juli 13:11 Privat melding

Apropos trege billister som irriterer meg... Utenlandske bobilturister som kun ser på utsikten i lav fart, og IKKE i speilet.. Nettopp putret meg over fjellet til Notodden bak en sånn nå.