Alle innlegg Sukkerforum

Ateist er jeg iallefall ikke....

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 15:55

Jeg anser meg som en religiøs kristen person. Jeg er døpt og konfirmert i kirken og vil trolig gifte meg der også. Når jeg er i kirken føler jeg en tilhørighet. Jeg kjenner det er godt å være der innimellom. Og jeg kjenner et nærvær til Gud. Jeg vet at det er noen som passer på meg og som gir meg en indre ro og trygghet. Det er også den følelsen av at noen leder meg på rett veg. At jeg er der jeg skal være til enhver tid. Det er ikke en tilfeldighet hvem man møter. Det er en mening med det. Selv er jeg av den oppfatningen at de man har rundt seg er der fordi de må være. At mennesker kommer inn og ut av livet fordi vi trenger dem der. Kanskje de skulle lære oss noe. Eller kanskje de skulle lede oss på veg. Eller kanskje de skulle være en del av vårt liv for evig og alltid. En kan vel si jeg er åndelig av meg.....Når det er sagt tror jeg ikke blindt på det som står i bibelen. Den er menneskeskapt. Og presten kan gjerne preike om det ene og det andre uten at det bestandig høres fornuftig ut. Logikken sier mange ganger det motsatte. Jeg stoler heller på følelsen. Det nærværet jeg kjenner i kirken og i tunge stunder for eks. Men spørsmålet mitt er da: Er jeg en bare en Humanetikker? Har jeg rett til å kalle meg kristen? Noen synspunkter?

Skjult ID med pseudonym Justy to. 2 aug. 15:58

Du har vel rett til å kalle deg akkurat hva du vil, og du skriver du anser deg som en religiøs kristen person, vel da er du en kristen person.

Skjult ID med pseudonym -.- to. 2 aug. 16:00

Følelser er ikke annet en kjemiske reaksjoner i hjernen din ;)

Og du har rett til å kalle deg hva du selv ønsker :p

(mann 51 år fra Møre og Romsdal) to. 2 aug. 16:01 Privat melding

Du er kristen hvis du tror at jesus var guds sønn født av en jomfru.Hvis du ikke tror på det er du ikke kristen.
En humanetiker setter ikke sine bein i en kirke uten at en MÅ.
Den sakrale stemningen du føler i en kirke har nokk en sammenheng med din barnetro og suggesjon.

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:04

@Justy

Så enkelt bør det faktisk være.Jeg bare reagerte da Mette Marit fikk kritikk fordi hun ville lære om buddhismen. Enkelte mener hun sverter Gud fordi en ikke kan tilhøre to religioner. Nå er jo ikke det akkurat det samme, men om en ikke kan være selektiv Kristen. Hva er man da? ;-)

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:06

@seriously

Jeg tror på Gud, men ikke på bibelen. Det høres kanskje rart ut, men bibelen for meg er fylt med hat og allskens fordommer. En sånn Gud vil jeg ikke tro på. Så derfor mener jeg selv at jeg burde kunne velge. Men kan jeg kalle meg Kristen likevel.....Det synes jeg er et vanskelig spm. Men jeg anser meg jo som en kristen person. Det er vel det viktigste ;-)

Skjult ID to. 2 aug. 16:10

" en sånn gud vil jeg ikke tro på.." Så da finner jeg opp min egen.. Er det så viktig for deg å kalle deg noe som helst? Kan du ikke bare tro det du tror, og leve etter det? Er det for å tilfredsstille andre du må sette et navn på det?

Skjult ID med pseudonym searcher to. 2 aug. 16:11

De som hevder du kan kalle deg hva du vil....vel, det er ikke riktig tror jeg. De ulike religionene, herunder kristendommen, har én eller flere trossetninger; altså oppfatninger en person må trykke til sitt bryst for å være en sann kristen.

Det er etterhvert blitt mange "liksom-kristne" her i Norge. "Liksom-kristne" som føler en tilhørighet til Den Norske Kirke & Co....greit nok; det er jo den kulturen de fleste (enn så lenge) her i landet har erfaring med....såkalt barne-tro.. Isolert sett en fin ting, det. Men samtidig synes jeg personlig dette blir mer og mer innhult...det bør ligge noe mer til grunn for besøk i kirken enn at det er koselig på Julaften liksom!

Ikke misforstå meg; jeg sier ikke at du er hverken det ene eller det andre. Men at det er visse trossetninger/"sannheter" som en "sann kristen" bør bekjenne seg; det er det!

(Når dette er sagt, så er det garantert andre som kan besvare ganske enkelt og greit på spørsmålet ditt.)

Skjult ID med pseudonym Justy to. 2 aug. 16:12

Buddhismen er jo en av de mest fantastiske religionene da, den er bygd på hinduismen som jeg også er en stor fan av. Begge disse religionene er veldig åpne, det vil se de respekterer andre og andres meninger. I buddhismen så tror man på Buddha som opprinnelig var en hindu, er som en profet, Du kan tro på det du selv ønsker, og gjøre som du vil, men innen for etiske regler/normer hvis du skjønner.

Hva andre sier du er kan man egentlig gi langt faen i, skal sies at Norske folk er veldig arrogante og har stor sans for kristendommen og ser på Norge som et kristent land, selv om de kanskje ikke tror så veldig mye på det Kristendommen står for, men som du sier du tror på gud. De fleste religionene tror jo på gud, men jeg tror det er en gud, men i mange former. Se på hinduismen der det er millioner av guder.

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:13

@(Skjult ID ) - to. 2 aug. 16:10

Jeg føler ikke at jeg "finner opp" min egen Gud. Men at Gud er Gud og bibelen er menneskeskapt. Jeg trenger ingenting. Ville bare høre andres synspunkter.

Skjult ID med pseudonym searcher to. 2 aug. 16:14

btw: når det gjelder Mette Marit og buddhisme osv, så er ikke det noe jeg har kjennskap til, MEN én av de fundamentale trossetningene til kristendommen er NETTOPP at det bare finnes ÉN Gud!
Jamf. for øvrig det 1. bud.

(mann 51 år fra Møre og Romsdal) to. 2 aug. 16:16 Privat melding

@Poppy
Du er per definisjon ikke kristen.Menneskene har siden opprinnelsen hatt behov for å tro på en gud og det er ikke få guder som er blitt tilbedt før år 0.
Er også en av grunnene til at ett av de 10 bud er at "du skal ikke ha andre guder enn meg"
Kabaen i Mekka (den svarte firkanten som de går rundt og rundt) , den er faktisk fylt med tidligere guder.
Mesopotamierne,Egypterne,Grekerne,Romerne etc hadde haugevis med guder lenge før denne jesus ble født.

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:18

@searcher

Godt innlegg. Jeg er også av den oppfatningen. Nå føler jeg at jeg er MER kristen enn at det bare er tradisjon. Jeg ber jo en del og føler jo på en måte nærhet til Gud. Selv om jeg over hodet ikke lever etter bibelen eller de ti bud for den saks skyld. Mulig man burde snakke med en prest om det.

@Justy

Aha....Kanskje man tilhører en annen religion! Nå tror jo jeg at det bare finnes èn Gud...Men at han beskytter alle mennesker. Selv de som ikke tror på han. Buddhismen kjenner jeg ikke så godt til. Men den hørtes jo spennende ut da:-)

Skjult ID med pseudonym Justy to. 2 aug. 16:20

Poppy, finnes sikkert bare en gud, men gud kan sikkert også være i flere former hvis du skjønner.
Anbefaler deg å lese litt om Buddhismen, er veldig spennende. Har selv reist til India og sett hvor Buddha kom fra og lært mye om Hinduismen. Selv tror jeg ikke mye på gud, men disse to religionene respekterer jeg veldig.

Skjult ID med pseudonym searcher to. 2 aug. 16:23

@ poppy

Her har du litt å velge imellom:
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion

(Riktignok er jeg ikke tilhenger av å "shoppe religion" da, men...)

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:25

@Justy

Ja jeg skal faktisk gjøre det. Det høres spennende ut:-) Det som er litt interessant er at det finnes så mange mennesker som ikke er religiøse, men de kan utrolig mye om religion likevel! Religion er litt kult altså. Det må jeg si. Det er jo også mye historie:-)

@seriously

Barnetroen har jo selvsagt mye å si. Når jeg vokste opp gikk vi flere ganger i uken i kirken. Hele klassen. Og vi bad 3 ganger om dagen. Søndagsskole og hele pakka. Det var helt vanlig på den tiden ;-) Men jeg er glad for det. Det var og er en viktig del av mitt liv. Selv om jeg er langtfra noe ekstrem. Jeg lever ikke som en nonne akkurat! ;-)

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:26

@searcher

Haha, takk. Kunne vel vært greit å shoppe litt også. Bare plukket ut det man likte og satt det sammen til en egen tro;-) Noe som passet individet kanskje:-)

(mann 55 år fra Oslo) to. 2 aug. 16:33 Privat melding

@Poppy
Mitt svar er mitt, og kun mitt. Jeg har stått som medlem av Human-etisk forbund siden jeg var 16. Da var vi 3000 medlemmer. Hele tiden har jeg vært opptatt av hva vi står for. Og jeg er kursleder for humanistisk konfirmasjon. Så jeg vet litt om livssynshumanisme. Du har ikke beskrevet et typisk medlem av forbundet, til det er du nok langt mer troende enn at du vil oppleve det som riktig. Men jeg opplever deg, akkurat som de fleste andre i Norge, som at du bygger på humanistiske verdier. Det er noe annet enn å være livssynshumanist. Det er plass til deg i forbundet, for all del, men tror neppe du vil oppleve det som riktig.
Som ateist tror jeg jo bibelen er helt menneskeskapt. Og da mener jeg også det må være opp til deg å definere din religiøsitet akkurat som du vil. Men om andre kristne godtar at du sier deres merkelapp også er din, vel, det får du ta med dem.

Skjult ID to. 2 aug. 16:34

Det er vel nettopp det som er problemet, at folk shopper rundt. Buddhismen er en slik religion som de fleste finner "spiselig". Oj, det er en kul religion!!! Ofte erdet ikke budskapet og opprinnelsen som fenger, men at man tiltrekkes ved nkelte trekk ved religionen.

Skjult ID to. 2 aug. 16:37

For ikke å nevne det at mange menr faktisk det at religionen skal tilpasse seg "individet".....som alt annet i samfunnet for tiden....

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 16:38

@HaraldBK

Det høres fornuftig ut. Det du sier. Og du har nok rett i at det ikke ville vært noe for meg;-)

Skjult ID to. 2 aug. 16:40

Harald... konfirmasjon er en kristen handling. Hvorfor kan dere ikke kalle det noe annet?

(mann 55 år fra Oslo) to. 2 aug. 16:49 Privat melding

@ (Skjult ID ) - to. 2 aug. 16:40
Konfirmasjon er et gresk ord. Det brukes om å styrke eller støtte, og det er målet for både kirkens og Human-Etisk forbunds konfirmasjon.
Den katolske kirken har konfirmasjon som et sakramente og en bekreftelse av dåpsløftet. Det er en annen forståelse av ordet.
Hvor i bibelen finner man forresten forankringen av konfirmasjonen hvis den er spesielt kristen?

Skjult ID med pseudonym FragleFru to. 2 aug. 16:49

Poppyt er DU og bare DU som vet om du kan kalle deg det. Ingen har rett til å si du ikke kan Du vet hva slags forhold du har til Gud Om du tror et som står i Bibelen eller ei, er jo opp til deg..Jeg tror den er skrevet av mennesker, men formidle avtGud.-men det er mitt syn.. Tror ikke mange mennesker alene hadde klart å formidle ting som skal skje om det ikke sto større krefter bak......

Skjult ID med pseudonym -Bene- to. 2 aug. 16:51

Ville sagt 'god, gammal kristen'. Magefølelse i religion..tsktsk. Du er nok kristen, men ikke hysterisk.

Skjult ID to. 2 aug. 16:54

Jeg mener at innenfor alle religioner/livssyn, så er det forskjell på folk i hvilken grad de praktiserer religionen sin/livssynet sitt. Selv har jeg fått høre at enten er man kristen eller så er man det ikke.

Selv konfirmerte jeg meg borgerlig og ble døpt i kirken. Å konfirmere meg borgelig har jeg ikke angret på og jeg er glad for at det finnes andre alternativer.

Skjult ID to. 2 aug. 17:02

Ang Mette Marit og buddhismen så er det forskjell på det å ville lære mer om andre religioner enn å konvertere til en ny religion.

Skjult ID med pseudonym Justy to. 2 aug. 17:06

Poppy, verden er basert på religion og kultur, mye man kan endre og andre ting kan man ikke endre, noen lever for det positive i en religion, mens andre skal bare dra frem det negative i en religion og leve etter det. Man trenger ikke følge alle reglene i en religion for å være en del av det. Noe som er spennende å tenke på er hvor åpent India er om alle religioner, selv om flesteparten er hinduer, så er alle andre religioner akseptert der. Selv om det er en del krangel med Pakistan osv om Kashmir, så er det mellom India som land og Pakistan som land å gjøre. Til og med muslimene i India støtter India for det de driver med!

Dessverre er det mye vondt i religioner og det kommer ofte frem. Veldig mange gjøre andre vondt og skade i religionen sin sitt navn :/

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 18:24

Jeg får tro på majoriteten å anse meg som kristen ;-) Det er nok det jeg er til tross for at jeg ikke følger kristendommen fullt ut. Jeg tilhører kirken uansett;-)

Skjult ID med pseudonym Kumite to. 2 aug. 19:07

Poppy :)
Etter å ha lest svarene du har fått her inne, er det seriously sitt svar, som pr def er mest riktig.
For å kalle seg kristen pr def, må du tro at Jesus døde for dine synder.
Så når du sier du kaller deg og føler deg som kristen, men er uenig i det som står i bibelen. Da tenker jeg at det er litt som å kalle meg selv for en Frper, bortsett fra at jeg er totalt uenig i politikken deres. Likevel, står det deg selvfølgelig fritt til å kalle deg selv, hva det måtte passe deg.
Det er tre religioner med en Gud, kristendommen, jødedommen og muslimene, men som du ser har de alle et partiprogram :)
Jeg ville ikke kalle deg for kristen, ei eller ikke humanetiker, fordi du har en åndelig søken i deg.

(kvinne 36 år fra Oslo) to. 2 aug. 23:41 Privat melding

De kristne i bibelen omtalte seg sjeldent som kristne selv- de ble kalt det av andre fordi de "lignet på Kristus"- skal man følge den er det vel ingen som lengre kan kalle seg kristne :)
Jeg kaller meg kristen fordi jeg tror på Gud. Fanklubben hans gjør og sier mye dumt dessverre, men grunnlaget i bibelen; kjærligheten til Gud og de rundt en, tror jeg er en god basis å ha i livet.

Skjult ID med pseudonym mann30 to. 2 aug. 23:48

IjUkulele: jau!! jau!!

Jeg vet ikke hva jeg er. Jeg er nå den som liker kunnskap.
Så kanskje Gnosismen?, leste noe om det før lenge siden og var ganske så imponert over det som var skrevet om det. Jeg prøver å jo finne ut hva slags religion jeg tillhører, men samtidig er det bare tekst/språk som er nedskrevet på papir. Alt det jeg leser og gjenkjenner meg selv i er min religion.
Og så kan man diskutere og diskutere i all evighet om religionene, sammenlikninger, at religionene baserer seg på en og samme religion? ja, det er mye man kan si om saken.

Skjult ID med pseudonym ijukulele to. 2 aug. 23:49

Og Harald har forresten rett; det står ingenting i bibelen om konfirmasjon, det er en tradisjon skapt av statskirken for å "bekrefte barnedåpen" som er nok en tradisjon skapt av statskirken.

I Bibelen var dåp en bevisst handling. Et synlig tegn på at man "begravde det gamle livet" og ble "renset i vann" for så å "leve livet i renhet" (altså at man valgte å gå vekk fra syndfullt liv og følge Gud). Ikke at dette skal være en diskusjon voksendåp kontra barnedåp, men av og til er det greit å skille hva som er menneskeskapt/ tradisjonskapt og det man faktisk skal tro på.

Skjult ID med pseudonym mann30 to. 2 aug. 23:53

dåp ser jeg på som rituale som egentlig bare er tull og vås. en mann tar noe vann over hodet til den som blir døpt.
so what? er sånn dum menneskelig greie som skal symbolisere noe, det gjør ikke noe spesielt med personen. han får sprutet vann i ansiktet/hodet og that is. ja jeg ble døpt da jeg var x-år gammel og husker ikke noe av det.

(kvinne 42 år fra Møre og Romsdal) to. 2 aug. 23:53 Privat melding

@ Poppy, du tror at der kan finnes et høyere "vesen", en Gud, men tror ikke på bibelen... Da ville jeg sagt at du er en Agnostiker ^^

Skjult ID med pseudonym poppy to. 2 aug. 23:57

Det ble så mange å svare plutselig, haha. Jeg tror på Gud og på noe av det som står i bibelen, men jeg tror ikke blindt på den. Det er mye svada der spør du meg. I kirken føler jeg tilhørighet og får alltid en indre ro der. Jeg kommer aldri til å melde meg ut av kirken. Det er der jeg går når jeg trenger litt sjelefred ol. Så den må jeg ha for evig å alltid. Men takk for mange gode innlegg i denne tråden. Synes det er interessant å lese hva dere andre tror og mener. Mange flotte og reflekterte tanker:-)

Skjult ID med pseudonym mann30 fr. 3 aug. 00:09

det er noen ting som står i NT som jeg synes er interessant kunnskap.
kan feks poste de: "ingen river et stykke av et nytt klesplagg for å lappe et gammelt. for da rives jo det nye klesplagget i stykker, og lappen fra det nye passer ikke på det gamle." "og ingen fyller ny vin i gamle skinnsekker. for da vil den nye vinen sprenge sekkene, vinen renner ut, og sekkene blir ødelagt". "kan vel en blind lede en blind? vil da ikke begge falle i grøften?"
har flere jeg har skrevet ned fra NT, men gidder ikke poste de her, synes det var nok med de første.
men de tektene der er ikke vanskelig å tolke, det er noe med de som er sant. mulig det er biledtlig, trenger ikke være direkte som det står.

så kan man stille seg et sp.mål ut i fra hva man tolket ifra den siste teksten: "hva skjer hvis en blind leder en som ikke er blind?"...

Skjult ID med pseudonym ijukulele fr. 3 aug. 00:12

Ok, leggetid for deg mann30 :-)

Skjult ID med pseudonym mann30 fr. 3 aug. 00:14

ijukulele: med deg? :)

(kvinne 43 år fra Aust-Agder) fr. 3 aug. 00:16 Privat melding

Må man kalle seg for noe da :)

Holder det ikke å forklare sånn ca hva man tror på og ikke tror på dersom man møter noen på sin vei som det har noen betydning eller relevans i forhold til :)

Det viktigste er jo tross alt hvordan man lever og utøver sin nestekjærlighet i praksis :)
Ikke hva man kaller seg :P

Skjult ID med pseudonym ijukulele fr. 3 aug. 00:18

Haha, da må du forte deg! Jeg er så trøtt at snart ikke orker fullføre en set

Skjult ID med pseudonym mann30 fr. 3 aug. 00:20

HDV: riktig. men, det som er saken er at, hvis en blind har makt til å lede en som ikke er blind, da går det svært dårlig for han/hun som kan se.

Skjult ID med pseudonym mann30 fr. 3 aug. 00:21

ljukulele: ha en god natt. :) jeg er ikke ready for senga yet..

Skjult ID fr. 3 aug. 00:22

Kall deg troende. Så lenge du finner mening på din måte, har troen verdi for deg. Du tror, og ferdig med det.

Skjult ID med pseudonym arnold fr. 3 aug. 12:28

Det gamle testamentet er den delen av bibelen som er delt med jødedommen.

Kristendommen/kristne baserer seg istedet på Kristus og det han sa og gjorde, og ga opphavet til.
Halvparten av trosbekjennelsen er om ham, resten er om gud, den hellige ånd, kirken etc.

(mann 40 år fra Vest-Agder) fr. 3 aug. 12:59 Privat melding

Jeg synes du fint kan kalle deg troende, bibelen kan man tross alt ta med ta med et klype salt i kristendommen. Bibelen har IKKE samme posisjon som Toraen til jødene eller Koranen for muslimene, her er det ingen guds bok, Jesus har ikke skrevet et ord selv. Det er kun noen "superkristne" som har denne påstanden, og det er med rimelig svak historisk begrunnelse. Synspunktene stammer mer i fra personlige ønsker og tradisjoner enn hva som faktisk kan begrunnes. Det ironiske er den typen "kristne" mennesker fort blir til fariseer/prester som Jesus faktisk elsket å kritisere.

1. Jesus gikk jo selv rundt og kritiserte Gamle testamentet for å være feil / vranglære...klipp ut og kast, det er kun det nye testamentet som gjelder.

2. Evangeliene er skrevet leeeenge etter Jesus død, dvs. litt som å skrive bok om Napoleon idag basert på kun muntlige overleveringer som kilder...

3. Apostlenes gjerninger er vel det eneste teksten som er skrevet noenlunde samtidig med Jesus sitt liv...er vel litt tynt å basere en hel religion kun på noen få sider...Akkurat dette problemet så også kirkens menn og fikk laget mere stoff. Noe ble innlemmet, mens annet ble utelatt...Siden det meste er laget for en annen tid er det ikke så veldig rart at ikke alt passer i vår samtid og folk idag blir litt ???