Alle innlegg Sukkerforum

buss og trikk og tog og sånn

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Grimstad82 ti. 11 sep. 22:22

Jada litt fult på trikken/bussen i oslo! Stod jo som sild i tønne, var nesten så jeg lurte på å prompe for å få litt bedre plass

Skjult ID med pseudonym kit ti. 11 sep. 22:48

Det er en av grunnene til at jeg bor i gangavstand fra jobben...

Skjult ID med pseudonym nilsen ti. 11 sep. 22:56

Det er nesten så man håper at mobilen ikke skal ringe. Man klarer jo likevel ikke å få tatt den. Det er umulig å løfte armen opp til hodet.

Skjult ID med pseudonym Stevia ti. 11 sep. 22:59

Å bo ved endeholdeplassen er undervurdert. Da kan man gå på T-banen straks man kommer frem, ta seg en vindusplass og sette seg til med strikketøyet.

(mann 36 år fra Telemark) ti. 11 sep. 23:11 Privat melding

nå kjente jeg at det var fantastisk deilig å ha flyttet ut fra Tigerstaden. Er vel omtrent et år siden jeg solgte leiligheten der inne nå :) Bodde tre stopp før endestasjonen men var slettes ikke alltid det var gode sitteplasser, særlig om vinteren

Skjult ID med pseudonym UP Yours ti. 11 sep. 23:15

tbird, ikke bare det! Tbanen bruker jo tyve minutter til et eller annet av stedene utenfor sentrum. På tyve minutter kan man ellers komme seg til Asker, Lillestrøm osv. Steder hvor det er grønt, fint og generelt bedre å bo.

Skjult ID med pseudonym -Bene- ti. 11 sep. 23:19

Det var ikke slik da jeg bodde på bislet og trikket til grønland hver dag. Det er riktignok snart 9 år siden (jøss tiden flyr). Men nå kjenner jeg meg igjen i det TS sier.

Skjult ID med pseudonym Grimstad82 ti. 11 sep. 23:20

Bislet - fornebu tar jeg......

Skjult ID med pseudonym megdegjeg ti. 11 sep. 23:55

Jeg er så schizofren at jeg kan fylle en hel buss uten å gå på selv.......så pass opp!

(mann 37 år fra Oslo) on. 12 sep. 00:47 Privat melding

Prøv buss 31 dere. Er så fullt der at det er ikke sikkert du har på deg de samme klærne som da du gikk på!

Skjult ID med pseudonym MrMister on. 12 sep. 01:09

Buss 31 er legendarisk

(mann 38 år fra Vestfold) on. 12 sep. 01:13 Privat melding

Oslo har slik en fin logikk. De setter opp bompriser og parkeringspriser. Nå snakker de t.o.m om å forby gratis parkering på arbeidsplasser for å få flere til å kjøre kollektivt.
Samtidig setter de opp prisene på kollektivtransporten fordi for mange kjører kollektivt.

De kunne ha løst alle problemer ved å gjøre kollektivtrafikk i trekanten ski-lillestrøm-asker gratis. Det ville gitt mange overflødige nsb/ruter-ansatte som i dag jobber med å kontrollere, selge og tenke enda mer finurlige billetter. Like mange arbeidsplasser ville blitt skapt i å kjøre dobbelt så mange busser/tog/t-baner. Alle tog og t-baner skulle fått maksimalt antall vogner som det er plass til på stasjonene. At dette bare er en omplassering av ansatte vil lønnsbudsjettet være det samme.
Antall biler på veien ville gått drastisk ned, slik at bussene faktisk ville klart å komme frem. Med færre biler kommer færre bilulykker. Den besparelsen ville bidratt til drift og service av de ekstra tog/bane/bussene.
Med færre biler ville også pengene som brukes til veiendringer i byen fint dekket innkjøp av det ekstra materiellet.

Slik kollektivsystemet er i dag dekker jo billettprisen knapt kostnadene av administrere salget av billetten!

Skjult ID med pseudonym Grimstad82 on. 12 sep. 05:21

Mrmister 31e er nokså full den og om morgen

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 12 sep. 09:55

@pgmp
Bare en liten innvending, det er vel allerede for trangt i tunnelene for tog og bane i Oslo? Og materiellet der er stappfullt med maksimal lengde på mange av togene / banene.

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 12 sep. 12:24

@Stevia
Det burde ikke være noe problem å sende ett tog i minuttet pr spor i tunnelene under sentrum. I dag er det endel tbaner som kommer med litt over ett minutts mellomrom. Også blir det et opphold på flere minutter før det igjen kommer en rekke med ett minutts mellomrom. I gjennomsnitt er det 2,5 minutter mellom banene i rushtida. Med riktig organisering kunne den kapasiteten vært doblet.
Videre er det ikke behov for at alle banene kjører igjennom sentrum. Alle som kommer med banene fra øst og skal til storo/nydalen går av på Carl Berner/Tøyen og tar en annen bane nordover derfra, i steden for å sitte på med samme bane igjennom sentrum og rundt byen før den kommer til samme sted. Altså er det rom for at en rekke av disse ekstra avgangene kjører direkte nordover i steden for å ta igjennom sentrum. Tilsvarende vil jeg tro er tilfelle for baner vestfra, at folk bytter på Majorstuen.
Slike vendinger krever noe tilpassninger av spor, men det er småtterier i forhold til å lage en ny tunnel under hele sentrum.

Når det gjelder tog, hopper de fleste passasjerene østfra av på Oslo S. Derfor er det gode muligheter for at flere tog kan ha det som endestasjon, og belaste tunnelen mindre. F.eks alle togene som i dag kjører igjennom tunnelen med 5 passasjerer til Skøyen bare for å snu og kjøre tilbake med 3 passasjerer fra skøyen er poengløse å sende igjennom tunnelen. (Jeg har ofte vært blant disse få passasjerene på tog med endestasjon Skøyen)

Bedre organisering av trafikkavvikling er løsningen.
Ta f.eks togene fra Oslo S til Ski i ettermiddagsrushet. Det går 6 tog i timen. Alle disse går innenfor en halvtime, så er det en halvtime uten et eneste tog før 6 nye avganger. Togene blir kjørende i kø ut av byen, for det første av disse skal stoppe ved alle 10 stasjoner underveis, mens de 4 neste bare skal stoppe et par av stasjonene.

Skjult ID med pseudonym Stevia on. 12 sep. 12:38

Her skal man være forsiktig med å slenge innpå en innsigelse. :-)
Men jeg liker radikale tanker for nyorganisering.

Skjult ID med pseudonym frøken-o on. 12 sep. 12:43

pgmp : Hva jobber du med ?

(mann 51 år fra Vestfold) on. 12 sep. 13:26 Privat melding

>pgmp, for at en så effektiv og fornuftig kjøreplan skal bli realisert må folk slutte å stemme sosialistisk, og det kommer aldri i verden til å skje

Skjult ID med pseudonym pgmp on. 12 sep. 15:08

@frøken-o
Jobber bl.a. med kommunikasjonsløsninger, prosessorgainisering og systemutvikling. IT altså.