Alle innlegg Sukkerforum

Bensin- og dieselprisen..

Vis siste innlegg
(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 03:20 Privat melding

Alle har vel fått med seg ”folkeaksjonen” mot bensin- og dieselprisen? Jeg har også inntrykk av at nesten ”alle” støtter aksjonen? Selv er jeg litt mer skeptisk:

Hvorfor synes "vi" egentlig at det er for dyrt? Er det fordi man er redde for at det blir så dyrt at vi ikke får solgt Nordsjøoljen vår? Neppe! Er det fordi det svir i lommeboka? Ja! Men er det drivstoffet eller er det de totale bilholdskostnadene som svir mest?..
La oss si at vi hadde fått overtalt myndighetene til å innføre et avgiftssystem som tok hensyn til ”folk flest”, barnefamiliene og miljøet. I den nye modellen hadde de da senket avgiftene betydelig på fornuftige familiebiler og biler med lavt forbruk, og også på biler med en tydelig fornuftig miljøprofil. Dette hadde da kunnet medføre at folk hadde hatt råd til å bytte ut den 11(?) år gamle norske gjennomsnittsbilen med en nyere bil med lavere forbruk og utslipp, vesentlig høyere sikkerhet og lavere vedlikeholdskostnader​.​ Selv om drivstoffavgiftene da ble skrudd ytterligere opp ville man kunne ende opp med tilsvarende eller lavere totale bilholdskostnader. For folk flest dreier det seg vel om økonomi mer enn bensinpris vil jeg anta??
På denne måten vil også ”vanlige folk” kunne ha en fornuftig bil og samtidig fornuftige totale kostnader. De som derimot ønsker å kjøre Land Rover, Hummer, Porsche eller tilsvarende, vil da straffes enda hardere, og bruken og omsetningen av slike biler vil gå ned. En slik avgiftsendring vil også bidra til en dreining av bilmarkedet mot mer miljøfornuftige alternativer slik som f.eks hybridbiler, elbiler og hydrogenbiler. (Jeg tar gjerne diskusjonen om hvorvidt de alternativene vi presenteres for idag er løsningen på alle våre problemer, men det tar jeg litt lengre ned i tråden her ;-) )
Jeg synes allerede jeg hører argumenter mot avgifter generelt, og argumenter om at det er uenighet om hvorvidt CO2 har noen innvirkning på klimaforandringene i det hele tatt. Det er vanskelig for oss å veie argumentasjon fra de to "miljø-leirene" mot hverandre, og jeg ser selvsagt at problemstillingen er noe mer nyansert enn slik jeg legger den frem her, men vi kan vel alle være enige om at det neppe er sunt å puste eksos?..

(mann 35 år fra Aust-Agder) lø. 14 juni 05:58 Privat melding

Nå er det slik at det er bygde-norge som taper mest på en økning av drivstoff.økningen. I Oslo så ser jeg ikke grunnen til at folk skal ha bil. Og det at folk skal bruke bil når de bor i f.eks. Oslo er meg velig rar....
Hvis bruken av bil hadde gått ned sp hadde kollektivtransporten fått flere kunder og dermed lavere satser. Nå bruker de fleste bosatt i holmenkollen bil i stedet for kollektiv transport. Det vises på at Frognerseteren t-bane kjører med den banen med minst vogner.
Jeg ser for meg at ved å øke prisen for drivstoff til 20 kr literen i storbyer ville bedret kollektivtransporten i byene.
Men samtidig beholdt lave drivstoffpriser i distriktsnorge hvor man har behov for bil. Dette ville medført en jevnere flyt i storbyene og samtidig vært realt for distriktsnorge hvor man er avhengige av bilen.

Ikke alle skal bo i byen. Og hvis man skulle plassert alle i storbyen? Ja da måtte man kompensert med tilstrekkelig avvikling av transportsiden.
Hva skal du med bil i Oslo? Hvordan greier du deg uten bil i distriktsnorge? Alle kan ikke bo i Oslo i dagens samfunn!

Skjult ID med pseudonym mali lø. 14 juni 08:51

Det finnes folkeaksjoner for høyere avgifter også. Bare sjekk facebook...

Skjult ID med pseudonym fra åsen lø. 14 juni 09:28

Det er sant at Frognerseter trikken kjører med minst antall vogner og er minst brukt. Det er det en god grunn til. Selv hadde jeg ikke bil før jeg flyttet hit, og hadde egentlig tenkt å klare meg uten, men det går ikke. Hver gang Sporveien har problemer med bemanning, eller andre problemer er det Frognerstertrikken det går ut over. Dette er en rent praktisk greie fra deres side, siden å prioritere å sette opp en trikk til Grorudbanen, i stedet for til Frognerseteren (når prioritering er nødvendig) innebærer å gi sørvis til langt fler på en gang.
Det første året jeg bodde her, uten bil opplevde jeg så mye frustrasjon i forbindelse med bruk av trikken at jeg til sist ga opp og kjøpte bil. Da hadde jeg ikke hatt bil på 16 år, fordi jeg har bodd i Oslo og benyttet meg av kollektivtilbudet. Det er ikke nok å ha et kollektivtilbud, det skal virke også!
Så :) Litt frustrasjon ut en tidlig lørdags morgen. Nå skal jeg gjøre det som gjorde at jeg i utgangspunktet flyttet opp hit. Gå en laaang tur i Marka :))))

(kvinne 64 år fra Telemark) lø. 14 juni 12:03 Privat melding

@kropro

Er helt enig med deg.

Jeg må kjøre 8 mil hver dag for å komme på jobb. Det blir dyrt med høye bensinpriser og forsikring.
Her jeg bor, går det 3-4 busser i uka og ingen i helgene. I skoleferien går det 3 busser hit.
Den første bussen går ved 10 tiden på dagen, den siste går kl 15.

Skjult ID med pseudonym s lø. 14 juni 12:11

Aksjonen var helt grei den, selv om middelet (boikotte Shell / Statoil) var helt på bærtur. Men de har fått fokus på prisene, og det er sikkert vel og bra.

Selv bryr jeg meg ikke så veldig mye om bensinprisen er 10 eller 20, all den tid jeg VET at jeg har råd til det uansett. Foretrekker selvfølgelig 10 foran 20 om jeg får velge, men ser ikke noe poeng å engasjere meg for mye i det - vi har det tross alt generelt veldig bra her i landet. Men noe må vi vel alltid klage på :)

@fra åsen

Jeg antar at du mener t-bane, og ikke trikk.

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 12:21 Privat melding

@Kropro og Rusketassa:
Jeg er enig i at dere trenger bilen, men er dere med på tanken om at det ikke nødvendigvis er bensinprisen som er deres største problem? Hva om dere ved nye avgiftsmodeller kunne bytte ut bilen dere har idag med en billigere og mer økonomisk bil? Forsikring vil også bli billigere dersom prisen på bilen du kjører blir lavere.
Jeg forstår at folk i distriktene trolig vil rammes uansett hvilke avgiftsmodeller man innfører, men distriktspolitikk er vanskelig....

Jeg håper uansett at om tre-fire år, er utvalget enormt mye større når det gjelder hybridbiler, plug-in-hybridbiler og elektriske biler. Og kanskje også hydrogenbiler. Når disse bilene blir et reelt alternativ, mener jeg det er fornuftig å heve drivstoffavgiftene ytterligere. :-) (Jeg vet dere er enige hvis dere ender opp med like god eller bedre økonomi etter dette, og med en bil som tilfredsstiller alle de kravene dere har til en bil idag. :-) ? )
-I have a dream! :-p

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 12:24 Privat melding

Kollektivtransport burde forresten i mine øyne vært "GRATIS" og MYE bedre utbygget!
Folk kan ikke konvertere fra bil til kollektivtransport hvis ikke tilgjengeligheten er god nok!

(kvinne 64 år fra Telemark) lø. 14 juni 12:27 Privat melding

Hadde jeg hatt muliheten til å kjøre kollektivt for å komme på jobb, da hadde jeg ikke hatt bil.

Skjult ID med pseudonym sunway77 lø. 14 juni 15:06

hadde de bygget ut veinettet tilstrekkelig så hadde man spart mye miljø bare der....
og det er de som bor der det ikke går busser som får svi...

Skjult ID med pseudonym Lappen lø. 14 juni 15:10

Spiller da ingen rolle hvor mye prisene øker, jeg kjøper jo bare for 200,- hver gang.

(mann 45 år fra Akershus) lø. 14 juni 16:26 Privat melding

Jeg er for høye avgifter på bensin

Jeg er ikke motstander av årsvgifter

Heller ikke ser jeg problemerr med å ha en kraftig engangsavgift på nye biler (for tiden 150,000,- og oppover til flere milioner pr bil)

Bompengefinansiering av vegnettet ser jeg heller ingen store prinsppielle ulemper med

Ved bruktsalg kreve det "dokumentavgift" på nyere biler som overstiger 10,000,- på mange biler.

Å sette opp bensinprisen i storbyer med 20,- vil gjøre det enda mer lukrativt å pendle over en gang i uken til svinesund, fylle full tank og handle mat til halv pris, og øke handels lekkasjen enda mere, samtidig ville det jo være artig å se hva man regner som "stor by"

Det jeg er motstander av, er at bilavgifter brukes som en ren pengemaskin til den allerede overfyllte staten, uten at miljøfokus har noe med saken å gjøre i det hele tatt. REgjeringen har ikke igangsatt et eneste fornuftig tiltak for å redusere utslipp fra bil, og flere kilder uttaler seg om at økt bensinpris ikke vil ha konsekvenser for bil bruk i norges langstrakte land, men være en merbelastning for barnefamilier, ikke minst i hele distriktsnorge.

Å ha en bensinpris som langt overstiger naboland (enda værre kommuner) bidrar til økt forrurensning og kjørig.

Norge er på jumboplass når det gjelder å innføre støtteordninger for miljøvennlige tiltak, samtidig som vi er verdens rikeste land, og har tilgang på høy teknologi og kunnskap. Hva med å belønne biler som er mindre miljøfiendtlige? Ha med å innføre totalforbud mot biler med utslipp over en viss grense, og på den måten bli kvitt 80% av snobbete totalt meningsløse SUV, som dessuten utgjør en fare for fotgjengere og andre billister?

5 års fritak fra årsavgift for de som kjøper hybrid bil?
Momsfrihet på el biler -i alle fall fo ren 10 års periode
Fritak for nybilavgiften for biler som har utslipp på nivå md Toyota prius
Påbud om ettermontering av motorvarmer som reduserer utslipp med optill 90% i startfasen
Forbud mot piggdekk -står for mesteparten av slitasjen, gir svært mye svevestøv og gir i tilegg et støy problem.
Etablere Naturgass bensinstasjoner over hele landet. Biler som kjører på gass forurenser 905 mindre en tilsvarende bensin biler, nesten alle biler kan bygges om til gass drift. -her kunne regjeringen innført fradragsordninger i selvangivelsen
Påbud om partikkelfilter i diselbiler

Listen over enkle og virkningsfulle tiltak kan fort bli svært lang, men regjeringen utnytter billistene som inntektskilde

Skjult ID med pseudonym nimbex lø. 14 juni 16:31

Jeg synes Regjeringen skulle velge enten bensinavgift, eller årsavgift, eller engangsavgift, eller bompengefinansiering.​ Bygge ut vegnettet på en forsvarlig måte, sørge for alternative kilder slik som gass, og subsidiere miljøtiltak hs den enkelte billist. Her blir billistene utsatt for en 5 dobbel avgiftsbeskatning som ikke hører hjemme noe sted, men som sørger for at vi har en av verdens edste -og mest forurensende bilparker!

Så har vi utmerket råd her i landet til å la ale kjøre trikk og buss gratis i byene uten å blande inn bil avgiftene som fra før ligge rpå 70-80 % over det staten faktisk har i utgifter (les statistisk sentralbyrå over inntekskilder i stat)

Vi bor i et rikt land, la oss være et forbilde på hovrdan man kan kjøre bil smartere, mer miljøvennlig, og hvordan man kan innføre gratis trikk og andre tiltak til befolkningen. Vi oppfører oss jo som om vi skulle vært lut fattige.

Skjult ID med pseudonym nimbex lø. 14 juni 16:42

Hvordan ville turistene opfattet norge, ikke minst storbene dersom vi hadde gratis trikk, t-bane og buss i en radius på 2mil fra våre største byer, ig "intercity" med fornuftige parkeringsanlegg rundt stasjonene, med gratis parkering for el biler?

Hvordan ville forretningsfolk reise innenlands dersom vi hadde hatt et hurtigtog nett melom storbyene -og helt opp til bodø? tog med mulilghet for å parkere bilen i bakerste vogn for de som trenger bil på ankomststedet. Oslo Bergen ville tatt en drøy time, altså ikke stort lengre en du bruker på securitas på gardemoen en tidlig mandag morgen!

Når skal vi slutte å sette bensinpriser-og kollektivt opp mot hverandre i en meningsløs debatt som kun handler om at staten benytter dette som et inflasjonsdempende tiltaksom går utover barnefamilier, yrkesjafører, distriktsnorge og til syvende og sist INGENTING positivt for miljøet.

Skjult ID med pseudonym Lemen lø. 14 juni 18:00

Jeg ser helt klart problemet for yrkestransporten, men det kan da også løses på andre måter enn generell prisnedsettelse. En mulighet kan for eksempel være skattefritak for deler av avgiften. Tilsvarende ordninger kunne også vært innført i distriktene, om det ikke var for EØS-avtalen og dens forbud mot statsstøtte.

Selv bor jeg midt i Oslo, med gangavstand til jobb og de fleste fasiliteter, så jeg har ikke bil. Men jeg har andre utgifter. Renteutgifter, for eksempel, både boliglån og studielån. Disse har økt kraftig i det siste, likevel er det vel bare RV/Rødt som har tatt til orde for igjen å legge renta under politisk kontroll. For folk flest ville imidlertid en rente på en 2-3 prosentpoeng mindre betydd mer i det lange løp enn bensinavgifter som hadde blitt redusert med ei krone eller to for literen.

Ellers er det jo noen som foreslår å kutte andre bilavgifter for å straffe bruken. Det tror jeg er veldig dumt. Omlag 70 prosent av de utslippene som kommer fra en bil i løpet av dens levetid kommer under produksjonen. Selv om utslippene gjennom bruk nok ville gått noe ned, ville de totale utslippene gått opp.

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 20:31 Privat melding

@Slayer:
Jeg ser poenget med transportbransjen, men dette burde være en smal sak for byråkratene å fikse. Det er bare å innføre fratrekksordninger for dette. Samme gjelder selvsagt taxinæringen, busselskapene osv.

@Nimbex:
Det er allerede momsfritak for el-biler og elektriske motorsykler og mopeder. :-) (MEN IKKE på tråsykler med elektrisk hjelpemotor!... Forstå det den som kan!..)

Problemet er nok at ennå så er de elektriske bilene veldig dyre, men dette vil endre seg dersom markedet er klare for å ta de imot med åpne armer! En elektrisk bil er en mye enklere konstruksjon når det gjelder motor og drivlinje, så de burde kunne produseres vesentlig billigere enn forbrenningsmotoren når utviklingskostnadene er nedbetalt. En elektrisk bil har i prinsippet mulighet for å konstrueres uten noen bevegelige deler utover hjul og hjuloppheng(!) og det vil selvsagt medføre enorme besparelser i vedlikeholdsutgifter!​!​

@Lemen:
Du har et veldig godt poeng i at store deler av en bil sine utslipp skjer nettopp under produksjonen. Derfor finnes det også reknestykker hvor det hevdes at en av de mest miljøvennlige bilene på markedet idag er Honda CR-V med bensinmotor. Da i konkurranse med f.eks. hybridbilen Toyota Prius. Dette er absolutt en faktor vi må ta med i beregningene, og kanskje er det faktisk fornuftig å vente med å bytte ut den gamle bilen til vi har kommet over hybridbilen (den dør nok ut i løpet av et par år) og heller kjøpe en plug-in-hybrid (som da har oppladbare batteripakker slik at den fungerer som en el-bil mesteparten av tiden) eller aller helst til el-bilene kommer i utgaver som tilfredstiller våre behov. Aller helst skulle jeg gjerne sett en variant som kalles REEV i butikkene snart! En REEV eller en Range Extended Electrical Vehicle er en ren elektrisk bil uten den avanserte og sårbare hybridgirkassen, men med et bensin eller dieselaggregat som starter å lade batteriene når du en sjelden gang tar bilen på langtur og ikke rekker å lade batteriene. Med en slik REEV vil nok mange oppleve at de ikke trenger å fylle tanken mer enn en gang eller to i løpet av et år.. :-) Med denne utvidede rekkevidden/ kapasiteten kan produsentene også tillate seg å bygge større og mer anvendelige biler også.

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 21:42 Privat melding

@Slayer:
Jøss, det var da et voldsomt tall du presenterte.. Hva slags kostnad er det sier du? De vil selvsagt ha inn penger der de kan, men de skjønner forhåpentligvis at de ikke kan velte en hel næring.. (Blir ikke overrasket om ikke da..)
Du kjenner kanskje til om det er noe utvikling på lastebilfronten når det gjelder drivstoffbesparing eller annen ny teknologi?

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 22:05 Privat melding

@Slayer:
Men bompenger viderefakturerer dere vel kunden uansett?.. Ser egentlig ikke hvorfor dette går utover fortjenesten deres..
Blir det så kostbart at kunden velger andre transportmetoder?.. Om de sender varene med tog isteden, så har vel myndighetene oppnådd det de vil?..

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 22:14 Privat melding

@Slayer:
Egentlig går jo også drivstoffutgiftene inn i prisen til kunden.. Dermed øker bare kostnadene for kundene, men de slutter vel ikke å sende varer for det? De setter bare opp prisene på sine varer, og til slutt betaler kunden i butikken for de økte dieselprisene. (Det er vel forresten bensin på bålet til bensinprisaksjonisten​e​.​.​ ;-) ) De eneste økte drivstoffpriser går utover, er de som kjører gamle biler som bruker mer drivstoff enn hva man kan belaste kunden for. Altså nok en gunstig effekt av økt dieselpris.. Gamle biler må byttes ut med nyere som bruker mindre drivstoff.
Tenker jeg helt feil?...

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 22:30 Privat melding

@Slayer:
Dette er en gyllen anledning for dere til å presse prisen oppover! ;-) (Bare ikke så mye at Øst-Europeerne tar over hele butikken da..)

Jeg nevnte noen alternative bilkonsepter over her, men det finnes fler: F.eks. luftdrevne biler. Ja faktisk. Ikke at de brenner luft akkurat da, men de kjører på komprimert luft. Kan funke fint det. :-) Men den vanndrevne bilen får vi ALDRI se! (?) Ihvertfall kommer jeg til å føle meg utrolig dust den dagen det faktisk skjer.. ;-) : http://www.reuters.co​m​/​n​e​w​s​/​v​i​d​e​o​?​v​i​d​e​o​I​d​=​8​4​5​6​1​&;

Skjult ID med pseudonym Lemen lø. 14 juni 23:39

Hmm - må si det slår meg at det er en mye mer saklig diskusjon her enn på db.no, ap.no osv., på tross av at dette er et debattforum for ei dateside. Tenkte bare jeg skulle nevne det...

Skjult ID med pseudonym Zitelle lø. 14 juni 23:41

*Sniker inn en replikk: Lemen, det er bare menn som diskuterer her. Derfor en litt annen form på diskusjonen. Fint i grunn :-) *

(mann 44 år fra Buskerud) lø. 14 juni 23:46 Privat melding

Jøss! Så bra! :-) (På tross av at det er ei dateside?.. Viktig å finne ut om det er V8'er, hybrid eller el-bil som drar damer veit du! ;-) )

Generelt så syns jeg debatter i avisforum ofte tar helt av. Alle argumenter slås ihjel med usaklige argumenter, og hvis de motbevises går man gjerne over på personangrep.. :-/
Hyggeligere å debattere her hos dere da! :-D

Men gi meg litt motstand 'a! ;-)

Noen som har, eller har planer om å kjøpe seg, noe som bruker mindre bensin forresten?
(Ikke spør hva jeg kjører!!! Ehh.. :-( ;-) )

(mann 50 år fra Oslo) sø. 15 juni 00:26 Privat melding

Nå er det ikke hovedsaklig økte avgifter som har fått opp prisen på bensin og diesel den siste tiden, det er rett og slett mangel på en del petroleumsprodukter i verden nå. Men, skal en få ned utslippene av CO2, er ett fornuftig avgiftssystem en mulig vei å gå. Personlig mener jeg avgifter eller kjøp av utslippskvoter på CO2 er den rette veien.

(mann 44 år fra Buskerud) sø. 15 juni 00:41 Privat melding

Jeg mister vel all kredibilitet i denne debatten hvis jeg innrømmer at jeg har en bil med 1,9 liter større motor enn Primera'n til Slayer.. :-/ (Så ikke si det til noen! ;-) )
Jeg vet at dette ikke er den mest miljøvennlige bilen jeg kunne hatt, men mitt valg var igjen styrt av de norske bilavgiftene! Selv om jeg kikket på ca ti år gamle biler, kostet en egnet familiesedan eller stasjonsvogn mye penger, og mer enn jeg syntes en så gammel bil var verdt. Så derfor ble det et utradisjonelt valg: Den viktigste prioriteringen var sikkerhet, og jeg valgte en bil med relativt høyt bensinforbruk da jeg visste at jeg jo kjørte relativt lite. Hvis jeg skulle klare å få den sikkerheten for de pengene jeg var villig til å bruke, var denne bilen, en '94 Chrysler Vision "midt i blinken".. Jeg innrømmer gjerne at mitt miljøfokus var litt "ute av fokus" den gangen, og har kommet seg betydelig siden, og jeg har derfor litt dårlig samvittighet for denne bilen.. :-(
-Men blir det bedre for miljøet om jeg selger den gamle bensinsluker'n til noen andre for så å kjøpe en "miljøvennlig" bil? For det første fortsetter trolig den gamle bilen min å rulle på veien fortsatt, og dessuten er selve produksjonen av den nye bilen min en direkte årsak til nye utslipp av CO2 og andre miljøgifter. Hvis man skal se på den kortsiktige miljøbelastningen, er generelt sett ikke nybilkjøp til det beste for miljøet. Derimot kan man jo si at man er med på å drive en trend som finansierer utviklingen av enda mer miljøfornuftige biler. Men man må ikke la seg lure til å tro at dersom man bytter ut den gamle bilen med en ny så gjør man miljøet en kjempetjeneste.. Hvis man skal gjøre dette så optimalt som mulig må man ihvertfall levere den gamle til opphugging istedenfor å selge den til en ny bruker. Dette er neppe aktuelt .. og dermed fortsetter gamlebilen å forurense like mye som før hos en ny eier..

Skjult ID med pseudonym kit001 sø. 15 juni 00:44

Slayer, hvis avgiftene på diesel og bensin blir regulert, er jeg rimelig sikker på at det blir oppover. Du har helt klart ett poeng med miljøet som kamuflasje, før var det andre argumenter som ble brukt for å legge på avgiftene. Skal en kalle det en CO2 avgift, må det være samme avgift på utslippene, uavhengig om det kommer fra transportsektoren eller en annen sektor.

Skjult ID med pseudonym laban sø. 15 juni 01:00

Det store problemet i verden når det gjelder forbruket av drivstoff er at store deler av de befolkningstunge landene subsidierer bensinprisen. De tar altså ikke inn en eneste krone i avgift, men gir i stedet forbrukeren subsidier for hver liter drivstoff som brukes.

Den enorme subsidieringen av bensin i land som Kina, Venezuela, India, Malaysia, Indonesia, Brasil osv osv har ført til en kunstig høy etterspørsel etter drivstoff, som igjen sender oljeprisen oppover.

Visste dere at Kina bruker 1 prosent av BNP på drivstoffsubsidier? Eller at Malaysia, som nå endelig har kuttet subsidiene, brukte 7 prosent av BNP på drivstoffsubsidier?

Det er ganske sykt å si det, men det er de fattige og landene som er i grensen mellom fattig og rik som er problemet. Ikke Vest-Europa, hvor avgifter utgør en stor andel av bensinprisen.

(mann 44 år fra Buskerud) sø. 15 juni 01:16 Privat melding

@Laban:
Dette var jeg ikke klar over.. Gjøres dette for å skape et marked for oljen de ønsker å selge dyrt senere? (Landene du nevner er vel alle relativt store oljeprodusenter?..) Eller er det en måte å industrialisere landet på?
Blir litt i samme gata som at amerikanske bilprodusenter har store oljeselskaper på eiersiden, og disse krever så at bilene de produserer bruker (unødvendig) mye bensin!...
(Jeep har en kampanje nå i USA hvor kjøpere av nye SUV'er og store "Trucks" får et bensinkort som gir ca 25% rabatt i tre år. :-) Er DET som å pisse i buksa for å holde varmen eller?.. :-D )

PS: Zitelle, du må bare bli med på diskusjonen da! ;-)

Skjult ID med pseudonym laban sø. 15 juni 01:47

Det står en interessant artikkel her:

http://e24.no/olje/ar​t​i​c​l​e​2​4​8​2​1​1​1​.​e​c​e​

Der kommer det også frem at amerikanerne har begynt å respondere på økte bensinpriser gjennom vanlige markedsmekanismer. Salget av store SUV'er skal være nesten halvert siden 2004.

Men det er klart at i land hvor det ikke er avgifter på bensin og diesel, men hvor det faktisk er subsidier, så rammes ikke forbrukerne like hardt og etterspørselen faller ikke like mye som den burde.