Alle innlegg Sukkerforum

Får ikke sove!

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 01:25

Noen tips?

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 15 okt. 03:33

Tell sauer!
(Sikkert derfor du logget inn her?)

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 06:51

Hehe! Det funket ikke. Har klart å bli syk appåtil, og jeg som har tatt det rolig denne helgen.

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 11:45 Privat melding

Kjøp melatonin. Trygt å innta, enkelt å bruke og effektivt for alle.

Skjult ID med pseudonym jente ma. 15 okt. 15:47

Det første man burde gjøre er vel å legge vekk laptopen ;)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 15 okt. 15:53

Legg deg før 23 hver kveld.
Ro deg ned en times tid før du legger deg
Ta en ikke altfor varm dusj før du køyer
Ikke les eller gjør andre aktiviteter i senga (hvis du vil sove altså ;-)
Løs en supervanskelig sudoku for å gjøre hjernen sliten
Start å ta B-stress, altså B-vitamintabletter som skal inntas på kveldstid.
Tell fra hundre og nedover mens du fokuserer på pusten og teller i takt med denne
Melatonin er allerede nevnt...
Zyrtex blir man trøtt av sies det, men har aldri prøvd.
Nok frisk luft på dagen skal hjelpe
Fysisk aktivitet på dagen skal hjelpe
Hypnose-app for innsovning på mobilen
Tempurpute
En avslappende kopp te
Meditasjon

Nei, nå kommer jeg ikke på mer! :-)

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 16:10 Privat melding

Mange jævlig gode innspill fra "Z" der.

Skjult ID med pseudonym isbj ma. 15 okt. 16:15

Super mange gode råd du kom med der Z me like ;))
Hvor får man kjøpt Melatonin ?

(mann 26 år fra Buskerud) ma. 15 okt. 16:38 Privat melding

Hei, har du en laptop anbefaler jeg deg å se noe rolig i senga før du legger deg. Pleier å se en episode av min favoritt serie. Merker det gjør meg trøtt, hehe.

Musikk hjelper jo også noen.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 15 okt. 16:40

Det er ingenting som er så energitappende for vårt indre enn data, faktisk.
Men det tømmer oss på en sång måte at vi blir mindre vitale. I alle fall i følge alternative tankeganger.
Derfor anbefaler jeg heller at du legger bort dataen i god tid før du legger deg....for å finne din egen ro :-)

Men at noen sovner foran tv o.l. er jo helt klart!

Skjult ID ma. 15 okt. 17:39

Du skal trekke pusten dypt inngjennom nesen, trekk pusten helt ned i magen. Gjør dette noen ganger, dette skal virke. Jeg har slitt med nattesøvnen de siste 16 - 17 årene, så jeg vet hvordan du har det. Ikke sov på dagen, stå opp til samme tid alle dager. Gå en tur, det skal hjelpe. Ønsker deg masse lykke til.

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 18:32

Takker for mange gode råd Har vært syk i hele dag, så tror jeg skal sove godt i natt. Hvis ikke skal jeg lete opp denne listen. Dere er snille! :)

Skjult ID med pseudonym assman ma. 15 okt. 18:35

herregud, ta deg en ronk! du sovner som et nysvøpt foster

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 18:43

Ohh, assman da! Nå er du grisete. :p Kjenner til den metoden alt.

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 18:56 Privat melding

Melatonin kan du kjøpe på et apotek. Det er et naturlig stoff som rett og slett gjør deg trøtt over tid. (Samme stoffet som utløses i hjernen når man trenger søvn)

Skjult ID med pseudonym blablabla ma. 15 okt. 19:18

Assman er inne på noe her altså.

men si meg, hvor gammel er du? har du ikke lært deg hvordan du blir trøtt ???

Slå av alt av elektronikk minst en time før du skal sove. Prøv det og så lukker du øya.

Skjult ID med pseudonym isbj ma. 15 okt. 19:21

Alekh - Tusen takk for svar :)

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 19:29

Jeg er gammel nok til å få vite hvordan en skal sovne. Tror nok det finnes nok av folk der ute som er gammel nok til å vite hvordan en skal sovne, men som likevel sliter med det.

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 19:44 Privat melding

Søvn handler for mange om rutine. Melatonin er et middel man kan bruke for å sette seg selv inn i en god søvnrutine.
Det er ikke alltid det er nok, så man kan endre litt på bevisste ting man gjør som påvirker underbevisstheten:

1. I sengen skal det kun soves. (Eller ha sex selvfølgelig)
2. En time før du legger deg, demper du belysningen i boligen.
3. Utfør en aktivitet som krever svært lite konsentrasjon i ca 20 minutter før sengetid.
4. Sørg for at soveværelset er så mørkt som mulig når du legger deg.

Øver man på dette over en periode, programmerer man underbevisstheten til at når disse korte ritualene blir utført, så blir man psykisk og kjemisk klar for å sove.

Men husk, en slik endring er ikke gjort over natten, det krever en viss disiplin.

Viser dette seg å ikke ha noen effekt, finnes det innsovningstabletter "Zolpidem" "Zopiclone" som er av litt sterkere sort. Har du forsøkt dette over to ukers tid uten hell, så spør legen din om å få "Syprexa". Det er et kraftig beroligende medikament som uten tvil sender deg inn i drømmeland om du vil eller ei. Det er svært skadelig for kroppen å bruke over tid, så jeg anbefaler på det sterkeste å forsøke de andre metodene før du tyr til dette.

Håper dette kan hjelpe deg å få en bedre søvnhygene!

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 19:55

Takker for den Alehk! :) Skal prøve å jobbe litt med rutinene før jeg legger meg. I går begynte jeg å gjøre husarbeid da jeg ikke fikk sove.

Medikamenter spiser jeg minst mulig av. Tar ikke smertestillende en gang.

Når det kommer til melatonin; må en ta det regelmessig, eller etter behov?

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 20:03 Privat melding

Melatonin brukes som en slags kur. Man går på det en gitt periode for å vende seg til et søvnmønster. Kan nevne igjen at dette er et stoff som allerede eksisterer i kroppen og er helt ufarlig for leveren og nyrene. Det er rett og slett et supplement.

Svært mange som jobber turnus ordninger hvor det skiftes mellom natt og dag, bruker akkurat dette for å enkelt snu kroppsuret tilbake til normalen.

Skjult ID med pseudonym Eleni ma. 15 okt. 20:19

Jeg har hatt søvnproblemer i veldig mange år. For 2 år siden gikk jeg på søvnklinikken for å lære å sove. Jeg ville prøvd ut mange gode råd før sovetabletter skulle bli et alternativ.

Jeg måtte skrive søvndagbok over noen uker. I løpet av disse ukene begynte jeg å legge meg samme klokkeslett hver kveld, og å stå opp samme klokkeslett hver morgen, Så regnet søvnterapeuten ut hvor mange timer jeg sov hver natt - i snitt. (Dette kan du jo strengt tatt klare selv). Da begynte den vanskelige delen av opplegget.

Nå fikk jeg bare tilbringe så mange timer som jeg sov i snitt pr natt i senga hver natt. (dårlig formulert, jeg vet).
(Jeg sov 3,5 timer i snitt pr natt, men minstetid var satt til 5 timer pr natt, så jeg fikk faktisk 1,5 t i bonus).

Når jeg etter en tid oppnådde å få sove 85% av tiden, fikk jeg utvide tiden i senga med 15 minutter hver natt frem til jeg hadde normal natt.

Selvsagt ikke lov å sove på dagtid på sofaen;-)

Dette var slitsomt, kan ikke tro du klarer å jobbe samtidig som dette gjennomføres. Jeg jobbet ikke.

Vet ikke hvor alvorlige dine søvnproblemer er, men det er slitsomt å ikke få nok søvn. Det vet jeg!

Ønsker deg uansett lykke til i jakten på søvnen!!:-)

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 21:23

Takker Eleni! ;)

Jeg hadde ikke fikset å sove så lite som du gjorde hos søvnterapauten. Må være utrolig slitsomt. Hadde aldri i verden klart å jobbe ved siden av heller.

I perioder da jeg sover lite/dårlig fungerer jeg sånn ca. 50%. Klarer ikke å konstentrere meg eller å fungere skikkelig i forhold til andre mennesker. Har fått en dårlig vane med å sovne på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb og har spist middag. Gjør det mest for å fikse å trene hardt fysisk på kveldene. Trener ca. 4 gangr per uke, så jeg trenger søvnen min.

Tror jeg skal teste ut melatonin tipset til Alekh! :)

Skjult ID med pseudonym -m- ma. 15 okt. 21:29

Da tror jeg du har litt svaret her som du selv er inne på at du sovner på sofaen, i stedet for å gjøre det ta deg heller en kopp kaffe etc så legger du deg etter trening i stedet om det så er litt tidligere. Jeg sliter og veldig med søvnen innimellom. Hadde og en vane med å sovne på dagtid, (jeg trener og på ettermidagen) så begynte å heller ta en ekstra kopp kaffe så jeg holdt meg våken til trening..etter trening er det som regel varm dusj og mat..så leggetid og da sover jeg som en baby som regel de dagene :P

Skjult ID med pseudonym Alex ma. 15 okt. 21:41

Det er nok en av faktorene ja, men har andre ting som holder meg oppe. Når jeg legger meg så kommer tankene. Det er ikke noe som plager meg, men jeg begynner med å løse store spørsmål som geopolitikk, økonimisk analyse og politikk når jeg egentlig burde sove. Har vanskeligheter med å skru det av innemellom.

Skal begynne å drikke mer kaffe etter jobb. :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 15 okt. 21:45

Jeg er enig: Å sovne på sofaen for en som sliter med å sove på nettene er ikke det smarteste.

Melatonin er noe mange nordmenn går på i vinterhalvåret og føler de har effekt av dette både hva gjelder våkenhet og søvn. Melatonin er også mye brukt av de som jobber i ulike tidssoner, f.eks flypersonale. Det har ikke noe vesentlig effekt på meg, men vet det fungerer godt på andre.

Ellers....man puster kanskje strengt tatt med lungene og ikke med magen? ;-)

(mann 40 år fra Telemark) ma. 15 okt. 22:53 Privat melding

Har hørt at grønn te er gunstig, vet ikke om det virker!

(mann 31 år fra Oslo) ma. 15 okt. 23:01 Privat melding

Våkenhet sier du? Hmm. Sikker på at du ikke tenker på seratonin? Så vidt meg bekjent, fungerer melatonin som en søvndysende effekt og ikke motsatt. Kan dog ikke stille med kilde på det. (Enda he he)

Skjult ID med pseudonym Alex ti. 16 okt. 02:40

Jaja! Tralallalla! I natt igjen ja! :p

Skjult ID med pseudonym Alex ti. 16 okt. 02:47

Jeg stod opp igjen. Har ligget i sengen siden elve.