Alle innlegg Sukkerforum

Trening med slynge

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Kvinne35 lø. 5 jan. 20:08

Jeg trenger hjelp fra noen "treningseksperter her". Jeg har ikke trent på noen år nå, rett og slett fordi jeg har vært og er slank og ganske fornøyd med kroppen min. Men jeg er nå glad i mat da og har en liten søt rund mage som jeg gjerne vil ha litt mindre. Jeg er ikke ute etter noen six-pack eller Gwen Stefani mage, for det synes jeg rett og slett er stygt på damer. I tillegg vil jeg gjerne trene rumpe og lår litt, bare av forebyggende hensyn.

Jeg har barn 100 prosent og kommer meg ikke av gårde til treningsstudio, og har blitt tipset om TRX slyngetrening, og har nå kjøpt både slyngesett og sånn stang til å ha i døråpning til å feste slyngejævelen i. Men hvordan setter jeg i gang? Jeg har funnet mange videosnurter på nettet med eksempler på øvelser, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne og etterhvert eskalere treningen. Jeg synes det er kjedelig å trene, så jeg kommer vel ikke til å holde ut 1 time per dag, men det er vel mulig å se litt resultater etterhvert allikvel.

Jeg får vel legge til at selv om jeg spiser mye, så spiser jeg sunt, så jeg har ikke tenkt å stappe meg full med pizza hver dag for deretter å forsøke å trene den bort igjen etterpå.

:-)

(mann 36 år fra Oslo) lø. 5 jan. 20:40 Privat melding

Vel, foruten slynge, så trenger du også mange steiner.

Skjult ID med pseudonym banditten lø. 5 jan. 20:43

Hvis du leder efter træning der er let at have med at gøre, så kig på cirkel træning.
http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/ci rkeltraening_online/

(mann 30 år fra Nord-Trøndelag) lø. 5 jan. 22:51 Privat melding

Slynge er ikke god for å miste vekt. Den kan hjelpe litt på å gi noen former, men den er mer for å bygge muskler, men ikke nødvendigvis gjøre dem større. De er blant det beste du kan bruke for å trene opp de stabiliserende muskelgruppene rundt om i kroppen derimot å hjelper på balanse og koordinasjonsøvelser.

Men skal du bli slankere å ta bort den lille magen så vil jeg si at da er det bedre å legge om dietten litt. Gå over til rent kjøtt (svin og kylling er best) med en hel del grønt ved siden av. Grønnsaker inneholder plenty antioksidanter og rensker tarmene slik at du effektivt øker opptaket men også hvor fort kroppen kvitter seg med avfallsstoffer i sin helhet.

utover det så er også det beste tipset en hel del turer i skog å mark. :)

Kosthold vil nok variere litt, så der er det bare å prøve seg frem, men ligg unna en del av karbohydratene. Fett er akseptabelt i form av fisk o.l. (hvalnøtter er fine erstatninger for fisk kan jeg nevne)

Men på treningssiden har jeg en skikkelig god kompis som har fortalt meg at dette er veien å bruke :)

Skjult ID med pseudonym bønna lø. 5 jan. 22:57

Du får få deg en personlig slyngel å trene sammen med.

Skjult ID med pseudonym oo lø. 5 jan. 23:02

eventuelt - ta deg råd og mulighet til å få PT i slyngetrening. Så vet du hva du kan gjøre hjemme.

Jeg har unger 100 % og så og si aldri avlastning. Men jeg har ordnet med andre barneforeldre slik at jeg får trent (og datet en sjelden gang). Du finner alltid en løsning hvis du tenker kreativt og ser mulighetene!

Det er ikke bra å trene slynger (eller annet) uten kyndig veiledning. Tenk på ryggen din!

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 lø. 5 jan. 23:07

blu-eyes86, jeg hadde ikke tenkt å miste kilo. Jeg er 170 cm høy og veier 57 kg, så jeg vil ikke gå ned.
Jeg ønsker kun å stramme opp litt.

Og sunt spiser jeg allerede. Jeg spiser kun fisk og kylling/kalkun, når det gjelder "kjøttprodukter", og propper meg ikke full av brus, gotteri eller usunn mat heller. Men jeg kunne kanskje spiste mindre meieriprodukter, pasta etc, men jeg liker mat og har ikke tenkt å bli helt "nazi" når det gjelder kosthold heller. :-)
I tillegg så går jeg veldig mye, siden jeg ikke har bil, så jeg er ikke 100 prosent sofapotet. :-)

Så hvis noen har noen tips til øvelser/økter å starte med, som dere selv har ERFARING med, så er det bare å lime inn lenker under her. :-)

Skjult ID med pseudonym oo lø. 5 jan. 23:10

Kvinne35
slyngetrening går på kjernemusklatur.
Du kan se på et hav av snutter på Youtube men sannsynligvis vil du ikke forstå øvelsen før du får hjelp av kyndig veileder til å korrigere deg! Ta imot tipset mitt - meld deg på ETT slyngekurs (event noen ganger med PT) slik at du lærer dette korrekt og unngår feil som kan skade ryggen din!

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 lø. 5 jan. 23:14

oo, det går fint an å trene ENKLE øvelser uten "kyndig veiledning", jeg har en kompis tidligere var PT og det var han som tipset meg.

Hadde jeg hatt mulighet til å få barnepass flere ganger i uka så hadde jeg fått det, men det frister virkelig ikke å hente ungen i barnehagen ettr jobb, gå 600 meter opp til t-banen med han, ta t-banen 15 minutter til min bror eller venninne, ta t-banen videre for å trene, for deretter å gjøre det omvendte etter trening etc, flere ganger per uke. Det frister ikke 1 gang i uka heller. Alle har ikke ditt liv og dine muligheter, og får til det du får til. :-)

Skjult ID med pseudonym oo lø. 5 jan. 23:17

? ja da er det bare å få med kompis hjem til deg så viser han deg!

øøø veiledning 1 gang i uken i en måned for å vite hvordan du skal gjøre det er vel ikke vanskelig? Så kan du trene så mye du vil hjemme samtidig.

Vanskeligheter starter først i hjernen :-)

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 lø. 5 jan. 23:17

oo, jeg tar imot tipset...hvis det dukker opp noen kurs. Inntil det får jeg nøye meg med veiledningen kompisen min har sendt meg og gitt meg :-)

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 lø. 5 jan. 23:21

oo, Kompisen bor i USA, jeg bor i Oslo, så det jeg har fått har gått via e-post og telefon.

Regner med at du stiller som barnevakt den ene dagen i uka da, eller betaler for å få noen til å komme hjem til meg for trening. ;-)

Jeg er, som skrevet over, ganske fornøyd med kroppen min. Jeg ønsker kun å stramme opp litt etter diverse julegilder, og har ikke tenkt å sette hele jorden i bevegelse for å få til det. Hadde jeg vært overvektig så hadde jeg sikkert giddet det. :-)

Skjult ID med pseudonym oo lø. 5 jan. 23:27

jeg har veltrent kropp og fornøyd med den. For det er et resultat av at jeg har trent jevnlig hele mitt liv og spiser sunt bestandig - selv når jeg koser meg. Og jeg gjør alt jeg kan får å få trent en gang i uken på "studio" og ellers trener jeg hjemme.

Du kan kanskje ordne deg med at kompiser blir med dere hjem en gang i mellom og så får barnet bli med andre hjem så du kan få trent. Jeg har hatt slike bytteordninger siden min var 2,5 år - funker strålende :-)

Fint at du får hjelp fra kompis! Du kan kanskje filme deg og sende han så kan han kommentere om du gjør det korrekt?

(mann 32 år fra Akershus) lø. 5 jan. 23:34 Privat melding

Kjøp vekter og rack, og tren knebøy.

Skjult ID med pseudonym MmM sø. 6 jan. 01:55

ts kan vurdere love sling

(mann 30 år fra Nord-Trøndelag) sø. 6 jan. 10:28 Privat melding

mente ikke å antyde noe med min forrige post, misforsto sikkert noe når jeg leste.

Slyngeøvelser i seg selv opplever jeg som enkle i seg selv, kan jo ta en super(kvinne?) øvelse som jobber godt på magen. Heng opp slynga slik at du får føttene inn i de og du greier å holde en grei vertikal linje når støtter deg på albuene for å holde deg oppe fra gulvet.

Når du har gjort det så tar du å trekker knærne inn mot magen (ja det blir litt som en merkelig situp) ROLIG, og rolig tilbake, husk å puste inn og ut i rytme som matcher (letter på øvelsen)

Du vil kjenne den ganske fort om det er lenge siden du trente sist, men den er utmerket for å komme fort tilbake.

Ellers så har jeg en del andre øvelser til rådighet, og det er bare å ta kontakt så skal jeg fikse det. Har en kompis som er PT som stiller opp for meg på slike ting og jeg deler gjerne :)

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 sø. 6 jan. 11:00

Takk for det, blu-eyes86. Får se hva jeg får til. :-) Trenger noen råd fra noen som har erfaring fra slike øvelser fra de var på samme "nivå" som meg, og ikke bare de som er PT-er eller "treningsfanatikere". :-)

Skjult ID med pseudonym iPodagra sø. 6 jan. 11:49

Jeg bare lurer her, finnes det ikke treningssentre i Oslo som tilbyr barnepass?? Ikke for å pisse på planen din om slyngetrening hjemme (som du tydligvis har kjøpt allerede), men det høres for meg fornuftig og mer effektivt ut for deg. Og kanskje det ikke vil være så kjedelig å trene da heller..?

(mann 32 år fra Akershus) sø. 6 jan. 12:27 Privat melding

Jeg har ikke barn og jobber rett over et treningsstudio, og likevel gidder jeg aldri å gå dit. Men å løfte litt på en vekstang jeg har på soverommet krever så lite planlegging at selv jeg gidder det.

Skjult ID med pseudonym storlav sø. 6 jan. 12:51

TS, det som er litt av problemet er at for å "stramme opp" den magen du snakker om, så må du kvitte deg med fettet som er der, som betyr at du kommer til å gå ned i vekt, uansett. Vil du forbli vekta di men uten den magen så må du legge på deg muskler, enkelt og greit. En annen ting er jo at det er umulig å punktforbrenne fett, dvs du kommer til å miste fett over hele kroppen samtidig og ikke "bare" fra magen.

Kommer ikke til å gå inn i effektene av TRX slynge siden det har blitt forklart allerede, bruker du den alene så vil det ta lang tid å nå målet ditt, lengere enn hvis du gjorde litt anderledes trening i tillegg.

Skjønner situasjonen din veldig godt, var i en lignende situasjon tidligere og jeg kjøpte meg et hoppetau, noe jeg syntes du burde skaffe deg. Når du hopper tau så vil du forbrenne utrolig mye kalorier, og bruker du det med TRX i et sirkelopplegg, så vil du kunne få både styrketrening og kondisjonstrening. Og hvis du da også greier å få kontroll over det du spiser så vil du se resultatene komme etter 2-3 uker, så er det å fortsette til du når målet ditt.

For å kunne stramme rumpe og lår så må du trene tung styrke. Sier "tung" fordi det må være tyngere enn kroppen din for mye av den vekta er beina dine allere vandt til å bære, selv om du kan fortsatt nå et vis nivå av å bare bruke kroppen. For å fikse det så kan du skaffe deg manualer som du har i hånda mens du gjør knebøy, utfall, markløft og en øvelse som heter "hip thrust", den øvelsen gir setemusklene en utrolig bra løft.

Når det gjelder mat, selv om du spiser sunt så betyr det ikke at du ikke kommer til å gå opp i vekt. Husk at energi, uansett form, blir aldri "borte" men blir til noe annet. I denne sammenheng så er mat energi, spiser du mer enn det kroppen din bruker opp så vil det bli lagret som fett på kroppen. Du kan spise så mye grønnsaker, fisk og ren kjøtt som du bare måtte ønske, men hvis kroppen din bruker f.eks. 2000 kcal om dagen mens du spiser 2100 om dagen, så vil du legge på deg ca .5kg med fett i måneden, 6 kg i året, 12 kg på 2 år osv. Nå er ikke ernæring og forbrenning så svart-hvitt, men resultatet vil være det samme.

Nå er jeg ingen PT men brukte TRX slynge i 2 år og har trent sport, kondisjon og styrke over halve livet, har gått ned mellom 50-60 kg totalt samtidig som jeg har bygd 10-15 kg med muskler de siste 3-4 årene. Hvis noe av det jeg skrev gir mening for deg og du trenger mer hjelp, så bor jeg i Oslo og kan sikkert hjelpe deg å komme i gang :)

Skjult ID med pseudonym Kvinne35 sø. 6 jan. 12:59

ipodagra, det er ikke sånn at ting ikke har vært testet og tenkt, men når man kommer hjem fra jobb og barnehage kl fem og ungen legger seg to timer senere, så er ikke trening det første man tenker på. Da kommer laging av mat og spising av mat først. :-) Og jeg gidder ikke å kun trene hver helg, for det er vel ikke så veldig effektivt, og i tillegg er det andre ting man må for gjort de to dagene der. Det som er mest hensiktsmessig/praktisk for meg akkurat nå, er å trene etter at jr har lagt seg. :-)

Koraboros og storlav, takker for gode tips. Hoppetau er jo gøy, så det skal jeg nok få til i tillegg til slyngegreiene. Jeg synes bare synd på naboene under meg som må høre på dunk dunk dunk dunk. :-)

(kvinne 44 år fra Vestfold) sø. 6 jan. 13:22 Privat melding

Slyngetrening er genialt for å styrke kjernen din, en sterk kjerne er alfa omega for en balansert og sterk kropp, så *tommel opp* for at du har investert i kjernen din! Når det er sagt bør du gjøre som nevnt i et innlegg her, få kyndig hjelp til oppsett av program og teknikk, for har man ikke kontroll og kun følger en video på youtube uten å ha noe som helst erfaring med denne treningsformen, kan man på sikt ødelegge ryggen. Enkelte treningssenter har TRX på sin timeplan, dette er en gruppetreningstime med instruktør, dette ville jeg hivd meg på hadde jeg vært deg :-)

Det virker som målet ditt er å bli strammere og ikke nødvendigvis gå ned i vekt og for meg ser det ut til at du trenger struktur når det gjelder trening (hvor ofte, hva slags trening osv.) og kosthold. En PT kunne virkelig gitt deg god veiledning og en bra start, mange velger oss for å komme i gang. Sjekk med ditt lokale treningssenter og ta kontakt med en PT for en uformell prat :-)

I mellomtiden kan jeg gi deg følgende råd: Får du til å trene 3 ganger i uken er det topp! Treningen bør være variert, dvs. KUN slyngetrening blir for ensidig og ikke nok, men du kan gjerne kombinere dette med cardio. En lett joggetur på 30 min., sykkeltur, ski, alt som får opp turtallet ditt, 10-15 min. slynge. En intervalløkt (jogge, sykle el.) på 20 min. og deretter 10-15 min. slynge.
Dette kan du gjøre 3 ganger i uken, sammen med utfall, knebøy og markløft (her trenger du ikke nødvendigvis stang, stativ eller vekter.....utstyr som medisinball, steiner eller tømmerstokker funker genialt! Man tager hva man haver...).
Når det gjelder kosthold bør du få i deg både proteiner, karbo og fett, samt mineraler og vitaminer (selvfølgelig). Karbohydrater og proteiner til frokost (eksempelvis havregryn med nøtter og rosiner, sammen med yoghurt evt. cottage cheese), lunsj kan være kyllingsalat med masse grønt (ikke brød, men kan gjerne ha fullkornspasta), middag: fisk med grønnsaker (velg evt. søtpoteter fremfor annen potet), kveldsmat (proteiner, kroppen skal restituere og trenger ikke energi i form av karbo), mellommåltider: frukt, nøtter, grønnsaker.

Lykke til!
ps. Et lite tips er å lage en 14 dagers treningsplan (mandag-søndag) hvor du skriver når og hva du skal trene, målet den uken, samt en liten motivasjonsgulrot etter gjennomført uke -)

Skjult ID med pseudonym storlav sø. 6 jan. 13:28

@Kvinne35, du kan dempe den dunkinga ved å kjøpe deg sånne matter fra sportsbutikker som ser ut som store skumgummi puslespillbiter som du setter sammen til den størrelsen du trenger.

Det vil også dempe og forebygge skader i ankler og knær :)

Skjult ID med pseudonym Smurfen sø. 6 jan. 13:35

Har dere tenkt noen gang på at all denne treningen ikke er noe bra for landet som helhet? Se for dere 20-30 år frem i tid og hvordan det ser ut på sykehjemmene med alle dere treningsfantaster svirre rundt i korridorene med lavprofildekk på rullatorene for ikke å snakke om siste skrik fra XXL med høyproteinrikelavkarbodietter festet til kateterene og pulskolokker festet på blodtrykksmålerene. Dere kommer til å knekke statskassen med slik oppførsel og sprenge pensjonsutbetalingene fullstendig om dere skal holde dere i live lengst mulig. Er dere heldig får dere dobbeltrom ved siden av kjølerommet for utgåtte medpasienter i kjelleren i fremtiden mens innleid arbeidskraft fra nord og sør fordeler druesukker og GPS målere med rasvarsling til dere treningsavhengige dikkenukker. Nei herlig talt. God trening i dag må være å møtes i baren like ved siden av Sats og hive innpå med godt påfyll av frie radikaler ispedd litt nikotiner som kos for god innstats mens dere ser på fremtidige NAV pensjonister med et skrått blikk som stresser inn på treningsstudie. At dere treningsfrikere tror at dere blir lykkeligere av alle denne viraken har jeg aldri skjønt så jeg håper finansdepartementet skattelegger dobbelt opp i fremtiden slike treningssentre og ikke minst øker fribeløpet for alle som går i stretch bukser på fritiden og tror dere ser lykkelige ut. Det beste for landet er at dere jobber til pensjonsalderen og så kryper i penalet før dere ødelegger nasjonaløkonomoien fullstendig

(kvinne 44 år fra Vestfold) sø. 6 jan. 13:48 Privat melding

Smurfen: Det er ikke snakk om å være treningsfreak, men sunn! Sunn i den forstand at man har både energi og overskudd til å nyte de godene livet har å by på, forebygge skader, gi kroppen et sterkt hjerte og gjøre oss bedre rustet til de sykdommene, skadene osv. som måtte komme :-)

Artig innlegg btw, lo godt da jeg leste din beskrivelse av "oss" treningsavhengige dikkenukker (??? Hahaha) på gamlehjemmet :-)

Skjult ID med pseudonym storlav sø. 6 jan. 14:29

Smurfen, de som lever lengst har for lengst blitt påvist å være folk som ikke er treningsfreaker, men folk som har litt fett og ikke bryr seg om å være sunn.

Så hvis du er av den typen som du selv beskriver som er motsatt av treningsfreaker, så er d disse som kommer til å koste statskassa mest når de blir eldre med sine livsstil sykdommer som diabetes og kreft! ;P

Er det noe jeg hater så er det å betale skatt så disse folka, betal for sykdommene deres selv! ;)

Skjult ID med pseudonym Smurfen sø. 6 jan. 15:10

@storslav.
Fra alvor til spøk.
Ironi er ikke enkelt ;)

Skjult ID med pseudonym bønna sø. 6 jan. 15:32

Jeg venter spent på den dagen de kobler spinningssyklene, tredemøllene og det øvrige treningsutstyret til generatorer og således gjør treningsstudioene til grønne bedrifter.

Skjult ID med pseudonym Smurfen sø. 6 jan. 16:41

God idè :)

(mann 35 år fra Oslo) sø. 6 jan. 17:57 Privat melding

Du bør være forsiktig med kreative øvelser i slynge når du ikke kan teknikken. Slynge gir deg mange muligheter, men samtidig fort gjort å gjøre ting feil og utsette seg selv for skader.

Ta noen PT-timer for å lære et knippe øvelser du kan ta på egen hånd når du har lært deg teknikken.

(kvinne 36 år fra Oslo) sø. 6 jan. 23:08 Privat melding

Slyngetrening er helt helt fantastisk! Man bruker musklene og får opp forbrenningen som igjen (sammen med kostholdsendring) gjør at man går ned i vekt.

Som nevnt tidligere, er en PT (personligtrener)-time å anbefale for å få tips og komme igang, men dessverre er det mange PT´ere som er mer opptatt av å tjene penger fremfor å hjelpe den som betaler, så de gir "halv-svar" og "halvløsninger" for å sikre at du kommer tilbake.

Denne boka er veldig forklarende og bra; http://www.frittforlag.no/bok/slyngetrening-utsolgt Den er utsolgt der, men selges på XXL og anbefales veldig!!!

Skjult ID med pseudonym storlav to. 10 jan. 13:04

Les denne:

http://www.vektklubb.no/artikkel/trening/slik-faar-du-flatere-mage-203 21668

Bare husk å fjern eventuelle mellomrom som denne siden legger til i lenker :P