Alle innlegg Sukkerforum

Mobilabonnement søkes!

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 08:39

Hvilket mobilabonnement er best?

Kriterier:
- pris (fastpris)
- forutsigbarhet i forhold til betaling

Leter etter et abonnement som ikke alltid blir tre ganger dyrere enn fastprisen hver mnd. Forslag anyone? :-)

Skjult ID med pseudonym _smilet_ ma. 29 april 08:45

www.telepriser.no :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 08:49

_smilet_

Den prøvde jeg sist og fulgte anbefalingene den gangen. Og jeg er ikke fornøyd!
Derfor spør jeg dere medbrukere direkte denne gangen... :-)

(mann 34 år fra Oslo) ma. 29 april 08:52 Privat melding

OneCall ellerTalkmore? Hørt positiv om dem.

Skjult ID med pseudonym _smilet_ ma. 29 april 08:54

Okei :) jeg har djuice til 199,- med 1000 sms, MMS, ringeminutt og data inkl.. Havner på ca 250 i mnd, vet ikke hvorfor, men er helt greit liksom.. :) ringer vel noen fastnr eller lignende som ikke er med i prisen :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 08:59

....og jeg skal egentlig betale 299,- mnd. for Chess sjakk matt sitt abonnement som heter ekstra bruk.

Men ikke en eneste gang har regningene mine være under 800. Som regel ligger prisen på over 1000,- mnd.

Så: Finnes det er abonnement som faktisk dekker ALT? Lei av uforutsigbarhet, jeg. Og lei av feil reklame :-)

(mann 24 år fra Vest-Agder) ma. 29 april 09:03 Privat melding

Jeg bruker djuice All in 1 M, som er et utgått abonnement. Det finnes et tilsvarende som er nytt - nemlig djuice nonstop M til samme pris, 199 kr. Da får du 600 minutters ringetid, SMS, MMS (hvem bruker det nå til dags?) og 1 GB datatrafikk. Jeg vil anbefale dette gitt at du bruker telefonen en del. Ellers ville jeg gått for nonstop S fra djuice til en hundrings i måneden :-) Men da begrenses du til 150 på alle fronter.

Angående forutsigbarhet, iallefall for min del - så vet jeg at jeg ikke vil bruke mer enn 200 per måned, da jeg aldri greier å sprenge grensene. Du kan ha et helt annet forbruk for alt jeg vet, men djuice har en fin "Min side" som lar deg se hvor nærme grensene du er, hva du har brukt osv.

Håper dette hjelper deg!

Skjult ID med pseudonym _smilet_ ma. 29 april 09:05

Chess har jeg dårlig erfaring med.. Sjekk ut djuice, vet de har 1500 min og alt det der, men husker ikke prisen, alt inkl altså :) bortsett fra fastnr og spesialnr såklart.. :)

Skjult ID med pseudonym _smilet_ ma. 29 april 09:07

Ser jeg sier noe uriktig her.. Jeg har fått noe oppgraderingsgreier :) men ligger forskjellige pakker på siden deres:)

(kvinne 38 år fra Hordaland) ma. 29 april 09:08 Privat melding

Jeg har one call nå og er ikke fornøyd, dårlig dekning eller ingen dekning i det hele tatt flere steder i Bergen. Skjer hver gang jeg kommer til de områdene. I tillegg har de hatt problemer med mobildata flere ganger, men fikk nå en mnd gratis bruk av mobildata for feilen. Men det har skjedd flere ganger at de har hatt problemer. Begynner å bli lei ja, men kan nå hende de er bedre andre steder i landet da.

Jeg skal om en mnd gå over til Chess når jeg er ferdig å betale ned på mobilen min, de har lik pris for likt tilbud og siden jeg har venner som er fornøyd med Chess er det nok de jeg vil velge. De har 4 forskjellige pakker fra 99 til 399, så kan en velge det som passer ens forbruk.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 09:10

Mitt chess abonnement skal dekke:

1000 minutter
1000 sms
1000 mms
3000 mb

Poenget er at det gjør det jo ikke. Eller om det gjør det, bruker jeg telefonen til "feil" nummer e.l. Uansett lei!
Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, kommer regningene på vesentlig over 299,- som jeg ALDRI har fått!

(mann 24 år fra Vest-Agder) ma. 29 april 09:19 Privat melding

@Z

Vær OBS på at når en ringer spesialnumre teller det ikke inn på minuttene, men kommer som en egen utgift på regningen. Dette gjelder alle abonnementer, I tillegg er SMS til innholdsleverandører heller ikke inkludert.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 09:20

Det virker som om ALLE nummere er spesialnummere i min verden.
Så det du sier kasiba er at jeg ikke finner noe abonnement som kan passe meg?
Jeg kan jo like gjerne bare betale for det jeg bruker, for disse dealene er jo direkte dyre for min del? :-)

Skjult ID med pseudonym lusa ma. 29 april 09:21

Det vil hjelpe deg å se på den spesifiserte oversikten for ditt mobilbruk når du skal velge nytt abb. Å bytte til noe andre er fornøyd med vil ikke nødvendigvis gjøre ting bedre..

(mann 35 år fra Oslo) ma. 29 april 09:22 Privat melding

Mobiltelefoni er jo nesten gratis i dag med tanke på noen år tilbake. Sjekk ut telepriser.no, legg inn ditt mønster og finn et abonnement tilpasset deg.

For de fleste funker disse abonnementene til 199 og 299 som hatr "alt" inkludert.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 09:27

Er jo derfor jeg undrer meg, Slemtiger. Det funker liksom for alle, bare ikke for meg. Jeg er da helt vanlig!

(mann 24 år fra Vest-Agder) ma. 29 april 09:32 Privat melding

@Z

I teorien vil jeg si at du er en kunde som aldri blir fornøyd ja. Neida, la oss si at du ikke bruker mer enn det du får inkludert, men allikevel får høyere pris enn grunnprisen (månedsprisen). Da er det noe muffens, og med mindre du er av de som sverger til telefonibaserte nummeropplysninger (1881 er et fælt svin) skal det ikke være noe som helst grunnlag for at du skal betale mer enn det du trenger.

Jeg ville anbefalt å be om en spesifisert faktura for siste regning, og deretter gå gjennom den nøye. Se om det dukker opp noe som du mener ikke har hendt, eller om de kategoriserer et nummer i feil kategori, etc. Det lønner seg å være på vakt!

;-)

Skjult ID med pseudonym seriøst ma. 29 april 10:03

Prøv OneCall, de har virkelig gode tilbud til alle. Jeg har brukt den i over 3 år og er meeeeeeget fornøyd.

Skjult ID med pseudonym useriøs ma. 29 april 10:31

Noe sier meg at det finnes noen vimser der ute som ikke vet hvilke telefonnumre som er dyre og hvilke som er inkludert. Som en hovedregel er det "svindyrt" å ringe til 5-sifrede nummer (selv om eieren av nummeret påstår at det er "lokaltakst". Med mobil kan du risikere å betale flere kroner i minuttet for å stå i kø for å bestille taxi. Det er det ikke mange som tenker over. Selv har jeg fått en høy terskel for å ringe f.eks. politiet på 02800 (som altså er linjen vi skal ringe når det ikke står om liv og verdier), for jeg får en saftig regning etterpå for å ringe dit. Mange firmaer har alternative nummer, som ikke alltid blir publisert. Noen publiserer egne nummer beregnet på de som ringer fra utlandet, som regel går det helt fint å ringe dette nummeret i stedet for det femsifrede.

Hvis du får høy telefonregning med en fastprisavtale, må du ta en titt på hva du egentlig bruker telefonen til, og hva de enkelte tjenestene koster. For min egen del er det ikke ringeminuttene som koster, det er data. Jeg har en plan som inkluderer 150 MB, som jo er nokså lite. Men som regel holder det for meg. Om jeg skulle gå over, vet jeg at OneCall tar 99 øre/MB, mens andre (les Telenor, Netcom) har en mye høyere pris.

Hvis jeg må ringe til 815-nummer eller 5-sifret, prøver jeg å ringe fra "fast"-telefonen (som er ip-telefon fra Phonzo, med 0kr/mnd i abbonnementspris).

(mann 35 år fra Rogaland) ma. 29 april 10:56 Privat melding

Nå har jeg abonnement dekket av jobb, men jeg holder likevel oversikt over hva jeg bruker.
Mitt abonnement har 3000 min, 3000 sms og 5 GB data inkludert. Jeg overstiger aldri dette, og forbruket utenom beløper seg kanskje til 20-30 kroner i mnd. (Noe mer de gangene jeg må ringe et eller annet 815-nummer eller 5-sifret for å få tak i en leverandør eller supporttjeneste).
For å ta siste måned som et eksempel, så har jeg brukt 6,63 kroner utenom det inkluderte, fordelt på 4,77 for MMS og 1,86 på 5-sifret.

Som det blir sagt over her, tenk på hva slags nummer du ringer. Det hjelper ikke med masse inkludert til vanlige fast- og mobilnummer, hvis du stort sett ringer spesialnummer. Ei heller dersom du er utenlands og bruker telefonen der.

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 29 april 12:40

@Z
Telepriser.no henger ikke med etter at pakkeabbonementer med tilleggspakker ble innført
Denne er vesentlig bedre: http://www.amobil.no/ringepriser/

Selv holder jeg meg til One Call pga overlegen 3G-dekning. (Dette tiltross for at jeg kan få forhandlerpriser fra Telio (netcom-dekning).) Greit at hastigheten ikke er best hos Network Norway (onecall), men jeg er avhengig av akseptabel hastighet der jeg til enhver tid er for å kunne dra på tur i kontortiden, og da har jeg ingen glede av høy hastighet i byene. Dessuten har jeg endel samtaler til/i sverige og til danmark - disse samtalene er inkludert i de inkluderte minuttene hos One Call.
(Det skal sies at NwN hadde problemer med at samtaler ble brutt når man beveget seg fra NwN-3G-dekning til Telenors gsm, men nå er det løst for de fleste telefonmodeller.)

Det blir vanskelig å anbefale noe når du "ikke vet" hvorfor regningen din er så høy. (Det står på fakturaen.) Hvis du ringer mange 5-sifrede nummer, eller nummer som starter med 81 eller 82, spiller det ingen rolle hvilket abonnement du har. Slike nummer er dyre uansett. Sender du sms/mms til 4/5-sifrede numre blir det også dyrt uansett.
Alle som har 5-sifret eller 81xx/82xx nummer har også et 8-sifret nummer som er inkludert i de inkluderte ringeminuttene. Er det noen nummer du ringer ofte er det lurt å sjekke hva dette er. (Det står ofte opplyst som "fra utlandet".) Ofte er det bare å legge til 915 foran de 5 sifrene.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 16:25

Pga mye reisevirksomhet den siste mnd. var regningen min relativt liten denne gangen. Likevel forstår jeg ikke:

199,- Månedsavgifter
15,- Telefonsvarer
22,- Tvillingkort
125,- Utenlandstrafikk

SÅ står det "SMS/MMS Innholdstjenester tom 31.32013 (for info om tjeneste, kontakt leverandør)" :

384,- Netsize Group, kontaktnummer 80057XXX
601,- 81568XXX, Intelecom Norge AS
1342,- DELSUM!??

Å betale: 731,-

Jeg har slått opp disse 800/815 nummerne, men aner ikke hva det er. 1881.no sier kun it-distribusjon.
Jeg VET at jeg aldri ringer 800 nummer, det er barnelære at man ikke skal gjøre.

Jeg er med andre ord like klok, og lurer på hvilket abonnement jeg skal velge :-)
Nuvel....

Skjult ID med pseudonym -m- ma. 29 april 16:29

jeg har sånn..telenor komplett kontroll tror jeg det heter? 199 i mnd, får en del sms og sånn inkludert men største fordelen er at jeg ringer gratis til mamma, søst og mormor. Nå jeg har brukt opp det jeg har å bruke. Da er det tomt. Funker veldig fint for meg de 199 betaler mamma for oss andre. Dermed er jeg fornuftig betaler jeg ikke noe for tlf vær mnd. Hender jeg går inn på telenor.no og legger til en hundrings selv feks. Hvis jeg har skravlet mye feks. funker fett. Liker å ha kontroll på hvor mye penger som brukes :)

Skjult ID med pseudonym one ma. 29 april 16:36

Z

Gå over til en enkel leverandør du forstår, enten chees eller one call... The one er best, tror jeg

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 19:05

Eh.....er det bare jeg som ikke forstår slike koder altså? Mulig det, men....forklar meg da noen som forstår :-)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 29 april 19:17

En viktig ting å påpeke, og som dere ALLE bør huske på.

5-sifrede nummer er gjerne helt spinnvilt høyt priset, og det finnes et 8-sifret nummer bak det 5-sifrede!

Ved å ringe det 8-sifrede trekkes det fra minuttene deres, ved å ringe det 5-sifrede kan dere se priser på 5-10 kroner i minuttet! Dette gjelder også politiets nummer 02800..

Det er en del av de 8-sifrede nummerne som er sperret slik at de kun tar imot samtaler fra utlandet.

Sørg da for å informere om at dere er misfornøyd med dette, og gi de en oppfordring til å bruke sitt vanlige 8-sifrede nummer fra nå av.

Hvis forbrukerne protesterer kan ting skje, hvis vi bare sutrer uten å protestere blir det aldri bedre!

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 29 april 19:18

Selv har jeg abonnement gjennom jobben, men inntil jeg begynte i nåværende jobb hadde jeg OneCall Folkepakka eller.no sånt til 199,- i mnd.

Nå har jeg da bedriftsabonnement, og summen blir 3-4 ganger så høy i mnd med omtrent identisk bruksmønster!

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 19:26

....men mener du at jeg går i en felle jeg ikke selv er klar over at jeg går i da selv om jeg ikke ringer type 815 e.l?

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 29 april 19:30

Ja, 5-sifrede nummer er det frie priser på.. Og leverandørene utnytter det faktum at ikke forbrukerne er klar over de høye prisene på disse nummerne.

Skjult ID ma. 29 april 19:41

Femsifrede Z, bruker du femsifrede?

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 19:50

En ytterst sjelden gang må jeg ringe 02123 til Get. Thats it. Dette dreier seg om et par ganger i året.
Men det som står spesifisert i regningen jeg har sitert over - noen som kan forklare meg hva det betyr?

(mann 35 år fra Hordaland) ma. 29 april 19:54 Privat melding

Har du kjøpt mobiltelefon på avbetaling?

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 19:54

Niks. Den er kæsja ut.

(mann 35 år fra Hordaland) ma. 29 april 19:57 Privat melding

Logg deg inn på din profil på chess.no. finn siste faktura og sjekk der. Vanskelig å gi noe hjelp uten å ha sett den. :) forresten, når du først er der, sjekk om du har bestilt tilleggstjenester.

Skjult ID med pseudonym -m- ma. 29 april 20:02

Derfor jeg bare arver telefoner. Beste oplegget ever det jeg har syns jeg. Så fikk jeg så søt telefon fra mormor nå nettop: nå kan du ringe meg på gratis telefonen igjen. Har fikset mobilen! beste mormor på 80 <3 Men alle har jo forskjellige behov og må finne noe som passer seg :) Jeg elsker å prate i telefonen så og da ha frifamilie med de jeg prater mest med er knall. Jr skal og inn i den ordningen når han begynner på skolen. Kan han jo ringe gratis til både mamma, mormor, oldemor og tante :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:04

Til ære for deg, kimkom :-)

Pga mye reisevirksomhet den siste mnd. var regningen min relativt liten denne gangen. Likevel forstår jeg ikke:

199,- Månedsavgifter
15,- Telefonsvarer
22,- Tvillingkort
125,- Utenlandstrafikk

SÅ står det "SMS/MMS Innholdstjenester tom 31.32013 (for info om tjeneste, kontakt leverandør)" :

384,- Netsize Group, kontaktnummer 80057XXX
601,- 81568XXX, Intelecom Norge AS
1342,- DELSUM!??

Å betale: 731,-

Jeg har slått opp disse 800/815 nummerne, men aner ikke hva det er. 1881.no sier kun it-distribusjon.
Jeg VET at jeg aldri ringer 800 nummer, det er barnelære at man ikke skal gjøre.

Jeg er med andre ord like klok, og lurer på hvilket abonnement jeg skal velge :-)
Nuvel....

(mann 35 år fra Hordaland) ma. 29 april 20:09 Privat melding

Hmm. Har du noen meldt deg på slik tjenester som tilbyr spill og musikk? Eller horoskop? *grøsse* :p når jeg kommer på kontoret kan jeg sjekke litt opp i det. :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:11

Niks. Har ikke verken spotify eller itunes på mobilen faktisk. Ikke har jeg pornoavtaler og ikke har jeg stjernetegnavtaler. Jeg har ingen faste trekk av noe slag som er selv vet om :-)

*bra det ikke er bare jeg som ikke helt forstår, da hadde jeg følt meg drita teit assåh*

Skjult ID med pseudonym pgmp ma. 29 april 20:12

Fakturaen viser at du sender SMS til innholdstjenester. Enten det er nummeropplysning, ringetoner, konkurranser eller et abonnement på at en eller annen leverandør skal sende deg en sms jevnlig. Hvis du ikke forstår hva jeg skriver her, kontakt kundeservice hos Chess og be dem rydde opp for deg, da du åpenbart betaler for noe du ikke vet hva er, og følgelig heller ikke har glede av.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:16

Jeg forstår hva du skriver, pgmp - men jeg føler ikke at det gjelder meg.

Men EN ting kom jeg på nå - et avvik som jeg ikke helt forstår hvorfor kommer:

For en stund siden betalte jeg 99,- mnd for dropbox. Etter dette kommer det HVER dag en melding fra 2011 som heter Wixawin FunClub. Jeg har spurt mange hva dette er. Ingen vet og ingen vet heller hva jeg kan gjøre for å avslutte disse irriterende meldingene. De kommer også når jeg er i utlandet. Kanskje sakens kjerne?

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:18

Altså:
Jeg MOTTAR sms fra noe jeg ikke aaaaaner hva er, men jeg sender ikke en døyt til ting jeg ikke vet noe om.

(mann 35 år fra Hordaland) ma. 29 april 20:24 Privat melding

Men der har du sikkert problemet. :)

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:26

Se der! Kankskje jeg fant ut av det likevel?
*Hva pokker gjør jeg da da?*

Kanskje jeg må si opp drop box og se om det hjelper.....

(mann 35 år fra Hordaland) ma. 29 april 20:29 Privat melding

Nei. Gjør som pgmp sier. Ring chess kundeservice og spør de om hva det er og om ee kan hjelpe deg med å avmelde. Hvis de ikke kan hjelpe, skriv hva det er spesifikt også kan jeg eller noen andre glødetråder her fikse det forr deg.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:30

Åkkei kimkom!

Takk til deg og andre bidragsytere :-)

Når jeg har gjort DET, kan jeg velge å skifte til et feiende flott, nytt abonnement!

Skjult ID med pseudonym Ærligheten ma. 29 april 20:33

Din mobilleverandør hjelper deg med å bli kvitt slike tjenester.

Når det gjelder get har de to telefonnumre du kan ringe:
Get Kundesenter 02 123
Fra utlandet: +47 21 49 21 23

Nummeret som står oppgitt som nummer fra utlandet fungerer også å ringe til i Norge i dette tilfellet.
Du sparer altså penger ved å ringe 21492123.

Skjult ID med pseudonym Z ma. 29 april 20:36

Tusen takk for info, Ærligheten. Det er ikke det at pengene er så uhyre viktig, men det er så jæsjkla irriterende å stå i kø og betale for dårlig service :-)

Skjult ID med pseudonym blindebukk ma. 29 april 22:10

eg er vel der at servicen er viktigare enn pris:)

Skjult ID med pseudonym pgmp ti. 30 april 15:21

I dag har jeg spart kr164 på å ringe Telenor på 223 05000 fremfor 05000

(kvinne 36 år fra Oslo) to. 2 mai 20:53 Privat melding

Jeg hadde telenor veldig lenge- men likte dårlig at regningene ofte havnet på 600-700. Byttet derfor til onecall for noen måneder siden, hvor jeg betaler 199 kr i mnd.
jeg synes dekningen ble dårligere
telefonenen min mister nett ofte, så jeg må slå av/på telefonen eller av/på flightmode.
har opplevd at folk ikke har fått meldingene jeg har sendt (selv om de står som levert- dette har også skjedd med ei anna venninne som bruker onecall)

så... jeg vet jammen ikke helt om jeg anbefaler onecall.. det er jo fint at det er billig. Men det skal jo helst funke også?

(kvinne 36 år fra Oslo) to. 2 mai 21:01 Privat melding

Z:
jeg opplevde også det der. Jeg hadde svart på en konkurranse på melding/ evnt sendt sms til en infotjeneste, og vips var nr mitt fanget og fordelt... Jeg begynte å få reklamemeldinger og invitasjoner til konkurranser osv., som viste seg å tappe meg for penger bare for å MOTTA meldingene. Jeg googlet nr de kom fra for å finne ut av det og fikk tips om å sende "nei" i retur. Dette funka- og jeg har aldri hørt fra de siden.

Skjult ID med pseudonym Z to. 2 mai 21:19

Kommode
Men ALLE slike 815 nummer eller andre rare nummer må man fremdels holde seg unna, inkl. utlandet, sant?

Takk Ijukulele! Fin info å få. Skal jammen prøve neiet, men ikke one call :-)

Skjult ID med pseudonym pgmp to. 2 mai 21:27

IjUkulele
Telenor har abonnementet Djuice nonstop M som har nesten identisk prisplan som one calls 199-plan. (Forutsatt at du ikke ringer til/er i utlandet)
Problemene du beskriver høres ut som det problemet som enkelte telefoner har med roaming. OneCall benytter jo i NetworkNorways nett der de har dekning, og bytter (roamer) til Telenor der det ikke er NwN-dekning. Dermed har du dekning fra to leverandører og har dermed bedre dekning enn Telenor. Særlig på datadekning er NwN bedre.

MEN enkelte telefoner har problemer med dette. Måten å gå rundt det på er å be telefonen holde seg til Telenors nett. Det gjør du i innstillinger, velg nett, søk, velg Telenor manuelt.
Ulempen med dette er at du mister dekning når du forsvinner ut av telenors dekningsområde - f.eks utenlands. Du trenger i så fall bare å sette innstillingen tilbake til automatisk når du er utenfor telenors dekning.

Skjult ID med pseudonym pgmp to. 2 mai 21:35

Z
skal du til utlandet er det vel nettopp One Call du burde ha - med tanke på regningen når du kommer hjem.
Det samme om du ringer til utlandet (og ikke har tilgang til skype)

Hvis du med "utlandet" mente det som er skrevet tidligere om 5-sifret og nummere som starter på 8 - at de som har slike numre ofte opplyser et annet nummer "fra utlandet", så er det nettopp nummeret "fra utlandet" du bør ringe. F.eks ser du på http://www.telenor.no/om/kontaktoss at du vil komme til samme sted ved å ringe 22305000 som ved å ringe 05000. Forskjellen er at ringer du 8-sifrede nummeret teller samtalen som en del av dine inkluderte minutter, mens ringer du 05000 betaler du kr 2,35 pr minutt (fra chess prisliste)

Skjult ID med pseudonym Z to. 2 mai 21:40

Mener egentlig bare å få det krystallklart bekreftet at det er INGEN abonnementer som er gunstig mht å bruke telefonen til eller fra utlandet, f.eks om jeg er i utlandet og må ringe norsk nummer som også er i utlandet, eller når jeg mottar eller ringer til utenlandske telefoner i utlandet fra Norge - eller motsatt: Fra utlandet til Norge.

Og at det er INGEN abonnementer det er spesielt klokt å google med når man er utlandet.

Korrekt? :-)

Egentlig vil jeg bare ha en telefon jeg kan surfe, skravle, sende bilder og annet med uten å tenke kroner!

(kvinne 33 år fra Østfold) fr. 3 mai 00:27 Privat melding

http://youtu.be/_0VCUYu6piw

Måtte bare ;)

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 3 mai 02:17

Z
Alle har forskjellige utenlandspriser. Flere inkluderer til/fra/i norden i de inkluderte minuttene. Noen inkluderer andre land også. F.eks Telio inkluderer minutter til 120 land, MyCall inkluderer 130 land. Du må nok sammenligne hvert enkelt selskaps priser for de landene du trenger.
I min omgangskrets er det helt normalt å ta med en ekstra mobil utenlands og skaffe et lokalt kontantkort om man skal være der noen dager.

Skjult ID med pseudonym Z fr. 3 mai 12:16

pgmp
Takk for svar. Jeg vet at jeg er typen som heller betaler enn å drive å sjekke og sjekke diverse dealer til en hver tid. Jeg verken orker, har lyst eller interesse for å drive med sånt. Derfor jeg ofte spør her, og følger rådene :-)

Jeg reiser mye, og trenger ikke spesifikke land, men mange ulike land. Når du sier inkluderer, betyr det at det går inn i abonnementet mitt om jeg ringer til eller fra utlandet enten til Norge eller til mine norske medreisende?

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 3 mai 13:01

Du må nesten lese på de nevnte sidene for detaljer. Jeg tror abbonementet du allerede har er blant de rimeligste om du holder deg i europa. Diskusjon.no har eget forum for mobilabbo. Jeg vil tro du kan få langt bedre hjelp med dette der. Om du befinner deg i utlandet og ringer et norsk mobilnummer betaler du takst "til norge" uavhengig av hvilket land denne mobilen befinner seg i.

Skjult ID med pseudonym Z fr. 3 mai 13:03

"Om du befinner deg i utlandet og ringer et norsk mobilnummer betaler du takst "til norge" uavhengig av hvilket land denne mobilen befinner seg i."

JØSS! Det var nytt for meg - men glimrende å vite! Takk for info!
For det FØLES ikke sånn på regningen de månedene jeg har vært utenlands :-)

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 3 mai 13:34

Om du har valgt deg et lugubert land hvor taksten til norge er kr 27/min, merkes det nok godt på regninga uansett hvor du ringer. Skal du være der en stund, skaff lokalt kontantkort. Om de du reiser sammen med gjør det samme blir det rimelig å ringe mellom dere. Pga datatrafikken er den ofte mest praktisk å sette ditt norske simkort i reservetelefonen, og det utenlandske simkortet i telefonen du normalt bruker. Reserven brukes i praksis bare for mottak av samtaler fra Norge.
EU/EØS har fastsatt makspris, slik at det her ikke er store forskjeller mellom selskapene. Utenfor europa blir det ofte veldig dyrt uansett.

(mann 36 år fra Østfold) fr. 3 mai 14:10 Privat melding

Den desidert billigte jeg har hatt, var når jeg ikke hadde noe slik fastpris-opplegg. Klart det høres ut som om det lønner seg.. Wooow 1000 sms liksom, og TUUUUSEN ringeminutter, for BAAAARE 299!!!! WOW JEG TAR TRE SLIKE!!.

Men nei.

Den tiden jeg hadde "vanlig" abb, kunne det gå 2-3 mnd mellom hver gang jeg fikk regning, fordi de ikke gadd å sende ut før det kom over 200 (tror jeg det var). Nå har jeg "fastpris", som aldri ender på den faste prisen, og jeg betaler vesentlig mer enn jeg gjorde før. Nå skal det nevnes at jeg siden "vanlig"-abb-tiden har gått over til smarttelefon, så det er møøe mer datatrafikk, mens ringe- og smsvanene er de samme.

Mitt tips:

Hvis du bare ringer og skriver sms, kjør "vanlig" abb.
Hvis du har datatrafikk i tillegg, så se om det er noe sted du får "vanlig" abb, og en fastpris datapakke på toppen (men regn på om den pakken faktisk lønner seg utifra ditt bruk).

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 3 mai 19:02

Som nevnt tidligere i tråden: http://www.amobil.no/ringepriser har full oversikt over løpende priser, pakkepriser, tilleggspakker, osv.
Men de mangler priser for bruk i utlandet. Det tror jeg alle sammenligningssidene gjør.