Alle innlegg Sukkerforum

kjekt å vite om mobiltelefoner og fasttelefoner

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 12:31

Tenkte jeg kunne skrive det helt grunnleggende så dere vet det senere.

Først fasttelefon, det er umulig å se om din trådløse telefon virker hvis du tar den med til butikken, basestasjonen står nemlig igjen hjemme hos deg. det eneste man kan fikse i butikk er dato og tid.

Mobiltelefoner:
-Det går ikke an å ringe med en mobil uten et simkort i den.
-Kommer det ikke noe bilde på mobilen din? har du prøvd å skru den på?
-Å ta ut og inn batteriet løser minst 50% av problemene!
-Nei nummeret ditt blir ikke forandret selv om man endrer simkortet ditt i butikken. (pin-koden endres, men om du spør kan den endres tilbake for deg av selger)
-Har du mistet mobilen i vann eller lignende så er det ikke noe poeng i å lyve om det, verkstedet sjekker..
-iPhone! er det noe galt med iphonen kan ca. 30% av feilene løses ved å holde inne hjemknappen og låseknappen samtidig i 15 sekunder eller til applesymbolet kommer fram, virker ikke det så prøv å gjenopprette via iTunes, hvordan du gjør det kan du finne på apple.no
-Når mobilen blir skrudd av, går tom for strøm eller slår seg av av seg selv må du skrive inn pin-koden din, lær deg den eller dra innom en butikk for å bytte til en kode du klarer å huske, SI IFRA til selger om du ikke kan den når du skal ha hjelp.
-Hvis du ikke er teknisk av deg altså at du ikke liker å leke med nye tekniske duppeditter og at du ikke klarer å løse problemer på pcen og skal ha en ny mobil så kjøp en iPhone. Ja den koster mer, men der er det mye mindre som kan forvirre deg, ikke hør på mann, barn eller barnebarn som sier at samsung/htc/sony er bedre, det er ikke mye forskjell og om noe er bedre har ingen ting å si om du ikke klarer å bruke det ;)

Takk for meg =)

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 21 juni 13:23

"Åh, har du iphone? Sorry da kan vi ikke hjelpe deg med de mistede kontaktene/mailene/kalenderoppføringene om du ikke eksporterte de fra outlook før du mista tilgangen til pc'n i den gamle jobben. Hadde du hatt android ville det vært en smal sak."

"Er det iphone i netcoms nett du har, siden vi brytes nesten hver gang vi ringes?"

Det var dagens iphoneerfaringer. Ikke en unormal dag.

Skal du ha iphone, og har planer om å ringe, sørg i det minste for å ha telenor abbonement. Skal du utenfor byen bør du ha med en ekstra telefon med tvillingkort.

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 13:28

Haha, joa, men når man snakker på det nivået jeg snakket om så klarer ikke kunden å legge inn gmail en gang og da hjelper det ikke stort med android.

Jeg selger bare Telenor så da er ikke dekning noe problem. (som regel)

(mann 41 år fra Rogaland) fr. 21 juni 16:48 Privat melding

@pgmp "kontaktene/mailene/kalenderoppføringene " alle disse synkroniseres igennem Itunes, som sker automatisk, når du kobler Iphonen til pcen, hvor dette er installeret, hvis ikke jeg tager meget fejl :)

Er ikke tilhænger af hverken Telenor eller Netcom, men begge udbydere har zoner, hvor de har problemer med brud på samtaler, eneste forskel på de to tele udbydere er, at Telenor har bedre dækning på toppen af fjellene inde i landet:) Ihvertfald min erfaring og har tidligere solgt for begge udbydere:)

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 21 juni 17:17

@pinnemand
> "kontaktene/mailene/kalenderoppføringene " alle disse synkroniseres igennem Itunes

Ja, forutsatt at du ikke bruker telefonen i forbindelse med en bedrift som bruker exchange, og det gjør jo de fleste bedrifter med mer enn 10 ansatte. Derav problemstillingen satt i sammenheng med bytte av jobb.
Om informasjon fra exchange hadde blitt synkronisert med itunes ville iphone vært bannlyst av bedrifter.

> "Er ikke tilhænger af hverken Telenor eller Netcom, men begge udbydere har zoner, hvor de har problemer med brud på samtaler"

Forskjellen på telenor, netcom og network norway er at det er kun hos telenor at iphone klarer å bytte fra 3g til gsm uten å bryte samtalen. Android hadde samme problem i 2009, som de raskt løste med en oppdatering. Apple har ikke sett telefoni som en prioritert funksjon på sine telefoner.

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 17:41

@pgmp Uansett er det snakk om folk som ikke er tekniske, jobber du et sted der noe en androidtelefoner har en stor fordel ovenfor iPhone så er man teknisk nok eller så har man en it-avdeling på jobben :)

ang. netcom dekning så er det ingen problemer å overføre til Telenor fra netcom ;)

(mann 31 år fra Oslo) fr. 21 juni 17:50 Privat melding

Som "IT admin" så er iPhone/iOS max irriterende. "Åh, er passordet ditt utløpt? La oss forsøke å logge på og synkronisere mailen din til kontoen din blir faktisk låst". Det er sykt mange ganger jeg har låst opp konto i AD og endra passord for brukeren, så blir kontoen låst om kort tid.

Merkelige greier. Jeg vet ikke hva android/blackberry gjør som er så annerledes, men konto blir aldri låst med de.

Skjult ID med pseudonym frøken-o fr. 21 juni 18:03

Kjekt å vite : På -siba- koster det kr 49`- for en Samsung mobiltelefon )

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 21 juni 18:12

Jeg ER it-avdelingen, Nils.

@RPierce
Android er smart nok til å følge med på tilbakemeldinger fra server. Får den beskjed om at passord er feil vet den at den trenger nytt passord. Iphone antar at passordet blir riktig hvis den bare prøver igjen.

Litt av samme konseptet er at google stadig blokkerer ip'r hvor det befinner seg en mac med apple mail satt opp med imap til gmail. Grunnen er at apple mail mellomlagrer drafts på imapserveren så ofte at ip'n blir blokkert pga stor trafikkmengde dersom mailen man holder på å skrive har et stort vedlegg. Tenk hvilken regning de som prøver å skrive mail på en mac tilkoblet mobilnett vil få...

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 18:28

Jeg tror ikke helt dere skjønner hva jeg sier, om it-avdelingen har problemer med iPhoner har det ingen betydning for 40+ år gamle damer ;) Jeg vet selv at det er noe herk, jeg har hatt nok av kunder som bruker den til jobbmail innom butikken. Poenget er at den er enklere for dem som ikke er interessert i mobiler. tullete at du skal si imot på helt andre grunnlag hele tiden.

Du liker ikke iPhone og det er greit, kan vi være venner nå? ;)

Skjult ID fr. 21 juni 18:36

Høres ut som dårlige folk i IT-support. Jeg jobber i et kjent norsk firma som har hundrevis av iPhones. Det er valgfri telefon og iPhone fungerer sømløst med exchange uten noe som helt stress.

Når det er sagt, faen så glad jeg er jeg ikke driver med IT-support. Å begynne å skrive kode for mange mange år siden er vel omtrent det beste valget jeg har tatt.

Skjult ID med pseudonym tec. fr. 21 juni 18:48

Jeg bestilte pannebånd med påskriften *Technologically Impaired* til applebrukere.
Så lenge det er hvitt, og har eplelogo, bruker de det uten å mukke.
Gjør det lett å se dem på lang avstand, og veldig enkelt å unngå dem på campus.

MrNilsen
Om de 40 år gamle damene, og tenåringene som ikke evner å uttale kj-lyden ikke behøver å sette opp telefonen selv, hvorfor gi dem et appleprodukt? Om de ikke greier å sette opp telefonen uansett, burde det da ikke være en fordel å velge noe som skaper mindre problemer for it-tjenesten?

Skjult ID med pseudonym Eleni fr. 21 juni 18:48

Jeg skjønner hva du mener MrNilsen. Jeg har hatt sånn jobb selv :-)

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 18:57

@tec. Jeg hjelper dem med alt, problemet med android er ikke mailen, men alle de andre alternativene som forvirrer dem som f.eks. Alternativ-knappen, flere hjemskjermer, play store og widgets. ;)

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 19:01

Innlegget skulle være lærerikt for noen og morsomt for oss som har litt mer peiling, ikke en krangel eller diskusjon. Faktum er at de som ikke er så flinke med slike ting og på død og liv skal ha en smartphone får det bedre med en iPhone :)

Skjult ID fr. 21 juni 19:07

tec: i vår bedrift har nesten samtlige utviklere gått over til å bruke Mac. Dette ser jeg på omtrent samtlige andre steder man møter "hard core" it folk.

Har lagt merke til at det stort sett er folk der -ikke- har for høy teknisk kompetanse som klager på apple brukere. Typisk folk som drifter AD, klikker i litt menyer, fikler litt her og der..

Mens de som skriver kode, utvikler nettsteder, som finner terminalen som et naturlig sted å være, som liker å ha hele stacken med database, webserver osv lokalt på maskinen før de pusher til sentralt repo og følgelig prod (man kjører jo kontinuerlig leveranse nå om dagen i litt mer seriøse bedrifter) osv... disse bruker nå nesten alltid mac. Dette ser jeg over alt.. jeg kjenner bøtter og spann av folk i IT norge. De folkene som lager løsningene dere bruker hver dag. Alt i fra nettbanker til infrastruktur landet rund..

Disse som gnåler om at windows eeeer så braaaa, kan bare ta seg en bolle.

Skjult ID med pseudonym pgmp fr. 21 juni 19:30

Skjult ID ) - fr. 21 juni 19:07
De mac-brukerne du snakker om installerer linux. De velger maskin kun basert på hardwaren. Om det er apple eller microsoft som har laget OS'et den sendes ut med spiller for dem ingen rolle. En periode hadde macbook gode spec. Den perioden er forbi. Forøvrig har disse utviklerne så snevert behov for testing at de ikke trenger virtuelle maskiner. Virtualisering i desktopmiljø er dessverre for ustabilt på linux og os-x til at det er noe alternativ for de mer avanserte utviklerne.

Skjult ID med pseudonym MrNilsen fr. 21 juni 19:41

Skal vi lage et tema? "Hvordan vet jeg når jeg skal gi meg i en diskusjon?"

Skjult ID fr. 21 juni 20:04

pgmp, man bruker mac til sånt formål fordi man har en god desktop og unix i bunn. Mac er sånn sett perfekt for powerusers. Jeg ser nesten aldri noen som bruker linux på mac'en.

Linux på desktoppen er bare ræl, jeg har hatt det på jobb i 12 år.. og det er seriøst ikke blitt bra enda. Bland inn docking og flere skjermer i mixen og xorg og driveroppsett suger stadig enda. Akkurat som det sugde for ti år siden. Men når man først er oppe å går, er det lite som gir like mye frihet for utviklere.

Å si at virtualisering er dårlig er feil. Nesten alle kompetente utviklere kjører nå med vagrant og spinner opp og ned vmer som det passer dem. Alt er fullautomatisert med puppet og går så det griner. Om man taper en cpu cycle eller to har nada å si. Det er convenience og muligheten til å konsentrere seg om det man skal som er fordelen.

De utviklerene som ikke er vagrant brukere bruker stort sett "boxen"

vagrant fungerer forøvrig like bra i Linux.

Helt ærlig, høres ikke ut til at du henger med i svingene pgmp.

Skjult ID med pseudonym newbee lø. 22 juni 11:17

Jeg tror du har rett, TS.

Jeg er NULL interesseert i telefoner og duppeditter. Er dame på 40 pluss og alt det der. Arvet plutselig en Iphone og har ikke åpnet en bruksavisning noen gang. Når du har lært deg forskjellen på "appleID og netverks passord" er det bare å bruke. Litt kort batteritid. Men ok. Resten er så bra og intitivt at jeg er veldig fornøyd!