Alle innlegg Sukkerforum

12 kg på 12 uker...

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym Tjukken ma. 24 juni 17:53

Fra min maksvekt på 98! kg har jeg nå kommet ned til 88kg over en periode på to år, med moderat livsstilsendring uten å si at jeg akkurat har vært veldig aktiv på diett. Men nå skal jeg sette inn nådestøtet og skal ned 12 kg på 12 uker. Da vil jeg være 76 kg og ha normal BMI, noe jeg ikke har sett på 15 år.

Jeg har jobbet hardt nå de siste to årene for å endre spisevanene og føler jeg har klart det, har også begynt å trene jevnt, selv om jeg "faller ut" fra tid til annen. Men nå er jeg klar for hardkjør og har lært meg mye om kosthold og trening.

Har klart å løpe halvmaraton på 2:09:40! Veldig fornøyd med det. Så om 11 uker er det kanskje på tide med nye profilbilder :)

11 uker og 11 kilo igjen.

Noen andre som legger om livsstilen?

Skjult ID ma. 24 juni 18:00

Gikk ned 20 kg for engang. Var blitt feit og lat, trengte forandring.

Bra for deg, siden du allere vet hvordan dette fungerer, sier jeg ikke noe "lykke til" men heller "go for it!" :)

Skjult ID med pseudonym søker ma. 24 juni 18:43

Når du løper halvmarathon på den tiden med 11 kilo overvekt så er du i bedre form enn mange tynne.
Det høres jo kjempefint ut. Bare ikke ha for strenge krav til deg selvm, du er på god vei selv om du har noen kilo igjen om 11 uker.

(mann 31 år fra Oslo) ma. 24 juni 18:44 Privat melding

yeah. Har gått ned fra 98 (wtf) ned til 85. Nå er jeg på 87 igjen og skal ned til 80. Egentlig så er ikke det kiloene jeg bryr meg om, det er kun fettprosent. Jeg kan godt veie 87 bare jeg har 8% fett :P (og da snakker vi reelt mye muskler)

Det blir ikke den store endringen i kostholdet for min del, fordi det har jeg fått orden på for to år siden, men akkurat nå så står jeg stille fordi kalorier inn = kalorier ut. Begynner jeg å trene blir det automatisk om til kalorier inn < kalorier ut.

Planen er å legge meg på 500kcal i underskudd (min BMR er på rundt 1880kcal/dagen sist jeg sjekka), kjøre 2gr protein pr kg kroppsvekt om dagen og prøve meg på biorytme :)

ITS GUNNA BE GUD. YEAH BUDDY. LIGHTWEIGHT.

http://www.youtube.com/watch?v=ssA4Pht5Moc

Skjult ID ma. 24 juni 18:47

Just do it!

Skjult ID med pseudonym MaB75 ma. 24 juni 19:10

@ts: kjør på :)) dette klarer du :))

Jobber også med å gå ned:) 10 kg minus nå, nådd første mål og er fornøyd med det:)) endring av kosthold er en viktig del av det. Har kuttet ut Pepsi Max og ble da helt kvitt søtsuget.

Skjult ID med pseudonym Slim ma. 24 juni 19:52

Begynte å legge om livsstilen i januar i år.. Har nå gått ned 28kg.. Da er det bare den største utfordringen igjen.. Å holde vekta nede :)

Lykke til videre :)

Skjult ID med pseudonym Jenta ma. 24 juni 20:33

Jeg er blitt forelsket og kiloene raser. Beste måte å gå ned, synes jeg :-)

(mann 31 år fra Oslo) ma. 24 juni 20:35 Privat melding

heiheiheiheihei, @Jenta. Må ikke glemme å spise heller :)

Skjult ID med pseudonym JUSTME ma. 24 juni 21:45

Tenkte eg skulle begynne på eit lignande prosjekt,men over litt lenger tid.
Er dessverre ikkje strukturert nok (endå),til at eg trur eg kan greie 12 kg på 12 veker,men ned 17 kg ila 6 mnd,vil eg veldig gjerne klare. 01.07 begynner eg for fullt,no berre varmar eg opp,med gåturar :)

Lykke til TS :)

Skjult ID med pseudonym cicero ma. 24 juni 21:50

Jeg begynte med rolige grep for noen år siden akkurat som deg TS, men i fjor satte jeg virkelig inn siste giret. Har tatt av meg drøyt 20 kilo siden forrige sommer, og løper mila på under timen nå. Vekta har stabilisert seg på rundt 80, og jeg har slappet litt mer av med treningen og prøver å finne den rette balansen mens kroppen venner seg til den nye situasjonen. Er endelig "normalvektig" igjen, noe jeg ikke har vært siden midten av tenårene.

Godt å høre at flere er inspirert og får til endringer, stå på!

Skjult ID med pseudonym Erre mulig ma. 24 juni 21:54

Guud a trøtt jeg plutselig ble!

Skjult ID med pseudonym Mr D ti. 25 juni 00:31

Hvorfor skal alle ned?;) Jeg skal opp en 5-6 kg og ikke ved å ligge i sofaen og spise godis og fast-food! :)

Lykke til TS og alle som skal ned.

(kvinne 36 år fra Rogaland) ti. 25 juni 01:25 Privat melding

... liten respekt for de som klager over vekten, mens de ligger på sofaen og spiser dritt...

ALL respekt til de som gjør noe med det. Det tar sikkert masse viljestyrke, karakter og utholdenet.

Tror ikke jeg hadde klart halvmarathon på den tiden, så tipper du er i bedre form enn mange "tynne", selv om du har (ifølge deg selv) noen kilo å gå på.

Enig med de som sier ikke vær altfor streng med deg selv. Viktig å unne seg noe i ny og ne, alt sånt ekstremt tror jeg er dømt til å mislykkes, i lengden i allefall ;)

U go!!!:-)))

(mann 41 år fra Sør-Trøndelag) ti. 25 juni 02:30 Privat melding

Jeg gikk ned 25 kg på 1,5år for noen år siden. Da ved å trene å legge om kostholdet. Men fått på litt av de kiloene igjen gitt. :/

(mann 36 år fra Oslo) ti. 25 juni 08:57 Privat melding

Superbra TS! :D Stå på, så vil du se at ting går din vei så lenge du holder deg fokusert og motivert. Husk at de siste kg er de vanskeligste, men og de som setter prikken over i'en ;)

Men et par ting å merke seg. Først og fremst så er BMI en fin ting å forholde seg til, men den er veldig unøyaktig og fungerer bare som en pekepin når man er ganske overvektig for å komme seg ned til "normalvekt". Som RPierce kommenterer angående fett%, den tar ikke dette inn i bildet. F.eks. er jeg "nesten" overvektig, men har ganske lav fett%.

Det andre er at for å miste 1 kg i uka så må du faktisk ligge på 7000 kcal underskudd i uka, og når du ikke lengere er så overvektig som du var, så kan det fort gå ut over muskler og ikke fett. Du vil gå ned i vekt, tro meg, men du vil fortsatt ha samme fasong på kroppen. Hvis du f.eks. har "love handles" så blir d ikke borte på den måten, tro meg. Du har forstått det grunnlegende, å ta deg god tid, da blir vekta borte, så syntes det er litt rart at du nå, helt på slutten, går for noe som kan være litt vel "ekstrem".

@RPierce, fint at du vet din BMR, men vet du hva din AMR er i tillegg, slik at du vet hva din totale energiforbruk er hver dag? BMR er faktisk litt ubrukelig i seg selv, siden det er hva kroppen din bruker av energi hvis den bare lå helt stille i 24 timer. Min BMR er på rundt 1500, men mitt totale energibruk kan variere alt fra 1900 (hvis det eneste jeg gjør er å gå litt rundt hjemme) til 3500 (når jeg er på jobb og trener styrketrening i tillegg). Det er det "tallet" man skal gå etter for å optimalt kunne bare forbrenne fett, dette med minus 500 kcal er en fin ting å forholde seg til for å miste fett. Og ikke vær redd for å ligge på litt mer proteiner og fett (du nevner ikke hvor mye du får av deg der) og minst mulig med karbohydrater slik at kroppen din forbrenner fett i kroppen for energi.

Eller så syntes jeg det er kult at du prøver deg på biorytme!! Har spist etter den tankemåten siden desember, og det hjalp meg å ENDELIG nå ett av de store målene mine, under 10% kroppsfett ;) Så stå på så vil du se resultatene, så lenge du spiser "nok" til å matche målene dine! :)

(mann 31 år fra Oslo) ti. 25 juni 12:17 Privat melding

@rasec, niggaplease :D Skrev jo 2gr protein pr kroppsvekt, da er det 2x87 = 194gr protein pr dag. Jeg pleier å ligge på rundt 200ish, så det blir nok riktig :P

AMR blir i prinsippet umulig for meg å regne ut. Tar jeg høyde for at jeg går 10min til/fra jobben (wow, 20 min ute :O) , tusler litt rundt på kontoret og opp/ned trappa i.l.a. dagen, så er det uansett kalorier UT og det er jo greit :)

(mann 36 år fra Oslo) ti. 25 juni 12:52 Privat melding

@RPierce, niggawhat?! ;P Du kan fint regne et ganske bra estimat, tro meg, det som er umulig er å være 100% spesifikk! Din totale energiforbruk består av 3 ting, BMR, termisk effekt av mat (hvor mye energi du bruker på å bearbeide all maten du spiser) og aktivitet du gjør i løpet av dagen (det er denne som er den stygge jokeren! :P).

Du kan lese litt om dette på denne siden her:

http://www.caloriesperhour.com/tutorial_BMR.php

Men det du kan fort gjøre er å gange din BMR med "activity factor" (denne lista inkluderer termisk effekt av mat, rart nok..):

Activity Factor Category Definition
1.2 Sedentary Little or no exercise and desk job
1.375 Lightly Active Light exercise or sports 1-3 days a week
1.55 Moderately Active Moderate exercise or sports 3-5 days a week
1.725 Very Active Hard exercise or sports 6-7 days a week
1.9 Extremely Active Hard daily exercise or sports and physical job

F.eks. du med ca 1900 BMR, hvis du er moderat aktiv, har ca 2900-3000 kcal som dagelig forbruk!! Det vil si at hvis du spiser til 1900 men egentlig brenner 1000 mer... så vil vektnedgangen være en blanding av fett og muskler, istedenfor mest mulig fett. Og en side note, litt sprøtt å tenke på at lille meg på 62kg kan forbrenne 3400 de dagene jeg trener styrketrening.... :P

Når d gjelder maten så blingsa jeg litt der, men du må og tenke på de andre næringstoffer. Jeg spiser godt over 1 kg med grønnsaker hver eneste dag, 500-700 g med kjøttprodukter, også sper jeg på med karbohydrater etter trening (biorytme) for å fylle på, men også ha kontroll på fett % i kroppen.

Til slutt, hvis du måler fett% din så kan du få enda mer nøyaktig verdi, for da blir din BMR mer korrekt (muskler forbrenner mer enn fett gjør). Desverre så er det ingen lett måte å gjøre dette på i grunn og bunn, eller nøyaktiv er mer korrekt, men fortsatt en fin indikator hvis du gjør det fast en gang i måneden for å se om du har godt ned i fett og ikke muskler.

(mann 31 år fra Oslo) ti. 25 juni 15:55 Privat melding

Hahaha, tror jeg har vært borti den ligninga før. Kroppen mente det var bullshit, fordi jeg gikk ikke ned i vekt :D Av en eller annen merkelig grunn BMR-500 uansett daglig aktivitiet (utenom trening seff) har fungert for rolig vektnedgang (1.5kg på 2 uker f.eks). Skal jeg ned 1kg/uke må jeg holde meg til BMR og trene hver dag: 3x styrke, 2x 30min gåturer med fornuftig puls.

Du kan lett forbrenne 3400 på en dag når du trener styrke. Det forutsetter en godt gjennomført økt, _og_ lav nok fettprosent. Husk at jeg med mine motbydelige 20-24% fett forbrenner ikke like mye, fordi muskelmasse brenner mer enn fett. Jo større du er (altså ren, lean muskel mengde), jo mer forbrenner du. Jeg har ikke nok til å ligge på 3000 på treningsdagene :)

#soon

Skjult ID med pseudonym rasec ti. 25 juni 16:18

Jeg vil heller si det er "effort" under aktivitet som spiller mer inn enn noe annet, husk at min BMR er 300-400 under din. Jeg har ca 55 kg med muskler i kroppen sist gang jeg skjekket, og avhengig av hvor mye jeg kjører de, jo mer forbrenner de. Men hadde vært spennende å finne ut av din sammensetning, helt ut av det blå så hadde jeg tippa du har 60-70 kg med muskler i kroppen din.

Poenget mitt er vel den at med mindre du lager en matplan og veie maten i en periode, så kommer du til å slite unødvendig mye for å nå et mål som "lav" fett % (avhenger av hvor langt ned du vil, of course). Også kommer dette med sammensetning av maten, tipper grovt du kan spise rundt 200-250g med protein, 100g med fett og 100 g med karbohydrater så vil du forbrenne mest mulig fett og bevare muskelmassen.

(mann 31 år fra Oslo) ti. 25 juni 23:58 Privat melding

Det er jo det som er sunn fornuft da :)

Jeg synes dog 100g med karbo er altfor lavt for vektløfting i mitt tilfelle. Så, 200-250gr protein, 150-200gr karbo og 50ish fett. Blir nesten FOR lean, men jeg er virkelig ute etter å påføre meg selv smerte, så det blir nazi kosthold i par tre-fire måneder hehe. Å vedlikeholde blir enklere.

Skjult ID med pseudonym Tjukken ma. 1 juli 15:15

1 uke har gått - dagens vekt 86,5 kg. Det går med andre ord rett vei, kanskje litt fort, ligger foran skjema med 0,5 kg. Men det får en ta med som bonus. Holder meg til planen og har til og med spist både en japp og en melkerull denne uken. :D
Dagen i dag startet med en halvtimes løpetur og nå har jeg akkurat spist kokt torsk og grønnsaker til middag. Ikke akkurat en kulinarisk høydare, men veldig effektivt for dietten.

Magemålet har krympet med 5 cm! Det er jeg veldig imponert over på så kort tid. Nå er det ikke 3 siffer lenger. :D

Neste oppdatering om en uke.

(mann 31 år fra Oslo) ma. 1 juli 15:26 Privat melding

Nice! Ikke for å være "discouraging", men den første uka pleier å bare tømme deg for vann, noe som kan fort være 2-3 kg.

Torsk og grønnsaker er awesome og kan lett suppleres med curry saus (pass på evt fløte, kaloribombe) eller curry krydder(ikke like mye kalorier) og brun/viltris. (Faen, nå ble jeg sulten).

Jeg har selv begynt med trening og kosthold i går faktisk. Startvekt 88kg, mål: 8% kroppsfett (en lang vei å gå, men).

This gonna be good! :D

Foreløpig sliter jeg med å velge mat som gir metthetsfølelse. Spist en halv grillet kylling uten fett og skinn til lunsj idag, og kjenner jeg er sulten altfor tidlig :P Det blir kylling (2 filèer), søtpoteter og grønnsaker til middag.

Husk å drikke mye vann (bare ikke overdriv)! Viktig å være hydrert.