Alle innlegg Sukkerforum

Bil, spørsmål til noen som kan om biler

Vis siste innlegg
Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 15:25

I går hendtet jeg bilen min fra et lakeringsverksed for å fikse en liten skrape. Det viser seg at det er mange bobler i lakken som tyder på en del rust under laken. Det er en 6-7 år gammel Polo så jeg hadde håpet på at det er en bil jeg kan ha 10 år til. Men hva kan jeg gjøre nå? Hvis jeg selger, går jeg i 0 på billånet mitt, og står hverken uten penger eller bil. Eller skal jeg beholde bilen og kjøre den til den er død? Jeg lener meg mot alternativ nr 2. Jeg har garasje så bilen slipper å bli kald og våt. Men hvor lenge kan jeg kjøre en bil som begynner å ruste? 1 år, 2år, 5år?

Skål for et dårlig bilkjøp!

Skjult ID med pseudonym Kev85 lø. 14 sep. 15:27

Kan hende du har 12 års rustgaranti på bilen da...?

Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 15:29

Hva er det? Eller hvem kan hjelpe meg å finne ut av det?

(mann 40 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:00 Privat melding

Hvis det er noen små bobler her og der *kan* det være kurant sak å pusse ned, fjerne rust (rustmelk), grunne, lakke - men ofte kommer slike bobler av rust fra innsida og da er prosjektet langt større. Og du vil garantert se litt forskjell der hvor utbedringer har skjedd, spesielt dersom du ikke har peiling på lakking og utfører selv =)

Garasje - komfortmessig er det topp med garasje, varm bil, slipper å skrape is osv. men dette trenger ikke være positivt, dersom veiene er saltet er det faktisk bedre for bilen å aldri komme inn i varm garasje, men å holde seg ute i kulda. Inne i oppvarmet garasje smelter snø/is som er mettet med salt og rustangrep starter (forutsetter at det er minusgrader utendørs, er det plussgrader kan du like godt sette i garasje, da tørker bilen fortere opp tipper jeg).

Overflaterust på utsiden av bilen er egentlig ikke farlig, annet enn for estetikken og hva du får igjen for bilen dersom du selger den. Du har ikke et sikkerhetsproblem før det er snakk om åpne hull og skarpe kanter, men da ser vanligvis bilen såpass råtten ut at selv Reodor Felgen kunne ikke reddet den, selv med uendelig støtte fra en arabisk oljebaron.

Det er verre dersom bærende strukturer er rustet, da får du problemer på EU-kontrollen. Poloen din kan lett vare i 5 år til spesielt dersom du stopper de begynnende problemene. Men kjører du mye i salt om vinteren vil problemene antagelig aksellerere.

(mann 40 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:03 Privat melding

Har forresten gjort mine dårlige bruktbilkjøp jeg også, 'erfaring' kalles dette, og er den dyreste formen for kompetanseheving som er mulig å oppdrive.

Typisk nylakkert og pen bil, som etter 6 mnd ruster og lakken flaker av. Hurra for ordentlig håndverk.

(mann 42 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:03 Privat melding

Om det bare er starten på rusten så bør du ta det så fort som mulig, har rusten tatt ett godt tak i stålet på bilen så er det vanskelig å bli kvitt den uten å kappe bort litt og sveise inn på nytt blekk.... ta kontakt med ett seriøst oppretter verksted, de vet løsning for problemet ditt......

(mann 40 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:10 Privat melding

Dette svarer antagelig på en del av spørsmålene:

http://www.dinside.no/799050/rustgaranti-hva-er-det-egentlig

Og som Kiara skriver, dersom du ikke har peil på bil og får opplyst at kostbar reparasjon er påkrevet, innhent flere meninger og priser før du bestemmer deg.

(mann 42 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:12 Privat melding

så lenge du gjør dette på ett seriøst verksted så er det garanti på slikt arbeid, kommer det bobler tilbake der de har fjernet de, (og det gjør det fort om de ikke gjør ordentlig arbeid) så er det bare å kontakte de igjen.
(har jobbet med karosseri på bil i nesten 20 år)

(mann 40 år fra Sør-Trøndelag) lø. 14 sep. 16:28 Privat melding

Haha, det er da bestandig kjekt å kjenne noen som kan fikse ting & tang, etikk & moral har ingenting med saken å gjøre =)

For min del har jeg forsket/lest meg frem til disse handymansyslene selv, så slipper man å være avhengig av at andre skal stille opp. Og da blir man i stedet den som blir innkallet.

Men skal love deg at jeg er lei av å fikse pc'en til venner, venners kjente og tanta deres! Og rustpussing foregår kun på egne bilprosjekter på fritida, det finnes antagelig ingenting som er kjedeligere og tar lengre tid =)

(mann 35 år fra Vestfold) lø. 14 sep. 16:42 Privat melding

@Kiara jeg savner en datamann på lista....

Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 16:43

@LeoM: "Typisk nylakkert og pen bil, som etter 6 mnd ruster og lakken flaker av. Hurra for ordentlig håndverk."

Skål for den!

Skal lese meg opp på artikkelen fra LeoM, snakke med VW og NAF. Det verste er at jeg har ikke råd til ny bil før om ett år. Og det skal bli Audi A2 som ikke ruster!

Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 16:47

@LeoM: "Typisk nylakkert og pen bil, som etter 6 mnd ruster og lakken flaker av. Hurra for ordentlig håndverk."

Skål for den!

Skal lese meg opp på artikkelen fra LeoM, snakke med VW og NAF. Det verste er at jeg har ikke råd til ny bil før om ett år. Og det skal bli Audi A2 som ikke ruster!

Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 16:55

HAHAHA, Kiara.
Jeg kan skru alle verdens ikea møbler, jeg kan fortelle deg så mye om oljerigg og andre skip, jeg kan bruke slagsbor og helt sikkert kunne bygt et hus om jeg bestemte meg. Men bil og data..... føler meg såååå håpløs.

I tillegg ble dommen over bilen min knusende og jeg for første gang føler for trøstespissing. Jeg sov så dårlig i natt at jeg tror jeg slokner før skal vi danse begynner ikveld. (for øvrig eneste komersiel tv programm jeg ser på).

Fram med godteskåla! Og en kopp te.

Skjult ID med pseudonym 8/10 lø. 14 sep. 19:58

Kjekt å vite :)

Skjult ID med pseudonym sp lø. 14 sep. 20:08

Volkswagens garantier: http://www.volkswagen.no/no/service/garanti.html
Er det i forbindelse med arbeidet utført når du lakkerte bilen kan kanskje dette gi en pekepinn: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1057379

Ellers ang rust så er det ikke så farlig som iKommode1 sier, det vil ikke bli allverdens mye verre med mindre du rett og slett aldri vasker bilen etc, en relativ enkel behandling vil forebygge videre rust. Ang vinteren kanskje også forsøk å få tatt litt underspyling, bare spyle i hjulbuer hjelper iallefall mer en ingenting, få vekk eventuell snø som gjerne fester seg rundt etc som sikkert også vil holde på endel salt (spyle på dører etc eller generelt vaske bil om vinteren bør en tenke seg litt over, spesielt om bilen står i kalde strøk, og ute. Ingenting verre en pakninger som fryser fast etc).

Erfaring ang Audi, det kan fort bli litt dyrt på delefronten, men er bilen ny nok så fikser garantien det meste (gjelder jo forsåvidt alle bilmerker)

Skjult ID med pseudonym Ærligheten lø. 14 sep. 22:46

En veldig viktig ting mange ikke er klar over:
En skikkelig runde med lakkpleie, altså polering et par ganger i året er VIKTIG for å forhindre rust.
Lakken er nemlig porøs, polering tetter porer i lakken og gjør derfor at den holder seg bedre.

Rustgarantien gjelder kun for gjennomrusting innenfra, det tror jeg du kan utelukke at er tilfelle.

Selv sørger jeg for en grundig poleringsjobb på min bil ca annenhver mnd, men så er jeg også "litt" mer opptatt av bilens ve og vel enn folk flest.

(mann 40 år fra Vest-Agder) lø. 14 sep. 22:47 Privat melding

Enig med iKommode om oljebehandling under på biler er supert. Den sorte tectylen skulle ha vært ulovelig, men den lysebrune voksbaserte er grei, hvis bilen er skikkelig tørr før man sprayer på.

Hvis du har skader i lakken på bilen kan du i fint vær, matte litt med et veldig fint pussepapir, tørke vekk støv med litt tynner på ei ren fille / gammel t-skjorte, blåse rent med trykkluft og spraye flere tynne lag klarlakk med med litt tørketid mellom hvert lag, så har du stoppet videre rusting da rust trenger luft for å spre seg. kan være lurt å maskere litt, men ikke spray helt inntil tapen, for å unngå for synlige overganger. Dette er et tolmodighetsarbeid, men kan stoppe rusten for flere tiår.

Skjult ID med pseudonym Z lø. 14 sep. 22:52

Leser og lurer seriøst på i hvor stor grad jeg forsømmer bilen min, og om jeg burde foreta meg noe straks!

(mann 41 år fra Akershus) sø. 15 sep. 02:04 Privat melding

Bare la bilen dø, sakte men sikkert. Den kommer til å være din venn så lenge den lever. Ikke gi opp, den vil alltid gjøre det som må til for å fullføre sitt oppdrag til siste sekund! Elsk den, gi den håp. Viser du kjærlighet, så vil den alltid gjøre det lille ekstra for å bli for alltid.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 15 sep. 09:59

Uuups! Hadde jeg noe i vinter? Det har jeg heelt glemt. Mener du jeg trenger nytt batteri, kommode?

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 15 sep. 11:21

ikommode1: Du tar definitivt feil hva gjelder levetiden til et batteri.
Med god lading holder det svært lenge, også i en dieselbil.

I min ene bensinbil måtte jeg bytte batteri dag bilen var 22 år gammel husker jeg.. (Ja, det batteriet som satt i var altså 22 år..)

Problemet er at de fleste av dagens biler har elendig lading, og rett og slett kjører rundt med halvfullt batteri hele tiden, det er ødeleggende for batteriet.

Blysyrebatterier som får en lading på 13,6-13,8V som er vanlig i dagens biler varer ikke lenge..
En lading på rundt 14,3V ved 20 grader (og høyere ved lavere temperatur..) vil derimot gi et batteri som varer lenge så lenge ikke bilen mishandles med kun småkjøring.

Et godt tips til alle er å sørge for vedlikeholdslading ved anledning, det er relativt kurant dersom man har parkeringsplass med motorvarmerkontakt.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 15 sep. 11:43

Nei, jeg husker det IKKE. Ikke i det hele tatt. Det er heeelt borte for meg. Huff, sier litt om fjoråret :-)

Skjult ID med pseudonym Stevia61 sø. 15 sep. 11:52

Det viktigste med bil er å avskrive den straks den er kjøpt. Og begynne å spare til en ny.
Når jeg ser på det hullet jeg har i høyre kanal på min gamle MB C180, så snakker vi ikke overflaterust lenger. Her er det skikkelig angrep av både husbukk og termitter. Men den lever til mars neste år. Og får ikke noe mer stell. Så får vi se om neste bil blir en som er verdt å bruke tid på. Men jeg tviler. Bilopphuggeriet ber ikke om kvalitet på lakken.

(mann 55 år fra Oslo) sø. 15 sep. 12:01 Privat melding

Bil har 2 hjul for mye, men er fine til lange turer om vinteren. derfor er varmeapparatet det viktigste på bilen. Men nå som jeg har fått erfaring med MB, vet jeg at rust er et problem. for teknisk er de bilene solide!!!

Skjult ID med pseudonym Stevia61 sø. 15 sep. 12:11

Tja, den tunge settes inn i oktober, og den lille, på 153 kg og bare 15 hk får gå til det blir glatt og salt på veiene. Deretter er det å sette piggdekk på tråsykkelen.

Skjult ID med pseudonym Z sø. 15 sep. 12:39

Er det dyrt, Kommode?

Skjult ID med pseudonym Z sø. 15 sep. 12:53

JEG gjør da ikke sånt selv, kommode! Men skal man ikke bruke originale ting lissom ? ;-)

Skjult ID med pseudonym Z sø. 15 sep. 13:08

Digg! Forumet på sukker altså..... :-))

Skjult ID med pseudonym Stevia61 sø. 15 sep. 13:09

Skiftet batteri på bilen til eksen. Og fikk se hvorfor det kan være greit med originale batterier. For polene på det ikke-originale batteriet var litt annerledes plassert på toppen. Og da ble det tuklete. For dekslene var trange....

Skjult ID med pseudonym 8/10 sø. 15 sep. 16:12

Jøss! Dere er supre altså! Takker for alt opplæring ang lakk, understellsbehandlinger og batterier.. Batterier har aldri vært problem, selv jeg kjørte 22 år gammel bil oppi hemsedal med -30 på dagen i en uke i strekk. Leeeenge siden det da.

Skjult ID med pseudonym bos sø. 15 sep. 17:43

Bilparken har ladet 14,2 volt helt siden 90 tallet , ingen stor nyhet lenger da det ikke står på Naf testrapporter lenger . Dagens batterier er av semre kvalitet enn tidligere , jg har sett 10 - 12 år gamle batterier helst japanske ,i god shape , dagens batterier er laget mer miljøvennlige enn tidligere og derfor kortere levetid samt at moderne biler har større forbruk stillestående , fabrikantene motvirker dette ved å koble ut systemer etter lang tids parkering for å motvirke flat batteri , særlig i kostbare biler er denne teknologien utbredt .

Mange klager på batterier men tenker ikke på kvalitet ved kjøp , klart man kan få et billig batteri men å tro at den har de sa egenskaper som en anerkjent merke r jo i grunn litt naiv

Det er ikke nødvendig å understells behandle en vag produkt fordi de forseglet under karroseriet for å hindre rust
dette er et tiltak som vag tidlig på 80 tallet :-)

Hyppig vask , polering foran sesongene og ikke bruk avfetting etter polering er det beste hjelp mot rust.

Har du fått rustblemmer under lakken bør du få en fagmann til å se på det , rust vil alltid komme tilbake , jo bedre jobb man gjør desto lengre tid det tar og omvendt.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 15 sep. 18:10

ikommode1:
Det er faktisk slik at bilbransjen i liten grad bryr seg om oss nordboere.
Bilen jeg hadde som hadde batteriet sitt såpass lenge ble brukt fra april til oktober hvert år, så ble den parkert med fulladet batteri (frakoblet) fra oktober til april.
Batteriet fikk stå i bilen som stod lagret i et kaldt lokale. (Optimale forhold for et oppladet batteri er rundt 18 kuldegrader..)

For å få fulladet et 12V blysyrebatteri må du ha en ladespenning på ca 13,85V som et absolutt minimum, og da forutsettes det at det lades over laaaang tid. (Umiddelbart etter lading har et 12V blysyrebatteri ca 13,82V, dette synker så sakte men sikkert over de neste timer, dager, uker og år.

Jo kaldere det er, jo høyere ladespenning er nødvendig for å få fulladet et batteri.. I praksis er det ved ca 20 varmegrader perfekt med ca 14,3-14,35V.
I kuldegrader må man enda høyere.

Så er det slik at en intelligent laderegulator koster penger, og det skal bilprodusentene spare.. Samtidig skal samarbeidspartnerne (i dette tilfellet batteriprodusentene) også tjene penger.

Bilen jeg hadde med gammelt batteri var utstyrt med en Ladac-regulator de siste 10 årene av levetiden til batteriet.

Under 14V ladespenning er dessverre fortsatt ikke uvanlig, selv på biler med blysyrebatterier.

Skjult ID med pseudonym Ærligheten sø. 15 sep. 18:12

bos: Når på 90-tallet mener du de gikk opp til 14,2V?
Kan du nevne noen merker som gjorde dette, særlig tyske..? :)

Hva slags forsegling brukte VAG tidlig på 80-tallet? Og hvorfor ruster da dagens produkter fra VAG?

Skjult ID med pseudonym blindebukk sø. 15 sep. 18:17

er vel nettop eit vag produkt du må rustbehandle under...dei ruster jo vekk på nokre år..:p

Skjult ID med pseudonym bos sø. 15 sep. 18:32

@ Ærligheten

Flere bilmerker av tysk kvalitet , Audi , Mercedes , dette ble vanlig på grnn av større forbruk :-)

Rustforsegling i form av en plastisk stoff som ble lagt på under hele bilen vr veldig vanlig i bla annet golf to som ble produsert fram til 92-93 og senere i cabrio versjon og det har vært vanlig siden , rust uder bilen skyldes da sprekker eller skader i denne forsegling , rust i l lakk skyldes flere årsaker :-) men personlig tror jeg det skyldes stor påkjenning fra salt g steinsprut etter strøing av veiene samt for lite og dårlige stell av karroseriet , vi sender bilen på service men sjelden til polering og forseglig før vinteren

Skjult ID med pseudonym bos sø. 15 sep. 18:39

@ærligheten

Det er uvanlig i dag å finne biler som lader under ¨14 v , da må de være høngammle biler :-)

Skjult ID med pseudonym 8/10 sø. 15 sep. 18:50

Kiara:
VAG: audi, volksvagen, skoda.