Huleboeren

Kristin spør om følgende: Hei! Jeg har ofte hørt at når menn snakker, er de raske til å  rettferdiggjøre både porno og elskerinner dersom de ikke får nok sex i forholdet. Jeg får i blant høre følgende utsagn fra menn som ønsker kontakt på tross av at de er i et forhold: "Jamen, jeg har ikke så mye valg, jeg har behov for nærhet og jeg er jo nødt til å få letttet på trykket. Sånn er det jo med oss menn!" Og det er akkurat det jeg lurer på. ER det virkelig sånn med "oss  menn"?

Eller er slike utsagn delvis brukt som "trussel" for at kvinner skal vite at det er best for henne om hun har sex med mannen nokså ofte om hun vil beholde ham? Er dette en måte å forstørre sitt ego som mann og tillate seg utroskap? Er det brukt som påskudd for at noen skal være utro med dem? Eller er det virkelig en så stor fysiologisk forskjell på menn og kvinner, som gjør at slike utsagn kan forsvares? Jeg tror jeg er en kvinne med en nokså normal sexualdrift. Men jeg kan da gå i lange perioder uten sex, og jeg villle aldri sagt at jeg, nærmest av fysiologiske grunner, bare MÅTTE være utro eller bruke porno aktivt (dersom min partner ikke likte det) bare fordi vi ikke hadde sex ofte nok! Er vi kvinner og menn virkelig så ulikt konstruert? Hva tror du?

Hei Kristin. Det finnes utvilsomt en kulturell forestilling om at den mannlige sexualiteten er en sterk drift som skal tilfredstilles. Dette er likevel en stereotypi som har lite for seg vitenskaplig sett. For det første, så har ikke mennesker drifter slik dyr har drifter, i den forstand at vi klarer å forholde oss strategisk til dem. For det andre er mannlig impotens og ereksjonssvikt et langt større problem enn mannlig rabiat seksualitet. Noen menn liker sikker likevel å omgi seg selv med slike stereotypier fordi det kan være en fin måte å konstruere sin maskulinitet på. Som noe dyrisk og voldsomt, og følgelig blir kvinnen et slags bytte for ens egen voldsomme manndom. Det kler med andre ord selvbildet i samme slengen som man kan begrunne et krav.

Myten om mannen.

Det er en myte at sexbehovet er så enormt mye større for menn enn for kvinner. Jo, det er en forskjell, men historisk sett har samleiet også vært forbundet med mindre risiko for mannen, og det vil også finnes evolusjonspsykologiske forklaringer som vil hevde at kvinner vil være mer selektive enn menn når det kommer til hvem de vil gå til sengs med, og dermed vil de også finne færre egnede kandidater. Terskelen er lavere for menn. Forskjellen i sexbehov er sannsynligvis større innad kjønn, enn mellom kjønnene. Noen menn vil bruke myten om den mannlige utemmede seksualiteten til sin fordel, som for eksempel du sikter til her, men denne myten dolker før eller siden mannen i ryggen. Det finnes knapt noe som er mer ydmykende og mer avmaskuliniserende enn det å ikke «få den opp». Selv om dette er et nokså vanlig problem, enten det er fysiologisk eller psykologisk betinget.

Sexlyst varierer mer innad kjønn enn mellom kjønn.

Mennesker varierer som sagt i hvor ofte de ønsker sex, enten de er menn eller kvinner. Man kan derfor lett befinne seg i et forhold hvor man er forskjellige på dette området. Selv har jeg vært med kvinner som har vært både mer og mindre seksuelle enn meg selv. Hvis man befinner seg i et forhold hvor man føler at man ikke blir sekuelt tilfredsstillt, er dette selvfølgelig et legitimt problem for personen det gjelder. Heller enn å begrunne det med mannsbehov, tror jeg man bør ta utgangspunkt i at mennesker er forskjellige, og at man bør prøve å imøtekomme hverandre om forskjellen skulle bli for stor. Førstnevnte bygger opp under tåpelige kulturelle stereotypier som fremstiller menn som noen primitive aper uten kontroll over egne drifter. Truer man i tillegg med et "uforskyld" utroskap fordi man ikke vil kunne være i stand til å "holde seg", skaper man mistillit og skepsis i forholdet, og dette vil sannsynligvis heller ikke øke sexlysten hos motparten.

Når ereksjonen svikter.

Har du blitt utsatt for dette i et forhold, så kan du trøste deg med at menn som benytter seg av slike forestillinger i sitt identitetsarbeid, ikke kommer til å ha det så veldig bra med seg selv den dagen de sitter på sengekanten mens dama sitter kåt og klar, og han ikke klarer å bli hard. Det blir litt som med Se & Hør. Inviterer man dem til bryllupet, kommer de også i begravelsen. Denne stereotypien det tidligere var veldig greit å trekke frem når man ville ha sex, eller rettferdigjøre et utroskap, blir plutselig et veldig slitsomt ideal som tærer på selvbildet når man ikke klarer å leve opp til det.

Bjørnetjenesten.

På den annen side. Hvis partneren på en saklig måte forteller at forholdet er seksuelt utilfredsstillende er dette et problem som bør tas på alvor tenker jeg. Det er sannsynligvis forventet av et forhold at det skal være seksuelt tilfredsstillende. Begge parter skal ivaretas, innen rimelighetens grenser selvfølgelig. Jeg kan til slutt nevne at menn og kvinner ikke varierer særlig mye i hvor ofte de er utro. Dette bryter også med forestillingen om den voldsomme mannlige seksualiteten. Om mannen som jeger, og kvinnen som bytte. Menn kunne gjort seg selv en tjeneste og latt være med å fremstille sitt eget kjønn på den måten.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

1 mars 09 14:31

"Trykket" er et problem for menn. De bør ha utløsning av helsemessige årsaker. Det er eks større sannsynlighet for å få prostatakreft om man "holder seg". Dette rettferdiggjør selvfølgelig ikke at man er utro i stedet for å dra løk!

Sukkerbruker

2 mars 09 09:31

Og så jeg som trodde at det var testosteron som i all hovedsak var ansvarlig for seksualdrift og sexbehov?
Og hvis jeg har rett, blir det ikke da litt overdrevet å hevde at kvinner har like stort sexbehov som menn? Som kvinne skulle jeg virkelig ØNSKE at jeg hadde like stort sexbehov som menn, for jeg tror det ville gjort et eventuelt fremtidig kjærlighetsforhold mye, mye lettere.

Men dessverre tror jeg at menns forestillinger om at kvinner har like mye/ofte lyst på sex som menn bygger mer på ønsketekning enn på realiteter :-(

Sukkerbruker

4 mars 09 19:35

ge

Sukkerbruker

4 mars 09 19:35

Supert forklart, dette svaret fra Møller! Jeg er kvinne, fikk min første orgsme veldig tidlig, før puberteten, og onanerte jevnlig. I voksen alder har jeg vært den i ulike forhold som har hatt mest lyst, oftest lyst, og lyst til å "gjøre noe mer" enn bare å ha sex i mørket. Kun en mann har overgått meg selv, og det var en fantastisk opplevelse. Jeg bruker også porno i perioder, men kan fort gå lei det. Faktisk høres jeg ut som en mann, men er kvinne, godt å høre at jeg ikke er unormal!
Ps...Menn elsker kjønnsdriften min, men den kan også bli skremmende for noen, som får problemer med potensen. Jeg vil si at så mange som 30% av partnerne mine har hatt det.

Sukkerbruker

14 mars 09 17:34

Helt enig i det sistnevnte sier, og helt enig med Møller. Jeg er også jente, og i de fleste langvarige seksuelle jeg har hatt så har jeg aldri vært den med minst lyst faktisk. Jeg har lyst på sex hele tida jeg, om jeg er med en gutt jeg har lyst til å ligge med, og får jeg ikke sex så tar jeg saken i egne hender og/eller ser på porno på nettet. Ikke no' galt i det ;) Men å være utro derimot, fordi jeg ikke fikk nok sex i forholdet, er noe helt annet og noe jeg ikke ville ha gjort. Da må man jo først og fremst ta det opp med partneren, og rett og slett godta at sexlivet er nede i en bølgedal, eller vurdere å gjøre det slutt om man ikke kan leve uten sexen for en stund.

Hilsen jente

Sukkerbruker

18 mars 09 00:47

Personlig så har jeg en regel som jeg lever 100 % etter:

Det finnes INGEN (!!!!) unnskyldning god nok på denne jord til å være utro mot sin partner ! UANSETT !!!

Føler man at man ikke får nok sex i et forhold så bør man jo lufte det med den man er sammen med, for det kan jo hende at vedkommende har dårlig erfaring med at hans/hennes "normal nivå" har vært for mye for den forrige partneren og dermed er redd for å mase om mer - vet ikke helt om jeg greide å forklare det skikkelig, men.....

Om man velger "å ta saken i egne hender" som en så herlig beskriver det i innlegget over, så er det så sin sak, men det er jo ikke alle slike detaljer man behøver å fortelle partneren om i klare ordelag heller da.

Men som jeg skrev innledningsvis: UTROSKAP FINNES DET INGEN UNNSKYLDNING FOR !

Sukkerbruker

17 april 09 13:47

Beklager, men her bommer du. Å si at det ikke fra naturens side eller fysiologisk ikke er noen grunn til at menn er kåtere enn kvinner er tullprat!

La meg gi noen eksempler/påstander:

Jeg har ALDRI møtt en jente som er kåtere enn meg selv, ikke i nærheten, ikke overhodet. Jeg har hatt sex med 30-40 jenter, og vært i seksuell prat/diskusjon/situasjon med sikkert 4-5 ganger flere. Snakket uttallig på nett og med kompiser/venninner. Tilfeldigheter kan du nok påberope, men sjansene begynner å nærme seg å vinne i lotto hver eneste dag i et par år fremover.

Ta en tur på sexdating sider, hvor mange % er menn/kvinner? 1/20? 1/50? Jeg tipper det ville tatt en jente som er 3 på skalaen utseenemessig i gjennomsnitt 1 minutt å finne en sexpartner på nettet hun kunne møte senere i kveld og ha sex med. En mann som er.. la oss være litt greie, en 6`er. Vil i snitt bruke flere uker på det samme. Kanskje aldri med hell engang. Det samme gjelder på byen. En gutt kan gå på byen hver fredag og lørdag i 2 måneder uten å få med seg noen hjem. Hvis en jente spør 5 tilfeldige gutter om de vil bli med hjem å knulle vil i snitt minst 3 si ja (de 2 som sier nei er opptatt).

En jente kan ligge naken i senga sammen med en mann hun er tiltrukket av og være på vei mot sex, men i SISTE sekund ombestemme seg. Dette vil ALDRI kunne skje med en mann.

En jente kan uten noen som helst grunn bare finne ut at hun ikke vil ha sex med kjæresten sin i dag, til tross for at de legger seg i sengen nesten naken sammen. Hun er ikke trøtt, hun er ikke sliten, hun har ikke vondt i hodet, hun har bare ikke lyst. Dette kan skje flere dager på rad, kanskje uker, noen tilfeller måneder og år. Hun er fysisk i stand til å fungere 100% sexuelt. Hvor mange menn som er tilsvarende opplagte og fysisk sexuelt klare vil finne på det samme?

Selvsagt finnes det unntak her på begge sider, kvinner som kanskje er opp mot min lyst, menn som aldri har lyst. Men her snakker vi generelt og om "hele" befolkningen, gjør vi ikke???

Det er jo også bevist helt ned til huleboer nivå at mannens oppgave er å forplante seg med så mange som mulig, og kvinnens oppgave er å ta vare på barnet og sørge for at det vokser til i trygge omgivelser. Dette er selvsagt også årsaken til at kvinner legger emosjonelle følelser i mye større grad til grunn også i sexuelle forhold, mens menn kan oppleves som mye kaldere og fysisk.

Menn ER kåtere enn kvinner, MYYYYYYYYE kåtere. Lystforskjellen er ENORM. Jeg fatter ikke at en med din utdannelse og erfaring ikke er av samme oppfattelse.

Jeg tar gjerne en diskusjon any day. Bring it!

Sukkerbruker

30 april 09 00:38

Hmm, en ting jeg lurer på er hvorfor så mange som legger inn innlegg her ønsker og være anonym?? Er det en underligende årsak om og kanskje måtte svare for det man mener som er årsaken!? Jaja, for all del skal dere få være anonym. Det er jo hver enkelt sitt valg. Syns det bare blir litt "feigt" jeg!!

Sukkerbruker

7 mai 09 02:22

Det er alltid jeg som maser om sex i mine forhold.

Dame 41

Sukkerbruker

15 sep. 09 13:50

jeg har også altid fått kritikk for alt for stor sex lyst.men prøver da heller å snakke om det for å se om det finnes en mellom løsning begge kunne leve med.
noen ganger fant vi det andre ikke.

Sukkerbruker

31 des. 09 05:57

Jeg siterer Scooter (se http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Scooter): "Det er fint å være impotent, men det er viktigere å være en nisse" (min oversettelse).

Og jeg sikter selvsagt ikke til zoziologen Preben Z. Möllerz (for hvem ellers skulle jeg ikke sikte til?)

Sukkerbruker

31 des. 09 06:12

En kvantitativ sammenligning av hvor ofte henholdsvis (a) heterofile par, (b) homsepar og (c) lesbepar har sex, gir en meget god indikasjon på libidonivå hos kjønnene.

Korrekt svar er b-a-c, hvilket betyr, ceteris paribus, at heterofile menn i parforhold har mindre sex enn de ønsker (trenger) og kvinner mer.