Frustrerte fyrer

dreamstime_9043748Hei Preben. Da jeg var rundt 18, skulle jeg være gentleman (d.v.s. jeg VAR det, hele tiden - var oppdratt til det) og åpne døra for ei jente jeg likte. Hun nærmest LØP mot døra for å åpne den først; det klarte hun nemlig fint selv. Spol frem ørten år, og vi kommer til en date jeg nylig hadde, der jeg på en lett spøkende men seriøst ment, forsøksvis flørtende måte sa jeg godt kunne holde rundt jenta siden det var så kaldt ute. Men nei - det var ikke nødvendig(!)

Hvordan skal man komme så langt at man, som «femme» sier: «forstå den kvinnen du er interessert i, kanskje har hun et sår fra tidligere forhold, kanskje hun er usikker på et eller annet», slik at hun dermed «kommer til å elske deg dypt og inderlig – og hun vil aldri forlate deg», når man ikke gis tid og mulighet til å bli kjent dersom man gjør en LITEN feil (etter hennes preferanser)? Da snakker jeg om dater via Sukker, der man gjerne får SMS etter første date om at man «var en grei kar, men dessverre ikke noe for henne».

Er man gentleman og prøver å flørte litt diskré, skjer det for ofte at jenta ser på det med mistanke, eller at han motsatt blir sett på som totalt «ufarlig», og dermed går i «vennefella». Jeg BOR i vennefella, og vi som bor der har en ting til felles: vi er genuint snille og greie og gjerne gentlemen. Og, OK - kanskje ikke verdens kjekkeste kjekkaser, skal innrømmes, men ikke stygge heller. Hadde jeg fått litt i retur oppigjennom (nei, jeg tenker ikke på sex her!) for å være gentleman og behandle jenter med respekt, annet enn vennskap, så hadde jeg kanskje hatt den selvtilliten som etterlyses, og ville prøvd meg på den fremgangsmåten igjen.

Flørtende «don juaner» i utlandet gis et mye større spillerom til å flørte enn norske gutter/menn også, fordi det er en annen setting, langt hjemmefra, og det er ikke noe «press» på jentene p.g.a. det. Hadde de gutta gjentatte ganger fått en kald skulder umiddelbart når de prøvde å enten flørte eller være gentlemen, så hadde de ikke hatt så mye å by på lenger de heller, og vært noe slukøret, i likhet med enkelte norske gutter/menn. Hvis dere vil at norske menn skal flørte mer og være gentlemen, så la dem ihvertfall PRØVE, og ikke kutt huet av dem fordi de ikke gjør det på den perfekte måten. Tenk litt på dét.

Hei, frustrert fyr. Ja, det virker forvilende dette her. På meg ser det ut som at du prøver å knekke en kode. Finne en formel som ikke lenger gir henne en grunn til å si nei. Men, er det sikkert at alt dette pirket er de egentlige grunnene til at hun sier nei, kan det ikke også være unnskyldninger for noe annet? Det er ingen tvil om at det kan ha vært forvirrende å vokse opp med den der: «kvinner og menn er bare forskjellige utenpå» - fortellingen, men også kvinner synes at det har vært slitsom å leve opp til et kvinneideal som de tidvis har gitt uttrykk for at oppleves som «unaturlig». Jenter liker fremdeles å bli holdt rundt, ingenting har endret seg der. De setter fremdeles pris på å bli åpnet dører for. Forskjellen er at hun har lyst å bli holdt rundt av en fyr hun er tiltrukket av, og få åpnet døren av en hun vil ha. Tiltrekning forårsakes gjerne av litt mer fundamentale ting enn dette. Tross alt, hvem er det du gjør en tjeneste når du tilbyr deg å «holde rundt» jenta? Da går man inn i intimsonen. En utrolig viktig ting alle menn bør tattovere på armen er dette: Ikke prøv å sjekk henne opp før hun er tiltrukket. Det virker som at mange ikke skjønner forskjellen på å skape tiltrekning og å sjekke.

Om hun er tiltrukket av deg, viser hun det på ulike måter. Hun fikler med håret sitt, en liten berøring på albuen, til eksempel, beveger seg nærmere deg, eller begynner å spørre hva du holder på med. Ikke begynn å prat om hva du jobber med eller gjør, vent til hun blir interessert nok til å spørre. Ikke tilby deg å holde rundt en jente før kommer inntil deg. Ikke flørt før hun flørter meg deg. Frem til dette punktet må du selge deg på andre måter, og langt på vei har du ikke kontroll. Alt handler ikke om hva du «gjør», men også hva du «er». Å gå mer grundig til verks med seg selv trenger ikke være så dumt, selv om dette er en mer ukomfortabel og krevende strategi, enn å lete etter en kode som skal knekkes, som kanskje ikke finnes. Mange klarer ikke lese signaler, av ulike grunner, og jeg tror at mye av problemet kan ligge her. Man blir en elefant i et glasshus

dreamstime_12033699 Om du blir vraket på et syltynt grunnlag, som ofte er tilfelle når man bare er ute på date, ikke legg for mye i det. Hun ser ikke hele deg, og det er ikke hele deg som blir avvist, men noen få, kanskje viktige ting. Ikke vær redd for å tenke «selvutvikling», fremfor at kvinner er inkonsistente, vanskelige og «irrasjonelle». Ja, det skåner egoet ditt i det korte løp, men hjelper deg ikke til å oppnå det du er ute etter. Og husk at kvinner er like enkle som menn når det kommer til tiltrekning, de ser bare etter litt andre ting.

Det er selvsagt en riktig observasjon at jenter på ferie forholder seg til mennene på en litt annen måte. Ikke bare er det mindre press, men romantikken inkorporeres gjerne som en del av ferieopplevelsen. Selv om jentene går til sengs med dem, tro ikke at disse mennene nødvendigvis kvalifiserer slik du ønsker å kvalifisere. Du er ute etter en kjæreste, ikke sant? Ikke bare et knull, være en flørt, eller en ferieopplevelse. Jeg forstår at gjentatte avvisninger ikke akkurat avler den selvsikkerheten kvinner finner så tiltrekkende. Det verste du da kan gjøre, er å fortsatt forsøke å forankre egen selvtillit i suksess med damer. Hva annet er du flink til? Tenk personlig utvikling, og strekk deg mot noe større. Hent selvtilliten din derfra. Prester på andre arenaer enn kjønnsmarkedet. Damer liker det.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

4 mars 10 14:41

Her føler jeg at du virkelig tar kvinnen på kornet Preben, ihvertfall meg. Det du skriver om at mannen går inn i kvinnens intimsone uten at hun/jeg ønsker det. Jeg har ikke tall på hvor mange førstedater jeg har vært på nå hvor mannen, gjerne en veldig hyggelig en, på død og liv skal holde meg i hånden, holde rundt meg og varme meg, kysse meg i nakken og jeg vet ikke hva...
Som du skriver, jeg ønsker ikke at en mann jeg enda ikke føler meg tiltrukket av skal gjøre det. Da blir det bare helt feil og det kan aldri bli noe mer. Hvis han ikke hadde gjort det kunne vi kanskje hatt en date nr 2 og jeg hadde blitt interessert etterhvert. For som jeg sier, det kan være veldig kjekke og oppegående menn.
Hvorfor kan de ikke ta mine signaler og forstå at det er altfor tidlig?

Sukkerbruker

4 mars 10 20:34

Men når vi møter jenter på byen litt alkohol i er det bare å gi en frekk kommentar så plutselig sprer de beina etter en knapp time..hvorfor er en klem på en date så veldig voldsomt da? litt ekstremt å bli med en kar hjem og holde på som faen for å så klage på å holde hender med en annen på cafe.

Sukkerbruker

4 mars 10 20:50

Denne kommentaren er det mest matnyttige jeg har sett her inne på lenge. Menn-ta denne til dere!! Var ute på en førstedate og vedkommende måtte absolutt ta på meg. Jeg fikk helt gåshud. Sto med en sammenkrøllet avis i hånda og det var like før jeg slo til fyren. Jeg har vært ganske overtydelig på at jeg ikke responderer raskt. Kanskje det hadde blitt noen flere dater, men etter dette -nei. Så sier meg helt enig med første kommentaren her. Og når det gjelder tilsvar nr.2. Tragisk at du må gå etter fulle jenter for å få nærkontakt. I det ene snakker vi om muligheter for å etablere en seriøs kontakt men det du snakker om er kun sex. Hvilket kan være greit til tider det å..men vil bare gjøre oppmerksom på at du blander kortene. Å gi en klem er helt greit synes jeg, men det er fordi jeg gjør det vanligvis. Men å "klå" på noen etter en liten stund skal man være forsiktig med da man fort kan bevege seg inn i det som kalles intimsfæren. Og den er ulik for alle.

Sukkerbruker

4 mars 10 21:27

Er ikke det jeg snakker om, jeg får den oppmerksomhet jeg trenger uten å måtte utsette meg for slike situasjoner som du beskriver, det blir for absurd og pinlig for min del.

Men litt sært når de samme jentene som svarthjerter deg på sukker og synes du er for direkte gir deg alle mulige slags tilbud på byen og det skjer helg etter helg etter helg, mange gutter opplever nettopp det..at det fritt frem på lørdagskveldene og da smitter det over i oppførselen eller...det er nesten som at det er et godt tegn når jeg får et svarthjerte.

Sukkerbruker

4 mars 10 23:27

Jeg kan jo ikke svare for hva andre gjør men synes du generaliserer kraftig og drar alle over en kam. Og det blir for drøyt. Jeg er fristet til å spørre ; Hvor "mange" er "mange"? Fører du statistikk? Jeg har møtt såkalte players her inne og som jeg vet kjører mange "spor" ute i helgene. Merkelig nok faller de fleste inn under yrkesgruppen økonomer/regnskap. Betyr det at alle økonomer er players og bare ute etter ett ligg? Selvfølgelig ikke.Det fremstår bare som du har gjort deg noen dårlige erfaringer. Om du får mange svarte hjerter pga oppførselen din bør du kanskje gå litt i deg selv og kjenne etter om det kan være en ørliten mulighet for at de har litt rett. Om du vil forandre på det ,tja- se det er det du selv som avgjør.

Men til frustrert fyr, fortsett å oppfør deg galant. Det er mange som elsker det. Og når det gjelder kameratskapet, ikke glem at det kan være ett godt utgangspunkt for ett forhold også. Noen trenger bare litt tid. Kjenner faktisk flere som bare har vært kamerater og som har endt opp i gode forhold. Har selv en kamerat som betyr noe helt spesielt for meg og har i den senere tid lurt på om det kanskje er noe mer der. Og med Prebens råd om hvordan du bør tenke i forhold til det å gå for raskt inn i intimsonen så synes jeg du skal se lyst på det. I mellomtiden, lev livet.

Sukkerbruker

5 mars 10 07:07

Hvorfor skal jeg gå i meg selv når jeg får det jeg ville ha uten store problemer?
Bare synes det er litt spesielt å ta den i baken av en fremmed fyr på Lørdagskvelden også klage over at en fyr ville holde hender på tirsdagskvelden, om du ser poenget mitt?

Selvfølgelig ingen jenter har one night stands, det er bare en myte! Finnes ikke!
Men synes det alikevel er litt spesielt at du som gutt blir lett stemplet som pågående og spesiell og fremstilt som en freak slik det er her i teksten mens du som jente stort sett kan dekke det som er av behov som en apekatt omtrent og fremdeles skulle bli sett på som ren hvit brud, sorry det er du ikke.

Sukkerbruker

5 mars 10 11:47

Jeg kan ikke fri meg fra den tanken at du fremstår som en skuffet og temmelig desillusjonert mann. Trist! At du / "alle gutter" bare møter "baken" til jentene ute. Forstår ikke helt hvem de er da mine jentevenner (som til tider kan være ganske fritt talende) bare uttrykker vemmelse for sånt. Her snakker vi om ett aldersspenn på 23 til 54. Mulig at de ikke er representative? Nevnte vel ikke en eneste gang at jenter ikke kan ha one night stands og synes vel du trekker den litt langt ut?! Det burde vel være mulig å innse at det finnes både "horebukker og horer" i begge leire i disse likestillingstider. Hvit brud? Om du trekker dette frem som et bilde på hvordan de fleste "jenter" ser på seg selv så tror jeg ikke du er helt i kontakt med virkeligheten. Men ser jo at begrepet "hore og madonna" muligens passer bedre inn i "din opplevelse av verden". Skjønner heller ikke hvorfor du er så fryktleig opptatt av dette, siden du angivelig ikke har noen problem når det gjelder jenter?

Sukkerbruker

5 mars 10 12:00

På hvilken skulle det ha vært trist ? Jeg forstår ikke noen sammenheng, det er mange mennesker som lever svært godt selv om de har en annen oppfatning enn deg selv, eller du så venstre at du skal diktere den eneste sannhet?

Om jeg får besøk fra jenter og de nevner etter nevnte besøk er over at de skal på date dagen etter og henviser nettopp til det som står i artikkel at de ikke håper vedkommende er så pågående er det litt vel spesielt når de ikke kjent meg godt heller.

Det er den ekstrem dobbeltmoralen jeg sikter til, og det er ikke spesielt vanskelig å få med seg en jente hjem fra byen og ja det er gøy og artig og en følelse av spenning...men litt å tenke over når de samme jentene fnyser av tanken på en klem på en date....det er tross alt en date ...

Skuffet eller desillusjonert fordi jeg kommenterer det jeg observerer? Er det meningstvang der bare feministen skal kunne kritisere mannen mens mannens observasjoner er galskap? Det blir tøv og pølsevev.......Når det er lettere å få seg noe enn å gi en hadetba klem på date så synes jeg at det er en ironisk observasjon.
Dette har jeg forøvrig mange venner, gutter og jenter som kommenterer og er enig med meg.

Sukkerbruker

5 mars 10 12:13

Bare lurer på en ting: hvordan vet du at det er "de samme jentene" som fnyser av tanken på en klem på en date, som blir meg deg hjem etter du har vært på byen?? For du uttaler deg om noe du overhodet ikke har peiling på. At det er de samme jentene er bare en tanke du har inni ditt hodet fordi du er skuffet og desillusjonert.
Jeg er en av de som ikke liker berøring jeg ikke har bedt om på date, selv om jeg gjerne gir og tar en klem. Men jeg er ikke en av de som blir med deg hjem, det er noe jeg venter med. Så du blander fullstendig kortene her.
Du virker hatsk og bitter av en eller annen grunn, synes egentlig bare synd på deg.

Sukkerbruker

5 mars 10 12:34

Fordi de forteller meg det? og hvorfor er det bitterhet? Jeg er alt annet enn bitter for at jeg slipper å sitte på en date og mase om å holde hender når jeg får det jeg vil uten noen "masing".

Kan du forklare hvorfor det er bitterhet? Jeg er overlykkelig og elsker livet, synes det er gøy å diskutere og si meninger som er forbudt i et land som hovedsaklig styres av ekstremt mye sensur når det gjelder at mannen faktisk har en ektefølt oppfatning av situasjoner som befinner seg ihverdagen.

Og hvorfor føler du så sterk trang til hat og personangrep? Det virker som du selv sliter med valg du har tatt som gjør at du føler det riktig å angripe meg.

Jeg holder meg for god til å angripe deg tilbake da jeg er ved fylte 32år føler meg voksen og moden nok til å forstå at dette bare er din oppfatning.

Kanskje om jeg hadde vært 19år og trengte råd til dating og lignende hadde jeg reagert som deg, men 13år senere vet nok til kvinner som deg alltid bruker den samme taktikken.
Dere gjør det klinkende klart at det er "synd" i den som stiller spørsmål tilbake at kanskje ikke bare alt er den "påtrengende" mannen sin skyld?

Sukkerbruker

5 mars 10 14:27

Kvinner som deg??? Du vet overhodet ikke noe om meg, eller noen av de andre som har skrevet innlegg her.

Mulig du er 32 år, men du fremstår svært lite moden og reflektert i det du skriver her. Og jeg vet, jeg kjenner ikke deg, men du avslører det meste ved måten du skriver på. Og du snakker om personangrep og for god til å angripe: det er jo det eneste du gjør, hele tiden, angripe andre.

Og om du ikke mener det så må du ihvertfall være klar over at utifra det du skriver virker du fryktelig bitter på jenter/kvinner. Er du ikke bitter burde du begynne å formulere deg på en helt annen måte. Det er dessverre for deg altfor avslørende.

Sukkerbruker

5 mars 10 14:40

Jeg kan se ut ifra slik du skriver til meg at du er en agressiv kvinne som bruker herskerteknikker direkte på person når noen er uenig med deg om et tema.

Temaet gjelder kvinner og menn, jeg har uttalt meg om den type kvinner som det her diskuteres og ikke om deg som person.

Dette er så følsomt, sårt og hardt for deg at du blir rasende og i din bitterhet angriper du meg med det du har av drittkasting.
Jeg har fremdeles ikke kastet noe dritt tilbake.

Jeg behøver ikke å være klar over noe som helst, eller har du tenkt til å bli truende og prøve å finne ut hem jeg er siden du kommer med en direkte trussel fordi du ikke takler at noen mener noe annet enn den hellige hvite sosialistiske mor?

Og nei jeg er ikke biter, jeg koser meg i livet og får det jeg vil.

Temaet her handler om menn som klår på kvinner lagt frem på en slik måte at det minner om misbruk, det jeg gjorde var å påpeke at jenta som knuller meg dagen før hun skal på date har også klaget på ivrige menn...men hun kjenner ikke meg spesielt bedre enn dem.

Burde ikke det tas med i beregningen eller skal bare din oppfattelse av situasjonen komme frem?
Det finnes bare en mening og den er din? du forteller om menn som tar på deg uten at du vil og har tydeligvis en frustrasjon og bitterhet rundt dette?
Jeg forteller om kvinner som tar på meg når jeg vil, og har ingen bitterhet rundt det ;)

Sukkerbruker

5 mars 10 15:17

Jeg kommer ikke til å kommenetere noe mer om dette bortsett fra en ting:
Du tar utrolig feil i alt i din beskrivelse av meg. Jeg er ikke agressiv, ikke rasende, ikke bitter, ikke truende, ikke sosialistisk (hvordan du nå enn klarte å blande inn det). Derimot er jeg trygg på meg selv og vet hva jeg vil. Når en mann tar på meg uten at jeg ønsker det gir det meg ingen dårlige følelser, men jeg mister interessen for den mannen. Så enkelt er det, og det blir evt hans problem, ikke mitt.

Det skal også sies at jeg har møtt menn som jeg har funnet interessante, mer enn vanlig, og da har det vært greit at de tar hånda mi eller holder rundt meg, men da gir jeg også signaler på at det er sånn, akkurat som Preben skrev.
Eneste jeg kommenterer her i forhold til deg er ditt syn på jenter og at jeg fortsatt synes synd på deg.

End of discussion fra min side :)

Sukkerbruker

5 mars 10 15:38

Og jeg synes synd på deg og, stakkars deg.

End of discussion her og.

Sukkerbruker

6 mars 10 00:03

Og det som er mest komisk i alt dette er at vedkommende hankjønn tror det er samme person som har skrevet alle innleggene her. Har ikke ledd så mye på lenge. En nattaklem til alle kvinner.

Sukkerbruker

6 mars 10 18:42

Jeg synes det Preben skriver, er rett og slett utrolig beskrivende og korrekt for hvordan jeg selv ville følt meg på en førstedate hvis en mann begynte å klå på meg, eller sette seg altfor nære meg uten at jeg har gitt signaler om det.

Nå er det jo gjerne sånn at menn avogtil tolker signaler feil, slik vi kvinner sikkert også kan gjøre. Hvis jeg smiler veldig mye, småtuller og fleiper en del med ham, (noenganger gjør jeg det for å få ham til å tø litt opp, og for å lette på stemningen), så tror han sikkert at jeg liker ham mer enn det jeg egentlig gjør, og vil kanskje dermed begynne å lete seg frem til hånda mi, eller tilogmed gå så langt at han gir meg en klem uten å spørre om det først. Og i slike situasjoner pleier min reaksjon da å være å stivne til, trekke meg litt unna ham, bli redd for hans neste steg, og ikke ha det like gøy lenger.

Kanskje alle vi, både kvinner og menn, skal ha det i bakhodet at ingen nærkontakt skal oppnås uten at man spør om det først? Selv om litt av stemningen ikke blir den samme, så er det sikkert verdt det.....

Og jeg fleiper jo ikke, eller smiler "unaturlig mye" for å gi falske forhåpninger eller falske signaler til en mann, men fordi jeg avogtil blir litt lei den kunstige væremåten man gjerne har når man dater. Så da gjør jeg det jeg kan for at begge to skal kose seg uten å føle seg klønete hele kvelden;)

Jeg synes det er KJEMPEFLOTT at menn åpner døra for en kvinne, jeg vil gjerne ha flere slike menn! :D Og kanskje er vi jenter litt forskjellige der, men ikke slutt å gjør det bare fordi èn, eller et par tre stykker ikke liker det. Det er jo mange nok av oss som liker det, så fortsett å gjør det som er naturlig for dere å gjøre:)

Men ikke begynn å ta på en kvinne på deres førstedate med mindre det er så sterke signaler mellom dere to at alle regler kan kastes vekk ;)

Med vennlig hilsen en sukkerbruker, - Trine H.

Sukkerbruker

8 mars 10 23:11

Endel jenter jeg har møtt har fortalt meg at de synes det er mer intimt å kysse en mann enn å ha sex med han og at det skal mer til...

Så er ikke alltid menn som ikke helt henger med i svingen.

Sukkerbruker

14 mars 10 20:43

Jeg er en jente og jeg liker gutter tar første steg, kose eller klem, til og med kyss, helt ok på første date så lenge jeg liker ham.

Sukkerbruker

24 mai 10 12:56

Menn og kvinner er vel egentlig ganske like når det gjelder byen. Det er greit av og til med one night stands for da er man ikke bindt opp til noe videre kontakt, for i utgangspunktet drar man ikke på byen for å finne en drømmepartner. Skal man på date, så er det fordi man har en plan om å skape en fremtid og finne en match...alt ettersom hva ditt formål med nettopp en datingside som f.eks sukker er!!!!

I utgangspunktet går vi på date med en person fordi vi er tltrukket av det ytre foreløpig...MEN, om jeg ikke tiltrekkes en person godt nok på det emosjonelle nivået enda eller aldri/ blir det kleint å bli holdt rundt og varmet opp av en person i fare for å "slippe inn" en kar på feile grunnlag og i fare for at signaler kan misforstås...

Dette går begge veier om du som mann bare ser for deg et scenario der en kvinne virker overivrig som ikke er intressant nok for deg, på et dypt emosjonelt nivå....om du forstår!!

Sukkerbruker

3 juni 10 12:13

Det har vært svært verdifullt for meg å lese innleggene her. Alle synspunktene. Og det lyser jo temmelig raskt igjennom hva slags kvinnesyn noen menn har..Og de er det bare å styre unna hvis man ikke ønsker den profilen! Jeg tror det er mange oppriktige og oppegående menn og kvinner her inne på Sukker.
Jeg vil bare fortelle om den ene daten jeg har hatt til nå. Den var super!. Vi skulle møtes på kafe. Jeg var tidlig ute, og da han kom , ga vi hverandre en klem. Vi satt og drakk kaffe og snakket. Og senere spaserte vi en tur, og satt oss ned på en benk. Hele tiden hadde vi "tusen ting" å snakke om, og vi ble nyskjerririge på hverandre. Da daten var slutt, ga vi hverandre en ny klem og avtalte ny date. Han var nesten litt tilbaketrukket samtidig som han ga av seg selv og var selvsikker. Jeg føler at han og jeg skjønte hvor intimitetsgrensen gikk for oss begge. Jeg følte at jeg ble behandlet med respekt. Jeg følte nyskjerrighet, og jeg skal treffe ham igjen til helgen. Perfekt første date for meg i alle fall!

C

Sukkerbruker

14 juni 10 17:55

All hail Preben!