Justér høyden

photo-2Hei Preben. Leste ditt forrige innlegg om betydningen av menns størrelse. Selv er jeg nokså lav, en søttitre, og hadde ikke tenkt så veldig mye på det før jeg leste artikkelen din. Når jeg tenker etter så kan det nok også stemme. Har ofte hørt venninner nevne «høyde» når de beskriver attraktive karer, uten at det festet seg så veldig før nå. Spørsmålet mitt er dette: Hva kan vi lave gutter gjøre? Kjipt når det liksom ikke er noe å gjøre med, eller? Kan ikke strekke meg heller, og har heller ikke lys å bare ta til takke. Hilsen Under Gjennomsnitt.

Hei Under Gjennomsnitt. Håper jeg ikke tok luven fra deg med det forrige innlegget. Når man viser til tiltrekningsstudier høres det ofte veldig brutalt ut fordi man har vanskelig for å holde fast ved det underliggende premisset. I alle statistiske studier er dette følgende: «Under ellers like omstendigheter», eller: «Ellers alt likt». I dette konkrete tilfellet at kvinner konsekvent vil velge den høyere mannen, når alt eller er likt mellom dem. Men i den virkelige, ikke-statistiske verden er ikke alt ellers likt. Vi er ulike, og individer har andre kompenserende eller undergravende egenskaper. Likevel så skal man ikke bare ignorere slike funn. Høyde er tilsynelatende en universelt tiltrekkende egenskap i kvinners øyne. For lave menn er dette en utfordring, ikke en sterilisering.

Paradise hotel La meg komme med et artig eksempel: Meg og samboeren sitter og ser på Paradise Hotel, som vi ofte gjør, kan jeg vel innrømme. Selv er jeg en sucker for sosial dynamikk, selv når den er konstruert. Kjæresten min sier at Carl, han som vant sammen med Line, plutselig virker så mye høyere enn før. At hun alltid synes han virket så lav. Dette sa hun mot slutten, da det gjensto ganske få deltagere. Selv måtte jeg innrømme at det var overraskende å se Carl stå og ruve over de andre guttene. Var Carl egentlig ikke lav?

Det var ikke tilfeldig at både jeg og kjæresten min opplevde at Carl var lavere enn han virkelig var, ei heller at han plutselig "vokste" mot slutten. Grunnen er denne: Carl var en gamma-hann på Paradise Hotel, en deltager med lav status i hieriakiet. Han var konfliktsky, unngikk å konfrontere de andre guttene, og ble dominert på de små subtile måtene i den sosiale dynamikken som foregikk i inngruppen på hotellet. Carl underkastet seg mer eller mindre alle de andre mannlige deltagerne som hadde vært der en stund. Jeg tilføyer at jeg synes Carl var en verdig vinner, og han fremsto som en svært hyggelig og sympatisk person. Nok om det. Vi mennesker vurderer mennesker med lav status som lavere enn de faktisk er, og menn med høy status som høyere enn de faktisk er. Når Carl ble stående igjen mot slutten, og han hadde kjempet seg gjennom litt motgang, økte statusen hans i gruppen. Dermed vokste han også både mine og i min kjærestes øyne. Så hva har dette å si for deg, Under Gjennomsnittet?

Sjekk andres oppfatning av deg Jo, at selv om du er under gjennomsnittet høy, kan du, ved å være over gjennomsnittet på andre egenskaper faktisk endre din fysiske fremtreden i andres, og da også kvinners, øyne. Kanskje i mindre grad på utesteder, hvor det mennesker i stor grad navigerer utelukkende etter ytre kjennetegn, men man treffer mennesker på andre arenaer også, som forutsetter at man blir litt bedre kjent først. Som her på Sukker for eksempel. Man kan likevel møte et problem om kvinnene her inne sorterer på høyde fra første sekund. Høye menn får noe gratis, du gjør ikke det og må kompensere. Faktisk så kan dere bruke denne kunnskapen til å sjekke en kvinnes oppfatning av deg. Spør hvor høy hun tror du er. Nå må jeg tilføye at jeg ikke husker helt om dette også gjaldt for kvinner. Jeg tror ikke det.

Orden i kaos Det du ikke må gjøre er å resignere og bruke manglende høyde som en totalforklaring på hvorfor du ikke får dama du vil ha. Det blir lett en av de mange unnskyldningene som frigjør en selv fra ansvar. Det er nemlig disse unnskyldningene vi liker best. For som du selv sier, du kan ikke strekke deg, og hvis høyden er det eneste problemet, er det også et problem du ikke kan gjøre noe med. Kjønnsmarkedet er ikke et sosialdemokrati der likhetstanken overkjører individets selvhevdelse. Tvert imot. Kjønnsmarkedet er kanskje det siste anarkiet i den moderne verden. Det eneste samfunnsområdet som ikke har blitt underlagt regulering. Den norske likestillingen har kanskje gjort det til et «marked» i ordets mest presise meining. Det norske kjønnsmarkedet er et rent marked, og de det finnes ikke mer rettferdighet enn den vi velger å se. Men kjønnsmarkedet er derfor også et sted med uendelig mange muligheter for de som har viljestyrken. Slik fungerer kaoset.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

30 mai 10 15:57

Jeg vet ikke om Preben her egentlig oppfordrer oss småvokste menn til å lyve på høyden i profilen. Jeg tror egentlig ikke det. Men leser man mellom linjene er det etter min oppfatning nettopp det han burde gjøre.

Fordi:
Her snakker vi om Sukker. Vi burde i alle fall det. Kvinner og menn sorteres vekk i høyt tempo. Og her annonseres din høyde på prominent plass framfor kvinnene i det samme sekund de entrer din profil.

Det er med denne høyden i minnet profilen leses, og bildene sjekkes ut. Da så fremt man ikke haster videre før det skjer, i mange tilfeller fordi kvinnen allerede har mistet interessen fordi den så tidlig avslørte høyden var for utilstrekkelig til at hun vil ofre flere sekunder på denne profilen. Hadde hun visst høyden i utgangspunktet ville hun kanskje aldri drømt om å klikke seg inn i det hele tatt.

Preben skriver at folks anslag av din høyde kommer an på i hvilken grad de syns du fremstår som en dominerende alfa.

Når derimot høyden er kjent, men ikke personen bak - og det er dette som er tilfellet på Sukker - da skjer det motsatte. Dersom du er høy tillegger de deg alfaegenskaper automatisk. Er du ensøttitre vil de automatisk gjøre det motsatte. Er du ensøttitre vil de istedet automatisk nedjustere verdien av gode bilder og en god profiltekst og se dem i perspektiv av at du er en ensøttitre-mann.

Så - istedet for å la damene anta at du er en gamma-hann basert på høyden din bør du heller om nødvendig lyve på deg noen centimeter i profilen. Du kan være åpen om dette på daten. Si du ikke ville ta fra henne muligheten til å treffe deg bare grunnet samfunnets høydefokus.

Om mange nok tar rådet mitt til etterretning vil etterhvert høyden bli en ubrukelig parameter å forkaste folk utifra. Og det er ikke meg i mot. Helst burde hele høydeangivelsen tas bort all den tid vekt ikke oppgis. For det er det jeg som mann er mest interessert i.

(på sidelinjen - filmfolk bruker mange metoder for å få helten til å se høyere ut enn han er. Dette kan være en grunn til at Carl i Paradise Hotel med ett fremstod som så mye høyere)

Sukkerbruker

2 juni 10 20:20

Interessant. Men faktisk tror jeg det er lurere å heller oppgi sin faktiske høyde for å unngå skuffelse ved en eventuell date. Lite er mer interessant å få en "samfunnets fokus på..." tale når man tross alt har gitt av sin tid og energi på å få i stand et møte. Haha. Kan faktisk ikke tenke meg en mer dårlig start på en date.

Og jeg er mann.

Enig i betraktningene om vekt, men den er også forgjengelig. LIke fullt er det et kompletterende bilde man da får av en persons fysiske utseende, og en ytterligere sorteringsfaktor.

Kanskje Preben med tittelen mente at ensøttitre rett og slett skal gå etter de laveste damene?

Sukkerbruker

3 juni 10 15:37

Hei igjen! Jeg gir meg, en "samfunnets fokus"-tale er ikke noen bra start. Så det bør man neppe ta i bruk. Det beste er å at det ikke kommer fokus på det i det hele tatt, og det kan man nok få til dersom man holder seg innenfor 5 cm.

Kraftige skog a'la "Elevatorsko" der det ikke er lett å se at de er oppbygd kan vurderes. Man kan også vurdere å sitte selv under daten, mens hun står. Kan jo bli vanskelig selvsagt.

Preben tenkte nok med tittelen at du som mann bør oppføre seg som en alfa, og at damene deretter vil tro du er høyere enn du egentlig er. Dermed har man justert sin opplevde høyde. Dette fungerer dessverre dårlig i Sukker-sammenheng, der man knapt kommer på date med noen om man oppgir en uinteressant lav høyde i profilen.

Sukkerbruker

3 juni 10 16:47

Hei giejn! Det finnes jo, som du er inne på, enkelte grep.Her er noen forslag:

Skjorter med vertikale striper
Smalere bukser som sitter høyere i livet
Tror det er ulempe med langt hår, kort hår gir nok bedre inntrykk høydemessig

Innspill?


Når det gjelder oppjustere sin egen høyde, er jeg fremdeles litt skeptisk. Preben antyder jo dermed at det eneste riktige er å oppføre seg på en alfahann-måte?
Det virker som et slitsomt opplegg, som jeg tror kan ha motsatt effekt i det lange løp.
Det kan nok være lurte å jukse med 2-3 cm i profilen med tanke på søk etc., men i den helt store sammenhengen, har det ikke 10-15 cm så mye å si, tror jeg.

Kanskje de damene med absolutt mest selvtillit og best selvbilde, som er intelliegente og vakre, med mye kulturell og sosial kapital, utelukkende går for så smale kriterier som her antydes. Det store flertallet har nok mer nøkterne oppfatninger.

Klart, spør man en 800 - 1000 kvinner i en kvantitiativ undersøkelse får det nok signifikante utslag, men i virkeligheten vil man gjennom kvalitative egenskaper uttrykt gjennom skrift, kroppsspråk, intelligens, alle andre identitetsmarkører, sitte igjen med en ganske stor pakke som skal vurderes.

Sukkerbruker

4 juni 10 16:51

Jeg er høy, og syntes det er bra at høyden er med. Det er særs viktig faktisk.
Ellers kunne de like gjerne tatt vekk noen av de andre parmameterene. Livet er ikke rettferdig, deal with it :)
Forbedre dine svake sider!

Sukkerbruker

4 juni 10 17:55

Interessant å se at en som anser seg som høy (det betyr vel at man er over 190 nå til dags om man er mann?) mener høydeparameteret er særs viktig. Så jeg må tro at han eller hun føler det er mye å hente på det er der, for eksempel ved at det øker svarprosenten i forhold til de som er under 190.

Kanskje det burde vært frivillig å oppgi høyden. Mange parametere er jo frivillige.

Sukkerbruker

5 juni 10 23:16

Livet er ikke rettferdig nei,
det er heller ikke gitt at det er en fordel å ha medvind hele tiden,
det gjør en slappere og mindre oppmerksom for mindre forandringer
og utfordringer.
Å være under gjennomsnitshøyden gir en andre fordeler, i lengden, tror jeg.

Men man kunne jo sett for seg kompenserende tiltak fra Sukkers side. Hvis kvinner søker prosentvis mer på menn over 1,90, kunne menn som var gjennomsnits, eller lvare, prosentvis blitt vist oftere på andre måter, enten på tilfeldige profiler til venstre, eller gjennom andre tiltak.

Bare en tanke. :)

Sukkerbruker

6 juni 10 23:15

Jeg er kvinne og opptatt av at mannen ikke skal være for høy faktisk. Over 1.90 cm er altfor høyt for meg iallefall, han bør helst ikke være høyere enn 1.85 spør du meg, ideelt er ca 1.80 synes jeg da pluss minus noen centimetere. Under 1.70 er jo litt lavt da, så må vel innrømme at jeg ser etter en som er litt høyere enn det, men jeg er jo bare 1.61 cm selv da så er jo ikke så høy selv da...

Sukkerbruker

8 juni 10 11:12

Etter min oppfattning er det kvinner som har behov for beskyttelse, -les usikkre, som ønsker seg høye menn. Hun som velger deg, som er like høy eller høyere enn deg er modig, selvsikker, og ikke minst, hun er virkelig glad i deg!

Hva skal du da med resten av røkla?

Spør jeg, en dame som ligger noe utenfor idealit ifht vekt.

Sukkerbruker

9 juni 10 19:18

Må si jeg lurer fælt på dette. jeg er ei jente på 1.78 selv å faller ofte for lavere menn.. Av en merkelig grunn er det dem jeg ofte møter både på byen å snakker med. ja det er behagelig å ha en mann på 1.85 eller høyere. Ja jeg føler meg kanskje liten å beskyttet med dem med en gang. Men min erfaring er at dem på ja si 1 70 eller 175 eller 1 68 som er ti cm lavere en meg får meg til å føle meg vel så "beskyttet å trygg" som en mann på 1 85. Helt ærlig så har vel ikke det noe å si!? Det er jo hans personlighet å karisma å evnen til å få deg til å føle deg bra som er poenget! Jeg kan bare si hva jeg har erfart å det er at de lave mennene jeg har datet har fått meg til å føle meg mer vel å trygg på meg selv enn de høye. de er jo regelrett stolte over å vandre på gata med meg. Å det synes jeg er flott. Jeg er en helt normal jente. også ang vekt. Verken tynn eller tykk. Men jeg er høy. Å det har jeg alltid følt på, å alltid tenkt at jeg må jo hvertfall ha en mann på 1 90. Oppigjennom har dette endret mitt syn. høyde har ikke noe å si. Det er hvordan du oppførerer deg. SÅ ja er du lav ikke la det knekke deg. vær deg selv du å ha en god selvtillit så er det det damer vil ha. du vil få dem til å føle seg vel uansett.

Sukkerbruker

22 juni 10 18:47

Veldig bra. Helt enig med deg Anonym. De små mennene har alltid vært de beste :D

Sukkerbruker

18 juli 10 01:05

Jeg er en gutt på noen å 30 og er 1,42 høy:-) Noen lavere her.. Hvorfor være stor og stygg når en kan være liten og søt;-)

Sukkerbruker

19 juli 10 09:33

Sannheten svir,men kortene bør legges på bordet her.
Ja, vi jenter liker "høye menn" . Hvor høye de bør være kommer selvsagt an på jentas høyde også :-). Jeg er 1.60 høy, men synes at gutten helst skal være en plass mellom 178-188cm, 180 er vel perfekt :).
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men selv om de lavere menn er høyere enn meg så er det ikke fysisk tiltrekning fra min side. De er kanskje større enn meg, men de er små ute i den store verden.

Sukkerbruker

25 juli 10 22:46

Jeg har det litt motsatt av det Sugarfree_ skriver. Dersom dama er noe særlig mer enn 15 cm kortere forsvinner mye av tiltrekningen. Forhold jeg har vært i der dette har vært tilfelle har vært preget av et visst ubehag grunnet den store høydeforskjellen.

En annen ting er at om det blir barn med en slik dame vil jo guttebarna antageligvis bli lavere enn meg selv, og det ønsker jeg dem ikke.

Men hun bør heller ikke være for stor. 5-13 cm lavere anser jeg som optimalt. Er hun litt for høy hjelper det at hun er slank.

Den norske kulturen der menn under snittet gjennom livet blir påminnet hvor lite attraktive de er har nok mye å si for selvtilitten vi lar dem utvikle - og som andre har vært inne på er manglende selvtilitt en større turn-off enn det å ikke være kjempehøy. Viktig derfor å ikke la nedsettende kommentarer om ens egen høyde gå inn på en, men heller tenke gjennom hvorfor de kommer.

Sukkerbruker

14 sep. 10 00:06

Jeg er 178 høy og elsker høye hæler. Ikke like lett på byen alltid når menn ikke tørr ta kontakt fordi jeg med mine mest ekstreme hæler er nesten 190 høy. Men føler meg vel i hæler, og regner med att jeg finner en som er mann nok til og takle det en dag, enten han er 2 meter eller 170 på strømpelesten.

Sukkerbruker

14 sep. 10 20:03

Jeg har inntrykk at at menn liker høye kvinner, jeg. Selv er jeg ca. 1.60 og veldig fornøyd med å være såpass kort. Så får jeg heller kompensere for at jeg ikke har lange ben (som jeg vil anta at visse menn liker) med noe annet.

Sukkerbruker

3 okt. 10 01:05

Det er perverse kvinner som ønsker at menn er 20 cm høyere enn dem selv! Hva er behagelig med at han har haken over hodet ditt når han ligger over deg... Ufattelig spør du meg!

Sukkerbruker

17 okt. 10 08:33

Fordelen med menn som er litt lavere enn gjennomsnittet, er at man kan danse med dem. En dansepartner bør være ca samme høyde som deg selv om dere skal klare å danse ordentlig. For oss jenter som er ganske korte, er alt for høye menn noen ganger et irritasjonsmoment; de legger ting på steder vi ikke rekker opp, vi må strekke oss på en gardintrapp for å kysse dem, og dusjhodet blir alltid satt til høyeste setting, som er alt for høyt oppe.
Jeg har mer sansen for menn under 1.80 enn menn over. Blir de for høye ender det opp med at eneste stedet man kan kysse er i trapper og liggende på sofaen. Som er for kort. XD

Sukkerbruker

17 okt. 10 15:05

Ja, høyden er oppført ganske tydelig i profilen, men jeg må jammen si at jeg (som kvinne) ikke har tenkt på det engang... Jeg vektlegger seriøst ikke høyden når jeg leser en profil.....
Men dersom jeg hadde vært veldig høy selv så tror jeg nok jeg hadde vektlagt det litt mer.

That's life...
Alle har vi våre "feil og mangler" - det viktigste er at vi lærer å elske oss selv slik vi er - ellers vil ingen andre kunne elske oss :-)

Sukkerbruker

21 okt. 10 11:32

Som mann, og under 1,80 har livet lært meg at høyde bare er ett av hundrevis av parametre som menn og kvinner siler og måler hverandre ut i fra. På samme måte som folk har ulike preferanser på hårfarge, vekt, røyking/ikke-røyking, alkoholvaner, utdannelse og alt annet mellom himmel og jord, så er høyde også et naturlig punkt på lista.

Er det noe å gjøre med det? Nei, i grunnen ikke, med mindre du går til det drastiske skritt å foreta operasjon for å forlenge beina, og dermed risikere å bli silt ut på grunn av "uproposjonal kropp", "kort rygg", "korte armer" osv. (Jada, virkeligheten biter deg i rumpa, either way!)

Hvorfor er det så himla viktig på død og liv å skulle ha jentene som foretrekker høye menn om man selv ikke er høy? Det er jo like absurd som å ville ha jenter som liker feite menn om man selv er slank, eller å ville ha jenter som foretrekker skallede menn om man selv har verdens flotteste hårmanke.

Jeg tror at dette fokuset på høyde er en måte for mange lave menn å dekke over andre svakheter, rett og slett fordi høyde er noe man kan gjøre fint lite med. Altså blir det en hvilepute fremfor å gjøre noe med andre "shortcomings" (pun intended!) ved seg selv.

Det nærmeste jeg kommer å kunne gi et godt råd til lave menn som opplever høyden sin som et problem er å i alle fall ikke gå på byen sammen med guttene fra det lokale basketballaget! :)

Sukkerbruker

21 nov. 10 23:01

Jeg må si jeg blir nesten litt overrasket over så misfornøyde noen av guttene her er med å måtte oppgi høyden sin. Jeg er en jente på 1,79 cm, og jeg synes det er veldig ofte jeg får en bemerkning om at jeg er (for) høy. En ting er jo at jeg kunne jo aldri sagt til en gutt jeg møtte at "så lav du er". Men jeg skjønner jo såpass at grunnen til at gutter tydeligvis ikke har noen hemninger med å kommentere min høyde, er fordi de tenker at jeg er fornøyd med den. De ville jo aldri sagt at jeg var tjukk, hvis de syntes jeg var det. Men siden jeg vet at de fleste gutter på 1,80 og lavere synes det er vanskelig å være ute sammen med meg, så er det kanskje likegreit at høyden står, så slipper vi det problemet når vi møtes? Men som sagt: det er oftere guttene synes at min høyde er problemet, enn omvendt. Og derfor har jeg også lite sansen for Prebens oppfordringer om å "lyve" på seg noen cm.

Sukkerbruker

24 nov. 10 13:01

Ser dette er et gammelt innlegg, men må poengteres en ting. I fysisk størrelse, var faktisk Carl aldri lav, han er vel omkring 1.93 eller 94, og jeg tror kamerainnstillinger og planlegging fra regiens side er med på å fremheve "Carls plutselige høyde" De vil at man som seer plutselig skal se ham som en sterkere (og høyere) spiller i programmet

Sukkerbruker

15 mars 11 14:58

Det er så mange som lyver på høyden sin her inne at det er latterlig! Jenter vil jo som regel i hvert fall ha en gutt som er høyere enn seg selv I hvert fall for min egen del, så ville ikke jeg hatt en gutt som var lavere enn meg. Så høyde ER viktig når man skal vurdere en gutt. Det at de da lyver her inne, og så møter meg og er et halvt hode kortere enn meg, da blir jeg skikkelig irritert! Og jeg vil i hvert fall ikke da gi han en sjanse til! Å lyve er ikke en egenskap jeg setter spesielt høyt! Å lyve på høyden er jo ganske drøyt, hvis man har til hensikt å møte noen... Jeg mener, det blir liksom oppdaget der og da! Pinlig, spør du meg!