Perfekte kvinner

dreamstime_4421957Vi har alle opplevd det. Den levende fantasien bare noen centimeter unna. Man merker at man dras ut av seg selv, begynner å se seg selv utenfra, mer og mer. Overvåker seg selv, sin egen adferd. Hva man sier, hva man gjør. Millimeter for millimeter, ord for ord. Man er fortapt. Og da mener jeg det bokstavelig. Man mister seg selv, for seg selv. Alt forskyves, og man blir en person som ser seg selv med en hennes blikk. Et objekt. Og selvsagt kommer usikkerheten, da det plutselig blir så mye viktigere hva hun tror og tenker. Hva du faktisk mente å si, eller gjøre, blir irrelevant. Hvordan oppfattet hun det, hva tenker hun om deg. Det er det som betyr. Og det blir bare verre. Spesielt hvis man får et telefonnummer, eller møtes regelmessig. Gjennom andre, eller på en tilfeldig sammenfallende arena. Kanskje det blir kaffe, kanskje det blir puling, kanskje det ikke blir noe. Og man veksler mellom lykke og dyp fortvilelse. Opp, ned, enda mer ned, opp, opp.

Audrey_Hepburn_and_Cary_Grant_1
Man vet at det ikke er forelskelse, for man vet ingenting om den andre. Hvertfall ikke slik forelskelsen skal være, noe «ekte», noe med innside. Dette er like overfladisk, forutsigelig og jævlig som matematikk. Ikke dette. Usympatisk men genetisk perfeksjon som får hele ens biologiske vesen til å skrike, med den mørke urstemmen til en oksefrosk som svelges levende av en ekkel slange. Ta henne! Skjønnheten hennes, ungdommeligheten hennes, friskheten hennes, lekenheten hennes. Ta alt fra henne. Skitne det til. Stresshormonene raser i kroppen, og man begynner å lure på om naturen bryr seg mindre om individer, og mer om å holde det store apparatet gående. For hva er vel et enkelt menneske målt opp mot hele den enorme helvetesmaskinen som ligger bak, og dytter? Oppad! Fremad! Dominer! Reproduser! Vi forsøker alle å forstå hva vi gjør, og gir det gjerne mening etterpå.

Bare fem minutter sammen med en vakker kvinner øker cortisolnivåene, altså stresshormonene, til en mann. Og mengden av stresshormoner øker når mannen tror at hun er uoppnåelig. Cortisol produseres ikke bare da, men også når vi sitter fast i trafikken, ikke finner fram, eller plages på en av de uendelig mange andre måtene i hverdagen. Og cortisol fører til hjerteproblemer.

Forskere ved University of Valencia testet 84 mannlige studenter, hvor en og en ble bedt om å sitte i et rom og løse Sodukooppgaver. To andre satt også i rommet, en mann og en kvinne. Når kvinnen gikk, ble det sittende to rolige menn der. Men når mannen gikk, og forsøkspersonen ble sittende alene med en ung, attraktiv kvinne, begynte cortisolnivåene hans å stige. Dette var etter fem minutters «eksponering».

Audrey_Hepburn_Tiffany's_2
Cortisol kan ha en positiv effekt i små doser, som både skjerper sansene og øker velbehaget. Sannsynligvis er det naturen som prøver å piske oss til å «gjøre noe» når det er mulighet til å «parre seg». Men så kommer problemet når man ikke får henne, og det hele drar ut, når hun vil bare være «venn» (skyt meg nå), og man ikke kommer noen vei. Over tid kan man ikke bare få hjerteproblemer, men også  diabetes, angst, og, ja er det ikke ironisk, potensproblemer.

Skal man ta konsekvensen av dette, blir det en oppfordring til dere menn, om å holde dere unna for pene jenter. Men det går jo ikke. Det klarer vi ikke. Så kanskje jeg kan henvende meg til deg, altfor pen jente, i stedet.

Alle disse “guttevennene” vi begge vet at du har, som vi begge vet at håper på noe mer, men som du later som at du ikke skjønner, at de bare henger rundt deg nettopp av denne grunn, og mater selvfølelsen og fritiden din, som ikke klarer eller tør konfrontere deg (les: driftene) fordi de er redd for å «ødelegge» det dere «har gående» (som er absolutt ingen verdens ting). La dem gå før du dreper dem. Få deg noen skikkelig venner.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

4 juli 10 17:22

1. Definer "pen"
2. Er alle "pene" like og kun ute etter å få matet selvfølelsen?
3. En person har ikke monopol på sannheten

Sukkerbruker

5 juli 10 21:47

Alle vet vel hva "pen" er. De aller fleste er hvertfall enige, samme hvor mye det absolutt skal debatteres. Og dessuten spiller det vel ingen rolle hva definisjonen av pen er, det er jo ikke det som er poenget i artikkelen uansett?

Jeg tror det er mange der ute (av de pene) som bare prøver å være hyggelige eller som faktisk synes den andre part er spennende å snakke med selv om de ikke føler seg tiltrukket eller vil det skal bli noe mer.

Sukkerbruker

6 juli 10 19:31

Se det i øynene,Norge er ett mekka for damer!;)

Sukkerbruker

7 juli 10 20:55

Hva prøver du å si? At attrakive jenter ikke bør ha guttevenner, men at det er greit for de mindre attraktive?

Hvem skal man velge som "skikkelige venner", mener du?
Kun ha venninner?

Deklamerer du død over rent vennskap mellom mann og kvinne, (og i alle fall i de tilfeller der hun er attraktiv)?

Dette er mange skritt tilbake, slik jeg ser det. Og en "primitivisering" av mannen. Om han vil noe mer og bare henger rundt som en "grei venn" i påvente av ingenting som du sier, så har han vel selv ansvaret for å informere om situasjonen eller selv trekke seg ut av den?

Jeg tenker at den som faktisk har problemet må prøve å løse det. Synes du det er urimelig, Preben?

Sukkerbruker

8 juli 10 10:29

Før fylte 40 kan vi kvinner velge og vrake, - etter fylte femti må vi velge mellom vrakene.._:-))

Sukkerbruker

8 juli 10 21:47

Det er vel faktisk nokså uvanlig at jenter og gutter BARE er venner.

Sukkerbruker

9 juli 10 13:19

Kan ikke huske sist jeg leste noe mer tullete enn dette. Mulig forfatteren er bitter og ensom. Kanskje han selv har en personlighet som frastoter vakre kvinner ved a gjore de til objekter, snarere enn mennesker. Beklager mangel pa skandinaviske bokstaver. Tastaturet er bare sann :).

Og det er IKKE uvanlig at gutter og jenter er bare venner. Vi lever i 2010, ikke attenhundere og pil og bue.

Sukkerbruker

9 juli 10 14:59

Mulig jeg er vel kategorisk nå, men jeg har levd i snart 40 år, har opplevd en del, og våger følgende påstand: Hvis ei singel, attraktiv dame mellom 20 og 40 har mange såkalte "guttevenner", så har det store flertallet av disse et håp innerst inne om å bli sammen med dama eller få sex med henne. Det er damene som styrer dette, og slik vil det antagelig fortsette å være.

Sukkerbruker

9 juli 10 23:15

Hmm, har en sinnsyk fin venninne jeg prøvde å bli sammen med i åresvis uten hell. Men kan ikke si at det har vært noe destruktivt forhold. I dag er vi veldig gode venner uten noen som helst komplikasjoner. Men det må sies at vi i en periode hadde et seksuelt forhold, mulig det demper stressnivået hos oss menn selv om det ikke ble noe par ut av oss.

Sukkerbruker

11 juli 10 04:57

Gyldenst: Du er naiv.

Sukkerbruker

12 juli 10 09:38

Det er kompromiss, mannen gir den pene jenta alt i håp om sex og hun nyter godt av det ved å bruke han som forsvarsmekanisme når hun føler seg truet.
F.eks at hun hele tiden bruker ordet kompis "Jeg skal møte noen kompiser ikveld" da prøver hun å ta fra deg all mandighet samtidig som hun viser hun ikke er veldig interesser og går i forsvar.
Men du vil vel sjeldent eller aldri oppleve at en veldig intelligent jente bruker ordet kompis, det er vel først og fremst forsvarsmekanismen til de ressurssvake.

Sukkerbruker

13 juli 10 16:22

Jeg er pen jente og har flere "gutte venner" som er i forhold. Et par av disse "guttevennene" er jeg veldig opptatt av på og kunne vel egentlig tenke meg noe mer.

Her føler jeg altså at det er omvendt. Gutta styrer dette!
De er i forhold, men disse to "vennene" flører mye med meg, men det er JEG som går alene hjem på søndag.
Jeg er for stolt til å gjøre noe med noen som er i forhold, men er superinteressert i disse to.

Her er det altså omvendt. Akkurat det samme som Preben beskriver, men gutta styrer!!

Sukkerbruker

13 juli 10 17:15

Jeg er helt uenig i at vakre kvinner/jenter kan få de mennene de vil, og at de "utnytter" sine mannlige venner. Jeg blir selv sett på som en attraktiv dame, som nok kan få en del blikk og komplimenter fra det annet kjønn, men de kjekke menn der ute man selv faller for er enten opptatt, eller kun ute etter en ting. Jeg har noen få guttevenner, som jeg har et ryddig og avklart forhold til. Derimot er det endel menn som ikke forstår at man kan være hyggelig uten at en nødvendigvis er interessert i vedkommende. Når man er ærlig og sier det som det er, ender det bare opp med at de blir fornærmet. Den mannlige stolthet må ingen rokke ved..

Sukkerbruker

14 juli 10 12:51

Har selv flere venninner som er av typen veldig pen på sukker som får tilbud om reiser, får regninger betalt og får gaver fra menn de ikke har sett/møtt flere ganger i året. Når jeg bodde i studentby var pågangen på de pene jentene i min etasje så enorm at måtte vakter til for å holde uønskede gutter borte.
Kjenner også jenter som får sydenturer og via datingsider..så en får vel lov til å si at pene jenter kan velge ganske så solid?

Men det hele som er irriterende med den typen "vennskap" der den pene jenta hardnakket påstår at hun har guttevenner er at hun alltid skal bruke det som skjold for å avvæpne andre menns seksualitet, ved å henvise til at skal henge med kompiser eller noe vrøvl.

Sukkerbruker

15 juli 10 12:38

HAHA Dette slår tydelig begge veier og er ikke avhengig av kjønn. Altså hvem som "styrer" og kan "velge og vrake" er ikke avhengig av kjønn men om tilstander og forhold mellom to mennesker.

Sukkerbruker

16 juli 10 12:16

Nei det er det ikke, hvor mange mannlige prostituere går rundt i sentrum?

Sukkerbruker

16 juli 10 22:13

Det har ihvertfall ikke noe med den saken å gjøre.
Dette handler om hvem som har "makten" i kvinnlige-mannlige relasjoner.


Prostitusjon har ingenting med det å gjøre. Den prosituerte har ingen menneskelig ralesjon til den andre parten. Ihvertfall svært skjelden.

Vennene eller "vennene" i denne tråden har en annen relasjon i tilegg til det seksuelle.

Sådan!

Sukkerbruker

19 juli 10 09:25

Jeg tror ikke at fasitsvaret på dette er at alle pene jenter styrer dette og "utnytter" sine såkalte guttevenner. Noen mennesker er mer manipulerende enn andre og slik går det for begge kjønn. Det er nok like mange kjekke menn som pene damer som vet å utnytte sin skjønnhet :)
Slik er det bare! Alle vet det ,så slutt å spille dum og late som om dere ikke visste det!
Venneskap er ofte et mer langvarig relasjon, men om dere absolutt MÅ ha mer så velg en mindre pen jente så er sjansen doblet :p kanskje frekt å si, men noen må våge å si sannheten :)

Sukkerbruker

28 juli 10 09:01

Helt enig!! Og norske jenter/damer er veeeeldig spesielle i så måte. De har gjort seg selv og guttene til en handelsvare hvor det er viktigst å høste mest mulig for minst mulig.
Altså: Jo mer du kan oppnå av materielle goder, reiser, utekvelder og annet, mot å gi minst mulig av deg selv, og da i alle fasetter (behøver vel ikke å stave med store bokstaver?) - dess bedre.
Jeg har bodd i mange land og hatt mange venninner (faktisk vært gift og), men norske kvinner tar kaka i materialistisk orientering med kropp, kjønn og sinn som handelsvare.

Sukkerbruker

31 juli 10 18:03

Jeg er jente, men jeg har veldig få jentevenner.
Guttevenner har jeg mange av, og jeg ser på det som kun vennskap. Likevel blir jeg lurt gang på gang fordi den mannlige motparten vil noe mer, og da blir jeg skuffet, sint og irritert.
Det skal ikke være noe problem å være KUN venner med motsatt kjønn. Har selv opplevd at de mennene som ikke har fått det de vil ha av meg har trukket seg litt etter litt ut av livet mitt. Menn tenker med kuken.

Sukkerbruker

1 aug. 10 18:36

Jeg synes artikkelen var humoristisk, og faktisk litt fascinerende! Det er faktisk en del sannheter i denne artikkelen, så jeg skjønner ikke hvorfor dere tar det så ille opp, og angriper skribenten for.....

Sukkerbruker

3 aug. 10 01:49

finne den rette

Sukkerbruker

22 aug. 10 09:51

Hmmm...jeg har alltid hatt mange guttevenner, men jeg er IKKE pen.
Hvilken bås plasserer det meg i?

Sukkerbruker

24 aug. 10 14:41

Alt dette er forklart av andre på www.laddertheory.com

Sukkerbruker

3 sep. 10 18:09

Bra sagt! Jævli bra sagt!

Sukkerbruker

3 sep. 10 18:10

ps... det er teksten jeg refererer til :) ikke noe komentarer!

Sukkerbruker

1 okt. 10 01:00

Hva er vitsen medå være pen eller vakker? Gutter og menn som er intressante sier til deg du er ei attraktiv, vakker og sexy jente men vil ikke være sammen med deg.

Sukkerbruker

10 des. 10 05:50

Hei er en singel far til en datter, vil jeg gjerne møte noen alvorlig for et forhold og klar, Am en 55 gammel mann fra usa og jeg bodde i oslo for litt tid så jeg dont taler mye norweigian vennligst send meg en e-post tilbake på pizzabuddyman@rocketmail.com der vi kan bli kjent med hverandre bedre kan du sende meg en e-post jeg kan oversette og chatte med deg bedre som du vil .. du dont svare meg tilbake hit cos jeg skrånende komme her agaian jeg bare ville at du skulle epost meg don e-boks direkte Takk Bob

Sukkerbruker

30 april 11 14:27

Morsomt dette! Dette temaet tror jeg aldri vil være ferdigdebbatert =)

I hvor stor grad skjer det egentlig at vakre personer bevisst forsøker å utnytte andre? Det skjer selvfølgelig, men i svært mange av tilfellene hvor noen blir tillagt intensjoner om å utnytte andre så tror jeg dette er missforståelser.

Skal en "attraktiv" jente tenke at hun ikke har noe å bidra med som person og venn når hun blir introdusert for nye menn på jobben eller i omgangskretsen sin, men se på seg selv som objekt, mens en "mindre attraktiv" dame skal kunne møte folk som det individet hun selv opplever at hun er og forvente at andre forholder seg til henne for den hun er og det hun står for?

Er det ikke ethvert menneskes ansvar, uavhengig av kjønn og attraktivitet, å ta ansvar for ikke å dyrke relasjoner som blir destruktive for dem selv? Er det den attraktive dama, som kanskje ønsker å være verdens mest lojale, tilstedeværende venn og som er dum nok til å tro at hun som person burde ha mye å kunne bidra med som venn, som skal ha ansvaret for å skjønne når hun burde avbryte vennskapet med en person hun har respekt for og bryr seg om som venn?

Burde en attraktiv dame forutsette at menn ikke vet sitt eget beste og ikke er i stand til å ta gode valg i forhold til eget liv, men at hun burde være den som tar valget for dem? Vil det ikke være en smule innbilsk, selv for en svært attraktiv dame, å forutsette at ALLE menn ønsker mer enn vennskap fra henne, å anta dette før mannen faktisk kommuniserer noe slikt?

Burde ikke du som mann være i stand til å ta det som et kompliment dersom en attraktiv jente har respekt for deg og synes du er spennende å diskutere med og ønsker å være tilstede for deg som venn, selv om det ikke er akkurat deg blant millioner av menn hun vurderer som potensiell far til sine barn?

Noen tanker fra en jente som har hatt mye utfordringer i forhold til temaet, men som heldigvis sitter igjen med en del kamerater som, gjerne etter en konfrontasjon eller to, har valgt å dyrke gode vennskap =)

Sukkerbruker

7 des. 11 07:59

Jeg er selv en over gjennomsnittlig atraktiv mann (singel, for jeg har per dags dato ikke tid til et fast forhold) som har mange jentevenner (Avklart vennskap, med da uten seskuell aktivitet innblandet) og stortrives med det! Snakker med de om alt og ingenting, ting som det tas opp her av Preben men også viktige punkt flere har skrevet her, ja så har vi avklart det da! ferdig med den saken! :)

Hvorfor skal ikke det motsatte kjønn kunne være venner med hverandre uten noe mer om og men, rundt det??

For øvrig sinsykt bra skrevet, Preben! Kjenner meg godt igjen fra tidligere erfaringer! :)