Ligget

shutterstock_9242671Hei, Preben! Jeg er ganske ny her, og lurer på en ting! Hvordan i all verden kan man vite at de mennene som bruker tiden sin her, ikke bare er ute etter en ting? Er dette et sikkert sted? Vi lever i en verden hvor mye uventet og ikke minst uønsket kan skje. Bør jeg stole på folk her, eller skal jeg være litt skeptisk til hva jeg begir meg ut på? Jeg har lett for å stole litt for fort på folk, og vil ikke at noe skal skje, uten at jeg selv vil. Håper på svar.

Hei. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med «en ting», men antar at du mener sex. Og om sukker er et sted hvor menn som bare er ute etter sex, er overrepresentert i forhold til et tverrsnitt av den norske, mannlige befolkningen. Og i så tilfelle, er dette en god eller dårlig ting?

Myter For det første så tror jeg at du forviller deg inn i en slags myte som først og fremst har som hensikt å beskytte deg selv. Eller spesielt kvinner, eller jenter. For menn har en lavere terskel for å gå til sengs med en jente en de har for å inngå et langvarig forhold med henne. For kvinner er det selvsagt også slik, men det finnes nok reelle kjønnsforskjeller her. Når en kvinne kvalifiserer til sex, men ikke som kjæreste, vil hun ikke nødvendigvis merke forskjellen i oppførselen hans. For så lenge hun kvalifiserer til «et eller annet», vil han oppføre seg som om han jager henne.

Når man så oppdager at man ikke nådde høyere opp enn som elsker, eller «ligg», for å bruke et mindre flatterende uttrykk, er det fristende å gripe til en alternativ forklaring: At det er han som ikke vil ha kjæreste. At det er hos ham problemet ligger, og i et større format, menn som bare er «ute etter en ting». Men selv om han ikke vil være kjæresten din, er det slik at han ikke vil ha kjæreste, punktum?

shutterstock_64842637
Ulike kategorier En konsekvens av dette misforholdet, dvs at menn har en lavere terskel for elskere enn for kjærester, er at single kvinner kan date og ha sex med menn som ligger «over dem» i kjønnsmarkedet. Og over tid, muligens få urealistiske forventinger om hvilke menn de i realiteten kan få en langvarig forpliktelse fra. For også disse mennene finner seg kjærester, i kvinner de ser på som kvalifiserte. Sagt på en annen måte. Kvinner kan få menn til sengs som de aldri vil få til alters, og dette kan være litt forvirrende hvis kvinner selv ikke har det samme spriket mellom elsker og kjæreste. Hun vil tolke sex som et tegn på at hun kvalifiserer, for slik tenker hun selv. Men for menn så stemmer mange ganger ikke det. Derfor kan det faktisk være rasjonelt å vente litt med sex, hvis man ikke finner særlig glede i dette uten at det finnes en emosjonell investering hos den motsatte part. Være litt dydig, eller noe sånt.

Situasjonen på sukker.no Og så er spørsmålet: Hvordan står det til på sukker? Jeg kan si at ut fra de vennene jeg har på sukker så opererer de på nøyaktig samme måte som de gjør ellers i livet. Noen kvinner når opp til en date, noen kvinner når opp til et kyss, noen kvinner når opp til sex, og en og annen kvinne når opp som kjæreste. Under hele prosessen oppfører de seg som perfekte gentlemen. For de ønsker selvsagt å ha kontroll på situasjonen, samme hva den kokes ned til.

Så svaret mitt er dette. Jo, du kan stole på mennene her. Du kan stole på at de kommer til å være interessert i å finne ut om du er kjærestemateriale, og du kan stole på at noen av dem vil forsøke å få deg til sengs selv etter at de har bestemt seg for at det ikke kommer til å bli noe mer. Eller at relasjonen kan være grei en liten stund. Er det noe galt i dette? Jeg bare spør:)

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

15 nov. 10 17:35

Veldig viktig og riktig svar av Preben...Bare pakket inn og forklart på en litt dum og frekk ovenfra og ned måte...

Til deg som spør om dette:
Det er ingen garantier for noe. Men du kan på din måte beskytte deg for å bli såret.Prøv å sil ut hvem som er bra for deg og ikke, på en best mulig måte.

Sukkerbruker

15 nov. 10 18:32

Til kommentaren over meg:

Preben sier det som det er, ikke noe frekt eller ovenfra, men ærlig.

Sukkerbruker

15 nov. 10 21:26

I all verden... hvilke menn er det Preben kjenner som ikke en gang vil kysse på date. Har man først gått ut med en "babe" skulle man jo tro hun var attraktiv nok til å kunne kysses - ja endog å gå til sengs med, vanligvis. Selv er jeg i allefall såpass glad i nærhet og det er sjelden jeg tar meg selv så seriøst at jeg ikke engang gjerne vil kysse på date.

Sukkerbruker

16 nov. 10 21:23

Innleggene til Preben holder et forbausende høyt nivå til å være skrevet av en sosiolog, og dette innlegget er intet unntak. Masteroppgaven "Pen søker trygg" er bedre enn boken med samme tittel og ligger dessuten gratis på nettet. Til nevnte bok vil jeg bemerke at jeg er uenig i at verbet "undertrykke" er dekkende for det naturlige fenomen, at kvinner foretrekker menn med høy forsørgerevne forran menn med lavere forsørgerevne.

Jeg kan i det alt vesentlige slutte meg til ovennevnte innlegg, dog med følgende reservasjon:
Jenter vil instingtivt søke sexpartnere som er mest mulig attraktive. Ved dette vil ofte hos sine partnere bli vurdert til "pulbar, men ikke kjæresteemne". Noen jenter kan kanskje oppfatte det som psykisk belastende aldri å være bra nok til noe mer enn å bli pult. Preben foreslår ovenfor at jenter kan motvirke dette ved å vente litt med sex.

Ved denne strategien vil i møte med menns mer kvantitetsorienterte "det er flere fisker i sjøen - mentalitet", resultere i lavere antall sexpartnere fordi noen gutter går over til neste jente om de ikke bokstaveligtalt får kuken i bunn på første eller kanskje andre date. For jenter som kun er ute etter kjærste og ikke sex i seg selv er dette kanskje tilsynelatende like greit. Problemet er imidlertid a det blant disse guttene som utgår kan være en eller flere som, selv om de var tilbøyelig til raskt å gå over til neste jente i fall litt motstand, likevel kunne kvalifisere angjeldende jente til kjæreste. Skal noen bli kjærester må de dog prøvekjøres først. Stiller de seg ikke til disp for prøvekjøring i tide blir de ikke med til å bli tatt i vurdering.

Mao; om man kniper for mye får meg heller ikke kjæreste. Man må kysse (eller knulle) noen frosker før man finner prinsen.

Hilsen mann38

Sukkerbruker

18 nov. 10 22:14

"Noen kvinner når opp til en date, noen kvinner når opp til et kyss, noen kvinner når opp til sex, og en og annen kvinne når opp som kjæreste. " Det føles slik at Preben prøver å bekytte mennene her inne på sukker hver gang han snakker om forhold og sex osv.. Han står alltid ved side med gutta, og dems premisser, regler, ønsker etc etc. Hva med gutter/menn som ikke kvalifiserer seg til kjærestemateriell? Eller "et ligg"? Det er så mange dumme menn her inne at jeg orker nesten ikke å lese mailene lenger! Sukker virker som et useriøst sted som muligens er skapt for å glede norske gutter og menn som trenger litt krydder i hverdagen. Ikke til å ta det seriøst!

Dessuten, er det mulig å ta vedkommende på alvor når vedkommende kaller seg "gutt" ? Umoden dritt-unger er totalt turn-off!!!

Sukkerbruker

21 nov. 10 16:35

Syns Anonym 18.11. har et poeng - det blir veldig forenklet og polarisert som forklaring i denne sammenhengen. (Sry Preben.. ;))

Man kan vel tenke seg at det f.eks fins menn med seriøse tilknytningsproblemer - eks pga usikker tilknytning til en eller begge/flere av foreldrene. Også på Sukker.no. Og at de derfor ikke kommer lengre enn til sex.

I tillegg en rekke menn som "normalt" velges bort av kvinner i seleksjonsprosessen. Det er vel ingen grunn til å tro at de ikke er særlig godt representert på et sted som dette - som vel nettopp sikter seg inn (kommersielt - for ingen tror vel at Sukker.no er opprettet av ren godhet) på å dekke slikes behov. Og at de her får en mulighet til å framstå på et "høyere" nivå i kjønnsmarkedet enn de ville gjort irl - og at de opptrer deretter.

Syns det er all grunn til å lese seg litt opp på nettsjekking. Også om gaming. Bedre å vite for mye enn for lite.

Sukkerbruker

22 nov. 10 17:07

Er helt enig i Prebens svar jeg, og synes heller ikke det er overnfra-og-ned.

Det dere jenter kanskje har en tendens til ikke å tåle (uten å generalisere alle forøvrig) er at noen forteller dere at dere faktisk ikke kan få alt dere vil ha til enhver tid. Noen får noe, noen får ingenting, mens noen får alt (og blir ikke bedre mennesker av den grunn), og sånn vil det alltid være for begge kjønn. Jeg tror mange kvinner har en større stolthetsfaktor enn menn, og vil alltid prøve unnskylde avvisninger med at mannen "bare var ute etter en ting" osv, i stedet for å innse at de rett og slett bare ikke var det han var ute etter. Deal with it! Det har menn måtte gjøre etter utallige avvisninger fra kvinner, og da går livet videre. Sånn er det bare. Det er også noe som heter at til syvende og sist så er det kvinnen som velger, men også dette tror ikke jeg stemmer, ihvertfall ikke i nyere tid. Begge kjønn velger, og det gjelder prøve finne noe man er på bølgelengde med og tenke litt rasjonelt tidlig, hvis ikke kan man risikere et hardt fall.

Sukkerbruker

23 nov. 10 23:52

Jag tror att Preben har helt rätt i detta, men det är så svårt för mig att acceptera att jag, som har träffat (och många gånger haft sex med) män som kanske står lite över mig i stegen, måste nöja mig med nån som inte jag tycker är attraktiv eller särskilt spännande alls :( varför måste man nöja sig med det man får?

Sukkerbruker

27 nov. 10 20:44

En mann trenger ikke være superheit for å være en bra kjæreste, bare han ikke ser alt for jævlig ut er det hans personlige egenskaper som betyr noe. liker du personligheten og dere har god kjemi kommer du til å syns han er vakker å se på også, og du har lyst til å ta på han masse.

Så når du tenker kjæreste bør du gå for noen du har god kjemi med og der dere passer sammen personlighetsmessig. Og når du har funnet ham må du kunne sette pris på ham akkurat som den inike mannen han er. Og dere må samarbeide om å holde forholdet levende og fullt av lidenskap, kommunisere åpent og finne på nye ting sammen, gjøre mye forskjellig for å holde sexlivet spennende og aktivt og variert.

Du må finne den du passer med og gjøre det beste ut av det, og du vil få en mann som er mer attraktiv enn alle andre menn i verden.

Sukkerbruker

27 jan. 11 19:23

Jeg må bare nevne en liten ting. Sjekking på alle plan kan gå alle veier.. Seriøst eller useriøst.

Personen som som hadde spørsmålet er nok litt for LOST til å forstå hvordan slike nettsjekkinger foregår. Kanskje man skal ha kategorier for slemme og snille også??

Nei bruker man hodet og sunn fornuft så kan man som oftest sile ut det man ikke liker. Og mangler man den fornuften så tror jeg man heller får søke hjelp en plass.
Fremmede mennesker er fremmede helt til du blir kjent med de. Det er ingen vei utenom desverre!!!

Sukkerbruker

27 feb. 11 21:24

Synes vel Preben treffer hodet på spikern her, stort sett alt stemmer.......så selv om jeg mener at "vi menn" bør være ærligere om våre hensikter så er det dama som til syvende og sist må lære seg å mestre sine lyster........det er litt tragisk men den gode mannen dere ser etter er der ute, men fordi menn på en "høyere hylle" legger anpå dere så blir han gående å lete i blinde.
Dette gjelder nok til en viss grad menn også, men jeg tror fenomenet er aktuelt for damer........så min oppfordring er...tenk bedre igjennom hva dere egentlig gjør.