Lydmuren

Det er en ting jeg lurer veldig på. Nå som jeg er her på sukker.no, og får match-tall 89 hos en kvinne, og tenker: Vel, hun passer jo rimelig godt opp mot meg. Jeg sender da selvfølgelig en melding for å høre om hun kunne være interessert i å bli kjent, men jeg får ikke svar. Jeg skriver på nytt og spør hvorfor vedkommende ikke er seriøs nok til å svare eller gi et hyggelig avslag eller svar. Hun svarer både frekt og uhøvelig med denne kommentaren: TA HINTET. Jeg mener ærlig talt svaret både er lite seriøst, lite voksent meget frekt og respektløst. Da er mitt spørsmål til deg, Preben. Mener kvinner da at de skal få gjensidig respekt hos en mann og hyggelige tilbakemeldinger?

Hei. For å være helt ærlig så må jeg svare ja på spørsmålet ditt. Kvinner bør kunne forvente høflighet selv når det ikke svarer på meldinger. Selv om jeg mener at det både var både ufint og lite innsiktsfullt av henne og svare slik på en henvendelse som tross alt er et kompliment. Det er rart hvordan uønsket oppmerksomhet nesten kan skape aggresjon hos folk. Både kvinner og menn, men sannsynligvis oftere hos kvinner, da det ofte ligger i kortene at det er mannen som skal være den initierende parten. La meg dele noen tanker jeg har om dette med deg.

For det første: Dette med matchsystemer og internett-dating hvor alle kan sende meldinger til alle. Det er i utgangspunktet et stort rom hvor alle roper til alle samtidig, mens ”matchingen” skal forsøke å effektivisere den vanlige kurtisen blant mennesker: Problemet er, at den mest kritiske fasen av filtreringen, nemlig invitasjonen til å komme bort og ta en prat, ikke finnes i dette virtuelle rommet. I stedet får man en ”matchscore”. I den virkelige verden så finnes det utallige filtreringer som gjøres før det i det hele tatt blir aktuelt å finne ut om ”begge ligger turer i skog og mark”, og så videre.

Hvor to mennesker møtes er ikke tilfeldig. Er det på byen, ja så finnes det utallige typer utesteder som faller ulike mennesker i smak. Noen går på ”Egon”, andre på ”Robinet”. Her er en filtrering gjort allerede. Så er man inne i lokalet. En kvinne eller en mann filtrerer også her, i form av hvem de ser på, og hvem de posisjonerer seg i nærheten av, men like viktig, hvilke blikk de veldig bevisst og konsistent ikke møter, mennesker de ikke posisjonerer seg i nærheten av, og hva slags ansiktsuttrykk de setter opp skulle blikket uheldigvis bli møtt. Alt er mer eller mindre høflige avvisninger og vi er smertelig klar over hva som er hva.

Så kommer det en kjønnsforskjell inn her. Menn skal være frempå, og de skal være selvsikre. Ellers har de liten sjans. I andre enden står de vakre kvinnene alle disse frempå, selvsikre, eller påtatt selvsikre mennene vil ha tak på. At disse kvinnene posisjonerer seg et annet sted i rommet, hjelper ikke. At de konsekvent ikke møter blikkene deres, hjelper ikke. At de er stive i maska når de til slutt snubler over ett av disse ansiktene som har stirret på dem fra utallige kanter, hjelper heller ikke. At de har posisjonert seg i et hjørne, med et kringvern av venner rundt seg, for slik å få fred fra tilnærmelser fra mennene de ikke vil ha oppmerksomhet fra, eller orker å avvise, gang på gang, hjelper heller ikke. De går bort til henne uansett, for de vil så gjerne, eller de har bare blitt vant til at jenter må ta på seg et ”bitch-shield” for å beskytte seg mot alle tilnærmelsene hele tiden. Et slags våpenkappløp som har gått amok. Man skal bare prøve hardere. Kanskje er man den som klarer å penetrere skjoldet, og gå av med seieren. Og noen klarer det selvsagt. Og oppi det hele, vil hun selvsagt gjerne ha oppmerksomhet fra menn hun er interessert i, men det er selvsagt ikke lett, oppi alt maset. Så hun blir grinete.

OK. Dette er real life, og filtreringer som gjøres før det i det hele tatt er relevant å se om ”begge liker porno”, ”liker å trene”, ”ta seg et glass vin i ny og ne”, og alle de andre variablene som finnes i de ulike match-systemene. Og la det være sagt, jeg mener sukker har det beste jeg vet om. Men så til poenget mitt: Hvor gretten tror du ikke damer kan bli på nett-datingens virtuelle utesteder, hvor absolutt alle går, og hvor det er umulig på filtrere på andre måter enn å la være å svare på meldinger? Jo, damer blir passiviserte og leie fordi de drukner i oppmerksomhet. Det er umulig å avvise noen før ”praten” er i gang. Til slutt gidder de ikke engang å være proaktive og oppsøke og finne frem til menn de faktisk synes er interessante. De går gjennom innboksen sin, hvor det finnes nok å ta av, både av litt og hvert.

Mennene blir også leie, fordi de kaste bort mye tid på å skrive meldinger, når de heller bare kunne funnet ut om det kan bli noe i brøkdelen av et sekund, ved hjelp av et avisende blikk, eller kroppsspråk i en naturlig setting, og så gått i en annen retning. Så er det selvsagt alle mennene i dette rommet som mister sine naturlige fortrinn i Real Life filtreringene. Det er vanskeligere å trenge gjennom lydmuren i dette enorme lokalet, for de sidestilles med alle andre, som fyller opp innboksene til kvinner. Menn føler seg lite verdsatt, og at de bruker enormt mye tid på dette, mens kvinner både blir late, bortskjemte, passiviserte, og tydeligvis også ufine til tider.

Nett-dating har både sine fordeler og ulemper. Det kan være noe som sparer en for mye tid, men det kan også være noe som gjør at du kaster bort mye tid, hvis du bare baserer deg på dette. Det som er litt uheldig er at kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste når de legger seg på den samme passive strategien de bruker ute på byen. Det holder ikke å bare sjekke innboksen, eller stille seg i et hjørne og være sur, inntil noe interessant flyter forbi. De må søke opp mennene de liker. Menn kan kanskje skåne seg selv ved å heller lage seg en veldig bra profil fra begynnelsen av, og ikke sende så lange meldinger. Send et lite blikk med ordene dine, ikke en livshistorie. Nei, det øker ikke dine muligheter, men du kaster ikke bort så mye tid, som er irriterende, og du kan kaste et bredere garn, akkurat som du ute på byen kan gå videre til neste. Matchscore blir mer relevant på et litt senere tidspunkt.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

30 aug. 12 21:45

Jeg er enig i at svaret fra kvinnen var frekt. Samtidig lå det en tone i melding nr 2 fra mannen, når han spør "hvorfor vedkommende ikke er seriøs nok". Det er ikke et nøytralt spørsmål, men en anklage (at hun ikke er seriøs). En mer positivt formulert etterspørsel ville kanskje også gitt en mer positiv respons.

Sukkerbruker

31 aug. 12 12:16

"Matchscore blir relev..." Ja? Har du tenkt å fullføre setningen, Preben? ;-)

Sukkerbruker

2 sep. 12 22:37

Ikke alle lever og ånder for sukker, det kan være mange grunner til at en person ikke svarer, og ingen har plikt til å forklare seg. Jeg foretrekker selv stillhet fremfor et klart avslag, og jeg forstår ikke helt denne trangen til avvisning. Lighten up!

Sukkerbruker

9 sep. 12 12:09

Det er ikke trangen til å bli avvist, det er bare at vi gutta vil ha et klart svar, en tilbakemelding på om vi virker interessante eller ikke.. vanskeligere er det ikke.. Kan ikke jentene skjønne det??

Altså, du er rimelig pen, legger ut profil her på SUKKER, men du skal faen meg ikke svare, eller svare høflig tilbake hvis du ikke er interessert..

Sukkerbruker

13 sep. 12 12:41

"Vi" gutta vil ikke alle ha "et klart svar". Jeg klarer meg for min del helt utmerket uten å få gnidd avvisningen inn i trynet, selv om den er høflig. Hvis en jente ikke svarer har jeg stort sett glemt hele jenta etter noen dager likevel. Et manglende svar er også et svar, kompis.

I tillegg bør du huske på at minst 9 av 10 jenter selv ser ut til å foretrekke et manglende svar fremfor et negativt ett, i det minste hvis bare en brøkdel av jentene lever som de lærer. Og da tenker nok de fleste av dem at dette også er den mest hensynsfulle måten å avvise gutta på, siden de selv foretrekker å bli avvist på denne måten. Da er det absolutt ikke vondt ment, de bare prosjekterer egne preferanser over på gutta i mer eller mindre god tro. Mange av gutta gjør akkurat det samme, når de mener at det er uhøflig av jenter ikke å svare (fordi DE SELV synes det er mest høflig). At enkelte menn heller ikke tåler å bli avvist og følger opp skriftlige, høflige avvisninger med sjikane forsterker vel bare dette inntrykket, at det er best for jentene å la være.

Mann, 35

Sukkerbruker

14 sep. 12 01:28

Jeg har nå i det siste prøvd å svare på nesten alle meldinger jeg har fått, og de jeg ikke er interessert i har jeg avist høflig. (Synes jeg da) Har takket for mail, men skrevet at jeg ikke tror det er noen bra match. Nesten alle de mannfolkene har da skrevet tilbake og forlangt svar på hvorfor! Jeg har da svart at når man får et nei, så er det som regel fordi det er noe jenta ikke liker. Og igjen så vil de vite nøyaktig hva det er. Og når jeg da svarer ærlig, etter mye press, blir de sure fordi jeg ikke synes de er kjekke, er for gamle eller bor for langt borte. Så det er ikke så lett å avvise med en melding, for det ender likevel med at jeg må skrive 5-10 meldinger. Så til slutt har jeg bare blokkert dem, selv om jeg synes det er litt teit..... Og hvis jeg ikke svarer på en melding fordi jeg ikke har noe å svare med...(Hva slags svar av verdi kan man gi på "hei", "hvem er du" eller "du er pen"? Skrevet av en man ikke er interessert i)... så skriver de en gang til og maser..... Skjønner at gutta er lei av å bli avvist, men man ha litt selvinnsikt også. Og ikke ta seg selv så veldig høytidelig!

Jente (liker å kalle meg jente jeg da), 29.

Sukkerbruker

24 sep. 12 21:08

Støtter det du sier «Mann 35», om at jenter kanskje foretrekker et manglende svar istedenfor å få sannheten midt i trynet. Allikevel mener jeg at en bør forvente en viss modenhet blant vår aldersgruppe. Vi har tross alt noen år på baken, og bør kunne takle livet slik det er.

«Jente 29», takk for at du faktisk prøver. Foretrekker definitivt å få vite at dere har tatt et standpunkt til en melding enn total stillhet. Så får vi gutta bare akseptere at dere nettopp gikk glipp av en knakenes god kar ;)

-Daz

Sukkerbruker

14 okt. 12 17:48

Er enig med jente 29. Syntes det er bedre å la være å svare, fordi det blir så mye greier og sure miner, når jeg prøver å svare på en høflig måte at jeg ikke er interessert.

Foresten så er menn like. De svarer ofte heller ikke, og jeg syntes det er en helt grei måte å vise at han ikke er interessert i meg

Sukkerbruker

26 jan. 13 23:50

Det å svare, er et første steg i mot å si, deg kan jeg like.

Å svare, er ofte en forpliktelse i og for seg selv.. eller slik kan det føles. Kvinner å menn er kansje ikke like der?

Menn ser noe de liker, sender melding, får svar, og da tenker de, "Nå er vi igang"...

Kvinner, ser ann profilen, sender meld, men er ennå i vurderings fasen, men menn ofte tok den i det de så profilen.

Jeg ville ha vurdert en stund til, selv etter endel medlinger att å fram... men det er meg, liker å vite at den jeg snakker med virkelig er av intresse, FØR jeg må ta stand punkt til det på noe vis. Og da ikke pga en profil, eller bilder, men flyten i samtalen man skaper mellom seg...