Hvorfor menn sender standardmeldinger

"Jeg blir sprø av menn som bare skriver "Hei" i første melding, og gidder overhodet ikke å svare på det. Med et spørsmål får du vist at du er oppriktig nysgjerrig, og at du har brukt mer en to sekunder på å bestemme deg for å ta kontakt. Tør å vise at du faktisk er nysgjerrig på meg som person, og ikke bare fisker vilkårlig rundt etter kontakt med hvem som helst. Og pls ikke send de ferdiglagde "festlige" redegjørelsene om deg selv og alt du kan "tilby" (som jeg vet du sender til ørten andre jenter også). Det kan du legge inn i profilen. Ta deg tid til å velge ut noen du er genuint nysgjerrig på, og prøv å bli kjent!"

Det er artig å lese disse ”oppgitte” kommentarene som noen kvinnelige brukere av og til legger ut. Artig fordi mye av det samme går igjen, som den overfor, og fordi de samtidig utviser en grunnleggende manglende forståelse for de fleste menns utgangspunkt på kjønnsmarkedet. Det er selvsagt ikke bare kvinner som er blinde for det motsatte kjønns situasjon, men la meg leke litt med denne kommentaren, denne gangen.

Alle vil vi føle oss som den spesielt utkårede. For kvinner virker det å være spesielt viktig. Den vanlige forklaringen på dette er at siden et svangerskap er så mye mer kostbart for henne, fysiologisk sett, enn det er for menn, så er det desto viktigere for henne å velge en trygg partner som ikke lar henne og barnet i stikken. Samtidig så kan hun få færre barn, og terskelen for å ha sex med en person er mer sammenfallende terskelen for samliv. Han skal ha de rette egenskapene før hun gidder spleise gener med ham.

Dette innebære at mannen hun til slutt faller for ikke bare skal være attraktiv, men helst også ha jaget henne en god stund, slik at hun er sikker på at han er ekstremt motivert til å investere i henne. Gjerne skal hun ha en slik effekt på ham at han ikke har kontroll over seg selv en gang. Og han skal hvert fall ikke være interessert i andre kvinner på samme tid. Dette er ”romantikk” slik kvinner foretrekker den. I tråd med deres interesser og preferanser på kjønnsmarkedet. De får en fantastisk fyr som er hundre prosent monogam.

Man gjenkjenner det også i kommentaren i begynnelsen av denne teksten. Standardmeldinger som viser at de ikke er den ene, utkårede, unike som de vil ofre alt for, er ikke noe særlig. Det gidder man ikke svare på. Man skal ikke fiske rundt og se hvor man får napp. Nei, man skal bruke av sin tid.. velge nøye, forberede kurtisen, i kort, gjøre nøyaktig det motsatte enhver rasjonell mann gjør i et kjønnsmarkedet det motparten er kresen, og sannsynligheten for at man ikke får napp er større enn at man får napp. Man får ikke spre risikoen, slik enhver fornuftig person gjør. Man risikerer ikke penger, men tid. Og det er en like kostbar ressurs.

Man kan lure på hvor spesiell en mann er nødt til å få en kvinne til å føle seg på nettdating-tjenester før han ”fortjener” et svar. Hvor mye tid investerer hun? Like mye? Halvparten? En tiendedel? Mindre? Sender hun i det hele tatt meldinger uoppfordret?

Det er nettopp en kvinners insistering på å være den ene, spesielt utkårede som gjør at menn stort sett er nødt til å benytter seg av en strategi på kjønnsmarkedet som gjør en kvinne alt annet enn den ene, spesielt utkårede. Det er testingen, motstanden, og den lille ekstra kresenheten. Hadde menn oppført seg slik kvinnene foretrekker på dette området, så ville det knapt nok være timer nok i døgnet for dem til å finne seg en partner.

Det som er litt artig er at menn stort sett ser ut til å akseptere den moralske svartmalingen som dette nødvendigvis fører til. Hvis en mann har ”noe på gang” i flere leire på en gang, er han ”falsk”. Han trenger ikke en gang ha kysset noen av disse kvinnene. Det holder hvis hun finner ut at han også er interessert i noen andre. Det typiske eksempelet er når de to jentene kjenner hverandre, uten at han er klar over det. Begge jentene kan være flotte, og han kan være en flott fyr. Han kan ha vært galant og respektfull på alle måter. Ingen av jentene har gitt han en tydelig respons som viser at interessen er gjensidig. Han møter motstand hos begge, han ”testes” litt. Begge, den ene, eller ingen av kvinnene kan være interessert i ham, men det vet ikke han. Så finner kvinnene ut, seg imellom at samme fyr har vist interesse. Hva skjer?

Hvis det ikke har blitt etablert en forpliktende relasjon mellom noen av kvinnene og mannen, er det i bunn og grunn en moralsk ”nøytral” situasjon. Hvis begge kvinnene er interessert burde det oppstå en konkurranse som ville kommet mannen til gode. Er bare den ene, eller ingen interessert så ville det oppstått en avklaring, hvor kvinnen som ikke er interessert trekker seg unna slik at venninnen får gjennomslag, eller begge. Det som i stedet skjer, er at mannen utsettes for en moralsk fordømming som om han har gjort noe galt. Men det har han jo strengt tatt ikke? Det eneste han har gjort er å ivareta sine interesser på kjønnsmarkedet, på samme måte som kvinner gjør det. Det viktige poenget er selvsagt at også han leter etter en livspartner han kan ha et monogamt samliv med.

Kvinner bør kanskje huske på følgende: Promiskuøs sjekking er ikke et bevis på en promiskuøs personlighet som vil være utro ved første anledning. Jeg tror at mange kvinner gjør en tankefeil når de slår dette sammen. Det er egentlig to helt separate ting. Promiskuøs sjekking er for de aller fleste menn en forutsetning for å oppnå et monogamt samliv med en kvinne. Dette er kanskje noe å huske på når dere får neste standardmelding. Hvis dere har lyst å føle dere spesielle så kan det jo være en idé å i stedet være den spesielle personen som faktisk svarer engasjert og interessert?

Nettdating gjør oss late. Men ingen blir så late som kvinnene. Følgelig forsterkes menns behov for å spre tidsrisikoen og standardisere ytterligere, som gjør at kvinner føler seg enda mindre spesielle. Så blir de enda latere, og gidder hvert fall ikke svare. Så blir menn enda mer pessimistiske og sprer risikoen ytterligere.  Skjønner dere tegninga?

 

 

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

16 juni 13 03:42

Hør hør!

Sukkerbruker

16 juni 13 09:01

Vet ikke om jeg er enig i denne artikkelen... Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen, men da er muligens jeg veldig annerledes enn resten av den kvinnelige befolkningen i sukkerverdenen. Når en mann sender bare et hei, så er det i praksis ikke en førstemelding i mine øyne. Hvis jeg bare svarer hei tilbake, hører jeg ikke noe mer fra ham, så vi må svare et hei med spørsmål som viser at vi har lest profilen og at vi er nysgjerrig på ham. Jeg har ikke prøvd å bare sende hei som første melding, men må ærlig talt innrømme at jeg tror svar hadde uteblitt fra mannen. Min erfaring er mange menn vil jaktes på... Og da hender det at jeg faktisk går på jakt.

Sukkerbruker

16 juni 13 09:13

Jeg kjenner meg ikke igjen jeg heller. Jeg sender langt flere gjennomtenkte førstemeldinger enn jeg mottar. Jeg får kanskje flere "hei"-meldinger, men som det sies over - svarer man med hei tilbake er det stop. Altså vil menn som sender hei, få mer tilbake enn de selv gir. Hvem er late da?

Selvfølgelig er ikke sjekking med hagle bevis for at de er utro i stilen senere. Det samme gjelder kvinner som har sex fmed menn første kvelden.De trenger ikke være billige. Likevel er det et inntrykk mange menn mer eller mindre bevisst får, og derfor vrakes ofte disse kvinnene og anses useriøse selv om de ikke er det. Vi må faktisk oppføre oss slik motparten finner interessant.

Enten vi liker det eller ikke.

Sukkerbruker

16 juni 13 18:10

Det er utrolig mange kvinner (sikkert menn også) som skriver ingenting i profilene deres, men har bilder. Hva skal man egentlig skrive utenom "Hei!" da? "Fin bikkje! Hva heter den?" for eksempel ... er litt tynt i mine øyne.

Hvis man skriver ei melding basert på det som står i profilen, er det heller ikke garantert svar. Ikke en gang "Beklager, jeg finner deg ikke interessant.". Hvor mye skal man skrive i ei førstemelding? Etter min mening, maks en eller to setninger. Får kjøre på med spørsmål når hun / han har vist en viss interesse.

Jeg tenker jo at vi alle sammen må gjøre litt for for å finne "den rette". Om en person skriver "Hei", så betyr det ikke at hun eller han er lat, men viser bare interesse. Så er det opp til deg å vurdere om det er verdt tida.

Sukkerbruker

16 juni 13 23:44

En førstemelding med kun et 'hei' er nettdatingverdens ekvivalent til et forsøk til øyekontakt. Et hei tilbake etablerer øyekontakt og det er således uforståelig hvorfor så mange kvinner er negative til denne type melding. Men jeg er enig med de som mener at man ikke bør kunne forvente noe mer enn et hei tilbake.

Sukkerbruker

17 juni 13 08:59

Jeg er ganske enig med Preben. Utenom at jeg har gjort det litt annerledes. Alle kvinnene på sukker.no er for meg lite spesielle. Jeg bruker bare sukker når jeg ikke har tid til å sjekke i virkeligheten.

Ikke blir det noe særlig spennende når kravene er urealistisk høye av det motsatte kjønn.

Men det er jo egentlig greit, jeg vet i hvertfall at sjansene er større når jeg først får en date. ;-)