Fjellbukk etter havre

Det er mye variasjon i epostene jeg får. Når jeg setter meg ned får å skrive ut ifra dem, er noen enklere å ta utgangspunkt i enn andre. Noen ganger er problemstillingene kjente, andre ganger originale. Det hender også at noen blir utgangspunkt for tekster som svarer på andre ting, og som derfor snyter innsenderen for svar. Beklager. Så er det noen eposter som beskriver en virkelighet som er så fjern fra min egen at jeg ikke vet hva jeg skal skrive eller svare. Som oftest lar jeg dem bare ligge. Den dårlige samvittigheten går over etter hvert.

Jeg har fått en slik epost igjen. Denne gangen deler jeg den med dere, etter noen runder med redigering. Fordi jeg synes den er velskrevet, fin. Fordi jeg synes er interessant og rørende. Fordi den har nerve, og setter egne utfordringer i perspektiv. Sist men ikke minst, fordi det kanskje finnes noen andre der ute som kan gi litt tilbakemelding, og som kjenner noen som er i en lignende situasjon. Skriv i kommentarfeltet, eller til meg personlig, så kan jeg videreformidle.

"Traff for første gang høsten 2013 ei jente som jeg likte veldig godt og ho likte meg. Det var min første store kjærleik. Jeg traff ho på møteplassen. Kjørte til ho i Ørsta helga. Ho arbeidet på sjukeheimen som sjukepleier, hentet ho der, kjørte hjem til ho. Det ble sengekos med en gang. Vi spiste mat pratet, så på TV. Sengekos i senga den natta. Lørdag frokost, vi ruslet en tur på fjellet, på en liten topp ble det kos i naturen, likte det, moro, kjørte hjem til ho, dusjet sammen, massasje, middag, tv og prat, sengekos.

Søndag dusjet sammen, frokost. Vi pratet og ho ville gjerne ha mere besøk av meg. Besøkte henne igjen. Var i Ålesund besøkte far. Ringte til ho lørdags kveld, ho ville gjerne ha besøk av meg. Hadde det kjekt hos ho, sengekos. Kjørte hjem til Molde. Var i godt humør. Jeg fortalte henne om meg interesser og arbeid. Jeg fikk vite litt om ho. Ho har vært sammen med en Engelskmann, som er psykopat, var ekkel mot henne i kjeften.

Uforpliktende forhold ble vi enig om, vi trengte tid begge to. Vi ble enig om å ha ei uke sammen. Jeg besøke henne ei uke i Ørsta. Kjørte til henne søndagen, ho på jobb, middag, tv, kos. Ho var frekk mot meg, ho tok intitivet, jeg og etterhvert som jeg kjente meg trygg på ho. Vi gikk hånd i hånd. Viste omsorg og vennlighet mot ho.

Tirsdag kom finværet. Vi kjørte til Sæbø, ferge, Øye Hotell. Og gikk opp til Patchellhytta, vi var alene på hytta. Peis, middag, stearinlys, og kos ble i hytta. Kjekt. Vi la sengene sammen. Onsdags morgen sto vi opp, fokost og tur. Vi gikk opp mot slogen, kjempefint vær. Opp mot fjellryggene, traff andre folk. Jeg og ho stoppet ca. 15 min. fra toppen. Glatt og snø, ho fikk høydeskrekk. Ho ville sitte å vente, jeg sa til henne bestemt, da må du sitte der. Jeg sprang, klyvde opp sammen med de andre guttene. Bilder og ned igjen til ho. Vi gikk til hytta hentet ryggsekkene. Ned stein til Øye Hotell, lang og hard tur. Omvisning på Øye Hotell, kjørte til Ørsta.

Onsdag kveld masasje og kos på hveandre. Torsdag lang kjøretur til Loen, Briksdalsbreen. Gikk opp til breen, geiter, moro. Litt shopping der. Kjørte til Ørsta. Mat og kos. Fredag ho på jobb, jeg malte vinduskarmene hennes, og andre strøket på lørdag. Lørdag kveld kos og prat. Søndag skulle ho på jobb kl. 14.00 Jeg prøvde å å få vite om vi kunne møtes etterpå i November kanskje. Men ho ville ha en pause. Ho var så opptatt med data. ”Du skal få litt tid for deg selv nå før du skal på jobb”. Jeg er glad for at vi har møtt hverandre, blitt kjent, vi har hatt en kjempefin stund sammen. Jeg har fått være fjellbukken hennes en stund. Kjørte derfra, med tecno, Scooter musikk. til Molde.

Siste sms: ”Hei fjellgeita mi. sitter her på ferga. Er så glad til sinns. Du har funne deg en god, kjekk, stabil, fjellbukk, som gjerne vil ha gode opplevelser sammen med deg. Og jeg har funnet meg ei god turvenninde, som jeg kan ta med på fine opplevelser og ha det kjekt sammen med og kos. Jeg er på mange måter en ny og frisk kar, som ikke har noe forhold bak seg. Vi kan møtes av og til ha det kjekt sammen. Klem, kyss, kos fra meg”.

Ho skrev at vi har hatt en fin uke sammen med gode opplevelser, Klem.

Så fikk jeg epost om at ho ville ha pause. Ikke ville ha kontakt. Vart så lei meg, deprimert, skalv. Klarte nesten ikke å være på jobb den uka, gråt og gråt. Gråter no og, ka skal det bli av meg. Tenkte etterpå Det har ikke gått i lengden. Jeg skulle gå videre i livet, finne meg ei jente som er klar for en mann. Jeg hadde heller ikke lyst til å flytte til Ørsta. Hvordan skal jeg få meg jobb, inntekt. Skal jeg bryte opp alt det jeg har i Molde, yy, Vardekomitee, Hjertøya, slekt og xx. Kan hende at jeg har funnet meg jobb i Ørsta, blitt kjent der. Kanskje funnet meg jobb på attføringsbedriften i Volda. Mor hennes skulle flytte til Ørsta, ho ordner med leilighet til ho. Far hennes er tysk, det er slutt der.

November og desember gikk, arbeid, kjekt og greit der. Møter opp hver dag på jobb. Forskjellig praktisk arbeid, trives der, men det er ikke lønnsomt. Jula kom, humøret mitt svinge, er stille og tenksom. Kjempegreie foreldre. Mor stelte og gjorde det koseligt til jul. Mye god mat, selskap, slekt. Jeg henta juletre i skogen, som jeg har gjort i ca. 6-7 år siden mor ble alene.

Har opplevd mye I 2013. Yy turer, jobb, Jotunheim tur, Førde urfolk festival tur. Og mitt første kjærlighetseventyr, men det ble slutt, vil så gjerne oppleve det på nytt. Ser jo ofte det er jenter, damer på ca. 40 som ikke har barn, eller.

NAV bare uføretrygda meg for ca. 6 år siden. Mottar en uføretrygd på 15 600 og motivasjonslønn fra xx på ca. 4000 i måneden. Jeg har både godtatt uføre trygda og ikke gjort det. Er jo så frisk og rask, sporty, ikke dårlig helse, ikke alkohol problemer, ikke røyker aldri vært borti stoff. Psykolog og ett lite snev av asberger syndrom. Men har jo trygd, greit å ha den trygda i bunnen. Skal jeg begynne i jobb, vil jeg gå ned i lønn, før den stiger opp.

Har jo vært på utkikk etter egen leilighet, hus å bo for meg selv. Inni Isfjorden, ved skåla, bare nysgjerrig. Men syns jo det er greit for både jeg og mor at jeg bor i sokkelleilighet til huset ho eier. Arbeider 100 % på attføringsbedriften xx, litt relevant med den bakgrunnen jeg har. Mye innenfor maling, tapet, strie, mønstret tapet. Malt kontor, malt hos private og kommunale kunder og forskjellig gartner arbeid. Gressklipping, hekklipping og motorsaging. Det er bare meg han har turt å slippe til med motorsaging. Det har med det at jeg har gjort det mye før. Egen læring, tatt kurs, har egen sag. Og han ser det at jeg behandle saga med respekt og rolig. Aldri skadet meg. Jeg er unik, de trenger meg på xx, er uerstattelig, trives.

I mange år før xx har jeg tatt på meg hagearbeid hos naboer oppi Kringsjå. Men det blir slik sporadisk, ustabil inntekt. Tar nå på meg bare ekstra-arbeid hos 2 naboer, hos far I Ålesund. Og kanskje mere, men skal jo leve.

Har ellers kjøpt meg mye verktøy og friluftsliv-utstyr. Men det er jo fordi at jeg liker å være, holde på med praktisk arbeid i fritida også. Har ikke kontor never. Jeg beriker mitt liv på min måte. Tatt turlederkurs, kart og kompasskurs. GPS kurs. Gått på egne turer. Det har gjort slik at jeg har lært å stole på meg selv, tatt mine egne avgjørelser, blitt erfaring rikere. I yy har jeg vært med siden 1995. Har hatt mange turopplevelser, vært litt leken. Vært med yy til Trollheimen, tafjordfjellene, Rondane og 2 ganger i Jotunheimen. Men har ikke møtt ei som har likt meg på en spesiell måte og blitt glad i meg. Har ikke helt lyktes, ikke flaks, flørtet, men det har ikke blitt slik at ho har falt for meg. Har jo mange venninner og venner.

Dem syns jeg er en kjempekjekk kar. Har jo ett godt miljø i yy, Molde. Har oppsøkt tursteder på egen hånd. For eks. Turtagrø-fjellfilmfestival. Kjørte dit på egen hånd. Fjellfilmer, ble med på tur opp til Fannaråkhytta, over bre. Men møtte ikke ei der, selv om jeg flørtet, pratet med de. Låg i telt alene. Kjørte hjem alene. Vært på hytte til hytte turer. Gått Måsvassbu, vasstindbu, Svartvassbu, Hoemsbu i 2005. Da kom jeg bort fra stien, sov ute, tilbake til stien, neste morgen, med kart og kompass, tåke. Og gått den hytte turen i 2010 alene igjen, da sol. Ellers vært på de hyttene senere, flere ganger. Er med I vardekomiteen, vi er en gjeng folk som ordner stier, blitt meget godt kjent og driver med varding.

Det var interessene mine og slik jeg er.

Kan også nevne at jeg har en gjeld på 240 000, der mor er kausjonist og betaler ned på det lånet. 3 biler har jeg hatt på 4 år. Hadde en Nissan stasjonsvogn, som jeg kræsjet en vinter på tur til jobb. Kjøpte en Toyota like etterpå, den hadde jeg i 1 og halvt år. Byttet ut den pga. motorproblemer, ikke CD spiller, det ble etterhvert til at jeg solgte og kjøpte den suzukien jeg har nå. Den skal jeg ha lenge. Har 3 kredittkort. Tilsammen 60 000 på de 3 kortene. De kortene har vært brukt på verktøy, turer, klær, yy turer, opplevelser. Er jo på arbeid, får lønn, tar på meg litt ekstra hos naboer på kvelsdtid. Greier å betale ned avdragene, kravene som kommer hver mnd. Til sommer skal mor selge ei tomt på tomta si. Ho skal pusse opp huset. Jeg skal få 130 000 har mor sagt, da skal jeg betale ned kredittlån gjelda. Har vel 300 000 o lån, for meg er det mye. Nå er det stopp i å kjøpe forskjelligt.

Er nå frustert, deprimert, lei, mistrives, føler at jeg er langt nedi kjelleren. Har på en måte mistet fasinasjon over historien min. Ellers ser jeg på TV, krim. Får ofte middag hos mor. Kan og nevne at jeg er hjelpemann i prosjekt for ett hus der dem har ungdommer som har hoppet ut av vg. skole. Pusser opp det gamle huset. Maler, parkett, sparkle, strie. Fredag var jeg der helt gratis, frivillig, malte ferdig en vegg og ordnet noen dører.

Skulle ønske jeg har hatt råd til ett lite hus i Bolsøya, skåla, isfjorden, arbeid i ett firma, som tok på seg praktisk arbeid, som maling, hage, osv. Men ser det er noen som driv på slikt her I Molde. Flytter gjerne til Isfjorden, hvis jeg får meg jobb der. Eller arbeid på Åndalsnes. Vel slik jeg har tenkt det framover nå er å fortsette å gå på jobb. Har ikke noe annet å gå til. Ser at jeg er den sprekeste der, på småjobben kommer det inn andre folk, som har dårlig helse, røyker, slit med alkohol, narkotika, og restarbeidsevne. Psykiske problemer.

Xx er en god bedrift, men jeg føler meg litt ensom der. Jeg er den eneste der som driv med friluftsliv av de som er på tiltak der. Det er jo ledere og andre ansatte der, men de er etablert, med unger, hus osv. Har veldig lyst til å reise til Oslo på slik sukker fest, for single, kanskje det har vært kjekt sikkert, vært gøy å bare gjort det. Men har ikke råd, det er 18.01. Får jo trygd da. Ellers har jeg tenkt på skiturer, yy turer, påska kommer. Yy skal arrangere en langtur til jotunheimen i juli, gå mange 2000 m topper. Har veldig lyst til å være med på den turen. Har nå i år, må jeg være med på DNT singeltur. Må trene, prøve å bygge meg opp fysisk igjen. Få gnisten. Så kommer høsten osv.

Hadde jeg vunnet i lotto, eller vunnet penger, hadde jeg betalt ned gjelda, kjøpt meg ett hus på Skåla, Bolsøya, dreve på med jobb og yy turer og flørtet med jenter. Har sett hus jeg har hatt lyst til å kjøpe, såg ett nå på Bolsøya.

Hva skal jeg gjøre. Livet er forundelig. Vurderer å bli med på TV2 farmen. Sende søknad. Har i mange år tenkt på å bli med der. Skulle vært med på TV2 hjelper deg. Luksusfellen TV3 hjelper deg skulle jeg vært med, kanskje.

Mor syns jeg skal være fornøyd med at jeg har jobb. Praktisk arbeid som jeg mestrer, selv om jeg ikke tjener så bra. Men det å finne ei fjellgeit er ikke så enkelt. Men kanskje det eneste jeg treng er ei dame, som godtar at jeg har jobb på xx. Jeg tjener for lite til å ha hus og familie."

Hilsen PK i Molde

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.