Forbedre profilen sin

Når forskere prøve å finne ut hvordan man kan perfeksjonere online dating profilen sin, antar jeg at det vil være interessant for Sukkerbloggens lesere. Online dating er ikke forskningsfeltet med høyest status, så personlige motiver er sikkert ikke uvanlig. I dette tilfellet skulle Khaleed Khan, professor ved Queen May University of London School of Medicine and Dentistry, hjelpe en kollega som ikke hadde særlig hell med nettsjekkingen.

Professor Khan og kollega, Sameer Chaudhry, gjennomførte en såkalt meta-studie, og gikk gjennom 86 tidligere studier for å finne ut hvordan den perfekte online profilen skulle se ut, og også hvordan man best skulle starte en chat-samtale. Media elsker alt som har med dating å gjøre, og studien til Khan & Co fikk kanskje mer oppmerkjomhet enn den fortjener. For selv om denne studien er fersk, så er mange av studiene de gikk gjennom ikke det. Nettdatingen har endret seg siden den først dukket opp, og gamle studier har nødvendigvis studert gamle datingsider. For eksempel så fant Khan & Co ut at det var en fordel å ha et brukernavn med første bokstav tidlig i alfabetet. Dette ga mer eksponering da man angivelig sorteres alfabetisk. I 1995 kanskje.

En liten digresjon: I kort kan man si at nettdatingen har gått gjennom 3 faser. De første, enkleste datingsidene løste problemet med å finne andre single mennesker. I den andre fasen kom de som skulle hjelpe oss å finne den rette; de såkalte match datingsidene, der sukker i mange år bemerket seg. Til sist kom de lokasjonsbaserte datingsidene, som sammenfaller med migrasjonen over på mobile enheter. Tinder  er blant disse og de skal gjøre det lettere for oss å møtes. «Off-line» er den nye greia. Men knapt før disse appene har bestemt seg for hvordan de skal begynne å ta betalt, har også de vist seg å ha en rekke ulemper. Mange trodde Tinder var «the end of history» for nettdatingen. Feil. 

For eksempel så er terskelen for å «være på Tinder» så lav, at folk ender opp med å småchatte med masse mennesker som ikke har som intensjon å date noen. Når hele greia er superflaky hjelper det lite om personen er i nærheten. Og om nettdating er et smalt vindu å presentere seg i, ble det nettopp smalere med det ene bildet. Et annet problem er selvsagt at strømmen av nye mennesker man chatter med og som man ender opp med å ikke møte, skubber andre «matcher» nedover og ut av oppmerksomheten. Sukker har derfor kommet med en løsning som kalles Looks og som konsentrerer fokuset: Looks er lokasjonsbasert og sveipingen som gjøres baserer seg både på utseendepreferanser og matchtall. Om man liker hverandre utseendemessig og får Looks-match, får man opp hele den rikholdige profilen. Slik sikres både god match og noe å chatte om. Men nok om det. 

 

Det var andre, relevante ting som angikk kallenavn. Man burde unngå navn som kunne asossieres negativt. På amerikansk kunne dette være navn som «Bug» eller «Little». Det fantes universalt attraktive navn, som for eksempel «Fun2BWith», men man gjør lurt i å tenke litt kjønnsspesifikt. For eksempel hadde menn en preferanse for kallenavn som konnoterte fysisk skjønnhet, som «Blondie» og «Cutie». Damer foretrakk kallenavn som hintet til intelligens, som «Cultured», til eksempel.

Bildebruk er alltid relevant. Studien til Khan & Co fant ut a et bra portrettbilde med et genuint smil og hodet litt på skakke ga veldig bra uttelling. For kvinner var også røde klesplagg et pluss. For begge kjønn var det lurt å inkludere et bilde med flere personer, venner, som ser ut som at trives i ditt selskap.

Når det kom til teksten i profilen så skulle den selvsagt vært grammatisk korrekt, men aller best uttelling får man om 70% beskriver en deg selv, og 30% beskriver den du søker. Når man inviterer til en chat så bør man verken bare skrive «Hei» eller lange utlegninger. Det som ga mest respons var et kort, konsist og genuint kompliment, etterfult av et spørsmål.

Noe annet Khan & Co fant ut, var at å bruke store ord eller konplisert språk, ikke var noe som trakk opp. Tvert imot. Mennesker blir naturlig tiltrukket av ord som er lette å huske og uttale. Når teksten er lett å prosessere, liker man også teksten bedre. Men ikke vær kjedelig. Klarer tekten eller tittelen din å holde på oppmerksomheten til personen litt lenger, eksponeres personen også for bildet ditt litt lenger, som også øker tiltrekningen.

Ikke så veldig overraskende at menn i større grad ble tiltrukket av fysisk utseende. Mer overraskende var det at Khan & Co mente at kvinner var mer opptatt av at mannen skulle vise at han var modig og villig til å ta kjangser enn å vise snillhet, og godhet. Så mye for den myke mannen, altså. Klarer du å vise at du er morsom, er dette også veldig positivt. Men dette visste vi jo.

Khan & Co gir oss også andre, konkrete tips for å øke sannsynligheten for at det blir en første date.

Etter at du har fått respons skal du ikke være redd for å være litt poetisk. Eller enda mer konkret, lag gjerne et kort rim med utgangspunkt i tektsten til den andre personen. Vær fremdeles kort og konsis i korrespondansen. Formuler spørsmålene dine åpne. Ikke la personen vente i evigheter før du svarer. Å være ivrig er i følge Khan & Co ikke en turn-off. Bruk humor der du kan, og fortell om noe personlig. Da føler den andre personen at han/hun blir kjent med deg. Og så til sist, man skal ikke prøve å selge seg som noe unikt. Vi er mer opptatt av å få det beste eksemplaret enn noe «originalt».

Hvis man hopper over på webcam før man møtes i virkeligheten skal man:

Smile
Følge kroppsspråket til den andre personen (herme)
Ikke henge med kroppen
Gi genuine komplimenter, men ikke overdriv.
Ikke prøve å fremstå som perfekt. Den andre blir da mistenkelig
Avslutte med noe postivit, og gjerne noe om deg selv som positivt overrasker den andre personen.

Helt til slutt: Man skal ikke vente for lenge med å møtes, ansikt til ansikt. Håper dere har hatt en God Påske!

Hele artikkelen: http://ebm.bmj.com/content/early/2015/02/09/ebmed-2014-110101

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

8 april 15 09:06

Får ikke til en fin profil