Ærlighet varer lengst

Sosiale medier har gjort det enklere for oss å fake hvem vi virkelig er. Har dette har gjort det vanskeligere for oss presentere oss selv på ærlig vis når det virkelig gjelder? Online dating handler vel om å finne noen som virkelig vi ha oss? Sosiale medier kan ha en hensikt utover seg selv, ved at man markedsfører seg selv som en potensiell arbeidskollega, kunstner, eller blogger. De kan hjelpe oss til å nettverke, til å dumme oss ut, eller selge produkter. Men like ofte er sosiale medier et mål i seg selv. Et sted hvor vi henter motivasjon og bekreftelse. Et glansbilde som mater og trøster egoet. Og som vi mater med retusjerte bilder og små og overdrevne høydepunkt i hverdagen. Det trengs, for hverdagen er ikke alltid lett. Vi trenger den gode følelsen, når «likes-ene», renner inn.

Jeg tenker på dette fordi jeg ble nylig bedt om å lese online dating profilen til en kompis. I begynnelsen tenkte jeg at, joda, dette ser faktisk veldig bra ut. Men så fikk jeg følelsen av at dette lignet mer på Facebook og Instagram enn en online dating profil. Det skal vel ikke være det samme? Profilen hadde lite å gjøre med den personen jeg hadde kjent i mange år. 

På lignende vis har jeg hørt om «evighetsmedlemmene», som bruker online dating som et sted for flørting mer enn dating. Profilen tåler rett og slett ikke virkelighetens lys. Så det blir med flørtingen på nett. Dette dekker naturligvis også emosjonelle behov. Nå skal det poengteres at hele 75% av alle som var superbrukere på Sukker i fjor, og som fikk kjæreste, fant vedkommende på Sukker. Det er imponerende, og de fleste er tydeligvis ute etter å finne noen i virkeligheten. Men det er utvilsomt også dem som dras mellom to ulike strategier. En kortsiktig gevinst i form at en hyggelig chat og komplimenter, eller en mer langsiktig og høythengende gevinst, i form av en kjæreste.

Vi kan bruke online markedsføring som en analogi. Det er tross alt en markedsføring og et salg av selvet vi håper å oppnå med dating profilene våre. Vi vil ha flest mulig «klikk» på profilen vår, men enda viktigere er at klikkene konverterer til salg. For markedsføreren som betaler for klikkene, er det ikke antall klikk det viktigste, men kvaliteten på dem. Hvor høy prosentandel av dem leder til salg. La oss si at et «klikk» er det samme som en liten flørt, eller et «like», eller et «hjerte». Det føles godt. Man får respons. Så erfarer man at om man bare gjør bildene litt mer sexy, litt mer retusjerte, så får man enda mer klikk og likes på profilen/reklamebanneret. Det føles godt, og man fristes til å kline til enda litt mer. Mer pupp, mer Photoshop, mer jug, mer glans.

En person som virkelig vet å selge på nett, vil være mer opptatt av hvor mange klikk som må til for å konvertere til salg. Da må man også være mer nøktern og saklig slik at markedsføringen henger sammen med produktet, slik at man tiltrekker seg oppmerksomhet fra de som er interessert i det man selger.

Betydningen av å være noen lunde ærlig når man lager online dating profiler, og er ute etter finne er ekte kjæreste, har også blitt bekreftet med forskning. De ville finne ut om forhold som startet online, og som senere utviklet seg til virkelige forhold, var like robuste som forhold som startet «offline». Blant resultatene fant man ut at hvis en person er forholdsvis åpen og ærlig online, så vil de ha større kjangs for å utvikle en dyp tilknyting til dem de møter online. Prosessen går også fortere, og sannsynligheten for at for at online forholdet blir et «offline» forhold er mye større. Man fant også ut at forhold som startet online hadde like god sannsynlighet for å lykkes over tid.

Forskerne råder derfor alle som bruker online dating tjenester til å være ærlige, både med tekst og bilder. Resultatene deres er også et tankekors for dem som ender opp på utallige dates, men sjelden opplever at det blir date nummer to. Vi fristes alle til å søke den billige bekreftelsen på nett. Men ha i bakhodet når du lager dating profilen din, at i motsetning til Facebook, så er det ditt virkelige selv du skal presentere. Om det er kjæreste du er ute etter da.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

23 mai 22:10

Interessant vinkling. Føles litt annerledes enn de rådene som har vært gitt før; smil på bildene, vis deg fra din beste side osv. Jeg prøver å være ærlig, har ikke et eneste retusjert bilde, men likevel - over 10 000 besøkende og ingen kjæreste. Sånn er det nok for svært mange. Det sier litt om hvor vanskelig det er. Akkurat som det er det i den fysiske verden. Og så blir motivasjonen tynnslitt etter hvert, og man får et litt sånn "la oss scrolle dagens feed- følelse". Men kanskje man skulle fjerne den funksjonen som gir mulighet til å laste bilder direkte fra facebook. Det bidrar jo faktisk til at folk får litt samme forhold til dating som til facebook! Det er en oppfordring til sukker:)

Sukkerbruker

13 juni 09:14

Bilder som lyver. Ingenting er mer irriterende!