Bare en følsom jente?

Hei Preben, jeg har et aldri så lite problem. Kanskje du kan gi meg litt råd her. Det har seg nemlig slik at jeg har datet en jente i litt over en måned, som jeg i grunnen liker veldig godt, men som er så sjalu og paranoid at jeg lurer på om det er ødeleggende for oss. Jeg har prøvd å forklare henne noe som er nokså opplagt for meg. Nemlig at inntil man er i et forhold, altså, så lenge man fremdeles dater, så respekterer man hverandres privatliv.

Jeg tror hun har en venn boende i blokka mi, eller så har hun satt opp kamera, for hun får med seg absolutt alt som foregår hos meg. Når vi er sammen så kommer hun jevnt og trutt med syrlige kommentarer om hvordan jeg sikkert treffer mange jenter, at jeg er en playboy, et cetera. Hun sier det liksom på en ertende måte, men det er innlysende at det ligger alvor under. Disse dryppende ødelegger ikke bare tiden vi har sammen, men det røper også hva hun bruker tiden sin til å tenke og gruble på.

Er det mulig å ha et normalt forhold med en slik jente i fremtiden? Hadde det ikke vært for at jeg vet at hun har følelser for meg, hadde jeg løpt for lenge siden. Altså, "galskapen" kommer fra et godt sted. Men det er fremdeles galskap. Om du forstår. Jeg merker at negativiteten sliter på meg, men samtidig, hun er virkelig glad i meg, så jeg nøler. Hadde hun bare slappet litt av slik at jeg også kunne fått kjent litt etter. Hva tror du Preben. Er det beste å komme seg unna mens man har livet i behold? Hilsen Jørn.

Hei Jørn. Jeg må si at det er en litt uvanlig problemstilling du kommer med. Men vi lar ikke det stoppe oss fra å ha en liten diskusjon. Jeg tenker umiddelbart at det er to ting som er det mest interessante her. Og du er jo inne på det ene selv. Nemlig å forstå hva som er den egentlige motivasjonen her. Det er nok ikke helt «normalt», men for å forstå hvor det kommer fra, så må man forstå personen. Og her har du vel ikke gitt meg noe informasjon om henne, annet enn denne rare oppførselen. Det andre er å prøve å finne ut hvor langt hun egentlig har gått i å overvåke deg. Dette vil vel gi en indikator på hvor «gærn» hun virkelig er.

Men før vi erklærer den ene eller andre for gal, la meg påpeke at selv om du føler at hun er nødt til å ha noen som spionerer i blokka di, eller har plantet overvåkningsutstyr et sted, for å vite det hun vet, så skal man ikke undervurdere en persons (- kanskje spesielt en kvinnes evne?) til å trekke informasjon ut av de minste ting. Noen menn kan være temmelig dårlige til å skjønne dette. Det kan være noe så enkelt som et hårstrå som ligger på baderomsgulvet. Hun vet at det ikke er hennes. Det er heller ikke ditt. Du har ikke hatt fest de siste 24 timene. Du sier du har vært alene. Mer trengs ikke for for at dette skal være et fellende (teknisk) bevis. Skjønner du? Og jeg er sikker på at noen jenter vil se etter lange hår på baderomsgulvet til en kar de vurderer å forelske seg i. Spesielt hvis de har hatt noen dårlige erfaringer.

Hvis dette er tilfellet så er det ikke hun som er paranoid og negativ. Hun er bare en jente som blir skuffet over at du tilsynelatende ikke føler det samme som henne.

Du er inne på noe interessant når du beskriver overgangen mellom tiden hvor man skal respektere hverandres privatliv, og en tid hvor privatlivet blir hverandre anliggende. Her er det vel ikke noen fasit, men det ligger vel i kortene at begge parter sannsynligvis vil vurdere denne overgangen i tråd med hvor emosjonelt forpliktet man føler seg. Noen er sikkert flinkere enn andre til å se dette litt an, utenfra. Men skal vi kalle en spade en spade her. Alle er ute etter å finne ut om den andre er verdt å investere i. Vi graver alle sammen. Noen er bare mer diskré enn andre.

Jeg vil nok tippe at du har rett i at hun kanskje invaderer deg direkte litt for tidlig, uten å respektere grenser. Men jeg tror også at forventningene man har til dne andre personen påvirkes av hvor mange erfaringer, og kanskje skuffelser man har vært gjennom. Jo flere mislykkede forhold, jo mer forsiktig er man, og jo saktere vil man gå frem. For en person som har vært i galeien en stund, er kanskje en måned med dating helt i startgropen. Men husker du tilbake da vi var yngre og mer uerfarne. Hvor lenge var ikke ikke en måned da? Mennesker som ikke vært gjennom den samme «kjøttkverna» som du kanskje har, kan beholde denne formen for uskyld og sårbarhet i større grad. Alvoret i et forhold eskalerer fortere.

Noe som sikkert også spiller en rolle her, er at du holder tilbake fordi du ikke er helt forelsket. Hva er det egentlig hun sikter til når hun kaller deg en playboy? Dette vet bare du, selvsagt. Men hvis det er slik at jenta virkelig har blitt forelsket i deg, så skal man vite at det ikke er noe som nødvendigvis skjer hver dag. Så tenk deg grundig om. Er det noe du gjør som vekker denne usikkerheten i henne? Det at du tror hun overvåker deg, blir vel en slags innrømmelse av at hun har «ferska» deg. Men det er et legitimt spørsmål å stille: Når blir det hennes business?

Dette var noen tanker som kanskje kan hjelpe deg å tolke henne i beste mening, og en alternativ forklaring enn overvåkningskameraer. Men jeg vet jo ikke. Jeg tviler sterkt på overvåkningskameraene, men at hun kanskje har en venn i blokka, er jo ikke utenkelig. Vi liker jo alle å sladre. Det som i alle tilfeller er sannsynlig, er at du må bestemme deg, og ta noen grep deretter. Å bare fortsette slik som dette, blir en spiral nedover som ødelegger for deres muligheter. Vil du satse på henne, spill med åpne kort og ikke dra med andre damer hjem. Se hvordan hun oppfører seg når du ikke gir henne noen grunn til å være sjalu og kontrollerende. Det er vanskelig å bedømme når hun faktisk har rett i at du treffer andre. Selv om hun kanskje ikke håndterer dette på en bra måte. Lykke til.

Du må være logget inn for å kunne melde deg på dette arrangementet.

Kommentarer

Sukkerbruker

21 juni 18:44

Hold deg laaaangt unna!!!!

Sukkerbruker

22 juni 10:10

Hvis du vet at hun er veldig forelsket i deg, og du ikke er forelsket i henne enda, så vis anstendighet ved å avslutte flørten. Vi har så lett for å stemple sjalusi som galskap, og det kan jo selvsagt være det av og til. I normale doser er det bare et uttrykk for redselen for å miste. I dette tilfellet skyldes det nok hennes følelse av ikke-gjengjeldte følelser fra din side. Ikke hold henne varm når du er så usikker.

Sukkerbruker

22 juni 11:42

Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen av denne jenta, og ville kanskje ha oppført meg likedan. Om jeg våger meg utpå datingen, med de håp og skuffelser det kan medføre, så ønsker jeg også å vite at det er en sjanse for belønning i enden. Jeg vil ikke at min fremtidige kjæreste skal ha meg som én av flere til samme tid i en slags utvelgelsesprosess. Hvorfor dater man? Er det fordi vi ikke ønsker å forplikte oss, eller er det for å bli bedre kjent i håp om at det skal bli noe mer? Dersom det siste er tilfellet: Bør vi ikke da åpne oss litt, konsentrere oss om den ene og satse litt for å se hvordan vi kan utvikle oss sammen? Det er vanskelig å åpne hjertet sitt til en mann som velger å holde privatlivet sitt skjult, og parallelldater andre til samme tid. Privatlivet - det er det vi skal skape sammen og som jeg så gjerne ønsker å være en del av. Å gi hverandre alenetid, er derimot nødvendig, men det er noe helt annet.

Sukkerbruker

26 juni 19:47

Kanskje du snakker/flørter med hennes venninne samtidig på nettet og hun ikke får seg til å si det rett ut fordi hun liker deg.

Sukkerbruker

29 juni 23:18

Du bare mååå finne ut om hun faktisk overvåker deg! Gjør noen ting som hun kun kan vite om hun gjør det, lag middag til en venninne eller noe sånt og se om hun vet det.

Sukkerbruker

30 juni 16:14

Hold deg unna!!!
Seriøst..... Hun vil fortsette med det uansett hva. Har vært sammen med en mannlig versjon av henne. Vi var sammen 3år. Han gikk t.o.m til en psykolog for å få hjelp. Men fort han slutta å gå på psykolog fikk han tilbakefall igjen.
Hun kommer til å gjøre livet ditt til et helvete.. Tro meg,uansett hvor mye komplimenter gir du henne eller viser henne at hun kan være trygt på deg,vil hun fortsette å lage scener i hodet sitt og beskylde deg for det ene til det andre. Forholdet deres kommer ikke til å overleve. Så ikke kast bort tiden din på henne.

Sukkerbruker

1 juli 00:06

Hei. Du skriver at du tar hensyn til henne, for hun er jo så forelsket i deg. Uansett, du kan ikke være ansvarlig for hennes følelser, de må hun håndtere selv. Dette er en dårlig start på et forhold. Om hun er sånn for hu har blitt såret tidligere, skal ikke d gå ut over deg

Sukkerbruker

4 juli 01:29

Gud hvor kynisk enkelte kan være!

Det er veldig ofte bare èn grunn til at damer oppfører seg slik som beskrevet, og den er så enkel som at jenter er utstyrt med en sterk intuisjon, kombinert med å ha blitt sveket ofte. Vi merker når gutta skjuler noe for oss, vi merker når de ikke føler det samme som vi gjør, vi merker når de trekker seg litt tilbake for å gruble over sine egne følelser, vi merker når de ''plutselig'' blir usikker etc.

Hvis vi har en erfaring om å bli lurt av diverse playboyer, har vi som regel veldig lav selvtillit og mistro til menn. Vi FORVENTER at ALLE sammen skal lure oss, for det har vært vår realitet i lange tider. Vi setter derfor opp en mur hvor vi allerede innstiller oss selv på at dette er et faktum, fordi vi da kan være forberedt. Hvis jeg bestemmer meg i hodet mitt for at ''du'' er en player, så blir jeg ikke såret når du player meg. Vi er livredde, og det er derfor vi stempler dere på forhånd. Kjempegalt, jeg vet - men det er det som er fakta (som oftest).

Gir dere oss grunn til å tvile i tillegg, da blir vi rene detektiver uten å egentlig vite det. Selv det at han kan kysse annerledes enn forrige uke er ting vi legger merke til HVIS magefølelsen våres forteller oss at det skal være noe å bli obs på!

Hun er mest sannsynlig ikke en gærning, heller bare et ''såra barn''. MEN, du har rett i at det kan bli ødeleggende dersom hun ikke jobber seg igjennom det (MED hjelp fra deg).

Ønsker du å ha en sjangs med henne, må du dedikere deg til HENNE. Være forståelsesfull på at hun trenger ekstra bekreftelse i starten, gjerne mye mer enn ''normalen'', og gi henne alt hun trenger for at hun skal føle seg trygg. Helt til hun kjenner at hun kan stole på deg og ser at du ikke er som ''alle de andre''.

Men hun må samtidig bygge selvbildet sitt opp å frem, å ta grep om å forstå at hun er verdig en ekte mann. Hun må innse at du har grunn til å forelske deg i henne, osv. Det vil gi henne varig trygghet på å stole på deg, når hun vet at hun er bra nok for deg!

Så spørsmålet du må stille deg selv er heller : Ønsker jeg å gå all in med henne, forutsett at hun også er villig til å jobbe med seg selv, eller blir det for mye for meg?

Hilsen ei som var slik som henne i mange år, og hadde noen bare gitt meg sjansen til å komme forbi galskapen... Da hadde de fått den beste kjæresten de kunne bedt om! For slike jenter som oss, som er så sårbare - når vi først blir trygge.. Da gir vi deg hele verden og mer til.

Sukkerbruker

12 aug. 20:43

Styr unna! Når noen er så invaderende i en fase dere forsøker å bli kjent med hverandre - tenk hvor ille det vil bli!
Livet er for kort til å passe på og synes synd i slike. Dessverre.

Sukkerbruker

19 sep. 16:08

Det er bare usikre kvinner som oppfører seg slik.Dårlig selvtillit,sjalusi kan også være en årsak.VIlle styrt unna jeg,dersom det var motsatt.